Nije baš tako ali nije ni daleko od toga.
Više
puta sam napominjao da skupo ne mora da bude dobro a najskuplje najbolje no
retki su „izuzeci koji potvrđuju pravilo“. Doduše volim da citiram i:
-
Loš proizvod može da bude i skup i jeftin a dobar mora da bude skup.
Uz
svaku nerealno nisku cenu ide i neka začkoljica. Ne bih sada o tome da je niže
cene moguće (manje-više regularno) postići i da sve bude (prividno) u redu.
Profesionalci znaju i bolje od mene (imaju i konkretne ponude a i što je
bitnije fakture) kolike su cene kada se kupuje na veliko iz prve ili druge
ruke. Za proizvođača ste sa kamionom mali ali kod veletrgovaca koji kupuju
direktno svakako niste a možete solidnu cenu imati i za jednu paletu (jednog
proizvoda). Izvozne cene su po pravilu 2,5-3 puta niže od što plaća kupac ali to
je tako. Moguće je ići na na samo dva puta veće cene ali to nije igra „po
pravilima“ i dugoročno je neodrživa.
Tako je
za priču „koliko para – toliko muzike“ Srbija veoma nezgodan i nepregledan
teren. Cene su raznolike, brendova ima „tušta i tma“, čak i u jednoj prodavnici
često možete naći i 10 brendova a ukupno na tržištu ima (bar) 100 (i slovima
STO).
Iskreno
ni sam ne znam mnogo od njih, za neke sam naleteo na net-u (mali Nemački
proizvođači, razni) a za neke se setim „iz malog mozga“. Tržište je prilično
neregularno a sami smo za to krivi. Usitnjavamo tržište te za većinu velikih
kompanija nema ekskluzivnog uvoznika i distributera (svi bi to da budu), a
država je dozvolila slobodan uvoz što osim dobrih stana (pada cene kao
korisnicima najbitnijeg) ima i svoje loše (povećana mogućnost falsifikovanja).
U
uslovima gde nema kontrole porekla robe a još bitnije kvaliteta iste, sve je
moguće te „lovci u mutnom“ jako dobro prolaze. Čuvajte se toga te (ovo će tek
biti posebna tema) pre svega kupujte od ovlašćenih uvoznika (distributera) ili
ako nemaju maloprodaju pitajte za savet gde kupiti i na šta obratiti pažnju pri
kupovini. Ovo je jednino dovoljno sigurno a za većinu nas (kupaca) dugoročno i
najbolje. Naravno ima i manjih uvoznika koji su O.K. ali je to više slučaj nego
pravilo.
Ko su
zvanični uvoznici? Više o tome u posebnom tekstu (kao uvodu u serijal „kupujmo
originalno“, uz šta će ići i nagrade, nisam zaboravio) a za sada samo (u
najkraćem obliku):
Oni
koji se pojavljuju na sajtu proizvođača (centralnom) ili vas proizvođač
usmerava na sajt u Srbiji.
Od
toga nema sigurnijeg uz napomenu da se kod nekih kompanija (nema pravila da li
su veće ili manje) mora uputiti upit za tu informaciju. Ipak većina makar navodi
ime i adresu onoga ko je zvanično uvoznik i distrubuter, ponekad (na žalost ne
uvek) i ekskluzivan. Ovo je najbolji način da se zaštitite od falsifikata makar
zvanični kanal bio skuplji (10-tak %). Sve što je izvan ovih kanala, može ali
ne mora biti dobro. U većini slučajeva nije. Zašto bi razmišljali?
No
vratimo se osnovnoj temi: vredile li maziva koliko koštaju?
Uzeću
primer iz Bugarske koji je veoma karakterističan.
Cene
su sa benzinskih pumpi na glavnim magistralnim pravcima, u par slučajeva onih
čija su i ulja a gde se ne distribuira gorivo, naravno ne i uglavnom su cene sa
Rompetrol-a (možda ne i isključivo ali je prilično uočljivo da cene ne variraju
više od 5% što je u Srbiji ređi slučaj).
Sve
cene su u levima (1€ = 1,96 lev), malo su po sećanju pa je moguće da su
aktuelne cene jedan lev gore-dole, završetak cena tipa ,90 ,95 ili ,99 sam
zaokruživao na prvu veću vrednost. Cene su za standardna 5W40 ulja (dakle NE sa
ACEA C3 već API SM/CF) osim kod Castrola gde se radi o Magnatec-u koji je ACEA
C3 ulje (što doduše malo kvari sliku ali šta je tu je).
Lukoil
18 leva
Prista
Oil 20 leva
Eko
Helenica 20 leva
Valvoline
23 leva
Mobil
25 leva
Shell
27 leva
Castrol
29 leva
Kada
se ovako postavi sve je prilično jasno. Sigurno je da lista predstavlja SNAGU
BRENDA. Naravno u lokalu mada bi se moglo i interacionalizovati. Ipak treba
uzeti u obzir da je Shell dugo prisutan da kupiti njihovo ulje na njihovoj
pumpi znači više nego kupiti Mobil na Rompetrol-u. Osim toga Mobil je iz Turske
i to se zna pa i manja cena mada Mobil nije (skoro nikad) bio vodeći u toj
disciplini ako izostavimo Mobil 1 seriju koja ovde nije u pitanju. Zanimljivo
je da ulja praktično istih specifikacije mogu da imaju tek 35% razlike u ceni
najjeftinijeg i najskupljeg (Prista nasuprot Shell-u) a sličnih 50% (uzevši
samo Lukoil u obzir) ili 60% ako se uzme i Castrol mada je razlika u
specifikacijama značajna iako im je zajedničko API SM/CF osim Eko-a koji ima
samo SL/CF ali zauzvrat (u odnosu na Lukoil) ima MB 229.3 i VW 502.00, između
ostalih ( ACEA A3 / B3/B4 kao najvažnijih
ili tačnije najvažnijeg).
Kako
stoji stvar sa samim kvalitetom?
Zapravo
je tu negde. Iako je Shell možda po opštem kvalitetu i bolji od Castrola isto
tako se može reći da je Castrol jedini sa ACEA C3 te (a ne samo tim) i
najkvalitetniji no još je bitnije od toga istaći da od Valvoline-a do
Castrola-a razlika i nije značajna. Mobil 3000 bi možda takođe mogao da se stavi
i na mesto jedan, ali uzmimo činjenicu da je ipak iz Turske pa je možda i na
pravom mestu. Čak bi se moglo reći (a nije li to uvek tako) da poslednji u nizu
zaslužuje makar jednako mesto sa Mobil-om. U krajnjem slučaju nije lako ni ta
ulja porediti jer bi se kod nekih vozila (i goriva) bolje pokazalo jedno a kod
nekih drugo. Uzmimo samo najbanalniji primer: Valvoline najviše sulfatnog
pepela – 1,2% a Castrol najmanje 0,75% te Mobil sa 1,0% tačno u sredini, za
Shell podataka nema ali je tu negde 1-1,1% najverovatnije.
Razlika
u ceni od 25% nije ni tako velika ali je svakako veća od razlike u kvalitetu.
Sa
druge strane lako se može reći da bi Prista bila uz same velikane i sasvim je
sigurno da tu dobijate više za svoje pare, makar isto kao i za Valvoline. Ipak,
realno gledajući čak i na domaćem terenu Prista nije toliko jak brend da bi se,
makar u najnižoj sintetičkoj kategoriji, mogla cenovno meriti sa mejdžorsima.
Eko
Hellenic-a ima solidan kvalitet ali je 5W40 Megatron ipak malo starija
formulacija i nedovoljno konkurentna. Nije za klasu lošije i prati ostale iz
grupe ali bi u detaljima moglo biti poraženo od većine njih. Sa druge strane
kao Grčko ovo ulje mora biti skuplje nego da je domaće pa bi se moglo reći da
nijansu u kvalitetu (ili nijansicu) nadoknađuje što malo jačim brendom (pitanje
da li jeste na Pristinom domaćem terenu) a većim delom činjenicom da samim tim
što je iz Grčke mora biti i skuplje (bar 10%).
I na
kraju imamo Lukoil koji je ciljano najjeftiniji. Nije da ne mogu bolje, mogu
sigurno ali to se uklapa u strategiju poslovanja. Sa druge strane, makar i
adekvatnog opšteg kvaliteta, uz nedostatak standarda i odobrenja ovo je možda i
maksimum što može postići a i kvalitetom je makar zbog toga neki (mali) stepen
niže.
Iako
bi moglo da se kaže da su sva ova ulja iste klase (kategorije, nivoa) moralo bi
da se prizna da je ona i prilično „razvučena“ te da razlike u kvalitetu
postoje. Kolike? Teško je reći ali manje nego u novcu.
Pitanje
isplatljivosti nema jedan odgovor te mnogo zavisi od konkretnog vozila i uslova
vožnje.
Za
normalne (i/ili lake) uslove vožnje te manje zahteve (API SL ili SJ) sva su ova
ulja „više nego dobra“ (ili kod Eko-a i SL-a, dovoljno dobra) te je pitanje
vredi li dati znatno više za malo bolji kvalitet koji se čak i neće ispoljiti.
Sa druge strane, nikada nije ulje „previše kvalitetno“ pa i kad ne vredi, ima
neku zasnovanost i nije čisto bacanje para. Za veće zahteve, počevši od API SM
gde Eko ispada („na prvoj krivini“) preko nekih koje neka imaju (BMW LL-98 ili
GM LL-B-025) a druga nemaju (i gde su prva očigledno „bolja“, tj. pogodnija) pa
do „najboljeg“ Castrola koji bi to mogao lako biti za ACEA C3 zahteve iz
prostog razloga što ostali nemaju ispunjen C3.
Kako
god, Castrol je najcenjeniji brend (bar sam takav utisak stekao) te ima i u
tome nečega, a prati ga Shell u stopu a Mobil bi možda bio i „negde između“ da
je Francuski.
Naravno
analiza nije obuhvatila veći broj brendova ali princip je isti a rezultati
slični. Total bi se baš lepo uklopio u priču (negde sa Valvoline-om ili možda
čak Mobil-om). Da li bi relativno jeftini Elf i relativno skupi Motul pokvarili
gledanje na stvari? Zapravo ne jer bi u suštini zaključili isto. Možda Elf
jeste bolji nego što košta ali sigurno nije bolji od skupljih (mada nije mnogo
lošiji; ipak negde u nisku cenu mora da uđe kalkulisanje sa kvalitetom), a sa
druge strane Motul možda cenom višom (a ne zaboravite može biti i ista ili
manja) od Castrola malo bode oči, ali X-Clean je sigurno bolji od Magnatec-a
(doduše više je klasa EDGE-a pa nije baš ni pravo poređenje) pa mora i
više da košta, a X-cess bi verovatno bio bar na cenovnom nivou Castrol-a i bez
ACEA C3 ali bi tu negde objektivno i morao da bude. No to bi nas odvelo daleko
a samo je hipotetički te slabije primenjivo jer ima drugačiji uticaj brenda (i
brendiranja), dok je on prilično sličan kvalitetu u navedenoj seriji. Osim toga
svi drugi pominjani su hipotetički tu (osim Total-a čiju cenu samo nisam „snimio“)
jer računam i uticaj distribucije koji je sličan ukoliko se uzme situacija „benzinskih
pumpi pored auto-puta i na magistralnim pravcima.
Dakako,
sistem distribucije jako, jako utiče na cenu tako da je ovde uslovno uzeto da
je za dati primer prilično ujednačen što je tek delimično ali približno tačno.
Postoje i drugi uticaji koji nisu detaljno razmatrani. Priča je duga pa samo da
pomenem „vrh ledenog brega“: troškovi transporta koji su za Pristu najmanji a
za Valvoline i Shell najveći, te (ma kako mala) carina na Mobil koji time delom
ali ne u potpunosti kompenzuje jeftiniju proizvodnju, itd.
Sve u
svemu nije u potpunosti „koliko para – toliko muzike“ ali nije ni daleko od
toga. Razmislite i sami.
Svaka cast profo na tekstu...dajte,molim Vas da napravimo listu top deset,90% originalnih ulja,nazive i adrese uvoznika kao i distributera...u Bg-u i Srbiji...razlike u cenama u pojedinim radnjama su znatno velike...nalazim pojedine marke ulja jeftinije u prodavnicama nego kod uvoznika...izgleda su usli u semu,bocice su sve identicne i svaka ima deklaraciju...prosle godine u kit comercu sam kupio elf excellium 5w40 po vise nego povoljnoj ceni i bio sam zadovoljan...sad je kod njih elf competition 10w40,380din po litru,dok je u radnjama koje takodje uzimaju od profaca kao uvoznika kanta od 4l 1720din...nesto tu meni smrdi...druga stvar,nude mi samo kanticu od 5l,ovog od litar imaju samo dva...radnja u Kneginje Zorke na Vracaru,American Denim,nudi Eneos 10w40 po akcijskoj ceni od pre 2 meseca 1490din...otkud njima uopste to ulje i deklaracija,ako nisu na zvanicnoj listi distributera...spomenuo sam na cbc-u,bergoline ulja,ima i uvoznik,ali nekako je mali asortiman tih ulja i nemaju tds-a...za sada jedino sunoco i mil i mil company...futura titan 10w40 490din/l...njima jos jedino nisam nasao manu...dajte da iskopamo bose ozvucenje po niskoj ceni,ako je to uopste moguce...veliki pozz
ОдговориИзбришиSjajno, kao i uvek do sada profesore. Kada smo kod cena, samo da dodam MOL dynamic prima 5w 40 na njihovoj pumpi 840 din/l ako se secam, dok u Tempu kosta 600din. Cudno zar ne?
ОдговориИзбришиSve je O.K.
ОдговориИзбришиSlede tekstovi. Ne može tako brzo i kratko.
Naravno, biće naglašeno da ne mogu da tvrdim nešto što ne znam te da nije nemoguće da ima originala i na drugim mestima (za neke brendove, za neke i ne).
Ali prvo treba odgovoriti na pitanje:
Šta je originalno ulje?
Naravno, u tekstu o tome (neće biti prvi sledeći; možda tek treći).
MOL me malo iznenađuje jer (kao što tek sledi) iako ima malo logike da direktni uvoznik (pa čak i proizvođač) nema najniže cene (drugima daje takve), to može biti do 10%. Ova razlika (zaista bi trebalo malo proveriti "sećanje" a i cenu na pumpi, jer koliko se pa ja sećam bila je i veća ako istu nisu spustili) od skoro 30% nimalo nije NORMALNA.
Ako je tako, to je zaista loše. MOL kao velika i ozbiljna kompanija prva ne bi trebalo ovako nešto da radi jer nije u interesu kako njima tako i ostalim uvoznicima i dugoročno potrošačima.
Ne kažem da kratkoročnih ciljeva u ovome nema ali i dalje je loše.
Čak i da su ispitali (naše) tržište i doneli racionalne zaključke (da smo takvi kakvi smo) i po njima i postupaju, neozbiljno je. Makar njima to ne treba. Ako im treba ... vrlo bih se razočarao.
Ovo više priliči sitnim pilićarima jer je čisto šićarenje a ne poslovna politika ozbiljne međunarodne kompanije.
No i to će doći na red. Za sad ovoliko.
Zvanicni uvoznik nije uvek najjefiniji ne samo zbog vece marze koju (mozda) daje prodavcima vec i zbog "sivog" uvoza istog proizvoda. Na pr. mali prodavac uzme 200-500l.nekog ulja, daje to prevozniku u Solunu, Sofiji i sl, i prevoznik mu to donese za nadoknadu od, recimo 0.5-1.0 Eura po litri. Za ulja ne znam, za tekstil nadoknada je cca 2-3 Eura po kg. robe. Sve je to organizovano, vi kupite u maloprodaji, sa popustom jasno, predate prevozniku i za 3-4 dana uzmete robu u Bg. Tako nas 0prodavac dobije popust od maloprodajne cene, a nadoknada prevozniku je umesto carine i DDVa. A zvanicni uvoznik sve to mora platiti u punom iznosu. Nije mi namera otkrivati toplu vodu, samo sam hteo staviti akcent na to da jeftinije ulje kod nekog ne mora automatski znaciti da je to falsifikat, vec je ta cena najcesce rezultat "balkanske" ekonomije. Makar sto stoji da je rizik od falsifikata ipak veci no kod uvoznika.
ОдговориИзбришиLepo ste ovo iskazali.
ОдговориИзбришиPostoje razni načini da se bude jeftiniji od zvaničnog uvoznika na veliko. Ovo je jedan od njih.
Uglavnom su varijacije na temu i jesu u smislu da se izbegne carina (ili veći deo, deo mora da se plati "transporteru" koji pa mora da ima svog carinika, a sve se toleriše jer ne ide ogromna količina odjednom).
Ima tu još i poseban štos, ali više o tome kasnije.
Naravno da dobar deo robe nisu falsifikati ali strogo gledavši to nije ORIGINAL, jer je dobavljeno sivim kanalima a beleži se kao prodaja u susednoj državi. Dugoročno dobijamo da zvanični uvoznik ne može da dobije cene kao onaj u Grčkoj, Mađarskoj ili Bugarskoj jer prodaje manje od njih i tako ukrug. Naravno sve više se prebacuje lopta na sive tokove.
Problem je kompleksan, a ni država koja bi trebala da ima interes (a zapravo nema) kao ni proizvođač (kome je taj interes mali i tretira nas kao Burkinu Faso, te smatra da smo sami sebi problem i ne želi da se u to petlja) to neće da reše (u većini slučajeva) EKSKLUZIVITITOM (makar podeljenom na dve ili maksimalno tri firme) osim u par retkih ali jako pozitivnih slučajeva. Više o tome u daljim tekstovima (koji slede malo kasnije).
Naravno i PDV igra značajnu ulogu. Znamo da se on kod nas plaća "unapred" a za odbitak treba da se načekaš.
ОдговориИзбришиSivi kanali taj problem nemaju. Višak "obrtnog kapitala" značajno može da smanji cenu.
ITD.
Kao što sam rekao tek pišem o ovome. Svaki predlog, primedba i sugestija su dobro došli.
Triton oil je ovlasceni uvoznik za MOL ulja, bilo bi interesantno videti cenovnu razliku izmedju njih i MOL grupe. Aleksa
ОдговориИзбришиPoštovani g. Aleksa,
ОдговориИзбришиTriton Oil je ovlašćeni distributer MOL maziva. Tako i sami kažu (na sajtu). Od 2008. godine.
Nije mi baš logično da direktno uvoze pored Intermol-a (Intermol d.o.o.) što je ćerka kompanija MOL-a i vodi sve primarne aktivnosti MOL-a u Srbiji. Naravno i u oblasti maziva (direktno preko MOL-Lub, koja je pa opet u sastavu MOL grupe, kao posebna kompanija koja se bavi mazivima).
Triton Oil je O.K. (na prvi pogled) iako o njima zapravo ne znam mnogo. Sviđa mi se što imaju 3 visokoškolaca tehničke struke. Po sastavu se vidi da je prilagođeno uslovima tendera velikih državnih firmi ali bolje i tako nego nikako) što nije pravilo za domaće distributere (ili "distributere").
Ne bi me čudilo (očekivao bih) da su cene preko njih (pa u MP) niže 10% nego one na MOL pumpama.
Nije nemoguće mada MOL ima pristojne cene osim u pojedinim kategorijama. O samoj kompaniji (MOL) i njenim mazivima imam visoko mišljenje i već sam ga iskazao (u tekstu o njima i još nekoliko vezanih tekstova).
Pozdrav.
Lep tekst, sve pohvale...
ОдговориИзбриши