KROON serija 10x1 (KROON serie 10x1)
Čudo od serije. Pokriva 99% svih automobila svih vremena (dobro, recimo od šezdesetih na ovamo). Kroon je uspeo ono što se drugi nisu usudili a to je da pokrije specifična fabrička punjenja. Od 1011 najuniverzalnijeg koga dopunjuje 1051 do 1081 koje je za VW specifične standarde, ova ulja svojim karakteristikama i kvalitetom vas samo mogu oduševiti.
Najpotpunija serija menjačkih ulja uopšte u svetu, trenutno. Ulja su potpuno sintetička.
Transmission Oil SP 1011
Je ultra moderno sintetičko ulje za menjače i transmisije. Pokriva ogroman broj vozila a pogodnost po modelima automobila, ako se dvoumite, možete naći na sajtu proizvođača u opisu ulja (poslednja „kartica“).
Iako je serija zapravo pravljena da udovolji specifikacijama pojedinih proizvođača automobila (koje iskaču iz grubih API okvira) ovo ulje je pravi pravcati „sintetički super streptomicin“. Iako nije 100% idealno za SVA vozila skoro da nema nekog koje ne bi sa njim ispravno funkcionisalo. Kompatibilno je sa svim zaptivkama i materijalima sinhrona a EP aditivi su brižljivo birani tako da je ukupna korozivnost praktično nula. Pogodno je i za duge intervale zamene. Spada u 75W-90 viskoznu gradaciju.
Prevazilazi i API GL-5 i spada u takozvanu GL-5+ kategoriju (buduća GL-7).
Specifikacije:
API GL-3/GL-4/GL-5/MT-1
MIL-L-2105A/B/C/D/E, MIL-PRF-2105E, MAN 3343 Type S/341 Type E-3, Scania STO 1:0 (level), Volvo 97312 (nivo kvaliteta), MB 235.8 (nivo kvaliteta), MACK GO-J i
ZF TE-ML-02B/05B/12B/16F/17B/19C/21B
Tipične osobine:
Specifična gustina (15ºC): 869kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 15,4mm2/s i i 101mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 161. Tačka paljenja (COC) 202ºC, tačka stinjavanja: –50ºC. Ukupni bazni broj (TBN): 2,1
Osobine su u skladu sa kvalitetnim nivoima koje ulje poseduje. Tačka tečenja je odlična i bolja od prosečne za 75W-90 kategoriju i omogućava upotrebu i do –40ºC. Viskoznošću je gotovo identično sa 10W-40 motornim uljima ili MTF omogućavajući i primenu gde je takvo ulje fabričko punjenje.
Transmission Oil SP 1021
Ovo ulje je već veoma specifično. Pravljeno je prvenstveno za Ford IB5 menjače u raznim njihovim modelima automobila. Obratite pažnju na standard koji ispunjava te uporedite sa servisnom knjižicom (uputstvom) vašeg Ford vozila (automobila). Oksidaciono je veoma stabilno i pogodno je za 'fill for life'. Doduše i fabričko punjenje je tako da posle 12 do 15 godina funkcionisanja menjača ipak to više ne može da ispunjava kao na startu. Posle ove zamene praktično ne morate više menjati ulje do kraja životnog veka automobila (20 godina).
Specifikacije:
Ford M2C200-B/C (nivo kvaliteta)
Tipične osobine:
Specifična gustina (15ºC): 869kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 15,4mm2/s i i 101mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 161. Tačka paljenja (COC) 202ºC, tačka stinjavanja: –50ºC.
Ovim spada u 75W-90 ili 10W-40 ulja. Osobine su identične prethodnom što je verovatno greška na sajtu proizvođača no verovatno su jako slične zbog moguće identične osnove (baznog ulja).
Transmission Oil SP 1031
Slično prethodnom ali za MT 75 Ford menjače u raznim njihovim vozilima, prvenstveno:
Sierra, Mondeo, Transit and Escort. Za pojedinačni model ćete morati da odete na sajt proizvođača. Specifikacije u smislu ispunjenih standarda nisu navedene. To samo dalje upućuje da je samo za modele kojima je namenjeno.
Tipične osobine:
Specifična gustina (15ºC): 863kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 7,96mm2/s i i 35,90mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 204. Tačka paljenja (COC) 188ºC, tačka stinjavanja: –45ºC.
Indeks viskoznosti izuzetan. Ulje je u 75W-80 klasi a od čiste 75W je razdvaja upravo prethodno pomenuto. Na 40ºC ima čak i nešto manju viskoznost od tipičnog 75W ulja ili ATF ulja (’Dex II’). Verovatno da ovi Ford menjači shodno tome mogu da rade i sa ATF uljima iako su manuelni. Upravo su ATF po Ford M2C33-F/G (zastarelim) i M2C9007-AA specifikacijama najbliža ulja ovome po osobinama (fizičko-hemijskim karakteristikama).
Transmission Oil SP 1041
Ovo je specifično ulje za menjače i transmisije rađeno po MB 235.10 standardu za vozila Mercedes grupe. Zaista veliki broj pre svega putničkih automobila (S, B, C i E klase), vanova (Vito i Sprinter) kao i neka teretna vozila su glavna ciljna grupa ovog ulja.
Radi se o potpuno sintetičkom ulju. Ispunava sam naveden MB standard (nivo kvaliteta).
Tipične osobine:
Specifična gustina (15ºC): 861kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 7,35mm2/s i i 37,30mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 168. Tačka paljenja (COC) 210ºC.
Transmission Oil SP 1051
Možda jedino (pored 1011) „širokopojasno“ ulje, pogodno za veći broj modela. Svojom viskoznošću (75W-80) idealno dopunjuje 11-ticu te zajedno sa njim pokriva sve osim onoga što je obuhavaćeno onim drugim specifičnijim uljima. Potpuno je sintetičko.
Pogodno je pre svega (ali i šire) za:
Nissan, Opel, Renault i Volvo vozila (putnička pre svega).
Specifikacije:
API GL-4/5 i GM 1940750/1940759.
Tipične osobine:
Specifična gustina (15ºC): 854kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 8,80mm2/s i i 46,0mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 180. Tačka paljenja (COC) 200ºC, tačka stinjavanja: –48ºC. Uz viskoznost (mPa·s) na –40ºC od samo 25.000 što je 6 puta manje od maksimalno propisanog standardom (za 75W viskoznost).
Specifična gustina je „najsintetičkija“ ali je to i posledica niske VG. Visok indeks viskoznosti je solidna osobina i tipičnija za „ređa“ ulja. Odlično ponašanje na veoma niskim temperaturama. Znatno iznad proseka za ionako „zimska“ 75W-80 ulja.
Transmission Oil SP 1061
Menjačko ulje napravljeno specijalno za Rover grupu, zapravo: Rover, MG, Honda and Landrover.
Prvenstveno je za ručne menjače tipa PG-1, Gertrag 283 i R65 ali se uz to može koristiti u mnogim Landrover i Honda modelima. Potpuno je sintetičko ulje.
Specifikacije:
MTF ROVER i API GL-4.
Tipične osobine:
Specifična gustina (15ºC): 878kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 10,50mm2/s i i 53,0mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 191. Tačka paljenja (COC) 185ºC, tačka stinjavanja: –45ºC.
TBN je 9,0 dok je TAN 3,6. Sulfatnog pepela 1,53%.
Liči na neko SHPD ulje po TBN-u i sulfatnom pepelu? Zaista DA. To ukazuje na veliki procenat aditiva koji sadrže sulf. pepeo, tipično za AW aditive. Visoki kiselinski broj ukazuje da se radi o „low friction“ (nisko frikcionom) ulju. Znači da daje nizak koeficijent trenja u sistemu. Time štedi i gorivo i produžava vek transmisijama. Sve ukazuje i da se radi o zahtevima za velikim opterećenjima. Ovo ulje sve to uspešno ispunjava.
Transmission Oil SP 1071
Izvanredno sintetičko menjačko ulje. Specifično je ali se može koristiti i šire od datih okvira. Osim „nalaza“ Kroon-ovog „oil finder“-a konsultujte i listu vozila za koje je pogodno.
Transmission Oil SP 1071 je 75W-85 viskozne kategorije. Spada u trasmisiona ulja sa „Limited Slip“ osobinama, radi se o „ograničenom proklizavanju“ pre svega diferencijala. Obratite pažnju na ovo prilikom izbora ulja. Prvenstveno je pravljeno za Mercedes MB 235.7 specifikaciju.
Takođe je pogodno za upotrebu u diferencijalima Audi CVT (Multitronic) transmisija, gde je fabrička preporuka (zahtev) VW TL 521 90 specifikacija.
Specifikacije:
API GL-5, MB 235.7 (nivo kvaliteta), ZF TE-ML 18 (nivo kvaliteta)
Tipične osobine:
Specifična gustina (15ºC): 870kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 12,1mm2/s i i 81,5mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 144. Tačka paljenja (COC) 190ºC, tačka stinjavanja: –51ºC. Uz viskoznost (mPa·s) na –40ºC od samo 55.000 što je manje od 40% maksimalno propisanog standardom (za 75W viskoznost).
Osobine su tipične za 75W-85 VG. Ipak se treba naglasiti odlična vrednost tačke stinjavanja. Indeks viskoznosti je prosečan za klasu ali bih istakao da se ta vrednost kod sintetičkih ulja postiže (uglavnom) bez modifikatora viskoznosti (bar kod menjačkih ulja) ili uz mali procenat istih.
Transmission Oil SP 1081
Ovo ulje je namenjeno posebno za vozila VW grupe. Naravno da prevazilazi tako uske granice ali je bitno naglasiti da je Kroon sa njim uspeo ono što se drugi nisu usudili (uslovno) a to je da pokuša da zameni fabrička punjenja (Fuchs najčešće) modernijih vozila ove grupacije.
Za kompatibilnost sa vozilom pogledajte punu listu na sajtu Kroon-a.
Ulje je potpuno sintetičko i vrhunskog kvaliteta. Ukoliko nemate rešenje za vaše VW vozilo ili jednostavno želite lakotečljivo (75W) ulje koje je čista API četvorka, evo idealnog rešenja.
Specifikacije:
API GL-4.
Ovde moram da iskomentarišem da specifični VW standardi nisu navedeni, više zbog komercijalno-pravnih odnosa nego tehničko-tehnoloških.
Tipične osobine:
Specifična gustina (15ºC): 877kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 6,70mm2/s i i 40,8mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 119. Tačka paljenja (COC) 221ºC, tačka stinjavanja: –44ºC. Uz viskoznost (mPa·s) na –40ºC od samo 75.000 što je tačno na pola maksimalno propisanog standardom (za 75W viskoznost).
Dakle obratite pažnju da se radi o „monogradnom“ 75W ulju.
Ovo je praktično analog Fuchs SINTOFLUID FE SAE 75W (pogledajte detalje, posebno ispunjenje VW standarda u tekstu o Fuchs menjačkim uljima). Naravno za tu namenu koristite prvenstveno Fuchs ulja ali ako iz bilo kog razloga ne možete da dođete do njih setite se Kroon-a.
Čisto nagađam (ne znam detalje) ali nije nemoguće da Fuchs ima ekskluzivan ugovor sa VW grupom te je dobijanje specifičnih VW odobrenja skopčano sa komplikovanom i skupom procedurom ukoliko je uopšte moguće. Kako god čak i za slučajeve dolivanja (posebno za to) možete koristiti i Kroon te doliti par dcl. Iako bi i neko ’obično’ 75W-80 GL-4 ulje odradilo posao, i sigurno je bolje nego voziti sa manjom količinom maziva nego što je potrebno, zbog „doživotnosti“ je mnogo bolje da to ulje bude što sličnije.
Ovo je nešto kao kad vam u apoteci kažu „nemamo taj lek ali imamo zamenu“ (sa istim generičkim imenom) što nije baš identično ali skoro da jeste (razlika u pomoćnim suptancama).
Sve hvale za asortiman i kvalitet Kroon ulja a posebno u ovom tekstu obrađene serije deluju više nego zasnovano. Činjenice su zaista takve. Utisak zaista kvari nedostatak pravih approval-a no činjenica je da su oni vremenski ograničeni, brojni i skupi za jednu ipak srednje veliku kompaniju u ovoj branši makar i sa stogodišnjom tradicijom.
Stevo,izvini sto te pitam nešto nevezano za temu,ali da li možeš da mi kažeš nešto o motornom ulju Marly Zenox 0W40 i da li se sme koristiti u Fiat Puntu LPG 2010 god.?
ОдговориИзбришиPoštovani,
ОдговориИзбришиBez comp-a sam te ga "rentiram" pa moram da budem brz.
O Marly Zenox moram da kažem više jer i preko mejla imam jedno pitanje, doduše za drugo vozilo (i opet LPG).
Ukratko, sintetičko ulje sa dodatim mazivim keramikama. Ne može da bude loše ... ipak nije baš ni neophodno. Fiat Punto nije baš vozilo gde bi se takvo ulje pokazalo i dokazalo.
U principu sme da se koristi jer ulje ispunjava i više zahteva nego što se traži. Ipak zavisi i koliko verujete Marley brendu. Ovako napamet, znam da neka njihova ulja postoje na listama VW i MB zvaničnih ulja te bi trebalo da je dovoljno. Pogledajte malo na API sajtu.
No, jedno je da nešto može a drugo je da li treba.
Da treba - ne treba, da je dobro - verovatno je odlično, da je skupo - skupo je.
Znači ulje je sigurno dobro, potencijalno izuzetno (PAO i mazive keramike, mada više zvuči nego što je stvarno).
Za konkretan automobil mislim da je nepotrebno (pogotovu uzevši u obzir i cenu).
Za šta bi bilo dobro? Pa za "zverkov" BMW i njegov način vožnje ("težak na gasu").
Ako ćete "bolje od standardnog" uzmite lepo Mobil 1 New Life (isto 0W-40) ili Castrol ili Motul.
Sasvim dovoljno. Naročito Motul ulje za LPG (5W-40 sintetičko). Ili Fuchs sintetika 5W-40 za TNG/CNG.
Ne mogu da se setim svih naziva ali je jasno na šta mislim. Sva pomenuta ulja su više nego O.K. (da neke razlike nećete primetiti sa Marly) a osetno su jeftinija.
Naravno ako biste pošto-poto, verovatno može no vodite računa i o garanciji koja će za nov automobil biti dovedena u pitanje sa ovim "nekonvencionalnim" uljem. Makar sačekajte da ona istekne. Za pominjana ulja vam ne bi smeli reći ni "a" a ako baš zapnu koristite Selenia Multigas 5W-40 i ne pristajte na manje, to vam ne mogu odbiti ;-)
Pozdrav,
Steva
Koe ulje e najdobro za AUDI A4 2004g.za vo MULTITRONIK menjac...Pozz od Makedonija
ОдговориИзбришиProverite u uputstvu vozila.
ОдговориИзбришиBilo koje koje ispunjava zahteve proizvođača.
Koliko sam ja našao zahtev je:
(VW) G 052 180 (A2)
ili VW TL 521 80
Evo i tri primera ulja (koja mi prva padaju na pamet, mogu naravno i drugih proizvođača):
1) Fuchs TITAN ATF CVT
2) MOTUL Multi CVTF
3) Kroon SP 2024
ITD.
Najbolje?
Originalno!
Iskreno, nema velike razlike među njima jer su prilično omeđena samim standardom. Sve se svodi na nijanse.
Eventualno mala prednost Fuchs-u (možda je i originalno fabričko punjenje).
Još jednom - proverite u upustvu automobila zahteve (iako je prilično jasno, Multitronic menjač iz Audija, za to sam i dao odgovor).
Pozdrav!
Zdravo,
ОдговориИзбришиpostavicu pitanje ovde o Marly Zenox_u, ako nije ok mesto ispravite me...
Da li je za Hondu accord 2.0 2008, ok koristiti ovo ulje. S obzirom da je uglavnom vozim po gradu i da mi se cini da je voznja po BG guzvama i vise nego zahtevna (pogotovo ako je 30-40% voznji po gradu krace od 3-4km)...
Cenu kao faktor ne bih uzimao u obzir...
Pozdrav
Nije baš mesto ali sam ga sam "nacrtao" jer je već bilo o Marly Zenox-u.
ОдговориИзбришиKako je ulje ACEA C3 (između ostalog) a i API SM, onda je sigurno pogodno za motor.
Aditiv je fabrički dodat pa je sve (valjda) optimizovano.
Ako vam novac nije faktor (eh, sve su ređi takvi čitaoci i vozači uopšte) možete probati Zenox.
Možda bi gold ultra (5W-30) bilo i bolje ali teško je odoleti (znam) najboljem i najskupljem.
Zbog 0W i mazivih keramika moguće je da će ovo ulje ispasti i idealno za Bg vrevu.
Jako dobro ulje to priznajem ali sa nerealno visokom cenom (uglavnom većini nepotrebna "količina" kvaliteta, koja uglavnom ne dolazi do izražaja).
0W-30 ili 0W-20 bi baš u tim uslovima lako mogla da pobede napredne aditive.
Ionako govorimo o "nestandardnim" rešenjima a Zenox je bar isto toliko daleko od uobičajenog kao i 0W-20 (ili i više) a ona su sva do jednog "super sintetička" ulja, vrhunskog kvaliteta (i duplo manje cene).
Sve zavisi koliko verujete u Marly.
Na vama je odluka.
Hvala na brzom odgovoru,
ИзбришиNe bih isao na 0w-20 jer ce biti momenata kada cu drzati motor na visokim obrtajima duze vremena i to u brdovitim predelima..
Nemam nekih cinjenica na osnovu kojih bi verovao ili ne Marly_u; vi ste sigurno bolje informisani, pa vas pitam da li vi verujete Marly_u?
Pozdrav
Verujem da je na nivou vrhunskih (sintetičkih) ulja. Možda i nijansu bolje.
ИзбришиDa se isplati, e to ne verujem. Naravno vi ste naveli da vam cena nije bitna.
Vredi probati.
Evo sad vidim na sajtu Mass_a da su dobili (raniji to nisu imali) sledeca ulja od 8100 game: Eco-clean 0w30, Eco-energy 0w30 i X-MAX 0w40! Odluka je sada jos teza!?
ОдговориИзбришиSta vi mislite o X-max 0w40?
Javljam se večeras po pitanju Motul-a.
ОдговориИзбришиSVA su ulja (Motul) odlična i dobra za vaš motor (automobil).
ОдговориИзбришиDajte mi malo predaha, da sutra malo obrazložim.
Za sad se slažem da je odluka teža ... mnogo teža.
Ukratko:
X-max se sigurno više isplati od Marly ulja.
Malko je specifično ali sa API SM sigurno ispunjava ono što Honda traži.
Dakle detaljčići tek slede.
Pozz ...
Hvala, i očekujem detaljčiće :-)
Избриши0W-30 ulja su veoma dobar izbor za vaš motor. Uz 5W-30 verovatno i najbolji kompromis. Za normalne uslove vožnje, plus štednju goriva, verovatno preuzimaju primat nad 0W-20 nakon 5 godina upotrebe.
ИзбришиOba Motul ulja su O.K. ali pre svega Eco-clean (iz više razloga: od API SM nasuprot SL, nižeg sulf. pepela, itd.) iako je ono prvenstveno namenjeno (zapravo) dizel Honda motorima (sa DPF) novije generacije.
Ipak, sa većim zahtevima (kako ste naveli), 0W-40 liči kao OPTIMALAN izbor.
Motul X-Max, jeste pomalo specifično (i beskompromisno) ulje ali vama takvo jedno upravo i treba.
100% sintetičko ulje (pretežno estarske sintetike sa nešto PAO baznih ulja) namenjeno je pre svega teškim (sportskim) uslovima vožnje. Jako je moderno i više je „0W-35“ (na donjoj granici viskoziteta za SAE 40) što je za vaš motor samo (još jedan) plus. Spada u „high HTHS“ ulja (vrednost iznad 3,5 kataloški 3,58) što je taman da obezbedi dobru zaštitu u ekstremnim uslovima a da ne utiče previše na potrošnju goriva. Kao takvo verovatno nije dobar izbor za starije konstrukcije motora (sa 10/15W-40 default-om) ali za vaš je „kao saliveno“.
X-max ili Marly?
Mazive keramike (hBN pa čak i IF-WS2 ako je on u pitanju) su sjajna stvar i verovatno budući standard za „friction modifier“ vrstu aditiva (za sada su organski kompleksi Mo-libdena još uvek najnovija vrsta istih).
Međutim u hidrodinamičkim uslovima od njih nema (preterane) vajde. U mešovitom režimu podmazivanja, verovatno imaju pozitivan uticaj, ali to kod 0W-40 nije od preteranog značaja (možda baš pri izuzetno niskim temperaturama). Ovo znači bolju zaštitu pri (hladnom) startu mašine, kratkim gradskim relacijama i slično.
Drugo gde bi došli do izražaja (kao posredno EP aditivi) to je situacija da dođe do pucanja (ili „stanjivanja“) uljnog filma pri velikim G silama u krivinama i slično. Međutim X-max se baš ističe ekstra jakim (otpornim) uljanim filmom što je jedan od zahteva Ford „937A“ odobrenja, koje garantuje tu osobinu. To znači da ni na truck day nećete doći u situaciju da vam se Zenox iskaže ili (još manje) da X-max zakaže.
Dakle X-max je racionalnija odluka, i ulje koje će 100% pokriti vaše zahteve. To je i moj savet.
Ipak, ne mogu a da ne kažem da je Marly Zenox nešto što se treba makar probati.
Kojim redosledom, to odlučite sami.
Pozdrav!
Hvala, stvari su sada dosta jasnije. Mislim da ce ipak biti Motul X-Max 0w-40.
ИзбришиBlizi se interval zamene, pa se javljam sa rezultatima ...
Srdacan pozdrav
Motul X-MAx 0w-40 je evo vec 5k km u motoru i prezadovoljan sam! Motor radi perfektno na svim obratajima i u svim rezimima i uslovima voznje!
ИзбришиPozdrav
Hvala što ste se javili!
ОдговориИзбришиPozdrav!