Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

понедељак, 3. август 2009.

Par kratkih misli

Hm...
Nije da je baš mnogo bitno ali neće škoditi malo lakog štiva.

Više puta sam dobio pitanje koji je SAE ekvivalent ISO 320 viskoznosti. Odgovor je SAE 60 za motorna i SAE 90/140 za ulja za menjače; sredina opsega 90-ice je ISO 220 a 140-ice 460 no pomenuta viskoznost je negde na granici ove dve SAE (a između nema treće). Tablice je lako naći na internetu ukucajte (bilo kojim redom) SAE, ISO, viscosity i/ili chart i ima toga koliko hoćete. ISO je lako objasniti to je kinematska viskoznost na 40 stepeni celzijusa izražena u mm2/s (što je isto što i "starih" cSt).
Granice za ISO standard su ± 10% što znači da ISO 320 može imati od 288 do 352.
SAE klasifikacija ima od-do granice i izražava se na 100°C dok se W(inter) viskoznost izražava maksimumom na određenoj temperaturi (ispod nule).
SAE klasifikacije za menjače imaju šire opsege ali nije SAE 80 gušće od SAE 40 već su tu negde a SAE 90 ulje za menjače hvata u opsegu i 40 i 60 ali je najpribližnije SAE 50 motornom ulju.
Jedna zanimljivost: Synlube navodi da bi teorijski najbolja viskoznost motornog ulja bila 0W-60 ali da takvo (za sada) ne postoji. U stvari imaju ga npr. baš oni ali se proizvodi u malim količinama i vrlo je skupo (90$ litar) da bi se koristilo u automobilima.
Posle (skoro ispravno) zaključuju da je najbolja gradacija sa akademske strane 5W-50 (upravo ona koju ima Synlube-4-life) najbolja trenutno. To imaju u ograničenim serijama Mobil, Liqui-Moly i Addinol, uopšte gledano je retka gradacija na tržištu.
Jednu su samo sitnicu prevideli a to je Eneos-0v0 ulje Premium Ultra (Racing) 0W-50 koje je za sada jedino komercijalno ulje ove izuzetne viskozne gradacije.
Što akademski nije predviđeno napraviše Japanci u praksi!

Na koliko km se menja (sintetičko) ulje za menjače?

Ulja za menjače (mineralna ili sintetička svejedno) se u principu više ne menjaju, već eventualno i po potrebi dolivaju prilikom provere na 3 do 4 godine.
Pre 80-tih ulja su se u menjačima menjala i imala veliki interval zamene ali od tad a naročito 90-tih XX veka to više nije slučaj. Ne bih ulazio u detalje zašto je to moguće jer je to za poseban tekst. Ipak Fiat je malo odstupao (kasnio) za ovim trendom tako da je 80-tih još uvek imao vozila gde se preporučivala zamena na 30 ili 40 hiljada km.
Devedesetih se njihov broj smanjio a interval zamene produžio na 120.000km.
Primer su Punto I generacije (Z10 ili Punto Classic su već druga i ne podležu navedenom) kome je interval zamene 120k km uz proveru na 45.000km ili na 3 godine; drugi primer je Fiat Marea (1996-2003, razni tipovi) koji isto ima interval zamene na 120k km (ili 6 godina, šta istekne prvo; Punto nema vremensko ograničenje) ali proveru tek na svakih 80k km (ili svake 4-te godine).
Ipak kao što sam u jednom tekstu već rekao blizu je pameti da se ulje u menjaču pa i sintetičko promeni bar na 10 do 12 godina ili 250-300.000km. Poseban tekst će obraditi vreme trajanja ulja u automobilu ali ako je "rok upotrebe" motornih ali i menjačkih ulja 5 godina (zvanično uglavnom ne postoji ali se ovo uzima kao krajnji datum prodaje) nije li logično da ni u automobilu ne bi trebalo da pretera više od duplo ovaj vremenski period.

BP (British Petroleum) sam već spominjao, deo teksta i spremio još pre nekih godinu dana no "vidi čuda" BP-a kao takvog u Evropi praktično i nema osim nekih zaostalih količina. U USA i još nekim zemljama je ostao BP brend za motorna ulja no u bližem susetsvu - ne.
Ipak, obradio sam BP kroz Castrol koji je (to nisam spominjao kod njega a trebalo je) vodeći brend BP-a za maziva uopšte (ulja raznih vrsta ali i druge supstance za podmazivanje). Tako da će BP sam po sebi doći među poslednjim velikim kompanijama.
Da, dobro ste čuli veliki Castrol je pod još većim BP-0m.
Njihov brend za motorna ulja za širu populaciju (umerenije cene a solidnog kvaliteta) je ARAL.
Pošto su BP VISCO serije nestale sa tržišta (5000 kao čista sintetika, 3000 polu-sintetika i 2000 kao vrlo kvalitetna sintetika) ostale su nam nove i komplikovanije sheme ARAL brenda.
Samo dok ne dođu na red da spomenem BP 15W-50 ulje koje je bilo jedno od popularnijih.
Sada je to ARAL BasicElastic 15W-50, mineralno motorno ulje. Može se koristiti i za benzinske i za dizel mašine kao i za turbo mašine automobila i lakih dostavnih vozila. Ispunjava API SJ/CF.
Vrlo je kvalitetno a umerene je cene. Za iole starije vozilo 15W-40 preporuke ili za proleće-jesen a naročito leto (npr. prelazite 5-6 hiljada u najtoplijem delu leta) i kod novijih. Naravno i za vozila koja fabriči imaju tu viskoznost kao preporučenu. U slučaju blažih zima kakve su manje-više ove prethodne (kratki periodi ispod -10) dobija preporuku i kao celogodišnje ulje.
Uz Selenia Vision 15W-50 jedino je u bližem okruženju sa umerenom cenom, jer Motul polu-sintetike a naročito Mobil 1 15W-50 jednostavno imaju preveliku cenu za starija vozila 15W-40 fabričkog punjenja.

8 коментара:

  1. Golf 3 TD 1993,znači stariji menjač.Motul nudi na svom nemačkom sajtu mineralno 80w,polusintetiku i sintetiku 75w90.Na francuskom samo mineralno 80w.Ima li kakvih finesa kod izbora menjačkog ulja s obzirom na starost odnosno pređenu veliku kilometražu?
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  2. Čekajući i sam sam našao odgovor.Standard
    VW 501.50+"čisti" API GL4(ne 3/4/5;4/5).
    API GL5 NE zbog većeg sadržaja EP aditiva.

    ОдговориИзбриши
  3. Jako mi je žao što nemam više vremena pa da se dotaknem teme transmisionih ulja.
    Izuzetno ste dobro (školski) odgovorili na svoje pitanje.
    Da radim bilo za zvanični servis ili za neku uljarsku kompaniju ne bih ništa ni dodao na ovo.
    Ipak, em ne ispunjavam ni jedno od prethodnih a i jedan deo pitanja je ostao bez odgovora pa dobijate i bonus. Osim toga bilo bi žalosno da blog o motornim uljima završi na zvaničnoj preporuci.
    Ono što vam nisu rekli je sledeće:
    API GL-5 ulja svakako nisu neophodna ukoliko je zahtev za GL-4 ali je njihova štetnost preuveličana. Ako u priči o štetnosti GL-5 za GL-3 zahtev i kod sinhrona od obojenih metala (bakar ili legure bakra) ima i nešto istine uz puno izuzetaka, onda je relacija GL4 i GL5 još više presoljena priča.
    Drugo postoje ulja koja su GL2 do GL5 kompatibilna (Kroon,Fuchs i Castrol pre svih).
    Za Valvoline High Performance GL-5 Gear oil mogu i da potpišem da ne vrši koroziju i da je manje agresivno od mnogih GL-4 ili čak GL-3 transmisionih ulja.
    No udaljio sam se od teme.
    Svakako da možete koristiti i VW 501.50 (G50) a ne samo plus verziju standarda. Takođe možete koristiti i GL-4+ i GL-4/5 a ne samo čista GL-4 ulja.
    No drugo je važnije: ima li veze stariji menjač i viskozitet koji je potreban? Ima ali ne kao kod motora a i API oznake viskoziteta su kod transmisionih ulja šireg opsega nego kod motornih.
    Kako je moguće da koristite i 80W i 75W-90 i kako nema veće razlike kod novijih menjača kod starijih je 75W-90 svakako prva preporuka. Kod novijih i 80W-85 naročito dolazi u obzir.
    Dakle za vas pre svega polusintetičko 75W-90 transmisiono ulje koje je po GL-4 ili slične odrednice (kao što je gore navedeno) i po mogućstvu po navedenom VW standardu.
    Konkretno:
    1) Castrol Syntrax Universal 75W/90 (ono je API GL3, 4, 5.
    2) Kroon Syngear 75W90
    3) Liqui Moly Hochleistungs-Getriebeöl 75W90
    Mnoge velike kompanije nemaju odgovarajuće analoge već su im 75W90 obično samo GL-5 dok neke (npr. Total) imaju GL-4/5.
    I na kraju ali NIKAKO po značaju:
    Iako nema VW 501.50 veoma u obzir dolazi Lukoil TM-4 (API GL-4) u polusintetičkoj 75W-90 varijanti.

    ОдговориИзбриши
  4. Interesantno je da VW ne predviđa zamenu menjačkog ulja već samo dolivanje.Tražeći neke podatke o ulju za menjac Fiat 126 naišao sam na ovaj članak gde rabljeno ulje ostvaruje prednost u odnosu na novo i to API GL 4 ulja i to što se tiče koeficjenta
    trenja.
    http://tribolab.mas.bg.ac.rs/proceedings/2003/202-207.pdf
    Važi samo za API GL 4,ali ne i za GL 5.Možda se baš tu krije odgovor zašto ne preporučuju zamenu.Ja ću ulje promeniti iz razloga što mi se preko zime u početku teže šalta i ne znam koje je ulje u menjacu.Sa lukoilom imam dobra iskustva sa motornim uljima koja su se odlično pokazala u starijim motorima,ali menjačko ulje koje navodite ne uvoze (već pitao.)Nekako sam najbliži nakon ovog teksta da stavim baš GL4 i to Shell getriebeöl EP 75w90 ili OMV gear oil SLY SAE 75W-90 ako nađem.

    ОдговориИзбриши
  5. Rad je svakako interesantan. Imao bih nekoliko kritičhih primedbi ali je to za poseban tekst.
    U svakom slučaju očigledno je da zaključci jesu dobri ali da nisu navedeni "uslovi rabljenja" kao i da nema statističke zasnovanosti.
    Vodite računa da GL-4 i GL-5 imaju istu osnovu i iste aditive samo u različitim konc. te da se i GL-4 uljima, principijalno, može desiti da budu oksidaciono degradirana. Zapazite deo:
    "Ovo se objašnjava time da je rabljeno
    ulje API GL-5 usled oksidacije degradilo i da ne
    poseduje dobra podmazujuća i tribološka svojstva."
    Iako je u radu pokazano da GL-4 rabljeno ulje ima bolji koeficijent trenja to zapravo: NE zanači da je u principu bolje i da mu se gore pomenuti fenomen ne može desiti.
    API GL-4 već više puta preporučujem vlasnicima Zastava vozila, no drago mi je da je to i (relativno) dokazano u radu koji pominjete.
    Vodite računa da treba malo više iskustva prilikom tumačenja stručnih radova. Ovim ne kažem da niste shvatili zaključke ali za suštinu treba malo više teorijskog znanja koje ste na najboljem putu da steknete.
    Menjačka ulja se u savremenom automobilizmu vode kao nešto što se ne menja (ne postoje servisni intervali već samo provera nivoa) no "sitnim slovima" (standardima) to zapravo znači 200 do 300k km pri čemu je vremensko ograničenje bitnije. Više od 10 godina je mnogo ako nije zašto nemaju (u ambalaži) neograničen rok upotrebe? I naravno novo ulje je uvek ukupno BOLJE od korišćenog makar imalo i malo viši koeficijent trenja (nije jednini kriterijum kvaliteta ulja). Osim toga (i u radu pomenuto) svako ulje a naročito transmisiono ima svoj period razrade a i aditivi koji se koriste kao aditivi protiv habanja spadaju u grupu (kod svih pa i GL-3) "time realising" aditiva kojima je potrebno vreme za ispoljenje punog efekta.
    Za razliku od vina, malo starog (do 20%) očigledno neće škoditi ali samo ako ste sigurni o kom ulju se radi i da li je kompatibilno sa vašim novim. U vašem slučaju to ne važi te je bolje da ispustite staro ulje skroz.
    Shell getriebeöl EP 75w90 je vrlo dobar izbor. Ulje je sintetičko (zapravo SHC osnove) i namenjeno pre svega VW vozilima, no to znate bolje od mene.
    OMV gear oil SLY SAE 75W-90 je možda još bolji izbor jer je u provinciji lakše naći original (na njihovim pumpama) mada je pitanje imaju li ga i da li se može naručiti.
    Oba ispunjavaju API GL-4 i VW 501.50 te samo mogu biti dobra za vaš Golf.
    Iskreno, nisam ih se setio jer mi je dokumentacija o menjačkim (transmisionim) uljima u blagom haosu koji tek počinjem da sređujem.

    ОдговориИзбриши
  6. Hvala Vam,Stevo na komentaru.Mislim da o menjačkim uljima ima premalo tekstova.Izbor je otežan i od strane ovlašćenih servisa,čak i ako tražite menjačko ulje za svoj auto ne znači da ćete dobiti najbolje,jednostavno kanticu sa brojem proizvođača automobila bez ikakvih podataka o viskoznosti,tipu.A za bilo kakvu proveru ne postoji mogućnost.Kao da im je stalo da samo dođemo u servis i kažemo da promene ulje i tačka..
    Još jednom hvala na odvojenom vremenu.
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  7. Poslušao sam Stevu,promenio ulje i stavio
    OMV gear oil SLY SAE 75W-90.
    Rezultat nakon par kilometara primetan,tečnije i preciznije se šalta.
    Veoma zadovaljan.
    A umalo da odustanem od zamene...
    A cena 7,5 eura litar.

    ОдговориИзбриши
  8. Nakon otprilike pola godine ponaša se još bolje,fantastično...

    ОдговориИзбриши