Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

петак, 02. септембар 2011.

Obnova gradiva (znanja), Renewal of Knowledge


Posle više tekstova o motociklističkim uljima vraćamo se na automobilska. Posle tolike pauze uz onu letnju (i pad čitanosti od oko 20%), koja je normalna i poželjna (da ne nastane prezasićenost), prvo treba malo da se podsetimo nekih (osnovnih) stvari.
Kao što, na početku školske godine, obnavljate tablicu množenja, jednačine, ćirilicu, latinicu i ostalo (sa svojom decom), tako bi mogli malo da obnovite gradivo iz sveta maziva. Osim toga, česta je primedba da je da tekstovi mogu i malo da budu jasniji i kraći.
Može li malo prostije?
Može, naravno!
Šta sipati (od motornih ulja) u vaš automobil (motor), u manje od 2000 reči! Počinje – SAD!
1. Novi(ji) automobili (ne stariji od 5-6 god. i sa manje od 100k km)
Koristite ulje po standardu proizvođača. Ovo bi za VW bilo po pravilu VW 504.00/507.00 (uz eventualno VW 503.01 za benzince i VW 506.01 za dizele, češće), kod mercedesa MB 229.5(1) ili eventualno 229.3(1), BMW LL-04 (za dizele praktično jedini za ovu kategoriju) uz LL-01 kod nekih benzinaca, kod GM-a Dexos ili eventualno neki stariji, kod Ford-a ima više kandidata ali uglavnom noviji od 913-ce (ili 913C)  i 917-ce (VW 505.01), itd.
Da li je ovo i obavezno? Skoro da jeste i preporučio bih kao obavezno (inače mi propade stav da treba ići na bolje kad god je moguće).
Doduše, ne treba zaboraviti da je većina ovih standarda zasnovano na ACEA standardima (nisu li svi evropski proizvođači članice ACEA?) uz pojedine dodatne testove. Tako da bi za benzinske motore ACEA C3-08 ili čak A3/B4-08 u većini slučajeva bilo dovoljno. Naravno pojedini motori imaju ACEA A5/B5-08 zahtev (ređe A1/B1) te ACEA C2 ali A3 i/ili C3 pokriva više od 80% vozila a uz A5 sigurno više od 90%. Kod dizela ne treba zaboraviti da je uz DPF obavezan neki ACEA C standard (C1, C2 ili makar C3 kao HTHS i najmanje rigorozan po ovom pitanju dopuštajući i Mid SAPS ulja a ne samo Low SAPS, kod Renaulta C4). Inače bez DPF većina common rail mašina se zadovoljava sa A3/B4.
Najbolje je da ACEA bude iz 2008. (ili novija, mada je retkost videti takvo ulje a i 2008. je još uvek aktuelno) ili 2007. a minimum bi morao (standard) da bude iz 2004.
API je prilično nerelevantan za dizel mašine iako se većina njih može voziti na CI-4 a kod benzinaca preko 80% bi se zadovoljilo sa API SM nekih 10-15% čak i sa SL (ili SJ uz ACEA A1) a tek 5-10% izričito traže „više od“ SM. Ipak za ovako nove automobile API uzmite kao standard od manjeg značaja i pre svega kao nešto što treba da bude apsolutni minimum.
Viskoznosti su po pravilu 5W30 a ako standard ima više njih koristite nižu viskoznost, sve dok se radi o SAE 30 uljima (do 0W-30) a 0/5W-20 samo po preporuci zvaničnog servisa. Većini modernih motora SAE 40 („četrdesetice“) samo povećavaju potrošnju ulja i goriva iako se za oštriju vožnju 0/5W-40 ne trebaju odbaciti.
2. Automobili u dobrom stanju (5 do 10 god. stari i sa 100-200k km)
Ovde je (za Evropu naravno) ACEA „alfa i omega“ svega. Koristite ACEA preporučeni standard od strane proizvođača automobila (motora) uz preporuku da se i dalje koriste standardi proizvođača. Ovde su aktuelni malo stariji standardi (VW 502.00 ili 505.01 te „eventualni“ iz prethodne kategorije) ali je većina njih kompatibilna „unazad“ pa 504/507, BMW LL-04, MB 229.5(1) mogu da se koriste i umesto ranijih standarda. Ovde je dobro NAGLASITI da ako standard dopušta više VG (viskoznih gradacija) onda treba birati veću ili srednju (ako ih ima tri-četiri što jeste slučaj kod nekih Mercedesa, BMW-a, Opel-a). To bi po pravilu trebalo da bude 5W40 mada 5W30 još uvek nije izbačen iz igre. Više gradske vožnje preteže ka 0/5W-30 a više vožnje van grada 0/5W-40 dok u slučaju oštrije vožnje 5W-50 postaje zanimljiva opcija ili još bolje reći 5/10/15W-50. U slučaju dve zamene godišnje, kombinacije su (SAE) 30/40, zima/leto (normalna vožnja) i 40/50 (oštra, sportska vožnja, zahtevni motori).
ACEA A3/B4 obuhvata bar 2/3 vozila, A3/B4-08 poželjan, iz 2004. obavezan (standard). Za benzinske motore je API SL ugavnom dovoljno (više od 2/3 vozila) a SM poželjno i toplo preporučujem. ACEA A3/B4/C3 je nešto što bi bilo prikladno za 90% ili više vozila ove kategorije. Čak i kada nije obavezno (a naročito za dizel motore) veoma preporučujem. Po pravilu u 5W-40 VG.
Ulja za starije motore nisu (još) obavezna ali se već mogu koristiti (od nekih 150k km) čak je i preporučljivo. Ova ulja u: 5W30, 5W40, 10W40 viskoznostima su za ovu kategoriju sasvim O.K.
Pri kraju ovog perioda 10W40 postaje zanimljiva (jeftinija) alternativa sintetičkim uljima 5W-30/40 no nije moja preporuka i nešto je što treba izbegavati osim ukoliko se vozilo malo koristi (manje od 10k km godišnje te na toliko i menjati ulje).
3. Automobili iz devedesetih (XX veka)
3.1. Druga polovina devedesetih ili motori sa manje od 200k km
Ovde je (bar) lako. Gotovo po pravilu treba koristiti 5W40 ulja, sintetička (sintetska) te API SL/CF ili SM/CF. Naravno i 10W40 je dozvoljeno i to je zapravo PODRAZUMEVANA VREDNOST (DEFAULT), mada bi je zapravo trebalo uzeti kao minimum. API SL/CF je ono što mnogim dizelima bude dobro a većini benzinskih motora. Naravno kod benzinaca je i ACEA A3 dovoljna a kod dizel motora A3/B4 ili (samo) B4 ukoliko se koristi (a ne bi trebalo) lošije dizel gorivo (D2 sa cca. 0,5% sumpora). Ako se (ipak) koristi lošije gorivo, treba se držati ulja koja imaju TBN veći od 9 i skratiti interval zamene na polovinu ili max. 2/3 do tri četvrtine standardnog, a u slučaju mnogo gradske vožnje na 1/3 do polovine. Ovde je za dizele CH-4 ili CG-4 ono što je poželjno ali samo ako se koristi ED odnosno CF-4 je obavezno (uz neki viši, a može ići i do CI-4) za loše dizel gorivo.
Motor je još uvek u dobrom stanju (i ne troši mnogo više ulja nego kad je bio mlađi) ali je korišćeno 10W40. Može se pokušati prelaz na 5W40 ali nema ničeg lošeg ostati na 10W40. Čak i za motore u ovako dobrom stanju 15W40 nije bauk, a ako se dva puta menja ulje treba ići na 15W40 leti, a 5/10W-40 zimi.
Neki od automobila (s kraja devedesetih ili početka XXI veka) su već pogodni kako za 5W50 tako i za 10W60. Ovo se naročito odnosi na pojedine BMW, MB i Alfa Romeo automobile.
3.2. Prva polovina devedesetih i motori sa 200 do 300k km
Ovo je još lakše! 10W40 API SL/CF (mada je i SJ/CF više nego dobro ali je takvih ulja sve manje) kao celugodišnje i to je to. Može (tu i tamo) 5W40 (ako baš ne troši ulje motor i/ili ako se već koristilo takvo ulje, zapravo naročito onda). Naravno i 15W40 (dolivati slično 10W40 zimi ili koristiti zimi 10W40 mada je i čisto zadovoljavajuće) je više nego dobro. Nisu loše kombinacije 5/10W-40 zimi, a 15W40 ili 15W50 leti.
Za (čak i zimsko) korišćenje 5W40, opšti savet je da se to radi obazrivo (i ne bez preke potrebe) uz redovnu kontrolu zaptivki.
3.2.1. Motori koji troše nešto (ali malo) više ulja od istog novog automobila
Ukoliko motor malo troškari ulje (ali oko pola litara na 1000km) treba koristiti 15W50 preko cele godine ili 10W40 zimi a 20W50 leti.
Ulja tipa Maxlife/High Mileage su za motore ove kategorije (i 3.1) već veoma preporučljiva. Ovde je upotreba 10W60 ulja preporučuje gde god se xxW-50 spominje u uputstvu automobila. Naravno kao celugodišnje (makar se 20W-50 spominjalo samo za više temperature).

4. Osamdesete godine (XX veka)
4.1. Automobili sa 150-250k km (manje korišćeni)
Ovi motori po pravilu moraju makar da troškare ulje te retki koji to ne čine trebaju da se tretiraju kao kategorija 3.2.
Ako ste dogurali do „četvrt veka“ ali sa tek pola puta do meseca, 15W40 kao celugodišnje je preporuka no. 1 (čisto mineralno). Takođe je kao no. 2 preporuka 15W-50 mineralno ili neko PS ulje za starije motore. Nije loše koristiti API SJ, SH ili SG ulja. Najlakše je naći SG ulja koja su više nego dovoljna a kod manje od 5000km godišnje i API SF/CC za benzince dolaze u obzir. Za dizel motore se potrudite da ulje bude CF ili makar CD (obično SG/CD, tj. CD/SG). Idealno bi bilo leti koristiti 20W-40/50 ulja a zimi 15W-40 ili u hladnijim predelima i 10W-40.
Ulja za starije motore su možda i ponajbolja preporuka. Setite se da ona više odlažu probleme nego što ih rešavaju. Upotreba sintetičkih ulja je diskutabilna. U principu ih treba izbegavati, ne zbog bog zna čega, već verovatnog propuštanja (već starih) zaptivki.
4.2. Automobili sa više od 250k km
Potrošnja ulja je minimalno 5dl na 1000km a uobičajena je između 0,5lit. pa do celog litra. Koristite 15W40 zimi a leti 20W50 ili čak 20W60.
Naročito je dobro koristiti Maxlife/High Mileage i slična ulja. Kod nekih automobila je još uvek moguće koristiti Racing 10W60 ulja. Vredi probati, većina njih je tek SJ ili SH a neka su i SG (doduše i SL) a (takođe) većina su polu-sintetička ili HC ulja.
Zapravo ovo je idealna celugodišnja VG dok je odmah za njom 15W50. Kombinacije 15W40/20W50 ili čak 10W40/20W50 su dobre kad god se prelazi više od 10 hiljada km godišnje. Sintetička ulja izbegavati, PS ulja mogu da se koriste ali pre svega ona „teža“ (veće viskoznosti).
5. Youngtimer i mlađa Oldtimer vozila
Ovo je za poseban tekst. Ipak, može se lako uočiti da je 15W40 zimi a 20W50 za pojedine od njih najbolje, a za većinu 10W30 zimi a leti monogradno SAE 30 ili mineralno 15W40. Za Youngtimer-e je SF/CC više nego dovoljno a za dizele CD (standard koji potiče iz 1955.).
Takođe je moguće kosristiti i (retka) 20W-20 ulja zimi a SAE 30 ili SAE 40 leti.
Kod Oldtimera posle 1950. najbolje je koristiti 20W50 (ili SAE 40 leti), a zimi ih što manje koristiti (uz eventualno 15W40 sa manje detergeneta, max. SF/CC ili naći posebna ulja za tu namenu, SE za 15W40 dok postoji veći broj API SC 20W-50 ulja koja su pogodna za temperature u plusu ili manje mrazeve (-5 cel.) što nije neka prepreka jer se ovakvi automobili retko koriste po snegu.
Pravi (stariji) Oldtimer-i obično koriste monogradna SAE 30, 40 ili (naročito) SAE 50 ulja, sa malo detergenata ili eventualno 20W40/50 multigradna ulja.

Ispiranje motora:  
Ukoliko pravilno birate motorno ulje, prilično je nepotrebno. Zgodna prilika za upotrebu je kod kategorija 2. i 3.1. a naročito pri prelasku sa 10W40 ili 15W40 na 5W40 ulja. Ovde se podrazumeva duže korišćenje mineralnih ili (lošijih) PS ulja (a ne jednokratno i sezonsko). Ispiranje kvalitetnim proizvodima može biti jeftinije (a sigurno je brže) od mogućnosti da se prvi put (ili prva dva puta) zameni ranije (5000 do 7500km). Takođe je zanimljivo da vozila iz prve kategorije (na gornjoj granici iste) često bivaju dobri kandidati za ispiranje motora, kako zbog konstrukcija sa malim zazorima tako i zbog velikog specifičnog opterećenja ulja kod savremenih motora. Takođe je prekoračenje intervala zamene u kategorijama 1. i 2. nešto što čini ispiranje preporučljivim, kao i vožnja pri velikim opterećenjima motora (više od 50% pređenih km u jednom servisnom intervalu). Čak i ako se interval zamene ne prekorači sama činjenica da se ulje u motoru koristi 20, 30 ili 40 hiljada km (u Zapadnoj Evropi 30, 40 ili 50 hiljada km) je dovoljna da se posle nekoliko (veoma) produženih intervala zamene, motor ispere, naročito ako je korišćeno gorivo nešto nižeg kvaliteta (nivoa Evro 3 ili nižeg). Zavisno od motora i okolnosti idealno vreme može biti 100 do 150k km.
Mešanje ulja (u smislu dolivanja):
Skoro da je sve dozvoljeno. Ipak, najbolje je koristiti isto ulje koje ste sipali pred zamenu ili što sličnije. Polu-sintetička 5W40 ulja su nekako najuniverzalnija za ovu namenu. Ipak, još je bolje koristiti (ako već nemate originalno) ulje iste kategorije (sintetičko-PS-mineralno), iste (ili slične) viskoznosti (5W30/5W40, 10W40/15W40, 5W40/10W40; obe kombinacije za sva tri slučaja) i istih ili što sličnijih standarda. API SL se može mešati i sa SM i SJ ali je ipak najbolje da to bude isto SL, slično i za ACEA, mada je tu situacija znatno komplikovanija. API SG mešati sa SF i obratno ali izbegavajte mešanje sa višim standardima (iako većina SG može).
Nije loše da se ima u vidu kada ste na putu a nemate rezervno ulje (i ne možete ga lako naći).

Srećan novi razred (nekom prvi a nekom osmi), nastavljamo dalje!

50 коментара:

  1. Hvala Radovanu Stojanoviću za pridruženje članovima.
    Sada nas je 79 (i bar 50x više čitalaca).
    Registracija nije (da ponovim) obavezna!
    Ipak, hvala svima koji su odvojili nekoliko minuta za tako nešto. Nije krucijalno ali nešto (malo) ipak znači.

    ОдговориИзбриши
  2. Postovani profesore,

    konacno se i ja registrovao...moram da pohvalim Vase tekstove koji su na visokom nivou, kao i ljude koji prate ovaj blog. Svaka cast imam od koga da ucim, i nadam se da cu svoje znanje svakodnevno nadogradjivati.
    Elem, hteo bi da ucestvujem i ja, makar da pokusam, postavljajuci pitanja oko mog ljubimca zvanog jare :).
    Yaris je 2000to motor 1.0 50 kw, presao oko 155 000 km i do sada sam mu sipao eneos 10w 40 i mogu da kazem da sam zadovoljan. Godisnje prelazim 13 000 km, nekoliko puta godisnje se ide na duze relacije, a dosta cesto kombinovana voznja centar grada- sremcica. Po specifikacijama proizvodjaca za njega ide 5w30, 5w40 i kao dobra solucija 10w40. Uskoro dolaze i hladni dani, vozice se preko cele zime i nisam siguran da li je i poslednja napisana gradacija dovoljna da se zima izgura bezbolno, da li da se prebacim na 5w40 i da mi bude celogodisnje ulje?
    Veliki pozdrav, i nadam se Vasem odgovoru
    P.S ostavio sam isti komentar, naravno greskom a naslov je glasio SILKOLENE (prvi deo, part one)

    ОдговориИзбриши
  3. Poštovani g. Aleksa,
    Hvala na registraciji. I na pozitivnim kritikama tekstova kao i na poverenju.
    Vaš "jare" je dobro podmazivan jer je Eneos jedno vrlo dobro ulje. Uz evropremium ili uvozne benzine, te dok je nov, 5W30 je verovatno najbolja solucija.
    Ipak posle 155k km (cca. 100k milja) više nije, iako je tek na pola (ili manje) svog životnog veka.
    Što je dobro to se ne menja ... kaže se ... dok ne može i bolje, a uvek može :-)
    Dakle 10W-40 je veoma ekonomično rešenje za podmazivanje vašeg motora i savršeno se uklapa da se menja jednom godišnje.
    Ovo bi trebalo (moralo) da bude dobro rešenje sve do -18cel. te samim tim zadovoljavajuće za uslove klime u Bgd. (i okolini).
    5W40 ulja su sigurno superiorna zimi. Iako bi skeptici rekli da nisu neophodna, rezerva u vidu značajno manje viskoznosti od maksimalno dozvoljene (kod 10W40) za -20cel. nikad nije suvišna!
    Drugim delovima godine, ova ulja će biti ista ili malo bolja od nižekategorisanih 10W40. Osim čistijeg motora on će biti i za nijansu bolje zaštićen te bi u gradu potrošnja goriva mogla biti 1-2% manja.
    Može se desiti (ali ne mora i sigurno neće biti drastično) da pri prvoj zameni (ili prve dve-tri) potrošnja ulja neznatno poraste.
    Osim promene viskoziteta (što ponekad samo po sebi blago poveća potrošnju u prvoj zameni), radi se i o tome da sintetička ulja jednostavno isperu motor od (ma koliko malo) lakova i taloga (makar i onih mikro) te to obično rezultira malo većim sagorevanjem ulja u komorama (inače uobičajenom, zašto svaki motor mora da troši makar malo ulja).
    To svakako ne bi trebalo da bude za više od pola litara u toku zamene, mada kod "zapuštenih" slučajeva (koji zaprvo traže i ispiranje motora) može biti litar ili čak i više.
    Kod Vas ne očekujem drastično povećanje (ako ga uopšte i bude). Ne očekujem ni ekstremno brzo zaprljanje ulja.
    Znači budite spremni i da prvi put ulje zamenite i posle samo 6 meseci (u slučaju da već posle dva ili tri bude crno kao katran). Ovo je za vas više teorijska mogućnost jer se obično javlja kada se sa mineralnog pređe na sintetiku (koja posle "ne valja") ili ako je upotrebom PS ulja prekoračivan servisni interval.
    Već od druge zamene (ili često i odmah) potrošnja ulja će biti ista ili manja nego sa korišćenjem 10W40 ulja.
    Trenutno imate (baš) Eneos 5W40 na akciji. Cena izuzetno povoljna. Naravno i drugi brendovi dolaze u obzir a mislim da je i (standardna preporuka) Motul X-cess još uvek na popustu.
    Iako nema ničeg lošeg da ostanete i pri 10W40 (sasvim solidno rešenje), 5W40 je ipak bolje.
    Go for it!

    ОдговориИзбриши
  4. Stavljanjem kvalitetnijeg polusintetičkog ulja procureo mi je semering na radilici.Stanje se još pogoršalo sa kvalitetnim mineralnim uljem za mešoviti vozni park sa jakim detergentnim svojstvima i višim TBN om.Da dodam da semerinzi i nisu bili stari, menjani su kod generalne pre 4 godine.Aditiv protiv curenja ulja(a deluje kao regenerator zaptivki)je bio neuspešan u otklanjanju curenja.
    Iskustvo koje mi govori da ne treba kod starijih motora(čak i repariranih jer kvalitet zaptivki je obično niži od originalnih) juriti najviše standarde u klasi(konkretno MB 229.3 za 10W40)i izbegavati viši TBN od 8 (7-7,5 je sasvim dovoljno)

    ОдговориИзбриши
  5. Da akcija traje jos uvek i cena je oko 2200 dinara, cena je izuzetna i velike su sanse da se prebacim na full sintetiku. Inace na svakih 9000km menjam ulje iako ona promeni minimalno boju posle 6000 km. Ostaje mi da pazarim do 20.9 pa da konacno isprobamo i sintetiku :)

    ОдговориИзбриши
  6. 'kristina990' je zaista imao nezgodno iskustvo.
    Nije loše da se obrati pažnja na pomenutu pojavu.
    Uzgred, aditiv protiv curenja (regeneraciju) zaptivki je više da to spreči (ili eventualno deluje u ranoj fazi) nego da leči (već primećena curenja).
    Doduše vredi probati (ako je zaptivka nedostupna pa time i skupa za zamenu).
    Eto još jednog argumenta zašto ne treba (bar ne po svaku cenu) koristiti ulja za teretni program kod (makar starih) automobila - često su agresivna prema zaptivkama, iako nije pravilo.
    Visok TBN sigurno znači veću agresivnost i traži više aditiva protiv isušivanja zaptivki. Jeftinija ulja ih imaju manje, skuplja više, pa vidite gde ste u toj priči.
    Doduše, čak i bolja 10W40 ulja obično nisu kritična, već tek 5W40 sintetička (sintetska) ili (naravno) 5W30.

    Za Aleksu ovo ne bi trebalo da važi. Original Toyota zaptivke (pa makar prevalile desetu godinu) bi morale da budu (još uvek) O.K.

    Prva granica opreza jeste nakon nekih 10 god. ali bi ozbiljnije to trebalo posmatrati (i "agresivna" ulja izbegavati) tek posle 15god./250k km.
    Jako okvirno. Naravno zavisi od tipa vozila, šta je već korišćeno od ulja, opšte istorije motora (da li je pregrevan ili ne) i mnogo drugih faktora.

    ОдговориИзбриши
  7. Aleksa:
    "Inace na svakih 9000km menjam ulje iako ona promeni minimalno boju posle 6000 km."

    Promena boje ulja nije najbitniji (krucijalni) uslov za promenu ulja. Malo tamne boje (ili malo više) zanači da detergenti u ulju rade svoj posao. Svako kvalitetno ulje ima bogat sastav dispergenata koji mogu da stabilno drže suspendovane (dispergovane) čestice.
    Osim toga kod benzinaca njih ima znatno manje.
    Ovo ne treba mešati sa "zagorelim" uljem (oksidisanim) što je pojava vezana za teške uslove rada i/ili prekoračenje intervala zamene.
    Prednost sintetičkog ulja je što bi ga mogli menjati (samo) jednom godišnje, tj. na vaših 13.000km.
    Iako je to moguće i sa PS uljima, dobro je sa njima ostati na 10 hiljada km (9000), naročito kada je veći deo toga gradska vožnja (ili prigradska, kao kod vas).
    Uzevši i ovo u obzir, zajedno sa popustom, sa sintetikom nećete proći (mnogo) skuplje.

    ОдговориИзбриши
  8. Citajuci prethodne tekstove, pogotovo o Eneos uljima, shvatio sam da imaju dosta manje deterdzenata za razliku od Shell Helixa, ili cak Lukoila i ostalih konkurenata. Ne znam da li je to veliki plus za japanski NIS, ali ocigledno da imaju drugaciju strategiju. Sa druge strane zapalo mi je za oko ulje iz rafinerije Modrica OPTIMA HC CITY, kazu idealno za uslove stani-kreni. Sta mislite i ovakvom ulju, i da li mislite da se takva ulja manje falsifikuju? Hvala na strpljenju

    ОдговориИзбриши
  9. Zanimljiv zaključak.
    Ne bih baš rekao da imaju manje deterdćenata od konkurenata (verovatno blizu proseka - "standardnu količinu"). Shell je poznat po jakom (nije sve u količini mada dobrim delom jeste) sistemu detergenata no ni ostali nisu daleko od toga.
    Naravno razlike postoje.
    Optima ulja su O.K. Cene su upristojili. Još uvek imaju mali problem sa odnosom kvalitet/cena, ali nije preterano (zavisi i od toga gde kupujete jer su razlike često velike).
    Veće su šanse sa Optimu nađete kao original ali nije baš 100%. Opet (opšti savet), kupujte iz pouzdanih izvora (obratite se zvaničnom uvozniku i/ili distributerima).
    Optima HC City je zanimljivo ulje, veoma povoljne cene (makar u promotivnom periodu je bila).
    Ono zaista jeste (koliko je to moguće) formulacijom maksimalno prilagođeno gradskoj vožnji te je za nju bolji izbor od većine iz te klase (10W40 PS).
    Ispunjava zahteve za vaš automobil. Narvno da dolazi u obzir. Posebno je dobro što ima ACEA A3/B4-08 (iz 2008.).
    Ipak, uzmite u obzir da je svako KVALITETNO ulje (visokog opšteg kvaliteta) pogodno i za gradsku vožnju, naročito sintetička (sintetska) 5W40 ulja.
    Dakle "idealno" je malo i marketinški, "dobro" ili "malo iznad proseka klase" je bliže istini.
    Ima dosta 10W40 ulja koja nisu "city" optimizovana a koja ne zaostaju za pomenutim (doduše uglavnom su skuplja). Dakle:
    - preporuka ali umerena.

    ОдговориИзбриши
  10. Profesore, jasno je kao dan...pazaricu 5w 40 nadam se da ce takvo ulje biti po meri. Ostaje mi jos samo da se odlucim za menjacko i kociono ulje. Mozda MOBIL GEARLUBE VS 200 75W-90 ako nadjem u prodavnicama, a kociono DOT 4 mislim da je svejedno iz koje fabrike.

    ОдговориИзбриши
  11. Evo da ja pomognem oko boljeg ulja, Mobilube 1 shc 75w90 i nema dalje. Ima ga u AP sportu za oko 1350din/lit, barem tako stoji na sajtu. A kociono DOT 4 od nekog krstenog proizvodjaca i nema da brines.

    ОдговориИзбриши
  12. Inace bio sam danas u Kit komercu u dimitrija tucovica. Imaju veliki izbor ulja raznih proizvodjaca, nadam se da se ne igraju sa originalnoscu proizvoda. Zapala mi je za oko sintetika 5w40 ELF NF koja kosta 520din za litarsko pakovanje. Po ovoj ceni mislim da nema potrebe razmisljati o bilo kakvoj polusintetici 10w40. Takodje cene za ostale proizvodjacu su isto odlicne. Mobil 1 0w40 New Life je ispod 1000din a isto litarsko pakovanje. Neka me neko ispravi ali ovaj Mobil je uvek bio preko 1000din, tacnije 1200-1300din.

    ОдговориИзбриши
  13. Da, da ... hvala Srđane.
    Ipak da napomenem da su i PS ulja sa GL-4 (i VW 501.50) više nego dobra za taj menjač. Mobil VS 200 je sintetičko ulje. Naravno MObil 1 je malo bolje ... nije od velikog značaja.
    Od malo jeftinijih (pa sad ... malo) a sa VW 601.50 te GL-4 imate još: OMV SLY 75W-90, Kroon Syngear, Castrol TAF-X 75W-90 ...
    Naravno i API GL 4/5 (4+) sintetička ulja su jednako dobra a obično budu višeg opšteg kvaliteta.
    Ne isplati se preterivati (velika razlika u ceni u odnosu na prethodno) ali pomenuti Mobil ili Motul 300, te "streptomicini" su takođe O.K. čak i kao "fill-till-life".
    Ulje je dobro da zamenite inače bi savetovao da se menja na 180k km ili 12 godina (proverava se na trećini toga). Ne mora naravno da se čeka zadnji momenat.
    VW 501.50 ulja su takođe za bar koliko fabričko punjenje pa je "fill-near-end-of-life" (praktično do kraja životnog veka ako se ne prelazi više od 20k km godišnje, što nije slučaj).

    Kit komerc ... ne zvuči loše. Ipak cene koje navodite su zaista izuzetno niske. Kao redovne možda i previše. Tačno je da se Elf može naći za ispod 600din. (pa i 550) no 520 ... ne kažem da ne može ali eventualno kao akcijska cena.
    Uzgred iskustvo legende ga svrstava u "visoko rizična" ulja po zaptivke pa ono što je Srdjan rekao (da se ni ne pomisli na 10W40) važi samo za automobile novije od 10 god. ili ako su menjane zaptivke skorije (i u originalnom kvalitetu).
    Mobil 1 0W40 je oduvek bio iznad 10€ za litar i mogao se naći za 9,90 tek na "super akcijama" (nekih 20-25% popusta). Čak i sa velikim rabatom (bilo Plattner bilo Oil Group) teško da je nabavna cena za velike prodavce ispod 800 din. po litru za 4 lit. pakovanje ili 850 za litarsko, pa gde je tu zarada (teorijski postoji) teško je reći (da ne uvoze sami?). Cene su bez PDV-a pa dođemo na to da je to VP bez zarade trgovca, mada postoje načini da tu bude jedan evro zarade. Nisam 100% siguran. U svakom slučaju više bih voleo Mobil 1 po 1010 nego po 990 din. (znate već šta hoću reći).

    ОдговориИзбриши
  14. Nije naravno VW 601.50 nego 501.50 (u prethodnom komentaru). Samo greška u kuckanju.
    Da ne brišem sad komentar samo zbog toga (moram da ga kopiram, pa posle da brišem ... nije baš "zero second" posao).

    ОдговориИзбриши
  15. Za Aleksu...yaris 1.0 je visoko turazni motor a ima samo 998cm3 radne zapremine...za 155k km ne bih isao ispod 5w40 nikako...10w40 koje ste sipali mislim da nije odgovarajuce za taj motor,tek mozda preko 250.000km...zimi bih isao na 5w30,jer ne zaboravite da yaris ima vrat ventila debljine 4mm...tng ako Vam padne na pamet nemojte ugradjivati ni sa kapalicom ni bez,iako ce Vam mnogi savetovati suprotno...za kit commerce i Elf ulja sve preporuke...jeftino a dobro...za Kristinu...aftermarket dihtunzi su izuzetno loseg kvaliteta pa makar nosili oznaku victor reinz,payen i sl...od toplote motora se jednostavno istezu i propustaju ulje...ulja sa vise detergenata pojedu i silikon ako ga stavite...najjeftinije i najjednostavnije(da ne bi jurili originalne dihtunge)je da ih pre ugradnje ofarbate najobicnijom farbom(brzosusecom po mogucstvu)ili sprejom za farbanje kocionoh klesta...takav dihtung kad se ugradi nece propustiti nerednih par godina,provereno u praksi...veliki pozdrav za sve kolege(ucitelje i ucenike)...

    ОдговориИзбриши
  16. Pa i meni je bilo cudno, trebao sam Mobil da uzmem u ruku da vidim deklaraciju, ali nisam. Usao sam zbog potrage za akumulator. Elf sam onako pomenuo jer nisam video nigde jeftinije. Sasvim povoljne cene su za Mobil. Motul im je mozda i najskuplji. A inace drze: Elf, Motul, Seleniu, Total, Castrol, Mobil, LM. Dakle jako veliki asortiman proizvodjaca. Koliko vidim uglavnom forsiraju litarska pakovanja mada imaju neka i 4/1.

    ОдговориИзбриши
  17. Hvala na savetu Legendo, cenim svaki savet pogotovo kada vidim da ga pise osoba sa dobrom namerom i velikim znanjem. Srdacan pozdrav

    ОдговориИзбриши
  18. Hvala na savetima i dopuni, legendo (druže stari).
    Slažem se da bi zimi 5W30 i posle više od 10 god. bilo najbolje rešenje ali kao celugodišnje 5W-40 ipak ima prednost (uz zanemarljivu razliku zimi).
    Čak i da se uzme kao celugodišnje, 5W30 je skuplje rešenje a ulje se mora pažljivo birati.
    Tu se (sa većinom) "oil-finder"-a ne bih složio jer su predlozi najčešće ACEA C3 ulja ili sa Ford-ovim standardima (te ACEA A1/B1 i/ili A5/B5). To je O.K. samo za auto u garanciji. Da bi se i posle (pa čak i do 200k km, ali ipak bolje samo do 100k km) vozilo sa 5W30 VG treba birati "teža" ulja (sa visk. na 100cel. blizu 12, te sa više sulf. pepela, zapravo aditiva protiv habanja) najbolje ona sa OPEL/GM Gasoline LL A-025 (naravno i LL B-025 što obično ide zajedno ali je manje od značaja). Često su ta ulja "samo" API SL ali nema veze, za čist benzin (bez TNG, koji je verovatno loše ugraditi) je O.K.
    U vezi sa tim, 5W40 bi takođe trebalo da takođe budu malo "jače aditivirana" (sa sulf. pepelom 1,1 ili 1,2%), makar anti wear, te su ACEA C3 tu moguć ali lošiji izbor.
    Lista je slična onoj za Alfu 2.5 V6 a inače i za Meklaren F1 :-), naravno za njega je pre svega 300V ili slična Full Racing ulja, ali bi za ulicu prošla.
    Motul X-cess, Shell Helix Ultra, LM Synthoil HT, Valvoline SynPower ... sva u 5W40 viskozitetu.
    Tu bi bio i Castrol EDGE 5W40 (bez dodatnih kodova, ali takvog kod nas, koliko mi je poznato - nema).

    ОдговориИзбриши
  19. Napravismo reklamu Kit komerc-u.
    Neka ostane (samo zbog legende). Dakle legenda - recommended. Stalker - ?
    Morao bi prvo da upoznam ljude pa da vidim šta rade, odalke ulja nabavljaju i tako to.

    ОдговориИзбриши
  20. Uzgred, danas sam (slučajno) našao nešto što sam video na net-u (negde i snimio, verovatno) pa zagubio.
    Radi se o katalogu (posteru) Shell-a u kojima daje preporuke prema starosti vozila.
    Ovo je prvi put (bar gde sam ja) pomenuo Kris na CBC-u. Tada nismo imali taj dodatni argument "protiv" (inače dobrog znalaca i "saborca" protiv(u) predrasuda) zagriženih "sintetičara" (Vladd).
    Ovo lepo dopunjuje upravo ovaj moj tekst.
    Malo se i razlikuje od njega ali ne mnogo.
    Iako se odnosi samo na Shell lako je "prevesti" i na druge brendove. Ne bih se ni 100% složio sa njima (a ni oni samnom), jer bih makar razvukao kategorije kao 0-5, 6-10, 11-15 i preko 15, ili čak po godinu više, gde bi već bili "istomišljenici". Naravno to su sitnice i stvar "ukusa" o čemu ne vredi raspravljati. Osim toga veoma je specifično i vezano za Englesku (UK) gde treba uzeti u obzir da jedna godina znači 25000km te je možda i glavna razlika u gledanju na stvari zapravo u tome (kod mene je to više 15000km max. 20k km).
    Idite na:
    http://www-static.shell.com/static/public/downloads/products_services/on_the_road/oils_lubricants/shell_helix_pkg/shell_helix_grade_selection_guide.pdf

    ОдговориИзбриши
  21. I još ... (posle ovoga tri dana neću reći da sam gladan).
    Srle, kod starterskih baterija (šire poznatijim kao akumulatori) bih vam mogao pomoći u izboru.
    To mi je baš struka (više od ulja) jedino što (za razliku od njih) manje pratim situaciju. Ne u smislu tehnologije, jer tu ionako nema ništa novo, AGM je postojao još kad sam studirao, nego ko je koga kupio (to još i nekako) ko gde šta pravi (tek okvirno) a naročito šta ko kod nas nabavlja. Ovo može biti i važnije od samog brenda no mogao bih biti koristan.
    Ako još niste pazarili javite između čega se dvoumite.

    ОдговориИзбриши
  22. Kada smo vec kod cene pojedinih ulja, neverovatno je uvideti da su npr FAMova ulja skuplja od NISovih, iako je FAM u velikoj krizi, dok su oba brenda slicnih cena sa ostalim uvoznim brendovima, osim Motula, Castrola, Mobila, koji su dosta skuplji. Nisam se bavio cenama na zapadnom trzistu, ali bilo bi lepo kada bi neko napisao razlike pa da vidimo sta u stvari kupujemo, odnosno da li je cena opravdana ili ne.

    ОдговориИзбриши
  23. Pa mogao bi i neki textic na forumu, barem sto se tice preporuka za odredjene proizvodjace ili neke modele. Mislim da je kasno jer cu uzeti koliko danas Vartu Blue Dynamic 74Ah u vec pominjanoj firmi. Cena je oko 8500din sa 36 meseci garancije. Mada oko garancije tu mislim da se tesko nekad moze nesto uraditi nesto slicno kao sa gumama. Ja nikad nisam ostvario reklamaciju na gume. Gledao sam i Bosch, on je skuplji, neki Tudor koji mi je prodavac nahvalio kao extra dobar. Ja na svom autu vozim Exide Premium 64ah, i mislim da je ovo sam vrh sto mogu da kupim u Srbiji. Sta mislis? Ali za Opel Vectru C 2.0 dti mi treba veci akumulator, 74ah Exide Premium je oko 10.500din... Sve u svemu izbor je pao na vartu... Ovo je jako interesantna tema, tako da verujem da ima da se sta kaze o njoj.

    ОдговориИзбриши
  24. Dragi profesore,necemo da reklamiramo vise nikoga...koliko sam ja zakljucio i vrsio poredjenje,kit komerc uvozi ulja od zvanicnih uvoznika,barem po deklaraciji,sem Castrola za koga ima vise uvoznika,a na bocici sam primetio da je Kit jedan od uvoznika Castrola i magnatec 10w40 kod njih litarsko pakovanje kosta 600din...Ap sport i Kit su direktni konkurenti,roba im je u potpunosti ista s tim sto je Kit uvek znacajno jeftiniji...recimo lezaj zadnjeg tocka za punta2 sa glavcinom je u ap sportu bio 8000din,a isti takav(drzao u rukama i jedan i drugi)u kit-u 2400din...na Shell-ovu tabelu i Engleze ne bih mnogo obracao paznju,ima tu dosta marketinga,drugacija je malo i klima,a i oni su ljudi malo kontra od celog sveta...za akumulatore ce profesor sve objasniti,a ja znam samo da mi se najbolje pokazao Topla crveni akumulator,koji me sluzio 8godina i nikad ga nisam skidao sa auta zimi,a nemam garazu...evo ga drugi isti u autu vec 5godina...kazu da je tajna u kvalitetu olova...bosch aku,onaj bez odrzavanja meni nije mogao da sluzi duze od 3 godine...veliki pozz

    ОдговориИзбриши
  25. Poštovani Aleksa ... taj neko ću morati da budem ja (ili bi trebao). Mislim na cene u inostranstvu.
    One su nešto veće nego kod nas. Ima za to više razloga. Osim drugog tu su i veći porezi (te ekološki porez, koji naravno imamo i mi odskora ali je tamo veći i koristi se u tu svrhu).
    Možda ukratko o tome uskoro.

    ОдговориИзбриши
  26. Srle,
    dobar vam je izbor, a nije loš ni komentar.
    Nešto o akumulatorima ima na poljoinfo forumu.
    Tamo sam (valjda) Stalker, a tema je trektori, tehničke diskusije, akumulatori a malo ima i u "koji akumulatoru u Rakovicu 60".
    Kako god, evo par reči tek da nešto kažem:
    Varta mi je omiljeni brend ali mi nije teško da priznam da Exide ne zaostaje (ili je čak nijansu, nijanse bolji). Doduše niste ovde poredili iste kategorije jer je Exide Premium (ako se dobro sećam) njihova najbolja serija dok je kod Varte blue tek no. 2 a Silver Dynamic najbolja (ne računajući sTART-STOP i S-S Plus). Doduše i Exide ima Start-Stop seriju i AGM kao posebne (ovo drugo nisam baš siguran, morao bih da proverim).
    Kako god, dobar vam je izbor ali bi jednako dobar bio i Exide Premium 64Ah.
    U principu Ah nije vrhovni (mada jeste osnovni) kriterijum za akumulatorske baterije, te možete uzeti i sa manje Ah ako je kvalitetniji. Čak je bolji kvalitetniji (naročito AGM) sa manje Ah.
    U vašem slučaju nije baš tako pa vam je izbor za nijansu bolji (nije od krucijalnog značaja jer ni obratno ne biste pogrešili).
    Dakle sve od 60 do 80Ah je za vas O.K. i naravno 70-75 idealno (sa dobrom rezervom).
    Tudor je dobar ali to je klasu niže rangirani unutar Exide grupe. Tudor-Exide je nešto kao Energizer-Varta. Znači ima dobar odnos kvalitet/cena ali nije u klasi Varte ili Exide-a.
    Bosch je odličan ali je pitanje šta stiže kod nas (kako kod koga zapravo) i odakle.
    Za sada toliko, više ... videćemo.

    ОдговориИзбриши
  27. Uzeta Varta danas kao sto sam rekao. Nek posluzi nekoliko godina i to je sasvim ok za 80eur. Ah, da, cena Mobil 0w40 je 880din :). Sta je AGM? Koji su to akumulatori?

    ОдговориИзбриши
  28. Saznao za AGM, google je cudo. :) Ali im je i cena simpaticna. 80ah Exide oko 15k din. Mozda su oni i najbolje resenje sa dosta startova motora u toku dana, gde ima i kratkih voznji pa se standardan akumulator i ne stigne dopuniti. Malo me buni sto ih Exide reklamira kao akumulatori za mikro hibryd vozila. Mogu li oni na ova nasa standardna? Koliko su realno oni bolji od standardnih sto kupujemo?

    ОдговориИзбриши
  29. Tačno kako ste rekli. AGM akumulatori (i dalje olovni i dalje sa H2SO4) su negde duplo skuplji od "običnih" (makar i gel). Za automobile se uglavnom ne isplati.
    Naravno - bolje(g) nema. Možete recimo uzeti AGM sa 20-25% manjim kapacitetom (60Ah umesto 75Ah) pa da budete negde na istom. I morali bi duže da traju (čak i deset godina ili 7-10).
    Varta bi morala da potraje bar 5-6 (u idealnim uslovima i neku preko). Znam nekoliko slučajeva (mada uglavnom fabrička ugradnja) gde su Varte trajale 7 do 9 godina. Doduše znam i za slovenački (nije Topla, pogađajte šta je) od 45Ah koji je kod mene, na (pra)starom kecu izdržao bezmalo 9 godina (8 zima) ali to više ni blizu ne može da se očekuje.
    Topla su bili O.K. akumulatori a kako ih (valjda) prave u Makedoniji (bar većim delom) nekako mi ne izgleda isto kao made in Slovenia. Osim toga ni slovenačka roba (uopšte) nije više što je bila (a bila je bar solidna).
    Nego da ne dužim, jedan tekst će biti i o akumulatorima u toku septembra. Neću da žurim, ionako je kupljena Varta :-)

    ОдговориИзбриши
  30. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  31. Kupljen Eneos 5w 40, ostaju mi samo filteri, osim knecht-a ima li jos nekih saveta. Mozda neki japanski brendovi pa da zaokruzim pricu

    ОдговориИзбриши
  32. Eneos - O.K.
    Knecht - odličan izbor. Na sajtu proizvođača imate pretraživač filtera po vozilima (i godištima) što će vam pomoći da nađete odgovarajući.
    Fram je takođe dobar izbor. Verovatno i japanski brendovi (no em ne znam koji možete naći ovde, za razliku od prethodno dva navedena, em njih slabije i poznajem). Na kraju krajeva (ili samom početku) OEM Toyotin filter (valjda) bi bilo odlično rešenje. Još gde naći. Verovatno u zvaničnom servisu ali vam neće prodati bez inervencije (verovatno).
    No Knecht ili Fram su bar jednako dobri. MANN je takođe pouzdan ali treba naći baš original (što nije uvek lako). Slična priča je i za još neka poznata imena, na primer Bosch.
    Dakle ostao bi pri Knecht-u (čak i za većinu vozila veoma povoljne cene) ili eventualno Fram-u.
    Pa da zaokružimo priču.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  33. Nisam iskomentarisao cenu 0W40 Mobil 1.
    Cena od oko 9€ za litar nije baš nešto uobičajeno.
    VP cena uzvonika je 12,5€ što bi uz sve moguće popuste značilo 12 ili eventualno 11€ u MP.
    Možda je akcija (rasprodaja zaliha). Verovatno je ulje nešto starije (3 ili 4 godine).
    U svakom slučaju lakše bi se odlučio da kupim Mobil 1 po 11€ nego po 9€ (kad već nije "okruglo" 10€).
    Lakše je poverovati u originalnost proizvoda uz takvu (višu) cenu.
    Naravno sve je moguće, naročito ako je ulje proizvedeno 2009. (kada je i nafta bila duplo jeftinija).

    ОдговориИзбриши
  34. Poštovanje,
    zovem se Dušan,živim u Banjaluci i za ovaj blog sam čuo na forumu "Ford club Serbia". Upravo sam se registrovao,a od ranije sam pratio Vaše tekstove i zahvaljujući njima mnogo sam naučio o motornim uljima i uopšte o ovoj tematici. Imam samo riječi hvale za vaše tekstove. E sad imam i jedno pitanje. Kupio sam nedavno Ford Fokus-a 1.8 TDDi koji je prešao 162000 km. Pri zamjeni ulja sipano je Repsol Elite Multivalvulas 10W40. Od tad sam prešao 2000km i ne troši ga uopšte. E sad na sljedećoj zamjeni prešao bih na 5W30 ili 5W40 jer su mi rekli da ulje gradacije 10W40 nije dobro za turbinu zbog visokih temperatura koje se u njoj stvaraju i da je zato pogodnije rjeđe ulje. Volio bi da čujem vaše mišljenje, dali da ostajem pri sadašnjem ulju ili da pređem na nešto rjeđe? Napominjem da je 70% vožnje u gradu a oko 30% na otvorenom. Na kraju želim vam sve najbolje u 2012-oj i puno tekstova na ovom blogu! Veliki pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  35. Poštovani g. Dušane,
    Prvo bih se zahvalio što blog čitate i zadovoljni ste kvalitetom tekstova i tematikom.
    Za vaš motor je, dok je iole noviji, idealno koristiti 5W-30 ulja i to po Ford WSS-M2C913-C standardu (odobrenju).
    Stvari se nešto menjaju posle 100 hiljada milja (koliko ima vaš motor).
    Iako i dalje treba koristiti 5W30 postoji "opravdana sumnja" da li je to još uvek idealno.
    U svakom slučaju sa 5W30 uljem koje ima gore navedeno odobrenje nećete pogrešiti.
    5W40 je već možda i ulje kojem treba težiti. Bilo koje standardno sintetičko ulje ove gradacije ili eventualno ići na ulja koja ispunjavaju VW 505.01 i koja bi verovatno najbolje štitila motor.
    Naravno i 10W-40 je sasvim upotrebljivo.
    Šta od svega toga?
    Možda da probate 5W30 sa 913-C pa ako motor ne troši to ulje (ali ako je umereno nastavite i sledeću zamenu) nastaviti sa tim.
    Moj savet je da bi sa 5W40 verovatno najbolje prošli.
    Ipak, kao i sa 5W30 MOŽE (ali ne mora) da vam se desi da pri prvoj zameni ulja poveća potrošnja.
    Nije 10W40 manje pogodno zbog svoje viskoznosti već više zbog sastava (veći udeo mineralne komponente) i aditiva.
    Iako nije za potpunu dikvalifikaciju (a može i da smanji potrošnju ulja).
    Zbog više vožnje u gradu 5W40 ili 5W30 može i da smanji potrošnju goriva (možda i svih 2-3%).
    Sintetička ulja (5W30 913-C ili 5W40) menjajte na cca. 10k km (max. 12k km), dok PS ulja (5W30 913-B ili 10W40) menjajte na 7500km i sve će biti O.K.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovanje,
      Prvo, hvala vam na brzom odgovoru.
      Drugo, poslušaću vaš savjet i preći na 5w30 pa ću pratiti potrošnju i naravno javiti rezultate. Još jednom hvala i pozdrav!

      Избриши
  36. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  37. Za Steva jedno pitanje, nije mi knjiga pri ruci a i na netu ne mogu da pronadjem odgovor na pitanje
    U Iveco Stralis E3 430 iz 2005 treba da dolijem ulje za volan verovatno dok Ja to budem skarabudžio da će biti količina od pola do jednog litra. S obzirom da je danas subota iz Iveca mi rekoše da treba da dolijem isključivo sintetičko ulje a ovo postojeće je varijanta u crvenoj boji znam da ih ima skoro bezbojnih. Šta li valja da "sunem" a da bude kompatibilno da se ne bi pumpa i ventili posvadjali sa uljem. Pozz Rade Siera

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Znaš za politiku da ne odgovaram na pitanja za transportni program (isuviše komercijalno da bi se radilo za Џ).
      Ipak, kako smo stari znanci dobijaš odgovor.
      O ovome bi mogli do sutra i bar ceo članak.
      Da skratim:
      Sintetičko? Da nije i zeleno? Vanzemaljsko?
      Ma kakav li je to servis kada ti daju takve nemušte odgovore. To sa ŽIVOTOM veze nema!!
      Fabrička preporuka:
      TUTELA TRANSMISSION GI/A.
      (naravno, sve što sipaš drugo uzećeti se kao otežavajuća okolnost).
      Ovo ulje možda i jeste sintetičko ali se ne bih kladio.
      Šta drugo? Pa Dex IID, mada takva obično nisu sintetička (i da, crvena su ... uglavnom). Dex IIE i III su češće sintetička a Dex(ron) VI sigurno jeste i kompatibilan je unazad (i 3x skuplji).
      Repsol za "dvojku" (Matic Sintético) tvrdi da je sintetička (ma šta to značilo).
      U principu bi bilo koje ATF DEXRON IID ulje trebalo da bude O.K.
      Naravno "najsigurnije" je da nađeš Selenia koje je verovatno u servu volana.
      Ali trebaće ti više od litra (a kamoli pola), verovatno 2,3 ili 2,7 litara.
      Pozdrav!

      Избриши
  38. Ovo mi je bio odgovor iz servisa juče u 14h kad su svi otišli a Ja sam to mislio da uzmem da "skarabudžim" danas u toku dana da ne čekam sutra jel bi sutra već hteo da krenem na put. Moram da zamenim šelne na crevima za ulje od posude pa dalje tako da će mi trebati mala količuna ulja da dolijem ali rešiću to danas.
    Ps Ja i nemam da postavim neko drugo pitanje osim teretnog programa. Oko malih auta ne pravim nauku sunem ulje pali i teraj ali ovo već mi je mnogo ozbiljnija stvar. Pozz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nadam se da je koristilo.
      Pozdrav!

      P.S.
      Većina Dexron IID ulja su HC ulja, pa i Dex III. Retka su (baš) sintetička (kod III a kamoli II), a visok indeks viskoznosti duguju zapravo niskom opštom viskoznošću i polimerima.

      Избриши
  39. Poštovani Stevo, primećujem visok nivo znanja vezano za motorna ulja pa vam se javljam u vezi jedne neodumice. Naime, kupio sam Toyotu Corollu 1.6 benzin, i mojom greškom verujući vlasniku da je do narednog servisa potrebno još oko 3000 km, nisam ni proveravao ulje. Pošto se motor čudno ponašao pri određenim obrtajima, proverio sam ulje i ustanovio da ga nema uopšte! Dolio sam 3.5 litara Eneos 10W40 i motor se smirio. Trenutno sam prešao oko 3000 km. Naravno zamenio sam i filter ulja. Pošto je bio taj problem sa nedostatkom ulja u motoru, ja bih sad da promenim ponovo ulje i filter. Koje ulje mi preporučujete od proizvođača kao i koje gradacije? Inače motor troši oko 0.5l na 100 km. Godišnje prelazim oko 18 000, 70% u gradu. Srdačan pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Imali ste mnogo sreće pri vožnji na "uljne pare" (na par dl ulja). Pri takvim uslovima dovoljno je par desetina km da motor otkaže. Verovatno ste reagovali u poslednjem trenutku (minutima).
      Više opreza sa tim (ne uzdajte se ni u senzore nivoa, ni kod novih a kamoli polovnih automobila).
      Mislim da bi najbolje bilo da koristite 15W-40 ili 20W-50 ulja, API SL (SM ili SN). Naravno, zimi je verovatno 10W-40 bolje (do -18°C) jer po Toyota-i je 15W-40 samo do -12 a 20W-50 do -7.
      Ulje menjajte na maksimalno 7500km (eventualno na cca. 6000km da bi bilo 3 izmene godišnje, ali kako je broj km promenjiv, uzmite uvek sa ±20% (u oba slučaja)).
      Nemojte se plašiti 15W-40 ili 20W-50 (ni to što su "mineralna", mnoga 15W-40 su ionako PS ulja). Bitno je ispunjenje standarda (API SL), nema bitnije razlike u kvalitetu (PS su ionako QS (quarter sint.) ili manje, u novije vreme najčešće čista HC baza).
      Čak i u motore novijih konstrukcija i potpuno nove ide 20W-50 tako da tu nema problema (lično bih to odbarao, ne verujem da će biti ispod -7).
      Zimi 15W-40 (može i do -15 ali sam naveo "po Tojoti") ili čak 10W-40.
      Brend je manje bitan, bitno da je ulje originalno i da ima potreban kvalitet (niste naglasili koje je godište Vaše vozilo, ako je posle 2000. SL je obavezno pre toga je poželjno (SJ min.)).
      Pri potrošnju ulja od 0,5 l na 1000km (nadam se da je greška onih 100) nivo ulja proveravajte na 500km ili jednom nedeljno i obavezno pre svakog izlaska iz grada (duži put).
      Malo viskoznija ulja će smanjiti potrošnju ali ne treba očekivati previše, ostaće tu 50-80% trenutne potrošnje (ulja), jer nije do ulja (velika potrošnja) nego motora.
      Brend ulja izaberite sami (ako već nisam rekao), Eneosu u 15W-40 i 20W-50 nije baš najbolje rešenje jer su to "mixed fleet" ulja (sa 10W-40 Eneos završava sa uljima za automobile), iako mogu (i ona) da se koriste. Motul, Total ... (sigurno imaju oba u potrebnom kvalitetu) ima i drugih ali se napamet ne mogu setiti (da se mogu naći i kod nas).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Poštovani Stevo,
      hvala na brzom odgovoru. Da, mnogi mi kažu da sam imao sreće da sam to primetio pre nego što se upalila crvena lampica od ulja koja kaže da je već kasno. Nisam ja znao da ovi motori fabrički troše dosta ulja, kao ni to da se prethodni vlasnik koji je jako loše koliko vidim održavao auto, nije usudio da povremeno pogleda merač potrošnje ulja. Toyota je 2004. godište restyling i nemam podataka da li je motor rađen u garanciji (toyota je ove motore do tih godina opozvala i promenila problematične komponente) i da li sam zakačio model kod koga te komponente nisu zamenjene. Negde na forumu spominju 5W30 full sintetiku zbog tog VVTi tipa ventila i njihovog podmazivanja te da ne treba ići na 10w40. Pa rekoh da vas pitam jer se bolje razumete u sve to. Taman za sledeću zamenu ulja koju sam planirao za nekih mesec dana, ću da uzmem ovu gradaciju 15W40, Liqui Moly pa da pratim stanje potrošnje kao i rada motora.Razmišljam i o nekoj ugradnji indikatora nivoa ulja (elektronika i automatika mi je posao), ako je uopšte izvodljivo na ovim tipovima motora. Zahvaljujem još jednom na preciznom i brzom odgovoru.Pozdrav.

      p.s. da, greška je, treba 0.5l na 1000km.

      Избриши
    3. Poštovani,
      Najbolje da kopirate već postojeća rešenja (senzori nivoa ulja). Na žalost tu nisam previše upućen (tačan princip rada) ali sam se uverio da su dobri za grubu procenu (bar da vam se ne desi onako nešto, tj. imaju podnošljivo odstupanje ili bolje reći veoma su tačni koliko to metoda dozvoljava).
      Za Vtti možete slobodno koristiti i 15W-40 ulja, takva je preporuka i za Toyota benzince iz 2012. (pa i za 20W-50). Jedini uslov da su API SL.
      Ponavljam, Tojota čak i ne pominje 10W-40 već samo 5W-30, 15W-40, 20W-50 i 10W-30 (kod novijih i 0W-20).
      Ne znači da je 10W-40 loše ali ZNAČI da ni 15W-40 nije (makar) lošije (makar do -12 po fabrici).
      Pozdrav!
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Poštovani, hvala na detaljnom odgovoru. Nemam iskustva sa mineralnim uljima, vozio sam uglavnom automobile sa benzinskim motorima. Toyota je prešla 165 000km kako piše na satu. Našao sam Liqui Moly 15W40, originalno ulje koje je API SL. Hvala na savetima. Pozdravljam!

      Избриши
  40. Postovani, g-dine Stevo,
    predvece me drug zamolio da mu kupim neko ulje dok sam u gradu. Auto mu je u radionici i nije imao kako da ode po njega. S obzirom da je menjao letvu volana na E36 iz 1991.god (m50 motor 2.0) ispustio je servo ulje, pa mu je trebalo oko litar novog. Sta cu, vec bilo kasno, odem do Lukoil pumpe, jer njihova ulja mahom koristimo mi "bmweisti" u Šapcu, barem za starija vozila, medjutim, tamo nemaju lukolil ATF ulje (nikad ga nisu ni imali rece prodavac) i na konsultciju sa drugom, uzmem mu 1 lit. Fam ATF suffix A ulja. Iako sam mu sugerisao da se provozam do neke druge pumpe, on je insistirao da pozurim i donesem mu bas to. Iz iskustva znam da moj BMW E34 1990 trazi Dexron II standard, a ovaj ATF Suffix nema taj standard i izrazio sam sumnju da li ce biti odgovarajuce za njegovu pumpu i da li ce eventuelno naskoditi. Mozete li mi reci vise o tome, pa da mu na vreme kazem da ga ispusti i zameni ako bi bilo stetno? Na sajtu FAM-a, specifikacije njihovih ATF ulja i DII i DIII i Suffix A su skoro iste, ne primecujem razliku.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Aleksandre,
      Fam je o.k. ali ATF Suffix A (odakle im samo to kad je to standard iz praistorije (pedesetih prošlog veka), verovatno zbog traktorista).
      ATF TASA (suffix A) je GM-ov standard ali stariji od Dex II i ne ispunjava sve zahteve koji su u njemu propisani.
      O.k. ne radi se o menjaču već servo ulju, gde će (kako ste naveli) se ispoljiti pre svega osnovne fiz.-hem. karakteristike koje su slične, pa neće biti problema na kraći period (čak i sezonu-dve-tri ...).
      Ipak, Dex II je "oštriji" standard pa bi bilo dobro da se ulje pre ili kasnije (što pre to bolje) zameni odgovarajućim. Onda je prebrinuto na duže.
      U čemu bi mogao biti problem?
      Bolja zaštita od habanja i veća oksidaciona otpornost DII i DIII ulja, što se neće odraziti odmah ali sigurno na duži rok hoće (kao kad u motor sipate ulje za jedan nivo niže specifikacije od minimalnog zahteva). Mislim da trošak nije veliki (ima i da se radi, doduše), pa preporučujem zamenu (svakako).
      Ako je baš frka (zbog vremena) neka vozi tako ali čim bude imao vremena neka zameni servo fluid (dugo je leto, a bolje je to raditi kad je toplo nego zimi, svakako).
      U pincipu (labavom) bi moglo i da se to uradi i sledeće sezone (neke od) ali onda se zaboravi pa tako i ostane. Nije da će bog zna šta biti ali bolje (ulje) je uvek bolje (rešenje).
      Pozdrav!

      Избриши
  41. Svakako. Dakle, u pitanju je nizi standard, ali verovatno mu je bilo hitno pa je zbog toga napravio kompromis. U svakom slucaju cu mu preneti ovaj savet. Hvala na odgovoru, jos jedanput! Svako dobro

    ОдговориИзбриши