Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 9. јануар 2011.

Kočione tečnosti, Brake Fluids


Kako kasnim sa novim tekstovima rešio sam da neznatno prepravljene tekstove sa CBC-a o kočionim fluidima i antifrizima (rashladnim tečnostima) objavim ovde na blogu.
Drugi razlog je i izvesna monotonija. Posle više od 18 meseci tekstova o motornim uljima prešao sam na oblast menjačkih ulja. Međutim, nekoliko čitalaca je odavno pitalo da li će biti nešto i o drugim fluidima za automobile, kako je u samom naslovu bloga najavljeno.
Čekati još pola godine da bi završio temu o menjačkim uljima nije baš preterano zanimljivo. Zbog toga ću tu i tamo praviti male digresije sa kratkim tekstovima o drugim fluidima. Naravno ni priča o motornim uljima nije u potpunosti završena te ove sistematične i koncizne tekstove smatrajte samo uvodom u vrste fluida o kojima se govori. Naravno da će oni biti dopunjeni.
Počinjem sa tekstom o kočionim tečnostima. Izvršene su jako male izmene u odnosu na tekst na CBC forumu. Tekst je zaista kratak. Tek približno 1000 reči. Zbog toga će za par dana biti dopunjen i prevodom na engleski jezik.


Fluidi za hidraulične kočione sisteme motornih vozila

Postoji trenutno 4 aktuelna standarda (uz razne varijacije i 'podstandarde') ili makar vrsta (klase, kategorije, ...) kočionih fluida:

DOT 3, DOT 4, DOT 5 i DOT 5.1

Posebna grupa je DOT 5, koja se bazira na silikonskim uljima i ima najviše standardne vrednosti (kvalitet) mada je razlika u odnosu na 5.1 jako mala i u praksi zanemarljiva. DOT 5 ulja se NE SMEJU MEŠATI SA OSTALIM vrstama ovih fluida. Inače se jako retko koristi obično kod američkih porizvođača i kod motocikala.

Ostale grupe: 3, 4 i 5.1. mogu se međusobno mešati. Ova ulja su bazirane na glikoletrima i poliglikolima. 5.1 ima u sebi i nešto boratnih estara (ali i dalje je osnova kao kod 3 i 4) koji imaju bolje opšte karakteristike i verovatno će (eventualni) budući standardi biti bazirani sve više na njima ("DOT 5.2 ili 6"). Kako god mešljivost je zagarantovana ali treba voditi računa da dodavanjem nižeg standarda degradirate kvalitet višeg te to radite samo u hitnim slučajevima (iako do 10% neće smetati). Naravno da je bolje dolivati tečnošću veće kategorije ali opet najbolje jednu više. I naravno nešto vam ovog ulje preostane pa najbolje iskoristiti već sipano (držite dobro zatvoreno kao i svako drugo samo ovde 'zatvorenije').

Moram ovde da napomenem da se DOT 3 (ili 4) fluidi zasnovani na mineralnim uljima NE SMEJU mešati sa ostalim fluidima. Iako je ovo više stvar prošlosti bitno je napomenuti. Kočioni sistemi zasnovani na mineralnim uljima traže takva. Poliglikolna/glikoletarna ulja ne mogu da ispune zahteve koje takvi sistemi zahtevaju. I naravno još je veći problem što se ove dve vrste fluida ne mešaju i potpuno su nekompatibilni.

Mineralna ulja, kao kočioni fluidi, su opstala kod Citroen-ovih vozila unutar standarda CITROEN B 712710. Radi se o LHM fluidima. U LHM skraćenici pogađate da je L od Liquide, H od hydraulique te M od minerale. Inače se koriste i za hidrauliku Citroen vozila.

Kvalitet?

Kako raste DOT broj on je veći jer su zahtevi veći. Iako vrhunska (bolja) DOT 4 mogu dostići i DOT 5.1 (makar u nekim domenima) ostaje da ćete jeftinije proći sa 'malim' imenom i većim DOT-om.

"Suvi profesionalci" na sva hidraulična pa i ova ulja gledaju kao na 'bozu' (prosto kao pasulj i sve je skoro isto) ciljajući da im je sastav sličan i da ima jako malo aditiva ('obične hidraulike' - "bazno ulje (ulja) i par % aditiva, ma to nema veze ko pravi, bitnija je cena (bar da nije zabiberena)").

Ipak između boljih i prosečnih ima razlike. Naravno bolja su i (ne)opravdano skuplja.

Najbitnije je za ova ulja da su veoma higroskopna (upijaju vlagu) i da se brzo degradiraju zbog toga. U proseku nakupe 1 do 4% vlage godišnje te max. 5% ili preporučenih 3% sakupe za 2-3 godine ili manje.

U tabelama specifikacija imate podatke o temp. ključanja suvih i tečnosti sa 3% vlage. Kako su razlike velike lako je zaključiti:

MNOGO je BITNIJE da se kočioni fluid REDOVNO menja (na dve godine) jer će osrednji biti sigurno bolji nego vrhunski koji se menja na tri a kamoli više godina. Razlika u odnosu na originalno ulje (bez vode ili u tragovima) i onog sa 3% vode je i do 100cel.

Fluid se menja već sa 2-5% vode a vrhunski sa 1% ili 0,5% ne može da se meri sa osrednjim "suvim".

Ako već ne žalite pare menjajte ulje na godinu dana i imaćete (u proseku) najbolje kočiono ulje u Evropi, Svetu i Solarnom sistemu ako koristite bilo koje koje ispunjava specifikacije.

Iako na prvi pogled izgleda fascinantno ako npr. neki DOT 4 fluid ima suvu tačku ključanja od 280cel. i izgleda za klasu bolje od onog koji ima 265cel. to u praksi brzo dođe na isto te iako vredi neki dinar više svakako ne vredi više od 10-15% cene.

Naravno i ruke nešto koštaju ali šta da se radi. Ukoliko imate ABS poverite promenu ovog ulja servisu (mehaničaru) koji to zna da odradi (i inače ali naročito).

Inače DOT 4 i DOT 5 su malo manje higroskopna ulja te mogu da izdrže i više od dve godine (po preporuci proizvođača), čak i do 4 ali je bolje da se menjaju na max. 3 godine.

Izuzetak u smislu mešanja su mineralna kočiona ulja ali se ona retko upotrebljavaju (već dugi niz godina). Samo Citroen još koristi takva i ona se ne mešaju sa ostalim.

Bitno je napomenuti da su 3, 4 i 5.1 ulja RASTVORLJIVA U VODI !! Naravno i u polarnim rastvaračima (npr. alkohol).

Ulja su i agresivna za farbane delove automobila mada je ta osobina pomalo precenjena. Naravno ne ostavljajte ovo ulje na farbanim delovima automobila (i u opšte metalnim) jer em su ova ulja polarna em imaju (relativno) visoku pH vrednost (alkalna su) i sama im je priroda da su blagi rastvarači. Agresivnost opada po porasti broja standarda tako da su najbaznija sintetička DOT 3 ulja (pH oko 10). Dakle uklonite ih nekom krpom ili papirom ali nemojte paničiti neće vam baš pojesti farbu za par minuta (računam da može da kane pre svega u prostoru motora) mada što pre uklonite manja će biti šteta.

Viskoznosti su im na većim temperaturama slične (3, 4 i 5.1) a na nižim 5.1 ima značajno manju a četvorka neznatno manju od 3.

I na kraju: da li koristiti 'veći DOT' od preporučenog?

Iako uglavnom može, ne ili bar ne po svaku cenu. Zavisi od vozila do vozila. Malo različita viskoznost ne utiče previše na kočioni sistem ali moguće je da ima takvih slučajeva. Još bitnije je ponašanje prema zaptivkama. Kako su fluidi prilično slični deluje da nema mnogo uticaja (i suštinski ne) ali zbog malo drugačijeg sastava aditiva i boratnih estara kod 5.1 malo opreza nije na odmet.

Četvorka gde je preporučena trojka već može i to u 99,9% slučajeva. Osim toga 5.1 nije toliko superioran u odnosu na 4 da bi se isplatilo pogotovu kad proizvođač to nije pomenuo (naglasio).

Mada je najbitnije od svega već rečeno:

Bolje je redovno menjati ova ulja (fluide) nego ići ka većim standardima ili skupljim brendovima.

'Trojka' max. na 2 godine (može i manje; više samo po preporuci proizvođača), četvorka baš na 2 (ili max. 3) a 5.1 na 2 do 4 godine.

Naravno koristite kočione fluide RENOMIRANIH proizvođača. Još je bitnije (kao nigde drugde) da je proizvod originalan. Ove dve stvari osiguravaju ispunjenje standarda što je NAJVAŽNIJE u ovoj priči.

54 коментара:

  1. Pozdrav,

    I na MyCity forumu smo pricali o kocionim uljima, kada mi je trebala preporuka za Ladu 112. Medjutim, kada sam isao da kupim to, uopste nisam mogao da nadjem neko ulje poznatijeg prozivodjaca. Svi uprno guraju FAM prozivode. Ja sam trazio Total HBF4, Mobil Brake Fluid DOT4... U jednoj radnji sam nasao Ferodo DOT4 za oko 300 dinara za pola litra.

    Elem, u nekim specifikacijama, koje sam gledao, to Ferodo ulje se predstavlja kao izuzetno kvalitetno, gde je Dry Boiling Point 158 C, Wet Boiling Point 249 C, sto je vise i od Totala HBF4 i jos nekih konkurenata. Nasao sam da je prag 150, odnosno 230.

    To ulje sam planirao da korsitim dve godine. Zbog mog neznanja, fabicko ulje mi je ostalo u kolima dosta dugo, tako da mi je ovo bila prva zamena.

    Pozdrav,
    FAMAS sa MyCity Foruma.

    ОдговориИзбриши
  2. Sipaj slobodno ferodo dot4,koristim ga vec 5 godina(naravno menjam na 2)i nikada mi se nije desilo da mi je propala kocnica ili bilo sta slicno...pretpostavljam da je 100% original i da niko nece da ga kopira...
    Veliki pozdrav za nenadmasnog Stevana i opet ja sa par pitanja...
    1.da li ulje za kocnice sme da se sipa u k.sistem,nakon isteka roka trajanja oznacenog na bocici(vidjao sam takvo original opelovo po radnjama)
    2.da li boja kocionog ulja govori nesto o ulju,jer sam primetio da je ferodo tamnije u odnosu na recimo mobil(isto dot 4)...
    Osta oslic nama iza ledja,na tanjiru prsuta se redja.Neka tebi donese smirenje to mirise prasece pecenje.Miris sarme tebe naka vodi,zdravi bili Hristos se rodi

    ОдговориИзбриши
  3. A meni se bas cini da Ferodo ima izuzetno svetlu boju.

    ОдговориИзбриши
  4. Prijatelju,ja sam tri bocice od 0.5l sipao do sada i u sve tri je boja bila tamnija...ne znam stvarno,vozim ga niz Kosutnjak cesto,greju se kocnice,ali jos nijednom mi nije papucica propala...profesor ce ti preporuciti pravu stvar,u to nemoj da sumnjas,mada mislim da u ladurinu mozes da sipas bilo koje dot 4...pozz

    ОдговориИзбриши
  5. Ma ulje je skroz OK. Zamenjeno je jos letos, isao sam i na more s njim i radi OK. Pricali smo ja MyCity forumu vec o tome, i predlog je bio da sipam Ferodo. Planiram da ga menjam najvise na dve godine. Mozda cu i pre.

    ОдговориИзбриши
  6. Ako vec nisi,zameni ulje u menjacu,imas ovde mnogo dobrih tekstova...meni je na 110-ci pukao menjac na 24.000km iako je ulje bilo na max-u...izgleda da je menjac ostao isti kao na samari(uz izvesne modifikacije) i da im je to pored podizaca prozora veliki problem...ako nisi strastveni ljubitelj Vaz-ovih vozila i clan lada kluba srbije,prijateljski savet,prodaj taj auto i uzmi bilo sta evropsko...pozz

    ОдговориИзбриши
  7. Menjano menjacko ulje. Takodje po prepuruci. SIpano Total Transmission BV 75w-80. Razlika je drasticna. Menjac neuporedivo bolje radi. Jeste da je ulje skupo, ali vredi.

    ОдговориИзбриши
  8. Uf! Na koje pitanje da odgovorim? Izgubih se.
    Ajd, "naopačke", od zadnjeg ka prvom.
    Koliko god menjač bio loš, uz dobar izbor ulja za menjač može biti i podnošljiv. Ovo je slučaj kod Lada i Zastave. Total o kome smo se Ivan i ja izdogovarali je ispunio svoju misiju.
    "Jeste da je ulje skupo, ali vredi." često mora tako. Ponekad može i da ne bude skupo a često bude i skupo i da ne vredi. Pravilan izbor to je najvažnije. Ne postoji apsolutno najbolje ulje za sve motore, menjače, ... zavisi od vozila.
    Da pokušam da ne zađem duboko u temu boje kočionih fluida jer za to treba poseban tekst.
    Boja KF ne znači ništa dok je ulje novo. Bitno je da je bistro (trasnparentno).
    Kod ulja koje se koristi boja (po)nešto znači ali kao i kod motornih ulja nije apsolutni i najvažniji parametar kojim se određuje kvalitet (po tome koliko brzo menja boju, tamni) niti je ultimativni kriterijum za njihovu zamenu.
    Jedino hemijska analiza može pokazati da li je vreme za prevremenu ili produženu zamenu a u nedostatku toga najbolje je držati se preporuke proizvođača, ili čitati blog ;-)
    "Hvala" za praseće pečenenje ali dosta je bilo ... ("... za 3 dana dosta"). Da se ne udaljavamo od teme, to mi (sa 10kg viška od idealnog) dođe kao D2 u nove dizel mašine. Zapušiću dizne ako preteram :-)
    Ferodo je legendarno ime iz sveta kočionih sistema. Ako je original, preporuka k'o vrata.
    FAM kočione tečnosti uopšte nisu loše. Imaju osrednje karakteristike ali bolje od standarda. Ako menjate redovno ... ma ne čitate vi pažljivo. Bolje menjati redovno KT srednje klase nego neredovno vrhunsko. Ne bih sad zalazio u analizu po proizvođačima nego samo da pomenem "pumpadžije" čija je originalnost pouzdana.
    Po specifikacijama: EKO, MOL pa OMV po poverenju u proizvođača obratno pa mu dođe svejedno. Pogledajte malo i cenu. MOL ima i dobru cenu i kvalitet. Sva 3 proizvođača imaju KT odličnog kvaliteta sa osobinama koje su daleko iznad standarda (naročito DOT 4). Sva imaju moju preporuku. Ako ćete Premium kvalitet i ne pitate za cenu: Castrol, Mobil i Shell uz uvoznu deklaraciju su logičan izbor.
    Ovde bih naglasio da je Motul (i) u ovoj oblasti sam vrh kvaliteta te se možete pouzdati u ovog proizvođača. Čak je cena i ne tako preterana, nekih 6€ za pola litra. Ne zaboravite ni Kroon ukoliko su vam Ugrinovci usput.
    ...
    Prođe božić, pršuta za nama, za doručak sledi nam salama ...
    (na šta bi se nadovezala čuvena pesma Zagorovog Čika)
    ... ne pomažu hleba i salame kad creva krenu da mi galame, uvek mi treba biftek hladan, kada sam gladan, kada sam gladan ...
    Dok ne pojedem kokošku il' prase ja svtvarno ne znam za se, uvek mi treba biftek hladan ...
    Još jedom srećni protekli praznici uz najavu Nove godine po julijanskom kalendaru, pa da po Svetom Jovanu odmorimo od slavlja i krenemo ozbiljno da radimo :-)

    ОдговориИзбриши
  9. Pozdrav ljudi. Samo da napomenem na jos jednu kocionu tecnost izuzetnih karakteristika. A to je ATE super blue. Ima tacku kljucanja od 280C sto je bolje i od mnogih dot 5.1 tecnosti. Ja kad sam malo uporedjivao, jedina bolja od ove je Castrol SRF ili tako nesto sa tackom kljucanja od 300 stepeni. http://www.tirerack.com/brakes/accessoryDetail.jsp?ID=21

    ОдговориИзбриши
  10. Srdjane,
    'Super blue' svakako ima natprosečne karakteristike no ima priličan broj KT sa istim (sličnim) karakteristikama. Na primer Castrol Response Super DOT 4 koja ima s.t.k od 280cel. i 'mokru' t.k. od 190cel.
    Tu je negde i granica za 'obične' (normalne) KT.
    Preko toga idu uglavnom RACING Koč.Teč. gde je ciljana vrednost 300cel. ili nešto preko toga.
    Pominjani Castrol ima s.t.k. 303cel.(evropska spec. po US 310) i m.t.k od 264 (270)cel.
    Zaista fascinantno. Pogotovu što je m.t.k. važniji parametar.
    Valvoline, Mobil, Shell i ostala bratija takože imaju ovu vrstu KT sa s.t.k. od oko (ili preko) 300cel.
    Ne znam koliko ih je lako naći (kod nas). Možda najdostupnija a takođe izuzetna KT je:
    Motul RBF 600 Racing Brake Fluid
    Ima s.t.k. od 307 (312) cel. a m.t.k. 216cel.
    Racing fluidi se naročito dokazuju pri izuzetno oštrim i čestim kočenjima a posebno po kiši. Njihove karakteristike smanjuju mogućnost stvaranja parnih (gasnih) čepova što bi se kod običnih KT očekivalo pri ekstremnim uslovima.
    Ipak moram da napomenem da su ove KT izuzetno skupe i potpuno nepotrebne za običnu (porodičnu) vožnju. Naravno da ih možete koristiti ali i njihov vek upotrebe nije mnogo duži. Castrol čak za SRF navodi tek 18 meseci, što bi za normalnu upotrebu moglo da bude i 3 godine ali ne više od toga. Cenovno ste stigli na isto (uzevši i ruke u obzir).
    Još jednom ponavljam: prosečna KT može biti vrhunska ukoliko se menja na vreme (ili pre max. mogućeg intervala zamene).
    Sve KT se vremenom degradiraju. I to relativno brzo. Menjajte na vreme i nema problema.

    ОдговориИзбриши
  11. Kad smo vec kod kocionih ulja, vrlo povoljno kociono ulje je Elf FRELUB 650 DOT 4. Ovo ulje sam uporedio sa Totalovim HBF4 uljem, posto pripadaju istoj grupaciji Total-Elf-FIna. Uporedjivao sam i karakteristike ova dva ulja, ali Totalovo je bolje po tim karakteristikama.

    ОдговориИзбриши
  12. Verovatno ima povoljnu cenu. U specifikaciji je navedeno da samo ispunjava DOT 4 standard. Moguće je i da je nešto bolje. Čudi me da je Total ispao bolji.
    Total HBF 4 ima potpuno iste karakteristika kao ELF Frelub 650. U dlaku. Moguće je da smo našli na različite izvore ali u svakom slučaju razlika je mala i nije nemoguće da je to potpuno identično ulje koje se puni u dve različite ambalaže. Koju god KT da izaberete od ove dve bićete zadovoljni. Iskreno onda bolje uzmite jeftiniju.

    ОдговориИзбриши
  13. Stevo,
    molim te pomagaj!
    Par dana mučim muku da odaberem ulje za mog novog (polovnog) ljubimca VW Lupo 1.4 benzinac 8 ventila 2002 godište. Svaki majstor ima svoju prepruku koje ulje da stavim. Jedni kažu da sipam polusintetiku 10w-40, a drugi cistu sintetiku... Auto je prešao 140.000 km ako je verovati satu, a knjižicu na žalost nisam dobio uz auto tako da mi je sve nepoznanica. Jedino mi je rekao predhodni vlasnik da je sipana sintetika, ali ne zna koja. Molim te pomagaj!

    P.S. Koji je interval menjanja ulja za pomenuti auto?

    Unapred zahvalan Slobo iz Kragujevaca!

    P.S. Sve pohvale za blog!!!

    ОдговориИзбриши
  14. Poštovani Slobo,
    Kako posle ovakve molbe da odbijem (mada se danas loše osećam totalitis).
    Ajd' prvo od menjača. Tu je sve jasno kao dan. Vama treba ulje po VW 501.50 (G50) standardu. Iako bi svako API GL-4 75W-90 odradilo posao.
    Ipak ovih imate kao "kusih pasa" pa zašto komplikovati.
    1) Kroon SynGear 75W-90
    2) OMV SLY 75W-90
    3) Liqui Moly Hochleistungs-Getriebeöl (GL4+) 75 W-90
    4) MOBIL GEARLUBE VS 200 75W-90
    Ima ih još. Najlakše ćete naći OMV i Mobil te bi prvo pomenuto bilo i najlogičniji izbor. Pri tome nije ni mnogo skupo.
    Intervala zamene vam nije propisan te je uslovno "doživotan". Ipak kako ne koristite ulja koja su zaista "fill-for-life" mislim da bi 2012. (na 10 godina) mogli da zemenite ulje a trebaće vam 3 litara (2,7).
    MOTOR
    Vama treba ulje po VW 502.00 specifikaciji
    To je - "mora"
    Može i VW 504.00 ali nije obavezno.
    Dakle predlog je da to budu sintetička ulja. Najbolje 5W-30 po specifikacijama VW 504.00 ili 502.00 pri čemu su 504-ke izuzetno skupe te iako vrede možda nisu baš za primarni izbor.
    Fabrički vam je propisana 5W-30 Vis.Grad.
    Nisu mnogo u krivu ni oni koji su spominjali 10W-40 naročito zbog već oko 150k km (a može da bude i 180 ko bi znao). Leti bi vam motor lepo radio i na 15W-40 ali nije baš dobro kao celugodišnje (za zimu).
    Uzevši u obzir starost automobila i to da vam je cena sigurno bitna (makar ne i primarna) preporučio bih vam:
    5W-40 sintetička ulja sa obaveznim VW 502.00 standardom.
    Da ne počnem od vas ono čemu sve više težim (ovakve opšte odrednice a neka bira proizvođača ko kako hoće) te ću i navesti "listu" pa kako vam se već sviđa:
    1. Mobil Super 3000 X1 5W40
    2. Valvoline SynPower 5W40
    3. Kroon Emperol 5W40
    4. Motul X-cess 8100 5W40
    5. Castrol Magnatec 5W40
    Ako biste da prištedite:
    1. Fuchs Titan Supersyn 5W-40
    2. FAM Premium 5W-40
    3. Prista Ultra 5W-40
    4. Lukoil Lux Sintetik (SM)5W-40
    5. Nisotec Sint 5W-40
    Ovo vam je samo da ne lupate (u Lupo) glavu.
    Praktino bilo koje ulje koje ispunjava VW 502.00 i API SL (kao minimum) biće dovoljno dobri za vaš automobil. Sa 10W-40 bi sačekao još nekih 50-tak hiljada km ili čak i više. Dokle god je potrošnja ulja normalna (i mala) ne menjajte 5W-40 to je već jedan korak od fabričkog punjenja.
    Menjajte ulje na 15k km ili 12 meseci, koristite što kvalitetnije gorivo, makar (skupi) Europremium dok se ne pojave prava evropska goriva (benzini).

    ОдговориИзбриши
  15. Stevo,

    od kada sam postavio pitanje svaki čas sam proveravao ima li odgovora i moram da priznam da nisam sumnjao da ćeš mi odgovoriti brzo i opširno. Nemam reči hvale za Vas! Mnogo ste mi pomogli.
    Ako večeras budete štucali to je što vas hvalim kod drugara :)
    Sve najlepše želje za Novu godinu i protekle praznike!!!

    Slobo

    ОдговориИзбриши
  16. Pozdrav Stevi iz Banja Luke!
    Nevjerovatan blog koji me je ostavio bez teksta otkada sam za njega saznao. Dokaz da jos postoje ljudi koji vole da pomazu ljudima i da prenose svoja znanja na njih (ja sam mislio da Aristotel bio poslednji od te vrste....:) )
    Uglavnom i ja bih te Stevo kao i vecina ljudi ovdje zamoliio za savjet oko izbora ulja za svoj auto:
    Imam Ford Mondeo iz 2004. godine, 2.0 TDCi 130 KS (96 kW)koji je presao oko 130.000 (ali ja sumnjam da je presao makar 230.000 jer nisam dobio servisnu knjigu za njega). Do sada sam sipao ili Ford Formula F 5w30 ili Valvoline DuraBlend FE 5w30. Oba ulja sam mijenjao na 10 do 15.000 km. Sada se dvoumim izmedju Mobil Super 3000 FE 5w30, Liqui Molly Leichtlauf Special F 5W-30 i Motul Specific 913C. Najblizi sam Liqui Molly ulju jer ga koristi par mojih kolega i prezadovoljni su sa njim. Znam da si odgovarao vec na pitanje u vezi za motorom 1.8 TDCi za focusa i da si tada preporucio Mobil Fuel Economy 0w30 ali eto zamolio bih te da mi savjetujes ako stignes oko izbora ulja. Unaprijed sam ti zahvalan. Sve najbolje za Bozicne i Novogodisnje praznike. Jos jednom veliki pozdrav iz Banja Luke.

    ОдговориИзбриши
  17. Jos jednu stvar sam zaboravio da te pitam a mislim da si ti najkompetentnija osoba koja bi mogla da odgovori na to pitanje. Pitanje se odnosi na dodavanje malo ATF ulja u gorivo radi podmazivanja pumpe i dizni. Velika polemika se oko toga vodi i niko nije siguran da li je to dobro ili nije, ja licno sipam to ulje u omjeru 0,5 litara na jedan rezervoar. Moje kolege to sipaju godinama i auta im rade bez ikakvih problema sa diznama i pumpama sto je nevjerovatno s obzirom na veoma los kvalitet goriva kod nas. Mnogi su ubijedjeni da je to placebo efekat i da cemo mi koji to koristimo zeznuti turbine i egr ventile (zbog jaceg cadjenja goriva sa ATF uljem u njemu).
    Jos jednom veliki pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  18. Stevi zelim da ozdravi sto pre,da manje gleda zenske da mu ne bi skakao pritisak...za gospodina iz Banja Luke...sipajte euro dizel na Molovim pumpama i drugim proverenim,mozete i neki aditiv za dizne,ali atf ulje nikako...pumpa se ne podmazuje i to nema potrebe da radite...

    ОдговориИзбриши
  19. Pa nisam znao da nam je Stevo bolestan. I ja mu zelim da sto prije ozdravi. A sto se tice Molovih ili bilo kojih drugih pumpi u BiH to ti je sve prijatelju lutrija, oni jednostavno ne moraju da postuju evropske norme o kvalitetu goriva jer nema ko da ih kontrolise. Nadam se da ce to s vremenom da se poboljsa.
    A sto se tice ATF ulja u gorivu rekoh vec da imam kolege koje godinama voze na taj nacin i sipaju ih u audije, BMW, mercedese, peugeout-e, renault-e i ine ostale moderne dizele i bez ikakvih problema prelaze stotine hiljada kilometara. Cak je moj jedan drug na moje oci u jednu Fiat Mareu sa 1.9 JTD motorom koji je dosao iz italije 2004. godine sipao 7 litara cistog ATF i motor je ostavljen da radi dok se to nije potrosilo. Vjerujte mi da se taj auto i danas vozi bez i najmanjeg problema jer znam covjeka koji ga vozi. Kada je taj fiat dosao motor mu je bio u prilicno losem stanju (ulje ocigledno nije dugo promijenjeno i prilicno je bucno i lose radio), ali nakon tog "tretmana" ATF uljem sve je bilo super. A takodje sam bio prisutan kada je covjek otpisanu Focusovu pumpu za TDCi motor ocistio sa tim uljem I nakon toga sve je bilo u najboljem redu. Ovo govorim naravno kao amater i govorim ono sto sam licno vidio i u sta sam se uvjerio. U tom smislu volio bih da znam sa neke strucne tacke gledista (koje Steva i vise nego ima :) ) kako je to moguce jer da budem iskren i meni to nije jasno i bio sam veoma skeptican oko sipanja ATF ulja u gorivo (da ne kazem da sam se najezio kada sam to vidio prvi put, cuj u Merca Eklase 320 CDI starog godinu dana sipas ATF ulje u gorivo, majko mila) ali eto taj mercedes se vozi vec dvije godine i nema belaja ni najmanje.Zato sam to i pomenuo jer bih svakako volio da cujem necije strucno misljenje o tome, jer ovo je iskustveno a nikako strucno :)....

    ОдговориИзбриши
  20. Bojane,od ovoga sto ste napisali meni se dize kosa na glavi...teorija je jedno,sad opet iskustvo drugo...moz da bidne ,ne mora da znaci...cekamo Stevu da se javi...veliki pozdrav za BIH

    ОдговориИзбриши
  21. Uf, još sam komsi-komsa.
    Onaj CBC forum je "propast". Guta vreme kao crna rupa a ne mogu na drugim temama (kao na mojoj "kroz horizont događaja") tako lako da pobegnem.
    Još i obećanje Ragazzoni-ju da ću da se dam u temu "traktori i kombajni". Eto danas sam i praktično poradio na tome a biće do doveče u "... podmažte traktora".
    ATF u dizel? Ma kakvi! Mogli bi smo da i Ragazzoni-ja da priupitamo no već znam šta bi rekao. Zbog pumpe ne vidim ni teorijsku svrhu (hvala legendo) a kod dizni je bolje koristiti neki "kršteni" aditiv (Liqui Moly) za te svrhe (čišćenje dizni). Ne mogu napamet da se setim imena (a mrzi me da kopam po netu u drugom prozoru) ali snaćiće te se. Ako vam ne idu engleski ili nemački imate i na Unimerc sajtu (zastupnik u Srbiji).
    Sa ATF uljima se i ispiraju motori. Može nije da ne može ali ima bar nekoliko boljih načina. Doduše sigurnije deluje nego samo dizel gorivom što mogu samo "ekstremisti" (ja se ne bih usudio).
    Bolje da vam se ne javi Ragazzoni, sigurno neće biti blag kao ja. Ako vam on kaže šta ide u gorivo, biće - ništa.
    I dvotaktol (2T ulja) sipaju u ED jer kobajagi ne podmazuje pumpu ili iz tako nekog sumanutog razloga. Dobro gorivo se ne može zameniti aditivima ali oni mogu donekle pomoći. ATF i 2T ulja izbegavajte da sipate u gorivo. Iako neće mnogo štetiti a možda ponegde i koristi, takav postupak je zaista više za "treće oko" nego za ozbiljnu priču. Moje kolege koje su još više u oblasti goriva bi osuli drvlje i kamenje na takve ideje. A sigurno bi me kritikovali što uopšte diskutujem. Pa diskutujem jer sam i sam čuo svedočenja da i dugotrajna upotreba ne šteti ili da je koristila (ovo već nije bilo ubedljivo i više je bilo kao placebo efekat).
    Ukratko - NE.
    Gorivo može biti loše po mnogo parametara. Zaista je za više od jednog teksta da o tome ispričam makar i nepotpunu priču.
    Ako je diesel obeležen kao "Euro" dizel, bilo E4 ili E5, mora biti bar tu negde. I u Srbiji se žale na gorivo ali je činjenica da je od E4 (tada zvanog Evro dizel) preko Euro 5 (aktuelnog ED) stanje bitno popravljeno (o benzinu neću jer je tužna priča i mnogi dovoze benzine iz vašeg kraja, makar pun rezervoar).
    Prosto ne mogu da verujem da bar neko od Petrol, MOL, OMV (Lukoil?, INA?) i drugih nema bar pristojan dizel.
    Još samo ovo (a za ulja ću malo kasnije):
    Za Mazde sa rotacionim (benzinskim, Vankel) motorima je dobro sipati sintetička 2T ulja ali u odnosu 1:400 ili max. 1:200. No to je posebno komplikovana priča.
    Ako gorivo nije čisto, nema vam pomoći. Filter tek spašava "živu glavu". Višak supmora ne možet odstraniti. Međutim ono što se subjektivno lako oseti a čest je nedostatak nedovoljno kvalitetnih dizela je manji cetanski broj od potrebnog. Iako je 46-47 zadovoljavajuće, noviji motori traže min. 50 a moguće je da koristite i od 44-45. No to se već može rešiti (bar solidno) korišćenjem aditiva. Ima ih i LM a preporučio bih (posebno) Fuchs Titan Fuel Plus.
    Inače znam otprilike kako je sve počelo sa ATF uljem. Možda je i neko od manje odgovornih kolega sve započeo. Ima par teorijskih postavki koje bi rekle da malo i povremeno može da koristi ali PONAVLJAM: izbegavajte ovo da radite, ničemu dobrom to neće voditi. Što noviji motor to nepovoljnije.

    ОдговориИзбриши
  22. Za ulje ćemo kratko.
    M1 0W-30 je najbolji izbor za novija vozila sa manjom kilometrežom.
    Za vaše vozilo ste već naveli koja su ulja dobra (ima ih naravno još).
    Manite se Ford ulja, Valvoline je O.K.
    Motul, Mobil i LM - sva su dobra. I meni se sviđa LM (ponajviše) ali sva su tu negde.
    Evo i jednog trika ako biste da uštedite neki evro (KM).
    Jako dobro ulje za vaš motor je i:
    Havoline Energy 5W-30;
    U čemu je vic kada nije skupo ali nije ni posebno jeftino. Pa ima te ga kao Petrol-Texaco na Petrol pumpama (trebalo bi da ih ima u BiH).
    Prodaje se pod imenom Petrol Energy 5W-30.
    Ima i povoljnu cenu. Ipak je Chevron-Texaco mnogo jači brend nego Petrol-Texaco.
    Pozdrav svima u BiH.
    I prištedite ATF!

    ОдговориИзбриши
  23. E Stevo mnogo vam hvala na odgovorima. Stvarno mi ovo mnogo znaci i pokazacu ovim svojim likovima ovdje sto se kunu u sve zivo i nezivo oko tog sipanja ATF u gorivo. Ja sam vam samo ispricao ono sto sam vidio svojim ocima a kako nisam ni majstor ni strucnjak za te stvari(ali mnogo toga znam o autima - mada vise mehanicke stvari dok sam za ovo stvarno neznalica pusta, godinama sam potpuno sam odrzavao svoj BMW E30 sto je uspjeh jer ipak ja sam samo pravnik) bas sam upravo i zato trazio odgovor od nekog ko je strucan kao vi.
    A sto se tice ulja i ja sam neki dan gledao na Petrolovoj pumpi (ima jedna u blizini moje kuce na kojoj stalno tocim gorivo) i vidio sam to energy 5w30 (kosta oko 6,5 Evra) i jeftinije je od Valvolina i LM (a Fordovo ulje je kod nas vec 20 KM po litri).
    Uglavnom mnogo Vam hvala na odgovorima i zelim da sto prije ozdravite i nastavite da edukujete nas neuke oko ove stvarno jako korisne i interesantne teme kao sto su fluidi koje koristimo u nasim autima.
    Veliki pozdrav iz Banja Luke!

    ОдговориИзбриши
  24. Pozdrav doktoru Stevi!
    Imam jedno pitanje koje me muci neko vrijeme i mislim da sam i ja prilicno siguran sa odgovorom ali ne zelim da se "gemblujem" pa rekoh da pitam onoga ko zna. A ko zna bolje od Steve?
    Uglavnom. U moj Mondeo, po uputstvu pise da ide kociono ulje Super DOT 4. Malo sam surfovao po netu ali ne nadjoh neki koncizan i zadovoljavajuci odgovor po tom pitanju. Ono sto mene muci je da li moze odnosno ima li kakve razlike ako bih ja kupio Bosch-ovo DOT4 kociono ulje i odnio to majstoru da promjeni. Kupio sam kola ima evo dvije godine a to ulje nije promjenjeno. Lijepo pise da se mijenja svake dvije godine a ja nesto cisto sumnjam da je to svabo mijenjao prije nego sto je auto dosao meni. Uglavnom kocioni sistem na autu je napravljen u Boschu (kompletan zajedno sa plocicama i diskovima pa do ABS modula). Ima Bosch to ulje Super DOT4 http://www.bosch-automotive.com/en/produkte/bremsfluessigkeit/dot4super.htm
    ali meni je to malo belaj da narucujem pa kontam da moze i ovo obicno DOT 4 http://www.bosch-automotive.com/en/produkte/bremsfluessigkeit/dot4super.htm
    Hvala unaprijed! I veliki pozdrav naravno.
    P.S. Sto se tice ulja naruceno Liqui Moly Leichlauf special 5w30 koje ispunjava Fordovu normu, cijena za 6 litara 80 KM...iliti 40 Evra. Kome treba nek se javi....

    ОдговориИзбриши
  25. Slobodno! Nema belaja.
    Možeš koristiti jedno umesto drugog kad hoćeš i gde hoćeš. Možeš ih i međusobno mešati.
    Inače Bosch DOT 4 solidno prevazilazi standarde i iznad je proseka za DOT 4 kategoriju.
    Super DOT 4 je praktično (skoro) DOT 5.1 ali takva je većina ove kategorije.
    Na kraju krajeva Bosch DOT3 je izuzetna KT. Jedno od najboljih DOT 3 rešenja. Izuzetna "vlažna" tačka ključanja (vrlo blizu DOT 4 zahtevima).
    Verovatno je dobra i za ABS i skoro za sva vozila.
    Naravno bolje je ići na viši standard nego niži.
    U praktično sva vozila (osim onih koja koriste mineralna kočiona ulja) može se sipati i DOT 5.1 ali retko od toga bude koristi. DOT 4 je pak nešto što je više nego dovoljno za sva vozila (osim "trkača").
    Bitnije je redovno menjati KT. Super DOT 4 vam može pružiti nekih 3-6 meseci "fore" da kasnije zamenite KT a DOT 5.1 možda još 2-3 preko ali nije od značaja.
    DOT 4 će (lako) potući i DOT 5.1 ako je taze (a ovo potonje bajato) a kamoli "DOT 4 Super".
    Vremenom bi se i (još nepostojeće) DOT 6 pretvorilo u DOT 3. Dakle, samo redovnost. Razlike između "super četvorke" i 5.1 su vrlo male (najmanje između klasa i skoro zanemarljive) ali i između nje i "obične četvorke". U principu je najveća razlika između DOT 3 i DOT 4.

    ОдговориИзбриши
  26. Mnogo hvala na ovom odgovoru doktore Stevo! :)
    Koliko juče naručih 1,5 litara kočionog ulja BOsch DOT4 pa ćemo da mijenjamo.
    Ne znam da li je ovo pravo mjesto za to ali ja lično bih volio da pročitam koju riječ o aditivima za gorivo (kako za benzin tako i za dizel) i njihovoj efikasnosti (odnosno placebo efektu). Ja koristim Liqui Moly aditive i stvarno je pokazalo nekog efekta, naročito prilikom jutarnjeg paljenja (prije korišćenja motor bi nemirno radio 2 do 3 sekunde i iz izduva je izlazio plavkast dim). Znam da ste zauzeti na mnogim stranama edukujući nas neznalice o ovako važnim stvarima (ne samo edukujući nego brinući se o našim novčanicima da ne kupujemo loša i nekvalitetna ulja koja nas u konačnici mnogo više koštaju pa kontam da uvedemo neki "Stevin doprinos" po ugledu na doprinose koje se plaćaju za željeznice i tako to :) da nam Stevo ne radi džaba brate )
    Veliki pozdrav drugu i doktoru Stevi!
    (i naravno smrt fašizmu :) )

    ОдговориИзбриши
  27. Još jedan ovakav komentar i zabrinuo bi se za reputaciju (da sam 'legenda').
    Za dlaku vam je izmaklo prvo mesto za oktobar ali ovim ste se (ozbiljno) kandidovali u novembru mesecu.
    "Stevin doprinos" ... hmmm ... ne zvuči loše.
    Recimo 10% od ostvarene uštede ili više potrošenog novca od planiranog, jer je češći slučaj :-)
    Kao za "slučajnog nalazača".
    Ma ni tu se nisam proslavio (nisam uzeo 10% za nađen novčanik) ali ... lepo zvuči.
    Mislim ... naročito ako se uporedi sa Železnicom ... ili ekološkim porezom, koji plaćamo (znate već zašto, da bi neko uzeo pare a od ekologije ni ...).
    Uzgred do kraja godine je neminovan jedan tekst o ekologiji. Krajnje je vreme. Iako je teško dati savet "šta sa istrošenim uljem" biće govora i o tome.
    To što nam zvanično pričaju (zamenite u, ovlašćenom, servisu a mi ćemo njih da jurimo, manje posla za nas, inspektore) neka pričaju kad budemo imali Nemački standard, bar iz 1970. ili 1980.
    Da ne prepričavam priču jednog inženjera (maziva) iz Engleske koga je srce zabolelo kada je video da više niko ulje ne menja u garaži. Dešava se ove godine kada je posle dužeg vremena (godina) iz Londona otišao u rodni grad u engleskoj provinciji.
    A kad je bio mali (klinac) prođe ulicom a bar nekoliko ljudi menja ulje ili petlja oko automobila u garaži.
    Kako sam kaže, stara dobra vremena.
    Kod nas još uvek (bar nešto, kad već nemamo novije i skuplje automobile kao oni).
    U svakom lošem bar nešto dobro, kako lepo kaže narod.
    "... jeftina ulja narodu!" (Power to the people).
    Bar lepo zvuči ...
    Utopija ili ne, videćemo uskoro.

    ОдговориИзбриши
  28. Pozdrav Stevo,

    Da li je mokra tacka kljucanja, odnosno kolicina vlage jedini parametar kada treba izvrsiti zamenu? Da li postoji jos neki parametar zbog cega bi trebalo odraditi zamenu? Sta se desava kada recimo prodje 3 godine i izmerimo procenat vlage i taj procenat bude 1%, uopste neka vrednost za koju nije potrebno jos uvek menjati tecnost. Da li zameniti tecnost zbog nekih drugih stvari? Kojih? Ili i dalje terati 4-5-6 godina do recimo 3-4-5 ili koliko vec procenata? Cemu vezivanje menjanja kocione tecnosti za odredjenu kilometrazu? Neko moze 40k km preci i u godinu dana, neko za 4 godine. Neko vozi vise sa kocenjem motora, neko ne. Da li zanemariti preporuku menjanja na 40k km i menjati iskljucivo u odnosu na kolicinu vlage?

    ОдговориИзбриши
  29. Količina vlage je ključni parametar za izmenu kočionog fluida. Nije jedini.
    Problem je što mobilni uređaji ne mogu baš da zamene laboratoriju. Ako je sumnjivo, znači loše je.
    Nekih 3% je već signal za zamenu KT (ne bih baš čekao svih 5%).
    Pređeni km imaju neke veze ali nisu ključni parametar. Zavisi i od terena na kome se vozi i navika vozača (uopšte "radnih sati" kočionog sistema).
    Ne mora se KT menjati čak ni na 3 godine ako je procenat vlage O.K.
    No ne treba uzdati (samo) u taj podatak. Ovaj vremenski period je zaista za većinu vozila granični.
    40k km nije uslov za zamenu ali jeste signal da se izmeri vlaga (ne mora baš na 40k km, može i na 45 ili 50).
    Posle 4 godina ne bih uopšte (ni) merio količinu vlage već bih zamenio KT (iz mnogih razloga).
    Manje od 1% vlage posle 3 godine nije nemoguće ali je sumnjiv rezultat merenja. Čak iako promenite ulje u tom slučaju niste mnogo pogrešili mada kako sam već rekao još jednu sezonu bi mogli da "obrnete".
    Uslov da KT ostane do 4 godina je da je minimum DOT 4 (DOT 3 bi menjao i da je vlaga 0%).
    Još bi u šali mogao reći da bi 5 godina ("već po oznaci") moglo da izdrži DOT 5.1 ali NIJE tako.
    Važi isto što i za DOT 4 i 3-4god.
    Silikonska ulja (DOT 5) jedina mogu da preteraju pet i više godina (prema uputstvu proizvođača) ali su ona više prisutna u svetu motociklizma dok su kod automobila ... skoro da ih nema (u Evropi sigurno).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  30. Onaj ko uspe raskantati ladin menjač,ne bi trebao ni bajs da vozi,a ko poredi ladin menjač sa zastavinim(hahaha).Glupo je da komentarišete,a jedina saznanja su vam wikipedija,video igrice i komša(istomisljenik).Ladin menjač(jos od stare standarke,aleka,samare..)je isti proizvedn u saradnji(čitaj prekopiran)PORŠEov.Praktično,dok mercedes(ne daj Bože golf) izbaci iz brzine,ladin je već promenio.A olio kočiono,ma napravite pumpu pa nek cirkuliše,to bi bilo naj bolje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Menjač Lade i Zastave je nezgodno upotrebljen u kontekstu, te priznajem svoju grešku.
      No nije razlog da tako vređate (a i blago vama sa vašom pameti, iskoristite je za nešto pametnije).
      Inače ovakvo vređanje je zabranjeno i za to se leti zauvek (a vrlo je i hrabro "anonimno" to reći) sa bloga. Ostaje pošto je na moj račun (svaka čast anonimni posetioče, da si čitalac znao bi kontekst priče).
      Inače, malo manje nervoze, priča o Lada menjaču je o konkretnom a ne uopšteno; samo je nespretno ubačeno u rečenicu u brzini (kao što sam već naveo na početku).
      Lada Samara je svojevremeno imala napredan koncept podmazivanja menjača motornim uljem što je zadržala samo još Honda (u nešto izmenjenom obliku doduše).
      Dakle zavisno od modela Lada ima solidne ili vrlo dobre menjače. Svakako su bolji od Zastavinih.
      Da su najbolji ... daleko su od toga.
      Upoređenje sa drugim automobilima je na "visokom tehničkom nivou" tako da nije ni blizu wikipedije pa Vam preporučujem da istu čitate, možda nešto i naučite.
      Ostalo nije za komentar.

      Избриши
  31. Poštovani G-dine Stevo,
    Redovno pratim aktivnosti na blogu i imam samo reči hvale za Vaše tekstove, strpljenje i rad.
    Naime, već sam Vam pisao u vezi preporuke ulja za moj BMW E34 520i m50 motor iz 1990.god. Tada smo se složili da je Lukoil Lux 10W-40 dobro resenje (cena-kvalitet) s obzirom na godisnju izmenu (prelazim oko 12.000 km godisnje, uglavnom voznja van grada, autoput i magistrala, jako retko po gradu, otprilike u odnosu 80-20 %). Redovna izmena i filtera i svega ostalog, i motor se zaista ponasa dobro, uz minimalnu potrosnju ulja i to tek nakon 8-9.000 km, tek tada pratim nivo češće i eventualno dolijem ako se priblizi donjoj crti, mada vec tada stigne na zamenu, tako da je potrosnja prakticno i zanemarljiva, sto je, slozicete se, zaista dobar pokazatelj s obzirom na godiste motora i predjenih 300.000 km ("pravih", nadam se. :)) Auto je kod mene oko 5 godina. Elem, dosao je red i da se zameni kočiono ulje. Razmišljao sam o tome neko vreme, ali nakon Vašeg teksta ovde,na blogu, sam još više siguran da je krajnje vreme da se zameni (nemam evidenciju kada je poslednji put menjano, ali za ovih 5 godina nije :/). Logicno, pao je izbor na brend koji je za mene pouzdan i dovoljno kvalitetan i "dovoljno" skup za moj vremešni auto, a to je Lukoil. Nazalost, na lokalnoj pumpi nemju ga u ponudi, a izgleda ni na drugim mestima. Bacio sam pogled i na druge brendove i zapazio sma vrlo dobre specifikacije Nisotec K4 ulja. http://www.nisotec.eu/sr-lat/nisotec-k4 Cena mu je povoljna, rekao bih, verujem da je originalno, u odnosu na mnoge druge na trzistu, a u slučaju daljeg dolivanja, mešanja i sl, barem će uvek biti dostupno. Uporedio sam ga i sa Molovim evox dot4+ uljem i ovo mi se čini boljim (barem po podacima iz specifikacije), malo je ejftinije a pritom ispunjava uslove koji su propisani za moj BMW (SAE J 1703/DOT4). Koje je Vaše mmišljenje, da li smatrate da zadovoljava i da li imate iskustva sa Nisotec-om? S obzirom da o njemu nema puno toga napisano, pa ni o drugim uljima, dobro bi došla i još neka preporuka. Nadam se da moj automobil nije po nečemu specifičan u zahtevu za kvalitet kočionog ulja. Hvala puno i veliki pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Aleksandre,
      Nisotec K4 je vrlo dobra kočiona tečnost.
      Iskreno, preporučio bih svakom (dostupnost, cena, solidan kvalitet).
      Imam li iskustva? Trenutno je u mom "ferariju" ... već 3,5 god. (odavno toliko nisam držao KT nepromenjenu, a razlog su majstori koji "otkazuju" poslušnost, tj. neće u (sad već starijem) kecu da menjaju istu ... što je za poseban tekst).
      Nije nešto što je zasnovano (da bi pokazalo kvalitet) ali posle 3 god. bilo je manje tamno od LM-a posle 2,5 god. (kada sam ga menjao).
      Vaš automobil nema posebne zahteve nego standardne (po DOT 4), tako da će K4 biti jako dobro rešenje.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala puno na odgovoru i svako dobro.

      Избриши
    3. Da se nadovezem na prethodni moj post. Sve vise na YT vidim DIY klipove o zameni kocione tecnosti i neretko je to samo zamena tecnosti u rezervoaru tecnosti (spricem se potpuno izvuce stara potamnela tecnost iz gornjeg rezervara pa potpm sipa nova tecnost), ne i kompletno ispiranje i ozracivanje sistema (creva, cilindar, itd). Navodno, nekoliko takvih zamena u kracem roku, moze prilicno osveziti kocionu tecnost u sistemu, tako da ko nije u mogucnosti ili ne zna kako se to radi a nema pristup majstoru ili enma poverenje u njih, moze na ovakav nacin redovno odrzavati svoj kocioni sistem. Naravno, pod uslovom da uvek sipa svezu tecnost koja nije predugo stajala itd. Zanima me Vase misljenje o ovome i da li je uospte moguce da dodje do mesanja stare tecnosti u sistemu sa novom koja bi se na taj nacin dodala i tako osvezila ukupna kolicina. Svakako da je bolje u servisu odraditi kompletno ispustanje, ali zanimaju me i efekti ovog postupka. Hvala

      Избриши
    4. Poštovani,
      Mislim da ste sami sebi odgovorili (već).
      Svakako je bolje nego ništa ne dirati, ali je efekat (svakako) polovičan.
      Može "osvežiti" staro ulje (smanjiti % vlage u njemu) i produžiti mu vek, ali ovo je tek "bolje išta nego ništa".
      Ne bih ovako produžavao u nedogled, već eventualno jednu sezonu.
      Ostaje da je najbolje (kompletno) menjati KT na 2-3 god. (pa da kažemo da bi ovako moglo na 3-4 god.).
      I ne bi valjalo da ovo postane rutina, i zamena za servis. Kad se sve sabere i oduzme, bolje otići kod nekog mehaničara pa zameniti, to je i moja preporuka.
      Ovo nije način održavanja kočionog sistema, već više "snalaženje" u amaterskim uslovima.
      Ne vidim da je zamena "po propisu" mnogo skuplja (makar je radili i na 3 umesto 2 ili 4 umesto 3 godine), čak i da (ako je u uputstvu zamena na 3 god. što je retko slučaj) produžite servisiranje na 5 god. ne vidim da se išta bitno dobija.
      Svakako NE treba ovo uzeti kao odrađen servis, pa preskočiti kompletnu zamenu naredne 2-3 god. (ponavljam, maksimalno je za sezonu produženja).
      Jednostavno, ne vidim razlog za ovakav postupak. Osim toga, ti "geniji" sa YT bi morali da dokažu (laboratorijski) šta su dobili i koliko ovakvim načinom.
      Bez toga je "pričam ti priču da volovi riču".
      Pozdrav!

      Избриши
  32. Анониман3. март 2016. 14:34

    Poštovani Stevo,
    koju bi ste mi preporučili KT Motul za volvo S90? Da napomenem da ima ABS, a takođe preporuka od proizvođača je DOT 4. Po Motul fajnderu idu sve vrste KT (3,4,5.1,RBF600 i RBF 660).
    Predrag
    Hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      (uz predstavljanje ću prevideti da niste registrovani na blogu)
      Sve navedene kočione tečnosti (zaista) dolaze u obzir.
      Ovako bih to postavio:
      Najracionalnije je da koristite dot3 & 4 ako menjate redovno na svake dve godine.
      Ako ste zaboravni ili jednostavno nemate naviku da menjate na svake dve godine onda bi kvalitetnija (i skuplja) ulja možda bila i bolja opcija. Naravno i 5.1 ali u slučaju Motul-a RBF 600 koje zbog svojih osobina (inače je tzv. "Super DOT 4") može da se menja i na 3 god.
      Pozdrav!

      U principu su ovo idealni intervali, uvek imate malo "lufta", pa Dot 4 (bilo koje) možete menjati i na 3 god. a RBF i druga slična na 3 do 5 ali je svakako dve i tri, respektivno, ono što bi bilo idealno.

      Избриши
    2. Анониман4. март 2016. 11:52

      Stevo,
      mnogo Vam hvala, na vašem odgovoru i cenim vašu stručnost i znanje jer dajete prave i korisne informacije.
      Pozdrav.
      Predrag Milinković

      Избриши
  33. Postovani Stevo, moze pomoc oko izbora ulja za kocnice. Vozim forda fokusa 2003. 1.8 tddi. U uputstvu koje imam ne pise nigde kje kociono ulje treba da koristim. Trazio sam po internetu, ali me to jos vise zbunilo.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Nikola,
      Ne dajte se zbuniti.
      Bilo koje DOT 4 ulje za kočnice je o.k.
      Strogo gledavši menja se na dve godine ali je i tri redovana zamena.
      Pozdrav!

      Избриши
  34. Oil finder mi kod Eni i Elf izbacuje DOT5,a kod KROON DOT4. Grand Scenic II 1.9 dci DPF.
    O čemu se radi? Šta da sipam?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sale,
      Zato je čovek još (uvek) neprevaziđen (iako su ove tražilice sve bolje).
      U principu to je ista preporuka (kod Kroon-a je "Super DOT 4 ili ISO 4925 Class 6). Može i "obično" DOT 4 ali je (izgleda) fabrički DOT 5.1 (pazite NIJE DOT 5, to NIKAKO NEMOJTE KORISTITI!! To su silikonska ulja koja se nikako ne mešaju sa PAG kočionim fluidima).
      DAkle možete sipati:
      DOT 4 (obavezno menjati na 2 god.)
      DOT 4 Super (ISO 4925 Class 6)
      DOT 5.1
      (podlednja dva možete i na tri godine da menjate).
      Redosled je po kvalitetu i ceni (razlike između "super 4" i 5.1 su relativno male.
      Pozdrav!

      Избриши
  35. Poštovani g. Stevane,
    Pročitao sam sva tri članka o kočionim tečnostima.
    Samo me DOT4 i DOT4+ zanimaju. Uglavnom kočionu menjam na 3 godine.
    U servisu mi nude Valeo DOT4 ili DOT4+.
    Pošto nemam poverenja u te tečnosti, hteo bih nešto sam da odaberem. Pa sam tako bacio oko na ATE SL6 i ATE TYPE 200.
    ATE SL6 je ISO 4925 Class 6. A obične su istog standarda samo Class 4.
    ATE SL6 je namenjena ABS i ESP sistemima i ima suvu tačku ključanja od 265 stepeni i mokru tačku klučanja od 175, po prospektu. A TYPE 200 ima suvu tačku ključanja od 280 stepeni, mokru tačku ključanja od 198 stepeni.
    Da li je ATE SL6 DOT4+ kočiona tečnost ili je nešto drugo u pitanju i može li se bezbedno koristiti umesto kočionih tečnosti koje su ISO 4925 Class 4 stadarda? Pošto ne znam razliku izmedju ISO 4925 Class 4 i ISO 4925 Class 6 standarda.
    I da li je ATE TYPE 200 Racing tečnost (ne bih je uzimao ako jeste)?
    Zamolio bih Vas, da mi preporučite neku dobru i originalnu kočionu tečnost, ako Vam nije previše teško. Kočnice su ozbiljan sklop i sa time se ne bih igrao.

    ОдговориИзбриши
  36. Samo da dodam nešto u vezi Nisotec K4 DOT4 kočione tečnosti.Pošto sam nju nešto zagledao. Nešto mi je ozbiljno zapalo za oko. Malo su preambiciozni sa podatcima.
    Nis u svom katalogu i tehničkom listu K4 tečnosti navodi da je tačka suvog ključanja 270 stepeni, a tačka mokrog ključanja čak 200 stepeni. Pa bi po tome Nisotec K4 tečnost trebala da bude DOT 4+. Ok je da malo "našteluju podatke", al mislim da je ovo previše i da nisu tačni.

    ОдговориИзбриши
  37. Poštovani Ivane,
    ATe je sigurno o.k.
    Od vremena pisanja teksta situacija se donekle promenila tako da je postalo uobičajeno (zapravo) da DOT 4 ima čak i bolje podatke od DOT 4+.
    Zvuči paradoksalno ali je tako. To zbog toga što se sada manje razlikuju u sastavu (mada su i ranije bila slična) tj. skoro su identična, pa DOT 4+ kao ulje (fluid) manje viskoznosti ima nižu tačku "suvog" i "mokrog" ključanja.
    Konsultujte (svakako) uputstvo vozila ali u 90% slučajeva DOT 4+ ide gde i DOT 4 (i bolje je).
    Svakako da za ABS i ESP DOT 4+ ima prednosti ali mnogi sistemi sasvim o.k. rade sa "običnom" četvorkom (i default je).
    Mejdžorsi (Shell, Total, Mobil, Castrol, Chevron) imaju (u principu) odlične kočione fluide.
    Kroon i Motul od manjih, kao i neki poznati brendovi (Ferodo) za koje pravi neko od velikih.
    Nisotec je svakako o.k. ... za suvo ključanje je moguće, za "mokro" mi deluje "naštimovano" (treba navesti ne samo standard nego i pri kojem sadrržaju vlage (vode)), no svakako da dolazi u obzir (originalno je i uglavnom "taze", mada je vek trajanja 5 god. dok se ne otvori).
    3 god. je sasvim o.k. za zamenu (preporuka je od 3 do 4 za DOT 4 pa naviše, za DOT 3 bih se zadržao na dve).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  38. Pre svega zelim da pohvalim ceo ovaj blog koji je fenomenalan, ali jos bitnije je tvoje znanje koje zelis da podelis sa svima nama. Zelim ti puno uspeha u daljem radu i da svoje znanje koje imas na ovom polju dobro unovcis. A sad molim za pomoc oko izbora prave kocione tecnosti. Naime, vozim alfu 156 1.9 jtd 2001 godiste. Iako je auto prilicno mator, pokusavam da ga odrzavam najbolje sto mogu. Iz svog neznanja nikad do sad nisam menjao kocionu tecnost, ali nijedan od majstora, a namenjao sam ih se mi to nikada nije ni pomenuo. Sta je po tebi najbolja opcija za moj auto, obzirom da bih izbegao Tutelu jer sumnjam u njenu originalnost ovde kod nas.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Izvinite na kašnjenju ali veoma sam zauzet.
      Bilo koja DoT 4 kočiona tečnost će biti o.k.
      Najbolje originalna, ne mora Tutela.
      Najbolje je kupiti direktno od uvoznika, koji je i na centralnom (evropskom) sajtu označen kao takav.
      Npr. Kroon, Mobil, Motul. Total je lako naći original, verovantno i Shell a tu je i NIS te drugi proizvođači.
      Pozdrav!

      Избриши
  39. Hvala puno Stevo! Da li mozemo da komuniciramo putem meila ili na neki drugi nacin? Desilo mi se nesto nepredvidjeno, pa bih voleo da cujem tvoje misljenje. Vezano za problematiku kocione tecnosti.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Može putem mejla (jedino što je tamo gužva pa to koristite samo kad morate).
      Adresa je identična (motornaulja), samo ide gmail.com (uz "majmunče" između).
      Pozz

      Избриши
  40. Pozdrav Stevo, kakvo je tvoje mišljenje o Textar DOT5.1 kočionoj tečnosti?

    ОдговориИзбриши
  41. Poštovani Gorane,
    Na sicher! Natürlich.
    Nemačka medicina (možda i ni)je najbolja (ali je uvek vrlo dobra ili odlična).
    Šalu na stranu, Nemačka firma - duga tradicija, nema greške.
    Jedan od dobrih izbora. Cena čak ne mora biti presudan faktor, ne menja se svake godine (nego svake druge, treće ili četvrte, po upustvu proizvođača vozila).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши