Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 16. фебруар 2011.

Motul menjačka ulja; Motul gear oils


Motul = vrhunski kvalitet. To je opšte poznata stvar. Bije ih glas da su skupi „kao đavo“. Da su skupi, jesu, kvalitet po bagatelnoj ceni ćete teško dobiti, no ovaj brend zapravo (u proseku) nije ništa skuplji od Shell-a, Mobil-a ili Castrol-a (da pomenem samo tri najveća, naravno Castrol zajedno sa celom BP grupacijom).

Doduše mnogi će se zapitati, nije li drskost da kao mala (srednje velika) kompanija napadate cenovni razred TOP brendova i čak ga prevazilazite?

Samo da podsetim: niko, ali NIKO ne upotrebljava estarske sintetike kao Motul. I niko nema ulja od čisto estarskih sintetika. Makar ako se računaju međunarodne firme (ne mislim na multinacionalke, već prisutne na svim kontinentima). Ne računajući naftenska bazna ulja (koja su više kao začin (mirođija), a koja takođe pripadaju V baznoj grupi, i dodaju se obično oko 5% ili maksimalno 10% u ’full’ sintetike, naravno ne sve) estarske sintetike su najskuplja bazna ulja (base stock preciznije rečeno). Iako nisu u svemu superiorna u odnosu na PAO ulja pa čak i u nekim oblastima bivaju inferiorna, ova bazna ulja sasvim sigurno tuku sve base stock-ove III i III+ bazne grupe i to ubedljivo.

Da ponovim, maksimalna polarnost (od svih baznih ulja) omogućava ovim uljima jedinstvenu osobinu a to je da se lepe na metalne delove. Uljni (bilo je "metalni" što je samo greška u kucanju) film je dakle uvek prisutan te je zaštita prilikom starta i prvih par minuta rada (ovo se odnosi na motor) uvek bolja nego kod bilo koje druge vrste ulja. Castrol je ovo marketinši „iscedio do krajnjih granica“ kod Magnatec serije. A u pitanju je samo manji deo estarskih sintetičkih base stock-ova.

Naravno gotov proizvod čini međusobna zavisnost baznog ulja i aditiva ali i tu je Motul „jak kao zemlja“ jer su njihova ulja uvek bogata (brižljivo probranim) aditivima.

Asortiman je relativno skroman ali pokriva veći deo potreba automobila i manji deo teretnog voznog parka.

Od većih kompanija sa bogatim asortimanom su ostale Selenia i Shell ali zbog dužine tekstova i opštih obaveza autora moraće da dođu na red malo kasnije. Da bi se održao nivo objavljivanja jednog teksta nedeljno, ili na oko 5 dana, ovo je neophodan kompromis. Jedino podela u dva dela (koja kod oba ne bi bila racionalna) može da spase razvlačenje „novog izdanja“ po dvonedeljnom tempu. Dakle, nisam zaboravio Shell i Selenia brenodove ali će malo sačekati.


SAE 90 Mineralno

Nemaštovit naziv ali barem ne nervira bombastičnim izrazima ili nerazumljivim šiframa.

Ovo je čisto mineralno ulje praktično bez aditiva. Namenjeno je pre svega za oldtajmere.

Stoga je specijalno formulisano da ispuni zahteve klasičnih automobila. Niska potrošnja (u takvim sklopovima menjača) i relativno mali gubitak ulja zahvaljuju pre svega (monogradnoj) viskoznost SAE 90 koja je, zbog namene, ovde veće viskoznosti nego kod modernih ulja.

Ne sadrži halogene metale i u potpunosti je kompatibilno sa zaptivkama klasičnih automobila kao i legurama koje su korišćene pre 50 ili 70 godina. Potpuno je nekorozivno.

Specifikacije:

API GL-1.

EPL 90

Mazivo za mehaničke transmisije. Spada u grupu EP maziva.

Za sve menjače, menjačke kutije, diferencijale (i hipoidne) bez LP zahteva, koji rade pod umerenim naporima i obrtnim brzinama. Spada u SAE 90 viskoznju kategoriju.

Specifikacije: API GL4 – MIL-L 2105, MAN 341type N, ZF TE-ML 16A / 17A.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 895kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 16,8mm2/s i i 181,2mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 98. Tačka paljenja 222ºC, tačka stinjavanja: –15ºC.

Prilično standardno i solidno. Tačka stinjavanja je prosečna ali podnošljivo dobra (nekada je i par stepeni viša) a radna viskoznost odgovara SAE 50 motornim uljima mada je blizu granice SAE 40.

90 PA

Mazivo za LSD (limited slip differentials). Upotrebljava se kod automobila, teretnih vozila (teških radnih mašina) ali posebno kod 4WD i trkačkih (sportskih) vozila.

Koristi se kod jako opterećenih (hipoidnih) diferencijala sa ili bez LS sistema.

Za BMW zadnje osovine sa LS diferencijalima treba koristiti MOTUL HYPO SYNT LS.

Specifikacije: API GL4/GL5; MIL-L-2105D.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 898kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14,5mm2/s i i 140mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 102. Tačka paljenja 212ºC, tačka stinjavanja: –24ºC.

Prilično „natprosečne“ osobine ovog ulja su uglavnom zahvaljujući manjoj viskoznosti unutar SAE 90 kategorije. Jako dobar podatak (među najboljima uopšte) o tački stinjavanja samo dodatno preporučuje ovo izvanredno (iako specifično) menjačko (transmisiono) ulje. Odgovara SAE 40 motornim uljima po viskozitetu.

Gear MB 80W

Ulje namenjeno za menjače kamiona. Posebno za: Mercedes Benz, MAN ili ZF (Ecolite, Ecomid, Ecosplit, Astronic 1&2 bez Intrader-a) a prema odobrenjima i standardima koje ispunjava.

Specifikacije/Odobrenja:

API GL-4 / MB 235.1, MAN 341N, ZF TE-ML 02A/17A.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 886kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 10,8mm2/s i i 89,3mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 105. Tačka paljenja 219ºC, tačka stinjavanja: –30ºC.

HD 80W-90

Prilično univerzalno menjačko ulje. Pogodno je za sve mehaničke transmisije, sinhronizovane ili nesinhronizovane menjače, kao i za kombinacije menjač/diferencijal, hipoidne diferencijale bez LS sistema ali podvrgnute udarnim opterećenjima. Posebno se preporučuje za kombinacije: veliko opterećenje uz male rotacione brzine ili umerena opterećenja uz velike rotacione brzine.

Spada u EP maziva sa jako izraženom zaštitom od habanja.

Radna 90 kategorija omogućava natprosečno otporan uljani film. Veoma otporno na smicajne sile.

Prolazi 20-to časovni test otpornosti na smicanje pri čemu zadržava SAE 90 viskoznost.

Pogodno za bilo koji zaptivni materijal i obojene metale (legure) koje se koriste pri konstrukciji menjača.

Standardi: API GL4 i GL5 / MIL-L-2105D.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 894kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 15,0mm2/s i i 144mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 105. Tačka paljenja 210ºC, tačka stinjavanja: –27ºC.

Sam naziv mu direktno označava upotrebu koja je uglavnom Heavy Duty i za teretni program ili tešku mehanizaciju. Ipak ga ne treba potpuno odbaciti ni kod automobila naročito onih iz osamdesetih godina ili prve polovine devedesetih. Nešto je kao 20W-40 motorno ulje ali sa ponašanjem na mrazu kao kod 15W-40.

GEARBOX 80W–90

Ulje za menjače i diferencijale pojačano sa molibden bisulfidom (MoS2), EP kategorije.

Preporučuje se za iste uslove kao i HD 80W-90. Ima i potpuno iste osobine kao ono ali je znatno viskoznije i sa mnogo većim indeksom viskoznosti. Znači nije prosto HD sa dodatim MoS2 već je potpuno samostalno formulisano ulje koje ispunjava nešto drugačije zahteve viskoznosti iako su ista kategorija.

Autoru omiljeno zbog već fabrički dodatog MoS2 i potpune optimizacije u tom smislu. Izuzetno štiti od habanja i korozije. Pogodno je za sve materijale koji se koriste za menjače (sinhroni od obojenih metala, bakra i njegovih legura) kao i sve vrste zaptivki.

Standardi: API GL4 i GL5 / MIL-L-2105D.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 902kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 21,7mm2/s i i 164mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 157. Tačka paljenja 198ºC, tačka stinjavanja: –24ºC.

Motulovo menjačko ulje sa najvećom specifičnom gustinom. To je logično jer sadrži i čvrsto mazivo u sebi. Ima indeks viskoznosti koji je tipičan za (naročito Motulova) 10W-40 ulja mada je zapravo najbliže 15W-60 motornim uljima po viskoznosti. Jedina mana mu je tačka tečenja koja bi trebala da bude par stepeni niža ali i pri uslovima „pihtija“ ovo ulje i dalje podmazuje bolje od običnih baš zbog MoS2. Čvrsto mazivo definitivno smanjuje koeficijent trenja u punom temperaturnom opsegu primene.

Motul Gear 75W-80

Ovo je malo „redak zver“ na manjim tržištima. Blago specifično ulje namenjeno pre svega francuskim vozilima. U prvom redu nekim menjačima PSA grupe ali i Renault ima menjače sa istim zahtevom. Podrazumeva se cela Renault grupa (Nissan EU i Dacia pride).

Otprilike je pandan Kroon-ovom Gearlube RPC 75W/80W.

Spada u polu-sintetička ulja (Technosynthese) mada je kod Motula u novije vreme ovaj pojam vezan i za full HC ulja. Teško je reći šta je ovde konkretno (bez pravih i potpunih informacija) no nedvosmislena je PS klasa kojoj ovo ulje definitivno pripada.

Zbog male radne viskoznosti spada i u FE ulja (za štednju goriva). Kompatibilno je sa raznim zaptivkama a može da se koristi i kod sinhrona od obojenih metala. Jako je upotrebljivo za „problematične“ menjače koji zapinju i gde je menjanje brzina teško. Naročito pri niskim temperaturama. U tom smislu može prilično da pomogne.

Standardi: API GL4 i GL5 / MIL-L-2105D.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 882kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 10,1mm2/s i i 58,8mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 160. Tačka paljenja 204ºC, tačka stinjavanja: –36ºC.

Ovo ulje ima viskoznost kao 0W-30 motorna ulja što je zaista jako retko za jedno menjačko ulje. Ipak, indeks viskoznosti odgovara tipičnom 5W-30 kao i tačka stinjavanja, koja izgleda svoju vrednost duguje HC osnovi. Malo zbunjuje podatak o specifičnoj težini ovog ulja (kao da je permutovan sa starijim bratom, 75W90).

MotylGear 75W-90

Verovatno najkorišćenije i najpoznatije Motul ulje za menjače. Prethodno je praktično derivat ovog ulja jer je ovo starije i odavno ’hara’ tržištima širom sveta. Zaista odlično ulje koje je jednino preskupo za automobile niže kategorije (ekonomske) ali za 2 ili 3 litara ne bi trebalo da je apsolutno nedostupno čak ni za standard Istočne Evrope, pogotovu što ćete ovo ulje sipati jednom ili najviše dva puta u životnom veku takvog automobila.

Sve što važi za prethodno važi i ovde osim što je FE manje izraženo ali je zaštita menjača veća kao i prilagođenost težim uslovima rada. Ovde može da se podvede i povremena (amaterska) sportska vožnja na kraćim deonicama. Iako nije pravi streptomicin može se koristiti i kod GL-3 zahteva (pa i u Zastavinim vozilima, kao i starijim Fiat) jer ne utiče (nije korozivno) na sinhrone od obojenih metala i njihovih legura.

Veoma je preporučljivo za bučne menjače ili diferencijale koji „huče“.

Standardi: API GL4 i GL5 / MIL-L-2105D.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 868kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 16,7mm2/s i i 107,8mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 171. Tačka paljenja 200ºC, tačka stinjavanja: –45ºC.

Prilično odgovara 15W-40 uljima po viskoznosti iznad 0ºC no ipak malo zalazi u SAE 50 specifikaciju, čime ističe svoj sportski karakter. Tačka stinjavanja je niža od prethodnog te se ovo ulje zapravo može bolje opisati kao 5W-50 sintetičko motorno ulje, po ovom kriterijumu. Zaista vrlo univerzalno menjačko ulje za putnička motorna vozila. I zaista, na osnovu tačke tečenja može se zaključiti da ovo ulje u sebi ima nešto estarske sintetike iako proizvođač to ne naglašava.

MotylGear 10W-40

Technosynthese – Ester kako kaže Motul. To bi moglo da znači SHC/HC uz dobar procenat estarske sintetike. Za početak: vrlo dobro (zvuči). „Posebno se preporučuje menjačima kod kojih je otežano menjanje brzina ... i Honda ... menjačima“ ... i Lada Samari, dodao bih ja na Motul-ovu šaljivu preporuku.

Onda je ovo motorno ulje? Pa i nije baš, zapravo jeste ali uz posebno birane aditive. Moglo bi tu i tamo i u motor jer nije specijalno i posebno menjačko. Dakle ako ste u dilemi šta da koristite za Honda automobil a nije vam dostupnan Honda MTF (Manual Transmission Fluid), koji je isto 10W-40, evo vam idealne zamene. Pogodno je za sve moguće zaptivke i materijale za menjače. Ovde je ovo ubedljivije i na višem stepenu od klasičnih menjačkih ulja, jer je ipak motorno.

Ah, ZF mora da se topi od miline kada ovako nešto vidi (najveći zagovornici motornih ulja u menjačima, makar automobila; neke teške mašine ovo odavno koriste).

Standardi: API SG/SH – API GL4.

Vrlo zanimljivo ... za jedno menjačko ulje. U svakom slučaju možete ga koristiti kao motorno za automobile iz 80-tih i prve polovine 90-tih godina prošlog veka, naročito za ... Honde ... i Lade.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 878kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 15,4mm2/s i i 108,8mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 149. Tačka paljenja 230ºC, tačka stinjavanja: –30ºC.

I po osobinama je očigledno da se radi o kvalitetnom PS motornom ulju nešto starije generacije. Prednost je u tome što ovakvo motorno ulje ne možete tako lako naći u poslednjih par godina.

Ovim se završava ’civilni sektor’ Motula. Krećemo na „tešku artiljeriju“ – RACING ulja za menjače.

MotylGear 300 i 300LS SAE 75W-90

Ulje za menjače, diferencijale i zadnje osovine kod trkačkih automobila, 100% Sintetičko – bazirano na estrima - SAE 75W-90. Ovo je kratak opis dat od strane proizvođača. Kratko ali ubitačno.

Za sve menjače i hipoidne prenosnike bez LS sistema. Namenjena je i običnim automobilima ali posebno za prave trkače, automobile koji se koriste za: kružne trke (krug), reli, Grupu A i slične.

Posebno je pogodno za 4WD.

Ipak u slučaju LS diferencijala Motul preporučuje korišćenje: MOTUL 90 PA ili HYPO SYNT LS.

Ili da se koristi LS serija ovog ulja. U vreme pisanja tehničkih detalja (izuzetno) novo LS ulje još nije postojalo. Mislim da se Motul malo preračunao te da mu je praksa nametnula ovakvo rešenje. Sportisti su navikli na (V)300 te im spominjanje (polu)civilnih verzija nije bilo ubedljivo.

Ovo je i jedina suštinska razlika između non-LS i LS verzije.

Osim svih ostalih osobina koje krase i ostala ulja ovde se posobno ističu dve:

Izuzetna termička stabilnost (ali IZUZETNA) i „Unshearable oil film“, što znači uljani film potpuno otporan na smicanje u svim uslovima, čak i ekstremnim. SAE 90 će biti zadržano i u najekstremnijim uslovima kao da se radi o monogradnom SAE 90 ulju. „Shear loss (of viscosity)“ ili gubitak viskoznosti u uslovima visokih smicajnih sila: 0%.

Ovako hrabre izjave vode ka jedinom zaključku: ulje uopšte nema polimere za modifikaciju viskoziteta.

Standardi: API GL4 i GL5 / MIL-L-2105D.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 868kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14,2mm2/s i 105mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 140. Tačka paljenja 200ºC, tačka stinjavanja: –39ºC.

Odgovara 15W-40 motornom ulju iako je blizu i onim 10W-40 sa manjim indeksom viskoznosti. Ovo je otprilike ogdovor gde se može stići sa motornim uljima bez polimera za modifikaciju viskoznosti. Dakle 15W-40 kao od šale i 10W-40 uz malo muke. Zašto se onda to ne radi? Prvo i prvo aditivi za motorna ulja i menjačka se razlikuju a skoro isto tako važno je i cena. Cena menjačkog ulja lakše može biti veća jer se menja jednom ili najviše dva puta, kod većine automobila, dok bi full & pure sintetika kao bazno ulje bilo malko preskupo, naročito za automobile malo starije generacije koji troše 15W-40 i 10W-40 motorna ulja. Čak je ovde i tačka stinjavanja izuzetna te odgovara 5W-40 ili 5W-30 motornim uljima, što je više nego što će vam ikada zatrebati.

- Volite li brzu vožnju?

- Uz V300 Racing motorno ulje, koristite i Gear 300!

Gear Competition SAE 75W-140

Racing ulje za LS diferencijale, bilo da su ugrađeni u menjačku kutiju ili ne.

100% Sintetičko – bazirano na sintetičkim estrima.

Namenjeno za hipoidne LS diferencijale i menjače trkačkih automobila i naravno za najveća opterećenja i rad pri udarnim (shock) opterećenjima.

Namena mu je identična prethodnom. Malo veća radna viskoznost je prilagođena nekim (ne svim) takmičarskim menjačima. Uz sve sitne pozitivne i negativne strane veće viskoznosti ipak se ističe još bolje dugotrajna postojanost na visokim temperaturama.

Motul ističe da je i ovo ulje potpuno otporno na smicanje i da je pad viskoznosti u uslovima velikih smicajnih napona 0% !! Ovde je to još više za naglašavanje jer je izuzetan indeks viskoznosti neminovno postignut (makar minimalnom koncentracijom) polimerima za njegovo povećanje. Iako neke estarske sintetike imaju Ind.Visk. od 160 nije mnogo verovatno da imaju i svih 180.

Performanse:

STANDARDI: IZNAD SVIH POSTOJEĆIH STANDARDA !!

SPECIFIKACIJE: API GL5 – MUGEN Le Mans 24H – HEWLAND and X-TRAC Japanese GT.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 906kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 24,7mm2/s i i 170mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 178. Tačka paljenja 212ºC, tačka stinjavanja: –36ºC. Boja: plava!!

Uz visoku radnu viskoznost obično ne ide stabilnost ali Motul ističe da je SAE 140 stabilno i u najekstremnijim uslovima i da prolazi višečasovne testove. Po apsolutnom viskozitetu ovo ulje je praktično identično 10W-60 motornim uljima, što prati i tačka stinjavanja. Ona je nešto lošija od prethodnog zbog upotrebe viskoznijih baznih ulja. Mali procenat polimera više utiče na radnu viskoznost koja bi inače bila negde između SAE 90 i 140 (SAE 50 i 60 po SAE J300).

Mic po mic i od „skromnog“ asortimana stigosmo do dvocifrenog broja. Doduše to je „isceđeno“ i obuhvata praktično ceo asortiman koji je teško naći bilo gde osim u centrali jer je nekoliko (bar trećina) ulja jako specifično i namenjeno užem krugu korisnika.

Sa HYPO SYNT LS (koje nije opisano a slično je 90 PA i namenjeno pre svega zadnjim osovinama BMW vozila, naročito sa 4x4 pogonom) ukupno je 12 različitih ulja za ručne menjače.

Ovim Motul zapravo spada u prelaznu kategoriju između proizvođača koji imaju dvadesetak ulja za menjače i onih koji imaju jednocifren broj. Svega par njih (opisanih) je namenjen teretnom programu ili se uslovno tako može svrstati (kategorizovati). Većina gore navedenih ulja su baš namenjena za automobile tako da se bez preterivanja može reći da Motul ima solidno širok asortiman.


P.S.

Zahvaljujući ispravci čitaoca (vidi komentare) evo i nove i tačne priče o Motul Gear 300.

Ostaje da je to 100% estarska sintetika sa svim osobinama koje su navedene. Jedino su fizičko-hemijske karakteristike drugačije. Izvesno je da modifikatora viskoznosti ipak ima ali (i sad je jasno zašto) proizvođač tvrdi da ostaje 90 i pod najrigoroznijim 20-to časovnim testovima.

Ovo ulje ima jedan od najvećih ind.visk. uopšte među motornim i klasičnim menjačkim uljima koji iznosi fantastičnih 222. Kako su korišćene najkvalitetnije (to je još očiglednije) estarske sintetike (di-estrarska tehnologija) nije nemoguće da se postigne i svih 170 za VI (ind.visk.). Međutim do nedostajućih 220 i kusur stvar su morali da odrade modifikatori ("poboljšivači") viskoznosti.

Biće navedeni STVARNI TEHNIČKI PODACI i uzmite da su ovi tačni (i još su bolji !!).

Tehnički podaci:
Specifična gustina (15ºC): 900kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 15,2mm2/s i 72,6mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 222. Tačka paljenja 200ºC, tačka stinjavanja: –60ºC.

Još bolje! Izvanredno! Tačka stinjavanja praktično maksimalna za menjačka ulja (iako i Castrol postiže toliko, Statoil je blilzu a tek ćemo videti da ni Mobil nije daleko).

Imate problema prvih sekundi polaska na -20cel. ili -25? A koristite 75W-90? E pa ne koristite Motul Gear 300!! Od prve sekunde kao da je proleće na na nuli kao da je leto! Lako šaltanje zagarantovano! Skupo? Al' super kvalitet. Indeks viskoznosti je jednostavno "nenormalan" i kazuje da temperatura zaista malo utiče na viskozitet ovog ulja koje zadržava SAE 90 (40) i do (verovatno) 110-120cel. a SAE 85 (30) i na oko 125cel.

Ako se bavite sportskim aktovnostima, profesionalno ili amaterski od ovoga možete imati veliku korist. Praktično je nemoguće ovo ulje pregrejati čak i u srednjerazrednim takmičenjima.

Iako ne zalazi u SAE 50 kod motornih ulja najbliže je u apsolutnoj viskoznosti upravo 0W-50 uljima (zapravo ulju jer je samo jedno komercijalno). Perfecto!


Naravno još jednom pohvale čitaocu ( malahije ) koji je uočio grešku. Eto što ne videše dva ne videše ni četiri oka (mislim na g. Isaka) te je pažljivi čitalac ispravio dva najbolja poznavaoca Motul ulja kod nas (sebe ipak smatram drugim, bez lažne skromnosti ali i bez prave). Ne treba se pravdati, jednostavno se dešava. Malo manje koncentracije i pogrešni podaci su tu. Ovo bi promaklo (verovatno) i u nekoj knjizi a zato je tu net i više dobronamernih recenzenata. Hvala!


100 коментара:

  1. Vrlo dobro obradjena tema, cak i vise ste zasli u analize formule na osnovu svog iskustva, a koje se ne mogu dobiti od Motula. Bravo!
    Ako racunamo teretni program onda ima 24 vrste menjackih ulja racunajuci tu i 4 vrste ulja za automatske menjace. Dodatno jos ima menjackih ulja za motore, traktore i vanbrodski program.

    Zahvaljujuci novoj strategiji MOTUL-a cene su dovedene najmanje do cena navedenih ulja ( normalno to se odnosi na MP cene paralelnih uvoznika drugih ulja cak i za distributere i servisere ima prostora za solidnu zaradu),

    Ipak je jasno VISOK KVALITET UZ NISKU CENU ( za isti kvalitet stvarno niska).

    MOTUL je odlucio da se nadje u mrezi profesionalnih i obicnih korisnika a za to je bilo neophodno da se cena prilagodi masovnoj prodaji.

    Odlicno obradjena tema a to se i moze ocekivati od jednog nepristrasnog profesionalca kao sto ste Vi.

    Mada mi je malo "krivo" sto nisam jedini na ovim prostorima koji jednako poznaje pomenuto ulje a u detaljima formula i vise od mene.

    ОдговориИзбриши
  2. Zaista mi je drago kada pohvale dobijem od vrsnog poznavaoca ulja a naročito Motul ulja.
    Hvala.
    Zaista mi je drago da sam dobro zaključio da Motul nije više skup (kao možda nekad). I posebno zbog toga što je to Motul-ova (opšta) strategija.
    Naravno zavisi i od distributera ali tek sa koordinisanom akcijom podržanom iz centrale mogu se dobiti zaista pristupačne cene. Lično znam nekoliko ljudi koji su koristili Motul i bili prezadovoljni ali zbog manjih primanja su (pre par godina a naročito od "krize") morali da pređu na jefinije brendove.
    Evo prilike da se podsete "starih, dobrih vremena".

    ОдговориИзбриши
  3. http://rexol.ch/index.php?id=1

    ОдговориИзбриши
  4. ? ? ?
    Ne samo da prvi put čujem u životu (i nisam nesrećan zbog toga) već i ne deluje kao bog zna šta. O komaniji je napisano - ništa. Zašto?
    Sam sajt je siromašan (kao da su ga pravili srednjoškolci i to ne oni bolji) i jeftin.
    Asortiman je jednostavno prevelik za prilično anonimnu firmu. Nigde (bar brzim pregledom) nisam video ambalažu a od slike pogona ni "sitnim slovima". Da li je firma uopšte Švajcarska ili samo "švajcarska". Ako je i registrovana tamo može biti da je "tašna i mašna" a da se proizvodi ko zna gde (ili da pogađam, u nekoj banana republici makar i u Evropi). Nema punog naziva kompanije (ako je) ali na sajtu švajcarske privredne komore nema ništa pod tim nazivom. Što je još gore, nema tako nečega ni na Wikipediji pa čak ni na internetu uopšte. Jedino možete naći sajt www.rexol.ch i ništa više.
    Znači firma je nova i mala ali cene verovatno velike. Zapravo ne bi trebala da bude nova ali kako je onda nigde nema. Ako jeste nova sa tolikim asortimanom onda je to veliki kapital a onda bi trebalo da i vrabci znaju.
    Jezici koji su navedeni su upravo sumnjiva rabota (prava mala SFRJ).
    Možda grešim ali ne uliva mi poverenje.
    Upravo o tome pričam: bolje turski Mobil nego švajcarski ? (a možda je i jeftiniji).

    ОдговориИзбриши
  5. Nadam se da sam jasan. Bez approval-a i bez API licenci i bez opšte poznatog brenda (pa sve to zajedno) ne deluje impozantno.
    Vidite, ni Motorex mi nije baš "naj" priča iako zaslužuju pažnju (i nešto approval-a imaju), kad smo već kod Švajcarske, a kamolil neki Rexol.
    Da ne bude samo filijala Exol-a bilo iz Srbije bilo iz Južne Afrike :-)

    ОдговориИзбриши
  6. http://www.motul-oil.co.uk/pdfs/gear-oil/Gear_300_75W-90_TDS_%28GB%29.pdf??

    ОдговориИзбриши
  7. Jos jedan detalj koji potvrduje Stevine sumnje u brand Rexol- izradjivac web strane je Sunlight Media Studio iz Beograda, koji ima cenovnik usluga na svojoj web strani, cene su 200-300 E zajedno sa hostingom 12 meseci! Nijedna ozbiljna firma ne kupuje izradu svoje web strane u supermarketu.

    ОдговориИзбриши
  8. Hvala Kosta,
    dobro zapažanje. Meni je promaklo (naročito cena usluge, nisam toliko istraživao) no vidi se iz aviona da se radi o sajtu za str-e i slično a ne ozbiljne kompanije.
    Za sada izbegavati dok se ne dokaže suprotno.
    U najboljem slučaju se radi o "robnoj marki" koja se proizvodi i pakuje kod nekog (?) drugog proizvođača (koji zbog cene verovatno nije od renomiranijih) uz zahtev da bude jeftino a dobro a to na žalost neće moći. Moguće je i da su ulja O.K. ali ih onda verovatno prate zabiberene cene.
    O lošijim scenarijima bolje da ne počinjem.

    ОдговориИзбриши
  9. Poštovani Malehie,
    Potpuno ste u pravu ne samo zbog:
    http://www.motul-oil.co.uk/pdfs/gear-oil/Gear_300_75W-90_TDS_%28GB%29.pdf
    nego i zbog najmanje dva dokumenta koji tvrde isto (i pozivaju se na taj), na primer Opie Oils čije sam podatke koristio. Priznajem potpuna greška. Ne bih nagažao o kom se Motul ulju radi (verovatno je kombinacija informacija) ispraviću se u osnovnom tekstu.
    Ne menja mnogo na stvari osim što je VI=222 što je izuzetno i verovatno najviše od svih standardnih menjačkih ulja za manualne menjače.
    Za koji minut (sat) biće ispravljeno.
    Hvala na ovoj ispravci!
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  10. Izvinite - Malahije.
    Ujedno čestitke što ste postali član (iako ste verovatno bili među prvih 64 no nisam vas do sad primetio).
    Prva primedba i nalaženje velike greške autora.
    Hvala još jednom.

    ОдговориИзбриши
  11. Анониман11. јул 2011. 20:41

    G. Stevo, jos jedan odlican tekst.
    Neverovatno je koliko vi puno znate o uljima, a raduje me sto favorizujete veliki MOTUL.

    I ja ga oboooozaaaaavam..... slazem se da nema boljeg ulja !!!

    Bio sam da promenim ulje.
    Poslusao sam vas i sipao u motor MOTUL 4000 15w/40.
    Do sada nije potrosio ni gram, a motor prede kao maca.
    Sutra cu promeniti ulje u menjacu i sipati Motul gear 300 75w/90.

    Veliki pozdrav velikom znacu, g. Stevi !

    Dusan

    ОдговориИзбриши
  12. Motul gear 300!! Bravo! Baš vam zavidim.
    Naravno da može i kada nije neophodno.
    Mislim da bi i sa Motylgear 75W-90 bili zadovoljni, no teško je odoleti (naj)boljem.
    I nisu se šalili kada za seriju 300 kažu da prevazilazi sve postojeće norme (i to za mnogo).
    Ovde (tema Motul) je to lakše reći a moram priznati da ste me povukli da slično kažem i u temi o Castrolu.

    ОдговориИзбриши
  13. Stevo posto vidim da veoma dobro znate o uljima sta mislite o uljima koja se mogu naci na pumpama, npr OMV i lukoil, kakvog su oni hvaliteta....

    ОдговориИзбриши
  14. Sasvim solidnog.
    Originalna svakako jesu.
    OMV je nešto skuplji mada ne toliko koliko izgleda na prvi pogled (i ne za sva ulja).
    Lukoil ima odličan odnos kvalitet/cena.
    Birajte ulja koja specifikacijama (standardima, API i/ili ACEA i odobrenjima) odgovaraju vašem automobilu (motoru, menjaču) i stvar je O.K.
    Naravno, ni jedni ni drugi nisu (baš) vrhunski proizvođači maziva ali su (vrlo) dobri.

    ОдговориИзбриши
  15. Pozdrav svima a narocito nasem hostu Stevi koji neumorno deli svoje znanje sa nama obicnim smrtnicima.
    Moram da naglasim da nikad nisam naleteo na ovakvu vrstu bloga toliko informativnu da je prosto neverovatno da ni u knjizi nemoze da se nadje vise podataka na jednom mestu a da bude u svega par recenica i to na sto pribliznijem narodskom jeziku....
    Svaka cast!!!

    ОдговориИзбриши
  16. a sad naravno problem....
    naime promenio sam u oktobru 2011. ulje u menjacu sipano eneos 75w-90 API GL-5 i od tad mi krci kad ubacujem u drugu dok je hladan a pomalo u trecu kad se zagreje normalno radi ali ako ga malo zasilim preko 3000-3500 ista prica znaci voznja jedino babski da ga vozim sto i radim sta cu....na www.hmaservice.com ima sve o hyundai-u po modelima i godistima i jasno pise 75w-85 API GL-4 only koriscena je jedno vreme zamena na 75w-90 API GL4 do 2005. i ponovo su je vratili na predhodnu gradaciju. Probam ja od hyundai servisa da izvucem informacije da li imaju jedan kaze imamo 75w-90 ali neznam koji je api ne pise na buretu drugi imamo 75w-80 cetvrti nemamo kupi shell spirax zovi multycompany oni samo na 20L da ne duzim tako sve u krug. Smorio sam se kao rezervni tocak nemogu obicno ulje da nadjem za menjac.... bio sam na motul sajtu po oil finderu predlazu motul gear 300 75w-90 ali ono je GL4/GL5 pa nisam siguran sta da radim da li ce da mi resi problem da napomenem pare nisu problem samo da se problem resi nebih da kupim dobro da nije najbolje i 100% kompatibilno pa da ponovo kupujem pa da bude petra kajgana varijanta...
    Nasao sam na netu Red line http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=140&pcid=7 hvale ga i bas je to to po brojevima od hyundai-a.
    A sad Pitanje?! Da li da jurim njega nije nedostizno imam prijatelje da mi ga nabave ili da uzmem cenjeni Motul gear 300 jer mi je na dohvat ruke ili nesto po tvojoj preporuci koji ce da ispuni zahteve Castrol, Selenia.
    Najbitnije podaci o Vozilu:
    Hyundai Lantra 1.6 16v, 84kw GLS, Sedan, model 1996, J2, Motor G4GR, TNG,presao po satu 309000 realno 240000,(narihtan na uvozu)nemojte da vas kilometraza zbuni motor je neverovatno dobar svi mi kazu da moram bar jos toliko da predjem ko od sale ako ga odrzavam propisno,utegnut a delovi koji su menjani svi originalni i u ovlascenim servisima.
    Hvala unapred na odgovoru

    ОдговориИзбриши
  17. Ništa me ne zbunjuje. Motor i posle 240 ili 300k km može, itekako, biti u odličnom stanju.
    Što se menjača tiče jedno je sasvim sigurno:
    Čista API GL-5 ulja IZBEGAVAJTE.
    Sama 75W-90 viskoznost ne bi trebala da bude problematična.
    Univerzalna (GL-4/5 ili GL-3/4/5 pa i GL-2 do 5) su pravi izbor za vas.
    Motul 300V je odlično ulje jer nema tipičnih sumpornih EP aditiva.
    Sa druge strane PS 75W-90 API GL-4 (sa ili bez VW 501.50, čuveni G 50) su takođe dobar, možda i bolji (isplatljiviji svakako) izbor.
    Ipak, 75W-85 uz API GL-4 JESTE ORIGINALNA PREPORUKA PROIZVOĐAČA.
    Mada će ih 75W-80 i 75W-90 dobro zameniti treba se potruditi oko ovoga pa ako imate mogućnosti da nabavite (inače skup) Red Line MT-85.
    Dakle i moj glas za ovo ulje.
    Ovo je sigurno najbolje prilagođeno ulje za vaš menjač (100% kompatibilno).
    Za sve druge, gore navedene alternative su više nego dobre (90-95% kompatibilnosti, paušalno rečeno).
    Kvalitetna ulja poput Motul-a ili Red Line-a slobodno menjajte na duplo više od fabričkih 30k km/24meseci.

    ОдговориИзбриши
  18. Wow svarno nisam ocekivao ovako brz odgovor...
    Hvala na odgovoru! Pravo da vam kazem sada sam se duboko zamislio Motylgear 75w-80 (jedino mi je ona tacka tecenja sumnjiva neznam sta bi bilo zimi na -20) na koji uopste nisam obratio paznju jer sam gledao iskljucivo 75w-90 i 75w-85 ulja mi deluje kao nesto pribliznije viskoznosti cak i malo redje Red line-u sem sto je polu sintetika a cena (nisam siguran da li je dozvojeno da napisem?)je vise nego pristupacna, toliko mi privlacna da mi dodje odmah da probam pa i da ga bacim ako ne odgovara, uz to sto mi je dostupan pa mogu odmah da ga probam i mozda se resim problema a za Red Line cu morati da cekam...i trpim...
    Sta mislite da li da probam?

    ОдговориИзбриши
  19. Trudim se da uvek odgovorim istog dana ili dan kasnije. Ako nekada i ne bude, unapred se izvinjavam.
    Motylgear 75W-80 zaista može biti ono što vam treba.
    Viskoznost je taman toliko manja od Red Line ulja kolika je veća kod 75W-90 ulja.
    Za zimu nemojte da brinete. Sve do -25°C sigurno nećete imati problema jer je tačka tečenja -36°C.
    Druga mogućnost vam je Kroon SP 1051 ali je ono (doduše kao sintetičko i mora) skuplje.
    Ako ste spremni (malog) rizika, probajte Motul 75W-80, vrlo verovatno da će vam i ostati u menjaču. Ništa ne brinite, neće ga oštetiti sasvim sigurno. Može jedino da ne bude idealno.
    Kao što ste sami rekli na Red Line bi ste se ionako načekali pa to ostavite kao rezervnu varijantu.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  20. Veliki pozdrav eto mene opet :)
    Ali ovog puta stvarno sa smile-ijem na licu i Motylgear 75w-80 u menjacu!
    Da li je dovoljno reci da prosto menjac radi kao nov, prosto nemogu da se priviknem koliko sam do sada vozio k'o po jajima i svaki put se molio kad menjam u drugu da ne krklja...
    Ovo su prvi utisci, tako da me ne bije maler ako ishvalim ovo ulje (pu, pu, pu,)jer jos uvek ga nisam ni provozao kako treba, tako da cu se ponovo javiti kroz neko vreme i kazem kako stvarno stvari stoje. Jedva cekam da ponovo sednem u auto...
    Hteo bih da se zahvalim na vasem vremenu i savetima i PREPORUCIM citaocima vas blog.
    ZA SVE SA SLICNIM PROBLEMIMA KAO MOJIM:
    1)KRCANJE MENJACA DOK JE HLADAN PRILIKOM UBACIVANJA U 2. BRZINU I TEZE UBACIVANJE U 3.
    2)PREBACIVANJE BRZINA NA VISOKIM OBRTAJIMA UZ OBAVEZNO KRKLJANJE MENJACA
    3)DIJAGNOZU AUTOMEHANICARA DA JE OTISAO SINHRON I SLICNO

    Predlazem da budu istrajni voljni da bace koji dinar pa makar i u vetar sto kazu i probaju vise nego pristupacni Motylgear 75w-80 mozda rese svoj problem kao ja.

    HVALA VAM OD SRCA gospodine STEVO sto postojite....

    ОдговориИзбриши
  21. Od srca mi je drago da smo (zajedno) rešili problem.
    Menjati ulje čim vam je nešto sumljivo je manje skupo od bilo koje opravke. No na žalost u ovo vreme krize ljudi propuštaju ovakve prilike.
    Na žalost, moram da istaknem da ono što je pravilo na Zapadu (prvo posetiti servis ili dobrog mehaničara) ovde ne mora da znači (iako naravno ima izuzetaka) jer ima i puno što onih koji bi da vas izvaćare a puno i neznanja.
    Ja ne mogu a da ne ostanem pri tom da se poseti dobar mehaničar (ali stvarno dobar, pa makar i skup, ali i ne mora).
    Promena ulja je tipično rešenje problema kod "graničnih slučajeva" kada motor (menjač) rade ali ne onako kao kada su bili novi.
    Ne čekajte dugo, menjajte ulje. Cena nije značajna (naravno bolje je dobro izabrati pa ovo i nije neophodno). Ukoliko nije do maziva (ulja) neistrošeno ne morate (čak) ni baciti.

    Iskreno, po opisu simptoma sam "kao iz topa" hteo da kažem 75W-80 (a tako tvrde i Kroon i Fuchs Oil Finderi za razliku od svih drugih).
    Malo sam možda bio i preoprezan ali uz vašu primedbu došli smo do odličnog rešenja.
    Ulje čak nije ni full sintetičko, nije čak ni skupo. Još jedan dokaz da "kupiti najskuplje" nije uvek i najbolje (rešenje).

    Hvala i vama na poverenju i što čitate blog.
    I na preporukama drugima.

    Veliki pozdrav,
    Steva

    ОдговориИзбриши
  22. veliki pozdrav i veliko hvala na trudu koji se ovde ulaze na sva moguca objasnjenja oko maziva ... evo odlucih se i neki savet da potrazim ... imam ladu nivu 2002god karburator 1.7 presla 120k km i uglavnom se vozi na lpg .. kupio sam je pre nesto oko 4k km i do sada mogu reci da lepo slusa .. prodavac mi je rekao da je kompletno osvezena i da su joj vitalni delovi u odlicnom stanju i da nemam sta da brinem(sedi i vozi) .. ponavljam da je za sada sve kako treba ... menjao sam joj ulje u motoru i sipao mobil super 2000 x1 10w-40 i koliko ja vidim nakon 4k km nije skoro ni gram potrosila .. zelim da ulozim malo novca u nju sto se tice odlicnih ulja pa bih te zamolio za preporuku .. nije mi vazna cena,vazan mi je kvalitet .. zamenio bih ulje u motoru i ulje u menjacu,reduktoru i diferencijalima .. kao i preporuku za neki aditiv koji bih mogao da dodam u motor i takodje u menjac,reduktor i diferencijale(cisto da im olaksam rad jer ipak verujem da su stvari malo pohabane unutra mada nekih zamerki kao sto rekoh nemam) .. sto se nekog mog eventualnog izbora tice sipao bih joj 6100 10W40 Synergie sa resurs modifikatorom u motor a Motylgear 75W-90 sa LIQUI MOLY GearProtect u "prenosnike" ... znacilo bi mi tvoje misljenje i unapred hvala na savetu ..

    ОдговориИзбриши
  23. Motul 6100 10W-40 ali neka bude bez aditiva (resurs modifikatora) ili nastavi sa Mobil-om, mada Motul vredi (bar) probati.
    Za "prenosnike" sve zajedno će ti trebati 4-5lit. ulja.
    Po meni, Motul Gearbox 80W90 sa (fabrički dodatim) MoS2 možda i bolji izbor od Motylgear 75W-90, mada i to dolazi u obzir (sa ili bez GearProtect-a).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  24. Inače za teške terene leti, 15W-50 je sigurno bolje a dovoljno je i za zimu.
    Motul 4100 bi bio više nego dobro rešenje.
    Ipak, kako navodite da sa 10W-40 "ne troši ni gram" onda nastavite (za sada) sa ovom viskoznom gradacijom koja je zimi sigurno bolja, mada bi i 15W-50 moglo do -20cel.

    ОдговориИзбриши
  25. da nije bilo ove februarske zime 2012 od -25 u "obicnim" krajevima nase zemlje sigurno bih pravio malo drugacije kombinacije sto se tice gradacije ulja .. ovako se nesto mislim a sta ako naredne zime "zakove" na -30(klima se definitivno menja i nista ne bi trebalo da nas iznenadi) .. opet ni to u nasim krajevima ne traje duze vremena u odnosu na leto gde po vise meseci(kako je krenulo),temperatura na suncu moze drzati i +50 .. mada niko ne preporucuje cistu sintetiku za ladu nivu ja cak po malo razmisljam i o motulu 8100 X-cess 5W40 jer je ulje sigurno kvalitetnije od gore navedenih(aditivi sigurno nisu sa njim potrebni),a cena ne bi bila drasticno veca .. vidim da je Gearbox 80W90 sa MoS2 cak i skuplji od Motylgear 75W-90 pa onako laickim razmisljanjem verujem mozda i kvalitetniji(skuplje pa bolje) .. mada mi se cini da bi zbogeventualnih ekstremnih zimskih uslova Motylgear 75W-90 sa dodatkom GearProtect bilo bolje resenje .. nisam rekao da sam pri prosloj zameni ulja u motoru sipao i 50g resurs totala a takodje i to da mi menjac malo "zapinje" pri ubacivanju u prvu brzinu tj. ima malo otpora .. stvarno bih se zahvalio na postojanju ovog bloga i na svim savetima koji se ovde pruzaju ..

    ОдговориИзбриши
  26. Za sam menjač je Motylgear sigurno bolje rešenje (i tu pogotovu ne trebaju aditivi), dok bi za sve ostalo (ostale delove transmisije) 80W-90 mineralka bilo za malkice bolje rešenje.
    Na -25°C je (naravno) 75W superiornije ali takvih je dana tek nekoliko u godini. Ajd' da vidimo i sledeću zimu ali mislim da bi još uvek mogli da računamo tek na -20cel. kod nas (osim u planinskim predelima).
    5W-40 se koristi u novijim motorima (može se koristiti) a čak je i preporuka kod nove i(njection) verzije motora (Euro IV).
    Lično sam video par primera gde su u Ladu Nivu sipali 5W-40 (Elf na primer).
    Kad smo već kod Elf-a ne bih (potpuno) zanemario ni 5W-50 viskoznu gradaciju. Ipak, kod starijih motora (koji su "kljukani" mineralkama može biti potencijalno loše zbog mogućeg curenja na zaptivkama).
    Definitivno bi zbog šaltovanja 75W-90 bilo bolje za menjač, mada ono što sam vozio Niva, taj menjač teško ide u bilo koji stepen prenosa (mala šala ali u njoj pola istine).
    Ne zaboravimo (zajedno) da "deblje" mineralke ipak pružaju bolju zaštitu pri ekstremnim uslovima primene (zahtevna terenska vožnja).

    ОдговориИзбриши
  27. posto apsolutno ne verujem da su bilo kakva ulja ranije u njoj bila vrhunska sintetika odlucio sam se za motul 6100 10W40 Synergie+resurs 50g+nove ngk svecice u motor i motul Gearbox 80W-90 za transmisiju(u menjac cu dodati i LIQUI MOLY GearProtect a za dodatak reduktoru i diferencijalima cu vec nesto naci ... veliki pozdrav

    ОдговориИзбриши
  28. O.K. dobra odluka.
    Samo da Vas podsetim da za Motul Gearbox 80W-90 NE TREBA DODATNI ADITIV (Gear Protect) i ne dodajte ga (već je tu, MoS2, i to u optimalnoj konc.), to možete uraditi ako izaberete Motul HD 80W-90, jer će tu biti od koristi (i taman doći na sličnu cenu, možda tek malo manju). Neće biti baš isto jer Gearbox ima veći indeks viskoznosti i na 100°C ima veću viskoznost pa je (verovatno) idealan pre svega za diferencijale, dok bi za menjač došao u obzir pre svega zbog vašeg nezadovoljstva šaltanjem u prvu brzinu (što je možda i za servis ali možda i novo ulje reši problem). Za menjač bi 75W-90 verovatno više pomoglo ali komplikuje stvari (i poskupljuje).
    Motul 6100 je odlično ulje, više od toga vam ne treba (X-cess) i čak je za Nivu (verovatno) i bolje.
    Ako vozite više od 15000km godišnje onda (definitivno) 6100 u kombinaciji 10W-40 zimi a 15W-50 leti. Može i bilo koje od njih i kao celugodišnje (za do 10 hiljada km u godini).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  29. poozdrav, cika stevo.
    interesujeme sta dobijam a sta gubim.
    naime koristio sam uvek sintetiku u meganu 1.5dci k9k 2003g. ako bi se odlucio da sipam motul 6100 Synergie+ 10W40 jel bi bio neki problem. to ulje navodim posto mogu i u drugi auto da sipam polo sdi 2001. ili da se zadrzim na 8100 X-cess 5W40. i dal je to prvo ulje sto sam naveo polusintetika ili sinteticka baza.
    srdacan pozdrav...

    ОдговориИзбриши
  30. Naravno da je X-cess bolje rešenje ali nećete mnogo izgubiti prelaskom na Synergie+ jer se sve svodi na 0,5% veću potrošnju u gradu (zimi i "celih" 1%) i nešto bolju dugoročnu zaštitu motora koja je veoma diskutabilna ukoliko ne prelazite više od 30k km godišnje. Recimo da (što je samo gruba pretpostavka) sa sintetikom motor traje duže 10%, pa umesto 350 pređe 385 ili 400k km pre generalne; nije neka korist ako se to dostigne tek posle 20 ili 25godina ionako će cifre (zbog toga) biti manje pa je i manja korist.
    Još dve stvari smanjuju prednost sintetičkog ulja: prva je to da se automobil približava starosti od 10 god. a druga da je Synergie+ izuzetno kvalitetno u svojoj kategoriji pa ne zaostaje previše za X-cess uljem.
    Može se reći da je Synergie+ pre "sintetička baza" nego polusintetičko ulje i da je po sastavu vrlo slično većini modernih (novijih verzija) 5W-40 ulja (od kojih X-cess doduše bar malo odstupa na bolje).
    Sve u svemu, 10W-40 ulje možete koristiti u oba automobila čime uprošćavate stvari i samo podmazivanje činite jeftinijim. Kvalitet zadovoljava oba motora tako da tu nema brige.
    Menjajte ulje na 15000km (eventualno kod Pola na 10k km naročito ako se dosta vozi u gradu) i sve je O.K.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Za naše klimatske uslove 10W-40 sasvim zadovoljava tako da ni tu nema problema (iako je mala prednost pri korišćenju 5W-40).
      Sve u svemu ne gubiš mnogo, štediš nešto, uprošćavaš sebi kod nabavke a i posle u slučaju malih količina koje treba doliti (iako u smislu dolivanja ova dva motul-a mogu da se mešaju).

      Избриши
  31. hvala na odgovoru, cika stevo.
    uzecu motul 10w40 paket od 12 l pa cu i ustedeti za sl. put.

    ОдговориИзбриши
  32. Анониман14. јул 2012. 12:24

    Stevo, vredi li dodavati "Gear protect" u menjac, gde sam vec nasuo novo menjacko ulje Motylgear 75w/90 ?

    Menjac malo zapinje, ne uvek... najcesce kad se dobro zagreje.
    Prilikom voznje prvom i drugom, cuje se ponekad grebanje iz menjaca.

    Hvala unapred.

    ОдговориИзбриши
  33. Menjač ne bi trebao da zapinje ni kad je hladan ni kada se zagreje (i ulje u njemu).
    75W-90 baš treba da bude bolje u ekstremnim uslovima (kako na niskim tako i na visokim temperaturama) od npr. 80W-90.
    Na umerenijim temperaturama "teže" (viskoznije) mineralke mogu biti primerenije nekim konstrukcijama menjača (kao što ću pomenuti u jednom od budućih tekstova).
    Motylgear je baš ulje koje ima malo veću viskoznost za jedno xxW-90 ulje. Tipično 75W-90 (pa i modernije 80W-90) ima 14-15mm2/s a ovo 17.
    Doduše to i nije krucijalna razlika.
    I naravno, ništa vam ne vredi u vašem slučaju.
    Šta raditi?
    1) Posetiti mehaničara?! (verovatno je menjač radio kao sat pre promene ulja, ili možda i nije).
    2) Sipati ulje koje je prethodno bilo (ako je sa njim bilo bolje).
    3) Proverite da li ne nivo ulja na potrebnom nivou. Ako ima manje ulja ne pomaže nikakav aditiv niti drugo ulje.
    4) Dodati Gear Protect. Sigurno će pomoći ali nisam za ovo rešenje jer MoS2 neće i ne može rešiti problem premale ili prevelike (po opisu pre male) viskoznosti ulja.
    Koeficijent trenja će biti, svakako, nešto manji pa grebanje može i da izostane ali to je samo jedan od mogućih uzroka.
    5) Zavisno od vrste vozila možete probati sa viskoznijim uljem (a da sačuvate još uvek taze Motylgear), recimo SAE 85W-90 ili monogradnim SAE 90 uljem (ona su sa viskoznošću 18-21) koje ispunjava (ili bar približno) zahteve vašeg automobila (GL-4 ili GL-5).
    Ovo samo ukoliko postoji sumnja da je do viskozosti ulja a nivo je dobar.
    Ovo za probu do zime (recimo novembra).
    Ako i onda zapinje definitivno morate do mehaničara (što je ionako preporuka pod jedan), najjednostavniji test (malo košta i traži posao, ali nije mnogo skuplje od dodatka aditiva).
    Jest da posle nastaje problem dva sveža ulja (jedno ili oba neadekvatna) ali u odnosu na otvaranje menjača (a možda bez potrebe) prilično jeftino i jednostavno.

    Sve u svemu: ne dopustite da vam menjač krči, grebe i slično. To jednostavno nije normalno.
    Ako je do ulja zamenite ga makar bilo i najbolje.
    Uostalom (kao što je više puta rečeno) nema najboljeg za sva vozila koja postoje.

    ОдговориИзбриши
  34. Анониман16. јул 2012. 13:29

    Hvala puno!
    Ako sam vas dobro razumeo, vi mi predlazete ulje vece viskoznosti 80w/90 (85w/90).
    Probacu prvo sa Gear protect aditivom, pa cu videti.

    P.S. U mom slucaju, ulje je to cepa.
    Ne nedostaje ga u menjacu.

    Pozdrav i hvala jos jednom !

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Uslovno, da.
      Pomoglo bi više kada bi znao o kom se tačno automobilu radi (i koja je fabrička preporuka za njega).
      Bolje ulje je nešto što je isplativo na duži rok (više godina).
      Kada je u pitanju rad nekog mehanizma (menjača u ovom slučaju) u više od 90% slučaja čak i sitni problemi su mehaničke prirode i nisu vezani za samo mazivo.
      Naravno pogrešan izbor (ili samo pogrešna viskoznost) mogu dovesti do sitnih problema iako se u većini slučajeva čak ni to ne dešava ili bar ne tako brzo nego tek posle nekoliko godina.
      Gear Protect sigurno pomaže kod onoga što se opisuje "grebanjem", "struganjem", "hučanjem" i slično.
      Najčešće je i šaltovanje lakše.
      Ipak, kod sinhrona nije manji koeficijent trenja najvažniji, nego da je unutar određenih granica (kod automatskih menjača još i više, naravno).
      Znači može da pomogne ali je OPŠTE PRAVILO da se aditivi ne koriste u takve svrhe, korektivne (ili strože rečeno: da se uopšte ne koriste, doduše MoS2 u menjačko ulje u većini slučajeva bude + a ne minus).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Još nešto:
      80w-90 je O.K. za zimu.
      85W-90 a naročito monogradno SAE 90 uglavnom nisu i više su predloženi kao "dijagnostički" za period do temperatura koje nisu niže od -10°C.
      85W-90 ili 90 mogu biti dobri i za zimu kod nekih diferencijala ali za sam menjački mehanizam nisu za jače zime.
      Pozz ...

      Избриши
  35. Анониман20. јул 2012. 09:31

    Gosp. Stevo,

    da, pravu ste!
    Nisam napisao o kom autu je rec.
    Auto je Golf II 1986.
    Po specifikaciji proizvodjaca pise za menjacko ulje 75w/90 (80w/90).

    ОдговориИзбриши
  36. Ne bi trebalo da je do ulja jer 75W-90 zapravo i nije mnogo ređe od 80W-90.
    Za vaš menjač su sigurno O.K. ulja 75W-90 naročito ako su API GL-4 a "naročitije" ako su sa VW 501.50 odobrenjem.
    Kako god, za tako stari menjač, neka mineralka 80W-90 pa još sa MoS2 bi se verovatno bolje pokazala.
    Dakle pravi izbor za vas je bio Motul Gearbox 80W-90(doduše košta kao i Motylgear) ili eventualno Motul HD Gear pa tek onda Motylgear ili Gear 300.
    Upravo obrnuto od (cenjenog) oil findera Motul-a (uz svo dužno poštovanje prema velemajstorima za ulje).
    Eto, tako vam je to kada više verujete mašini nego čoveku. Ljudi prave greške ali su još uvek pouzdaniji od "mašina" ili se bar lako isprave (ako im date šansu, a ljudski je grešiti, ali izgeda i "mašinski je grešiti").
    Kako god, MoS2 aditiv bi zaista mogao da pomogne.
    Ako je tako, pregurajte (bar) zimu pa tek u maju (eventualno) promenite menjačko ulje.
    Kada promašite sa uljem, treba postupiti kao kada vadite miša iz mišolovke (i priznati da se svaka škola plaća).
    Samo sa žaljenem mogu da konstatujem da Vam se ovo ne bi desilo da sam stigao da napišem tekst o tome kako sam (pa ja, za sebe) birao ulje za Z101 (Skala).
    But, no can do.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  37. ~~~ Biti prijatelj Bogu svom ~~~ Duša,duh i telo jeste Božije delo ~ Nema ljubavi veće od ovog : - položiti život za prijatelja svog - ~ Nečije srce je slomljeno zbog sela mog,a možda je to samo bol moj ~ Iz pakla narkomanije mene jeste spasao i iscelio Isus ~ Ovaj proces nije loš,biti u verovanju,jeste od prijatelja savršenog ~ I životinje jeste stvorio Bog ~ Neka moje rane i tvoj bol iscele ~ Učiniti malo mogu tog,podeliti Isusa sa tobom,a očekivati isceljenje i oprost makar osobi jednoj ~ Brojeve jeste izmislio čovek ~ Svet,svet,svet,svet je nad vojskama Bog,i danas,svi su puni Duha Svetog ~ Svaki dan jeste krasan i predivan,ako verujući znamo da u svima koji veruju Bogu i Hristu jeste Isus ljubav Božija ~ Pored zdravlja i sreće,od srca svog želim da ostaneš uspešno nenadvladivo u poslu i životu svom,voli vas na nebu Otac i Bog ~~~ Neka te Bog blagoslovi i neka te čuva ~ Neka te Bog svojim licem obasja i milostiv ti bude ~ Neka pogled svoj Bog svrati na te i mir ti donese ~~~ Slava Bogu Isusu Hristu jedinome spasitelju ~~~

    ОдговориИзбриши
  38. Мајсторе,

    Свака част на горе написаном докторату!

    Интересује ме следеће, имам Ауди 80 Б4 2.0 АБК мотор са 85 KW, Интересује ме које би ми Мотул препоручио да сипам "MotylGear 300" или "MotylGear 75W-90"? "MotylGear 300" је скоро дупло скупље, па се највише зато двоумим, а генерално ме занима колико бих добио, заштитио мењач, продужио радни век са "MotylGear 300" у односу на MotylGear 75W-90"?

    С поштовањем,
    Немања

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Nemanja,
      Oba ulja su pogodna za vaše vozilo.
      Lično mi se čini da vam se MotylGear 75W-90 mnogo više isplati. Uz skoro dvostruko manju cenu ispunjava iste standarde. Dobro, nije sve ni u standardima, ali "300" je ulje koje će se iskazati samo u ekstremnim uslovima inače neće posebno produžiti radni vek pri normalnim uslovima upotrebe (računajući i malo oštriju vožnju). Dakle "Truck Day" ili slične manifestacije (za jednu godišnje nije od značaja) je nešto gde bi od "300" imali neku korist (uglavnom "mirniji san") ali ne i u saobraćaju.
      Ili u Sibiru na -40°C gde je "300" itekako tečljivo dok se Motylgear steglo da je jedva tečnost.
      Osim toga, MotylGear je sigurno bolji izbor za starije menjače jer je kompatibilnije i sa sinhronima i sa zaptivkama. Ne kažem da je "300" otrov ali je ono manje kompromisno ulje po ovim "detaljima". Osim toga čista estarska sintetika jeste malo agresivnija (ne u smislu da je aceton ali zaista nisu svi materijali potpuno otporni) a kada su polimerni materijali stariji od 10 ili 15 god. sve je moguće.
      Uz manju cenu, manje i razmišljanja o nepoželjnim (iako malo verovatnim) pojavama te, sve vuče (svi putevi vode ka) jeftinijem ALI izuzetno kvalitetnom ulju.
      Pozdrav!

      Избриши
  39. Анониман27. јун 2014. 00:39

    Postovani Stevo, posle silne prepiske u vezi odabira motornog ulja, slucajno proverih evidenciju odrzavanja mog juga u ukapiram da mi je i menjacko na redu da se menja ove godine :) Vidim da se ovde spominju razna ulja, a kako pise u servisno uputstvu, preporuka je da se sipa 80w-90 ulje (valjda GL-4!?!). Menjac ide za nijansu teze (moguce zbog nesrecno namestenog biraca brzina), ali bi mu ja malo pomogao i boljim izborom ulja. Da li bi ovde pomenuti Gearbox 80w-90 bio dobar izbor? unapred hvala na odgovoru!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. GL-3 zapravo. Ali nije "greda" sipati GL-4 ili GL4/5 (kod mene u menjaču već 80.000km takva). Čak je i bolje (bilo je to na nekoliko mesta na blogu).
      Ne, neće stradati sinhroni ... to je bilo pre 30 god.
      ("napredovala nauka").
      (da ne ponavljam, lični test korozije, rigorozniji od ASTM, su moderna GL-5 ulja prošla bolje od "originala").
      Trenutno mi je u menjaču HD 80W-90 :-)
      (veeooomaaa zaaadoovoooljan)
      Gearbox 80W-90, da naravno. Možda malo (pre)skupo, HD je više nego dobro.
      No, ako vam finansije dopuštaju, "nije zabranjeno".
      Naravno, može i neko jeftinije GL-4 i/ili GL-4/5 ulje.
      80W-90 idealno (80W-110, još bolje ali se slabo nalazi i u Evropi a kamoli kod nas; 75W-110 takođe). Mineralna ulja pre svega (znaš već kakve su manžetne, nikakve).
      Teže šaltovanje je verovatno zbog vođice menjača (ako sam potrefio kako se to zove). Nije skupo (ni deo ni intevencija) samo nađite nekog "starog, dobrog" majstora.
      Od boljeg ulja mu neće biti lošije, naravno.
      Pozdrav!

      P.S.
      Kvalitetnija ulja, menjajte na 50 hiljada km ili 5 god.
      GL-3 na 30/3. Može i 85W-90 GL-4 ali teško ćete naći takvo. Teorijski i 75W-90 ali ipak za noviji auto.

      Избриши
  40. Анониман28. јун 2014. 20:45

    Stevo, puno hvala! Bice onda HD 80w-90, jer i ja volim ekonomski opravdanija resenja. Videcu da prostudiram i Kroon-ova menjacka ulja, cisto da ako budem narucivao Biturbo, uzmem i menjacko ulje :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hmmm ...
      Vrlo dobra ulja, dobar i asortiman. Međutim sve više prilagođen modernijim vozilima.
      80W-90 API GL-2 do GL-5 (univerzalno) Kroon više ne proizvodi (nema ni na sajtu proizvođača). Ako je ostalo neko pakovanje - idealno.
      API GL-5 bih ipak izbegao (čista "petica") tako da je idealno GearLube GL-4 80W-90. Da li ga ima?
      Na sajtu ne, ali vredi pitati.
      Pozdrav!

      Избриши
  41. Анониман29. јун 2014. 15:46

    A Kroon Syngear 75W-90? Spomenuli ste da je dobra zamena za mineralna 80W-90 ulja i pogodno je za mnoge starije automobile koji imaju GL-4 zahtev pa čak i GL-3. Ili se to ipak odnosi na starije automobile, ali ne i "apsolventske' jugice? :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ipak nije ni za "maturante".
      U principu je moguće i par ljudi je koristilo ALI ...
      za ovaj menjač nije bolje (iskreno monogradno SAE 90 ili 85W-90 bi bilo bolje i od 80W-90 samo da nije zime) pa je svaka diskusija suvišna.
      Može se probati (i) u Zastavi, ali mlađoj od 5 god. a takvih više nema. Čak i tada uz ulje treba kupiti i komplet zaptivki (zatrebaće, ako ne u prvoj a ono u drugoj sezoni).
      Bolje rešenje je SP 1011, ali je bespredmetno, zbog cene.
      Eko gearol-4 je na primer bio odlično (isplativo rešenje) kada je bio 3,75€ ali ne i sad kada je cca. 5€ (sad je kao i svako drugo, čak, previše blizu Motul-u, pa otpada u startu).
      Pozdrav!

      Избриши
  42. Анониман29. јун 2014. 21:55

    Onda cemo probati Motul i nema sekiracije :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. O.K.
      Naravno da je opcija i GL-3 koje se menja na 30 hiljada km. Proizvodi Modriča i par manjih proizvođača.
      Uzgred, za motorno ulje, dobar kandidat OMV Classic 15W-50 (ACEA A3/B3, API SJ/CF), trenutno na OMV pumpama na akciji (sa 599 na pristojnih 519 din.).
      Pozdrav!

      Избриши
  43. Анониман07. јул 2014. 02:45

    Odlična vest! Kako trenutno stvari stoje, nabavku kvalitetnijeg ulja moraću da odložim za sledecu zamenu, negde na jesen. Ovo OMV ulje ce biti dobra alternativa Modricinom GAS ulju, koje sam planirao da kupim za par dana. Hvala na obaveštenju, svratiću već sutra do OMV-a.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ako ne nađete ili je sniženje cene bilo lokalno (na auto-putu kod Lapova), Modriča GAS je sasvim O.K.

      Избриши
  44. Анониман09. јул 2014. 16:46

    Pazario sam danas na OMV-u u Novom Sadu (onaj blizu Merkura) OMV classic ulje. Kantica od 4 litre izasla 1900din, a dodatnih 1 litar za dolivanje 500din. Sve u svemu, veoma sam zadovoljan cenom, a ne sumnjam i da ce se ulje pokazati dobro. :)

    ОдговориИзбриши
  45. Анониман17. јул 2014. 01:38

    Stigao i Motul HD :) Narucio u ponedeljak ujutro, primio ga u utorak oko 14h.
    Moj majstor se iskreno obradovao mirisom ulja ("malo nagoreno" ;) ), jer ga je to podsetilo na voznju i servisiranje motorciklova u mladosti...:)
    Jos jednom, hvala na preporuci!:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Molim, izvol'te.
      Hvala na poverenju!
      (doduše, stiče se godinama)
      Pozdrav!

      Избриши
  46. Gdine Stevo, koje bi motorno ulje preporucili za Toyotu Yaris 1.3 sa ugradjenim gasom, 2002. godiste, sa predjenih oko 200,000km? Motul Specific CNG/LPG 5w40 deluje kao dobra opcija, jer mi navedena polarnost estarskih sintetickih ulja deluje kao odlicna karakteristika za auto koji se sporadicno koristi. Uzeo bih u obzir i Kroon-a (dopada mi se ono Made in Holland:) ), Liqui Moly, mozda neki Eneos, kakav je vec sada u motoru...

    Hvala unapred na savetu!

    P.S. Jugic prede kao Doxa od kada je na OMV 15W50 i primecujem da je temperatura motora uvek za nijansu niza nego sa Modricom 15W40...jos jednom, odlicna preporuka! A posle 3500km predjenih, uglavnom pod opterecenjem, ulje je jos uvek skoro iste boje kao novo :)

    ОдговориИзбриши
  47. Poštovani g. Mišo,
    Sve ste lepo sami sebi odgovorili.
    Motul Specific je jedna od (naj)boljih opcija.
    Dobro ste potsetili i na Kroon (u ovom slučaju Asyntho 5W-30 ili čak pre, naročito zbog TNG-a, SpecialSynth MSP 5W-40). Naravno LM i Eneos jesu opcije.
    Svakako probajte Motul i Kroon odlična su ulja i Made in France i Holland , respektivno. Holandija je zaista zemlja visokih standarda a kad se pravi tamo za tamo, to uvek uliva više poverenja pa makar bilo "isto".
    Ipak, ovde mi se čini da je (verovatno) najbolje rešenje G-energy Far East 10W-30.
    Ispada da nešto forsiram G-ja (što možda i nije popularno, makar zbog čitalaca na Zapadu) ali kod nas (mada i u kontinentalnoj Evropi nije bolje) drugog modernog 10W-30 (još sintetičkog) ulja NEMA.
    Čisto zbog toga, ne forsiram brend (mada je trenutno jeftin "do bola", bar na NIS pumpama).
    Dakle, "fabrička" 10W-30 gradacija ima svojih prednosti a motor je verovatno dobro očuvan i eto idealne kombinacije!
    Uzgred, 10W-40 je verovatno najisplatljivije (iako sve više postajem "alergičan" na ovu viskoznu gradaciju) a ne samo da će odraditi posao nego će uraditi pošten posao (zaštite motora).
    Dakle imate 3-4 pomenute kombinacije ne možete pogrešiti.
    1) 10W-30
    2) 5W-40 (pa dve varijante, tj. više njih)
    3) 10W-40 (pa neograničen broj kombinacija)
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  48. Postovani Stevo, jos jednom hvala na savetima! Mislim da sam se odlucio za Motul, a sledeci put mozda eksperimentisemo (u pitanju je kumov auto), pa sipamo onaj 0W50 Eneos.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Motul CNG/LPG je vrlo dobar izbor.
      Eneos se neće posebno istaći ALI svakako vredi probati (tj. ne vredi zbog para, ali vredi zbog svega ostalog).

      Избриши
  49. Postovanje Stevo,

    Citajuci vas blog sam mnogo naucio o svom automobilu i kako ga negovati na najbolji nacin, Vozim fiat stila 1.9 multijet sa 140 konjskih snaga. Znam da mu niko nije menjao menjacko ulje do sada pa planiram da sipam motul gear 300. U knjizici automobila stoji: Synthetic-based oil, grade SAE 75W-85
    that passes API GL-4 PLUS, FIAT 9.55550
    MIL-L- 2105 D LEV specifications.

    Motul gear 300 je GL 4 i GL 5 ulje, dakle nije API GL 4 plus. Nema fiatovo odobrenje. Poseduje MIL-L- 2105 D specifikaciju. Ono sto mi je dalo ideju da ga sipam jeste sto sam nasao da nije agresivno/korozivno za obojene metale u menjacu. Ja vas molim samo da potvrdite ukoliko se slazete sa mojom procenom da je ovo menjacko ulje odgovarajuce.

    Hvala mnogo!
    Pozdrav,
    Marko Kovacevic

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Marko,
      Poprilično ste dobru analizu napravili. Može, nije da ne može. Ipak, mislim da je bolje držati se Selenia Tutala Technyx (ili kao alternativnog rešenja Matrix).
      Jednostavno, nije bolje ali je prilagođenije sklopu.
      Nije samo VG (75W-85W) i GL-4 Plus već u svemu "sitnom" što nije dato specifikacijama.
      Ako planirate zamenu, pođite ipak od Selenia ulja (što za motor baš i nije slučaj).
      Motyl 300 jeste bolje ulje ali se neće iskazati (uz potencijalne negativnosti zbog nepotpunog ispunjenja zahteva i veće cene).
      Pozdrav!

      Избриши
  50. Postovani Stevo, nigde ne mogu da nadjem podatak na koliko km ili vremena se menja HD 80W-90. Zastavina preporuka o zameni menjackog ulja na svakih 30,000 mi deluje previse konzervativno, mozda zbog sklonosti tipicnog vlasnika Zastave da koristi najjeftinija maziva..

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Konzervativno ili ne, to je dobra preporuka čak i za kvalitetna ulja (kao što je Motul). 40k km bih ostavio kao maksimum.
      Još jednom podsećam da GL-4/5 ipak nije prvi izbor, pa čak ni Gl-4 (što i ja koristim). To su pre svega GL-3, GL-3+ ili tzv. GL-3/4 ulja.

      Избриши
    2. Onda necemo vise eksperimentisati sa Motulom. Sta bi preporucili od tih GL-3... ulja ? Bese neka Selenia, koja jako prija Zastavinim menjacima...

      Избриши
    3. P.s. Motul jeste bio odlicno resenje za specificnu eksploataciju (veliko opterecenje, niske brzine)ali da probamo nesto blize preporuci Zastave..

      Избриши
    4. Pa i ne toliko ... ali jeste slično.
      Selenia Epyx 80W-90 je nešto što bih preporučio. Takođe, i bilo koje GL-4 ili GL-4+ u 80W-90. Naravno pre svega GL-3 ali takvih je malo (čak i Modriču nije lako naći).
      Shell DENTAX G je GL-3 u 80W-90 ali ne verujem da se može naći.
      Pozdrav!

      Избриши
    5. Hvala na preporuci! Krecem u potragu za uljem :)

      Избриши
  51. Procitah malopre da ste napisali da se mineralno motorno ulje menja na 80,000km ili jednom godisnje...to ostaje i dalje preporuka?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To je za teretna vozila.
      Inače je (uvek) po uputstvu proizvođača vozila. Za Zastavu je (nekad) bilo i 20.000km mada je to retko ko poštovao (a menjači radili) pa je tako nastao mit da nikad ne treba menjati.
      Ako se doliva (zbog curenja na semerinzima) svakako može duže, ali nije dobro. Ponavljam, 40k km bih uzeo kao maksimum. GL-3 ulja bih menjao na ne više od 30k km.
      Ono jednom godišnje je za kamione tako da bi (slobodno) moglo da se tumači kao 2 do 4. U principu bi to moglo da se "aproksimira" velikim servisom (uz promenu kaiša) na 4 zamene ulja, 60k km ili 4 god.
      (kao apsolutni maksimum).
      Vodite računa da ako imate curenja (čest slučaj) i ulje bude ispod optimalnog nivoa, ulje će se drastično brže degradirati (do nivoa toplotne degradacije) pa se svakako mora menjati ranije!
      Pozdrav!
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Lično sam isto ulje menjao na 30k km (nije bilo u planu, računao sam na 45k km ± 5k km) i bilo je (po)prilično crno.
      Na zamenu me je "naterao" baš izgled ulja pri proveri nivoa.
      Zbog toga mislim da se ne treba mnogo prelaziti (može, moguće je, ali svakako nije optimalno).
      Pozz

      Избриши
  52. Opet vreme da trazim pravi savet :) Nijanse su u pitanju, tako da bas nisam siguran da bi sam dobro odlucio...
    Elem, kum veterinar (bitan detalj u prici - 15-20 puta dnevno mu se desi da napravi voznje od 2-3km, svaki put pali ponovo motor) vozi Yaris Verso VVTi 1.3 sa tng-om, 180,000km predjenih, srecan kao malo dete izborom.Bukvalno dolije mozda 1dcl ulja izmedju zamene, a prelazi 25-30,000 godisnje. Doslo vreme za zamenu ulja, ja preporucujem Motulove estre kao odlicne pomagace za 15 hladnih/mlakih startova dnevno, za predstojece toplije vreme.
    Dilema je samo da li 6100 5W-30 ili 5W-40, eventualno mozda 8100 u istim gradacijama.
    Negde sam citao da je 5W-40 ulje za nijansu pregusto u nekim rezimima voznje za adekvatno funkcionisanje VVTI sistema...naravno, uzimam to sa rezervom.
    Sta kazete vi?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. g. Mišo,
      Neće mu ništa faliti od 5W-40 ulja, leti može i 15W-40 (u principu 10W-40).
      Za celu godinu i/ili (samo) zimu, najbolje je da koristi 5W-30 ulja.
      Po meni High HTHS i Mid SAPS, tj. ACEA C3 i/ili Dexos2 ulja.
      Npr. Motul X-clean (5W30).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala na odgovoru, razresili ste nam dilemu :)
      Drzacemo se 5w-30 ili 5w-40 za Versa, Motul x-clean postaje opcija br.1, a druga bi bila neki od 6100 varijanti (izgleda ih proizvode u toj gradaciji samo za istocno evropska trzista, jer u zapadnim katalozima sam vidjao uglavnom 10w-40).

      Избриши
  53. Poštovani Stevo, pojavila se još jedna dilema prilikom izbora pravog motornog ulja za Yarisa Verso 1.3 VVTI, sa tng-om(proverio sam, ipak je prešao 210,000km, ali ne troši ulje).
    Po vašoj preporuci više sam se fokusirao na 8100 X-clean 5w-30, jer bi se koristilo verovatno negde do kraja decembra.
    Kako nisam našao ovo ulje kod nas, izbor se suzio na X-clean 5w-40 ili X-clean + 5w-30.

    Predpostavljajući da je 5w-30 X-Clean + skoro identično 5w-30 X-Clean, reših da proverim karakteristike. Kad ono....

    5W-40 5W-30 5W-30+
    Visc.at 40°C 84.7 70.8 71.7
    Visc.at 100°C 14.1 12.0 11.7
    Flash point 234°C 230°C 242°C
    Sulfated ash 0.80% 0.79% 0.61%
    TBN 7.5 mg 7.4 mg 6.0 mg
    Onako laički gledano, pozitivno za datu namenu je što X-Clean + deluje pogodnije za rad pri višim letnjim temperaturama, zbog višeg flash point-a, viskoznost im je dosta slična, oba su MID SAPS (koliko se sećam, to je pogodno i za motore na gas), ali me buni velika razlika u vrednosti TBN-a.
    Kao da se sećam da ste jednom napisali u komentaru za jedno MANNOL ulje sa niskim TBN-om da bi prava vrednost za motore na gas bila oko 7-7.5, a ulja sa vrednostima oko 6 bi morala da se menjaju umesto na 15,000, negde na oko 10-12,000.
    Ili sam nešto pogrešio!?! U najgorem slučaju, prema ovim karakteristikama, 5w-40 bi takodje odlično radilo posao, umesto obicnog 5w-30 koje ne možemo da nađemo.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Uf!
      Tako mi i treba kad mnogo pričam (onda mi se vrati).
      Ne sećam se (za Mannol) iako je bilo skoro. Teba mi kontekst (nije 100% pravilo, može biti TNG i veći ali i manji, a da (opet) bude "idealan", nije baš tako prosto).
      Ovde nije od značaja (sva 504/507 ulja imaju TNG između 6 i 7, po pravilu 6,5 pa opet se menjaju na 30k km).
      Dakle nema veze za (T)BN-om ali dobro što ste primetili (baš su detalji), jer (iz potpuno drugih razloga) ovu vrstu ulja (iako može da se koristi) ne bih uzeo kao prvi (primarni) izbor kod TNG pogona (osim gde je (i) obavezno, a retko gde jeste, bar za skraćene intervale zamene - nije).
      Dakle, može se "terati" i do 15000km (da li baš toliko i prelazite u 12 meseci?).
      Krajnje uprošćeno (makar se kasnije kajao zbog banalizovanja stvari) TNG (LPG) pogonu "prijaju" ulja sa manje (bez nepotrebnih) aditiva, a 504/507 su "najnakrkanija" uopšte. Npr. ACEA C1 - milina, C2 - takođe (ali vodite računa da su Low HtHs ulja).
      Iz tih razloga ACEA "C2/C3" ulja su praktično idealna (npr. Motul X-Clean FE).
      I što bi neko iz industrije (sad) rekao "ala ovi dave oko sitnica, a sve se može koristiti i neće se ni primetiti razlika", pa da skratim:
      X-clean 5W-40 je (makar) za nijansu bolje ulje za TNG pogon (skoro ili potpuno identično sa LPG/CNG Specific).
      I na kraju krajeva (ali ne po značaju):
      MNOGO JE BITNIJI KVALITET TNG-a (LPG-a) koji koristite nego samo ulje (mada je svakako od značaja), pa obratite pažnju i na to, nisu svi dobavljači isti. (tu Vam na žalost ne mogu mnogo pomoći).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Dragi Stevo, izvinjavam se ako sam zvucao kao da pridikujem! Naprotiv, kao svaki pravi "student" samo se trudim da pazljivo slusam cak i najmanje detalje koje mi daleko upuceniji kazu, onda mozda i napravim konfuziju kad pokusam da rezimiram :)
      Mislim da je moje povezivanje TBN broja kao jednog od repera za odabir ulja za motore na TNG bilo kada sam naveo negde u komentarima da sam u slucaju mog bivseg Juga presao sa specijalizovanog LPG Mannol-a 15w-50 na 20w-50 (..jer je kao svaki jugo poceo malo vise da duva na iberlaufu...). Mislim da je tada spomenuto da je TBN tog ulja 6.3, mozda malo niska vrednost za datu namenu....bese to negde u prolece 2016...
      Elem, sad smo razresili da je za dati Yaris Verso 1.3 najbolja opcija 5w-40 .
      Inace, doticni auto ima stvarno specificnu eksploataciju ( stani-kreni voznja gde se motor uvek gasi, prelazi 20-30,000km/god., redovno sa 150kg tereta. ), zato sam i obracao paznju na nijanse i naizgled nebitne sitnice. High HTHS ulje je skoro obavezno.
      A sto se gasa tice...ostaje da moli Boga da ne natrci na ono sa viskom cuvenih "smola"....
      Jos jednom, hvala puno na preporuci!

      Избриши
    3. Ma sve je u redu. Potpuno ste u pravu.
      Jedino što je teško "osporiti" sebe.
      Zapravo nisam bio siguran u kom kontekstu sam rekao ono za TBN. Sad kada ste rekli, sve mi je jasno.
      Tamo je bilo tako, a kod 504/507 ulja nije (drugačiji paket aditiva, specifičan, praktično i u odnosu na sintetička 5W-30 ulja). Jednostavno, kod njih TBN sporije opada.
      Kao princip ostaje da TBN treba biti bar 7 za intervale zamene od 10k km ili više (za "standardna" ulja). Vrednosti od 5 ili 6 (API SF ili SG) mogu biti o.k. ali se takva ulja po pravilu menjaju na manje km. VW 504/507 je specifičan jer je interval zamene (i do) 30k km. Mnogo toga je prilagođeno DPF-u ali svakako zbog 504.00 nije samo za dizel motore. Ipak, TNG specifična ulja su bolja što manje nepotrebnih aditiva imaju. Sulfatni pepeo je takođe bolje kad je manji ali ne mora biti ekstremno nizak (npr. ACEA C1) kao kod stacionarnih motora na TNG ili metan.
      Da, zaista je korisno da ulje može da se menja na 15000km (10 do 15k km, tj. dva puta godišnje, može i vremenski na 6 meseci), pa onda mi se čini 5W-40 boljim izborom.
      (uf! je samo što nisam znao kako da se brzo izvučem iz problema, tj. objasnim bez ulaženja u (teške) detalje, a samog odgovora nisam mogao da se setim (da je bilo za "obično" mineralno ulje).
      U svakom slučaju, hvala (ne biram pitanja, i ne smatram lošim ako na neko ne znam da odgovorim, teško mi je da odgovorim ili mi treba više vremena (ovo je bio slučaj, ali nije bilo potrebno koliko sam se plašio u prvom trenutku).
      Sve najbolje! Pozdrav!

      Избриши
    4. Drago mi je da nisam napravio veci nesporazum :)
      Cela ova prica o uljima je ipak delom van mojih teorijskih znanja (nisam masinske struke, mada jesam zaludjen automobilima vec 40 godina!), pa se trudim da pokupim sve informacije koje mi prakticno mogu posluziti.
      A posto i moj kum, koga sporadicno savetujem (...uglavnom uspesno...:) ), ima slicno netipicnu eksploataciju vozila, onda pokusavam da sto se tice recimo ulja pronadjem pravo i ekonomski opravdano resenje.
      Takodje, pre nego sto postavim strucno pitanje,gledam da malo istrazim temu, da vama omogucim da date pravi odgovor ( onako usput, kazu da ne postoje glupa pitanja...iz mog iskustva, ti koji to tvrde nikad samouverenim studentima 2-3 godine nisu drzali vezbe !:)... ).
      Za razliku od mnogih "znalaca", gledam da mi za odabir ulja ne bude glavni orjentir viskoznost, nego i API specifikacija, flash point (vidi se da sam presao sa Zastavama oko 300,000km...;) ), pa i TBN, nivo sulfatnog pepela, vrsta aditiva...Na kraju, kad otprilike skontam sta mislim da bi odgovaralo, preostaje jos da se konsultujem sa profesorom Stevom :)
      Jos jednom, hvala na savetima! Pomenuti Yaris Verso 1.3 je koristio Motule (uglavnom onaj Specific CNG) vec 40-50,000, skoro da uopste ne trosi ulje sa 210,000km predjenih i sigurno ce mu ovaj X-Clean 5w-40 prijati.
      Ovo moze biti i univerzalan savet za VVTI motore 1.0-1.5 (NZ serija - ona koja nema problema sa potrosnjom ulja).
      P.S. ako dolazite na sajam , red je da castimo za prave savete :)

      Избриши
    5. Trebalo bi da budem na sajmu ... ali još nije sigurno. Ako dođem biće neki dan vikenda (99%).
      Nema ni glupih pitanja, a ni teških ... (doduše ovde sam bio u poziciji šahiste koji igra drugim figurama (bojom) svoje omiljeno otvaranje ... uvek težak posao; i konkretnije, pitanje je zapravo bilo odlično, osim što na isto nije lako odgovoriti (a da bude koncizno i jasno, a sa druge strane zasnovano).
      Uostalom, nauka je najviše napredovala kada su studenti prevazilazili profesore (početak XX veka), posle toga to je ostalo samo deklarativno, profani su uglavnom ne dozvoljavaju studentima da ih prestignu (po celom svetu, kod nas, čini mi se, još izraženije).
      Nadam se da nisam takav (oduvek mi se gadilo takvo licemerstvo).
      Pozdrav!

      Избриши
    6. Sad ja malo kasnim sa odgovorom :) (naprasno sam morao da udjem u problematiku zidnih satova 19.veka...duga prica!)
      Na zalost,i moje iskustvo kao studenta i kasnije demonstratora govori da je malo profesora koji su spremni da pomognu svojim studentima da ih prevazidju. Steta, zbog par ega,mozda napredak cele jedne generacije kaska...
      Licno veoma cenim sto pokusavate da nam jednostavnim recnikom objasnite na osnovu kojih kriterijuma da odaberemo prava ulja za nasa vozila. Nekad bas nije moguce dovoljno uprostiti teorijsko objasnjenje da bi svima bilo jasno, ali dijalogom se svaka situacija pojasni. I na kraju, svako od nas citalaca bloga dobije pravi savet :)

      Избриши
  54. P.s. unapred se izvinjavam sto je prikaz ovih vrednosti izgubio tabularnu formu. Delovao je skroz ok kada sam ga uneo, ali se nesto posle izmenilo.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. O.k. to je do mogućnosti (ograničenja) onoga što se u komentaru može navesti (i u tekstu, čak; za tabelu je potrebna slika, što u komentaru ne može).

      Избриши
  55. Moram napisati utiske i zadovoljstvo koriscenjem menhackog ulja Motul Gear 75W90. Zamenjeno juce i od prve promene brzine odmah osecaj lakoce u menjacu, glatko bez zvukova. I ono sto se culo vise se ne cuje. Zahvaljujem g.Stevi na dobronamernim i super preciznim savetima. U autu je pre motula, u menjacu bilo Valvoline Durablend 75W90 GL4 ali durablend se ne moze meriti sa motulgear-om. Bukvalno se pokretom malog prsta pomera rucica menjaca u naredni stepen. U menjacku kutiju staje 3litra bez problema a 2.7litara je specifikacija mazde napunjeno do maksimuma, 3 litra sipano. Pohvala za Motul, pohvala g.Stevi za savet i preporuku.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Molim i drugi put.
      Nadam se da će koristiti i drugim čitaocima.
      Pozz

      Избриши
    2. Pridruzujem se preporukama za Motul menjacko ulje ( koje usput mnogo lepo mirise - "malo nagoreno", sto bi rekao moj majstor!)! Uvek opterecen jugo je greskom bivseg vlasnika (mene) i sadasnjeg vlasnika presao oko 45,000km sa HD 80W-90 (duplo vise od preporucenog!), bez ikakvih briga i promena u radu menjaca.
      U Koroli (takodje uglavnom opterecenoj) izbor menjackog ulja je bio egzoticniji (i skoro duplo skuplji!), Gearbox 80w-90. 27 godina star menjac i dalje radi kao sat, a kad budem menjao ulje negde krajem ove godine, javicu u kakvom je stanju bilo :)

      Избриши
    3. Hvala za ove informacije.
      Evo preporuke za dva Motul ulja.
      Pozdrav!

      Избриши
  56. Miso, javi kakav je bio menjac, tj.nakon zamene ulja. Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  57. Poštovani Stevo,

    s obzirom da sam manje vise prinudjen da Vam se obratim, iskoristicu priliku da Vam se prvo zahvalim za pomoc i napor da na raznim forumima pomognete citaocima. Cesto citam Vase tekstove i do sada su mi bili od velike pomoci.
    Automobil koji vozim je BMW Compact, 2002., N42 motor, sa petostepenim manuelnim menjacem i skoro 280000km. Preporuceno ulje za menjac je MTF LT2, a problem je sledeci. Pre 2-3godine, preventivno, zamenio sam ulje u menjacu sa Castrol syntrans B 75w. Menjac je posle toga saltao malo lakse, ali je na nizim temperaturama teze ulazio u prvu. Medjutim od ove zime, na minusu, dogadja se to da prvih 10km jako tesko ulazi i u rikverc, drugu, pa i trecu, sto postepeno prestaje zagrevanjem motora i menjaca. Po tvrdnji majistora, da je set kvacila u redu (zamenjan pre 40000km), kao i da su cilindri kvacila u redu, opet smo zamenili ulje sa Motul DCTF uljem (posle desetominutnog ubedjivanja prodavca u Mass Beogradu da je to najbolji izbor za moj menjac) i dodali XADO aditiv za manuelne menjace. Ono sto sam uspeo da nadjem o ovom ulju, osim toga da je ocigledno za automatske menjace, je to da je 75W i GL4 sto bi trebalo da odgovara standardima mog menjaca. Sada posle 50km voznje menjac se lakse salta ali i dalje malo zapinje u prvoj, tako da zbog svega sipanog u menjac, razmisljam da kroz par hiljada km, kada aditiv odradi svoje, opet promenim ulje i to nekim od sledecih:
    1.Motul Motylgear 75w80
    2.Motul Motylgear 75w90
    3.Motul Gear 300 75w90.
    Zanima me Vase misljenje i preporuka za ulje?

    Hvala jos jedanput i pozdrav, Milos.

    ОдговориИзбриши
  58. Poštovani,
    Pretpostavljam da se OEM BMW ulje više ne može naći (pa eto i problema). Nije jedinstveno i nezamenjivo ali je ipak malo specifično. Nešto je bolje od proseka po pitanju viskoznosti na niskim temperaturama (što vaše iskustvo i potvrđuje).
    Kako god, nije loš Motul, ali ako ćete verovati (samo) trgovcima na lošem ste putu. Motul-u svaka čast, ali ovde mu ne bih dao prednost (naprotiv).
    Svako SAE 75W-80 ulje koje je GL-4 će biti o.k. (što niža tačka tečenja to bolje).
    Motylgear 75W80 je po tom pitanju tek prosek, i tek je PS ulje (HC). Kroon SP 1051 je znatno bolje, ali "boluje" od istog da je GL-4/5 što opet nije (baš) idealno (može da prođe).
    Moj predlog je da nabavite i koristite Ravenol MTF-2 jer je potpuno sintetičko (PAO) ulje.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Btw. aditiv Vam nije bio neophodan, ali sad neka "odradi" svoj posao, pa više nemojte da koristite isti (ili bilo koji drugi).
      Pozz

      Избриши
    2. Poštovani,

      hvala na odgovoru. U vezi aditiva sam i ocekivao ovakav odgovor. Ulje cu po Vasem savetu zameniti Ravenolom, koje mi je svakako dostupnije od OEM BMW ulja. Hvala na pomoci. Pozdrav

      Избриши
  59. Postovani
    Planiram da zamenim ulje u mini cooper-u 1.6 2006g.(getrag 5-stepeni menjac) sa oko 250k na satu. Proizvodjac preporucuje Red Line MTL 75W/80W GL-4 ( https://www.redlineoil.com/mtl-75w80-gl-4-gear-oil ) no mislio sam da sipam nesto bolje. Da li mi preporucujete Motul Gear 300 ili neko drugo?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      U principu bi SAE 75W-85 ili 75W-90 mogla biti o.k. da se koriste za taj petobrzinac, ali bih se radije držao fabričke preporuke (ne mora baš Red Line, ali ako ga možete naći, što da ne, nećete menjati svaki čas).
      "Bolje" može da ispadne i gore, jer ako je zahtev GL-4, bolje se držati toga (čak iako malo verovatne, probleme sa korozijom sinhrona je bolje sprečiti nego lečiti, menjati iste, makar i posle više godina).
      Dakle, ako ne možete naći baš RL, koristite bilo koje SAE 75W-80 API GL-4.
      Pozdrav!

      Избриши
  60. U krajnjem slučaju neko "TDL" (univerzalno), Gl-4/5.

    ОдговориИзбриши
  61. Pozdrav Stevo, mucci me, par dana, kupio sam Mini cooper S, 2003 godiste, 120KW-163 HPW, menjac sestostepeni manuelni plus rikverc. Konkretno me interesuje: koje menjacko ulje da koristim, MOTUL ili LIQUI MOLY i da li dodavati Liqui Moly aditiv CERATEC? Recite mi tacno koja gradacija ulja. Nemam problema sa menjacem ali bih sipao novo ulje i da ne mislim vise o zameni na duzi period. Pozdrav!!

    ОдговориИзбриши
  62. Poštovani,
    Ne mogu Vam reći konkretno koje ulje jer niste naglasili da li je menjač sa ili bez LS diferencijala. Doduše u slučaju LiQui Moly dođe se na isto, pa eto mali plus u tom smeru (LM).
    Osim toga njihovo SAE 75W-80 je GL-3+ što je sigurno bolje za sinhrone. GL-4 takođe može da prođe (kao alternativa), a GL-4/5 već tek kao "alternativa, alternative". Ceratec ... ne.
    Pozz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na odgovoru uz izvinjenje što nisam upisao svoje ime, Darko Tomović. Imam jos jedno pitanje, šta je LS diferencijal? Kako ja kao prosečan poznavalac ali veliki ljubitelj automobila, mogu da znam, gde da pogledam da bih znao da li je menjač sa ili bez LS diferencijala? Mehanicar mi nije pominjao tako nesto. I ako postoji ulje, osim Luqui Moly a da ga Vi preporučujete, recite mi. Ja bih to sada zamenio i nebih više oko menjača da razmišljam.

      Избриши
  63. Uh ... nije moja struka. Možete izguglati a kako da vidite (osim da verujete serviseru), bolje da pitate mehaničara. Diferencijali sa ograničenim proklizavanjem imaju posebne zahteve i u tom smislu i odgovor pošto sam našao da postoji i takva opcija za Vaše vozilo. Nisam dovoljno stručan da ukratko objasnim o čemu se radi jer ni ja ne znam baš detalje toga (maš. ing. bi za to trebao). LM ima prvu preporuku jer ispunjava i GL-3 (makar i "+") što za sinhrone od obojenih metala uvek (dugoročno) znači. Kao što rekoh i "čisto" GL-4 je o.k. a GL-4/5 je tek alternativno rešenje dok bih GL-5 izbegavao.
    O tome je više puta bilo reči, iako prolaze testove korozije (bakra, po standardu), GL-5 (pa i GL-4/5 donekle) imaju problem sa tzv. "tribo-korozionim" procesima.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши