(Podnaslov): Lada Samara
Sačekaće (bog me), tekst najavljen, još dan, ili noć ili i dan i noć ... ili možda prve mrazove i snegove, koji samo što nisu. Iako bi bilo zanimljiva tema (i kratko a tek u par stotina reči), tačka tečenja (pour point će sačekati neki sat, dan ali ne više od nedelju dana).
Takav tekst moram pisati uz listanje literature pa iako neće biti naučni rad mora biti ozbiljan i zasnovan, jer sve što kažem može biti iskorišćeno protiv(u) moje malenkosti, a kad nisam zakazao za svo ovo vreme neću vala ni nadalje, pa kad nema vremena za tako što, e onda ćemo se malo "ćerati", šaliti i pričati priče koje nisu kao u naslovu (Matijine) a nisu ni (ribo)lovačke, već nešto što znam iz prve ruke.
Prvo, jedna vest (a kad je na TV-u onda je tako i nikako drugačije):
NIS je kupio OMV u BiH (pumpe ako ništa drugo).
Nije toliko neočekivano iako je "očekovanije" bilo da to uradi Nestro grupa.
Ima tu verovatno i neke druge logike i strategija koje se ukršatju ali bez da idemo u "neistražene oblasti" očigledno je jedno: NIS-u (ili Gazda G-ju) je prostor omale Srbije tesan i jasno je da mu je ovo više trebalo (da ne kažem da je očajniji) od Nestro-a pa je više bio i spreman da plati. Rekonstruisana (čitaj novo napravljena) rafinerija u Pančevu osim što je moderna i spremna i za Euro 6 standard (ne ne nadajte se još nije biće kada bude neophodno) goriva ona je i solidno (pre)dimenzionirana. Kome prodati kapacitete kao da su za ex Yu? Pa za početak "Ex YU-u".
Ovo jeste prvenstveno priča u vezi goriva ali će uskoro postati i priča za maziva. Naročito kada rafinerija Novi Sad postane rafinerija za bazna ulja (i goriva kao nus proizvod ako uopšte).
E tu će biti SVAŠTA. Uz Modriču koja će tu solidno da pliva zbog prelaza na praktično iskljuivo III baznu grupu, u okolini je tu MOL (sa sve INA-om) te na tako malom prostoru biće kapaciteta za "pola Evrope".
Ko će sve to potrošiti ... imam dobre ideje ali ne bih da se izjašnjavam, bez iole valjanih informacija mogu da budem i potpuno u krivu.
LADA Samara
E ovo je čudo od auta (a i motora). Ako ima nekog boljeg za eksperimentisanje ja se trenutno ne mogu setiti, tj. možda i ima ali ne sa takvom lakoćom (ne košta mnogo a guta sve od 5W-30 do 20W-60 bez mnogo problema).
Naravno 10W-40 je ovde "majka" a kako su to (poštovane) starine ja nekako automatski preporučujem 15W-40 (taman da se isto sipa i u menjač). Tu ide još i 5W-40 a zimi bi (u nedostatku 10W-30) moglo i HTHS 5W-30 ali kod modela koji nisu mnogo km prešli ili baš samo za zimu i/ili su sve to i taze renomontovani.
Još je lakše ići "naviše" (preva većim viskozitetima) pa je 15W-50 možda i no. 2 a osim za zimu 20W-50 u motore sa 200k km baš kako treba. Ipak 20W-50 nije da se sipa po svaku cenu čak i kad motor troškari ulje. Kod primeraka sa po cca. 200k km koji su tek umereno trošili ulje, Optima Long Life 20W-60 se uglavnom pokazala kao kontraproduktivna. Naime, ništa posebno loše osim što se "osećalo" da je ulje "gusto" čak i na majskim ili septembarskim temperaturama (+15 do +30°C).
Ne radite ovo kod kuće (Verovali ili ne), Don't do this at home (Beleive it or not)
Dva primera koji nisu (baš) za pohvalu a još manje preporuku a tiču se Lade Samare (na TNG, starih 10 do 20 godina i sa 100-200k km).
1) Iako fabrika tvrdi 15000km (ili godinu dana), a zdrav razum i manje (10-12k km), dok Modriča kaže za HC Power (ili je ranije bilo takvih navoda) da može i 20 hiljada km (ono što jest' - jest', mada zavisi od automobila (motora) i načina vožnje), Ragazzoni je menjao i na 25000km uz dolivanje od oko 1 litra u tom periodu. Posledice? Jok (mori)!
2) Nije ciljano da sruši rekord (makar i prethodni), ali ovo je najduži (koliko je meni poznato) interval zamene za Ladu Samaru. Koliko?
29000km (i sitan kusur preko).
Kako? Pa lepo! (što bi rekli klinci).
Prvo, korišćeno je sintetičko ulje (Chevron 5W-40), drugo: filter je bio veći od fabričkog ("najveći koji je pasovao"), treće prilično je doliveno u nju. Lada ima 20 godina i 200k km iza sebe.
Ovo sam spominjao (na nekom forumu) još pre (oko) dve godine (kada je "projekat" počeo).
Dakle, uz moj blagoslov plan je bio da se pređe 20k km unutar 15 do 18 meseci.
Kad se stiglo dotle, vlasnik je (na moje spominjanje Ragazzoni-jevog iskustva) rešio da tera i svih 25000km.
Onda je ostavio u prtljažniku nov filter (filtar kako kažu ali ne mogu da se sa tim pomirim), ulje i ceduljče da se ulje zameni (prijatelju majstoru koji je i neku sitnu intervenciju radio na autu). Majstor sve to nije video i ulje (slučajno) nije bilo zamenjeno (pred leto). I tako je do pre nedelju dana doguralo do skoro 30k km.
Za sada je rano reći da je "bez posledica" ali ništa se posebno nije dešavalo, potrošnja ulja kao i ranije, goriva takođe, snage - koliko hoćeš, rad motora (za tako star) solidno uglađen.
Verovatno je ovo bilo moguće i zbog dolivanja 1,5 do 2 litara ulja (vođena je evidencija ali ne baš "u gram").
Šta je dosipavano?
Prvo (naravno) preostali Chevron, pa zatim malo Mobil sintetike (Synt S, 5W-40) pa Mobil 10W-40 PS, Lukoil Avantgard Ultra i Lukoil Lux, oba u 10W-40. Sva ulja otprilike isto i nekih 3-4dl.
I na kraju ali ne i po značaju: 2/3 - 3/4 (ako ne i svih 80%) bilo je van grada i 99% na TNG.
Naravoučenije? Nema (ga)!
Ovo je navedeno kao zanimljivost i ništa drugo.
Ostaje savet da se ulje menja na 15000km ako se vozi pretežno u gradu i na manje (10k km).
Eventualno (uz TNG) ako se veći deo km obavi u međumesnom saobraćaju i svih 20k km ali da se ne pređe 12 meseci (eventualno 15).
Očigledno je jedino da su HC ulja (i SHC) nešto što motoru Samare veoma prija, a primeri su i dokaz njihove superiornosti jer sa mineralnim uljem ne bih savetovao više od 10 hiljada km ili eventualno 12500km (GAS ulja, pogon TNG), ili čak i manje (pretežno vožnja po gradu ne više od 7500km).
Dakle, može i 5W-40 (pre nego kod Zastava vozila) ali ostaje 10W-40 kao prvi izbor. Ostaje 15W-40 kao dobar izbor kao i (eventualno) 10/15/20W-50.
Što se menjača tiče: 15W-40 ili 10W-40 (šta već koristite kao motorno ulje).
Da ne zaboravim:
Sintetička ulja ipak treba uzeti sa dozom rezerve zbog slučaja curenja (na zaptivkama) 75W-80 Total ulja na novijoj generaciji Lada vozila (2110) što ne dokazuje ništa osim da treba biti oprezan.
Kod ove vrste vozila, 80W-90 a API GL-4 ili TDL 75W-90 je ono što vam treba u menjaču, a u motoru 5W-40 ili 10W-40, počevši od API SG ali sa toplom preporukom da minimum bude API SJ a optimum API SL (neće smetati ni SM).
Rashladna tečnost?
Verovatno je (nekada davno, krajem '80-tih) počelo sa klasičnim antifrizima, a sada je preporuka da to bude po G11 (VW TL-774C) standardu. Kako god, menjati (takve) na dve ili tri godine (koliko navodi proizvođač RT-a). Neće mu biti loše ni od G12 (+), crvenog (TL-774D/F) - "Al Protect"-a.
E vala ... ne mogu se setiti šta bih još na ovu temu (napredujem u smislu konciznosti, zar ne?).
E ovo bi za nas u BiH odnosno u RS trebalo da bude radosna vijest jer je eto Nestro group dobio i zvanično bratsku konkurenciju Gazprom-a.
ОдговориИзбришиTo bi sad trebalo da znači borbu za nižu cenu i veći kvalitet ili nedaj Bože po starom.
Da se nadovežem na priču o HC Power ulju. Ja sam od zamjene (doduše u aprilu) prešao 16 000 km, i ulje sasvim lijewpo izgleda i dobro se ponaša u svim režimima rada. Auto je Passat b3 sa TNG-om. Ja ipak ne planiram obaranje rekorda, pa će ulje ovih dana napolje :)
ОдговориИзбришиNaravno.
ИзбришиOko 15000km je ono što je preporučljivo.
Naravno ±10% ili više u zavisnosti od uslova eksploatacije.
E sad malo još o našim rafinerijama,Stevo pažljivo sam čitao sve o njima i namjerno i postavljao pitanja o kvalitetu destilata koji oni prave, ali eto okvirno se odgovor svodio da su stvarno u stanju da naprave ono za šta i deklarišu na pumpama mislim na DIZEL EVRO 5 ,kao i naravno BENZIN EVRO 95, e a sad u ovoj najnovijoj objavi od juče o kupovini OMV BH od strane kao što reče velikog G.
ОдговориИзбришиTu si spomenuo da su revitalizacijom postojećih i izgradnjom novih postrojenja sposobni ČAK i da naprave EVRO 6 (u nadolazećim vremenima vjerovatno i min. standard za nova vozila) sada se ja pitam jednu stvar onako iz iskustva tokom rada i pričama sa ljudima koji su sretali sa masom takvih problema i kojima je to svakodnevni posao,a evo o čemu se konkretno radi u zadnje vrijeme su počeli masovno da crkavaju common rail sistemi tačnije njihove pumpe visokog pritiska.
Evidentno je to da se u poslednje 2 godine nabavilo popriličan broj takvih vozila prvenstveno RENAULT i PSA grupacije motori DCI i HDI ,kao i ostalih proizvođača koji koriste nihove agregate FORD itd, znači nesumnjivo je to da je kada su ti automobili došli u naše krajeve pa posle godinu dve korištenja kao po pravilu svi su imali probleme sa pumpama što nesumnjivo navodi na zaključak da nešto sa gorivom nije u redu jer ti problemi kod istih godišnjaka koji se voze u EU nisu prisutni, problem proističe iz potrošene osovine i njenog ležišta u kućištu pumpe visokog pritiska znači pojavljuju se sitni sjajni metalni opiljci koji onda prouzrukuju začepljenje injectora i eto problema koji košta 1000 eur bez malo da se kvalitetno riješi, e sad ovaj problem nije endem samo npr. kod renoa pa da ga optužimo za kvalitet nego se on i kod drugih javlja isto tako ili malo manje često Korejci , PSA pa i VW.
Može biti da oni po standardu prave gorivo zadovoljavajućeg cetanskog broja i da i dozvoljeni broj ppm sumpora unutar dizel goriva je u toj granici koja i treba da bude ( EVRO DIZEL 5),ali očigledno je da fale neke druge komponente mazivosti koje smanjuju ili eliminišu to prekomjerno trošenje tih pokretnih dijelova common rail pumpe.U starom dizelu ta komponenta je po mom skromnom znaju bila i jednim dijelom sumpor, e sad šta još treba da se doradi i koji aditivi ili nešto još u procesu proizvodnje da se doda ili izhemija ne znam a da bi to stvarno bilo da valja u tom pogledu nedovoljne mazivosti goriva za sve pokretne elemente sistema common rail i da se potrošači zaštite od te vrste nevolje koja ih i ovako opterećuje na i ovako plitak džep.
Postoji kriterijum koji se odnosi baš na "mazivost" (Lubricity) po proceduri (metodi testiranja) po EN ISO 12156-1.
ИзбришиNe deluje mi da bi Nestro ili bilo koji renomirani proizvođač (distributer) ovo prevideo.
Naveli ste informacije koje zaista bude sumnju da se ovo ne sprovodi do kraja (mada problem može biti i na drugim pozicijama, naročito broj i sastav (veličina) čestica).
Ova mazivost se zbog smanjenog sadržaja sumpora (praktično zanemarljivog) dobija dodavanjem aditiva.
Ipak, pre nego što bi se izveo zaključak da nešto nije u redu sa gorivom (ponavljam iako tako liči) prvo bih se osvrnuo sa tim šta se događa kod NOVIH AUTOMOBILA sa motorima koje pominjete (ili novijim, i osteljivijim).
Ako se problem javlja posle godinu ili dve, to je baš unutar (svakog) garantnog roka.
Koliko ima takvih problema sa njima?
Uzgred, kako ste naveli u komentaru izgleda da je slučaj sa svim distributerima goriva jer bi se primetilo ko ima "bolje gorivo" na osnovu izostanka ovog problema.
Tema jeste zanimljiva a u krajnjoj instanci može se rešiti samo (nezavisnom) analizom goriva (slučajan uzorak, ali bar 5-6 njih).
To košta ali bi neko udruženje korisnika vozila (klub) mogao to da organizuje.
Sponzora će teško naći jer ni servisima ni "pumpadžijama" nije u interesu a teško da će se neko njima zamerati (od drugih firmi iz branše).
Pozdrav!
""Ako se problem javlja posle godinu ili dve, to je baš unutar (svakog) garantnog roka.
ИзбришиKoliko ima takvih problema sa njima?""
citat iz gornjeg Stevinog posta
Možda nisam baš najjasnije napisao u postu ,ali misli se na polovne automobile iz uvoza od pre godinu dvije, a već su tamo bili u upotrebi 3 ili 4 godine tako da nisu u garantnom roku.
Pozdrav Stevo,
ОдговориИзбришиZadnjih dana dosta se prica o NIS-u i zavrsenoj modernizaciji rafinerije koja ce doneti kvalitetnija goriva na nasem trzistu. Konkretno me zanima da li ce mo dobiti i kavlitetniji auto gas?
Drugo, mislim da nigde na blogu nije bilo reci o odlaganju iskoriscenog ulja (motornog, menjackog, kocionog...) Znam da dosta ljudi to prosipa u slivnike ili sa ambalazom baca u kontejnere. Znam da je u organizovanim zemljama to zabranjeno i strogo kaznjivo ali i da imaju ravijene sisteme za prikupljanje tog ulja kao i ostalih zapaljivih i toxicnih proizvoda. Kolko znam kod nas to ne postoji ili nisam dobro informisan?
Ja staro ulje ostavljam majstoru a on koristi kao dodatno gorivo u kotlu za grejanje na drva i ugalj :)
Sta bi bila vasa preporuka? Sta da radimo sa starim iskoriscenim uljem?
Auto gas (TNG, LPG) se nekako ne spominje (osim toga da će stalno poskupljivati a od 1.1.2014. ponovo ide veća akciza samo na osnovu približavanja onoj za druga goriva, na sreću ostaće nešto manja, bez onih redovnih godišnjih usklađivanja).
ОдговориИзбришиNesumljivo će kvalitetnijeg TNG-a biti ali je činjenica da će još neko vreme (verovatno i cela 2013.) biti prelazni period. Kod mene "u selo" još uvek se prodaje PBS.
Ostaje nam da budemo strpljivi jer više od dobre volje G(azde) nemožemo da očekujemo.
Više puta najavljivana tema odlaganja starog ulja nikako da dođe na red.
ОдговориИзбришиNisu (do skora) ni u EU baš bili "cvećke" kakvim se prave jer je cca. 1/4 ulja korišćena kao gorivo (ali kao i kod vašeg majstora, nepropisno, tj. neekološki) a bar 5% završavalo u zemljištu (i indirektno u vodotokovima).
Naravno to u odnosu na našu situaciju deluje kao "korak od 7 milja" (i jeste) jer se radi tek o 50-tak% "do it yourself" zamena ulja (samih korisnika) od čega samo deo završi u reciklaži ili kao energija.
Lično nisam u potpunosti za reciklažu po svaku cenu jer u ukupnom skoru to često bude manje ekološki od sagorevanja u cementarama ili posebno konstruisanim pećima.
Najbolje je naravno da se kombinuje reciklaža i korišćenje starih ulja kao goriva.
O ovome baš (trenutno, ovog dana) završavam jedan (pregledni) naučni rad pa kad bude objavljen ostaviću link na blogu uz tekst koji će ga prilagoditi manje stručnim čitaocima, mada je pisan pitko i bez previše "visoke" nauke pa će se većina čitalaca snaći i bez toga.
Kod nas je situacija prosto tragična uz svega par (jedna sigurno) kompanija (manjih do srednjih) koje se bave reciklažom.
Uglavnom koriste "short path evaporation" proces koji je za manja ulaganja i jedini isplativ (koliko-toliko) ali se tako ne dobijaju bazna ulja kvaliteta uporedivog sa onim iz nafte (primarnim). Kako god, takva bazna ulja (prerađeno ulje, bolje reći) se može koristiti za druge (manje zahtevne) namene.
Nekoliko većih uvoznika (distributera) doduše skuplja korišćeno ulje od svojih (većih) korisnika, što nije loše (jeste zakonska obaveza ali malo se primenjuje).
Osim toga ekološka taksa (10din. na kg ulja) se ne koristi (bar još ne i ne u potpunosti) u namenske svrhe (ništa čudno, zar ne?).
RNB (Galax) je imao (i sad ima) veliko postrojenje (svojevremeno sam vrh tehnologije) ali se ne koristi jer je neisplativo (za male količine).
Skupljanje starog ulja od pojedinačnih korisnika je (energetski) veoma zahtevno pa se ne isplati.
Ostaje sve na savesti svakog od nas (ali ni to ne pomaže ako nemate gde da samo ulje odnesete).
Kako god, bolje je spaliti ulje u naftari (au, što izjavih, ali ako ćemo realno, nikako ne preporučujem, nego kao "manje zlo") nego prosipati u zemljište ili (ne daj bože) vodotokove (kanalizaciju).
To naravno nikako nije dobro jer raspršuje razne otrove (aditivi, nepotpuno sagorele kancerogene supstance pa još opasnije) ali znate već šta hoću da kažem: bolje nego 10 hiljada do milion litara čiste vode za svaki litar ulja prosut u prirodu.
Spaljivanje u kotlu je tek za nijansu bolje od naftare ali ponavljam nije dovoljno.
ОдговориИзбришиŠta raditi sa otpadnim uljem?
Po podacima koji su dostupni nekih 10% ulja se reciklira i/ili (su)spaljuje.
Postoji postrojenje u Krnjači, "Ekosekund" i u Nišu (Merošina), Remol. U Nišu postoji i "jugo-Impex" koji je najavio takvo postrojenje a za sada prikuplja otpadna ulja i prodaje cementarama.
"Ekosekund" je prva firma koja je dobila dozvolu za rad i ima solidan kapacitet, mada je pri otvaranju pogona imala (na žalost) samo 10 zaposlenih.
Znam da će dežurni dušebrižnici reći da to nisu postrojenja kakve svet ima ali svet ima i takve.
Solidan broj manjih firmi radi sa sličnom tehnologijom a da bi se od otpadnog ulja dobilo bazno ulje za proizvodnju kvaliteta uporedivog sa primarnim baznim štokovima potrebna je višefazna obrada i skupa postrojenja (ima ih svega 30-tak sa oko 5000 zaposlenih u celoj EU.
Da ne zaboravim i kompaniju "Delta" iz Kladova koja je otvorila postrojenje za preradu brodskog otpadnog ulja u Srbiji, u koje je uloženo 2 miliona evra.
I na kraju ali ne i po značaju: postoje razna "eko" uzdruženja, firme ili regionalni reciklažni centri uglavnom okupljeni u UNECO (Uniju Ekologa). Trebalo bi malo izguglati i povezati se sa njima jer osim akcija mogu dati i dobar savet individualnim korisnicima i manjim firmama (koje snabdevači zbog manjih količine ne zarezuju ili jednostavno ne znaju da pri sklapanju ugovora traže i zbrinjavanje otpandih ulja, na šta imaju i zakonsko pravo).
Hvala što se me podsetili na ovo važno pitanje.
Ne moramo čekati objavu rada, eto kontaktirajte neku od firmi (udruženja), rado ću objaviti savete i linkove ka njima (ukoliko vredi).
Eto malo i društveno odgovornog značaja bloga, krajnje je i vreme.
Da ne kaže da me grize savest ali jednostavno "no can do".
Pozdrav!
Još jedna "sitnica". Otpadno ulje je roba (ne baš kao i svaka druga) i cena po toni se kreće od 100 do 150€. Naravno ne možete prodati samo tonu-dve.
ОдговориИзбришиДа се осврнем на коментар читаоца из БиХ. Проблем вјероватно постоји са горивом које се точи на нашим пумпама, као уосталом постоји проблем са свом робом коју Запад и развијеније земље продају на нашем тржишту. Не знам тачно због чега се јавља тај проблем недовољног подмазивања елемената пумпе високог притиска, али мислим да то није због мањка сумпора у Еуро дизелу. Из властитог искуства, примјетио сам да ми је ауто након 20.000 км пређених на наше гориво почео да кликће (Мондео 2.0 дизел). Мајстори су ми рекли лоше гориво је узроковало да попусте преливни вентили на дизнама који онда праве тај карактеристични кликтави звук на леру. Рекли су ми такође да додајем двотактола или АТФ уља у гориво што сам и радио али нисам видио неки ефекат. Наводно то би требало да ријеши тај белај око недовољног подмазивања пумпе. Елем, ништа се значајно није промијенило. Онда, прије једно 2 године, почео сам да користим Ликви Моли (Liqui Moly) адитив за нискосумпорна горива и тек је то донијело неки ефекат који ја као обичан возач примјећујем. Нема више кликтања. То је чињеница. Мотор љепше ради и нема више мало бијелог дима приликом првог јутарњег паљења.
ОдговориИзбришиШто се тиче горива, људи који долазе из земаља западне Европе кажу да на њихово гориво прелазе више километара и љутомобил се генерално говорећи боље понаша у вожњи. То ми је рекло много људи и мислим да то није ниво плацебо ефекта.Не знам шта је узрок али посљедица је очигледна тако да се обрнутом дедукцијом (закључивањем) лако може наћи одговор. Горива на западу су (као и све друго на њиховом тржишту уосталом) много боља од ових овдје. Мислим да то није нека драстична разлика али да се примјетити и осјетити. У сваком случају моја је нека препорука да се користе адитиви за дизел гориво, мијењање уља, филтера и уопште одржавање аутомобила вршити редовно и тада се може надати прелажењу већег броја километара без неког већег квара. Наравно Делфи је чувен по својој непоузданости и то је чињеница коју су многи мајстори закључили и спознали, барем што се тиче елемената система убризгавања горива (лоше дизне и лежајеви пумпе виоког притиска који се љуште). Али ето и Сименс је чувен по својим неквалитетним дизнама на најновијим VW Passat 2.0 тди моторима чији је ремонт право богатство и много је скупљи него ремонт једне Делфијеве дизне (који се креће до око 200 КМ на нашем тржишту, док је за Сименс та цифра 500 до 600 КМ по дизни), тако да ти побројани проблеми нису везани само за произвођаче горива него богами и дијелова. Читам по страним форумима на којима људи говоре о проблемима са новијим аутомобилима уопште који су углавном везани за проблеме са турбинама, дизнама и пумпама високог притиска, као и са непоузданом електроником, тако да су ти проблеми више глобални него локални (земље бивше Југославије) и погађају мање више све нас обичне људе ма гдје год живјели. Невоља је што се овдје мали човјек не може надати никаквој (али апсолутно никаквој) заштити док у развијенијим земљама она ипак постоји кроз веома утицајна удружења потрошача и медије па онда произвођачи страхују од негативног маркетинга (због конкуренције зачас ће неко други заузети њихово мјесто).
А што се тиче надања да ће велики Г. допринијети некој бољој причи око цијена и квалитета горива овдје чисто сумњам. Што би то радили? Договориће се као што сви раде и дераће нас без икаквих посљедица јер то једноставно могу. Није Рус ништа бољи као господар од било којег другог. Пара је у питању и ту нема емоција ни вјечног и нераскидивог пријатељства. Само и једино голи интерес.
Nije neka tajna da što više idete na Sever i Zapad ("sever-severozapad") goriva budu sve kvalitetnija.
ИзбришиNije isto ispuniti minimum ili ga premašiti.
Italija ima vrlo dobro gorivo ali Nemačka (Holandija) bar za nijansu bolje i slično.
Ipak, čak i minimalno ispunjenje zahteva normi znači da sa gorivom ne sme da ima problema.
"Nečeg tu (možda) ima" ali kao što sam više puta rekao - teško je bilo šta dokazati.
Za sada neka ostane na ovome, ko god ima iole relevantne informacije neka se javi!
Distance r , prijatelju taj mehaničar koji te savjetovao da u euro-5 stavljaš dvotaktol ili atf ulje u blagom smislu riječi je običan šarafan kojemu znanje nije otišlo dalje od osnovne škole,nego da skratim na taj način dodavanjem ulja u gorivo ti si samo mogao da koksiraš injector tj. da ga začepiš jer pod tim pritiskom i temperaturom vrh injectora se samo može koksirati.
ИзбришиZa delphi pumpe si u pravu posebno su osjetljive i ljušte se ,ali isto tako imaju problema i PSA pumpe i novi common rail VW ,a da je zamijena reno pumpe jeftina baš i nije jer jedna dizna original bosch je 230km, a nova pumpa nešto sitno ispod 1000km, a ko VW motora sa PD načinom ubrizgavanja je otprilike ista cijena kada se stare dizne daju u zamijenu za reparirane u bosch servisu.
Tačno je da ima i vani u EU slučajeva injector pumpa common rail ali je to sporadično u odnosu na broj auta dok je kod nas ta cifra enormno velika, nadalje otkazivanje turbina po meni potiče samo iz jedne stvari a to je neredovno mijenjanje ulja i uljnog filtera kao i loš odabir kvaliteta ulja,a za to su najviše krivi sami prodavci auta koji da bi se njihov auto nekom dopao i da bi bio na listi onih kojima su servisni intervali produženi i samim tim jeftiniji za održavanje skoro pa svi su prisegli da i me se ulje mijenja na 30HKM što je po meni za njihov način vožnje skoro pa nemoguće jer oni voze motor pod velikim opterćenjem naročito po auto putevima i tavo ulje nakon tolikog broja kilometara naprosto izgori i to je jedan po menni (imho)najveći krivac za riknjavanje turbina ,a mislim da bi o ovom Steva mogao i malo više dati podataka šta se sa uljem dešava nakon tih kilometara i takve vrste opterećanja.
Nego da se vratimo na početak ja ipak mislim kao i ti što južnije (i istočnije) to tužnije odnosno kod nas je ipak mazivi elemnt u pitanju kod goriva euro-5, a mislim da i benzin ima dosta mana jer ga kao što i sam reče prvo auta više troše nego kod onih u EU jer i sam sam sipao u Austriji i Njemačkoj pa sam primjetio razlikuu potrošnji, akod benzina ima i veliki broj stradalih lamda sondi sa naših goriva mada se broj tih kvarova zaistinu smanjio u poslednjih 10 mjeseci.
Malo brojki u posebnom tekstu (nadam se).
ИзбришиNema dovoljno podataka za valjanu analizu pa da ne bude samo na utiscima čisto da se "baci na tanjir" (ako se već ne može "izvrnuti na postavu").
Da li je pocela proizvodnja iz te moderne NIS-ove rafinerije? Konkretno me interesuje eurodizel. Da li sada na Nis-vim pumpama sipamo gorivo boljeg kvaliteta? Zasto ovo pitam? Zato sto ide zima. Zato sto preporucujes da ne sipamo nikakve aditive u dizel gorivo jer je nepotrebno, a prosle zime smo svedoci da to nije bas tako. Jednostavno na sve strane je bilo automobila koji nisu mogli da upale zbog zaledjenog goriva. Sa jedne strane planiram da dodam aditiv a sa druge strane slusam ovo ultra-mega moderna fabrika, ludilo gorivo i sl. A inace sipam samo na NIS, ne uvek na konkretno istoj pumpi, ali uvek je NIS u pitanju. I uvek sipam eurodizel. Ali ako cu da sipam aditiv onda mi je sad vreme dok jos nije udario minus. pozz
ОдговориИзбришиKrenula je "Đekna" ... Stigao Godo ...
ИзбришиAli tu je i "Kvaka 22". Nisu sva goriva iz Pančeva (alal vera, alal vera ... ne može im niko ništa jači su od boranije).
Šalu na stranu:
U renoviranim objektima NIS-a bi trebalo da budu samo goriva iz Pančevačke rafinerije.
U svakom slučaju najlakše je sa ED-om, jer je verovatno sav ED iz Pančeva, pa ako kupujete na NIS-u ne treba da bude problem.
Sam kvalitet goriva (Euro 5) ne znači (automatski) da gorivo može da se upotrebljava i na --20°C ili -25°C.
Mali minus nija opasan (do -3 ili tako nešto) čak ni za D2 (pa skoro), no slažem se da je pravo vreme za aditiv ... sad ili do nove godine.
Najbolje čist kerozin 0,5-1% (ima ga na Petrol pumpama) što bi značilo "frtalj" ili pola litara na rezervoar (od 50l).
Malo IPA (izopropil alkohola ali isključivo 99%) neće da škodi ali tek kad jače zagudi (i negde pola od onog što sam naveo za kerozin).
Komplikovano?
Kupite onda bilo koji aditiv protiv smrzavanja nafte (80-90% je u njemu kerozina) i sipajte 0,1-0,15% (za sada) a 0,20-0,25% ispod -10°C.
Ili pola od onog navedenog za običan (D2) dizel.
Zaista nisam imao nameru da odmognem jer Euro 4 i 5 motori ne vole mnogo dodataka u gorivo (ako je pravo). No smrzavanje ED-a na -15 ili -17°C se stvarno dešavalo prošle zime iako pouzdano znam da je NIS-ov ED izdržavao i -22°C (u mašinama za čišćenje smetova, utovrivači ili rovokopači tokom vanredne situacije, po ceo dan i to u planinskim oblastima gde je bilo i po -25cel. pa i koji stepen manje).
Možda sam pod tim utiskom i davao opreznije savete (iako naravno velike mašine imaju manje problema sa filterima goriva i uopšte su robusnije).
Pozdrav!
Prosle godine kad sam vozio Lanciu benzinku, sticajem okolnosti nisam je palio 15-20dana. I po najvecem minusu je upalila iz prve. E sad sam se malo rotirao sa ocem, pa je kod mene Vectra C 2.0dti i eto sad imam o cemu da razmisljam. Nije motor novije generacije ali ima vrljavu pumpu pa zato necu preterivati u nicemu. Procitao sam onaj text od prosle godine. Lakse mi je neki krsteni proizvodjac Likvi moli ili wins. A ako u januaru i februaru zagusti onda sigurno i malo tog alkohola... Nego imam jedno pitanjce povodom ovoga. Rezervoar mi je 70 litara. Svakog 1.u mesecu sipam pun do cepa. A u medjuvremenu dosipam do prvog po par hiljada dinara. Sta mene buni. Ako na pun rezervoar sipam aditiv, da li ja da vozim do kraja rezervoara, pa da sipam ponovo pun i opet da sipam aditiv ili da ranije dosipam gorivo i da ne cekam da ispraznim rezervoar. U prvom slucaju je lose, sto cu se voziti sa polupraznim rezervoarom, a pretpostavljam da je teze punom rezervoaru da zaledi nego polupraznom. A u varijanti da dosipam stalno pomalo dizela, onda razredjujem taj aditiv sto sam sipao i onda on nema neku svrhu.
ОдговориИзбришиPokušajte ovako:
ОдговориИзбришиPrvi put sipajte na pun rezervoar (potrebnu količinu).
Posle toga na pola rezervoara sipajte pola prethodne količine aditiva i dopunite rezervoar do kraja.
"sekcanjem" ćete samo povećati količinu vode u rezervoaru (vlaga iz vazduha), uštedeti nećete.
Ako idete "do kraja" ostavljate nešto aditiva u rezervoaru a i rizikujete da ostanete bez goriva (na rezervi) ili da morate da sipate kada rezerva bude "debela" (a možda vam tad ne odgovara da sipate aditiv).
Ovako možete lakše da planirate.
Pozdrav!
Мало да се осврнем на пост мог земљака љубитеља фолксвагена.
ОдговориИзбришиПумпе високог притиска (ПВП) су све редом изузетно осјетљиве на љуштење кошуљица лежаја и тарних површина ваљака преко којих остварују притисак горива. Директна посљедица тога је "смрт" дизне. Ја нисам говорио о ремонту пумпе већ о ремонту дизни и знам да је замјена тзв "пумпа дизна" елемента на VW моторима поскупа работа док је то на моторима који користе Delphi систем мало јефтиније (уложак 100 КМ и преливни вентил 60 КМ).
Да сумирам, лоше гориво (као и сва друга роба уосталом на нашем тржишту/има генерално) је наша реалност јер живимо ту гдје живимо.
С друге стране, техничка (и свака друга култура) нам је на завидно ниском нивоу па се посљедично томе и дешавају кварови типа цркнутих турбина јер не мијењамо редовно уља или када мијењамо стављамо неадекватна (то је принцип "ма рођаче само нек' је масно").
Што се тиче двотактола и АТФ нисам чуо да је неком коксирао ињектор због тога. Штавише, знам масу људи који то годинама раде, на редовној бази. И немају никаквих проблема. Поента је да то не помаже, али ни не одмаже тако да у принципу исто је као да ништа не радиш, јалова работа. Ја користим ликви моли адитиве за дизел и осјећам разлику. То је чињеница. Нема бијелог дима ујутру, мања је потрошња, нема "кликтања" преливних вентила и слично.
Like! ("mi se sviđa").
ОдговориИзбришиUzgred (dok ne bude, možda, i teksta o tome):
Ako se traži "masno" ulje onda će se ići na mineralku ili PS jer su sintetike (sve od reda, pa i HC ulja u manjoj meri) u principu "suvlje".
Kolokvijalno (ali i u stručnim radovima) se to lepo nazvia "dry" base oils.
Kako i zašto, duga je priča pa drugom prilikom.
Ova objektivna okolnost je proizvela čitavu gomilu mitova, počevši od onoga da sintetika ništa ne valja pa na dalje.
To što sama bazna ulja imaju malo bolje mazive osobine (mada zavisi i od primene) ne znači ništa jer su maziva ulja a naročito motorna i menjačka pre svega kombinacija baznog ulja i aditiva.
Zbog (svega) toga, sintetička ulja daleko prevazilaze mineralna ulja skoro uvek i svuda, pa se mineralke drže još jedino zbog cene i malog broja specijalnih namena ali i (možda i ponajviše) zbog zaptivki (naročito u industriji) koje su otporne na mineralna ali ne i na sintetička (HC pa na dalje) ulja.
Dakle, masnoća pod prstima nije (ni) bila a sve je manje kriterijum i test za kvalitet ulja.
Nasao sam Fam Dizel 400 aditiv, 250ml za oko 250din. I on tretira do 100litara goriva. Pretpostavljam da ne moram bas da jurim zvucnija imena i da je Fam dovoljno dobar?
ОдговориИзбришиSasvim O.K.
ОдговориИзбришиSve je to slično (ne kažem da nema boljih).
Postoje i kombinovani aditivi koji poboljšavaju i cetanski indeks (broj) istovremeno ali nije neophodno.
U ED bih čak sipao manje. Negde 250ml na 150 litara goriva (1:600). Pod pretpostavkom da ED stinjava na -15 cel. to je taman za do -25.
Eventualno (radi lakšeg računanja) 1:500.
U sam D2 bih sipao oko 1:300 (na 60 do 70 litara goriva) da bi dobio sigurnih (oko) -25 jer su navedene koncentracije tek laboratorijski garantovane u praksi je uvek za nijansu lošije (uzeto u obzir kod ED-a).
Čak i 1:800 ili 1:1000 nije malo (uzevši da ED može biti i bolji) sa povećanjem koncentracije se (sve) manje dobija.
Uzgred, za ED je idealno vreme a za D2 već može biti i kasno (u nekim krajevima gde je izjutra ili tokom dana manje od -6 a kod mene je trenutno -5cel.) pa posle "ne valja aditiv".
Pozdrav!
Pozdrav svima iz Lada Kluba, hvala na savetima, puno znače ljudima koji ništa ne prepuštaju slučaju.
ОдговориИзбришиPošto je već pomenuta cenjena starina, Lada Samara, sa kojom sam prešao pola puta do meseca, daću par saveta, ne košta ništa ali zna da sačuva auto.
MOTOR. Uopšte nije probirljiv kao što je rečeno, ali vodite računa. Kod starih modela ne retko zakaže karburator ili pumpa goriva pa veća količina benzina završi u motornom ulju. Ništa strašno, otklonite kvar i ulje zamenite odmah. Što se gradacije tiče, nema smisla sipati neko 0W ulje, čak i sveže remontovani motori imaju veću potrošnju takvog ulja. Toplo preporučujem neku dobru polusintetiku tipa 10W-40, može i mineralno 15W-40 ako ne prelazite mnogo kilometara i često vršite zamenu, što se sintetike tiče 5W-40 može da završi posao ako je motor u odličnom stanju. Kao minimum uzmite API SG, ništa mu neće škoditi novije pa čak do API SN. Ono što ja koristim je sintetika Mobil 1 Peak Life 5W-50, prezadovoljan sam u svim uslovima, ali nemojte preterivati, ovo je skupa varijanta, držite se polusintetike. Motor nemojte ispirati ako to niste do sada činili redovno, biće više štete nego koristi ako se podigne sav mulj iz kartera.
MENJAČ. Kod starih modela kojima je proizvođač propisao korišćenje motornog ulja, ni po koju cenu ne nalivajte menjačko ulje, doći će do havarije, čuvajte se nadri-majstora, zbog njih i takvog ulja sam jednom prilikom ostao bez petog stepena prenosa i to baš na auto-putu, posle remonta maksimalno pazim šta radim. Kod ovakvih menjača izbegavajte 0W i 5W gradacije zbog curenja na zaptivkama. Ovde je preporuka slična kao kod motora, polusintetika 10W-40 ili mineralno 15W-40. Ja koristim sintetiku Mobil 1 Extended Life 10W-60 koja se izvrsno ponaša ali ipak zaboravite zbog cene, redovno menjajte neko dobro polusintetičko i uživajte.
KOČNICE. Ni tu nema mnogo probirljivosti, fabrička preporuka DOT3, provereno može DOT4, reče mi burazer da nije bilo problema ni sa DOT5.1 ali to uzmite sa rezervom, nisam probao. Kod mene trenutno Mobil Brake Fluid DOT4, ne insistirajte na tom brendu, ima i boljih, ali redovno vršite zamenu.
ANTIFRIZ. Tu nije potrebno bilo šta navoditi, dobar G11 je sasvi zadovoljavajući, ništa mu neće faliti ni od crvenog, G12. Najbitnije je ako već prelazite sa jednog na drugi isprati ceo sistem da ne dođe do neke neželjene hemijske reakcije i stalno proveravati stanje termostata, to je kod ovog auta slaba tačka. Trenutno u rashladnom sistemu plavi Mobil Antifreeze, čisto iz hira i vernosti brendu, inače bio sam zadovoljan i sa FAM-ovim antifrizom i još ponekim brendovima.
Toliko o tečnostima za ovo vozilo, drugi sam vlasnik, u pitanju je Lada Samara 1500 (VAZ 21093) iz 1991. godine, kupljena sa nekih 50.000km, odavno sam prešao 200.000km i poveći kusur. Nadam se da je nekima ovo bilo od koristi a moja preterivanja zaboravite, tome su sklona sava vojna lica koja drže vozila u cakum-pakum stanju, pa i ja.
Hvala.
ИзбришиZaista (veoma) dobro.
Niti ima mnogo šta da se doda a još manje koriguje (praktično ništa, osim što se može reći na malo drugačiji način).
"Preterivanje" je uslovno i savetujem ga svima koji to sebi mogu priuštiti. Naravno da ima približnih a značajno jeftinijih rešenja pa je većini to bolji izbor, ali i to je napisano.
Sviđa mi se post, ako autor dozvoli mogao bih par rečenica dodati i objaviti kao ceo tekst (uz naznake autorstva), čisto da bi bio čitaniji (search ne radi uvek i dobro, ovo je dobro mesto za komentar ali je malo stariji tekst).
Osim toga, mogli bi razmeniti link-ove (Lada klub i blog). Gostovanje na Lada klub-u ne bih odbio ALI mislim da se sasvim dobro snalazite i bez mene (kao što je "Miki" to pokazao) i da za tim nema potrebe (a i bila bi obaveza više za mene).
Po nekom konkretnom pitanju ili nedoumici bih se rado priključio.
Mislim da bi zajednički tekst (g. Miki & moja malenkost) bio dovoljan za 98% svih pitanja u vezi Lade Samare.
Naravno, Lada nije samo Samara, ima tu dosta modela. Ipak, to je legendarni model i mislim da bi trebalo početi od njega ("legendarniji" je možda žiguli ali takvih više nema mnogo u pogonu).
Lada Niva je takođe zanimljiva tema (mogli bi opet zajednički tekst za neku sedmicu) ALI o tome ima poprilično na CBC-u, pa smatram da je manje hitno.
Treći tekst bi mogao biti o modernim modelima i time bi zaokružili temu.
Ako se članovi Lada kluba slažu, tekst bi valjalo da bude objavljen na oba mesta (sa linkovima) jer je (bi bio) zajednički (mali) projekat.
Pozdrav!
Poštovani gospodine Stevo,
ОдговориИзбришиmoj tekst možete koristiti neograničeno i na bilo kom mestu, nemam ništa protiv posebnog teksta za ovo vozilo, naprotiv, cilj je pomoći ljudima. Ja ću ostati anoniman zbog lošeg iskustva sa onima koji uvek krive onoga ko da savet a pri tom nisu našli za shodno da pročitaju tekst do kraja i ispoštuju kompletnu proceduru. Još jednom, po stoti put, ovde navodim svoja iskustva, sve što poželite da uradite neka bude na vašu odgovornost. Dopunio bih tekst za još 2%, jako bitna stavka za ljude sa naših prostora koji štede na gorivu.
LADA SAMARA I TNG. Nisam vičan vožnji na ovaj tip goriva, kod ovakvih automobila benzin 98 je zakon zbog izuzetno mirnog rada motora i drastično reducirane potrošnje. Pre nego što se odlučite za ugradnju plinskog uređeja ponovite sebi bar desetak puta "benzin nije skup ako se ne rasipa", pa tek onda krenite u akciju. Da počnemo, imajte na umu da TNG ima višu temperaturu sagorevanja od benzina, nije loše izabrati toplije svećice, primera radi, ako je fabrička preporuka FE65P možda bi pravi izbor bio FE55P, oznake se razlikuju od proizvođača do proizvođača, neće škoditi za jedinicu toplija svećica. Zazor sa fabričkih 0,7 slobodno podesite na 0,6 da bi se sprečile neželjene detonacije koje smanjuju radni vek svećice. Od motornog ulja ništa specijalno, kvalitetno mineralno ulje 15W-40 deklarisano za gas, preporučujem klasifikaciju API SL jer se ne oslanjam preterano na proizvođače. Bilo je lepih iskustava sa Liqui Moly Leichtlauf 10W-40 uljem ali, čitajte ovaj blog, sami izaberite. Jos nešto, ako je moguće, nemojte bušiti karburator pri ugradnji uređeja, ako ste u mogućnosti nabavite pločicu, nije bacanje para. Plinski uređaj održavajte pravilno podešenim i obavezno ostavite instalaciju za benzin u ispravnom stanju, izbegavajte kratke relacije i prvo paljenje na plin kada je hladno vreme ako želite da sačuvate motor.
Toliko od mene, želim vam puno kilometara!
O.K.
ИзбришиJako ste dobro sve objasnili. Dobri saveti.
Uz poneki komentar (a već je bilo sličnih) jedan lep tekst o fluidima za Ladu Samaru.
Pozdrav!