Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

уторак, 2. јун 2009.

Pranje (ispiranje) motora, deo prvi

IZBEGAVAJTE DA ISPIRATE MOTOR (BEZ PREKE POTREBE)!!
Avoid the engine flushing (without really need for it)!

Kraj post-a. End of the post.
Nije baš. Not realy.

Moglo je biti kao gore navedeno. Bolji savet nećete dobiti. No, čemu onda ceo blog?

Prvo da rasčistimo: motor možete prati i spolja i iznutra dok se može isprati samo iznutra.
Spolja prati motor prilično je bezazleno, ali i dalje je bez neke (preke) potrebe nepotrebno. Možda ukoliko vam je neka od gumica (dihtunga; npr. dekla poklopca motora) popustila pa vam kaplje ulje, ili ste zaboravili da vratite šipku za merenje nivoa ili tako nešto. Dakle ulje je na motoru i osim ružnog izgleda ometa hlađenje motora i još ponešto smeta. Ništa strašno ali čist motor je naravno i lepši i bolje radi. Za par evrića možete u iole boljoj perionici automobila oprati i motor te vam se prilično ne isplati da kupujete sredstva za odmašćivanje kojih ima u spreju ili u boci sa pumpicom i za razne svote novca obično koliko i jedno pranje motora. Naravno pre toga vam trebaju zaštititi razvodnu kapu ako ništa drugo. Ispiranje sredstva je obično vrelom vodom ali je još bolje gde to rade parom. Uzgred, kod novijih automobila nakrcanih elektronikom mora se posebno pripremiti motor te to više košta i izbegavajete "šlus" majstore za tako nešto.

No to i nije tema. Ovde razmatramo pranje ili bolje rečeno ispiranje (flushing the engine) motora iznutra to jest "flush" prostora kroz koje prolazi motorno ulje.

Još jedna digresija: Ispiranje rashladnog sistema česće ima smisla i čak je i poželjna stvar na otprilike 3 redovne ili 2 prekoračene zamene antifriza. Kako se rashladna tečnost menja najčešće na 2 ili 3 godine, to bi značilo na 6 do 9 godina naročito ako ste preporuku na 2 produžili na 3 ili 4 godine, kao i onu na 3 na npr. 5. Pominjao sam ranije i VW-ov standard koji navodi zamenu na 5 godina i kilometara koje malo ko pređe (240.000km). Tu bi mogli i na 2 zamene pogotovu ako je produžite, znači na 10-12 godina. Vodite računa iako je interval zamene 60, 100 i 240 hiljada km kao i kod ulja postoji i drugi uslov pa koji pre istekne a on je 2, 3 i 5 godina (retko gde 4, mada i takvih standarda ima). Zašto bi ovo radili? Antifrizi pa i oni kvalitetni nisu baš hemijski čisti bar ne p.a. (pro analsi) a i čak iako je rashladni sistem u potpunosti ispravan a creva kvalitetna vremenom se od temperature bar neki gram rastvori i zaprlja ceo sistem, mada najčeće nije kritično više ne izgleda lepo. Drugo voda koja je u antifrizu ako je spreman za upotrebu a pogotovu ako je dodajete u koncentrat nije baš kvaliteta da joj je otpornost veća od 1M oma/cm već po pravilu nešto niže (otpornosti tj. veće provodljivosti) što opet nije ništa strašno ali posle više godina može u manjoj meri da stvori kamenac pa ma kako ga malo bilo i ma koliko mala šansa bila da se negde zadrži opet nije za potcenjivanje.

Back to the topic. Flush the engine. To do or not to do.
Uglavnom ne ali ne isključivo. Mnogi eksperti, "razbijači mitova" i kolege blogeri, čija mišljenja cenim i slažem se 90-99% sa njima reći će da je engine flush i pozitivno dejstvo mit ili da to ne treba nikako raditi, no opet većina zaključuje da to treba izbegavati. Zašto ublažuju izjave? E to je 0,5-5% od 1 do 10% u kojima se ne slažem sa njima. Zato što znaju da to može ali da je teško da se to obavi kako treba i teško je utvrditi da je to neophodno (a čim nije bolje je ne raditi) a i u malom procentu može proći naopako te bolje da ne daju pogrešan savet ili bar onaj koji ih može koštati popularnosti ili poverenja u sve što su dotad rekli. Par stotina delova procenta loših iskustava (često i sa ozbiljnijim komplikacijama koje traže intervenciju stručnih mehaničara) ima hiljadu puta jači odjek nego pozitivna iskustva, a onih neutralnih je zapravo najviše, recimo 80-tak % a i njihov odjek je bar duplo jači od 10-20% pozitivnih koja su takva jer je ispiranje motora izvršeno jer je trebalo biti.
Ipak engine flush nije čista glupost obzirom da postoji (bar) tri proizvođača engine flush proizvoda koji su sve samo ne neozbiljni a pride su sinonim kvaliteta za motorna ulja i nimalo male kompanije koje prodaju ovih proizvoda u šestocifrenom ili čak milionskom tiražu, broj žalbi je zaista dovoljno nizak da bi moglo da se zaključi da ili proizvod nije upotrebljen po uputstvu (IZUZETNO VAŽNO!) ili motor nije bio za takvu intervenciju i slično.

ENGINE FLUSH (PRANJE, ISPIRANJE MOTORA) JE NAJČEŠĆE PRANJE SAVESTI (zbog nepotpunog održavanja ili neredovnog menjanja ulja) ILI ISPIRANJE MOZGA ukoliko vam to skupo naplate a najverovatnije vam nije ni trebalo.

Ovo vam je kao šta je starije kokoš ili jaje. Naime ukoliko motor nije prešao mnogo km (manje od 100 hiljada) 99% da vam ovo ne treba a verovatno ne bi škodilo ili štetilo motoru. Ako pak jeste prešao mnogo km (preko 200 hiljada) možda mu i treba ali onda potencijalno može biti i štetno.
Dakle slaba vajda. Još gore je da vam neko tu uslugu naplati jer će i taj neko (nadrimajstor, radionica, veća benzinska pumpa i sl.) koristiti ono što i vi možete sami. Ukoliko bude problema teško je dokazati te vam je slaba vajda da se posle žalite.
Ipak ukoliko koristite proizvode renomiranih proizvođača, kojih i nema mnogo za ovu vrstu proizvoda, teško da ćete imati štetu ali vrlo verovatno da nećete imati ni koristi.
Renomirani proizvođači?? Ima ih makar i za ovakve proizvode.
Valvone Pyroil, ASMOIL (Engine Flush), Liqui Moly (Motor Clean, Engine Flush Plus) ... Malo li je. Renome firmi je prosto "strašan". Za Sonax nisam siguran da imaju ovakav iako se pominje na internetu (možda u USA, mada na zvaničnom sajtu nema takvog) te ako postoji ima samo nijansu manje preporuke od prethodnog trijumvirata; kompanija jeste renomirana ali ipak nema toliko iskustva u proizvodima vezanim za ulja a i nije joj to "core business". Wynn's (oil system cleaner and conditioner) je možda prva liga ali ne i "premier league" (kao prva tri) te je nekako "polurenomiran" proizvođač i dobija samo uzdržanu preporuku (Wynn's is first league but not the premiership league like Valvoline, Liqui Moly and ASMOIL so we can say that it is something like "half-reputation" producer and it received moderation recommendation). Postoji na stotine manje poznatih proizvođača čiji su proizvodi možda i kvalitetni no teško je tu biti na sigurnom pogotovu za ovakve ipak nestandardne proizvode.
Dakle kod većine drugih velikih kompanija možete naći aditive (proizvode) koji se dodaju u gorivo i rešavaju problem ugljeničnih taloga (depozita), koji čiste karburatore, sisteme za ubrizgavanje goriva i komore za sagorevanje, najpoznatiji i najbolji proizvod ima Chevron. No većina velikih nema engine flush proizvode. Navode da Shell ima takav proizvod u kratkoj istrazi nisam mogao da potvrdim.
Više o ovome kad stignem do dela o aditivima za motorna ulja.

No, čemu uopšte postoje ovi proizvodi?
Zašto se uopšte ulje menja relativno često?
Uglavnom zbog nečistoća koje pokupi i koje prave suspenziju koja što je bliža zasićenju to je bliža neophodna zamena. Upravo te nečistoće koje se pretvaraju u talog ukoliko se ulje ne menja na vreme su glavni razlog zašto sintetička ulja nemaju interval zamene 2 puta više od mineralnog (ukoliko je takvo preporučeno od proizvođača motora/automobila) iako bi toliko mogla da imaju da nije ove male "sitnice". Ovako je najbolje ne prekoračivati preporuku za interval zamene (ili kako će već biti obrađeno u delu "ovo vam nisam rekao" neznatno i može npr. 20-tak % ukoliko ne ispunjavate uslove ozbiljnog režima vožnje).

Vrlo je teško utvrditi kada je motoru potrebno ispiranje a još teže kada je neophodno što je izuzetno retka pojava. Takođe je teško utvrditi kada je ovo 100% bezopasna operacija.
Sve to utiče da se većina čak i stručnjaka za motorna ulja odlučuje da ne daje preporuke pa čak ni objašnjenja za ovakav postupak. Više o tome u drugom delu (valjda neće biti trećeg).

I na kraju ovog prvog dela, motor se može (iznutra) oprati (isprati) sledećim načinima (možda postoji još neki no ovi su glavni):

- Ispiranje mašinama pri čemu ne radi motor. Koriste se umereni pritisci i sredstva (rastvarači) neznatno drugačiji ili isti od onih kada motor radi. Traži relativno skupu opremu i obučenu (priučenu) radnu snagu. Čest je u velikim servisima. Na prvi pogled deluje kao najbolje rešenje no najskuplji je način za ispiranje motora a ima i neke druge mane koje ga čine tek neznatno boljim od drugih načina.

- Dodatkom sredstava u ulje neposredno pred izmenu ulja i filtera. Nakon dodatka motor radi samo na leru i to 5 do 10, max. 15min. nakon toga se ulje (sa talogom i nečistoćama) ispušta i vrši dolivanje novog ulja kao kod klasične zamene. Najjednostavniji postupak, nema greške pri upotrebi, sredstva su prilično agresivna ali je vreme primene tome prilagođeno te ne bi trebalo da bude problema. Ipak nije za izuzetno veliku količinu taloga jer u kratkom radu može, zbog jakih rastvarača/detergenata, doći do odvajanja većih čestica taloga koje onda mogu da naprave raznorazne štete. Ovo se retko dešava a još ređe da su štete fatalne ali nemojte reći da niste bili upozoreni. Osim toga retke pojave prodiranja antifriza u ulje ili obratno zbog oštećenja zaptivki učinile su ovu po prirodi bezazlenu pojavu baukom.
Kvalitetniji proizvodi ne napadaju zaptivke niti štetno utiču na novo sipano ulje.
Neki dodaju kerozin i upale motor na minut. Ne bih savetovao. Nije čak ni totalno ludo kako zvuči na prvu loptu no ipak nemojte to raditi da ne dužim mnogo.

- Dodatak aditiva ili još bolje ulja za ispiranje pri čemu se odvozi u prvom slučaju par stotina km (u proseku 100milja ili 200km) a u drugom nekoliko stotina (cca. 500km). Jedan od poznatijih proizvoda je LM-ov Oil Sludge Remover. Ulja za uklanjanje taloga su obično ređa ulja (monogradna 10W ili 0W-20 sa izuzetno visokim sadržajem deterdženata i sa malim procentom dodatnih komponenti kojih nema u običnim uljima a aditivi su zapravo koncentrati detergenata i dispergenata koji kad se rastvore u ulju čine prethodno navedena ulja uz prednost da se postepeno rastvaraju i sporije deluju u početku a zapravo jače jer su ulja zapravo malo nežnija po pitanju rastvaranja. Sve u svemu ovo je bolji način za uklanjanje samih taloga mada nije preporučljiv početnicima. Velika greška je da sa ovim sredstvima vozite kraću vožnju pa stanete. Tu ste načisto nadrljali. Motor nije trajno oštećen ali se mora često i rasklapati jer se sav talog slio te nećete moći da ga ponovo upalite a proces nije završen. Kada sipate ove aditive ili koristite ova ulja vozite jednu dužu vangradsku vožnju bez stajanja i to umerenim tempom, bez velikih napora za motor (najbolje što ravnija deonica) i onda ispustite ulje.
Specifičan način ovakvog ispiranja motora je dodavanje ATF ulja uz još kraću vožnju otprilike 50km. Iako se mnogi hvale ovim postupkom i čak navode da postoje proizvodi bazirani na hidrauličnim uljima to baš i nije isto i ne bih baš preporučio. Hidraulična ulja postoje razna a najčešće su sintetička i prave se od pete grupe baznih ulja, uz jako specifične aditive. U ovu svrhu se najčešće koriste ona za podmazivanje automatskih menjača ili servo volana. Hidraulična ulja za kočione sisteme su malo specifičnija i nikako nisu za ovu namenu. Znači nije nemoguće ali je za izbegavanje. Navodim više kao kuriozitet.
Još jedna specifičnost. Dodati ulje za uklanjanje taloga i koristiti kao kod prethodno navedenih proizvoda (samo na leru ali sad malo duže: 20-30min.). Ovim nećete ukloniti taloge ali manje depozite i lakove i samu štroku verovatno. Ipak kako sam naveo malopre naročito ako dodajete aditiv možda ćete zbog namere za nežnijim dejstvom zapravo pogrešno koristiti proizvod i povećati šansu da napravite čak i problem sa motorom. Držite se strogo preporuka proizvođača.

- Čestim zamenama ulja (sa natprosečnim sadržajem deterdženata), naročito sintetičkih, recimo prvo na 2-3.000km pa zatim na 5.000km i tek onda preporučeni interval. Ovo je najnežniji način pranja motora. Ukloniće i manje taloge i lakove ali veće zapuštenosti tek uz malo sreće. No ovim ćete sve negativne posledice svesti praktično na nulu. Pri svim ovim zamenama menjati i filter ili čak i jednom između zamena (npr. drugi put). Ovo je i možda najskuplji način pranja motora i svakako nije baš "flush" ("ispiranje") no najsigurnije je i najpreporučljivije.

Postoje naravno varijacije na temu ili kombinacija navedenog ali u osnovi to su 4 glavna načina.
Posle prva tri ulje i filter zamenite nešto ranije, recimo na polovini preporuke ili čak i trećini. Ma koliko malo zaostalih sredstava negativno utiče na stabilnost uljanog filma i zadržavanja viskoziteta na duži rok.

I na kraju krajeva prvog dela: čak iako menjate ulje po preporučenom intervalu zamene do nastanka taloga može doći ako vozite po težim uslovima vožnje a ulje menjate kao kod normalnog režima i to nekoliko puta uzastopce (godinama). Ovo je i u poslednje 2 do 3 decenije i najčešći način da se nečistoće zaostanu i nakupe se talozi. Od kada su ulja sve bolja i sa sve više i kvalitetnijih deterdženata kao i što su motori savremeniji i lakši za održavanje, a i goriva sve kvalitetnija, sve je ređa potreba za ispiranjem motora.

53 коментара:

  1. Анониман26. јун 2009. 11:24

    Stevo, svaka cast, ko zna razumece ...., ko nezna, nece ....
    pozdrav,
    Bocko

    ОдговориИзбриши
  2. Postovanje g.Stevo,pitanje za vas,sta mislite o aditivu Liqui Moly Cera Tec-3721?Bosko

    ОдговориИзбриши
  3. Poštovani g. Bosko,
    LM Cera Tec je nešto kao "zona 51" (NLO) i sa tako malo podataka ("top secret") jako je teško bilo šta reći.
    Iako nisam (apriori) protiv ovakvih dodataka, sve sam više skeptičan.
    Može biti skoro kao na reklami ali ne bih previše očekivao.
    U stručnoj (naučnoj) literaturi su opisani samo aditivi na bazi nano čestica MoS2 i WS2 (tzv. "IF-MoS2" i "IF-WS2") ali su i to istraživanja "uskog koloseka" (ispitivani slojevi koji se stvaraju gde su rezultati ubedljivi ali ne i uticaj na celokupan rad motora). Tako da čak iako je to (a najverovatnije nije) treba biti oprezan.
    Ako niste sigurni da Vam zaista treba (za koju tačno namenu) onda bolje NEmojte koristiti.
    Ako ne vozite trke možda bi mogao (još samo) pomoći u kratkim gradskim relacijama ... možda.
    Da "popravi" motor (kompresiju) - nema šanse.
    Da motor živi duže ... teško je bilo šta tvrditi (možda i hoće ali nije od (većeg) značaja).
    Kada motor stigne do radne temp. (i ulje se zagreje, doduše nešto manje) motor sigurno radi u uslovima hidrodinamičkog podmazivanja. Tu ovakvi aditivi nisu od posebne koristi. EP aditivi su takođe suvišni u motoru.
    Sigurno nije neophodno, najverovatnije nije uopšte potrebno, verovatno vredi probati (ali bih izbegavao u motorima novije konstrukcije ... npr. od 2005. pa nadalje (grubo rečeno, naravno da ne idem u detalje a i nisam baš mašinac da bih detaljno to objasnio).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  4. Svaka čast na objašnjenju teme,i sam sam primijenio " ispiranje" motora češćim izmjenama ulja i filtera, a i inače mijenjam ulje ( uvijek 5w40, proizvođač renomiran, izuzetno kvalitetan, ali bez reklame ovaj put), dakle, češće nego je intervalom predviđeno , na 10-12 000 km umjesto na 20 000 km i nakon prijeđenih skoro 200 000 sa vozilom Hyundai i30 1.6 crdi nemam nikakvih problema, a potrošnja ulja je 2-3 dcl u intervali od 10 000 km.

    ОдговориИзбриши
  5. Nakon zamjene dihtunga poklopca isti pusta vec nakon 500-1000km.Mislim da se to desava zbog velikog pritiska koji nastaje ili zbog zacepljenih uljnih kanala ili pcv ventila.Zbog navedenog bih uradio ispiranje motora koji je,uzgred receno,presao 240000km.Savjet?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Cedomire,
      Morate prvo isključiti sve mehaničke uzroke (zameniti pcv ventil) pre nego zaključite da su uljni kanali začepljeni. Ukoliko zaista imate razloga da sumnjate na tako nešto, onda je često rastavljanje motora i čišćenje jedino ispravno rešenje.
      Zaista, NE bih u takvom slučaju preporučio nikakvo ISPIRANJE motora (u smislu u kome je navedeno u tekstu).
      Ako je motor zahvaćen talozima ("zakoksovan je totalno") zbog neredovne i nepotpune promene ulja, zaista nema druge nego da se skida, vadi, čisti (karter sigurno, sito, glava motora ... uljna pumpa (verovatno mora da se menja)).
      Ako se ne želi potpuno rasklapati motor onda svakako treba bar (navedeno) skidati i čistiti. Ako na (navedenim) delovima nema mnogo taloga onda bi tek moglo da se pristupi "ispiranju" motora (inače će biti kontraproduktivno).
      Dakle, ima nešto depozita u motoru (ali nije strašno), onda ili ulje za ispiranje (teško će se naći kod nas) ili najbolje aditiv sa kojim se vozi min. 100km (još bolje 200-300km) pa se posle ispusti ulje. Dakle LM Oil Sludge Remover (Öl-Schlamm-Spülung) a NE aditiv sa kojim motor radi u leru 15min. (LM MotoClean).
      Postupite isključivo po uputstvu za proizvod!!
      Vožnju obavezno odradite u jednom cugu (nemoj da Vam žao 10 ili 15 lit. goriva) i onda (odmah) ispustiti ulje! (inače nećete moći da upalite motor ako mislite da vozite 10x10km). Obratite pažnju i na druge navode napisane na samom proizvodu!
      Pazite da dodatkom aditiva NE prekoračite nivo ulja (po potrebi ispusiti (izdaditi) potrebnu količinu ulja).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Da dodam (samo), makar ponovio:
      Aditivi tipa EngineClean su više za "dodatno održavanje", Sludge Remover je već za zapuštene slučajeve a za one ozbiljne je samo rastavljanje motora i čišćenje.

      Избриши
  6. Pozdrav Stevo. Hteo sam samo da se nadovezem na ovo Boskovo pitanje vezano za Ceratec... Imate li neke informacije
    o ovom ruskom sredstvu "Resurs-total"? Hvalospev je neverovatan, mene zanima da li bar nesto od ovoga moze da bude realno?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Vedrane,
      Slična je stvar i sa Resursom kao i sa Ceratec-om, osim što su navodi (u reklami) još žešći. Ne samo da smanjuje habanje već i obnavlja površine.
      Jeste, ima i o tome radova ali u kontrolisanim uslovima i na na motorima (ili i na motorima ali neubedljivo).
      Nešto se može i naneti na metalnu površinu ali nije to isto što i reparacija.
      U principu, ako je motor još upotrebljiv (tek je počeo da popušta) a neminovan mu je remont, može da se proba.
      Navodi proizvođača su svakako preterani (ali ima neke osnovne zasnovanosti).
      Nisam (posebno) ubeđen (da će mnogo koristiti) ali moguće nešto od toga možda i radi (a da neće praviti štetu). Svakako samo u novo ulje i ostalo sve po savetu proizvođača. U nov motor ne bih savetovao a možda bi u Peak Life fazi pokazao i najviše (preventivno-oporavno, makar koliko).
      U principu, kupovinom proizvoda učestvujete u masovnom (field) eksperimentu ... toga morate biti svesni (a cena nije samo pokrivanje troškova, trebalo bi da bude bar neprofitabilna proizvodnja, eto da se ne radi džabe a da imate obavezu Feedback-a ... ili da Vam na feedback vrate 20% cene).
      No, to je moje lično mišljenje a uglavnom se gleda crno-belo.
      Iskreno više ne verujem nego što (iole) verujem ali nisam protiv da se pokuša.
      Bitno je da ne uzimate navode zdravo za gotovo.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ja sam u zastavi 128 koja je presla fabrickih 80000km sipao ruski Stiba uljni modifikator.Moram da napomenem da je motor trosio 1l ulja na 1500 km i nije bas imao neku kompresiju.Sve je bilo bukvalno kao u uputstvu,posle predjenih 1500 km motor se bukvalno preporodio.Perfektno je radio na leru,auspuh je zabeleo ,mnogo je bio zivlji i kompresija je bila izjednacena na svim cilindrima(mereno kompatatorom) a i potrosnju ulja je smanjio za neverovatnih pola litre.Posle predjenih 30000km sve se vratilo po starom(verovatno je trebalo ponoviti postupak).ZAISTA ZA SVAKU PREPORUKU!!
      Pozdrav Stevan M

      Избриши
    3. Poštovani imenjače,
      Vrlo sam skeptičan.
      Eventualno je da se proba (pre remonta) ali se ne treba nadati izvesnom uspehu.
      Neki rezultat (kao što ste naveli) možda i može da se postigne ali je ograničenog trajanja (onih 30.000km je izvanredno ali mislim da je to jedan od boljih slučajeva).
      U svakom slučaju:
      - ponovljen postupak neće trajati koliko onaj prvi
      - nijedan aditiv ne može da zameni remont motora (možda tek malo odloži).
      Po Vama je za svaku preporuku, po meni je da se (eventualno) proba ali bez garancije da će biti kao na reklami (ne očekivati isto).
      Kompresija ne znači da je motor vraćen u fabričke tolerancije, ali to je duga priča.
      Eto, možda (i) vredi probati, mada mislim da će remont (ako se radi) posle biti skuplji. Ako se ne planira remont nego da "gura dok može" onda i nije neki rizik probati, zašto da ne.
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Poštovani g.Stevo.
    U motoru mi je ulje 10w-40, sa kojim sam prešao 2 500km. Imam vec kupljeno 5w-30, stoji mi za dzabe. Razmišljao sam da mu sad sipam to 5w-30 i da vozim par stotina km, u ovom relativno hladnijem periodu, i da posle sipam 5w-40 i da se na dalje drzim te gradacije. Da li je ovakav pokusaj ispiranja motora mudrost ili ludost?
    (Yaris I, 160kkm)
    Zahvaljujem!

    ОдговориИзбриши
  8. Poštovani,
    Ideja je sasvim o.k. Sigurno nije ludost.
    Malo skup način za ispiranje motora ali jedan od boljih. Sipajte to 5W-30 ulje (naročito ako nije Low HTHS, što znači da nije A1/B1, A5/B5, C1 ili C2 (može C2/C3), i držite ga u motoru do proleća pa posle pređite na 5W-40.
    10W-40 je samo jeftino rešenje ali ne i posebno dobro, 5W-40 je sigurno bolje.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  9. Da, dobro što sam pitao, jer svestan sam da rizik postoji. Naime, to 5w-30 jeste Low HTHS i Low SAPS A5/B5, C2, jer je u pitanju quartz ineo ecs 5w30. To ulje ima preporuku Toyote, ali ne znam u kakvom je stanju motor. U principu lepo radi i ne trosi ulje, ali ne znam... Da li iz tog razloga da mnogo ne rizikujem, pa da stavim to 5w-30, i posle par dana i vožnje od 10-tak km, promenim i sipam 5w-40? Hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. A5/B5, C2 kao što je Quartz Ineo ECS su (kao što ste i sami rekli) je dobro za motor u odličnom stanju. Nije opasno ako duže vreme vozite u lokalu (par dana vožnje od 10-tak km) i ne očekujem probleme u tom slučaju ALI ako krećete na duži put, definitivno nije baš preporučljivo.
      160k km je i malo ali i mnogo (taman da se pređe na High HTHS ulja), a neizvesnost istorije, dugo (?) korišćenje 10W-40 ulja, i samog stanja motora (uz dosta godina starosti motora) nisu preporuka za ECS.
      Može da se koristi zimi (na lokalu) kao čistač ali ukoliko motor bude trošio ili se ulje bude ranije "razbilo" moraćete u sred zime da menjate ulje, što nije baš zgodno. Da, imali bi izuzetno čist motor, to je izvesno.
      Pozdrav!

      Избриши
  10. Dakle, (da ne bude zamene)
    INEO ECS Vam NE preporučujem, MC3 je već druga priča te ono dolazi u obzir. (probajte da zamenite ulje, ako ne u prodavnici onda sa nekim kome treba ECS, npr. vlasnici vozila PSA grupacije, sa hDi motorom ih ima u velikom broju).
    Pozz

    ОдговориИзбриши
  11. Pretpostavio sam da je to to, ali trebalo mi je vaše stručno mišljenje kako ne bih ipak ostao na "raskrsnici"... Hvala Vam g. Stevo!

    ОдговориИзбриши
  12. Анониман18. мај 2017. 13:29

    Postovani gospodine Stevo, imam jedno pitanje za Vas.


    Nedavno sam na svom Golfu 2, 1.6 benzinac (ne koristim tng), radio veliki servis. Majstor mi je rekao da je radio dosta benzinaca, ali da ovako prljavog unutra nije video.

    Motor inace radi mirno, vuce odlicno.


    Sta bi ovde bilo resenje. Koje sredstvo koristiti za ispiranje motora ?

    Koliko puta? Sta dalje, koja ulja koristiti i koji interval zamene da se primeni?


    Hvala
    Lep pozdrav,
    Mladen

    ОдговориИзбриши
  13. Poštovani g. Mladene,
    Po opisu, vaš je motor idealan kandidat za Oil Sludge Remover (Liqui Moly). Doduše (vidi tekst), malo je komplikovaniji za upotrebu (vožnja od bar 150 km ili dva sata u cugu, treba imati nivo ulja koji dozvoljava da se sipa i aditiv (doduše to je i kod aditiva gde motor radi u leru ali je manje kritično) po završetku vožnje ispustiti ulje ...).
    Zato predlažem jednostavniji način, tj. da koristite LM Engine Flush Plus (ili sličan proizvod renomiranih prizvođača, npr. Motul, Wynn's i slični), pratite uputstvo na proizvodu.
    Ako ste već zamenili ulje (skoro) skratite interval zamene (na oko 5000km). Isto to i posle engine clean (flush) aditiva. Posle toga, ulje menjajte na cca. 7500km (eventualno do 10.000km ako je veći deo tih km van grada).
    Što se ulja tiče, ako motor ne troškari ulje koristite 10W-40 ulja, naročito ona sa više detergenata/disperzanata (npr. Shell Helix HX7 ili Valvoline Max Life). Možete i kombinovati 10W-40 zimi i 15W-40/50 leti (nije obavezno, naravno).
    Po potrebi ponoviti postupak ali posle jedne upotrebe i skraćenog intervala (uz detergentima "nakrcano" ulje) možda bi već rešili problem (sa "Sludge Removerom" sigurno iz prve).
    Možda čak da ne ponovite "Engine Clean" postupak dva puta uzastopno, nego jednom i preskočite ... u svakom slučaju možete konsultovati majstora pri drugoj zameni.
    Koji god da aditiv koristite dobro ocedite ulje posle (da ne razredi novo).
    Pri svakoj zameni (pa i skraćenoj) obavezno zamenite filter ulja!
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман18. мај 2017. 16:45

      Hvala puno na odgovoru.
      Zvao sam prodavnice auto delova, uglavnom imaju ove aditive koje pominjete.

      Medjutim, majstor mi je rekao ovako: ne kupujes nista sto se dodaje u ulje, nego se ulje izbaci, a ovo je tecnost koja sluzi samo za unutrasnje pranje. Kaze: ubacis oko 3 L, i prethodno zagrajan auto (u kome je bilo ulje) radi jos 10, 15 ili 20 minuta sa tim sredstvom.

      Nakon toga, ispustanje i ovg sredstva, postavljanje novog filtera ulja i novog ulja.

      Zvao sam auto kuce, ali ni jedna nema ovo sto mi je majstor pomenuo.

      Tako da sam pomalo zbunjen...

      Избриши
  14. Анониман18. мај 2017. 16:37

    Majstor mi je rekao ovako:
    Kupi sredstvo za pranje motora iznutra.

    Auto sa postojecim uljem se zagreje do radne temperature, zatim se to ulje ispusti, ubaci se sredstvo za pranje motora iznutra (oko 3 l),
    i auto tada radi jos nekih 10-15 min ili mozda malcice vise, zavisno od preporuke proizvodjaca.

    Da li neko zna koja su ovo sredstva, kako se zovu, gde ih nabaviti, kakva su?

    Hvala

    ОдговориИзбриши
  15. Анониман18. мај 2017. 17:50

    ,,Povezao sam konce". Nekad su se proizvodile tecnosti koje su bile ubacivane kao takve nakon ispustanja ulja i sa njima se motor ispirao, a zatim ubacivali nov filter i novo ulje.

    Naziv za jednu od takvih sredstava je bio Ispirol.


    Vise se ne proizvode. Danas se uglavnom koriste aditivi.

    Ako sam dobro zakljucio, za mene je najbolja opcija LM Oil Slugde Remover (sludge je mulj).

    Ako je tako, poslusacu savet. Bitno je da po dodavanju aditiva, nivo ulja i aditiva ne predje maksimalnu vrednost.

    Nakon toga ce se motor nadam se procistiti a novo ulje se valjda nece brzo zaprljati.


    Pri dugotrajnim, ne tako strmim usponima, primetio sam da se povremeno lampica-kantica za ulje ,,upali" uz zujanje. To je valjda znak da je pritisak ulja los, a to mozda potice od zacepljenosti resetke...?

    Hvala na savetima

    ОдговориИзбриши
  16. Анониман18. мај 2017. 21:58

    Gospodine Stevo,

    sada sam u velikoj dilemi.

    Da li primeniti sredstvo gde je potrebna voznja od oko 200 km ili ovo drugo (LM engine flush plus)?

    Hvala,
    Mladen

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Mladene,
      Jednostavnije je koristiti LM engine flush plus. Možda samo treba ponoviti postupak (prilikom sledeće, ili treće, zamene ulja)
      Samo sam napomenuo da je "ono drugo" sredstvo (Sludge Remover) retko kad korisnije i da je baš za takve (zapuštene) slučajeve.
      U teksu je napisano da su "ispiroli" bili odlično rešenje ali da se teško nalaze (još uvek se proizvode ali ih nema baš na tržištu).
      Dakle, jefinije je i jednostavnije korišćenje LM engine flush plus-a.
      Svakako treba početi od njega (postupiti po instrukcijama na proizvodu). Takođe treba voditi računa da se ne pređe max. nivo na mernoj šipki.
      Uz 1-2 zamene na kraćim intervalima (oko 5000km) i primenu kvalitentih ulja, može biti sasvim dovoljno.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Анониман19. мај 2017. 17:52

      OK. Hvala.


      Ako je LM Oil sludge remover bolje resenje, ne bi mi bio problem da primenim njega.

      Odvezo bih potrebnu kilometrazu, a zatim odmah po zavrsetku te voznje bih ispustio ulje. Ako bi time efekat bio veci.

      Ako je pak bolje da primenim LM engine flush plus-onda ok.

      A svakako mi nije jasno odakle toliki talog i katran u njemu kao sto majstor kaze. Pitam se, da nije od koriscenja Optima long life 20w60...

      Mladen

      Избриши
    3. g. Mladene, efekat bi bio veći (ako već imate talog u karteru). Ako ste voljni da primenite postupak, "go for it" (uradite to). Pročitajte pažljivo upustvo jer sam ja napamet dao (koliko se sećam piše od 100 do 300km, dakle cca. 150-200 km bi bilo opitmalno, naročito u jednom cugu; ovo s obzirom da znam za slučaj da motor nije hteo da upali posle istog (i samo 15-tak km prigradske vožnje) jer se rastvorio sav katran i talog pa je trebalo ispustiti (iako nije do kraja postupak urađen).
      Samo Optima LL 20W-60 ulje nije razlog ali ako je menjano na više od 10 hiljada km onda je time "dolivano ulje na vatru". Lično mislim da je pravi uzrok to što je (zapravo) ulje menjatno na malo km (možda čak i 5000km ili svakako manje od 10 hiljada) ALI u vremenski dugim periodima (dve ili više godina). Posle par takvih zamena, eto "VESELJA". Verovatno je i kombinacija uzroka. U svakom slučaju što je motor stariji treba ulje češće menjati!
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Анониман19. мај 2017. 23:16

      Jula 2014. sam od rodjaka kupio Golfa.
      Njemu je stajao sa strane kao drugi auto (ima i Peugeot 307).
      Nije ga preterano mnogo koristio. Povremeno u lokalu, kada je isao u lov itd.
      Sto se ulja tice, on je ranije koristio Valvoline (ne znam koja gradacija). Redovno je menjao. Pre neki dan sam sredjivao kasetu u autu i nasao papiric na kome je pisao kada je menjao ulje i filter ulja...
      Ja sam nakon nekog vremena po preuzimanju auta uradio mali servis(zamenio ulje, sve filtere, svecice, alnaser i alternator, klinasti kais, servis karburatora). Trebalo je da bukvalno odmah po preuzimanju auta promenim filter i ulje, ali eto, to se nije desilo odmah.

      Kada sam uradio zamenu, na predlog svog komsije koji je vazio za dobrog auto-elektricara, tacnije jako dobrog..., ubacio sam mu polu-sintetiku (Nisotek ulje, mislim da je gradacija bila 10w40).

      Inace, tada niam bio preterano upucen u ulja i detalje...
      Na predlog komsije koji je kao sto sam rekao bio vrlo kvalitetan auto-elektricar koji je imao dodirnih tacaka i sa mehanikom, u to ulje sam ubacio aditiv K2 ili K1, ne secam se tacnog naziva... Kupio na pumpi. Aditiv nije sluzio za ciscenje vec je to aditiv koji poboljsava rad motora itd...

      Kada sam nakon 5 dana od ubacivanja aditiva kontrolisao ulje, shvatio sam da nije braon, vec vise ,,vuce" na crno.

      Sta se tada desilo, nije mi bilo jasno.

      Nakon toga sam mu sredjivao kocioni sistem, diskove, plocice, paknove, sajle, i trap-kompletan.
      Covek koji mi je to radio pri voznji auta do servisa mi je rekao da povremeno cuje zveckanje podizaca ventila i da mu se ne svidja to sto je u motoru polu-sintetika, jer je, kaze, ona retko ulje za tu masinu.

      Tada sam na njegov predlog (Mart 2016.) u auto ubacio Optima LL 20w60.
      Naravno, redovno kontrolisem ulje, tecnost, i boja je bila izmedju braon i crne. Nikada nisam preterano ni razmisljao o boji, jer nisam imao puno iskustva, pa time nisam bio upucen u sitne detalje.

      Sada nakon nesto vise od godinu dana sam na autu radio i veliki servis (zupcasti kais, spaner, vodena pumpa), ali i dihtung poklopca koji je ocigledno bio ostecen, jer sam mogao da primetim tanak film ulja na poklopcu. Sveze ispareno ulje koje se na njemu zadrzalo.

      Tada mi je majstor rekao ovako: pri zameni kaisa sam shvatio da auto mora da se ispere iznutra. Preporucujem to i to (ispirol). Rekao je i: kad sam katran nasao gore, mogu da zamislim sta onda moze da se nadje dole.
      ,,Radio sam dosta benzinaca, ali ovaj je najgori unutra".
      ,,A inace, motor radi mirno, dobar je. Ali moras da ga operes. Nakon pranja, posle 2000 km, ponovi postupak i predji na Mobil ulje-proizvodjac ga preporucuje".

      Eto, sad jos samo da uradim pravu stvar...

      LM Oil sludge remover, or LM engine flush plus ? ...

      Избриши
    5. Sve što ste naveli samo dokazuje da povremeno korišćenje vozila više uništava isto nego redovno (umereno, pa čak i intenzivno ako se gleda po pređenom km). Motor kad se pali jednom mesečno ili ne više od nedeljno pa još u kratkim relacijama ... uništava ulje po ubrzanom tempu.
      Kao što rekoh, LM OIl sudge remover je nešto bolje rešenje, ali je LM engine flush plus praktičnije (uz malo sreće rešava problem iz prve, takođe).
      Ne možete da pogrešite ni sa jednim pa ako procenite šta Vam je činiti.
      Pažljivo pročitajte uputstvo u oba slučaja (npr. trajanje od do kod flusha, primenite to "do" (duže vreme), način vožnje (verovatno ne treba forsirati onih 100-tinak km) kod sludge remover-a). Sludge remover će problem rešiti (kao što mu i ime kaže) "iz prve" a kod flush plus-a možda morate i ponoviti postupak.
      Pitanje ulja je sad (kada ste naveli više detalja) ponovo aktuelno.
      Pitanje je da li je 10W-40 bilo previše "retko" ili je zveckanje podizača ventila delom i zbog nakupljenih naslaga. Ako koristite flush plus onda nije loše 10W-40 (može Mobil, naravno), a posle sludge removera možda je bolje (bar do zime) 15W-40, isto Mobil (skoro isto i košta).
      10W-40 će dodano očistiti motor ... može leti i 20W-50 ali nema potrebe za više od 15W-40 ako motor dobro radi i ne troši mnogo ulja.
      Ne znate koji je aditiv dodat (osim da je K2 brenda) ... možda je crna boja ulja i od toga (ako je MoS2 u pitanju).
      Mnogo toga je možda, pa ostaje da (svakako) isperete motor (benzinac sa talozima je zaista loša stvar i retka, obično kada se ulje menja na više od dve godine).
      Pozdrav!

      Избриши
    6. Анониман20. мај 2017. 11:30

      Hvala puno. Od kad je kod mene (2014.) auto je vozen... U lokalu gotovo svakodnevno, a i vani ponekad.

      Kako god, sledi ispiranje...

      Hvala puno,
      Lep pozdrav
      Mladen

      Избриши
  17. Анониман20. мај 2017. 16:26

    https://www.youtube.com/watch?v=jMMmctc7f1w


    ОдговориИзбриши
  18. Анониман17. јун 2017. 18:28

    Samo da se ukratko javim, mislim da je uvek vazno da ljudi imaju feed back...

    odlicno iskustvo sa LM engine flush plus.

    pre tretmana je ulje bilo crno, sada je braon i nakon predjenih oko 2000 km nema pogorsanja u smislu promene boje ulja...


    ,,Nemac" je ,,Nemac".


    Lep pozdrav svima

    Mladen

    ОдговориИзбриши
  19. Hvala na feed back-u.
    Eto preporuke za Liqui Moly;da ne bude da su Nemci za džabe bili u jubilarnom post-u (broj 300, Mannol).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  20. Испирање мотора је порез на будале. Ако баш хоћете, източите старо уље, сипајте јефтиније уље , нека ради пет минута , източите , наспите прописано.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Koncizno (skoro isto sam rekao, ali sa više detalja i mnogo duže).
      Ipak, "jeftinije ulje" morate sipati bar "do donje crte" (znači samo do litar manje od cele količine) pa će to koštati više od aditiva ili "ispirola".
      U principu je u novije vreme nepotrebno, ali samo ako se redovno održava vozilo.
      Kao što je rečeno, ovo je više za zapuštene slučajeve (neredovna promena ulja).
      Pozz

      Избриши
  21. Poštovanje Stevo
    Vozilo je Ford cmax 1.6tdci 80kw 2007 god. motor iz PSA grupacije ima pređenih 255 hiljada. Vozilo se koristi u taxi službi. Ulje menjam na nekih 15000km, dali bi trebao na manjoj kilometrazi menjati ulje, i uvek sipam total 5w40 sintetik. Značio bi mi vas savet.
    Pozdrav i hvala unapred

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Servisni interval je dobro postavljen (i odmeren). Ne treba da više od toga skraćujete (naravno ±10% se podrazumeva).
      Ulje je takođe o.k. (koje god bilo). Eventualno bi neko ACEA C2/C3 u SAE 5W-30 viskoznoj gradaciji bilo još bolje ali za toliko km i nije od previše značaja (možete i nastaviti kao do sad). U svakom slučaju dok god motor ne troši ulje (više od normalnog) nemojte ići na 10W-40 (koje bi morali da menjate na max. 10k km pa bi cenovno prošli još gore, čak i za taj slučaj, bolje je ići na sintetička 10W-50 pa nastaviti sa promenama na 15 hiljada km).
      Pozdrav!

      Избриши
  22. Postovani
    Prosle godine sam kupio pezoa 508 2.0hdi i odradio sve servise sa zamenom ulja i filtera. Licno sam skinuo EGR ventil koji nije bio prljav ali deo usisne grane jeste. Proverio sam i interkuler bio je malo samo zauljen jedva pod prstom. Na satu je 205000 2014 godiste sa proverenom kilometrazom. Iz razloga sto mi je na karteru doslo do propustanja ulja majstoru sam dao da mi zameni ulje i STP engine flush da se ispere motor pre skidanja kartera i nalivanja novog ulja. Majstor tvrdi da je engine flush veoma rizican aditiv za motor? Da li je bas tako a procitao sam do sada gomilu foruma sto nasih sto tudjih da je i preporucljivo da se motor ispere kada ne znamo intervale zamene ulja od ranije.

    ОдговориИзбриши
  23. Poštovani,
    Engine flush nije rizičan aditiv za motor!
    Samo ne treba raditi to bez potrebe.
    Po Vašem opisu delovalo je da je baš bilo potrebe za tim. Na dalje samo redovno menjajte ulje i filter ulja.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  24. Poštovani,
    Pre godinu i po sam kupio pežo 207 1.6 hdi 16v.
    Odmah sam uradio veliki i mali servis.
    Motor dobro radi, ne troši ulje, nema crnog dima na auspuhu, prešao je sada oko 200000 km, mada u Srbiji su svi toliko prešli :) Kod mene je prešao 25000 km.

    Medjutim, meni lično se čini da je ulje previše potamnelo, tj. pocrnelo. Čim naspem novo ono potamni/pocrni. Prvi put sam menjao ulje na nekih 6000 km, jer su me tako posavetovali. Sada menjam na 10000. Sada je malo manje crno kada menjam.

    Prvi put kada sam menjao ulje, majstor mi je rekao da je katastrofa prljavo/ staro. Verovatno gazda pre mene nije bio baš odgovaran (nisu svi Švajcarci baš odgovorni).

    Mene ubedjuju, a i majstor mi kaže da je normalno da ulje kod dizelaša pocrni.

    Da li u ovom slučaju ima smisla "oprati motor" sa na primer:
    Liqui Moly Pro Line Motorspulung 500ml sredstvo za ispiranje motora?

    Pre dizelaša sam imao samo benzince, redovno sam menjao ulje i nikada nije bilo crno, već tamno žuto i slično.

    Hvala mnogo i pre svega dobro zdravlje vam želim



    ОдговориИзбриши
  25. Poštovani,
    Sve je o.k. Kod dizelaša ulje mnogo brže potamni (posle par stotina km do najviše par hiljada) zavisno od toga u kom je stanju motor, kako se vozi i koliko je zaostalo starog ulja.
    Osim LM-a imate i sjajan Millers Oil aditiv za istu namenu. Ipak, kad već niste odmah isprali motor (to je bila prava prilika, po dijagnozi majstora) sad je to već manje preporučljivo.
    Dobro ste uradili što ste prvi put ranije promenili ulje, sad nastavite sa menjanjem na 10 hiljada km (može i na 15000 km ali za motor sa 200k km (možda i nešto preko) bolje je da menjate na manje).
    Prvi put je auto verovatno stajao pa je ulje dodatno oksidisalo (već bilo za zamenu). Zato je i bilo tako crno (garavo).
    Bez brige, da vidite tek kod kamiona ulje posle 50, 60 hiljada km, pa ipak sve to ide i do 100k km.
    Moderna ulja imaju dobre disperzante koji dobro "drže" suspendovane čestice u ulju. Bez brige.
    Dizel je to (manje kvalitetno gorivo, duži lanci ugljovodonika, sagorevanje na višim temperaturama, itd. i sl.). Ne obraćajte mnogo pažnju, kad bi ste menjali po tamnjenju ulja bilo bi skuplje ulje od goriva. Samo opušteno.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  26. Poštovani Stevo,
    Pre godinu dana sam kupio Astru H, 1.6 16v, koja ima VVT sistem upravljanja bregastim osovinama, sa kilometražom od 221000km. U međuvremenu sam prešao oko 13000 km. Nekad oko prethodne zamene ulja, počinju mi problemi (kilav hladan start, povremeno trzanje pri većim opterećenjima) sa, verovatno, VVT ventilima/solenoidima, koji se nalaze u gornjem delu motora, u visini bregastih osovina. Čitam da je glavni problem sa njima nakupljanje nečistoća iz ulja, koje ostaju tu i nakon zamene ulja. I ne samo na tim ventilima, koji imaju neke filterčiće/rešetkice na sebi, već i u samim ''podešavačima'' rada bregaste (kao neka zupčasta remenica, pa unutra valjda)... Elem, danas sam zamenio drugi od ta dva ventila i značajnu količinu đubreta sam pronašao i na njemu samom, i u rupi iz koje sam ga izvadio kada sam prošao malim prstom kroz nju... Ko zna čega unutra sve ima...
    Čitam da je kao neko rešenje za taj problem, koji se vraća i nakon zamena i nakon čišćenja tih ventila, detaljno čišćenje motora... ili nekim ''engine flush'' sredstvom ili, što mi se posebno dopalo, dodavanjem ''hydraulic lifter'' aditiva koji ostaje u ulju do naredne zamene... imaju ga i wynns i liqui moly...
    Nadam se da nisam bio preopširan, a dovoljno jasan. Šta biste Vi uradili na mom mestu, pod uslovom da je unutrašnje čišćenje motora, u visini bregastih osovina, rešenje problema? Kako vam se čine ovi ''hydraulic lifter'' aditivi? Pretpostavljam da ako je kvar mehaničke prirode, onda je zamena tih podešavača rada bregaste (ovo: https://aftermarket.schaeffler.com/en/catalog/auto-parts/engine/engine-timing/camshaft/camshaft-adjuster/p-TA-4106-4271005300) jedino rešenje...

    ОдговориИзбриши
  27. Poštovani g. Petre,
    Nisam dovoljno stručan da bih Vam dao kompletan odgovor. Mislim da je najbolje posetiti što bolji servis (najbolje ovlašćeni, može da bude i jeftiniji ako odmah reše problem, delovi mogu biti skupi ali bi trebalo da su "original" (prva ugradnja ili sličan kvalitet), što nešto znači ... radni sat je sad i kod "garažara" više od pola njihovog).
    Što se ulja tiče (kad rešite problem) koristite samo Dexos2 ulja, najbolje ona koja uz to odobrenje imaju i MB 229.52 te (naročito) ACEA C2 (tzv. "C2/C3" ulja) ... ne mogu se setiti sad nešto mnogo njih (ali ih ima), takvo je npr. Kroon Presteza MSP 5W-30 (nije loš ni Helar MPS+ koji je 5W-40 ali mala prednost prvo navedenom, tj. sličnim uljima drugih proizvođača).
    Ovo naročito za mnogo gradske vožnje, jer ACEA C2 ulja su tu superiorna* ALI se (kao takva) ne smeju koristiti!! (nizak HTHS) Pa zato ACEA C3 koja ispunjavaju i C2 (osim HTHS-a), dakle tzv. "C2/C3" (strogo gledano su C3 ulja).
    I menjajte max. jednom godišnje ... do 15000 km mešovite vožnje ili 10k km ako preteže grad).
    Aditivi mogu biti samo privremeno rešenje ... čak nisam siguran da su dobro rešenje kao preventiva ... najbolje rešiti u servisu pa češće menjati ulje.
    Pozdrav!

    *baš po pitanju stvaranja taloga (tj. izostanku stvaranja istih); ako nešto vredi od onih testova prženja ulja na 370 °C to je onda baš vizuelni dokaz da su tu "the best" (ne znači i uopšte, a naročito jer se kod mnogih motora (pa i vašeg) NE smeju koristiti!). Pozz

    ОдговориИзбриши
  28. Postovani Stevo!Zdravo zivo!
    Vidimo stvarno velike razlike u cenama motornih ulja,Evo recimo za specif.504/507.00 5w30 ulja ,ima ih more.Cak I neka od jeftinijih imaju odobrenja,approval.Pitao bih zbog kvaliteta ulja,recimo odnos baze I estera,i nekako nalazim da je Ravenol vmp 5w30 mnogo hvaljeno ulje.Naravno I skupo ukje,za promenu svake godine Ili na svakih 15.000km.E,sad,imamo mnogo puta zaista jeftinija ulja iste gradacije I specifikacije(Recimo Fanfaro,Lotos ,Orlen.Verujte razlika JE u ceni I do 3 puta!Naravno,Ravenol je vise bazno,zar ne, pa sam negde nasao da SE u ulje dodaju aditivi da bi se poboljsao rad motora I da bi on recimo bio tisi.Tako da danas imate Sami da kupite takve estere I dodate ih Sami u ulje.Kakvo je Vase misljenje,da li kupovati ova (pre)skupa ulja ili je sasvim dovoljno kupovati I ova jeftinija(recimo da imaju approval-odobrenje ).Ili recimo kupiti ulje koje ispunjava specifikaciju,Ali nema jos odobrenje-aproval I recomo takvom ilju dodati neki aditiv ester-kutijicu od 300 ml)
    Naravno,bitan JE I finansijski moment,jer ulja kao Ravenol ili Millers nano su zaista mnogo puta skuplja,naravno nekazem da nisu kvaliterna,Ali mogu linovajeftinija biti adekvatna odnosno nmogu li izaci na crtu ovim skupim,makar za zamenu 1 x godisnje Ili do 15.000km.Da li ce se na motoru osetiti razlika ,ili JE to Tako zanemarivo,da je sve marketing?Cemu se onda prave jeftinija ulja(Ako nisu recimo kvalitetna).Jer slusam taxiste,prelaze mnogo,menjaju cesto I kupuju naravno jeftinija ulja (barem.kad sa njima razgovaram,pa su mi Dali neke predloge koja jeftinija da kupim)Verujte,ponavljam SE I do 3 puta jeftinije se prodje.Cak SE I nadje recimo oglas gde se prodaje tako Fanfaro LL 5w30 vw 504/507.00 I daju plus gratis kutijicu estera Mannol za stvarno prihvatljivu cenu,ili recimo Lotos ili Orlen iste specifikacije I gradacije.
    Kako bi vi videli ovu problematiku,I sta bi bio vas savet ili preporuka?Jer ja mogu za tu razliku u ceni uzeti sve filtere I to kvalitetnije!
    Budite ljubazni molim.Vas
    Hvala I ziveli!
    Branislav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ovo je bas dobro pitanje, i sam sam se bas to pitao odavno- gde je realna razlila, a gde marketing....

      Избриши
    2. Poštovani,
      O aditivu (Mannol) sam već sve rekao u pitanju postavljenom u najnovijem tekstu.
      Dakle, nećete tako (lako) pobošljati kvalitet ulja. Pogotovu u VW 504/507!! (sve su šanse da ćete zapravo pogoršati kvalitet time, gotovo izvesno).
      E sad, šta sa razlikom 2-3x za ulja iste specifikacije. Dakle, prvo proveriti da li ulje ima pravi sertifikat ili ne. Tačno je da i tvrdnja proizvođača nije da se odbaci ali manje košta i nije 100% (ko će priznati sebi?!). Castrol je npr. odbacio BMW LL-04 u nekim Edge uljima i više ga nema i to zato što ga i zaista ne ispunjava (nije samo marketing) ALI nije da je ulje lošije nego je samo malo više "namensko" (za drugu namenu).
      Kod jeftinijih treba biti oprezan! To Fanfaro nemam pojma šta je a kako Vama zvuči? (smešno i ime, što ne mora ništa da znači, ali ...). Npr. već na prvu proveru njihovo MB 229.51 nema to odobrenje zvanično (zapravo nema nijedno), a upravo to tvrde (pa još "nemačka medicina").
      Lotos je nešto bolja marka i vredi razmotriti. Od navedene grupacije najbolje zvuči (i jeste) Orlen (velika kompanija iz Poljske, zapravno nacionalna).
      Orlen je čak i član ATIEL-a (baš sam to pominjao na slično pitanje pre par dana ili nedelja) pa je još jedan dokaz da su pouzdani.
      Dakle, ako želite da uštedite pare kupite npr. Orlen ALI nemojte dodavati Mannol aditiv (ili bilo koji drugi).
      Skupa ulja ... Zapravo skupi brendovi.
      Pa i Heineken je 2x skuplji od prosečnog "zidarca" (bio je i 2,5-3x), ima piva koja su i 3x skuplja. Da li vredi? Nekome da, većini (baš) i ne. Razlika u kvalitetu NIKADA i kod NIJEDNE ROBE ne prati povećanje cene ALI to ne znači da skupa roba dobar deo toga ne nadoknađuje sveukupno (ne samo onim sipanim u motor).
      Na svakom je da oduči šta će raditi.
      Ceo blog je većinom baš to objašnjavao.
      Dakle, koristite ulja renomiranih proizvođača (nisam stigao o svima da pišem ima ih više). Među njima naročito one koji su dugo u poslu (sad ima mnogo kompanija "tašna i mašna" koje i ne prave ulja nego samo lepe nalepnicu ili imaju ofis u Nemačkoj a proizvodnju ko zna gde (čak ranije i Belorusija možda, bila bi i Kina ali je transport previše).
      Sve mi je jasnije zašto su Castrol, Total(Energies), Mobil, Shell, Texaco(Chevron), Valvoline i slični skuplji od proseka i zašto su najčešći izbor (nema greške sa njima, naćiće te ih bilo gde na kugli zemaljskoj, npr. ako trebate dosipati ili promeniti, diktiraju trendove, snabdevaju većinu proizvođača vozila kao "fabričko punjenje", kao i njihove ovlašene servise, itd. i sl.).
      Narvno, racionalna "škrtica" će uvek naći dovoljno pouzdano ulje koje je 20-30% (povremeno i 50%) jeftinije od takvih (mada i među njima ima velikih razlika, jeftiniji mejdžors je uvek dobra kupovina).
      Eksluzivitet se uvek plaća pa će Motul, Millers i drugi manji a često i skuplji od Mejdžorsa, uvek imati klijentelu.
      Ako ste u škripcu (Darestraits) a kao svako normalan (npr. i moja malenkost) ko nema prihode koji su višestruko veći od proseka, može da kupi jeftinije ulje koje je više nego dovoljno za njegovo vozilo (motor).
      Teško je reći koliko je marketinga (više kod npr. Liqui Moly-a nego Mejdžorsa kojima reklama u F1 nije veliko opterećenje (još kad nije onako napadno, tim manje) u ceni, to je više pitanje za ekonomiste (svakako značajan udeo).
      Mogli bi "letnji dan do podne" ali sad je zima a dan se bliži kraju pa odo' da malo iskoristim sunca dok ga ima.
      Lično sam na Castrol-u ali to je zbog zvaničnog servisa i produžene garancije (doduše poslednji put je cenovno bio na nivou nekih jeftinijih pa sam odlično prošao). Orlen ili Wolf ili (još desetak njih) su odličan izbor i za zamenu do 15000 km neće biti bitne razlike u odnosu na skuplja ulja. Naravno, ko kupi vozilo od više desetina hiljada evra (novo ili polovno) ne vidim zašto bi to radio (i šta je onda skup Millers, Motul, Castrol ...).
      Pozdrav!


      Избриши
    3. P.S.
      Još samo da dodam. Ako sami menjate ulje onda je svakako solidno jeftinije (a pouzdano) isplatljivije. Ali u situaciji kad i garažar ne menja ulje bez 10 evra (i to u provinciji) a servisi i više, onda za 3 litara i nije neka razlika (tj. zašto bar ne bi koristio Total(Energies)/Elf?). "Ruke" su postale toliko veliki trošak (ljudi cene svoje "znanje" i "veštine" za razliku od nas glupih) da mi cena ulja sve manje igra ulogu. Naravno kod dizel motora veće kubikaže i više ulja (npr. 5-6 litara) razlika opet postaje velika.
      Pozz

      Избриши
  29. Gospodine Stevo,samo da Vam zahvalim!Odlicno!
    Sve ste rekli!
    Dileme otklonjene zauvek!
    Ako mogu jos malo sa Vama "prozborit" koju;
    Kupicu ili Orlen,ili Wolf I / ili Total/Elf
    A jeftinije od ostalih mozda vise reklamiranih.
    Ipak JE to sigurica!
    I kao sto rekoh,jer sam kupujem ulje I fitere-garancija odavno istekla,a pravo da Vam kazem I ja volim da trazim po netu gde I sta ima,mozda malo jeftinije.I stvarno,za razliku u ceni za kanister kupim ostale filtere!
    Filter ulja kupujem uvek kvaliterniji (Mann,kao I goriva,)ova 2 ostala mogu I jeftinija!Bez dodavanja aditiva !!!
    p.s.
    Apropo Fanfaro ulja,spada pod SCT lubricants,Litvanija,po Nemackom modelu,Mannol,Champioil,Pemco I Fanfaro!Ne bih isao na Litvance!!!
    Hvala I ziveli!
    Bilo mi je zadovoljstvo !

    ОдговориИзбриши
  30. Hvala na pohvalama! (i poverenju)
    Živi bili (pa se napričali)!

    ОдговориИзбриши
  31. Анониман26. март 2023. 22:55

    Moderniji motori imaju daleko uze tolerancije nego stari. Zato se javlja nesto sto je ranije bilo retko: da "zapeknu" uljne karike. Neki proizvodjaci su manje osetljivi, neki (npr VW) vise. Nekada je ovo bio znak bas zapustenog motora, a sad se desava i automobilima koji su normalno odrzavani. Simptomi su povecana potrosnja ulja , slaba kompresija na jednom/vise cilindara i motor koji "duva" na cepu. Potrazite na internetu, obicno to zovu "engine blow by". Znaci ovo nisu potroseni motori, ima gomila snimaka gde su ubacene kamere u cilindar i vidi se fabricko stanje "honovanih" zidova, samo zadnji set karika (uljni) ne vrsi posao.
    Pravi lek jeste rasklapanje motora i ciscenje, ali jasno vam je da je to kompleksan i skup posao. Zato se mnogi upustaju u ispiranje motora, i postoje razni aditivi za to, ali kod nas ih nisam nigde video (:carbon remover"). Samo cestim izmenama ulja necete uraditi nista, jer karike zapeknu toliko da ih i kad se motor rastavi samo silom mozete iscupati.
    Na zalost, imam ovakav problem i probacu sa aditivima koji su kod nas dostupni. Zanima me da li je jos neko imao/ima ovakve probleme?

    ОдговориИзбриши