Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

петак, 21. јануар 2011.

Kroon menjačka ulja, Kroon Gear Oils


Vraćamo se na temu - menjačka ulja.

Još smo u sferi vrhunskih ulja za menjače. Iako u tu klasu može da se ugura i svih 10-tak proizvođača gotovo niko od njih nema tako dobar asortiman kao Kroon.

Kroon bi mogao biti mesto dva ali i “1.5“ ne bi li se podcrtale distikcije u kvalitetu koje možda daju akademske razlike prvim trima navedenim ali svakako ne i iole praktične.

Šta više, u pojedinim vrstama ih Kroon i tuče. Praktično sva vozila današnjice mogu biti pokrivena asortimanom ove kompanije. Svi ostali to ne mogu ili im nedostaju neka specifična ulja. Fuchs definitivno nema ‘streptomicin’ u VG 75W-90, i uopšte sintetičko ulje te gradacije. Statoil ima sitetičko ulje u ovoj gradaciji ali (kao i Fucsh) ono je više za teretni program i API GL-5 je kategorije (a ne GL-4/5 što je bitna mala razlika) a i ‘streptomicin’ (široko oblasnih ulja u smislu klase kvaliteta) im definitivno nedostaje. Castrol je pak opterećen visokim cenama. Osim toga kao i Fuchs su blago opterećeni VW standardima što svakako nije loše (čak ni za druge automobile) ali jeste nešto što zbunjuje ljude i gotovo odvraća vlasnike drugih proizvođača. Iako to nije baš puno zasnovano (tu i tamo) činjenica je da ljudi i ne gledaju mnogo opšte (API) kategorije već čim vide VW standard već se “uplaše”. Posle već ide, kako ide, bije ih glas da su za Nemačke automobile i ende.

Da ne dužim sa uvodom, samo da napomenem da će tekst biti podeljen u dva dela.

U prvom će biti opisana sva ulja osim serije “10x1” koja je zapravo udarna snaga Kroon-a i pokriva moderniji vozni park. Ujedno su sva ulja iz te serije sintetička ili makar PS dok je većina ostalih menjačkih ulja mineralna mada ima izuzetaka. Pomenutu seriju čini 8 ulja, sva bolja od boljeg pri čemu je 2-3 široko primenjivo a ostala su malo specifičnija.

KROON ulja za menjače bez 10x1 serije
KROON Gear Oils without 10x1 serie

Gear Oil 80W-90

Jedno jako zanimljivo ulje. Čisto mineralno bez EP aditiva.

Koristi se u menjačima, diferencijalima i drugim transmisijama gde su zahtevi upravo takvi.

Tačno da je to u današnje vreme retkost ali još uvek ima takvih potreba a nije baš lako naći takvo ulje. Ako dođete u takvu situaciju (poslovnu) setite se Kroon-a.

Ispunjava API GL-1.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 893kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14,6mm2/s i i 150mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 95. Tačka paljenja (COC) 245ºC, tačka stinjavanja: –20ºC. Kiselinski broj (TAN) je 0,40 (jako mali) a suftatnog pepela ima 0,06% što je zanemarljivo i praktično se radi o „bezpepelnom“ ulju.

Primetili ste malu „anomaliju“? Ulje je čisto mineralno i bez aditiva ali je ipak multigradno. Nisam siguran da je baš 80W-90 ali treba verovati proizvođaču, koji je to čak stavio i u naziv ovog ulja. Više liči na 85W-90 i jako je blisko tim uljima.

Gear Oil ALCAT 30

Ovo ulje je više UTTO ulje za poljoprivredne, građevinske i rudarske mašine ali ga spominjem kao SAE 30 ulje koje NIJE ZA MOTOR! Naravno mnoga hidraulična ulja imaju SAE oznake a više o tome na CBC-u i „horizontu događaja“ u temi „ ... podmaž’te traktora“.

Samo mala naznaka: SAE 30 je otprilike VG 100, SAE 20 VG 68, 15W – VG 46. 10W VG 22 do 32, 5W VG 15 ili 22 dok je 0W VG 5, 7, 10 i 15. Oznake VG su za Viskozna Gradacija po ISO standardu za hidraulična ulja. Kako su to „super monogradna“ ulja pravih ekvivalenata ne može biti pa neke SAE oznake pokrivaju više VG po ISO. Uz to su i SAE odrednice širih granica.

Gear Oil LS 80W-90.

Ovo je menjačko ulje specijalno razvijeno za "Limited Slip" i "Auto-Locking" hipoidne transmisije. Relativno su česti diferencijali sa „odraničenim proklizavanjem“ (LS) kod automobila sa zadnjim pogonom (RWD) posebno BMW i Mercedes.

Ipak, upotreba LS je relativno mala a ulja se retko (ili nikad) ne menjaju što je prava šteta, iako ponekad čak i nije moguće to uraditi.

Kako god radi se o tipičnom ulju za GL-5 zahteve i SAE 90 (kako je bilo osamdesetih) ili 85W-90 i 80W-90 (u novije vreme).

Radi se o ulju jako dobrog kvaliteta.

Specifikacije:

API GL-5, Mil-L-2105D, ZF TE-ML 05C

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 898kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 15,1mm2/s i i 150mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 100. Tačka paljenja (COC) 210ºC, tačka stinjavanja: –30ºC.

U svakom slučaju je bolje koristiti ovo ulje nego monogradna SAE 90 ili čak 85W-90. Čak i 85W-90 imaju tačku stinjavanja oko –20ºC dok monogradna ’devedesetica’ ima 5 do 10 stepeni više što je zimi čini „polu-tečnim“ mazivom.

Gearlube GL-4 80W

Radi se o hipoidnom ulju niske viskoznosti. Mineralno je ulje sa kvalitetnim EP aditivima i niskom tačkom stinjavanja što ga čini pogodnim za podmazivanje na niskim temperaturama.

Naravno treba poštovati preporuke proizvođača.

Specifikacije:

API GL-4, Mil-L-2105, ZF TE-ML-02A/08A/17A, CS 3000, Ford M2C9008-A, GM, MB-Approval 235.1, MAN 341 Type Z-1/Type E-1.

Dakle nije GL-5 ulje pa na to treba obratiti pažnju. Ispunjava dobar broj specifikacija proizvođača (pre svega) teretnih vozila.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 880kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 9,50mm2/s i i 77mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 98. Tačka paljenja (COC) 205ºC, tačka stinjavanja: –35ºC. Kiselinski broj (TAN) je 1,10 (umeren) a suftatnog pepela ima 0,03% što je zanemarljivo i praktično se radi o „bezpepelnom“ ulju.

Postoji i u verziji 80W-90. Nema MB i MAN specifikacije ali ostale su iste uz ZF 16A i 19A a bez 08A.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 888kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14,8mm2/s i i 149mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 98. Tačka paljenja (COC) 230ºC, tačka stinjavanja: –30ºC.

Gearlube GL-5 80W-90

Isto kao prethodno samo u GL-5 verziji i sa više EP aditiva.

Specifikacije:

API GL-5, Mil-L-2105D, ZF TE-ML-05A/16B/17B/19B/21A, CS 3000B, Ford M2C9002-A, Mack GO-G, MAN 342 Type M-1 (level), GM.

Malo veći broj ispunjenih specifikacija je baš zbog pojačane ’aditivacije’. Primanjuje se (što je i iz spec. očigledno) pre svega za teretni program.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 893kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14,8mm2/s i i 149mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 98. Tačka paljenja (COC) 230ºC, tačka stinjavanja: –30ºC. Kiselinski broj (TAN) je 1,60 (malo veći zbog EP aditiva) a suftatnog pepela ima 0,05% što je jako malo (zanemarljivo).

Postoji i u VG 85W140.

Gearlube HS GL-5 75W-90 je potpuno sintetičko menjačko ulje. Upotrebljava se sa teretni program te ovde neće biti detaljnije prezentovano. Pogodno je za ekstremno duge intervale zamene (300 do 400k km) a već prema preporuci proizvođača vozila. Osim zaštite koju pruža velikom koncentracijom EP aditiva ovo ulje spada i u Fuel Economy (ušteda goriva). Odlikuje ga visok Ind.Vis. od 192 te osobina da ne smrzava do –45°C.

Postoji i verzija 80W-140.

Gearlube RPC 75W/80W

Ovo je mineralno ’lakotečljivo’ ulje sa EP osobinama. Uz kvalitetna solvent rafinisana ulja i aditive koje poseduje ispunjava u potpunosti i velike zahteve. Spada u FE ulja.

Pogodno za sve menjače koji traže GL-5 nivo kvaliteta uz malu viskoznost.

U putničkom programu se preporučuje za veliki broj Citroën vozila. Naravno i Peugeot (znači cela PSA grupa) ali je pogodno i za veliki broj Renault vozila (uključivši naravno i Dacia i Nissan). Reklo bi se da je pravo i čisto „francusko“.

Specifikacije:

API GL-5, Mil-L-2105D, Citroën.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 883kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 50,80mm2/s i 8,57mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 146. Na standardnih –40ºC (kolika je i tačka stinjavanja) ima viskoznost od 120.000mPa·s što je niže od maksimalnih 150.000 i za mineralno ulje odlično. Tačka paljenja (COC) 170ºC, tačka stinjavanja: –40ºC.

Ovde proizvođač ne daje (TAN) već TBN koji je 8,7 čega se ne bi postidela ni diesel motorna ulja. Suftatnog pepela ima 1,34%. Ovako velika vrednost (i ona uporediva sa diesel motornim uljima) je posledica pepela iz aditiva.

Gearsynth MT/LD 75W/80W

Polusintetičko ulje za menjače i transmisije. Preporučljivo pre svega za teretni program. Projektovano za duge intervale izmene (300 do 400k km). Pogodno i za sinhrone od bakarnih legura. Čista je API „četvorka“. Upotereba prema standardima koje ispunjava.

Posebno se preporučuje za prenose gde se razvijaju visoke temperature pri radu.

Specifikacije:

API GL-4, MIL-L-2105, ZF TE-ML-02D, MAN 341 Type E-3/Type Z-3 (level), DAF/Volvo 97305, Eaton(extended drain)/Iveco/Renault.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 876kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 9,3mm2/s i i 62,9mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 127. Tačka paljenja (COC) 226ºC, tačka stinjavanja: –45ºC. TBN: 12,3.

Indeks viskoznosti mi se jako sviđa a tipičan je za polusintetička ulja za menjače. Tačka stinjavanja odlična. Specifična gustina relativno mala za jedno menjačko ulje i obično je tolika za sintetička ulja. Ovo na indirektan način ukazuje na odličnu osnovu ovog ulja.

TBN je neuobičajen za transmisiona ulja ali je nešto što treba imati na umu ako vam zatreba. Kod automobila (skoro) potpuno nepotrebno ali za neka teretna vozila baš ono što se traži. Iako nije direktno povezano, može se primetiti da ovo samo pogoduje sinhronima od bakarnih legura.

I na kraju 3 izuzetna (i meni omiljena) ulja koja nisu unutar 10x1 serije.

Racing Gearlube 75W140

Sintetičko, hipoidno ulje sa LS aditivima. Praktično je ulje za diferencijale (a ne menjače).

Kao što mu ime kaže, namenjeno je pre svega za diferencijale sportskih automobila.

Proizvođač naročito ističe BMW M seriju. Naravno preporučuje se i u većem broju ’civilnih’ BMW vozila, praktično svuda gde se zahteva ili preporučuje LS osobina. Pogodno je i za korišćenje kod većeg broja Jaguar, Dodge i mnogih drugih vozila. Dobar primer je Crysler 300C gde je upotrebljivo za zadnji diferencijal.

Specifikacije:

API GL-5 i BMW MSP/A (nivo kvaliteta).

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 860kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 24,7mm2/s i i 179mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 170. Tačka paljenja (COC) 224ºC, tačka stinjavanja: –54ºC.

Syngear 75W-90

O ovom ulju bi moglo da se priča naširoko. Svakako zaslužuje da se o njemu više kaže ali je dovoljno i to što je (autorova) standardna preporuka za GL-4 zahteve i bilo koju viskoznost osim 75W i 75W-80 koja se kod putničkih automobila sreće. Naročito je dobra zamena za mineralna 80W-90 ulja. Polusintetičko je ulje ali je kvalitetno jako blizu full sintetičkih. Ovo mu čak daje malu prednost kod starijih automobila.

Ima odlične osobina na veoma niskim temperaturama. Uz njegovu upotrebu se eleminiše teško prebacivanje prenosnih odnosa na kratkim (gradskim) relacijama zimi.

Uz ostale odlične osobine treba naglasiti da spada i u FE ulja koja štede gorivo. Pogodna je za mnoge starije automobile koji imaju GL-4 zahtev pa čak i GL-3. Jako je malo korozivno te čak i dugotrajno ne utiče loše na sinhrone od bakarnih legura.

Specifikacije:

API GL-4/5, MIL-L-2105 i VW 501.50 (nivo kvaliteta).

Ovo ga preporučuje za veliki broj vozila VW grupe iz devedesetih (i šire) godina.

Naročito Golf II, III i IV.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 879kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14,8mm2/s i i 83mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 188. Tačka paljenja (COC) 180ºC, tačka stinjavanja: –45ºC.

Prosto upada u oči viskoznost koja odgovara 0W-40 motornim uljima uz sličan indeks viskoznosti i tačku tečenja.

Unigear HS GL-2/GL-5 80W90

Prosto obožavam ovo ulje. Radi se o PS ulju ili preciznije rečeno mineralnom ulju sa (velikim, solidnim) učešćem sintetičkih komponenti. Spada u univerzalna menjačka (transmisiona) ulja. Njegove osobine pokrivaju različite zahteve: EP, termičku stabilnost, tečljivost na niskim temperaturama, zaštita od korozije, kompatibilnost sa zaptivkama i sinhronima i mnoge druge.

Koristi se kod: API GL-2, GL-3, GL-4 i GL-5 zahteva i viskoznosti 80W-90 kao i 80W, 80W-85, 85W-90 i SAE 90.

Upotrebljivo i kod putničkih i kod teretnih vozila. Ispunjava veliki broj specifikacija.

Koristi se za: menjače, diferencijale i druge transmisije, praktično za „SVE“.

Pravi ’streptomicin’.

Specifikacije:

API GL-3/GL-4/GL-5/MT-1

MIL-L-2105A/B/C/D/E

MAN 341 Type E-2/3343 Type M (nivo kvaliteta)

Scania 1:0 (nivo kvaliteta)

Volvo 97310 (nivo kvaliteta)

ZF TE-ML-02B/05A/07A/08A/12E (nivo kvaliteta)

ZF TE-ML-16B/16C/16D/17B/19B/21A (nivo kvaliteta)

MB 235.0 (nivo kvaliteta)

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 886kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 15,0mm2/s i i 125,8mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 122. Tačka paljenja (COC) 234ºC, tačka stinjavanja: –35ºC.


Sve osobine – vrlo dobre. Tačka tečenja daleko bolja od standardne za 80W-90 ulja.

14 коментара:

  1. Ko kod je zastupnik Kroon ulja za Srbiju? Nesto ih nisam vidjao u radnjama kada sam kupovao ulje zadnji put.

    ОдговориИзбриши
  2. U tome i jeste vic. Ezoteriju ne možete naći na svakom ćošku.
    Zastupnik i uvoznik za Kroon u Srbiji je Kedara d.o.o. Firma se nalazi u Ugrinovcima. Šalju i (brzom) poštom. Ne prodaju preko str-ova od sistema ni pomisli (bravo majstori!), te jednino direktno možete kupiti od njih (u MP) ili samo u servisima koji se kod njih snabdevaju.
    Mislim da ima još jedna ili dve prodaje koje rade sa njima ali je to više eksperimentalno i (ako se dobro sećam) po prijateljskoj osnovi.
    Firmu možete kontaktirati na:
    kedara@eunet.rs.
    tel. 011/840-8481
    Mobilni vlasnika vam ne mogu dati a fiksi se i onako može izguglati.
    Izuzetno su korektni i nema šta da brinete. Uzevši u obzir i seriju 10x1 koja je tek ono pravo (naročito 1011, 1051 i za VW 1081) može se reći da su zaista izuzetni. Uspeli su da visok kvalitet uklope sa dobrim asortimanom tako da se lično meni čini da im nema ravna u lakom izboru idealnog ulja za bilo koji automobil.
    Kao što sam spomenuo svi do sada: Statoil, Castrol i Fuchs imaju neku 'rupu' u ponudi a i ni njih nije lako naći, osim Castrol-a koji je skup (iako vredi) te bi Kroon mogao da bude zaista dobar izbor, naročito ukoliko živite u Bgd. ili okolini.

    ОдговориИзбриши
  3. Zanimljivo pitanje je postavljeno u temi "10 najčeščih pitanja o motornim uljima" iz januara 2010. (pre otprilike godinu dana).

    Koje je ulje najbolje za fabiju 1.2 htp od 47kw to je onaj motor sa lancem i 3 klipa, u auto cacku inace su sipali castrol 10w-40 magnetic dok je auto bio u garanciji, da li je bolje 5w-40 i ako jeste zasto ga nisu sipali, unapred hvala!!

    Odgovor je tamo. Još da ga dopunim:
    U servisu nisu sipali 5W-40 jer nisu (baš) morali. Verovatno da je Magnatec imao VW 502.00 pa je to minimalni kvalitet koji se zahteva.
    Ipak morali su makar da ponude (nenametljivo) alternativu. Ovako potpiruju mit da se u bilo koji auto može bilo šta sipati ili još gori da se u manje i jeftinije automobile (i starije) uvek sipa samo PS u 10W-40 viskoznoj gradaciji.
    Strašno!

    ОдговориИзбриши
  4. Pa pomenuo sam ti da su u seatovom servisu u PG prema rijecima mog poznanika, njemu u najnoviju ibicu sa istim motorom koji imam i ja sipali takodje polusintetiku 10w40.
    Inace, sljedece nedjelje cu skenirati uputstvo za moje auto dje stoji da je specifikacija ulja API SJ!!??
    Saljem ti ili na mail, ili na MC forum jer ovdje koliko vidim nema mogucnosti kacenja slika.

    Pozzz

    ОдговориИзбриши
  5. Na komentaru se ne mogu ostaviti slike. Ja ih mogu ubaciti u tekst ali ne tako lako i elegantno kao na forumima (mycity ili CBC). Možda je tamo bolje mesto za to i diskusiju.
    Naravno da nisam zaboravio tvoj slučaj koji je gotovo identičan ali nisam hteo da dužim.
    Možda sam sve ono i ponovio ali ne mogu da se setim jesmo li ili ne raščistili da li je Castrol 10W-40 (magnatec) VW 502.00.
    Ranije (pre godinu dana) sam bio ubeđen da nema ali sam nalazio i taj podatak.
    U svakom slučaju: čemu PS u motore posle 2005.?
    Sipaš lepo 5W-40 (skoro svi imaju VW 502.00) i voziš. Diskusija je skoro nepotrebna. Servisi, čak i u slučaju da ispunjavju minimum, nisu odradili svoj posao jer bi MORALI da ponude bar Magnatec 5W-40 (bez nametanja) pa ko kako hoće.
    Uputstva mogu biti zaista loša (kao za Seat) mada je čitalac naveo da se navodi 502 zahtev.
    Doduše i to je neprecizno jer postoje dve verzije tog standarda (iz '97. i 2005.).
    500 i 501.01 su zvanično povučeni (mada je ovaj drugi takođe reinkarnisan 2005.) a u suštini 502 još ima značaj zbog činjenice da su 504/507 ulja 5W-30 viskoziteta dok 5W-40 ne ispunjava sve zahteve. U tom smislu bi trebalo da ostanu samo 502 i 504 za benzince jer su ostali nepotrebni.
    VW čak ide dotle da je 504 jedini potreban i da su ostali (manje-više) suspendovani i koriste se samo za starija vozila.

    ОдговориИзбриши
  6. Stevo,

    Cudite se zasto sipaju PS umjesto sintetike.
    Pogledajte kolko prodaju litar PS i sve ce vam biti jasno.
    Litar PS u servisima skoro dostize cijenu sintetike iz svijeta 5w30 ulja. Eto im racunica odmah.

    ОдговориИзбриши
  7. Da, sada je jasno kao dan.
    Zapravo pretpostavljao sam da se o tome radi ("džeparenje") ali nisam imao fiskalni račun ;-)
    Čuđenje je više zbog toga kako opstaju kao ovlašćeni velikih firmi. No niti su te velike više ozbiljne kao pre niti to su naivne u smislu da će u "šljiva republikama" naći bolje.
    Ipak je neverovatno da praktično direktno krše fabričke preporuke oni koji bi trebali da rade suprotno. Propast.

    ОдговориИзбриши
  8. Izvinjenje, makar za slučaj Skoda Fabia.
    U servisu su sipali Castrol 10W-40 koji ima 501.01 i ACEA A3. Naknadnim prekopavanjem dokumentacije se ispostavilo da je to minimalna specifikacija.
    Ne znam koliko su ulje naplatili. Ipak je čudno da bar nemaju opciju za 502.00 ulje. Očigledno da se radi o ugovoru između servisa i Castrol-a. Dobar izgovor je da su ponudili jeftinije ulje. Ipak mi nije jasno da bar nemaju opciju za 5W-40 po 502.00 (što Castrol Magnatec ima) što bi bilo optimalno za dati motor (1.2 3cilindra 12v). Jeste da je mali i slabašan ali je moderan i prilično zahtevan po pitanju ulja. Da li je minimum ono što bi zvanični servis trebao da pruži svojim korisnicima? Ne bih rekao.

    ОдговориИзбриши
  9. Postavio na MC forumu slike iz priručnika gdje stoje navodni standardi koje ulja trebaju da ispunjavaju.
    Volio bih da iskomentarišete a po mogućnosti komentare prikačite i ovdje za one koji ne posjećuju MC forum.
    Iz toga se može vidjeti kako fabrike i servisi "brinu" o svojim musterijama.

    ОдговориИзбриши
  10. Samo kratko:
    Prvo bih počeo od Lade (serija 110/111/112).
    Mislim da je "Famas" sve rekao:
    "To (uputstvo) je kombinacija upustva od Samare i 11x serije. Ova preporuka za ulje je od Samare, jer su Lade 11x serije u pocetku imale motor od Samare, klasican 1.5 sa karburatorom. Ali, kako su nasi ljudi iz firem koja uvozi Lade vrlo azurni, to upustvo se zadrzalo do skoro. Tek je pre godinu-dve uvedeno ovo novo upustvo."

    Slučaj II, Seat Cordoba:
    Upustvo prevedeno i štampano 2006. Očigledno je da je originalno uputstvo par godnina (verovatno 5-6) mlađe. Osim toga, automobil je kupljen 2007. znači II generacije noviji. Tako da od API SJ nema ništa, već treba SM (iako bi i SL poslužilo). Inače su saveti sasvim O.K. (objašnjenja zašto VW 502 umesto 501.01, o nivou ulja i ostalo).
    Ipak, ovo je potpuno neozbiljno. Tačno je da se treba držati preporuka proizvođača vozila ali za vaše konktretno vozilo. Ovako kako je, zapravo može biti pogubno za zdravlje vašeg motora. Dakle proverite koliko je vaše uputstvo u skladu sa generacijom automobila i koliko je uopšteno (za više modela) a koliko može biti neprimereno za konkretno vozilo.
    Zvanični servisi i prodavci automobila bi morali (ali nije slučaj) da shvate da u cenu usluga (ili proizvoda) ulaze i "sitnice" kao što je prevod najnovijeg uputstva. Tačno je da ona imaju par stotina strana ali se menjaju tek jednom u par godina i obuhvataju par modela. trošak od 10-tak € po vozilu nije izgovor za ovako jadna uputstva.
    Tržišna inspekcija vam ne može mnogo pomoći jer od kazne vi nemate ništa (i oprostite se od pomoći ipak onih koji će vam kad-tad trebati) i to nije rešenje (samo za usijane glave).
    Jedino rešenje je da nešto naučite o fluidima za vaš automobil. Ima i drugih (još stručnijih) izvora kao što je www.maziva.org
    Najbolje je kombinovati više njih pa nešto i sami da zaključite. U svakom slučaju ukoliko ima nedoumica, javite se.
    Oil finder-i su prilično dobro "updejtovani" tako da zaista mogu da budu i bolje preporuke od samih upustava za automobil (rađeni su po njima i to po najnovijim) u pojedinim slučajevima.
    Mane im znamo: ne vode računa o geografiji, starosti automobila, forsiraju skuplja i novija ulja i slično. Ništa nije savršeno.

    ОдговориИзбриши
  11. Koliko informacija i iskustava. danas i ovlasceni serviseri ne rade svoj posao kako treba. Veliki pozdrav za gospodina Stevu
    Nikola Milic

    ОдговориИзбриши
  12. P.S. ako moze odgovor koja je gradacija najbolja za tkz. ficu, motor solidan.
    Pozdrav jos jednom

    ОдговориИзбриши
  13. Ukoliko je motor solidan najbolje 15W-40.
    I to preko cele godine.
    API SF/CC ulja su jeftina a dovoljno dobra za fiću. Naravno može i bolje, čak i PS ili sintetika no to je preskupo a slaba vajda od toga. Ovde spada i Optima SuperVisk iako je SF/CD zapravo kao i INA Delta 5 Silver.
    Najbolji izbor (iako ne baš najjeftiniji) su SHPD ulja za teretni program koja imaju i SG ili SJ. No teško ih je naći u manjim pakovanjima.
    Ili još bolje (nešto i jeftinija) ulja za mešovite vozne parkove sa API SJ (Galax Unia, ako je ima; ili Valvoline All-Fleet 15W-40 koje je doduše preskupo za namenu).
    Evo još dve domaće ponude koje treba razmotriti:
    Nisotec Favorit ili Fam Fenix Super.
    No pre svega savetujem da probate Prista Leader TD 15W-40. Verovatno će te se iznenaditi izuzetnim kvalitetom ovog ulja.
    Naravno i Valvoline MaxLife treba razmotriti mada nije obavezno.
    Ako motor troši ulje treba ići na 20W-50.
    Optima LL postoji i u toj gradaciji, mada je nije lako naći.
    20W-60 bi moglo da dođe u obzir tek pred samu generalnu. Problem je što je previše gusto za zimu i špic leta (ne hladi motor kao manje viskozna ulja) te je idealno tek za proleće i jesen što je malo upotrebljivo.
    Selenia Vision vs 15W-50 se takođe može uzeti u prelaznom periodu jer je bolje za zimu od 20W-50 mada kada motor počne da troši više ulja ova viskoznost je dobra i do -15cel. (inače samo do -10 ili eventualno -12cel.).

    ОдговориИзбриши
  14. Gospodine Stevo, hvana na iscrpnom odgovoru... Voleo bih da Vas upoznam ako ikada budete prolazili kroz Smederevsku Palanku... Veliki pozdrav do skorog citanja
    Nikola Milic

    ОдговориИзбриши