Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 22. јануар 2012.

BP motorna ulja, BP Motor Oils



BP (British Petroleum) 15W-40 i 10W-40 ulja za automobile (10/15W-40 car oils)


Iako Castrol i zvanično i nezvanično pokriva veći deo država Istočne i Jugoistočne Evrope, red je da se kaže neka reč i o BP uljima.
O samoj kompaniji ne treba trošiti reči – večito su treći.
Uz Castrol i Aral, BP je dobio priliku da pokrije sve, od srednje klase, preko premium (BP brenda) do top nivoa. Ovim je dobio fleksibilnost i mogućnost da princip „uzmi para koliko je ko spreman da da“ sprovede gotovo do savršenstva. Troškovi proizvodnje ova tri brenda nisu mnogo različita ali je brendiranjem razlika u ceni osetna tako da BP na Castrolu ostvaruje ekstra profit (slično kao što radi Mobil sa Mobil 1 serijom ali još efikasnije). Ovo ne znači da minimalne razlike ne postoje ali su u istoj klasi one skoro zanemarljive. Dodatni „vetar u leđa“ Castrol ostvaruje uljima kojih nema u BP i Aral ponudi pa se ne mogu ni porediti a obično su to najskuplja i najmodernija ulja, naročito lakotečljiva 0W-30 i slična.
Naravno, daleko do toga da BP ulja nisu moderna ili vrhunskog kvaliteta, ali distinkcije ipak postoje (iako nisu vredne novca).
O sintetičkim uljima ovog brenda u drugom delu.
Za sada samo treba pomenuti da se kod njih (naročito) primećuje da se BP pozicionira globalno ali manje evropski od pobratima Castrola.
U ovom tekstu, više o mineralnim i polusintetičkim uljima kako je u podnaslovu i najavljeno ali i da nisu obuhvaćena sva PS ulja za automobile jer su i neka 5W30/40 BP ulja, polu-sintetička (PS).

Kada već idem obrnutim redom od dosada uobičajenog, onda će tekst početi od Multi-Fleet ulja (ulja za mešovite vozne parkove), koja su baš u 10/15W-40 viskoznosti zaista prava ulja ove kategorije, pogodna kako za laka teretna vozila (pa i neka teška, kao i rudarske i poljoprivredne mašine) tako i za motore putničkih automobila: dizel, benzinske i TNG (LPG).

Multi-Fleet serija ima naziv Vanellus, dok su (sva) ulja za putnički program unutar BP Visco serije (brenda).

Vanellus Multi-Fleet 10W-40
Ovo konkretno ulje je bliže uljima za teretni program i to mu je primarna namena ali može da posluži i za sve ostalo, mada pretežno za dizel motore. Kod benzinaca se može koristiti ali to nije idealno kao i kod TNG-a gde je još izraženije, te je tek uslovno pogodno za ove dve namene.
Inače je ulje visokog kvaliteta.
Ispunjava:
ACEA E3, E5, E7, B2, B3, B4, A2, A3
API CI-4/SL
MB-Approval 228.3, MAN M3275, Volvo VDS-2, RVI RLD, MTU Type 2, Cummins CES 20076 i 20077, Caterpillar ECF-2, Deutz DQC III-05, Scania i DAF Euro 3 zahteve za standardni servisni interval.

Impozantno nema šta. No, gotovo uobičajeno za moderna SHPD ulja.

Tipične osobine:
Relativna gustina: 872kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 14,5mm2/s; Kinematska viskoznost na 40°C: 91,2mm2/s; Viskoznost na –25°C: 6400mPa·s. Indeks viskoznosti: 152.
Isparljivost (Noack): 12,6%; Sulf. Pepeo: 1,4%; TBN: 10,7; Tačka tečenja: –42°C, tačka paljenja: 230°C.

Vrlo dobre osobine. Prilično uobičajeno za jedno PS ulje, osim tačke tečenja i paljenja koje su iznad proseka, zapravo rezultat od –42°C za fluidnost je vrhunska i najviša u klasi, prevazilazi čak i Statoil ulja, odnosno deli prvo mesto sa Statoil SuperWay 10W-40.
Ovo je rezultat boljih 5W-40 ulja i iznad standarda za PS 5W-30.
TBN je iznad proseka, čak i za multi-fleet ulja, čime je otpornost ovog ulja na D2 i slična loša dizel goriva veoma velika te se i za te namene preporučuje (iako je zapravo idealno za Euro 3 dizel motore).

Vanellus Multi-Fleet 15W-40
Iako bi prvo pomislili da je ovo samo mineralna verzija prethodnog (i u drugoj viskoznoj gradaciji) ovo zapravo nije slučaj.
Ovo je ulje pogodnije za benzinske motore a čak idealno za TNG (LPG). Osim toga, ispunjava skoro identična odobrenja, uz nešto kraći spisak ispunjenih ACEA standarda.
Ispunjava:
ACEA E3, E5, E7, A3
API CI-4/SL
MB-Approval 228.3, MAN M3275, Volvo VDS-3, RVI RLD, MTU Type 2, Cummins CES 20076 i 20077, Caterpillar ECF-2, Deutz DQC III-05, Scania i DAF Euro 3 zahteve za standardni servisni interval.

Skoro isto uz dve zanimljivosti. Prva je da ovo ulje ispunjava VDS-3 a ne VDS-2 što doduše i nije neuobičajeno u svetu ulja za teretni program (i odnosa 10W-40 i 15W-40). Dugo što pada u oči da je ispunjen Caerpillar ECF-2 a ne i ECF-1(a). Iako dvojka pokriva i prethodno, obično se ovo naglašava i uobičajeno je da 15W-40 ulja koja nisu API CJ-4, ispunjavaju (obično i samo) CAT „kec“ standard.

Tipične osobine:
Relativna gustina: 884kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 14,0mm2/s; Kinematska viskoznost na 40°C: 102,4mm2/s; Viskoznost na –20°C: 6750mPa·s. Indeks viskoznosti: 137.
Isparljivost (Noack): 12,1%; Sulf. Pepeo: 1,05%; TBN: 8,3; Tačka tečenja: –36°C, tačka paljenja: 225°C.

Priča je slična kao za prethodno ulje. Tačka tečenja je izuzetna i u rangu (mada zaostaje) sa Statoil 15W-40 uljima. Isparljivost je nešto manja uz nešto višu tačku paljenja (tek kao dokaz da iako povezane ove osobine nisu direktno proporcionalne). TBN i sufl. pepeo su gotovo idealni kako za benzinske tako i za motore koji koriste TNG (LPG).

Vanellus Multigrade 15W-40
Malo manje moderno ulje i nešto nižeg kvaliteta ali je zato pogodnije za starije mašine i idealno za vozni park srednje i starije generacije vozila (starosti 15 do 20 godina, pa i starija) kakva su uobičajena u mnogim firmama u Srbiji i okolnim zemljama, naročito državnim i javnim preduzećima.
Može se koristiti kako kod automobila (pa i na TNG), od Zastavinih, preko Lada (Niva i ostalih), ali i u traktorima, kamionima proizvedenim do kraja 90-tih (bar većini njih kao i svim do sredine te decenije) i slično.

Ispunjava:
ACEA E2, API CG-4/SH, MB-Approval 228.1, MAN 271 i Volvo VDS.

Baš optimizovano za vozila iz 80-tih i 90-tih XX veka. Praktično sva.

Tipične osobine:
Relativna gustina: 884kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 14,6mm2/s; Kinematska viskoznost na 40°C: 108mm2/s; Viskoznost na –20°C: 6350mPa·s. Indeks viskoznosti: 139.
Isparljivost (Noack): 12,6%; Sulf. Pepeo: 1,05%; TBN: 8,2; Tačka tečenja: –42°C, tačka paljenja: 228°C.

Možda je nešto nižeg kvaliteta od prethodnog 15W-40 ali se to iz osobina čak i ne vidi.
Veći indeks viskoznosti kao i tačka tečenja (apsolutni rekord za 15W-40 ulja, ako nije štamparska greška). Malo manji TBN od 9 možda bude sumnje u pogodnost za D2 gorivo ali za standardne intervale zamene problema neće biti. Jako zanimljivo ulje.

Postoji i u 20W-50 verziji za toplije klimatske oblasti i/ili motore koji imaju nešto (umereno) povećanu potrošnju ulja.

Ostala Vanellus ulja su već specijalizovana za teretni saobraćaj. Pomenuo bih Valellus Gas 15W-40 ulje specijalizovano za CNG (metan, prirodni gas) odnosno motore koji ga koriste. Kako stacionarne tako i one koji imaju zahteve za MB 226.9 (mercedes motore serije 300/400) koji se često koriste za gradski prevoz (u autobusima).

BP Visco 2000 A3/B3 15W-40
A3/B3 oznake u nazivu su verovatno bile neophodne da bi se napravila razlika u odnosu na Visco 2000 koji se proizvodio pre ove verzije (i možda čak još uvek može i da se nađe ponegde). Moderno ulje za benzinske i većinu dizel motora iz 90-tih godina prošlog veka.
Vrlo doborog kvaliteta u svojoj klasi.

Ispunjava:
ACEA A3/B3, API SL/CF, MB 229.1, Fiat 9.55535-D2, VW 501.01/505.00

Baš idealno za vozila iz pomenutog perioda. Pogodno i za turbo dizel mašine koje ne traže striktno ACEA B4 čak iako su proizvedeni posle 2000. a posebno ako su prešli veliki broj kilometara.

Tipične osobine:
Relativna gustina: 871kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 14,3mm2/s; Kinematska viskoznost na 40°C: 102mm2/s; Viskoznost na –20°C: 5260mPa·s. Indeks viskoznosti: 144.
Sulf. Pepeo: 1,02%; Tačka tečenja: –33°C, tačka paljenja: 200°C.

(verovatno) najveći indeks viskoznosti u 15W-40 kategoriji (Comma ima ulje sa 143, ima ih dosta sa 140 ali ovo je najveća deklarisana vrednost). Dostiže i neka 10W-40 ulja po ovom parametru.
Dobro za dizel motore ali pre svega benzinske i one koji koriste LPG (TNG).

Starija verzija Visco 2000 ulja je ispunjavala:
API SG/CD, CCMC G4/PD2 i iste VW standarde (iz 90-tih): 501.01 i 505.00
Tipične osobine:
Relativna gustina: 885kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 14,6mm2/s; Indeks viskoznosti: 140. Sulf. Pepeo: 1,20%; TBN: 9,5; Tačka tečenja: –33°C.

BP Visco 2000 20W-50
Ulje za motore koji troškare ulje ili za topliji deo godine kao i celugodišnje za toplije predele.
Sada ima ACEA A3/B3 kao i API SL/CF.
Starija verzija (u proizdnji do pre 5-6 godina) je posedovala API SH/CD i imala sledeće osobine:
Relativna gustina: 891kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 19,0mm2/s; Kinematska viskoznost na 40°C: 173mm2/s; Viskoznost na –15°C: 8500mPa·s. Indeks viskoznosti: 125.
Tačka tečenja: –21°C, tačka paljenja: 210°C i TBN od 6,6.

BP Visco 3000 A3/B4 10W-40
Opet oznaka koja bi trebala da razdvoji ovo ulje od „obične“ verzije 3000.
Vrhunsko polu-sintetičko ulje. Pogodno za moderne dizel motore bez DPF-a, benzince (koji ne traže izričito API SM) i naročito hibridne benzince (sa TNG-om).

Ispunjava:
ACEA A3/B4, API SL/CF, MB 229.1, Fiat 9.55535-D2, VW 501.01/505.00

Tipične osobine:
Relativna gustina: 863kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 14,6mm2/s; Kinematska viskoznost na 40°C: 97mm2/s; Viskoznost na –25°C: 6730mPa·s. Indeks viskoznosti: 156.
Sulf. Pepeo: 1,00%; Tačka tečenja: –33°C, tačka paljenja: 202°C.

Jako dobri podaci u rangu premium klase 10W-40 ulja. BP posebno naglašava da je upotrebljivo i do –25°C što je naravno tek za nekoliko startovanja pri toj temperaturi ali više nije ni neophodno u ovom delu Evrope. Udeo sintetičke komponente je verovatno značajan što se ispoljava i preko relativne gustine ovog ulja.

BP Visco 5000 10W-40
Vrlo slično prethodnom sa verovatno identičnim paketom aditiva (i polimera pride). Razlika je verovatno u kompoziciji baznih ulja. Pretpostavljam da se ovde radi o „full HC“ ulju (baza čista HC ulja, bez primesa čisto mineralnih). Mala ali potencijalno značajna razlika. U većini slučajeva neprimetna ali bi mogla da se ispolji kada vozite više od 80% u gradu ili ako potpuno iskorišćavate interval zamene propisan od proizvođača vozila (recimo 15000km).
Ako ulje menjate na 10 hiljada km i u gradu pravite manje od dve trećine pređenih km, onda su razlike praktično akademske.

Ispunjava:
ACEA A3/B4, API SL/CF, MB 229.1, Fiat 9.55535-D2, VW 501.01/505.00

Tipične osobine (za ACEA A3/B3 verziju iz 2008.):
Relativna gustina: 873kg/m3; Kinematska viskoznost na 100°C: 14,2mm2/s; Kinematska viskoznost na 40°C: 95mm2/s; Viskoznost na –25°C: 5880mPa·s. Indeks viskoznosti: 154.
Sulf. Pepeo: 1,05%; TBN: 8,0; Tačka tečenja: –36°C, tačka paljenja: 189°C.
Calcijuma: 0,226%; Fosfora: 0,093 i Cinka: 0,103%.

Osnovne osobine kao i kod Visco 3000. Nešto bolje ponašanje na niskim temperaturama, taman za neodlučne (starija vozila sa 5W-40 default-om, pa da li to ili 10W-40).
Tačka paljenja slična Castrol-u što ukazuje na sličnost ovog ulja sa Magnatec-om.
Hemijski sastav ukazuje: na oko 1000ppm ZDDP-a (0,1%) i verovatno „standardni“ ZDDP sa 2 primarna alkohola u sastavu molekula a uz ovo i na solidan sadržaj detergenata ali koji je na 80–85% od prosečnog nivoa za 5W-40 sintetička (makar i „sintetička“). Ipak to nije loša već solidna osobina koja prevazilazi standardno 10W-40 ulje.

Na kraju da dodam da je CleanGuard™ samo BP-jev naziv (slično ima i Texaco) za sistem detergenata (aditiva), čime se naglašava natprosečna moć čišćenja motora. Tako da se ne radi o nekoj „alien“ (vanzemaljskoj) tehnologiji, već više o (doduše vrhunskom) marketingu.

7 коментара:

  1. Niko da kaže da sam se "vratio u kolosek" ovim tekstom. Šalim se, ali eto da se malo samim sobom pohvalim (kako stižem i ovako nešto).
    No, povod za komentar je potpuno drugi, naime uspeo sam gosn Ragazzoni-a da nagovorim da napiše još dva teksta (doduše jedan je već odavno napisao pa je samo malo sredio, a ja ga možda još malo došminkam).
    Prvi stiže ovih dana (primio sam ga), možda i koliko sutra (nadam se).
    Tema: TNG (LPG)

    ОдговориИзбриши
  2. Tema: TNG (LPG), ах волим то. Можда је мало претенциозно, ипак бисмо волели да прочитамо нешто ново или другачије но што је о тој теми било написано на овом блогу (то смо веќ све апсолвирали :)

    ОдговориИзбриши
  3. Šteta što nema smajlija (nešto kao "valjanje po podu" i slično).
    Mislim u vezi projekta "TNG(LPG) u moj Kawasaki".
    Onda i onaj vic "ko ima vaki kavasaki" zvuči još smešnije.
    Šalu na stranu, ima i ugradnji TNG-a na motocikl ali je veoma nepraktično. Više je kuriozitet i dokazivanje da je sve moguće. Nema smisla jer se gubi karakter vozila.
    Na mopedima i skuterima pa nekako, na "prikoličarima" itekako ali na iole normalan motocikl ... ne ide.
    Naravno voleo bih da me neko demantuje (... teško).

    ОдговориИзбриши
  4. Ima i takvih likova.
    Šta kažete za TNG u motociklu Honda CBR 600F?
    Pogledajte temu:
    http://www.cbc.rs/showthread.php/16827-Plin-u-motocikl-Honda-CBR600F-sa-4-karburatora?highlight=TNG+honda
    Naravno svi stučni ljudi (na forumu) kažu da se to ne radi, da nije dobro niti isplativo ali - sto ljudi, dvesta ćudi!

    ОдговориИзбриши
  5. Sta mislite o tome da predjem sa BP visco 15w-40 na BP visco 10w-40 ps? U pitanju je golf II 1.3 NZ iz (92.godina proizvodnje), to je onaj motor za direktnim ubrizgavanjem sa cetiri dizne. Inace ga vozim tj. koristim samo TNG, benzin skoro nikada... Da napomenem da trosi ulja oko 4-5 dl na 1000km... Hvala unapred,pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Nova pravila su da ne odgovaram neregistrovanim članovima.
      Ipak, evo i kratkog odgovora:
      Mislim da time ništa nećete postići.
      Potrošnja ulja može biti i veća, paket aditiva u dva pomenuta ulja je potpuno isti. PS 10W-40 je (eventualno) dobra opcija za zimski period (ako 2x menjate ulje).
      Pozdrav!

      Избриши
  6. Postovani gospodine Stevo!
    molim vas ,u dilemi sam ,sta izabrati:
    BP Visco 7000 longlife 5W30 ili
    Mol Dynamic gold Longlife 5W30
    Sta je po Vama bolje,i zasto ?
    Hvala
    Jovica iz Banovaca

    ОдговориИзбриши