Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 20. април 2011.

Kroon motociklistička ulja, Kroon motorcycle oils


Pošto su kod Mobil-a neke teorijske postavke malo razjašnjene (naročito po pitanju sastava) možemo odmah krenuti na stvar.

Kao kompanija koja koristi ExxonMobil bazna ulja Kroon pragmatično (i praktično oportuno) pokazuje šta se iz njihovih base stock-a može izvući. Ono što nije napravio (veliki) Mobil, napravi „četa mala ali odabrana“ iz Holandije.

Kroon ulja za dvotaktne motore (Kroon 2T oils)

Two Stroke Super

Mineralno motorno ulje od kvalitetnih baznih ulja i bogat paket (bezpepelnih) 2T aditiva.

Ispunjava sve funkcije dobrog 2T ulja. Uz neophodno podmazivanje u to spadaju i detergentska svojstva, anti-koroziona te izostanak depozita na svećicama i u komori za sagorevanje. Osim boljeg rada to je neophodno i za duži vek motora.

Iako mineralno zadovoljava veliki broj dvotaktnih motora. Cena nije niska ali je umerena. Više puta ponavljano, da na ulju ne treba štedeti, kod 2T ulja još više dolazi do značaja.

Nije za veoma visoke zahteve ali jeste pogodno kako kod vazdušnog tako i vodenog hlađenja. U ovoj kategoriji (uz izostanak naslaga) najvažnije da se odlično meša sa gorivom i pravi stabilnu smešu.

Specifikacije: API TC.

Skromno ali za ovu klasu (relativno jeftina mineralna ulja) uobičajeno i prosečno.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 883kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 9,27mm2/s dok je na 40ºC 67,4mm2/s uz indeks viskoznosti od: 115. Tačka paljenja (PM) 118ºC, tačka paljenja (COC) 152ºC i tačka stinjavanja: –8ºC. Sulfatni pepeo, ASTM D 874: 0,09%. TBN (mgKOH/g): 0,9.

SAE 30 ulje. Monogradno ali zbog korišćenih ulja (i verovatno rastvarača) solidno visoka vrednost, koja kod 2T ulja i nema veći značaj (ionako se rastvara u gorivu). Tačka paljenja za mineralno ulje solidno niska no svakako ne i vrhunska vrednost. Ipak ni ovo nije od većeg značaj. Tačka stinjavanja je čudan podatak jer verovatn treba da stoji 18 umesto 8 ali čak i sa tom vrednošću može da posluži i na nižim temperaturama, pa i –20ºC što je u 99,9% slučajeva nepotrebno. Sulfatni pepeo ispod 0,1% što ukazuje da će se po pitanju taloga i naslaga ovo ulje pokazati kao ono koje ih ne ostavlja u većoj meri. TBN od cca. 1 je uobičajen i više nego dovoljan za ovu vrstu ulja.

Scoosynth

Ovo je PS ulje za 2T motore. U tehničkoj dokumentaciji se pominje da je i sintetičko ali to je više u smislu ’sintetskog’. Iako prethodnom ništa posebno ne nedostaje, sve navedeno zapravo počinje da važi tek ovde. Uopšte gledavši ovo je najisplatljivije 2T ulje za kupovinu. Ispunjava i veće zahteve a čak i gde nije neophodan takav kvalitet (skuteri, stari motocikli, stare motorne testere ili kosilice) od ovog neće ništa lošeg biti a razlika u ceni je mala.

Osim malog boljitka po svim osnovama, najveća dva su sigurno: manje dima iz izduva i bolja kompatibilnost sa BEZOLOVNIM benzinima. Uz bolje mešanje, bolja je i stabilnost smeše i može trajati duže (i više nedelja dok kod prethodnog teško iznad 15 ili to nije dobro).

Koristi se u odnosu 1:50 ili po preporuci proizvođača motora. Čest je slučaj da ovim može da nadoknadi razliku u ceni sa prethodnim (koje po pravilu ide 1:40 ili zavisno od mašine i 1:30).
Iako je lako mešljivo sa benzinom, zapravo se može koristiti i kao ulje u automatskim (injektorskim) sistemima za podmazivanje 2T motora.

Specifikacije: API TC, JASO FD i 2T DFI.

Malo bolje od prethodnog no Kroon (nepotrebno) škrtari na specifikacijama. Makar kakve god (nesavršene i nedorađene) bile. Nije loše ali ne i odlično.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 864kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 9,56mm2/s dok je na 40ºC 64,6mm2/s uz indeks viskoznosti od: 129. Tačka paljenja (PM) 100ºC, tačka stinjavanja: –25ºC. Sulfatni pepeo, ASTM D 874: 0,14%. TBN (mgKOH/g): 1,4.

Stvari su već na prvi pogled drugačije. Sama specifična težina ukazuje na PS (HC) osnovu. Ulje je praktično 15W-30 sa solidnim indeksom viskoznosti (zahvaljujući boljim baznim uljima). Tačka paljenja je sada na okruglih 100ºC što je odličan rezultat (iako se pali sa benzinom te je manje značajno). Tačka stinjavanja je već kao kod drugih 15W ulja što je bitno u slučaju da se koristi u sistemima za direktno ubrizgavanje ulja u komoru za sagorevanje. Ovo preporučuje ovo ulje i u zimskim uslovima. Više sulfatnog pepela je zbog više aditiva. Otprilike na nivou prosečnih sintetičkih 2T ulja te kao takvo više nego zadovoljavajuće (mada bi malo manji rezultat naravno bio bolji; ipak vodite računa da PS i sintetička ulja imaju i jača detergentska svojstva te i pored većeg sadržaja sulf. pepela ostavljaju manje depozita). Sve u svemu jedno vrlo dobro 2T ulje po umerenoj ceni. Kao što mi i ime kaže za prosečan skuter sa 2T motorom – idealan izbor.

Tonrado
Potpuno sintetičko 2T ulje. Jeste da je nekih 20-30% skuplje od PS varijante ali vredi.

U eri (pre)skupog benzina (goriva uopšte) i uz odnos 1:50 cenom sintetička 2T ulja postaju veoma pristupačna u relativnom smislu a vrhunski kvalitet zagarantovan.

Naveću prednost čak i u odnosu na PS ulja full sintetička ostvaruju prilikom korišćenja zimi (motorne sanke ili testere) kao i kod motora koji se vrte na veoma visokim obrtajima.

U takvim slučajevima nema mesta štednji. Samo full sintetika.

Osim toga, prava mešljivost i kompatibilnost sa bezolovnim i visokooktanskim benzinima može se videti tek kod ovakvih FS (full sintetičkih) ulja. Može se koristiti i kod injektorskih sistema za ubrizgavanje ulja i tu kvalitet istog dolazi do izražaja.

Specifikacije:

API TC, ISO E-GD i JASO FD. Husqvarna, Piaggio i Hexagon.

Zapravo sve što se može. Eventualni (i polu-zvanični plus uz TC ne bi škodio).
No, kao što sam u prošlom tekstu naglasio, iz samih specifikacija se ne vidi puna “klasna” prednost sintetičkih 2T ulja.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 877kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 10,70mm2/s dok je na 40ºC 63,3mm2/s uz indeks viskoznosti od: 160. Tačka paljenja (PM) 98ºC, tačka stinjavanja: –45ºC. Sulfatni pepeo: 0,18%. TBN (mgKOH/g): 1,8.

Već se uočava mala ali bitna razlika. Ovo je “puna” tridesetica (SAE 30) uz malo veću viskoznost na radnim temperaturama. Indeks viskoznosti izuzetan a potiče od kvalitetnih sintetičkih baznih ulja u kombinaciji sa niskom viskoznošću (praktično 5W-30 ili 10W-30).

Tačka paljenja ispod 100ºC što je dobro iako ne previše različito od prethodnog PS. Tačka stinjavanja na nivou 0W-40 ulja što je posebno bitno kod posebnih sistema podmazivanja (kada se ne meša sa gorivom). Više sulfatnog pepela ali i više detergenata. Nema brige da li će biti štetnih naslaga ili ne. Minimalno koliko je moguće. Odlično 2T ulje.

4T Kroon ulja za motocikle

Kod 2T ulja se nije lako istaći. Iako trojka u sastavu: Motul, Fuchs (Silkolene) i Repsol (kao i američka trojka) može ponešto i da kaže po tom pitanju ipak se tu radi o nijansama u kvalitetu a osnovno je kojoj grupi ulje pripada FS, PS ili klasičnim (mineralnim) ‘dino’(saurus) uljima.

Prava vrednost Kroon ulja (te svrstavanje u TOP 5 evropskih proizvođača; 5-6 recimo) dolazi do izražaja tek kada se proanaliziraju sjajna 4T ulja.

Koncept je jako jednostavan ali i delotvoran. Postoji svega jedno PS ulje u 10W-40 VG dok su sva ostala potpuno sintetička. Sintetička ulja imaju oznaku RR (isto ime serije) te ‘Racing’ predznak.

Cela Expulsa serija ima ispunjen JASO MA2 standard. Jako pohvalno i jako dobro po korisnike. Ovim nadmašuju čak i Castrol (ili se sa Power 1 serijom izjednačavaju) jer i ta kompanija forsira ovaj zahtevniji standard po pitanju ‘mokrog kvačila’ čime pitanja: a je li dobro za moj menjač? U startu seku.

Expulsa 10W-40

Izvanredno PS ulje. I pored toga upotrebljivo kod gotovo svih motocikala i svih načina vožnje osim prave takmičarske gde bi RR verzija bila primerenija.

Specifikacije:

JASO MA2

Zanimljivo da nije naveden API nivo kvaliteta koji je (makar) SJ. U svakom slučaju ulje je razvijano u saradnji sa 4 najveća japanska proizvođača motocikala (Honda, Yamaha, Kawasaki i Suzuki) te uz njegovu primenu i kod većine ne gubite garanciju. MA2 garantuje laku promenu brzina kako na niskim tako i visokim temperaturama.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 864kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 15,0mm2/s dok je na 40ºC 101,0mm2/s uz indeks viskoznosti od: 156. Tačka paljenja 210ºC, tačka stinjavanja: –30ºC. Viskoznost na –25ºC je 5560mPa·s. Sulfatni pepeo: 0,94%. TBN (mgKOH/g): 7,7.

Specifična gustina tipično PS-ka. Malo je ‘gušće’ ulje unutar 10W-40 specifikacije što će dobro doći kao dodatna sigurnost pri visokim temperaturama ulja. Oštra vožnja na sopljnoj temperaturi od preko +30ºC će od ovoga imati veliku korist. Sa druge strane ponašanje na velikom minusu je osetno bolje od granica standarda te je ovo ulje zaista (a ne samo zato što kaže proizvođač) upotrebljivo od –20ºC do +40ºC. Indeks viskoznosti je dobro odmeren i u skladu sa drugim vrhunskim PS uljima ove VG (viskozne gradacije). Po sastavu je Mid-SAPS ulje što je idealan kompromis između zahteva ekologije (zaštite katalizatora) i visokih performansi. TBN je takođe dobro odmerena (vrednost).

Nije uzalud Kroon naveo da osim što se može koristiti pun period zamene propisan od strane proizvođača motocikla ovo ulje ima i dosta rezerve u sebi.

Expulsa RR 10W-40

Sve je isto, samo sve malo bolje, u odnosu na prethodno ulje.

Sada u Racing verziji i potpuno sintetičko (bez sitnih slova). Minimalna isparljivost, minimalno trenje uz odlično ponašanje ‘mokrog’ kvačila i uopšte menjača. Minimalna potrošnja ulja i maksimalna zaštita motora. Visoko kvalitetna sintetička bazna ulja omogućuju još veći indeks viskoznosti uz isto ili manje polimera u odnosu na prethodno. Uz sve je i jako stabilan. Dobar deo sastava su estarske sintetike uz sve njihove prednosti.

Specifikacije:

JASO MA2

Ovo više i nije neobično. Iako bi API od SL do SH ili SG moglo da se naređa, Kroon to nije uradio. Svakako da nije neophodno ali jeste poželjno.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 846kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14,4mm2/s dok je na 40ºC 90,5mm2/s uz indeks viskoznosti od: 165. Tačka paljenja 236ºC, tačka stinjavanja: –44ºC. Viskoznost na –25ºC je 4600mPa·s dok je na –20ºC 2300mPa·s. Sulfatni pepeo: 0,94%. TBN (mgKOH/g): 7,7.

Izvanredno! Specifična gustina? Prava sintetička (estarsko sintetička šta više). Srednje ’gusto’ ulje za 10W-40. Tačka paljenja je daleko iznad proseka i indirektno ukazuje na jako malu isparljivost. Tačka tečenja između 0W-40 i 5W-40 motornih ulja za automobile. Viskoznost na niskim temperaturama je daleko niža od maksimalno dozvoljene te je upotrebljivo i do –25ºC bez ikakvih problema. Šta više malo niže vrednosti i ulje bi prešlo u 5W-40 kategoriju. I ovo je Mid-SAPS ulje sa identičnim vrednostima za sulf. pepeo i TBN.

Expulsa RR 5W-40

I dalje je slično i nešto specifičnije. Bolje? Zavisno od potreba.

Nesumnjivo je da ovo i prethodno ulje liče kao jaje jajetu. Ako prethodno miriše na estarsku sintetiku ovo prosto ‘smrdi’. No kod oba (a ovde više) ima i PAO sintetičkih baznih ulja.

“Razvučena VG”?? Nikako! 5W-40 nije u kategoriji 10W-60 i 5W-50 ili slično, tako da to ovde i ne treba ozbiljno razmatrati. I dalje ne verujete? Pa VI (IV), indek viskoznosti, je praktično identičan prethodnom. Za nijansu je ‘ređe’ na višim temperaturama a na niskim osetno.

Ako vam je fabrički propisano 10W-40 možete li koristiti ovo ulje? Da, naravno!

Koje su posebni razlozi za to?

Korišćenje na temperaturama ispod nule, gde je prednost očigledno na strani ovoga naročito u odnosu na PS 10W-40 i nešto manje u odnosu na full sintetička.

Drugi tipičan primer korišćenja su glanc novi motori (gde je preporuka 5W-40 ili 10W-40).

I treći i možda najznačajniji: ukoliko se takmičite, makar i amaterski. Ili samo povremeno vozite po pisti i/ili u izuzetno visokim obrtajima (ali kraće vreme). Mala ali značajna razlika. Malo manja ukupna viskonost i brže dostizanje radne temperature. Možda u vožnji i neprimetno ali na štoprerici može doneti čak i poneku desetinku. Naročito u odnosu na 15W-50 koja se često koriste u takvim prilikama ali i (nešto manje) u odnosu na 10W-40 što je bila osnova poređenja.

Ipak vodite računa: iako će biti stabilnije u odnosu na 10W-40 PS, full sintetička 10W-40 će se bolje pokazati kod duže sportske vožnje!

Specifikacije:

JASO MA2

Valjdaje sve jasno, nema potrebe za dodatnim pojašnjenjima.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 845kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14,0mm2/s dok je na 40ºC 81,5mm2/s uz indeks viskoznosti od: 167. Tačka paljenja 220ºC, tačka stinjavanja: –45ºC. Viskoznost na –30ºC je 4200mPa·s. Sulfatni pepeo: 0,94%. TBN (mgKOH/g): 7,7.

Sve je već rečeno. Specifikacije samo potvrđuju. Praktično ulje identično prethodnom uz nešto nižu viskozost. Može i da uštedi 1% goriva u odnosu na 10W-40 ulja ali više u gradu nego van njega.

Expulsa RR 5W-50

Prva od dve pedesetice. SAE 50 zaista može biti potrebno pri visokim temperaturama vazduha (preko 35°C) i dugotrajnom forsiranom vožnjom. Koliko je dugotrajno stabilno? Ako se uzmu meseci upotrebe nije nemoguće da će kao i kod 10W-60 doći do izvesnog popuštanja (polimera) i razređenja ovog ulja. Ipak, ovo ulje nije toliko nakrkano njima te je samo malo “teža” (‘deblja’) varijanta prethodnog sa sličnim indeksom viskoznosti koji nije mnogo veći od čak i od 10W-40 FS. Radi se više o finim detaljima i podešavanjima jer je i 10W-40 na granici 5W-40 a ovo ulje je više “7,5W-45” nego pravo 5W-50. Ukoliko se intenzivno takmičite sigurno ćete ulje menjati češće a ukoliko vozite normalno ono će vam izdržati i ceo interval. Duža i brza vožnja autoputem može biti bolja sa ovom pedeseticom kao i ako vas put povede u Grčku (južnu naročito) ili u slične destinacije gde na suncu može biti i blizu 50 celzijusa (40 u hladu). Sa druge strane odlično će poslužiti i u sred zime. Gde je još zanimljivo? Ukoliko ste kod novog motora koristili (uspešno i bili zadovoljni sa) 5W-40 onda bi kod starog pre svega tebali da probate ovo (ili 10W-50).

U slučaju nedoumice ili dileme pogledajte spisak motocikala kojima je ulje namenjeno (na http://www.kroon-oil.com ).

Specifikacije: JASO MA2 (naravno!).

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 848kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 18,0mm2/s dok je na 40ºC 113mm2/s uz indeks viskoznosti od: 171. Tačka paljenja 232ºC, tačka stinjavanja: –42ºC. Sulfatni pepeo: 0,94%. TBN (mgKOH/g): 7,7.

Expulsa RR 15W-50

Ovo je već klasika. FS ulje velike viskoznosti. Ne treba posebno objašnjavati. Za letnja takmičenja, oštru vožnju ili samo ekstremne spoljne temperature. Mnogi vlasnici motocikala se kunu u ovu viskoznost. Pomalo neopravdano je bije glas da je bolja za menjače/mokro kvačilo od 10W-40. U svakom slučaju nije lošija VG po tom pitanju. Motocikli se ionako najviše voze leti. Uostalom nešto niže prolećne i jesenje temperature ne diskvalifikuju ovo ulje. U trakama će odlično zaštititi motor jedino što traži malo duži period zagrevanja. Verovatno jedno od popularnijih ulja. Posle 10W-40 svakako najkorišćenija VG.

Specifikacije: (treba li reći) – JASO MA2.

Tipične osobine:

Specifična gustina (15ºC): 845kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 17,1mm2/s dok je na 40ºC 111,3mm2/s uz indeks viskoznosti od: 168. Tačka paljenja 218ºC, tačka stinjavanja: –44ºC. Viskoznost na –20ºC je 4000mPa·s, sulfatni pepeo: 0,94%. TBN (mgKOH/g): 7,7.

Zapazite tačku stinjavanja i indeks viskoznosti. Posebno i viskozitete na raznim temperaturama. Primećujete? Ovo je samo varijacija prethodnog i baznim uljima doterano da bude 15W-50. Verovatno jeste dugotrajno otpornije na smicanje ali razlika nije koliko bi ste u prvi mah pomislili. Osim toga prethodno ima malo više „jačih“ (’boljih’) sintetičkih base stock-ova.

Na kraju krajeva ima sličniju tačku paljenja para 5W-40 ulju nego svom 5W-50 pobratimu.

Iako ništa direktno ne ukazuje nije nemoguće da kod pojedinih mašina neće biti posebno otpornije ni na smicanje ni na visoke temperature ne samo od 5W-50 nego i od 10W-40 verzije.

No viskoznost je ipak viskoznost a viskozna kategorija ipak ima svoje specifičnosti. Ukoliko idete na more ili bilo gde, gde je temperatura koja „topi kamen“ pre se odlučite za ovaj „gustiš“. Poslužiče vam i na –10ºC pa i na nižim temperaturama. Treba li vam više?

Starije mašine koje imaju default 10W-40 takođe mogu profitirati od upotrebe ovog 15W-50 ulja.

Osim stabilizacije kompresije može i da smanji potrošnju kod starijih a moćnih mašina. U svakom slučaju bolje nego neko mineralno ili PS 20W-50 ulje. Makar u početnoj fazi povećanja potrošnje motornog ulja.

Expulsa RR je serija koja zaslužuje pažnju i najvećih zanesenjaka i onih koji traže perfekciju.

Kroon ulja osim egzotičnosti imaju i još jednu (nesumnjivu) prednost – praktično garantovanu originalnost. Proizvedeno u Holandiji. Dobro zvuči. Ko se jednom opekao na falsifikat, znaće ovo itekako da ceni. Zadovoljni ste svojim vrhunskim uljem nekog drugog velikog brenda? Može i da dosadi a ako biste da uporedite sa referencom onda je Kroon dobar za to. Možda nija sam vrh motociklističkih ulja ali je jako, jako blizu. Nešto kao devetka na fakultetu. Ocena je odlična a za ekstra pokazane karakteristike im možda nedostaje nijansa.

Nemojte smetnuti sa uma da ova ulja nisu previše skupa. Nekih 10-tak € po litru. Zaista dobra kupovina. Razlike među RR serijom nema velike tako da se uklapaju u ±10% od prosečne cene ili čak i manje. Otprilike su sva navedena (ne samo RR serija) u kategoriji „vrlo povoljna kupovina“.

2 коментара:

  1. Ја о КРООН-у појма немам, то код нас у РМ нема. С нестрпљењм очекујем написе о uljima MOTUL, Ipone, ELF, L&M...

    ОдговориИзбриши
  2. Zaista ih nema u široj prodaji ali zaslužuju pažnju.
    Osim u servisima mogu se kupiti samo u Ugrinovcima i Novom Sadu ili eventualno pouzećem (pozovite se na blog). Mejl imate u tekstu o Kroon motornim uljima (jun 2009.).
    Posle malog predaha od motociklističkih motornih ulja (tekst sa listom Kočionih Tečnosti sa osnovnim osobinama, prvi deo, verovatno i danas) slede:
    Repsol, Fuchs (Silkolene) i Motul.
    Kasnije i ostali (Ipone, Elf, LM, ... Bardahl, Bel- Ray ...). Malo strpljenja, molim.

    ОдговориИзбриши