Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

понедељак, 21. фебруар 2011.

Selenia menjačka ulja I deo; Selenia Gear Oils part one


Selenia je zaista zanimljiv brend. Dugo vremena sastvni deo Fiat-a a zatim u bliskim odnosima sa njima. I dan-danas je glavno fabričko punjenje (praktično jedino za Fiat ali ne i za celu Fiat grupu iako su izuzeci obično oni koji potvrđuju pravilo) i ZVANIČNA PREPORUKA FIAT-a, pri čemu i veliki procenat (verovatno iznad 50%) zvaničnih servisa koristi baš ova ulja, a bar 80% njih i isključivo.

Pozicija kakva se poželeti može. Kao bubreg u loju. Međutim takvi odnosi su dugoročno pogubni za manju stranu (u ovom slučaju Selenia) i kontraproduktivni za obe.

Kako se već u narodu kaže: “evo meni moga kuma samleće mi (žito) upo ujma i evo meni moga kuma samleću mu za dva ujma”. Tu obično (pre ili kasnije) dođe do situacije da su obe strane nezadovoljne saradnjom.

Naravno Selenia je još 1976. bila posebna celina (iako unutar Fiat grupe) tako da se dobrano pripremila za “tuđi strani svet” bez privilegija i rada u zavetrini. Lako je kada imate siguran plasman za veći deo proizvodnje, dobro došli na otvoreno tržište (dobro de, nije baš otvoreno ali dobrim delom jeste).

Koliko god dobijala iz “specijalnih odnosa” sa Fiat-om toliko je Selenia (i danas) gubila kod svih ostalih, jer ju je bio glas da je (dobra) samo za Fiat vozila.

Naravno Selenia je kvalitetan brend i može se koristiti i kod svih drugih tipova vozila. Kvalitet je na sredini pa na gore a cene umerene (osim kada je u okruženju Fiat, kao u Srbiji, pa se koristi “nametnuta kupovina”, kada cene malo podivljaju, bar za neka ulja).

I kod motornih ulja im je nesporan solidan kvalitet i dobar odnos kvalitet/cena ali je to još više izraženo upravo kod ulja za menjače (diferencijale i uopšte transmisije).

Asortiman među širima uopšte. Neka od ulja su zaista specijalizovana za Fiat ali se čak i takva mogu koristiti i kod drugih modela automobila.

Još jednom podsećam da je Selenia u vlasništvu Petronas-a ali da koristi bazna ulja poreklom iz EU što je jasno precizirano u ugovoru.

SELENIA ulja za manuelne menjače

Ubrzo se uviđa da i pored velikog broja ulja Selenia više može da se meri sa Motul-om po broju istih jer je veliki deo ulja vrlo specifičan ili namenjen automatskim transmisijama. Sam broj ulja za manuelne menjače jedva da je dvocifren što već predstavlja prelaznu kategoriju od onih sa mnogobrojnim ka onim koji imaju tek jednocifren broj ulja za menjače.

TUTELA TRANSMISSION EPYX (80W-90)

Počnimo sa jednim ’klasičnim’ uljem za menjače automobila srednje generacije (osamdesete i prva polovona devedesetih). Ovo je mineralno ulje od izabranih rafinata i dobrog (iako ne prepogatog) sistema aditiva. Zadovoljava i EP zahteve (i ima osobine za to) te je zbog toga i viskozne kategorije široko primenjivo kod velikog broja automobila. Uz sve sadržaj EP aditiva nije prevelik (taman koliko da ispuni zahteve specifikacija) te je upotrebljivo i za API GL-3 zahteve, iako nije posebno prilagođeno i za tu namenu.

Zbog toga se i naglašava kompatibilnost sa raznim metalima i materijalima koji se upotrebljavaju kod menjača automobila.

Jedno sasvim solidno ulje, ne previše fensi i ne vrhunskog kvaliteta. Ipak poseduje dobro izbalansirane osobine i ima odličnu cenu koja nije visoka.

Specifikacije: API GL-4 PLUS

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 895kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14mm2/s. Viskoznost na 0ºC max. 1770mPa·s, a na –26ºC*: 63.000mPa·s. Tendencija penjenja na 24ºC tragovi/0 (cc/s).

* navedeno je na –40ºC ali je očigledno ’štamparska’ (programerska) greška.

Nije navedena tačka stinjavanja ali je sigurno (bar) –30ºC jer se vidi da ovo ulje ima natprosečno ponašanje na niskim temperaturama sa 2,5 puta manjom viskoznošću na –26ºC od standardom dozvoljenog. Na žalost nema podataka o indeksu viskoznosti i viskoznosti na +40ºC. Dodatno je navedeno da je ulje bistro i prozirno.

TUTELA CAR EXPERYA

Mazivo za manuelne transmisije posebno namenjeno štednji goriva i unapređenim osobinama na veoma niskim temeraturama. Spada u 75W-80, lakotečljiva ulja za menjače. Pogodno je za upotrebu u svim vremenskim uslovima uz standardne osobine kao što su zaštita od habanja, taloga, depozita i korozije, uz visoku oksidacionu sposobnost samog ulja.

Specifikacije: API GL 4, FIAT 9.55550 Contractual Technical Ref. N°F178.B06

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 885kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 8,5mm2/s i 48mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 148. Tačka stinjavanja: –42ºC. Viskoznost na 0ºC max. 500mPa·s, a na –40ºC: 120.000mPa·s. Tendencija penjenja na 24ºC 20/0 (cc/s).

Sastav aditiva je tipičan i prosečan. Ulje pripada klasi PS ili čak ’sintetskih’. Vrednost vikoznosti na –40ºC je tek 80% od maksimalno dozvoljena, a na granici mraza odličnih 500mPa·s što osigurava izuzetno ponašanje čim se ulje zagreje makar na 0ºC, nakon privih par stotina metara od startovanja automobila usred zime. Indeks viskoznosti ne tako veliki ali zaslužuje pažnju. Jedva je viskznije od prosečnog ATF ulja („dex“ II ili IID).

TUTELA TRANSMISSION MATRYX

Ovo je svakako jedno od autoru omiljenih Selenia ulja za menjače. Osim svega objektivnog i samo ime je gotivno. Ima jako retku, ali vrlo korisnu, viskoznost SAE 75W-85, čime se nameće kao dobar izbor za 75W-80 (naročito starije) menjače, 80W zahteve kao i 80W-85. Može da se koristi i kod nekih menjača sa 80W-90 zahtevima gde bi igralo ulogu FE ulja što ono zapravo i jeste. Upotreba umesto SAE 90 ulja pre svega zavisi od diferencijala ali mogućnost svakako postoji. Ulje je potpuno sintetičko a ne HC (’sintetsko’) ulje. Ovo mu je dodatna preporuka na ionako solidan sastav aditiva (ali ne i preteran; zbog ciljne grupe može se čak i zameriti previše optimizovan sadržaj aditiva koji je, doduše, uslovljen „čistom API četvorkom“) . Za neka Fiat vozila je praktično najbolji izbor a malobrojni 75W-85 zahtevi se sa Selenia uljem mogu ispuniti uz manje novca u odnosu na Castrol koji je ista klasa i razlika u kvalitetu može biti samo u nijansama, jer je i Selenia full sintetika.

Specifikacije: API GL-4, FIAT 9.55550 Contractual Technical Ref. N°F108.F02

Tehnički podaci:

Bistro i prozirno (B&C), crvene boje. Specifična gustina (15ºC): 871kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 13,1mm2/s i i 75,6mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 178. Tačka stinjavanja: –45ºC. Tačka paljenja: 220ºC. Tendencija penjenja na 24ºC: tragovi.

Po viskoznosti odgovara SAE 0W-40 motornim uljima a u svetu menjačkog ulja je jako blizu 75W-90 ulja (na samoj granici) tako da je primedba o mogućoj upotrebi i za ove namene više akademskog karaktera u više od 90% slučajeva 80W-90 ili 75W-90 zahteva se ovo ulje može koristiti.



TUTELA TRANSMISSION MULTIAXLE

Neka vrsta varijacije prethodnog ulja. Pripadaju istoj viskoznoj gradaciji (75W-85) i potpuno su sintetička ulja za menjače, verovatno čak iste osnove. Ovo je bogatije aditivima ali su i zahtevi (specifikacije) veći što doduše kod samih menjača ne dolazi do izražaja ali je korisno kada je zahtev za diferencijale po GL-5 standardu.

Specifikacije: API GL-5, FIAT 9.55550 Contractual Technical Ref. N°F426.E06

Mala zamerka kao i kod prethodnog se može uputiti samo API standardu i jednom odobrenju i to Fiat-ovom, iako su upotrebljiva i za druge automobile.

Tehnički podaci:

Bistro i prozirno (B&C), boje zelene ili svetlo braon (ne zvuči baš slično ali se verovatno ne može bolje opisati u par reči u tehničkoj dokumentaciji). Specifična gustina (15ºC): 867kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 11,5mm2/s i 72mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 160. Tačka stinjavanja: –45ºC. Viskoznost na –40ºC: 38.000mPa·s. Tačka paljenja: 220ºC. Tendencija penjenja na 24ºC: tragovi.

Zanimljiva su odstupanja od prethodnog koja su kombinacija malo manje viskoznosti ovog ulja i više aditiva koje poseduje. O ovome bi mogao čitav tekst da se napiše ali bi bilo naporno i ne toliko bitno za opšti opis ulja.

TUTELA TRANSMISSION TECHNYX

Možda i najzanimljivije ulje iz Selenia programa ako zbog ničeg drugog onda kao fabričko punjenje (i preporuka) za Fiat Punto Classic (Zastavu 10).

Spada u PS ulja što Selenia diplomatski kategorizuje kao ulje na sintetičkoj osnovi ili bazirano na sintetici („Synthetic-based“) što je zapravo tek polu-istina.

Kako god, ulje je vrlo dobrog kvaliteta a ne treba zaboraviti da su neka od vrhunskih API GL-4+ (najčešće 75W-90) ulja zapravo isto PS. Kao primer par ekselans je nedavno opisan MotylGear 75W-90, za koje većina i ne primeti da je tek PS ulje jer se ponaša kao full sintetika.

Uz sve superlative Selenia posebno naglašava da je ovo ulje idealno za 4x4 vozila (pogon) sa hipoidnim prenosnicima i centralnim diferencijalom kao i za laka dostavna vozila.

Samim tim će svoju ulogu u običnim automobilima ispuniti i preko očekivanih granica.

Specifikacije:

API GL-4+, FIAT 9.55550 Contractual Technical Ref. N°F010.B05 kao i MIL-L-2105 D.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 865kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 11,5mm2/s, uz indeks viskoznosti veći od 160. Tačka stinjavanja: ispod –40ºC.
Viskoznost na 0ºC max. 500mPa·s, a na –40ºC: 40.000mPa·s. Tačka paljenja (para): veća od 180ºC.

Solidni tehnički podaci. Nisu vrhunski ali ni jedan nije ispod očekivanja. Ponašanje na niskim temperaturama je bolje od proseka. Na –40ºC ima gotovo 4x manju viskoznost od maksimalne po 75W standardu te je tačka stinjavanja bar –43ºC ali je skromno naveden podatak da je u najgorem slučaju –40ºC.

I pitanje svih pitanja (za vlasnike Punta): da li je ovo ulje (u pomenutom vozilu a i uopšte) doživotno?

Ne bih rekao. Možda je tek „polu-doživotno“ kao što je i PS. Recimo da prvih 120k km/8god. ne bih ni razmišljao o njemu (ni akademski) ali da bi oko 150-160k km (10god.) oprezniji mogli i da ga zamene, pogotovu što ne treba mnogo, svega 2 litara (ostaje i kusur kod benzinca a 1.3jtd-a je taman – knap).

Krajnji domet je nekih 200 do 240k km ili 15godina iako će izdržati i svih 20 ali svakako neće biti u punoj formi kao kada je novo. Poželjno je proveravati nivo svake godine (prvih 5-6 svake druge ili treće) i nema problema. Po potrebi doliti. Pre 10 godine retko da će biti potrebno.

TUTELA TRANSMISSION XVI (SAE 75W-90)

Kad smo već kod Fiat-a mora da se spomene i ovo ulje za nešto starije modele (ali i one iz devedesetih). Skoro idealno, kao i za Zastava vozila („101“). Iako za ’keca’ (Zastava Skala) i Yugo imam nekoliko favorita, od ’streptomicina’ (GL3 (2) do GL5 ulja) do GL-4 ili GL4+ (polusintetičkih mada i par sintetičkih), ne mogu a da ne priznam da je idealno ulje upravo OVO.

Ovo ulje je inače čisto mineralno ulje (sa svim dobrim i lošim stranama toga, za ciljnu grupu uglavnom dobrim) sa bogatim paketom (odgovarajućih) aditiva.

Dakle, ime asocira na „Luja XVI“ ali je jednina veza, prefinjenost (makar i kič) i prizvuk „klasike“ u najopštijem smislu.

Naravno ime potiče od eXtreme Viscosity Index (ekstemno (veliki) indeks viskoznosti).

Specifikacije: API GL-3, FIAT 9.55550-MZ4 CTR N°F808.G08

Kao GL-3 ulje izuzetno. Jadni Ameri bi plakali za njim za svoje VW bube i neka evropska vozila iz 70-tih i 80-tih godina ali mi nismo ni svesni koliko smo srećni zbog postojanja i ovakvih ulja. Naravno nije za automobile novije generacije ali sigurno ima idealan odnos prema sinhronima od obojenog metala. Ne samo da je retko nego u 75W-90 kategoriji možda i jedinstveno za automobile a i uopšte retko (možda neko ulje za menjače teretnih Volvo vozila).

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 885kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14mm2/s, uz indeks viskoznosti od 210. Tačka stinjavanja: –45ºC. Viskoznost na –40ºC: 58.000mPa·s.
Izgled: bistro i prozirno.

Po podacima je očigledno da nije baš čisto mineralno već mineralno sa sintetičkim komponentama. Osim aditiva teško da nema makar manji procenat sintetičkog base stock-a ali očigledno nedovoljno da se proglasi PS uljem (što bi markentiški bilo i kontraproduktivno).

Viskoznost na –40ºC je 2,5x manja od propisane standardom a tačka stinjavanja na nivou sintetičkih ulja (75W-90). Indeks viskoznosti jedan od najvećih uopšte kod motornih i menjačkih ulja. Uz sve je bistar i proziran izgled takođe pravo čudo jer mineralna ulja nakrkana aditivima običn budu blago mutnjikava.

TUTELA TRANSMISSION XVI LD

Varijacija na temu. Ovde je doduše XVI manje izražena osobina.

Polusintetičko ulje za menjače i diferencijale SAE 75W-80. Više EP aditiva daje mogućnost korišćenja i kod pogona na svim točkovima.

Specifikacije:

API GL-4, FIAT 9.55550-MZ5 CONTRACTUAL TECHNICAL REFERENCE N°F921.B10

Tehnički podaci:

Izgled: bistro i prozirno. Specifična gustina (15ºC): 860kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 8,5mm2/s, na 40ºC: 47mm2/s uz indeks viskoznosti od 160. Tačka stinjavanja: ispod –40ºC. Viskoznost na –40ºC: 31.000mPa·s. Tendencija penjenja na 24ºC: 10/0.

TUTELA TRANSMISSIONS W90/M-DA i TUTELA W140/M-DA

Ovo su ulja univerzalne namene i mogu se koristiti kod automobila ali pre svega teretnih vozila i kod građevinskih i rudarskih mašina gde je zahtev za nivoom kvaliteta API GL-5.

„W90“ je SAE 80W-90 dok je „W140“ SAE 85W-140 varijanta ulja za tople (tropske i suptropske) oblasti.

Može se koristiti i u poljoprivrednim mašinama (traktori pre svega).

Izmena je prema preporuci proizvođača mašine ali ne više od:

2000 radnih sati ili JEDNA godina.

Zapazite ovaj detalj. Kod industrijskih mašina (ali ne i u banana ili šljiva republikama) se ulje u menjaču (transmisiji) menja jednom godišnje, naročito ako je mineralno.

Ali avaj! To nećete videti osim na ’trulom’ zapadu. Možda su (i) zato toliko ispred nas.

Preporučena od:

FIAT, Lancia, Alfa Romeo, Iveco, Astra, Fiat Trattori, Laverda, Hesston Braud, Agrifull, Benati, Fiat-Hitachi.

Odobreno od strane: Piaggio.

Specifikacije:

API GL-5, IVECO 18-1805, FIAT 9.55550, MIL-L-2105 D Performance, ZF TE-ML 05A,16B,17B,19B,21A.

TUTELA TRANSMISSIONS W 90/LS je 80W-90 verzija za LS diferencijale.

TUTELA TRANSMISSIONS GEARTECH

Sintetičko menjačko ulje. Izuzetne termičke otpornosti. SAE 75W-85. Ima veliku otpornost na smicajne napone i pruža izuzetnu čistoću transmisionog sklopa.

Posebno namenjeno za pojedina vozila Fiat grupe, po standardima koje ispunjava.

Specifikacije: API GL-4, FIAT 9.55550 C.T.REF. N°F704.C08

TUTELA TRANSMISSION ZC 75 SYNTH

Ulje namenjeno API GL-5 zahtevima kod automobila. Pripada SAE 75W-80 viskoznoj gradaciji.

Posebno je namenjeno za pojedina Fiat, Lacia i Alfa Romeo vozila.

Potpuno je sintetičko ulje.

Ispunjava: API GL-5, MIL-L-2105-D.

TUTELA TRANSMISSION GEARFORCE

Potpuno sintetičko ulje za menjače i transmisije. Posebno namenjeno za prenose sa duplim kvačilom (dual clutch) ali i za klasične mehaničke transmisije.

Po viskoznosti (SAE 75W) ali i nekim drugim osobinama (mada ne i po sastavu) liči na ATF ulja.

Sintetička bazna ulja koja ga sačinjavaju su iz grupe parafinskih sintetičkih ulja što je uobičajeno kada se radi o uljima za motore i ručne menjače.

Posebno je namenjeno za FGA transmisije: C635 MT & C 633 DDCT.

Specifikacije:
API GL-4, FIAT 9.55550-MZ6 CONTRACTUAL TECHNICAL REFERENCE N°F002.F10

Tehnički podaci:

Bistro i prozirno (B&C), boja: tamno braon. Kinematska viskoznost na 100ºC: 7,10mm2/s uz indeks viskoznosti od: 175. Tačka stinjavanja: –51ºC. Viskoznost: na 0ºC 240mPa·s na –10ºC: 480mPa·s dok je na –40ºC: 11.900mPa·s. Tačka paljenja: 220ºC. Tendencija penjenja na 24ºC: tragovi/0.

Po viskoznosti na radnoj temperaturi i indeksu viskoznosti zaista je pravo ATF ulje. To se održava i na 0ºC kao i na –10ºC. Već na –40ºC je druga priča, mada nadmašuje ostale „kolege“ iz sveta ulja za ručne menjače. Od standarda je više od 10x manje viskoznosti. Jeste da je dobrim delom zbog same 75W specifikacije ali ovoliko dobro nije moralo da bude. Tačka tečenja opet podseća na ATF ulja. Da se razumemo: ovo nije zamena za ATF ali neki menjači (manuelni) zaista mogu da koriste ATF a tu ovo ulje dolazi u obzir ako je opšti zahtev API GL-4, dokle obično stižu klasična ATF ulja. Naravno po nekim osobinama neka od njih nadmašuju GL-4 ali se to ne može nazvati 75W.

Osobine ovih ulja ne mogu se mehanički pretvoriti u SAE J306 specifikacije ali ni u API GL.

Ipak neka od njih su API GL-4 nivoa kvaliteta.


U drugom delu teksta biće obrađena samo Selenia menjačka (transmisiona) ulja za sportska takmičenja i jedno specifično. U principu se ovakva ulja ne primenjuju kod običnih automobila te su više zanimljivost nego nešto što vam može zatrebati u skorije vreme.

Ipak kao što i auto časopisi pišu o automobilima koje nikada nećete voziti (500KS i od preko 100k evra) tako ću i ja malo da začinim tekstove koji mogu biti i pomalo suvoparni bez takvih detalja.

98 коментара:

  1. Evo i jedne zanimljivosti.
    Esso proizvodi kompanije ExxonMobil ubuduće će biti zamenjeni odgovarajućim proizvodima pod brendom MOBIL.
    http://www.plattner.rs/essoM.html
    Pozdrav
    Nikola Milic

    ОдговориИзбриши
  2. Hvala na info.
    Ovo doduše nije tako novo. Propustio sam da naglasim kod Esso marke jer tada nije bilo oficijalno inače se najavljuje već par godina.
    Mislim da je to sasvim O.K. i da će time prestati razmišljanja da li da sipam Esso ili Mobil i konkurisanja unutar kompanije. Nešto slično najavljuje i Total (da utopi Elf u ekvivalentna Total ulja) ali se još ništa ne dešava bar nije tako zvanično i vidljivo.
    Ovo sam usput spominjao na CBC ali nije loše i posebno naglasiti.
    Hvala još jednom!

    ОдговориИзбриши
  3. O stapanju Elf u Total sam i ja citao. Imam i jedan interesantan PDF dokument o tome (''Be Part of a New Beginning!''), ali ne znam kako da ga upload-ujem.

    ОдговориИзбриши
  4. Teško, nije ovo forum (za upload).
    Nema ni veze, ostavi samo link!

    ОдговориИзбриши
  5. Ne mogu da dadjem link, o tome se radi. Poslao sam na mail: motornaulja@gmail.com

    ОдговориИзбриши
  6. Анониман18. март 2011. 09:37

    Zdravo Stevo,
    da li možeš da mi kažeš koje je najbolje menjačko ulje za Fiat Punto Classic sa uređajem za TNG 2010.god.?
    Jedva sam ga kupio, pa bih voleo da mi što duže traje. Ne zanima me mnogo fabrička preporuka,već manje habanje, glatkiji rad,brže podmazivanje po hladnom vremenu...Jednom rečju,želeo bih da sipam vrhunsko ulje,čak i ako je skuplje.
    Unapred se zahvaljujem.
    Mićo

    ОдговориИзбриши
  7. Poštovani Mićo,
    Zaista postavljate ultimativne zahteve što je zaista isplativo na duže staze. Što bi rekli nisam dovoljno bogat da kupujem jeftino. I zaista ljudi često ne prave razliku između minimalne fabričke preporuke što je nešto što će dati očekivani vek sklopova od 200 ili 300k km ali ne i više od toga i onoga što je idealno, zapravo nešto što premašuje zahteve fabrike.
    Selenia TUTELA TRANSMISSION TECHNYX nije uopšte loše ulje te ga prvih 5-6 god. svakako ne morate menjati.
    Ako ga pak zamenite u toku ove godine (odmah), dobro očistite mesto za ispuštanje i uhvatite ulje u čistu posudu. Nekome može itekako poslužiti (recimo Kadet Suza).
    No da se vratim odgovoru. Iako ima priličan broj kandidata mora se voditi računa i o raspoloživosti a o originalnosti uvek.
    Koliko shvatam 0,1 do 0,5% uštede goriva vam nije od značaja koliko manje habanje sklopova menjača (diferencijala). U tom slučaju:
    1) MotylGear 300 75W-90
    2) MOBILUBE 1 SHC 75W-90
    3) CASTROL SMX S SAE 75W-85
    Prvo kupite direktno od Mass company, za drugo se raspitajte kod Plattnera a za Castrol kod Nautike, Zdravkovića ili Castrol d.o.o. Srbija.
    Castrol je najbliži originalnom ulju ali ga prevazilazi, a druga dva su nešto viskoznija ali su za klasu bolja od Selenia ulja. To su ujedno dva najbolja (relativno lako dostupna) ulja za menjače (a opšte namene, mada je Motul pomalo i trkačko pa se možda treba menjati i redovnije, na npr. 100k km/5god. a Mobil bi mogao i na 150k/7god iako oba mogu i mnogo više pa i duplo od navedenog).
    Mobil je možda za nijansu u prednosti kod normalne vožnje u srednjim obrtajima ali su zaista ista (vrhunska klasa) te zavisi od načina vožnje i automobila gde bi jedno bilo malo bolje od drugog. Za vaš automobil je opet Mobil malo pogodniji ali ne toliko da bi bio u apsolutnoj prednosti. Izaberite prema sopstvenom afinitetu.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  8. U mom gradu je malo uzak izbor.
    Za sada sam uspeo da nadjem Titan TITAN SINTOPOID 75W-90
    U pitanju je punto mk2a 1.2 8v. Pitanje: da li njega da uzmem ili da probam dalje da tražim???

    ОдговориИзбриши
  9. Tvoja se potraga završila.
    Ograničen izbor je uslovio skoro idealan izbor.
    Ne brinite što sam Fuchs predlaže SintoFluid 75W-80 ili što je Sintopoid FE 75W-85 najbliži fabričkoj preporuci (Selenia Technyx).
    Ovo je još bolje od oba iako nije FE (Fuel Efficient) gde su čak 75W-80 ulja u prednosti i na fabričko punjenje.
    No razlika od 0,5% ili max. (ali eventualno) 1% u potrošnji goriva nije od tolikog značaja. "Tanja" ulja morate i da menjate ranije a maksimalno na 120k km (eventualno 75W-85 i na 160k km).
    Sa Sintopoid-om 75W-90, mirni se "za vjek i vjekova", praktično ste na "doživotnom" punjenju.
    I zaista teško da ćete imati potrebu da isto više menjate jer slobodno možete i do meseca sa njim (300 do 400k km). Vremenski 10 ali i svih 12-15 god.
    ako baš motor i šasija izdrže još toliko lako ćete promeniti isto!
    Dobro iscedite (ocedite) prethodno ulje, zagrejte ga i ispuštajte duže vreme (bar 2-3 sata). Što znači probajte da se sami organizujete jer serviseri će to smandrljati za pola sata i šlus.
    U principu 10% zaostalog ulja nije od značaja, a moguće je i više od toga ali to nije dobro za "fill-for-life" pri prvoj zameni fabričkog ulja.
    Trebaće vam nešto manje od dva litara, znači kupite dva litara.
    Prva izmena pre 120k km nema mnogo smisla ali od tad pa do 200k km treba ugrabiti pravu priliku za zamenu (finansije i vreme).

    ОдговориИзбриши
  10. Анониман27. март 2012. 18:28

    Postovani Stevo,sve pohvale u vezi komentara,saveta i preporuka sto se tice ulja.Posedujem FIAT PUNTA 1.2 8v 2006g.prinudjen sam da dolijem ulje u menjacu TUTELA TRANSMISSION TECHNYX koje nemogu da nadjem pa sam se odlucio na zamenu istog.Posto mi je izbor vrlo ogranicen imam jedinu jedinu soluciju u kupovini OMV gear oil SLY SAE 75W-90 menjackog ulja.Da li je to dovoljno dobro ulje kao alternativa Tuteli?

    ОдговориИзбриши
  11. Mogli ste i da dolijete malo OMV ulja, ali ste doneli dobru odluku, da promenite komplet ulje, jer ionako morate kupiti bar litar (i veći deo da stoji) a sa dva ćete izvršiti zamenu i ostaće vam za dolivanje (nekih pola litara, jer sve ne možete iscediti).
    Pogotovu što se ulje u menjaču ne menja često ali može (i treba) da se menja s vremena na vreme (bar 10 godina). Dakako, PAO ulja ili PG ulja mogu i više (pa i bukvalno "doživotno") ali vremensko ograničenje čini svoje i onda je to bolje zameniti (makar jednom ili dvaput).
    OMV gear oil SLY SAE 75W-90 je prilično dobra zamena za Tutela transmission techyx. Viskozna gradacija bi najmanje trebalo da vas brine a kvalitet je sličan i baziran na API GL-4 uz male varijacije. Čak je OMV i za nijansu kvalitetnije ulje tako da nećete pogrešiti ako se za njega odlučite.

    ОдговориИзбриши
  12. Najpre, Srecan Bozic i Nova Godina, sve najbolje.


    Blog sam poceo da citam danas, po preporuci, i naravno da sam odmah presao u potragu za onim sto me najvise zanima i "muci".

    Naime, vlasnik sam Alfe 159 (1.9jtd 16v 2006.), na kojoj bih zeleo da promenim menjacko ulje u zelji da menjac postane meksi, tj da prenos bude vise gladak, takoreci smooth. Menjac inace ne proizvodi buku pri prenosu, ali je osecaj nekako cudan, prosto nije dovoljno smooth, narocito po hladnom vremenu i to narocito prvih 15ak minuta voznje.

    Preporuka u uputstvu je Selenia Car Matryx 75w-85, ali moje pitanje za vas je da li preporucujete drugo, neko koje ce dati najbolji moguci osecaj glatkoce menjacu?

    Takodje, u knjizici pise da u menjac staje 2.3l ulja. Na sajtovima proizvodjaca ulja kao sto su Motul i Castrol, za moj auto pise uz njihovu preporuku samog ulja i kolicina od 2l. Koliko na kraju ulja kupiti?

    I ukoliko vasa preporuka nije Selenia, bio bih zahvalan i na informaciji gde je najbolje kupiti?


    Hvala, i pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  13. Poštovani g. Tomo,
    Srećan Božić!
    Nije jasno da li radom menjača niste zadovoljni od početka eksploatacije ili tek u skorije vreme.
    Ako je ovo drugo, onda bih vam savetovao da ostanete pri Selenia Car Matryx 75w-85.
    Ovo ulje nije baš lako zameniti, kako zbog viskoziteta tako i specifičnog Fiat zahteva (standarda).
    Ako je sa menjačem sve o.k. onda jednostavno sipajte isto ulje (najbolje u ovlašćenom servisu).
    Ako je ovo duže vreme slučaj (i ne izgleda da je od potoršenih aditiva u ulju) onda bi mogli da razmislite o sintetičkim 75W-80 uljima.
    Možda i dva najbolja (na tu temu):
    Kroon 1051 (API GL-4/5), kontaktirajte firmu Kedara d.o.o.
    Fuchs Sintofluid 75W-80. Ovo jeste GL-5 ulje ali se tipično primenjuje i za GL-4 zahteve ("specijalitet" Fuchs-a). Kontaktirajte Multicompany iz Novog Sada.
    Sa 75W-90 nećete dobiti ono što želite.
    Ponavljam ovo je samo "ako - onda".
    Prvo bih probao sa Selenia uljem.
    Ono ipak ima najbolji kompromis po pitanju zaštite i niskotemperaturnih osobina.
    Dakle nekih 50% veća radna viskoznost nije za podcenjivanje na dužim relacijama leti pa je veliko pitanje hoće li verovatno bolje ponašanje zimi dva navedena ulja biti dovoljna kompenzacija za to (verovatno, ali teško je reći napamet).
    U prvih 15-tak minuta ... ovako bi bilo u prvih 10 ili eventualno 5. Ništa vam ne može pomoći na kratkim relacijama ... Ulje mora da se zagreje (i motorno i menjačko) da bi ispoljilo svoja svojstva. To je priroda tako odredila a proizvođači se dovijaju na razne načine (uključivši i veoma retku 75W-85 viskoznu gradaciju).
    Bolje je pomiriti se sa tim.
    Čak je moguće da ulje ne morate menjati. Naravno ništa loše nema u tome ako i uradite (može biti samo bolje). Naročito ako je došlo do promene u ponašanju menjača u poslednje vreme.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  14. Uzgred, deluje mi logičnije da u menjač staje 2,3 litara (pominje se i kod nekih "uljara").
    Možda je onih 2l "servisna" količina (pri, relativno, brzoj zameni na hladno). Ako sami menjate možete (možda) takođe proći i sa 2l ali je bolje da spremite svih 3.
    Još jednom pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Auto je kod mene nesto malo preko 2 godine, polovnog sam ga kupio sa 4g starosti, i nisam nikada menjao menjacko ulje. Menjac je od kupovine bio tvrd i relativno neprijatan, ali stanje se jeste dodatno pogorsalo, narocito zimi. Inace, ova Alfa je poznata po tome da joj je menjac slaba karika po pitanju uzivanja u voznji, i zimi i leti, tako da ne ocekujem cuda. I nadam se da ce promena ulja biti dovoljna da se dovede bar u prihvatljivo stanje, a ne nesto skuplje. Mislim, da ne preterujem, stanje nije potpuno uzasno, jer ne pravi realne probleme u voznji, u pitanju je "samo" osecaj, ali je ipak u dovoljnoj meri da svako moze da primeti.

      Inace, interesantno je da se na Alfaowner forumu mogu videti preporuke bas za 75w-90, i to Castrol Multivehicle konkretno. Preporuke su od nekih vlasnika AR 159 1.9, koji su to isprobali, i po njihovim svedocenjima se navodno menjac preporadjao posle nekoliko stotina, ili hiljadu kilometara sa tim uljem. Nisu se pominjali vremenski uslovi, nego generalno, jer je menjac ionako stalno tvrd, samo zimi jos vise. Cak sam i imao nameru da kupim Castrol, ali ga nisam nasao pre 15ak dana.

      75w-90 (selenia)je inace u uputstvu preporucena za modele sa 2.4 jtdm motorom, ali sigurno da nisu identicni menjaci u pitanju.


      Na kraju, izgleda da cu se ipak drzati preporucene Selenie za moj model, iako sam se da budem iskren, nadao da je ono glavni krivac za pomenuto stanje, bilo da je generalno lose ili samo neodgovarajuce za moj automobil. Prosto jer bi bilo lepo tako jeftino popraviti stanje :)


      Hvala Vam na jako brzoj pomoci, i sve najbolje.

      Избриши
    2. Prilično je jasno. Zaista ne treba očekivati previše ali bi promena ulja možda malo pomogla.
      75W-90 je sigurno moguće upotrebljavati i možda je veći deo godine i bolje ali u zimskom periodu ne bi trebalo da bude bolje od 75W-85. Promena na bolje je verovatno zbog toga što se porede staro i novo ulje.
      Menjačkom ulju treba malo da se "razradi" (više nego motornom) i o tome treba voditi računa, ali novo i ulje sa istrošenim aditivima nije isto i prednost novog je očigledna.
      Problemi (makar jedva primetni) na niskim temperaturama mogu se ublažiti samo malo manje viskoznim uljem a to su 75W-80.
      Iako su sva 75W-xx relativno slična ulja na veoma niskim temperaturama (-20°C ili još niže) na umereno niskim temperaturama (oko nule ili mali minus) 75W-80 je manje viskozno od 75W-85 a ono od 75W-90 ali ono bolje od 75W-140 (110).
      Koliko vidim to što opisujete je jednostavno osobina menjača i tu su moguće tek male promene.
      Raspitajte se (na forumu Alfe) da li neko ima iskustva sa 75W-80 (praksa je ipak nešto više, iako je teorija samo sistematizovana praksa) da ne budete baš vi prvi (u svetu sigurno ne bi bili).
      Ostaje preporuka no. 1 da samo zamenite Selenia ulje istim. Nema propisane zamene na 5, 6 ili 7 godina ali i "fill-for-life" nije šteta zameniti posle toliko godina (iako nije obavezno).
      Pozdrav!

      Избриши
  15. Анониман26. јун 2013. 14:24

    Dobar dan interesuje me koje da sipam ulje za servo volan i menjac. Vozim alfa romeo 1.9jtd 85 kw 2004 god? HVALA

    ОдговориИзбриши
  16. Poštovani,
    Niste baš bili do kraja precizni ali računam da je 85kW zapravo model sa petostepenim menjačem.
    Uzgred, prvo pokušajte da izguglate uputstvo svog vozila jer sve manje vremena imam za tako nešto.
    Drugo budite što precizniji jer ćete tako dobiti precizniji odgovor.
    Treće, uz oil finder-e će većina naći odgovor pa ako treba razrašnjenje, rado ću pomoći.
    No ovo ne zbog vas (ni zato što ste anoniman na blogu) nego uopšte (samo se "namestilo").
    Doduše nikog još nisam ostavio bez odgovora ali ovo zbog toga što bi se moglo načekati na odgovore ovog tipa, naročito ako je vozilo netipično (retko).
    Kako god, evo i odgovora:
    Za servo volan sipajte bilo koje (kršetno) Dexron IID ulje. Ako ćete Selenia ATF, onda:
    Tutela Transmission GI/A.
    No, nije obavezno. MOže i Dex III ali samo je bacanje para.
    Za petostepeni menjač (ako sam potrefio da se o tome radi) koristite:
    API GL-5 75W-80 menjačko ulje.
    Na primer: Fuchs Sintofluid 75W-80 ili Selenia Tutela Transmission ZC 75 Synth.
    Za zamenu prvog će Vam trebati 1 litar (servisno, ukupno ima 1,2 bar bi trebalo) a za drugo 2 litara.
    Ako nemate uslove ili niste pre menjali ulje u menjaču prepustite rad nekom servisu (mehaničaru), izbog naravno ostaje VAŠ.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  17. Poštovani Stevo,
    Evo me posle duže pauze.
    Zanima me Vaša preporuka ulja za ZCZ menjač, a da nije 80W-90. Neko 75W-80 (na pr. Total BV), 75W-90... koje će da bude odgovarajuće za njihove povećane zazore, max. GL4+ i da zimi omogući laku promenu stepeni prenosa.
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Predraže,
      Uz uslove koje ste postavili u pitanju, mogu samo reći "No results found for the question."
      75W-80 ulja NE koristite!!
      Najbolje rešenje za ZCZ menjač a da nije 80W-90 je AMSOIL Severe Gear (75W-110) ali ga u Jugoistočnoj Evropi nećete (lako) naći.
      I nije API GL-4+ već GL-5 ali bolje opcije NEMA (da bude dobro i leti i zimi).
      Možete probati 75W-90 TDL ulja (API Gl.4/5 ili GL 3/4/5) o čemu je već pisano i pisano.
      Na primer Valvoline, Total, NIS, FAM ...
      Jedno od boljih rešenja je STATOIL GEARWAY PS 45 75W-90.
      Slično i Kroon Syngear 75W-90 ili Motylgear 75W-90.
      Ako biste API GL-4+ onda (npr.) Mannol Basic Plus 75W-90.
      Selenia nema "junaka" koji to ispunjava jer je TECHNYX je tek SAE 75W-85W.
      Donekle je rešenje XVI-ica (ali ne i XVI LD).
      Znam da Vas 80W-90 nervira zimi ali će Vas 75W-90 nervirati leti. Menjač "prva liga", za njega bi idealno bilo koristiti 75W-90 zimi a SAE 90 (ili 85W-90 leti). Zato je 75W-110 jedino pravo rešenje ali ćete se načekati da Evropljani počnu takva da prave (pravi bojkot iz krajnje konzervativnih razloga).
      75W-140 mogu biti dobar odgovor ali ona su obično "super sintetička" i ne baš tako nežna za (ionako kilave) zaptivke (a i sinhroni bi na duži rok bili ugrođeni). O ovome sam više puta pisao a ja se držim 80W-90 GL-4/5. Što se sinhrona tiče (paradoksalno ali je tako) GL-4/5 je uglavnom bolje od "čistog" GL-4 a GL-4+ je praktično isto što i GL-4/5. GL-3 ulja mogu biti rešenje (nije da nije) ali ih ima jako malo na tržištu (Selenia, Shell Spirax S1, Modriča ... Bell) ali se takva moraju (trebaju) menjati na oko 30 hiljada km (inače na 45.000 do 60.000km).
      Ja sam lično propustio da sipam 75W-90 dok je menjač bio noviji, sada mi (sa preko 90 hiljada km) ne pada na pamet.
      Iskustva sa 75W-90 (sa manje od 50 hiljada km) su "Comme ci, comme ca".
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ako ste odlučni u nameri da koristite 75W-90 najbolje da budu:
      1) PS i sa što većom viskoznošću na 100 cel.
      2) Ako su sintetička onda TDL, najbolje GL-3/4/5.

      Избриши
  18. Poštovani Stevo,
    Do sada sam koristio Seleniju Epyx 80W-90 i najbolje mi se pokazala od svih ulja koje sam probao iz te gradacije. Jedino mi smeta zimi kada prvih nekoliko minuta zapinje pri promeni stepeni prenosa, a problem sam ublažio Wynn's aditivom.
    Ovaj put bih da sipam neko 75W-90 (kao što ste mi preporučili) da bih rešio problem zimi, ali s druge strane brine me kako će to da utiče na sinhrone i buku. Menjač je zasad dobar (skoro da se ne čuje) i korišćen je 36.000 km.

    Total, Fam i Nisotec su prilično ujednačeni po viskoznosti na 100 cel. (od 15-15,5), a Statoil ima 16,4. Poredio sam i viskoznost na 40 cel. i pretpostavljam da treba da bude što veća?
    Hvala!
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Epzx je odlično ulje i preporučio bih Vam da nastavite sa njim. To što zapinje prvih par minuta je neophodna nezgodacija i tu malo pomoći ima (osim onog AMSOIL ulja). Jednostavno NE može drugačije (malo strpljenja, već posle nekoliko km sve ide kako treba; ne treba očekivati "instant" radnu temperaturu, i motornom ulju čak i na +20°C treba desetak km da bi je postiglo i da motor počne da "prede")
      Inače za viskoznost 75W-90 ... dobro ... sva su "tu negde" (oko 15).
      Problem sa ovim (PS ili sint) uljima je pre svega viskoznost na 40°C (i uopšte na umerenim temp.).
      Ovo je veoma slično situaciji iz industrije:
      VG 100 sintetička (PAO) vs. VG 150 mineralna.
      Čak i teorija (a još više praksa) daje prednost drugom (?!). Stvar je u tome da na radnoj temperaturi reduktora (65±5°C) a naročito ako nije jako opterećen (50 do 60 cel.) mineralna BOLJE štite sklop reduktora (duga je priča ali se svodi na deblji i indirektno jači uljni film)!!
      Kod vozila je priča donekle drugačija (zbog šireg opsega temperatura, kako spoljnih tako i samog ulja, i menjača, plus kratkotrajno "pregrevanje" na samim zubima menjača) ALI stižemo do istog (sličnog) zaključka. Pogotovu što je ovo menjač za SAE 90 !!
      Tako da je 80W-90 već dobar kompromis (možda i maksimalni). Za iole toplije zime ili krajeve je 85W-90 a za Mediteran i "klot" SAE 90 (ekvivalent ISO VG 220 kod reduktora).
      Viskoznosti sam uzeo kao apsolutne (skoro bez aproksimacije), pa je zapravo reč o menjaču (reduktoru) za monogradno SAE 90 (220) koje može da zameni SAE 80W-90 (150) i to samo zbog zimskih uslova (mada ne idealno), ali već teško i 75W-90 (ISO VG 100).
      Zato je jedino rešenje sintetičko (PAO) ulje velikog indeksa viskoznosti ali "ISO VG 150", što je ZAPRAVO (pominjano) 75W-110!
      SAE 75W-140 ("ISO VG 150-220 (200)", sa visokim indeksom viskoznosti) može biti nedovoljno zimi a preterano leti (zapravo oba)!
      MIslim da je bolje da "istrpite" zimsko "zagrevanje" zarad većeg dela godine.
      U najmanju ruku, probajte 75W-90 pred samu zimu (oktobar-novembar) pa ako "položi test" (oprezno) nastavite i u leto ... ako ne s proleća menjajte (skup eksperiment doduše).
      Mogućnost mešanja 75W-90 i 80W--90 teorijski postoji ALI zaboravite na to (iz više razloga).
      Toliko od mene. Ne znam šta više da kažem. Menjač je dobar i veća je šansa da takav ostane sa "gušćim" uljem. Takav je - kakav je. Naravno, ako ste spremni da žrtvujete 3 litara skupog ulja, vredi probati (kad ako ne sad, kada je relativno nov). Zimi ćete biti prezadovoljni ali za leto ... šanse su manje od 50% (da ćete biti zadovoljni).
      Pozdrav!

      Избриши
  19. P.S. Za Nisotec se ne navodi da je za putnička vozila.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U pravu ste! Nema čak ni "sličice" (grafičkog simbola).
      Ne znam zašto je tako, nije logično (većina ulja sa sličnim odobrenjima, npr. ZF, se preporučuju i kod putničkih vozila), naročito za jedno "TDLž" ulje.
      Uglavnom ako proizvođač kaže (a kaže) bolje je postupiti po njegovom. Total SYN FE 75W-90 je sličan ali može i u putnička vozila.
      O.K. možda i nije pametno (obzirom na zahteve, GL-3, zapravo "GL-3+").
      Kroon SP 1011 je možda i idealno (GL-3/4/5) ali je zaista (pre)skupo, makar za ovu namenu.
      FAM se ne izjašnjava ali bi trebalo da je i za automobile (pravo TDL). Zanimljivo je da ima bolji rezultat testa korozije bakra (manja korozija) nego njihovo 80W-90 GL-4 (toliko o "štetnosti" za obojene metale). Inače je PAO ulje (preko 50% ukupnog sastava ili preko 65% baznog ulja, po specifikaciji).
      (naravno vidi prethodni komentar, vremenski posle ovoga)

      Избриши
  20. Hvala na detaljnim odgovorima! Svaki put me iznova oduševi Vaše znanje i način prenošenja istog.

    Ako ne nađem 75W-110, a najverovatnije neću uspeti, kupiću 80W-90. Imam 3 pitanja:

    1) Koje od nama dostupnih ulja gradacije 80W-90 ima najnižu tačku stinjavanja?

    2) Koji aditiv preporučujete za snižavanje tačke stinjavanja, a da ne naruši ostale potrebne karakteristike?

    3) Našao sam na netu Ravenol 75W-110, a vidim da ga ima i u okolnim zemljama:

    http://www.ravenol.de/en/produkte/verwendung/d/Product/show/p/ravenol-ssg-spec-synt-lkw-getriebeoel-75w-80-1.html

    Da li ga ima kod nas?

    P.S. Dobro je da sam Vam se obratio, jer zamalo da kupim 75W-80...
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Definitivno probajte da nadjete Ravenol.
      Iako 75W-90 (kao što sam već rekao) u principu menja 80W-90 to nije uvek 100% a ovaj menjač je taj slučaj (kada nije idealno). Dakle ako 75W-90 vredi probati (a nije idealno) sa 75W-80 bi grdno pogrešili.
      75W-110 je zaista idealno za ovaj (i slične) menjače.

      Избриши
  21. P.S. Guglao sam, guglao... i našao sam da:

    Mobil i Fam imaju najnižu tačku stinjavanja od -33 °C. Nešto mi u slučaju Fama to ne zvuči realno. A gledao sam sve živo: Elf, Total, Valvoline, Nisotec, Galax, Optimu, Motul, Q8, Sunoco, Kroon, Texaco, Prista...

    Tutela Epyx ima neuobičajeno nisku viskoznost pri testu na -26 °C, skoro duplo nižu nego neki drugi... verovatno je greška u pitanju.

    Jel ima još neko na tržištu da proverim?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Problem je što PS ulja u 80W-90 ima samo na "ostrvu" i "preko bare" (Millers, Bardahl i slični).
      Probajete Mobil ... možda je FAM istu tačku stinjavanja postigao koristeći Mobil bazna ulja, a možda su i "zaokružili" rezultat na -33°C (a stepen ili dva je manji). Teško je reći.
      Uglavnom za mineralna 80W-90 tipično je -27°C ili -30°C. Bolje od -33 nećete naći.
      To imaju uglavnom 80W ulja ili 80W-85 (Fuchs, Gazprom) ali su ona ipak "ređa".
      Pozdrav!

      Избриши
  22. Poštovani Stevo,
    koje Mobil menjacko ulje je zamena za TUTELA TRANSMISSION TECHNYX SAE 75W-85, API GL 4 PLUS

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Duško,
      Mobil nema pravu zamenu za ulje koje ste pomenuli.
      U većini slučajeva (pa i kod Fiat vozila, naročito malo starijih) Mobilube 1 SHC™ 75W-90 može biti (više nego) adekvatna zamena.
      Ali to ipak nije pravi ekvivalent. Što se opšteg kvaliteta tiče on je na istom ili višem nivou ali je viskoznost nešto veća (što ne mora mnogo da smeta, ali ipak je dobro znati). Uglavnom je kod automobila sa više od 100k km to može da bude i benefit ali može i da oteža "šaltovanje" (u retkim slučajevima).
      Mobil (uopše) ima jako skroman asortiman menjačkih ulja (za manuelne menjače).
      Pozdrav!

      Избриши
  23. Анониман03. јун 2014. 00:12

    Postovani,

    Koju zamenu preporucujete za Fiat Bravo 2002g, u uputstvu stoji ZC 75 SYNTH SAE 75W-80. Auto je presao 185k km, pa mozda i to treba uzeti u obzir kada se bira novo ulje, da bude mozda malo gusce.

    Hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Osim "originalnog" dolaze u obzir i malo "gušća" ulja.
      Na žalost (idalno bi bilo) 75W-85 nisu GL-5 (bar ona koja se mogu ZC 75, pa je jedino rešenje neko "univerzalno" (TDL) 75W-90 API GL-(3)/4/5.
      Imaju ih svi veći (poznatiji) proizvođači:
      Total, Mobil, Motul, Nis ...
      Posebno preporučujem:
      Kroon SP 1011 i Valvoline TDL koja su GL 3 do 5.
      POzdrav!

      Избриши
  24. Poštovani Stevo!!!
    Imam Fiat Cromu Novu 1.9mjet 120. Menjačko ulje za nju fabrički propisano je Tutela Car Matryx SAE 75W-85 GL-4. Pomognite mi oko odabira nekog zamenskog ulja, koji SAE, GL itd nekog drugog proizvođača.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postoje samo dve zamene (kontinentalna Evropa) za ovo ulje, a to su: Castrol Syntras 75W-85 (sve teže naći, u Evropi ga više nema u ponudi, već samo na drugim kontinentima) i Fuchs Sintopoid 75W-85.
      Ista imaju Red Line (najbolje ako možete naći) i Gulf i nekoliko manjih kompanija ... Valvoline ali ne u Evropi.
      I to je to.
      Najlakše ćete (ipak) naći Selenia Matryx te Vam to i savetujem. Cena (i afinitet prema nekom brendu) nije toliko bitna jer ne menjate ovo ulje kao motorno (svake godine ili 18 meseci, već na 5 do 10 puta dužim intervalima).
      Posebna je priča čime menjati a da nije 75W-85 (nije nemoguće, vrlo je moguće) ali to je tek "plan B". Vaš auto je ipak dovoljno mlad da bi se time bavili (nema potrebe).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Zdravo,
      Da li ima ikakvog benefita sipati ulje Motul 75W-90 umesto Tutele matrix?
      Oba ulja su preporučena katalozima proizvođača. S tim da je fabrička preporuka ipak gradacija 75W-85. U stvari pravo pitanje je, ima li benefita ili pak mana, od tih -90? :)
      Hvala!

      Избриши
    3. Nisam gore napisao koji motul, pa se sad ispravljam, Motylgear 75W-90.

      Избриши
    4. Poštovani,
      Ponekad da ALI u vašem slučaju ne (naročito).
      Motylgear je u nekim aspektima kvalitetniji ALI svakako nije (čak) ni viša kategorija u odnosu na Matrix. Ima viši API standard (i GL-5 a ne samo Gl-4) ALI to nije kao kod motornih ulja (viši Sx nivo u odnosu na niži, npr. SL u odnosu na SJ ili SG) uvek bolje. Čak je u većini slučajeva lošije (zbog sinhrona, zaptivki i slično).
      Malo jači uljani film bi eventualno kod starih menjača bio od koristi ALI i to je pod znakom pitanja. Uzevši sve u obzir, primarni izbor bi trebalo da bude Tutela Matrix.
      Pozdrav!

      Избриши
  25. Dragi profesore, moram priznati da sam malo zbunjen. Selenia za iste motore (koji i ja vozim) 1,9 JTD 8V 85KW ili 115 KS 2001. godiste preporucuje i TECHNYX i MATRIX i ZC75 ulje. Ova prva dva su 75/85 4+ i 4 redom, a ovo poslednje 75/80 5. Za AR 147 (ja je vozim) ide TECHNYX, za 156 ZC 75. A ja mislio isto! Elem, da ne duzim mnogo, moj auto je presao 130k, vidim da menjacu treba vremena, da su se aditivi potrosili (zimi pogotovo se oseca), pa se mislim da ja uzmem ipak, bez obzira na kilometrazu ZC75 jer mi mnogo znaci zimska mekoca menjaca, pa cu ga menjati na 100k, ako uopste budem toliko i vozio ovaj auto. Interesuje me Vase misljenje. Veliki pozdrav od jednog lekara, koji eto voli da zna nesto i o uljima. :)

    ОдговориИзбриши
  26. Poštovani g. doktore,
    Lepo ste ovo primetili. Šta je tu Alfa htela da kaže, teško je reći ali nema baš mnogo logike. Na sve to treba staviti jako malu razliku u viskoznosti i cela priča je baš nedovoljno zasoljena (a i Selenia se potrudila da je učini bljutavijom).
    Za ZC75, doduše, na Selenia sajtu stoji da je GL-5 ali i to je manje bitno.
    Ono što je bitno da može i jedno i drugo ulje i u jedan i u drugi automobil. U principu je zahtev 75W-85(W) nestandardan i može se pretvoriti i u 75W-80(W) i u 75W-90 (pa i 80W u nekim slučajevima ako i 80W-85W).
    I 75 i 80 ali i 85 su oznake koje pokazuju ponašanje ulja na niskim temperaturama (po SAE J306) i nisu prvenstveno date (nego je kasnije to prošireno) kao oznake za radne viskozne gradacije. SAE 80 i SAE 85 doduše imaju svoje odrednice i za viskoznost na 100°C (a ne samo minimum) pa se koriste i za "radni" opseg viskoznosti kada su date na drugom mestu (iza crtice) i bez "W".
    Dakle u pricipu bi sintetičko 75W-80 uvek moglo da zameni 75W-85 (sintetičko ili PS, što je češće) a pogotovu u slučaju koji ste naveli (razlika je zaista simbolična i više akademskog karaktera).
    To što ste odlučili da korisite ulje manje viskoznosti je takođe dobro (iako može i obrnuto) i verovatno je bolja ideja.
    Samo sprovedite u delo i bez brige.
    Sledećih ... (npr.) 8 godina ste mirni (procenjeno jer se nivo, i kvalitet gde i kad je moguće, proverava bar na 4, još bolje na dve godine).
    Zimi će "šaltanje" zaista ići malo lakše a leti će menjač biti podjednako zaštićen (neznatno (zanemarljivo) tanji uljni film, ali više nego dovoljan ALI i manje trenja te "jači" (više) EP aditivi).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  27. Poštovani Stevo,
    Koliko vidim na našem tržištu nema ulja TUTELA TRANSMISSION XVI. Da li postoji odgovarajuća zamena?

    Šta mislite o Tuteli Matryx za Yuga?
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Predraže,
      Ne postoji adekvatna (prava) zamena za XVI (ni kod drugih). Matryx je "na papiru" (i do +20-25°C) idealno ALI ipak je Epyx bolje za Yugo.
      Iako je razlika u viskoznosti na 100 cel. simbolična ono što je od (većeg) značaja je viskoznost na 40 cel. (što ni XLI ne čini idealnim kao što deluje na prvi i drugi pogled) koja je tek 2/3 od Epyx-a (i zahtevanog). Ležaji menjača ovim (dugoročno) mogu biti lošije zaštićeni (definitivno, naročito ako je menjač iole stariji).
      Neće Vam na -15 pomoći ni 75W-80 (ko kaže da šalta kao na +40, laže kao pas, ni sa ATF-om nije tako a kamoli viskoznijim uljima) ALI je Epyx sasvim zadovoljavajući (probano na -17); oseća se "gustina" ali već posle 100m u prvoj prešalta se u drugu bez problema a posle (na tim temp.) ionako neko vreme treba terati u drugoj. Posle par km sve je o.k.
      Jednostavno, nerealno je očekivati da će se menjač ponašati na tim temp. kao na letnjim čak i kod 75W ili ATF ulja (u menuelnom menjaču). To je tako (fizika, fizička-hemija) i bolje je prihvatiti nego očekivati nerealno. Ponavljam na -5 stvari idu "kao leti" (pa ... skoro).
      Pozdrav!

      P.S.
      Osim toga Matryx je mešavina HC i sintetičkih ulja pa je pitanje kilavih zaptivki kod Zastave dodatna kontroverza (taman da prevagne) ... a i cena je veća a ništa posebno ne bi postigli ... malo bolje ponašanje na -10 i niže (što je ipak retko).

      Избриши
  28. Poštovani g. Stevo,
    Ovaj Mobil mora pod hitno napolje. Juče uveče na oko 0 °C zakrčao mi je menjač i u drugom i u trećem stepenu prenosa. Ulje je totalni promašaj. Prosuću ga sa zadovoljstvom. Ako čujete da neko hoće da ga sipa, a Vas često pitaju za preporuku, odgovorite ga jer gore ulje za menjač ne postoji. sa Bell-om CZ sam bio zadovoljniji... A kupio sam ga kod uvoznika...

    Nego, jel Liqui Moly MoS2 olakšava promenu stepeni prenosa u zimskim uslovima?
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Što ne valja, menjaj!
      (zaista me je ovo iznenadilo ali ne i prenerazilo ... toliko o "teoriji i praksi").
      Ne vredi (kao da je 85W-140 a možda i jeste).
      MoS2 donekle (malo) poboljšava promenu prenosa zimi ali ne očekujte previše.
      Nisam probao Bell ali verujem da "može da prođe" (moj majstor Sale je sipao u par Zastava i kaže da nije ekstra ali može da prođe, tako da su Vam iskustva prilično zasnovana, kako mi se čini).
      Inače, MoS2 za menjače nije baš jeftin a uz Epyx Vam nije neophodno. Evo ni na -17°C nisam imao većih problema ("gusto" je ulje, ne ide baš kao zagrejano ali nije krčalo, malo prve i druga ide, posle km ili dva sve o.k.) a na -5 ide "sa dva prsta" (i bez krčanja).
      Pozdrav!

      Onaj Mobil "poklonite neprijatelju"! (šala naravno)

      Избриши
  29. Poštovani g. Stevo,
    molim Vas da razrešite dilemu oko Tutela transmisionih ulja.
    Živa misterija.
    Za Alfu 156 1.9 JTD 115 kW iz 2001. godine preporuka po originalnom uputstvu je ZC 75 SYNTH (75W-90 i API GL5).
    Prema uputstvu za restilizovanu verziju je to CAR TECHNYX (75W-80 API GL4+) sa opcijom da se za višlje spoljne temperature koristi CAR MATRYX (75W-85 GL4).
    Trenutna preporuka na sajtu Selenije je TRANSMISSION TECHNYX ( 75W-85 API GL4+).
    Koje ulje ja da koristim? Prvo u plavoj flašici koje nađem u prodavnici?
    Mada ni to ne mogu jer jedino koje ima na polici je TRANSMISSION ZC 75 SYNTH (75W-80 API GL5).
    Molim Vas da mi razbistrite glavu, a rado ću posegnuti i za drugim proizvođečem po Vašoj preporuci.

    ОдговориИзбриши
  30. Izvinite,
    nedovoljno sam pretraživao blog. Vidim da ste na slićno pitanje već odgovarali.

    Ipak hvala.

    ОдговориИзбриши
  31. Одговори
    1. Lično bih uzeo bilo koje od dva navedena 75W-85 ali je ZC svakako dobra opcija (naročito ako nema druge). Kao što sam mnogo puta rekao:
      važniji je nivo kvaliteta nego mala razlika u viskoznosti (viskoznim gradacijama).
      Pozdrav!

      Избриши
  32. Poštovani Stevo,
    Slučajno sam naišao i kupio (vrlo povoljno) nov menjač za Yuga. Sipaću Tutelu Epyx kao ulje koje mi se u eksploataciji najbolje pokazalo, ali bih da dodam i neki aditiv kako bi menjač što duže trajao. Koji biste preporučili:

    LM mali od 20 g, LM neki veći u zelenoj kutiji, Marly GX:

    http://www.kolibrioil.com/proizvodi/marly/gx-aditiv-81.html

    Wynn'S... ?
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Predraže,
      Lično sam veoma zadovoljan Epyx-om (skoro da bolje ne može) i mislim da bi najbolje bilo da ne dodajete nikakav aditiv. Samo ćete baciti pare.
      Ionako je GL-4 dovoljno više od GL-3 ...
      Marly i LM "mali" su u suštini isto (MoS2, Marly kaže da ima i grafita što nije (neki) plus pored MoS2 sa jedne strane a sa druge je loše za sinhrone).
      Verovatno "mališa" (doduše uporedite cene, treba Vam 3 kom. što nije jeftino ... lično sam koristio isti ... šta ja znam, mislim da sam bacio novac).
      Kod gear protect-a mi se ne sviđa navod da "glača zubce" (ako i nije tačno, verovatno, onda je makar lažaja).
      Pozdrav!

      Избриши
  33. Poštovani Stevo,
    Nisam znao da je grafit loš za sinhrone... MoS2 im ne smeta?
    Prevodi na sajtu im nisu baš najsrećniji... Wynn's aditiv imam od ranije, pa ne znam da li da ga sipam sada za prvo punjenje, ili da ga ostavim za kasnije. Svakako planiram da zamenim ulje na 8-10 hiljada km.

    Što se tiče motora, izmerio sam kompresiju nakon 2000 km od generalne i u rasponu je od 11,3 do 11,8 kada je motor hladan. Međutim, za prvih 1000 km potrošio mi je 1l Mobila 15W-40. Ili je ulje jako loše, ili nešto s motorom nije u redu, ali nigde nema dima, ni na auspuhu, ni na iberu (osim pare). Sada je u motoru Selenia Gold, ali nisam siguran da mu i ona "prija". Sledeći put ide Selenia Vision, VS Gas, Statoil 15W-40... ili nešto slično.
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Predraže,
      Grafit je (eventualno, teorijski) loš jer je dobar provodnik struje (pa i galvaske, od spregova). Naravno, to je tako slabo izraženo da je više na akademskom nivou. Ipak, ne bih ga (makar) uzimao kao prednost. MoS2 je potpuno neprovodan. Oba su "mazivi" i jako (hemijski) inertni.
      Nije problem utrošiti jedno pakovanje MoS2 (ako već imaš). Ulje u menjaču, osim prvi put, možeš menjati na 30 ili 40 hiljada km.
      Meni ta kompresija izgleda dobro. Potrošnja ulja je uvek veća posle generalne (ili kada je motor nov).
      Ne bih rekao da je Mobil baš loš.
      Idi sa 15W-40 ... do daljnjeg.
      Ja sam lično "sa one strane generalne" (ne očekujem da pređem koliko sam prešao, ako bude i pola biće uspeh, realno još 1/4 nešto očekivano ... svima (većini) se u serijama 2005/2006. događalo slično u slično vreme (već sam pregurao "donju granicu"), pa ja jurim 20W-50 pogotovu što menjam u maju pa do kraja oktobra ili sredine novembra.
      Pozdrav!

      Избриши
  34. Анониман09. мај 2015. 15:25

    Postovani,
    da li sipati ulje za menjac Total 75w80 u Fiat Seicento 0.9, sobzirom da Fiat preporucuje Tutela? Cena ne igra bitnu ulogu vec nemogucnost nabavke Tutela ulja i hitnoca zamene.
    Pozdrav i unapred zahvalan na odgovoru.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Total TRANSMISSION BV 75W-80 možete koristiti u svom menjaču kao (pristojnu i privremenu) zamenu za Tutela Technyx. Naročito ako je hitno.
      Ipak, viskozna gradacija Technyx je druga (75W-85) i dugoročno je bolje koristiti to ulje. Dakle, ne bi trebalo da bude problema ALI nije "po propisu" (čisto da budete svesni toga). Ne morate žuriti ali posle bar meseci bi bilo bolje da sipate odgovarajuće (fabričku preporuku, ne toliko što je Selenia nego što ispunjava sve za vaš menjač, a Total ne baš sve).
      Kao i Selenia i navedeno Total ulje je GL-4+, a GL-5 nemojte koristiti (bilo Total bilo Selenia ili bilo koje drugo).
      Pozdrav!

      Избриши
  35. pozdrav imam fiat punto 2000g sx posto ne mogu naci njegovo ulje za mjenjac tutelu car technyx 75w80 dali bi mogao sipati ulje titan sintopid fe sae 75w85

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Za Vaš menjač je potrebno koristiti ulja 75W-85 GL-4.
      Sintopoid FE je API GL-5 ulje pa Vam ga ne bih preporučio.
      Kako ni Castrol Syntrans ili Statoil nije lako naći, pokušajte sa Selenia Tutel Matryx ili Mannol Getriebeoel 75W-85 GL-4.
      Mislim da (čak) i Selenia ulje možete poručiti pouzećem (brzom poštom) tako da to što ga nema u prodavnicama ne treba da bude razlog za improvizaciju.
      Sve što se upotrebljava a nije po preporuci proizvođača (ili adekvatna zamena) je na rizik korisnika.
      Pozdrav!

      Избриши
  36. POstovani,molim Vas za pomoc oko odabira ulja za menjac? KOje ulje i gradacije sipati u skodu fabiju 2005 god 1.2 htp 47kw???? U njemu je mannol 75w-80...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Danijel,
      Po uputstvu bi za Vaš menjač (originalna preporuka) trebalo da se koriste ulja po VW G 501.50 (to su u principu sintetička 75W-90 ulja, GL-4+ ili GL4/5).
      Imaju ih: Fuchs, Kroon, Motul, OMV ...
      Od Mannol ulja to je: Basic Plus 75W-90.
      VW grupacija je menjala preporuku pa i 75W-80 ne mora biti loš izbor (mada je preporuka išla drastičnije sa 75W-90 na 75W). Zbog toga nije loše konsultovati zvanični servis.
      Pozdrav!

      Избриши
  37. Hvala na brzom i preciznom odgovoru!!!
    Sipacu u menjac castrol syntrax universal 75w90???
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  38. Synrans Transaxle 75W-90 ako već mora Castrol.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To mi ponudili u prodavnici gde cu uzeti ulje. 1900 din. litar, ide malo manje od 2 litra u menjac. Kazu to je najbolje koje imaju u ponudi...

      Избриши
  39. Pozdrav i postovanje Stevo,vozim fiat Bravo 2010 165 ps 2.0 mjet sa menjacem od GM F40 oznaka,radjen semering radilice i ulje iz menjaca smo zamenili,auto je tjuniran tako da sada taj mjenjac umjesto na 360 nm radi na 460nm obrtnog momenta..pomoc i pitanje Knjiga fiatova kaze API GL 4 plus 75w85 tutela a moj prijatelj majstor nasuo liqui moly 8100 Doppellkupplung getriebe öl,ulje za duplo kvacilo,Koliku smo gresku napravili i koja je odprilike viskoznost ovoga ulja nigde nemaju podaci o njemu....sta mi preporucujes za ovaj menjac malo mu je obrtni moment previse dignut,unapred hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Miljane,
      Potpuno ste promašili sa LM Doppellkupplung getriebe öl-om.
      To ulje ima viskoznost SAE 75W i odgovara ATF uljima, tj. nešto je manje viskoznosti (čak i od) 0W-20 motornog ulja.
      Preporučujem dve varijante:
      1) Originalna preporuka (Selenia) GL 4+ u 75W85, koje bi menjali na manjoj kilometraži (npr. 30 do 60k km).
      2) Sintetičko SAE 75W-90 GL-4/5 ili 3/4/5 (TDL), koje bi menjali na oko 100k km.
      Nešto viskoznija ulja (ali ne preterano) će sigurno (uz GL-5 ali ne "čisto" Gl-5 zbog sinhrona) dodati "faktor sigurnosti".
      U principu se to i preporučuje (taman sa 75W85 na 75W90 je prava mera).
      Pozdrav!

      Избриши
  40. Puno zahvalnosti na brzome i strucnome odgovoru meni se ovde nude 2 vrste od liqui moly prva je 75w90 api 4plus (api4,5)
    i druga je 75w90 api 5
    obadvije cista sintetika,molim te koju bi ti tacno uzeo od ove dvije da ja ne nagadjam
    mnogo hvala unapred

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Koristite prvo (API Gl 4+) jer je to bliže fabričkoj preporuci (uz veću viskoznost na visokim temperaturama).
      Pozdrav!

      Избриши
  41. Hvala tako cu uraditi sipacu 75w90 api 4 plus jer sa ovim se osjeti pogotovo iz prve u drugu jace zapinjanje uvek kvrcne malo sreca auto je vozen samo 200 km na ovome
    ulju ...jos jednom hvala

    ОдговориИзбриши
  42. Poštovani g.Stevo

    Vidim da ste vršili test Tutela Multiaxle ulja. Pošto sam nedavno došao u posjed AR159 Q4, kojoj sam krenuo da mijenjam sve tečnosti (uz ostale servise i zamjene), bio bih Vam vrlo zahvalan ukoliko bi mogli da me uputite gdje bih mogao da nađem pomeuto ulje, jer ga većina radnji u BGu uopšte ni nema (niti ga je ikada imala) u ponudi, a kamoli na lageru.

    Kao alternativu, mogao bih Vas zamoliti da mi preporučite neko drugo ulje za zadnji reduktor/diferencijal, koje je kod nas moguće lakše pronaći.

    Hvala Vam unaprijed i srdačan pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Zaista ne znam gde bi mogli naći preporučeno ulje, ali pozovite Slodes Trade koji je uvoznik i distributer za Petronas (i Selenia brend).
      Iskreno, nema (baš) pravog alternativnog rešenja jer SAE 75W-85 ulja nema kod nas (teško ih je naći i na Zapadu) u slobodnoj prodaji. Mogla bi da posluže 75W-80 ili (još bolje) 75W-90 API GL-5 (ili GL-4/5) ulja ali to je tek ako "mora" (a ne mora).
      Ne znam na koliko je propisana zamena (osim provere na 2 god. ili bar pri velikom servisu), mislim da je fill-for-life (dakle, bar 10 god.) pa sa zamenom ionako ne bih žurio.
      Nadam se da će Soldes pomoći (makar da možete naručiti, par nedelja nije od značaja za ovu vrstu ulja) a ako ne, možda (verovatno) je najbolje rešenje da ulje zamenite u nekom od (ovlašćenih) servisa (eventualno će vam, makar skuplje, prodati isto ... taman da vam se ne isplati da im ne platite (jedan ili makar pola) radni sat).
      Pozdrav!

      Избриши
  43. Pozdrav u Kit Komercu mozes da nadjes alternativu liqui moly razumna varijanta a imas i swag jeftiniju varijantu Gospodin Stevan ti je objasnio oko gradacije i specifikacije ali liqui moly u svakom slucaju,pouzdano ozbiljno ulje

    ОдговориИзбриши
  44. http://liquimoly.lubricantadvisor.mobi/advice.aspx?lang=ger&type=771af3b5376515b4d452c0437e36bf09

    ОдговориИзбриши
  45. Naravno, slažem se sa g. Miljanom.
    Ali i LM spada u (ipak) alternativna rešenja pa je tek "pod 2".
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U svakom slučaju SAE 75W-85 i API GL4/5 na prvom mestu (Selenia kao primer).

      Избриши
  46. Postovani Stevo,
    Vozim AR 156 1.8 TS, fabricki ide Zc synth, a Shell na sajtu preporucuje 75/90. Teze na visokim obrtajima ulazi u trecu, a u rikverc dok se ne razradi, kazu alfisti to je tako....ma sta tako?😃 Jel mogu ja zamenom ulja da poboljsam situaciju?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja se baš sa tim "razrađivanjem" ulja ne mogu složiti (ili radi ili ne), iako teorijski koef. trenja blago opada korišćenjem (dok se ne stabilizuje na nešto nižem nivou od novog ulja) ali to nije u toj meri da bi ometalo normalan rad menjača (već jedva primetne finese, ako uopšte).
      Ako fabrika kaže ZC Synth onda ga sipajte, oil finderi su aplikacije koje vuku podatke iz baze što nije u 100% slučajeva tačno (makar ne precizno).
      Sigurno će korišćenje menjača biti lakše sa uljem niže VG.
      Alternativno neko drugo ulje 75W-80 Api Gl-4/5 (ako ne nađete ZC Synth).
      Da li će te poboljšati situaciju? Ne mogu da garantujem ali vredi probati.
      Da podsetim da ovo nije jedinstven slučaj, npr. VW je za iste menjače prešao sa 75W-90 na 75W. Zavisi dosta od konstrukcije ali manuelni menjači mogu da se podmazuju i ATF uljima (mnogo primera) tako da viskoznija ulja mogu biti i kontra- produktivno rešenje.
      Ako već imate problem, možda ćete ga i rešiti. Alternativa je mirenje sa sudbinom i priključivanje opštem stavu alfista da je Alfa kao 20 god. mlađa žena, ne možeš joj udovoljiti (a ne možeš odoleti). To zvuči lepo samo kada se događa drugom, ili ako imate dovoljno para (i za drugi automobil).
      Držite se Vi onoga što kaže fabrika (ja tu nisam 100% siguran, zavisi i od godišta i serije, to se pohvatati ne može, ali ako nije ZC onda je 75W-85 gde opet 75W-80 može biti korisnije nego 75W-90).
      Pozdrav!

      P.S.
      Ako mu stvarno nema pomoći ... umesto ulja bih (bar ja lično) promenio auto.
      Ajd' da trpiš Jugo (od par stotina evra) što neće da šalta u rikverc al' Alfu ... ma nema šanse (ni da mi plate a kamoli da plaćam), to je makar neisplativo (držati) ako ništa drugo.

      Избриши
  47. Поштовани Стево које уље за мењач да купим за Опел астру ха 1.7 цдти а да га има на тржишту. Гледам већ два дана шта да купим али се плашим да не погрешим.
    Хвала унапред.

    ОдговориИзбриши
  48. Надовезао би се на предходно питање уље за мењач за Астру ха, шта мислите и да ли би ми одговарало за мењач Нисотец Хипо Синт ТДЛ Сае 75-90. Хвала унапред.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Uroše,
      Niste mi baš pomogli da Vama pomognem, jer niste naveli o kom se menjaču radi (5-stepenom ili 6-stepenom).
      Za petostepeni je Nisotec dobar izbor (bilo koje TDL 75W-90 API GL-4/5 ili GL-3/4/5). Kod 6-stepenog ... tu bi morao da pogledam "u ćitap".
      Pozdrav!

      Избриши
  49. Postovani gospodine Stevo, molim za strucni savet koje ulje sipati u menjac ford fokusa II 1.6 benzinac 74kw/101ks 2005 godiste??? Evo i broja sasije ako nesto pomaze: WF0WXXGCDW4T78196
    Hvala unapred. Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovana Maja,
      Uf! (teško pitanje).
      Ford je tu napravio pravi mali haos.
      Sam menjač iB5 je konstrukcijski iz (tamo neke) sredine devedesetih ("poslednja reč tehnike" što bi se reklo), a Ford je za isti promenio nekoliko (najmanje 4, koliko je meni poznato) standarda i 3 viskozne gradacije ulja (OMG).
      Ako trebate samo da dolijete ulje, onda svakako Ford 75W-90 (BO), njihovo univerzalno ulje (od 4-brzinaca do 6-to brzinaca). Ispunjava potrebno za menjač.
      Ako skroz menjate ulje, onda imate veći izbor (doduše ono je "fill for life", ali taj život (life) je već prošao, pre neku godinu, oni to računaju na 7 do 10).
      Dakle, (da ne idemo u 90-te), tu su vam ulja koja moraju ispuniti nešto od sledećeg:
      1) Ford M2C200-B, sintetička ulja 75W-90 API GL-4 ili GL-5 (može i jedno i drugo odjednom, GL-4/5, ali pre svega GL-4).
      2) Ford M2C200-C((1)/2/3), sintetička (ali PAO) ulja 75W-80 (zapravo mogu biti i 75W-85).
      3) Ford M2C200-D(2), PAO ulja SAE 75W.
      Kako je (sad pa) sve to moguće?
      Pa ... moguće je, ali je ekstremni primer (nije jedini i VW ima takav) "kolektivnog ludila" i prilagođavanja ekološkim (navodno) normama i tako to.
      Kvalitetnija ulja mogu biti manje viskoznosti pa su se i "Pera, Mika i Laza" iz Ford-a setili onog što se (odavno) koristi u industriji (za reduktore), da "sintetičkije" ulje bude za klasu niže viskoznosti (uz male korekcije na aditivima).
      Broj šasije (meni lično) ništa ne znači, a da bih bio od koristi, predložiću par ulja koja bi mogla da se koriste.
      1. Ford BO (ako se može naći).
      2. Kroon SP 1021, ispunjava Ford WSD-M2C-200B/C. Nema SAE oznaku ali je po specifikacijama 75W-90 mada bliže 75W-85.
      *****
      Ova dva su najbliža onom što je sipano u fabrici (Ford verovatno baš to).
      ****
      SAE 75W kao što je Castrol Syntrans FE, je preporuka čak i za starije menjače ... ipak to samo ako je bilo problema na niskim temperaturama. Po pravilu su 200D ulja kompatibilna sa 200C. Ipak, za starije menjače mi se čini pomalo "preambiciozno".
      Možda najbolji kompromis mogu biti 75W-80 ulja po 200C standardu kao što su:
      Fuchs Sintofluid ili Ravenol MTF-2.
      To je (otprilike) i prva preporuka.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala Vam veliko na iscrpnom i strucnom odgovoru! Menjala bih ulje u menjacu, dakle, ne dolevanje, vec skroz. Nikakvih problema nemam sa menjacem ali bi radi preventive promenila. Koliko svatih najbolje uzeti to Ford BO 75w-80 ili Kroon Sp 75w-90...
      Pozdrav

      Избриши
    3. Poštovana Maja,
      Da, to je najbliže (ili isto) fabričkom punjenju. Jedna ispravka i Ford (BO) je 75W-90 kao i Kroon.
      Za zamenu Vam treba nešto preko 2 lit. (2,3 kataloški). Kupite 3 ali ne otvarajte treću bocu, po pravilu je potrebno oko 90% od ukupne pri promeni, pa možda bude o.k. (posle makar zamenite za nešto drugo). Ako mora više od 2 lit. (do potrebnog nivoa) onda ćete lako dodati (vaš majstor, serviser) iz treće (litarske) flaše.
      Pozdrav!

      Избриши
    4. POstovani Stevo,
      danas mi u prodavnici za moj ford i menjac ponudili castrol Syntrans FE. Kazu to je originalno ulje za taj menjac. Mogu li njega sipati? Vidim da ste mi napisali da sipam samo ako je bilo problema sa menjacem na niskim temperaturama sto nije slucaj kod mene. Sta mi je ciniti??? Pozdrav

      Избриши
    5. Poštovana Maja,
      Trgovci su nekad dobro a nekad i loše obavešteni. Većina njih nije upućena iako ima i onih "obučenih" (uz tablice šta u koji automobil). Međutim, u većini slučajeva prenose polu-istine i neproverene informacije, a i kad jesu tačne, ne znaju zašto niti im je jasno u čemu je razlika.
      Ajd' još jednom (i ende):
      Castrol Syntrans FE SAE 75W NIJE (NIKAD) bilo "originalno" (šta god to značilo, ja koristim u smislu fabričke isporuke vozila) ulje za VAš menjač.
      NIje bilo, nije i neće ni biti (valjda jasnije ne može od ovoga).
      To što funkcioniše to je druga stvar ... mnoge stvari rade iako nisu projektovane za namenu.
      ORIGINALNO ulje za sve iB5 menjače Ford-a (i kod novijih modela od Vašeg, gde su se ugrađivali) je Ford BO 75W-90 (ma ko to pravio, Ford sigurno ne pravi).
      75W ulja su "originalna" (baš im je to originalna fora, mislim na trgovce) za B6 menjače (6-sto brzinske), jest' da nisu mnogo drugačiji ali nisu baš ni identični sa prethodnikom (sa 5 brzina).
      Castrol je vodeći brend i svakako dobija moju preporuku (osim što je skup). Ali ako ćete koristiti ovaj brend onda:
      Syntrans Multivehicle 75W-90.
      Ovo ulje ispunjava M2C200-C i time je dobra preporuka za Vaš menjač.
      Stvarno više ne znam šta bi mogao reći.
      Pozdrav!

      Избриши
    6. Uzgred, ovih dana jedan od čitalaca kaže da su mu nudili filtere iz Tunisa, i kako su to najbolji, fabrička ugradnja za PSA vozila ...
      Jeste, i na Rtanj redovno sleću vanzemaljci, tako sam i ja čuo.

      Избриши
    7. Hahaha....Stevo, hvala Vam veliko.Uzecu ulje koje ste mi napisali.
      Veliki pozdrav za Vas...

      Избриши
  50. postovani g. Stevo,radio sam menjac na alfi 159,pa bi sipao novo ulje,njeno fabricko je preporuka selenia matrix 75w85 ali ga nema nigde u Srbiji,moj majstor mi nudi elf 75w80,dali mogu to ulje da koristim?hvala u napred i sve najbolje u novoj...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ako je fabrička preporuka 75W85 pokušajte da nađete Technyx koje je jako slično (najsličnije).
      U svakom slučaju API GL-4 (ili GL-4+) su najbolje rešenje (a SAE 75W-85).
      Mannol ima takvo (Gl-4) a Ravenol je verovatno i idealan (RAVENOL MTF-1 SAE 75W-85) kao GL-4+ (i još PAO osnove).
      E sad, ne bi bili prvi koji koriste 75W80 (i još Elf). Radi i to (GL-4+).
      Ipak, Total na svoj sajtu kaže da nema ulje za Vaš menjač, pa sad ... kako hoćete. "Garancija" će proći (godina/dve) bez problema ali ulje u menjaču treba da traje mnogo duže.
      Ako Vam u uputstvu automobila kaže matrix 75W85 trebali bi koristiti što sličnije ulje tome (navedeno u ovom komentaru).
      Pozdrav!

      Избриши
  51. hvala puno,sve najbolje...

    ОдговориИзбриши
  52. Poštovani Stevo imam jednu nedoumicu, Fiat za Stila 1.9 JTD sa 115 ks i petobrzinskim Getrag menjačem preporučuje TUTELA TECHNYX SAE 75W-85 i ispunjava njihove standarde API GL 4 PLUS FIAT 9.55550-MX3 da li je adekvatna zamena long life Shell Spirax S6 GXME 75W80 koji je API GL 4 ?

    Ili neka druga adekvatna zamena.
    Hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Miki,
      Kod nas nemate baš adekvatnu zamenu za Selenia ulja 75W-85 API GL-4.
      Svako potezanje za "boljim" mi liči na "'leba preko pogače".
      Ne bih savetovao pominjano Shell ulje.
      Ravelol MTF1 bi uslovno mogao biti zamena ... ako već ne 75W-85 (svakako prvi izbor) onda neko 75W-90 API GL-4 (pod "razno" GL-4/5) ali ponavljam to su sve alternativna i lošija rešenja.
      Pozdrav!

      Избриши
  53. Poštovani
    Koje ulje biste mi preporučili za mjenjač automobila Fiat Punto 1.2 8v 44/60 iz 2004 godine....preferiram ulja Shell grupacije, no nisu uvjet.
    Unaprijed zahvalan
    Stjepan

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Preporučujem TUTELA CAR TECHNYX 75W-85 API GL-4 uz FIAT 9.55550-MX3.
      Shell ima neka 75W-85 GL-4 ulja ali su ona striktno servisna i teško ih je naći u slobodnoj prodaji.
      Spirax S4 AT 75W-90 mi se NE čini boljim rešenjem (naprotiv).
      RAVENOL MTF-1 dolazi u obzir ALI opet je GL-4/5 (mada slično GL-4+) te ...
      Ne bih tražio (kako se već kaže) hleba preko pogače (kruha iznad pogače).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala na odgovoru....ako struka tako kaže, neću tražiti kruha iznad pogače.

      Избриши
  54. draguljce /molim vas gospodine stevo imam punta 1,2 8v 2004 god italjan treba da zamenim menjacko ulje koje vi preporucujete da je sinteticko a daje visokog kvaliteta pozdrav

    ОдговориИзбриши
  55. Poštovani,
    Standarno rešenje: Tutela Technyx je najjednostavnije i verovatno najbolje rešenje.
    Eventualno Tutela Matryx (ako baš ne nađete prethodno).
    Može i ulje nekog drugog proizvođača koje ispunjava API GL-4+ a viskozitet mu je SAE 75W-85, no takvih nema mnogo i teško ih je naći (ima ih uglavnom u GL-4/5 što je ipak tek alterbnativno rešenje).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  56. Pozdrav poštovani g. Stevo. Koje ulje sipati u menjač fiat seicenta 1.1 2001. god. Našao sam razne podatke od 75W80 do 75W90.
    Na odgovor unapred hvala!
    Aleksandar

    ОдговориИзбриши
  57. Poštovani g. Alek,
    To je zato što je i jedno i drugo alternativno. Za Vaš menjač treba SAE 75W-85. I najbolje API GL-4 (najbolje GL-4 Plus uz Fiat 9.5550 MX3, eventualno GL-4/5 ali ne i GL-5). Tutela Transmission Technyx je najbolje ulje za Vas, sve ostalo je "zamena".
    Mislim da je čak originalno išlo SAE 80W90 ulje API GL-3 ali takva je danas teško naći. Možda postoji neka Selenia, ali 75W-85 je sintetička verzija te sigurno bolja od mineralne (i lakše ju je naći).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши