Visok kvalitet je sinonim za ovaj brend. Asortiman nije
PS ulja ima malo a sintetska i sintetička su uglavnom za intervale izmene od 200k milja (320k km). Mineralna su takođe visokog kvaliteta iako za tek polovinu intervala “starije braće”. LM pretežno forsira jako multigradna ulja verujući u njihov ukupni visoki kvalitet. Upravo zbog toga njihov “oil–finder” uglavnom izbacuje 75W-90 osim naravno gde to nije najbolji izbor čak ni za napredna shvatanja i pristup. Više od konkurencije se forsiraju lakotečljiva ulja pri čemu ih jedino (verovatno) prevazilazi Fuchs što je pomalo sinonim za “nemačku školu” i očigledno pod uticajem moćnog ZF-a.
Nemački pedantno i precizno. Liqui Moly je napravio najbolju podelu svih ulja pa tako i menjačkih ulja. Za automobile je sve svrstao u dva velike kategorije (hipoidna i menjačka ulja) a svaku od njih po 4 vrste ulja: sintetička, sintetičkim tehnologijama dobijena, delimično sintetička i mineralna. Kod hipoidnih ima samo 3 kategorije (Sintetička, Part S. i mineralna).
Sjajno! Bravo!!
LM hipoidna menjačka ulja (LM Hypoid Gear Oils)
Ova se ulja više koriste za diferencijale. Naročito zadnje diferencijale, kod 4x4 vozila ili kod LS diferencijala. Dakle ona su samo uslovno za ručne menjače. Zbog toga ih nema u velikom broju i koriste se kod manjeg broja vozila i obično gde se traži „čist“ API GL-5 standard. Vek upotrebe je jako dug i obično prelazi 10 godina.
Potpuno sintetička i delimično sintetička ulja
Postoji po jedno ulje u obe kategorije i oba su LS tipa (za LS diferencijale).
Vollsynthetisches Hypoid-Getriebeöl (GL5)LS SAE 75W-140
Potpuno sintetičko (kao što mi i ime kaže) ulje ove kategorije.
Posebno pogodno za BMW vozila (uglavnom diferencijale).
Velikog je indeksa viskoznosti pokriva široku oblast SAE VG ali je pogodno i za SAE 85W-90 ili SAE 90 zahteve koje naravno u pozitivnom smislu prevazilazi. Na niskim temperaturama dolazi do velikog izražaja i daleko prevazilazi „originalna“ ulja.
Specifikacije:
API GL-5 LS.
LM preporučuje ovo ulje za sledeće specifikacije (isto ima nivo kvaliteta):
BMW Hinterachsgetriebeöl, Ford WSL-M2C 192A, Scania STO 1:0, VME,
ZF TE-ML 05D, 12D, 16G, 21D
Tehnički podaci:
Specifična gustina (15ºC): 865kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 24,5mm2/s i i 180mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: „veći od“ 160.
Tačka paljenja (COC) 220ºC, tačka stinjavanja: –55ºC.
Ovi podaci su zaista izvanredni. Iako je „radna 140-ica“ tečno je i ispod –50ºC što je svakako bolje od industrijskih standarda i daleko iznad proseka. ZF zahtevi su prilično visoki što dodatno garantuje kvalitet ovog ulja.
Hypoid Gear Oil TDL SAE 75W-90
Ovo je PS hipoidno menjačko ulje. Akronim TDL je (slično kao kod Total-a) Total Drive Line, što bi rekli: „za sva vozila“. I zaista ovo ulje spada u univezalna menjačka ulja koje u šali zovem ’streptomicinima’ zbog sličnosti sa istoimenim antibiotikom.
Dakle ovo ulje treba da bude ulje za mešoviti vozni park, slično motornim uljima te kategorije. Samo je ovde značenje i šire jer osim menjača ovo ulje je pogodno i za diferencijale kod velikog broja vozila a i za prenosnike, hipoidne ili ne. Tako ovo ulje može da pokrije i 100% vozila manjeg ili 80-90% vozila većeg voznog parka.
Specifikacije/Odobrenja:
API GL-4, GL-5; API MT1, MIL-L-2105D, MIL-PRF-2105E
LM preporučuje ovo ulje za sledeće specifikacije (isto ima nivo kvaliteta):
ZF TE-ML 12E, 16B, 17B, 19B
VOLVO 97310 (Axle), DAF, SCANIA STO 1:0, MAN M3343 Typ M, EATON.
Sasvim zadovoljavajuće i ono uobičajeno. Ipak za univerzalno ulje moglo je i više od navedenog.
Tehnički podaci:
Specifična gustina (15ºC): 870kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14,2mm2/s i i 82,5mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 179. Tačka paljenja 180ºC, tačka stinjavanja: –42ºC.
Solidno za kategoriju. Po viskoznosti se idealno uklapa u 5W-40 klasifikaciju motornih ulja.
Mineralna hipoidna menjačka ulja
Ovo su pretežno ulja za teretni program. Ima ih u raznim gradacijama: 80W, 80W-90, 85W-90, 85W-140 i SAE 140. Uglavnom su API GL-5 ulja. Mnoga od njih su u minimalnom pakovanju od 20litara tako da zaista nikako nisu pogodna za automobile.
Ovde će par reči biti samo o dva ulja iz ove kategorije.
Hypoid Gear Oil (GL 5) SAE 85W-90
Namenjeno uglavnom teretnim vozilima i hipoidnim prenosnicima. Čisto je GL-5 ulje uz dodatne specifikacije „teretnjaka“. Eventualno je pogodno za zadnje diferencijale BMW-a gde je originalni zahtev SAE 90 i API GL-5.
Specifikacije/Odobrenja:
API GL 5 ; MAN 342 Typ M1 ; MB-Freigabe 235.0 ; MIL-L 2105 D ;
ZF TE-ML 05A/ 07A/ 16C/ 17B/ 19B /21A.
Ovde je veći broj odobrenja zbog očiglednog ciljanja na komercijalna vozila.
Tehnički podaci:
Specifična gustina (15ºC): 910kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 17,6mm2/s i i 201mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 91. Tačka paljenja 206ºC, tačka stinjavanja: –22ºC.
ASTM boja po DIN 51578: 6. Ovo je prilično obojenje (motorna obično do 3 ili max. 4) ali je uobičajeno za menjačka ulja.
Tačka tečenja ne izgleda impozantno ali je za 7 do 10 stepeni niža od SAE 90 ulja te je zimski učinak sigurno mnogo bolji.
Postoji i verzija LS koja je praktično identična osim sistema aditiva koji je donekle drugačiji zbog te posebne namene.
Treba još spomenuti Hypoid Gear Oil TDL SAE 80W-90, koje se prodaje samo na burad i zapravo je za velike vozne parkove. LM ne daje pune podatke o ovom ulju ali je prilično slično prethodno obrađenom PS 75W-90 samo što je ovo mineralna verzija sa lošijim osobinama na niskim tempraturama.
Poseduje sledeća odobrenja: API GL 4 ; API GL 5 ; API MT-1 ; MAN 3343 ML ; MIL-L 2105 D ; MIL-L PRF 2105 E ; ZF TE-ML 02B/ 05A/ 07A/ 12E/ 16B/ 17B/ 19B.
LM preporučuje i za sledeće zahteve (isto poseduje nivo kvaliteta): DAF ; Eaton ; MAN 341 N+ML ; MAN 342 N+ML ; MB-Freigabe 235.0 ; Scania TO-1/TO-2.
GEAR OILS
Mineralna
Gear Oil SAE 85W-90
Jedno prilično univerzalno menjačko ulje. Ipak ne toliko primenjivo jer je VG praktično „mono“ devedesetica. Čisto je API četvorka te je jako upotrebljivo zbog toga, naročito kod slučaja sinhrona ili drugih transmisionih delova od bakra ili njegovih legura (i uopšte obojenih metala).
Specifikacije/Odobrenja:
API GL 4 ; MAN 341 N ; MIL-L 2105 ; ZF-TE-ML 02A/ 16A/ 17A/ 19A.
Tehnički podaci:
Specifična gustina (15ºC): 910kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 17,5mm2/s i i 210mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 92. Tačka paljenja 214ºC, tačka stinjavanja: –22ºC.
(Gear Oil) SAE 80W “GL4”
E ovde je četvorka i zvaničan naziv. Prilično slično prethodnom osim naravno SAE VG.
Specifikacije/Odobrenja:
API GL 4 ; MAN 341 N ; MB-Freigabe 235.1 ; MIL-L 2105 ; ZF TE-ML 02A/ 17A.
Gotovo identično prethodnom uz značajnu razliku u MB 235.1 zahvaljujući odgovarajućoj viskoznosti i tome da ima manje EP aditiva te da nije GL-5 ulje.
Tehnički podaci:
Specifična gustina (15ºC): 900kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 10,5mm2/s i i 90mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 98. Tačka paljenja 212ºC, tačka stinjavanja: –27ºC. ASTM boja 3,5.
Čisto „SAE 30“ ulje. Skoro. Malo iznenađuje podatak za tačku tečenja te bi ovo ulje zaista moglo da se pre svrsta u SAE 20W-30 ulja nego u 80W no dobro, šta je tu je. Boja je kao kod motornih ulja, znači prilično svetla za menjačko ulje. Tačka paljenja je odlična što zajedno sa ostalim ukazuje da je ovo više 80W-85 nego ono iz njegovog naziva.
Delimično sintetička, sintetska i sintetička LM menjačka ulja
PS (polu ili delimično sintetičkih ulja zapravo, trenutno, i nema). Ostaju SHC i sintetička ulja.
GL 5 SAE 75W-80 Gear Oil
Sintetičkim tehnologijama dobijeno ulje mada je u opisu pravo PS ulje, dok se LM ne dogovori sam sa sobom vodite ga po želji. EP aditiva po API GL-5 standardu. Spada u lakotečljiva ulja.
Namenjeno je posebno vozilima PSA grupe kao i nekim Reno (Renault) vozilima po čemu je slično sa Kroon Gearlube RPC 75W/80W ali za razliku od njega pripada kvalitetnijoj grupi. No to vuče i veću cenu. Doduše MIL je tek C a kod Kroon-a je D te su „tu negde“.
Specifikacije/Odobrenja:
API GL 5 ; MIL-L 2105 C
Posebno se preporučuje za zahteve: PSA B 71 2330.
Tehnički podaci:
Specifična gustina (15ºC): 880kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 8,45mm2/s i i 53,5mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 132. Tačka paljenja 200ºC, tačka stinjavanja: –43ºC.
Osobine su sasvim korektne ali u granicama standarda. Nešto bolja tačka tečenja nije od velikog značaja jer i mineralna ulja za PSA standard imaju tek neki stepen manje.
High-Performance Gear Oil SAE 75W-80
Ovo ulje je moje omiljeno. Još da je u 75W-90 ili bar 75W-85 viskoznosti bilo bi često preporučivano. Ovako je njegova upotrebljivost malo sužena ali je ovim uljem LM odgovorio šta ukoliko imam sinhrone od obojenih metala a treba mi lakotečljivo ulje. Ne tražite dalje, rešenje je tu.
Osnova ovog ulja su HC i/ili SHC ulja koja uz izuzetno moderne aditive omogućavaju interval izmene na 320k km čak i u ekstremno teškim uslovima rada. To u praksi znači da je praktično „fill-for-life“ ulje ili uz jednu zamenu. Ispunjava izuzetno zahtevne specifikacije za teretna vozila.
Ulje prevazilazi API GL-3 ali bez EP aditiva. LM ga svrstava u GL-3+ (GL 3/4) što je vrlo upotrebljivo i šteta je da ne postoji i u 75W-90 ili makar 75W-85 ili 80W-90 verziji.
Osim očigledne zaštite od korozije ulje ima i veliku kompatibilnost sa zaptivkama.
Specifikacije/Odobrenja:
API GL-3+ (GL3/4)
LM preporučuje ovo ulje za sledeće specifikacije (isto ima nivo kvaliteta):
DAF ; MAN 341 TL ; MB 235.4, 235.10 i MB 235.11; Renault LKW ; Volvo 97305 i 97307 400.000 km ; ZF TE-ML 02D/08A; Eaton Extended Drain (300.000 km).
Naročito je značajan Volvo nivoi kvaliteta kako zbog dugog intervala zamene tako i zbog prave namene u te svrhe budući da Volvo u nekim svojim serijama traži baš GL3+ nivo kvaliteta.
Tehnički podaci:
Specifična gustina (15ºC): 876kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 9,2mm2/s i i 62mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 129. Tačka paljenja 228ºC, tačka stinjavanja: –48ºC.
Odlične karakteristike. Posebno tačka paljenja i tečenja.
Fully Synthetic Gear Oil SAE 75W-90
Potpuno sintetičko menjačko ulje visokih performansi. Namenjeno pre svega za hipoidne transmisije gde se zahteva API GL5. Relativno manje upotrebljivo iako se može koristiti i kod menjača kojima je zahtev tek GL4 jer i sam LM naglašava izuzetnu zaštitu od korozije i habanja.
Specifikacije/Odobrenja:
API GL-5 ; MIL-L 2105 C/D.
Tehnički podaci:
Specifična gustina (15ºC): 870kg/m3; Proizvođač daje samo indeks viskoznosti od 185 bez navođenja viskoziteta na referentnim temperaturama no radi se o oko 14 do 15mm2/s na 100ºC što bi na 40ºC bilo oko 80 do 85mm2/s. Tačka paljenja 184ºC, tačka stinjavanja: –43ºC. ASTM boja: 1,0.
Malo iznenađuje podatak za tačku paljenja jer se radi o relativno visokoj API VG no ostaje da se veruje proizvođaču. Boja ulja je najbiža „bezbojnoj“ poput nekih PAO motornih ulja.
High-Performance Gear Oil GL 4+ SAE 75W-90
I na kraju najbolje ili makar najupotrebljivije ulje LM produkcije kada su u pitanju ručni menjači za automobile. Ovo je potpuno sintetičko menjačko ulje i kako kaže LM „top grade“ ili „top level“ ulje što nikako nije preterivanje. Osim svih odličnih karakteristika spada i u ulja koja rešavaju tipične probleme, kao što su: krutost menjača, teško prebacivanje brzina ili velika buka (huk) menjača ili diferencijala. Ulje za ekstremne uslove a može da ispuni i zahteve hipoidnih prenosnika.
Uz sve to ima i odličnu kompatibilnost sa zaptivkama.
Specifikacije/Odobrenja:
API GL 4+ (GL-4/5); Ford ESD M2C175-A.
LM preporučuje ovo ulje za sledeće specifikacije (isto ima nivo kvaliteta):
VW 501.50 (G50) ; ZF TE-ML 02D/08A.
Ovim se nameće kao jedno od boljih rešenja za mnoga VW vozila (Golf II, III i IV).
Tehnički podaci:
Specifična gustina (15ºC): 880kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14,0mm2/s i i 77mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 195. Tačka paljenja 215ºC, tačka stinjavanja: –42ºC.
Uz nešto veći indeks viskoznosti ovo ulje je zapravo najsličnije 0W-40 motornim uljima u apsolutnom viskozitetu. Još jednom se može zaključiti da se radi o zaista izvanrednom menjačkom ulju.
Liqui Moly uliva poverenjem ne samo zbog „Made in Germany“ i koncepta „Apsolute Quality“ već pre svega svojom posvećenošću onome što rade. A to je proizvodnja vrhunskih ulja. Mnoge velike multinacionalne kompanije odavno su zaboravile šta je to posvećenost. Nema duha, rade razni „okci“, „Sany boy-i“, „štreberi“ i „roboti“. Sve se računa na „osmu decimalu“ a naročito koliko će se na ulju x zaraditi a i koliko će ulje y oteti od konkurencije. Više nije bitno šta ljudi stvarno žele, udri reklamu, preplavi tržište, potplati novinare, ... eh, do skoro je drugačije bilo.
Zato uljima manjih i srednje velikih kompanija koje vode računa o kvalitetu treba posebno posvetiti pažnju a izbor češće poveriti nekome od njihovih ulja. Liqui Moly je jedna od takvih kompanija.
Na kraju ne mogu a da ne pomenem ono što vam je već palo u oči: nema menjačkog ulja sa MoS2. Zaista čudno ali ništa zato, tu je dva aditiva ovog tipa za menjačka ulja kao i Ceratec. MoS2 u mineralna a Ceratec u PS, za full sintetiku ne treba ništa.
Još jednom da se podsetimo: po tvrđenju LM inženjera MoS2 aditiv za menjače ide i u motorna ulja ukoliko se u menjačima preporučuje ta vrsta ulja.
Razmisljao sam o Liqui Moly uljima kada sam menjao motorno ulje ali problem je u tome sto nigde nisam uspeo da ih nadjem. U Paracinu ih je samo jedna radnja imala, a sada ih vise ni oni ne drze. Inace, od dosta ljudi sam cuo da su im proizvodi fantasticni.
ОдговориИзбришиNa žalost, izgleda da LM ulja ne mogu da se više probiju na tržištu Srbije zbog cene.
ОдговориИзбришиIako je cena značajan faktor malo ljudi to gleda kako treba. Da li platili 1-2€ po litru više nije veliki trošak jer toliko sipate goriva za nedelju dana (za tu razliku) i to ako vozite na TNG.
Za benzin potrošite tu razliku za nekoliko dana a pun iznos zamene ulja sigurno za 2-3 nedelje.
Druga (i duga) je priča o teškoćama distribucije srednje velikih brendova (uz male ili srednje velike firme kao distributere) na tržištima poput Srbije.
Slična priča kao i za LM je i za Kroon ili Motul. Iskoristite činjenicu da u Jagodini imate prodavnicu koja ima Motul ulja (kod TUŠ-a).
Za LM pozovite Unimerc za informacije o STR-ima koje snabdevaju u blizini.
Za kvalitet ne brinite, sigurno je vrhunski.
Na MyCity forumu smo pricali o Liqui Moly Leichtlauf 10w-40 ulju kao preporuka za Ladu 112. Bas sam se angazovao tih dana da nadjem to ulje, ali bezuspesno.
ОдговориИзбришиKoliko vidim, samo Liqui Moly ''gura'' MoS2 aditiv u svoja ulja. Da li on stvarno ima neku ulogu ''na terenu'' ili je cisto marketing?
Otprilike ovako:
ОдговориИзбришиKod mineralnih i PS ulja MoS2 ima pozitivnu ulogu.
Kod sintetičkih malo manje ima smisla ga upotrebljavati. Kod njih smanjuje trenje ali nije posebno preporučiv. Nije ni za posebno nove konstrukcije motora a naročito DPF i uopšte motore koji su namenjeni lakotečljivim uljima (5W-30 ili manje viskoznosti).
Kod motornih ulja MoS2 ima i Fuchs (u PS ulju, mada je više za dizel motore), kod menjačkih ulja LM zapravo nema takvo (iako je upotreba zasnovanija) ali zato imaju: Motul, Fuchs, Castrol, ... opet je uglavnom za mineralna 80w-90 ulja.
Baš me čudi da nema LM-a makar u Ćupriji ili Jagodini. Neverovatno! Kažem Vam jedino može pomoći kontakt sa Unimerc-om. Ova ulja zaista nisu baš jeftina ali vrede.
Poslao sam im mail. Kad mi odgovre, otici cu do tih radnji da vidim cene i asortiman.
ОдговориИзбришиStevo sada cu da te malo gnjavim i sa uljem. U pitanju je BMW 320 I E 46 1999 god. hteo bih da uradim kompletan servis zato sam ti postavio pitanja u vezi antifriza,a sada cu i u vezi ulja . Pitanje : koje ulje sipati u njega imam stvarnih 240.000 Km ? da li 5w-30;5w-40 ili
ОдговориИзбриши10w-30;10w-40 ?
Ajd' da ostavimo za sutra. Video sam pitanje.
ОдговориИзбришиDanas još da završim sa RT (antifrizima) i ... izgiboh.
Najbolje je sipati 5W-40 viskoznu gradaciju.
ОдговориИзбришиUlja sa BMW LL-01 su verovatno najbolji izbor ali i BMW LL-98 dolaze u obzir (i nešto su jeftinija).
Računam da je motor u solidnom stanju (za tu kilometražu), ne troši ulje (mislim ne preterano, što znači da uz malo oštriju vožnju možete doliti litar ili dva na 15000km ili do litar na 10 hiljada km), vozite grad-duge relacije, pola-pola (ili tu negde) i vozite malo oštrije (normalno za BMW).
Za izuzetno oštru vožnju može se razmišljati o 5W-50 uljima ili 10W-60 uz nešto dolivanja nekog ređeg zimi (0W-40 ili 5W-40), mada je to malo komplikovano.
10W-40 takođe može biti solidan izbor. Kao celugodišnje ulje, ali za umereniju vožnju i to pretežno vangradsku.
15W-40/50 leti a 5W-30/40 zimi je isto moguće rešenje. Ipak tek je to skupo i komplikovano. Osim toga ne možete lako naći potreban kvalitet (letnji) a često menjanje viskoziteta može (ali ne mora) i da malo poveća potrošnju ulja, itd.
Sve u svemu: 5W-40 je primarni izbor.
Ja sam od onih koji nepate od ostre voznje uglavnom vozim umereno ne prelazim mnogo kilometara i voznja je uglavnom gradska. Hteo sam sipati 10w40 zbog kilometraze koju motor ima ( 240.000 km ) predhodni vlasnik mi je rekao da mu trosio 1 L na 10.000 Km motor mi se za sada cini solidan auto je kod mene mesec dana nema ulja na njemu kakva je masina unutra neznam u gepeku je bila flasa sa CASTROLOM 5w40 kao i SHELL 5w30 e sada kakav je predhodni gazda bio prema tom autu zaista neznam pa hocu od nule da krenem sto se tice servisa
ОдговориИзбришиPoštovani "anonimni" (pa se prijavite da ne budete, taman jubilarni osamdeseti).
ОдговориИзбришиpominjani litar na 10k km je više nego normalno. Pa čak i dva (bar vas nije slagao da "ne troši ni kap").
To je tek neznatno više od novog (kako kojeg, i zavisno kako je prethodni vlasnik vozio).
Castrol i Shell iskoristite za dolivanje (5W30 zimi a 5W40 ostalim godišnjim dobima) uz napomenu da ne morate da u motoru imate baš Shell ili Castrol (a naravno možete).
Pošto vozite pretežno u gradu zaista bi trebali da idete sa 5W40 uljem (ponavljam LL-01 ili LL-98).
Da ne prelazite puno km (godišnje) i veći deo tih km izvezete van grada, kvalitetno 10W40 bi bilo sasvim O.K. (uzevši pređene km).
Izbor je veliki te pogledajte malo kroz blog.
Možete ići i na jeftinije brendove ali ostaje da pođete od onih poznatijih (i skupljih): Motul, Castrol, Mobil, Shell ...
Vaš automobil je iznad prosečnog te tako i vredi (srazmerno godištu), osim toga registracija (sa osiguranjem) je malo veća (motor od 2 litra), te je štedeti na mazivima (i uopšte fluidima) a naročito motornom ulju zaista bespotrebno i nesvrsishodno.
Ulje u menjaču ne morate (još) menjati (mada bi već moglo). Uz ostale troškove odložite za sledeću godinu, mada bi mogli i duže (do 15 godina auta).
Hvala Stevo reci mi ( ako znaš ) kakvo je to BMW ULJE 10W40 kada sam pozvao ALONE i trazio ulje za auto ( bmw 320 i e-46 1999 god ) oni su mi rekli da je to ulje za njega ? Kao što sam ti rekao u njemu sam našao flaše od ŠELLA i CASTROLA i to 5w30, 5w40 ! Kupio sam MOBIL SUPER 3000 5W-40. Napomenuo si mi zamenu ulja u menjaču ni tu neznam ni koje je ulje unutra ni kada je menjano šta preporučuješ ?
ОдговориИзбришиHvala na poverenju (i što se niste naljutili, objašnjene i izvinjenje su u tekstu o antifrizima).
ОдговориИзбришиPa znam i ja ponešto ... recimo baš to što ti treba.
Za BMW e46 sa motorom iz 1999. je primarna preporuka (fabrička) da se koriste ulja po BMW LL-98 "Longlife-98") standardu. Noviji M54 motori za razliku od M52TU već imaju LL-01 kao minimalni zahtev .
Vi možete koristiti ulja po sledećim specifikacijama: BMW LL-04, LL-01 i LL-98.
Engine Oil High Power Special SAE 10W-40 (Part Number: 83 21 9 407 782, za litarsko pakovanje) NE ispunjava nijedno od gore navedenih nego je (samo) BMW "Spezialöle". Dakle dobro su vam rekli da to ulje nije za vaš auto (motor u njemu).
Na stranu to što bi mogli da diskutujemo da li je dovoljno dobro za već 11 ili 12 godina star automobil (uglavnom jeste), jer dokle god ne troši ulje (uskoro i poseban tekst o tome), bar ne značajno više od novijih, treba se držati LL-98 i po mogućstvu LL-01.
Mobil Super 3000 5W-40 je dobar izbor jer to ulje ispunjava BMW LL-98. Treba samo paziti da se kupi original (najbolje sa deklaracijama Oil Group ili Plattner-a).
Inače BMW-ovo ulje sa LL-98 (a bez LL-01 ili LL-04 koja su unazad kompatibilna) je BMW Super Power Oil SAE 5W40 (kod: 81 22 9 407 547, za litarsko pakovanje). Košta (za servise) nekih 12-15€.
Menjač - u sledećem komentaru (odgovoru).
Kao što BMW 10W-40 možete koristiti, možete i malo izigrati BMW preporuke u vezi menjača.
ОдговориИзбришиIpak, vodite računa da je za BMW verovatno najteže izabrati pravo ulje za menjač, kao i pravi servisni interval.
Od 1998. kod manuelnih menjača BMW-a se koriste pretežno LL ulja koja su Fill-for-Life (i kod nekih manuelnih sa ATF uljima).
Znači, da bi bez intervencije na menjaču (ili nekim povezanim sklopovima) bilo moguće da ulje i ne menjate (do kraja životnog veka).
Ipak, možete uzeti u obzir da nakon 15 (ili 15-tak) godina ulje i zamenite. U svakom slučaju - NE ŽURITE!
Vaš bi menjač trebao da je Getrag i da u sebi ima 75W-80 menjačko ulje.
Kako god, pogledajte ima li na manjačkoj kutiji nalepnice. Ukoliko je napomena da je punjeno ATF-om to je posebno komplikovan slučaj (bilo je na CBC-u) i ne bih ga ovde razmatrao (za ceo tekst je).
Nalepnice su inače kod "uliva" za ulje.
Ukoliko imate ŽUTU nalepnicu MTF-LT-1 ili MTF-LT-2 koristite pre svega BMW MTF-LT-2, zapravo MTF-LT-2 Fluid BMW P/N 83 22 0 309 031.
Problem je što je to servisno pakovanje od 5 litara a vama treba jedan (litar). To bi dakle morali da obavite u servisu (ili tamo kupite) a tamo će vas od toga odvraćati i to skoro da otpada u startu.
No imate dobru alternativu u:
Fuchs TITAN SINTOFLUID SAE 75W-80.
Ukoliko nemate nalepnicu (nikakvu), pazite da nije otpala (skoro nemoguće) mada bi njen "otisak" morao da ostane. Onda bi mogli da koristite i neko (bilo koje) univerzalno 75W-90 menjačko (sintetičko) ulje.
Na primer: CASTROL SYNTRAX UNIVERSAL 75W-90 ili neko slično API GL-3, GL-4 i GL-5 ulje. Valvoline TDL ili (čak) Total TDL ili Kroon SP 1011 i slična.
U slučaju da niste sigurni, Fuchs je najbolje rešenje (u oba slučaja pogodno).
Konsultujte i uputstvo vozila i servisnu knjižicu (iako možda tog podatka zbog "doživotnog" punjenja nema).
Ukoliko se pominje MTF-LT-1, BMW P/N 83 22 9 408 942 to je LT-1 fluid (ulje) koga LT-2 uspešno menja (i može se sa njim mešati).
Originalno BMW ulje je oko 20€ za litar i sigurno je najsigurnije (najbolje) rešenje.
Fuchs bi mogao da bude nešto jeftiniji (cca. 15€) i praktično isto tako dobar.
Naravno bitno je da se radi o žutoj nalepnici i LT-1 ili LT-2 zahtevu.
Zamena (samo litar ulja) nije preveliki trošak te posle 250k km/15god. procenite da li vam se isplati. Zapravo isplati se sigurno ali nije moranje, te možete da produžite i bez zamene neku godinu.
Naravno, naročito zavisi od toga planirate li da automobil kod sebe zadržite bar neku godinu posle toga, inače nije naročito preporučljivo.
Niko vam to neće ceniti, a nikoga niste prevarili jer ionako fabrika kaže da može i više.
O ovome sam već pisao, te da se ne ponavljam. Posle 20 godina nijedno mazivo nije ni blizu novom, pa makar BMW i ZF u duetu pevali "ne može nam niko ništa jači smo od (neumitne) sudbine, mogu samo da nas mrze oni što nas ne vole (slušaju)".
Baš bih voleo da mi objasne zašto ulje u originalnom pakovanju (dakle ne iz menjača) ne može da se koristi posle isto toliko (ili manje)??
Menjač da regeneriše ulje? Može u crtanim filmovima!
Naravno Stevo da se nisam naljutio,jedini si kojeg sam našao na netu obrazovan da mi da stručan savet ! Neznam kako poznaješ materiju što se tiče ugradnje TNG uređaja DA ili NE ugraditi u vozilo ? Veliko hvala i pozdrav !
ОдговориИзбришиPoštovani,
ОдговориИзбришиSad mi je lakše. Svega par puta da sam ikoga naljutio pa ne bi bilo dobro da sa vama počnem i takvu karijeru. Kad sam bolje zagledao vaše pitanje shvatio sam da je to vaša iskrena želja za saznanjem.
Mislim da je problem u meni jer sam u isto vreme doživeo neuspeh za sličnu priču (ali ne BMW) gde je čovek umesto G11 sipao G12 (posle mog saveta) na nagovor prijatelja trgovca.
No nećemo više o tome.
TNG - DA! Kad god je moguće. Mislim da je za vaš automobil više nego moguće. Mali oprez kod pojedinih japanskih automobila (Honda, Toyota) mada u većini slučajeva i kod njih može. Možda kod Mercedesa A klase treba malo više da se raspita ... možda još tu i tamo.
Ušteda koju ćete ostvariti je tolika da ćete se sigurno pitati zašto to niste uradili ranije.
Motor može samo duže da traje kao i ulje u njemu.
Jednostavno čistije gorivo i u gasovitom stanju. Idealno za sagorevanje.
Mogao bih vam poslati uopšten članak od Ragazzoni-ja mada mislim da sam već rekao svoj stav (a i njegov):
Ugradite osim ako vaš motor nije jedan od par % za koje nije preporučljiva ugradnja.
Možete se raspitati i na BMW forumu ali još bolje na CBC-u gde postoji i tema da li TNG može u moj auto.
Možete (ali samo kao član) da pošaljete i PP administratoru Dori (pozovite se na mene) jer je on ekspert za oblast.
Sa sekventom očekujte 15-tak % veću potrošnju (manja specifična gustina TNG-a u tečnom obliku od benzina inače više energije po kg). Mana (možda i najveća i jednina zasnovana) je što gubite deo prtljažnog prostora. Ostalo je zanemarljivo. Nekih 50km mesečno je dobro voziti na benzin ali to i dalje nije veliki izdatak. Naravno morate održavati i TNG instalaciju pride ali je i to praktično zanemarljiv trošak.
Ugradite i ne zaboravite da zimi TNG uvek poskupljuje i obično biva manje od duplo jeftiniji od benzina!!
I naravno, nećete izgubiti i 15% snage na motoru (uz toliko veću potrošnju) već tek cca. 5%. Malo je drugačija i kriva obrtnog momenta (nepovoljnija) uz 5-10% manji maksimalni. Više od toga sa sekventom - sigurno NE. Može samo da bude bolje od toga.
ОдговориИзбришиUz venturi sistem (za motore sa karburatorom) bi imali 10-tak % manju snagu motora i 20-tak % veću potrošnju.
G.Stevo,potrebna mi je vasa pomoc,zanima me na koliko kilometara ili koji vremenski period se menja menjacko ulje u PUNTU 1.2 2009.godiste,ovom koji se sklapao u zastavi?Zanima me i koja ulja menjacka preporucujete,i dali je bolje Selenijino ili neko Liqui Moly?POZDRAV!
ОдговориИзбришиProizvođač to nije (strogo) specificirao.
ОдговориИзбришиIpak, fabričko punjunje je za nekih 150-160k km ili 10 god. (svakako max. 200k km/10god.).
Posle toga, dobra je ideja da se ulje u menjaču menja na cca. 120k km ili 6-8god.
Selenia (75W-85) ulje je sasvim O.K.
Teško je reći da li je LM (ili neko drugi) bolji i koliko.
U opštem kvalitetu sigurno ima boljih ulja ali za konkretno vozilo (pogotovu uzevši u obzir i viskozitet koji je malo van standarda) te razlike nisu od velikog značaja.
LM Oil Finder kaže Fully Synthetic 75W-90 (API GL-5), što može, nije da ne može ali se ne bih baš složio i prednost bih dao HP Gear Oil API GL-4+ 75W-90.
Ostala LM ulja su (već) manje pogodna.
U vaš menjač mogu i 75W-80 ulja ali posle 10-tak godina, prednost je na strani 75W-90 (ako se ne ide strogo, a ne mora, 75W-85).
Motul-ova 75W-90 ulja su takođe O.K.
Kroon SP 1011 (naravno) a i Castrol (Universal).
Naravno postoji još bar 5-6 proizvođača i bar 10-tak raznih (pogodnih) ulja ali da ne širim priču.
U svakom slučaju bar još 5 godina ne morate brinuti o promeni ulja u menjaču, tako da vremena ima.
Eventualna intervencija na menjaču je prilika (i preporuka) za zamenu ulja u njemu (pre vremena).
Naravno ulje možete zameniti i ranije ali za tim nema (veće) potrebe.
Pozdrav!
Dobor vece, ako vam nije problem da mi pomognete, zamenio bih preventivno ulje u menjacu na 180000km, u pitanju je BMW 1, 120D, 2006.godiste, pa me zanima koje ulje i kog proizvodjaca ide u njega?
ОдговориИзбришиHvala,
Pozdrav Marko.
Poštovani,
Избришиodgovoreno u novijoj temi (gde je takođe isto pitanje postavljeno).
Pozz ...