Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 06. април 2011.

Šta kažu bajkeri? What do the bikers say?


Zapravo je radi o jednom (THE) bajkeru, ali u naslov se može uneti malo teatralnosti.

Naravno čovek ima ime i prezime ali je to „poznato redakciji“ te ga neću javno iznositi.

Kako god čovek je da o listu (zastupljenosti), iskomentarisao je a ja ću dati svoj stav po tome.

Obratite pažnju da „redni“ brojevi i nisu baš redni čime autor (bajker) naglašava svoje viđenje.

Tema je u formi intervjua (iako isti nije zapravo vođen). Osnovni tekst je dao viđeniji član bjbikers kluba.

Napomena:
Lista je samo (subjektivno) viđenje tržišta Srbije. Radi se o zastupljenosti (i omiljenosti donekle) brendova.
Sam kvalitet ne mora nužno biti DIREKTNO povezan (mada se pominje u tekstu) sa samom popularnošću i/ili kvalitetom nastupa zastupnika (uvozika, distributera).

START

Probaću maximalno objektivno, iz svog ugla, da predstavim tabelu zastupljenosti, tj ponude moto-ulja u Srbiji.


1. Motul
2. IPONE
4. Castrol
3. Motorex
5. Bardahl
6. Bel Ray
9. Shell
8. Selenia
7. Agip


Ovo bio bila neka maximalno objektivna slika, tj presek marketinga, ponude i zastupljenosti vodećih brendova ulja u moto segmentu u Srbiji.

1. Motul uvek i svuda prisutan već odavno (trke, skupovi, manifestacije, u 100% slučajeva), kompletna ponuda, kompletna gama proizvoda, primer ostalima!

Stalker: Drago mi je da je tako. Zaista bi bilo neozbiljno od zastupnika da bude drugačije. Ovo je inače slika Motula u moto(ciklističkom) svetu na svih 5 kontinenata (negde manje, negde više).

Kvalitetom i asortimanom nema razloga da ne budu na/pri vrhu.
Može se čak reći da vam osim finansijskog treba zaista poseban razlog da bi ste kupili bilo šta drugo. Ipak nivo cena jeste visok (bez obzira na kvalitet) tako da to jeste objektivan razlog da se ne zauzme veći deo tržišta. Ujedno to je i skoro jedini uz neke sitne asortimanske nedostatke same centrale (neke viskoznosti za Quad-ove ili V-Twin motore) što uspešno popunjavaju drugi (naročito Silkolene).

2. IPONE, odmah posle Motula, proizvodjač koji uživa poverenje medj’ Srbima zato što nema auto-program (ubi me ako znam zašto), moćan proboj na srpsko tržište započet pre oko 5 godina, u KDM-ovom aranžmanu, sad već prihvaćen medju dilerima širom Srbije. Uz Motul, najozbiljnija i najsveobuhvatnija gama proizvoda.

Stalker: IPONE nema auto program jer je firma (kompanija) i nastala na motociklističkim osnovama. Uočili ljudi da velike kompanije podcenjuju ovo tržište i njegove specifičnosti i od toga napravili brend.

Kao francuska firma sigurno ima i bivših zaposlenih u Total/Elf-u i Motul-u tako da uticaja ovih “škola” sigurno ima u većoj meri. Ne bih dalje jer ne znam baš previše o samom funcionisanju i osnivačima firme.
Gama u centali je O.K. (tu i tamo ima nekih “rupa”) a ako je u potpunosti preslikana i ovde, slažem se da je asortiman više nego solidan. Kvalitet takođe nije sporan (za detalje vidi komentare u prošlom tekstu) ali (pre)velika cena zaista jeste. Naravno, dobro ne može da bude i jeftino ali cene jesu paprene.
Ovo je još izraženije nego kod Motul-a koji je jači (poznatiji, stariji, …) brend.

3. Motorex, takodje široka paleta proizvoda, uživa rastuće poverenje medj mladjim naraštajima i mladjim modelima 2-točkaša, mislim delimično zaslugom porastu KTM i Suzuki populacije.

Stalker: Nije mi nepoznato a uverio sam se iz prve ruke pre dve godine na motoskupu “Borsko jezero”. Tada mi je bilo iznenađenje no uz malo analize i ne toliko. Motorex je i inače poznatiji u svetu motociklizma a malo više cene kod automobila ovde zapravo i nisu toliko. Dizajn ambalaže je vrhunski (nije od značaja ali da primetim) i uopšte deluju ozbiljno. Kvalitet je vrlo dobar, te zavisno od konkretnog proizvoda dostiže ili malo zaostaje za prethodnim. Uvoznik verovatno odlično odrađuje posao a inače je asortiman ovog proizvođača veoma dobar. Iako cenim (naročito u ovoj oblasti) proizvođača ipak ne mogu a da ne iskažem da mi je ovako visoko mesto (ipak) iznenađenje. Ipak je ovo mala kompanija. No u svetu motociklizma se stvari malo drugačije odvijaju, to stoji.

4. Castrol, veoma jadan nastup na srpskom 2-točkaškom tržištu, podeljena mišljenja i poverenja (zbog ozbiljne količine falša na ulici), kompletno razočarenje od ovog vrhunskog brenda.

Stalker: Na žalost ali prilično bih se složio sa ovim gledištem. Naravno da tržište nije veliko i da se industrijsko a naročito automobilsko/transportno mnogo više cene (jer donose i više novca) ali bi ipak trebalo da se ugleda na centralu koja ovoj oblasti daje dužan značaj. Asortiman (na zapadu) je O.K. mada nije savršen, Castrol forsira JASO MA2 što je zapravo O.K.
Kvalitet nije sporan (možda nije na postolju kao kod automobila ali jeste vrhunski). Cene su (tipično) visoke ali se to ovde manje oseća nego u automobilskom sektoru. Na žalost i dalje se može naleteti na falš (kopiju) te preporučujem da se obratite distributerima (u tekstu o menjačkim uljima Castrol) za proveru porekla ulja.

5. Bardahl - proboj na naše tržište započet pre oko 3 godine, do tada samo privatnim kanalima iz Italije stizao, uživa ozbiljnu količinu poverenja potvrdjenu u praksi! Pristupačan cenom!!!

Stalker: Odakle ovaj “redak zver” kod nas? Pojma nemam. Stvar je legalna i ima je i na Bardahl sajtu. Ulje verovatno i dalje stiže iz Italije ali preko zastupnika. Brend je 50-tak godina star i poznat(iji) je iz šezdesetih godina i moto-sporta (u USA). Brend je tipično “takmičarski” nastrojen ali asortiman čak i nije. Bardahl forsira sintetička ulja no to svakako nisu sva. U svetu motociklizma su možda i poznatiji ali imaju i određen (solidan) automobilski program. Poznati su i po proizvodnji (post) aditiva za ulja i goriva. Imaju i program industrijskih maziva te (naravno) teretni program. Marketing im je tipično američki (i) agresivan. Ne mi se sviđa u startu. Polar plus je zaista vrhunska tehnologija ali fuleren (C60) ili ne, sam po sebi malo znači. “Džoni fazoni” sa 200km vožnje bez ulja možda i nisu baš “vašarski” no nose u sebi (i samo po sebi) lošu poruku, no zaista zvuči “jako”.
Ono što mi se nikako ne sviđa je (kao i kod Gazproma doduše) proizvodnja u Italiji. Jeste da zvuči bolje od Turske, pa i Grčke ili Španije, ali zapravno ne zvuči mnogo dobro. Malih do srednjih manufaktura tamo ima kao kusih pasa a većina je čista kištra. Naravno ima i suprotnih primera (proizvođači automobila kao što je Lamborghini)

Informacije da ih koristi Hondin italijanski organak primite sa rezervom jer zaista ne znam da li su tačne i o čemu se (zapravo) radi.

Dodatna podozrivost je i u činjenici da im je sedište (i proizvodnja, makar automatizovana) u totalnoj selendri “in the middle of nowhere” (iliti “My own private Aidaho”). Negde između Firence i Pize (Altopascio) tj. na autoputu Firenca-More te još jedino je Bolonja još relativno blizu (i putevima povezana) dok “na dole” nema ništa do par stotina km južnijeg Rima (do koga se zapravo ide preko Firence verovatno).

Iskreno, kad vidim ovakve nedođije, dođe mi lakše, ni ovo moje selo nije baš najzabačenije na ovome svetu ima toga i u Evropi a kamoli Americi.

Kao šlag na torti je to da se radi zapravo o izvesnoj Maroil srl. Kompaniji što bi se reklo licencni proizvod jer bi Bardahl srl. nekako bolje zvučalo.

Dakle, uz verovatnu sličnost sa USA made uljima (i razlikom da se bazna moraju nabavljati lokalno što je bar mali minus, plus sigurno nije) i uz to da jesu nešto poput Lamborghini-ja, meni je uvek Porsche (Porše) i Ferrari bolje zvuče (makar za preporuku ili za sopstveni izbor), makar po (nekim) performansama bili i ispod, ukupno je to uvek (nekako) bolje.
Da ne bude (samo): Bardahl? Kvalitet – odličan. Cena? “Prava sitnica” (ovo zapravo i jeste, u vezi sa Italijom). Kupljeno! Više zbog onih koji još razmišljaju (da razmotre i prethodno) a ko se već navukao na niske cene i sigurno dobar kvalitet on je već “njihov”.

6. Bel Ray, slično kao i Bardahl, malo manjeg intenziteta, proboj započet pre oko 2 godine, ozbiljan pristup tržištu, takodje pristupačan cenom!! Nezaboravljen, pa preporučen od starije populacije.

Stalker:

Da … veliko ime. Ali odakle ovde? Pa preko Bel Ray EU filijale (centrale) za Evropu u Belgiji.

To baš i nije isto što i američki a ni “onaj stari” no i dalje zvuči ODLIČNO.

Ljudi se i dalje sećaju ove kompanije koja je zaista proizvodila (i proizvodi ali uz malo veću konkurenciju) izuzetna maziva. Meni lično je samo učešće u programu Apollo (Man on the Moon; inače tehnološki neprevaziđenom projektu, Space Shuttle – bjak! i jednim od najvećih dostignuća ljudske ORGANIZACIJE ali i civilizacije (tehničke) uopšte; dok ne ponovi, bilo ko, neće me niko ubediti u suprotno iako u suštini nije SF priča ali nije ni samo pitanje novca).

Toliko su poznati po motociklizmu da većina ljudi veruje da se samo time bave a zapravo imaju i (veoma) jak industrijski program.

Kako god morao bih malo više da se informišem o njima (a ne samo podsetim na stara dobra dosignuća) da bih rekao više od ovoga. Malo me je i zatekla informacija da su ovde uopšte zastupljeni. Globalizacija. Šta drugo da se kaže.

Povoljne cene? Prvo mi je zvučalo kao dobra vest a zatim kao nešto što budu podozrenje. Iskreno bih više voleo da “samo” nisu preskupi (tik ispod IPONE-a i/ili Motul-a) nego da su “pristupačne cene”. Pristupačnost i vrhunski kvalitet mi (nekako) ne ide, u potpunosti, jedno sa drugim.

7. Agip jako kolebljiv i neozbiljan nastup ovog ozbiljnog proizvodjača, lično pričao sa zastupnikom, malo do nikakvo interesovanje matice za naše tržište, dovoljan im je kolač ugovor sa Italijanskim proizvodjačima motocikala, kao i dobar deo Italijanskog 4-točkaškog tržišta, zab*le ih za nas. Veoma kvalitetno ulje, ali jbg. Gama proizvoda kompletna, ali preskupo za naš mentalitet.


Stalker: Šta reći? Ako Eni neko tržište (uopšte) ne interesuje, malo će sam uvoznik (zastupnik) moći da uradi. Lako je na domicilnom tržištu oteti veliki deo kolača ali na muci se poznaju junaci. Ugovori sa Italijanskim proizvođačima je dobra stvar ali kao i svaki monopol dugoročno pogubna. No šta pa zab*le nekog od izvršnih direktora šta će biti za 5 ili 10 godina, njegov će mandat proći. Ovo liči kao kada direktori rudnika naprave karijeru kopajući čistu rudu bez (zakonske čak) raskrivke. Poznata stvar.
Ipak zastupnik bi morao i sam da se više potrudi. Imaju kvalitet, cene jesu visoke ali je to (ipak) manje bitno nego kod automobilskih maziva (ulja). Gama jeste kompletna te su osnovni uslovi ispunjeni.
Činjenica da se "četvorotočkaši" više ganjaju ne bi trebala da obeshrabri pokušaj većeg prodora na trište. Ne ide lako? Naravno. Činjenica je da ENI zapravo NAJVIŠE gubi na snazi (vrednosti) BRENDA (AGIP). Možda ne toliko na Zapadno Evropskom ali sasvim sigurno na Istočno Evropskom tržištu.
Baš zbog toga bi centrala trebala nešto da preduzme. Ili možda već jeste? (time što ništa ne preduzima).


8. Selenia. Da se Slodes (uvoznik) i dileri malo više potrude napravili bi bum na našem tržištu, s obzirom da je cena šamar svim ostalim proizvodjačima.

Stalker: Ne bih se baš kladio (za BUM), no činjenica je da je Selenia jako dobar izbor ako ima (a trebalo bi) umerene cene. Činjenica je da imaju (kod automobilskog programa sigurno ali i uopšte) izuzetan asortiman, gde su u samom vrhu. Kvalitet je od solidnog do vrlo dobrog (naročito kod pojedninih specijalizovanih ulja). Teško da su baš vrh (zapravo samim kvalitetom uglavnom nisu ili tek ponekad jesu) ali u disciplini odnos kvalitet/cena jesu iznad proseka. U svetu motocikala bi mogli da budu i u vrhu. Kod automobila su se (naročito za 20k) polakomili (ili pod pritiskom prodavaca popustili) i ona je veća od primerene. Ipak, mora se reći da se često ide i sa nerealno niskim maržama za ulja (uopšte) u Srbiji (vidi 5 i 6).

9. Shell, i dalje u nemilosti zbog prošlosti, fabrička preporuka Ducatija, i čini mi se pomalo stidljivo za poneki KTM, ali tu je kraj.

Stalker: Moram priznati da nisam razumeo zbog koje prošlosti (a posle zaboravio da tražim pojašnjenje). Kao fabrička preporuka sigurno da se gura u Ducati. Kvalitet je (sigurno) O.K. mada se mora priznati da Shell može i bolje te da nema preterani interes u svetu motociklizma. Naravno da kao no. 1 mora svuda da bude u vrhu no ipak je to relativno tromi gigant a u ovoj oblasti treba (ponekad) i munjevito reagovati.

Moguće je da je ranije bilo problema sa falsifikatima (devedesetih ih je bilo tušta i tma) a da i danas nije potpuno rešen (problem). Multicompany drži aristokratski nivo kod automobilskih ulja sa malo višim cenama (no još uvek 2-2,5 puta nižim nego u npr. Nemačkoj). Za ulja za motocikle moram malo da “pronjuškam” a za sada mogu reći (doduše po inostranim informacijama) da su im 2T PS i Sintetička ulja izuzetnog kvaliteta. Delta sistem možda se čak i ne bavi ovim sektorom a ako i da, verovatno još nespretnije nego u automobilskom delu. Sistem “samoposluge” definitivno nema šanse kod motociklista.

Ovo je pokušaj da stvorim sliku našeg tržišta, isključivo što se zastupljenosti tiče, ostali aspekti su kod Vas. Čak mislim da je Castrol ispod Bardahla i Bel Raya, pošto nema ni jednog ozbiljnog ponudjača, ali da ne preterujem odma na početku!
Pozdrav

Ostavljam, naravno, prostora da sam u proceni pogrešio, naime zadnju godinu ne pratim najpomnije promenu tržišta, ali manje više, niko ne pruža noge dalje od dužine ćebeta (i pameti).
Još da dodam:

10. Elf, par standardnih proizvoda, 1-2 kom u 2T i 2-3kom u 4T opciji, izuzetno konkurentni s cenom, izuzetno bez sluha za osvajanje tržišta! (Takodje u AP Sport aranžmanu, kao i Selenia) Pre ćete videti Maybacha na ulici, nego 4 litre Elf moto-ulja u radnji!!!

Stalker: Teško da bi mogao da kažem da Elf nema kvalitet i u ovoj specifičnoj oblasti. Ipak (čak i mene) neke cene me zaista zbunjuju. Kod automobilizma to i ne bode oči (baš toliko) ali ovde definitivno DA. Normalna vožnja (kod iole starijih motocikala) zaista može da prođe sa PS ili HC uz nisku cenu. Ako bi ste da prođete jefino (jeftinije) a dobro (što naravno ne ide jedno sa drugim ali …) Elf bi zaista mogao da bude (dobar) izbor. Ipak ne bih očekivao (baš) vrhunske domete.


Što se Castrola tiče, da nije TTS-a (2T) koji je uvek rado vidjen gost u svakoj radnji, kao da smo u 80-tim, Castrol bi sigurno delio fenjer na domaćem tržištu, sa Elfom i Seleniom. Voli Srbin taj TTS, bez obzira dal' je falš il ne. ''A braaateeee, Castrol je Castrol, braaateeeee...''

Stakler: ‘Cela’ istina (na žalost!).

END

Završna reč:
Nema tu mnogo šta da se kaže. Malo mi je lakše jer sam se (zapravo) setio (u dodatnim komentarima) i većeg broja brendova nego čovek koji je (bar za tržište i zastupljenost kao i afinitete bajkera) upućeniji (bar za sada).

Prava (objektivna) TOP 10 lista bi mogla da bude i nešto drugačija ali i ovakva kakva je dosta kazuje.

Ne iznenađuje izostanak imena kao što su Liqui Moly (ne toliko poznat i omiljen kod bajkera a naročito mlađih) ili Kroon (bez mreže maloprodaja) bez obzira na njihov visok kvalitet.

Repsol već nekako bode oči (njegov izostanak) ali je stvar u zastupništvu (uvozniku, distributeru) koji je relativno nov i tek treba da se nametne tržištu.

Najveće (ali NAJ) iznenađenje je da makar pri kraju liste nema Fuchs-a (Silkolene brend).

No i tu je odgovor lak. Tek je (ne)punih godinu dana od kada je Mulitcompany preuzeo uvoz, distribuciju i zastupanje Fuchs-a u Srbiji, nakon što je Fuchs d.o.o. prestao sa radom. Objektivno im treba bar dve-tri godine da se povrate pa tek onda izvrše (eventualni) prodor čak i na tržišta industrijskih maziva (gde je Fuchs “babaroga”) ili automobilskih (gde nije jak kao sa Silkolene-om ali je tržište veće, naročito teretnog transporta). Zapravo bi im Silkolene trebao da olakša posao te da postane neizbežno ime u TOP 5 za max. dve godine ali bi to zahtevalo posvećenost (do čak odvajanja odeljenja za Silkolene) što je u vreme krize malo teže (i riskantnije) izvesti.

9 коментара:

  1. Stevo,
    Možda bi se mogao ovaj sajt malko redizajnirati u pogledu preglednosti tema.
    Osim po datumima objavljivanja članaka, bolje bi bilo podeliti na oblasti, kao Motorna uja, Ulja za transmisije, RT, Kočione tečnosti, Hidraulična ulja, Masti, .......
    Ko redovno prati teme, možda se može uključiti, ali neko ko prvi put uđe, da traži neku određenu informaciju, teško da će naći ono što hoće, tako da se gradivo sužava za usku grupu ljudi.
    Može ostati i "arhiva" ili "aktivne teme".
    Izvini što je ovo ovde off topic, ali ne znam drugi način da te kontaktiram.

    ОдговориИзбриши
  2. O.K.
    Sasvim si u pravu. No moram malo da pročeprkam kolike su mogućnosti blogger servisa.
    Ovo ipak nije pravi sajt te su neke stvari ograničene.
    Ipak, ne treba zaboraviti "search" opciju, koja je google mašina (makar uprošćena) i jako moćna.
    Organičeno (ili čak uopšte ne) pretražuje komentare no to se možda može i podesiti. Nisam ja baš neki bloger (u tehničkom smislu) mada je to i zamišljeno kao servis gde je se autori koncentrišu na sadržaj i ne gube mnogo vremena na tehničke detalje. Naravno sve ima svoju cenu.
    Pokušaću nešto da uradim (i) na ovu temu.
    Hvala na sugestiji (predlogu).

    ОдговориИзбриши
  3. Poštovani,
    postavio sam Vam pitanje u temi "Motorna ulja po proizvođačima" od 7.aprila 2009.godine,pa Vas molim da mi odgovorite u navedenoj temi kad budete mogli.Unapred se zahvaljujem.
    Dejan

    ОдговориИзбриши
  4. Baš sam gledao nove komentare (pre par minuta).
    Pokušaću da odgovorim u naradnih pola sata (na oba od juče do danas, ne računajući ovaj).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  5. Srecna godisnjica... Nazalost nisam bio clan kada je bila prva, ali svakako svaku sledecu necu propustiti.. Puno uspeha u daljem radu...
    Nikola Milic

    ОдговориИзбриши
  6. Stevo srecna godisnjica bloga. I da uz puno kvalitetnih tekstova docekamo dvocifrene godisnjice.

    PS. U Astri je Mobil 1 0w40 NewLife. Potrosnja je nesto niza od 5w30, ali motor prede. Pratim na dalje sta se desava.

    ОдговориИзбриши
  7. Još jednom, hvala Dejane.
    Potrošnja je nešto niža ... ulja? ili goriva?
    Za potrošnju ulja je logično, za gorivo nije nemoguće ukoliko se vozi dosta po gradu (na primer 60%). Da motor prede, to se podrazumeva.
    Ulje u vašem automobilu je vrhunskog kvaliteta te nemate šta da brinete. Pratite šta se dešava pa javite vaše utiske.

    ОдговориИзбриши