Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

уторак, 31. децембар 2013.

Gute Besserung, Michael


Jedna od udarnih vesti pred Novu 2014. godinu je povreda koju je doživeo Mihael Šumaher na skijanju.
Po zadnjim vestima (od danas) situacija je nešto bolja (druga operacija) i daje nadu da će se Šumi izvući i pobediti u ovoj (najvažnijoj) trci (života).
Ova nesreća nas po ko zna koji put opominje na ono što je najvažnije („da smo živi i zdravi“).
Poznat teren, dobra forma, solidno (skijaško) znanje i zaštitna oprema (kaciga) nisu bili dovoljni, čak ni Šumiju kome je skijanje tek nešto više od šetnje i brzina koju je u bolidu imao samo kada je prolazio kroz boks (od kada su uvedena ograničenja, prvo veća pa do važećih 80km/h).
Mislim da je red da se na blogu koji se bavi automobilizmom (ma kako indirektno) poželi Šumiju da se izvuče.
Ovo tim više što je sam autor (bar bio) pasionirani ljubitelj F1 takmičenja.
A Šumi je sasvim sigurno najuspešniji vozač ikada. Verovatno i najbolji. Kako god obrnuli među dvojicom ili trojicom najboljih i sa dominacijom koju tek u dve sezone demonstrira i njegov sunarodnik Fetel.
Nije poznato kada će lekari odlučiti da je idealan trenutak za izlazak iz indukovane kome, ali bi bilo lepo da sa time i počene nova 2014. ili da to bude na njegov 45. rođendan, trećeg januara.
Kako god, moje je da mu poželim da se izvuče i to sa što manje posledica.

OZDRAVI BRZO, MIHAEL !!
GUTE BESSERUNG, MICHAEL !!
GET WELL SOON, MICHAEL !!


P.S.
Ne bih pisao o njegovoj karijeri objektivno i činjenički nego (naravno) sasvim subjektivno i kako me je „osvojio“ i pored početne antipatije (pa ... skoro).
Osim sjajnog starta 1991. nisam posebno primećivao Šumija 1992. Tada sam (naravno) navijao za Mensela i želeo da osvoji SVE trke te sezone (i osvoji sve pol pozicije, što mu je umalo uspelo). I onda, trka u Belgiji, kiša u toku trke i njen prestanak i Šumijev hrabar potez, promena pneumatika i stavljanje onih za suvo pre svih, i pre Sene (najboljeg na kiši ikada) i pre Mensela (u životnoj formi i sa najboljim bolidom, i bez opterećenja da pobedi jer je već imao titulu u rukama) ... i više ga niko nije mogao stići i pored smanjenja razlike na (čini mi se) 3 sekunde. Nije se dao, vozio je bolje od svih u tek trećem po kvalitetu bolidu.
Sledi ’93. i Seneina sezona života (iako nije osvojio titulu), Prost sa svim svojim iskustvom i najboljim bolidom, Hil koji je bio početnik ali u pobedničkom timu i sa šampionskim kovom.
Jedini koji je od te trojke „ukrao“ pobedu (u Portugalu) bio je Šumi. Pol poziciju nije osvojio jer nije imao čime (u tom trenutku) ali je odvozio nekoliko (5 ili 6 ako se sećam) najbržih krugova uz Prosta i Senu i pride Hila. Te dve sezone su pokazale da je Šumi siguran šampion i da je samo pitanje vremena kad će to postići. I nismo dugo čekali, već je sledeće sezone oduvao sve. Bila je to sezona gde se mešalo sve od morbidnog i kontroverznog do nesrećnog i neverovatnog. Bila je to sezona gde smo izgubili Senu ... I sezona gde smo dobili novog kralja, Šumija. Bio je nezaustavljiv i uz sve kontroverze, zaslužio je tu titulu, više nego zaslužio. Nije pomoglo ni dovođenje Mensela (u još uvek životnoj formi) iz Indycar-a, Šumi je bio nezaustavljiv. Ali još uvek me nije osvojio. Osvojio me je sledeće sezone, ’95. kada je vozio možda i najbolju svoju sezonu i jednu od najboljih (šampionskih) u istoriji F1 ... Beneton je dobio Renault motor ali je (naročito prve polovine sezone) bio za nijansu lošiji od Wiliams-a. No, Šumi je bio dve nijanse ispred Hila, čoveka koji je već bio zreo za šampiona i vozio šampionski ... ali ni on nije mogao da zaustavi Šumija, ni on ni niko drugi. Neke od tih trka (uz one iz ’94.) je odvozio na tako furiozan način i tako prefektno da im je teško naći premca. Neće ostati toliko u sećanju samo iz razloga što nije bilo tesne borbe, male razlike koja se meri delovima sekunde ... ne, tu je jednino bilo neizvesno hoće li od prvog do zadnjeg metra Šumi odvoziti bez greške i na 101% mogućeg.
Sledi nekoliko sezona gde nije bilo mogućnosti da se osvoji titula zbog slabijeg bolida. Onda par sezona velike borbe sa Hakinenom, uključujući i onu 2000. kada je koliko-toliko bilo neizvesnosti i mogućnosti da se Šumiju ukrade poneka pobeda ... sve tamo negde do Monce ... a onda nekoliko pobeda zaredom i neverovatna sledeća sezona pa još neverovatnija 2002. sve do nedostižne 2004. Pete po redu.
Ukupno 7, ukupno 91 pobeda, 68 pol pozicija ... i redom, rekord do rekorda.
Tek je Fetel neke od manje važnih i nenavedenih uspeo da dostigne (i prestigne) ali i dan-danas, navedeno nije dostignuto.
Šumi je još uvek najbolji, najuspešniji, nesumljivo.
Možda nije svakom od nas (pa ni autoru ovih redova) ostao najomiljeniji, najžešći ili nešto drugo „naj“ ali je verivatno bio najkompletniji vozač F1 ikada, bez mane i straha i bez ijedne slabe strane, makar i mikroskopski male, koje su imali svi veliki šampioni ... nekome neka staza nije ležala, drugome neki uslovi, pa i pored pobeda nisu briljirali ... Šumi je briljirao na svakoj stazi i na svim uslovima, i sa svim protivnicima ... kao niko pre ni posle njega.

Šumi kao etalon po kome se ocenjuje brzina automobila, jer se bolje ne može voziti ... kao legendarni Stig u Top Gear-u.


Šumi koji nam je delovao kao „nadčovek“ ali koji je čovek kao svako od nas, samo malo više posvećen i rođen za pobede ... ostala je još (samo) jedna da se osvoji, za sebe, svoju porodicu, navijače i sve one koji ga poštuju. Go, Michael Go!

14 коментара:

  1. Uz svo dužno poštovanje prema Šumaheru sezona 94 je bila prilično kontraverzna. Dosta se spekulisalo o tehničkoj usaglašenosti Benetonovog bolida sa novim pravilima. Setite se i uklanjanja filtera na crevima za dolivanje goriva. I na kraju sam način kako je osvojio titulu zakucavši se u Hilla. To je svakako najprljaviji potez na stazi u F1. Pogledajte na youtubeu, sto bi se reklo u fudbalskom zargonu to je bio klizeći start sa leđa, đonom.
    Inače kad smo kod F1 mogao bi neki tekst i o saradnji proizvođača ulja i timova F1. Ferari je dugo bio na Agipu pa je bas sa dolaskom Šumija prešao na Shell.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Slažem se. Uostalom već sam napomenuo da je sezona '94. bila kontroverzna. I Šumijev potez u Adelaidi je zaista bio prljav (čime je sačuvao poen prednosti) i dodatno je stvorio antipatije prema Šumiju. Lično dugo nisam to mogao da "svarim", tolko da nisam bio Šumijev fan ni posle sezone '95. gde je pokazao koliko vredi i gde je titula bila čista.
      No uz sve konroverze (bilo je i oduzimanja pobeda) Šumi je (bez, na žalost, Sene) bio najbolji i '94. (naravno ne bi bio toliko ubedljiv).
      No, to je sve manje bitno u odnosu na situaciju ovih dana i (kao i svakom velikom sportisti i uopšte čoveku) želju da se izvuče.
      Nisam dužio ali sam hteo iz ličnog ugla da navedem kako je od prvih (umerenih) simpatija 92. i 93. preko antipatija (kontroverzne) 94. Šumi ipak već 95. naterao i skeptike (i one koji ga još nisu zavoleli) da priznaju da je veliki šampion i postao jedan od najvećih vozača ikada a posle 5 uzastopnih titula i najveći (za sada) ili makar najuspešniji.
      Zanimljiva je ideja koju ste predložili, ali tu nema mnogo dostupnih podataka (detalja) o uljima koja se koriste i nijansama u odnosu na "obična" Racing ulja, o kojima sam već pisao (Elf).
      Uglavnom se radi o reklami i sponzorstvima gde najveći (Mobil, Shell, Total ... Petronas) vode glavnu reč. Mobil i Shell su naročito (devedesetih) koristili svoje učešće u F1 kao veliku reklamu (i od toga pravili famu, naročito u slučaju Mobil 1).
      Sad je oko toga mirnije i uglavnom je čisto brendiranje u pitanju.
      Agip je bio dugogodišnji partner Ferari-ju iz prostog razloga (zemljaci) i tako je bilo dok je Eni to sebi mogao da priušti (zapravo dok je bilo profitabilno).
      Shell je nastupio kada je Šumi koštao previše. Ne treba zaboraviti da je Šumi na vrhuncu (dvostruki uzastopni šampion i veoma mlad) pristao da nekoliko sezona "razvija" bolid i odloži šampionsku titulu (možda bi ih osvojio i 10, nikad nećemo znati) zarad (naravno) veoma velikih honorara. Shell je veća kompanija od Eni-ja i to je (verovatno) bio glavni (ako ne i jedini) razlog za novo partnerstvo (uključujući i "putnički" program Ferrari-je).
      Hvala za dobar komentar.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Mislio sam da ne bi bio onako ubedljiv da je bolid Benetton-a bio "čistiji". Spekulacijama šta bi bilo kad bi bilo (da Sena nije onako tragično nastradao) ne bih se bavio. U svakom slučaju sezona bi bila "gusta" i veoma zanimljiva jer je kao što znamo prve tri pol pozicije osvojio Sena a prve dve trke pobedio Šumi (uz najbrže krugove), treća je, na žalost, ona koja je u sportskom smislu za zaborav, jer je više ličila na gladiatorske igre (osim Sene poginuo je i Austrijanac Racenberg a Baričelo bio teško povređen).
      Crni vikend i jedan od najtragičnijih u F1.
      Bilo, ne ponovilo se!

      Избриши
  2. Raduju me najnovije vesti. Kako je zvanično saopšteno, Šumaher je van životne opasnosti. Ovo je zaista dobar početak godine za njega i prva zaista ohrabujuća vest posle one nesreće. Sada je naslov teksta još akutuelniji i izvesniji.

    ОдговориИзбриши
  3. Ako je tako, stvarno bi bilo super. Voleli mi Sumija il ne, on je legenda i to zasluzeno. I da tako tesko nastrada vozeci 15-20 km/h stvarno je baksuzno, znajuci da je pravio karambole i sa 300 na sat. Mene pocela da muci jos jedna stvar, jel te skijaske kacige uopste imaju neku funkciju, jel njih neko atestira i to. Ja zadnjih 10-tak godina skoro i da ne skijam, al skijaju deca, ne samo moja, mnogo dece.
    Preziveo sam jedan udes pre 6 meseci, iz sporednog puta izasao mi auto na 10-15 metara ispred mene na otvorenom putu. Ja sam nagonski okrenuo i pao, pa sam tako klizeci po asfaltu udario glavom i ramenom u popreceni auto, skoro pod pravim uglom. Udar je bio otprilike brzinom od 60 km/h, (racunam i usporenje pri klizanju), usporenje maksimalno-na pragu auta ostala udubina od kacige. Nije da nije bilo povreda-potres mozga i jedno pola sata bez svesti, slomljeno rame i 5-6 rebara, al glava je ostala citava. Kaciga-AGV srednja klasa stara 4-5 godina, znaci nista narocito.
    Ne mogu se poistovetiti svi uslovi udesa, kod Sumija je verovatno bila ostrija stena, al ipak, nekako mi se namece zakljucak da su skijaske kacige samo nesto malo vise od plasticne skoljke. Tema za razmisljanje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala za komentar!
      Veoma korisno i za razmišljanje.
      Od svih sportova najviše sam se bavio baš skijanjem ali već 20 godina od kad nisam stao na skije. Zbog današnje omladine (i sve manje snega) pitanje bezbednosti je stvarno značajno.
      Pretpostavljam da postoji neka organizacija koja se bavi atestiranjem kaciga (pa će verovatno pooštriti kriterijume posle ovog događaja, što je možda neka "sreća u nesreći").
      Kacige za motocikle su masivnije pa samim tim i bezbednije (jače), ali nisam siguran da su adekvatne za skijanje (moraju biti i lagane i udobne, slično i kod biciklizma). U svakom slučaju značajno pitanje (kompromisa i balansa).
      Inače, kod tebe je "sreća u nesreći" bila u tome da si udario u automobil a ne beton (stenu), pri čemu je elastična (i plus plastična) deformacija (lima) ublažila udarac. No, svakako nije bilo naivno.
      Nadam se da je sve o.k. (obavezno otidi i na kontrolni pregled, možda je sad i pravo vreme, posle 6 meseci). I pre svega, za sve, budite oprezni, smanjite brzinu (i u saobraćaju i na skijanju) jer i pri malim brzinama može doći do ozbljnih povreda.

      Избриши
  4. Udario sam i u beton i grebao kacigom po njemu, pa onda u prag auta. A jasno je koliko metalni prag moze da bude plastican i elastican, dobro nije bas beton ali nije ni puno meksi. Udubina u pragu je bila 1-2 mm, jedva vidljiva, ja kazem kao kad voz udari u auto.
    Sve mi se cini da posle Sumija, kad (i ako) stanem na skije, bicu sa nekom svojom kacigom od motora, a ne ovim plastikanerima.
    ps ma uradio i magnetnu pre 2 meseca i kazu da nisam nista gluplji no sto sam bio pre pada, hehe.

    ОдговориИзбриши
  5. Posle navedenih detalja (mislio sam da je udar bio, bar, u vrata ili neki "mekši" deo) ostaje samo da vam je kaciga spasila glavu (bukvalno).
    Plastikaneri se sa takvim ne mogu meriti (makar bila "obična" i prosečna motociklistička). Na sumnjivim terenima možda nije loša ideja skijati sa takvom. Naravno ako ima dobrog prirodnog snega a staza je dobro sređena i bez stena i kamenja (ima dosta takvih "na livadi") plastikaneri su možda dobar kompromis.
    Najvažnije da si ti živ i zdrav i da je MR pokazala da posledica nije bilo. Naravno bolje sprečiti ali na putu nikad niste sami i uvek se nađe neko čije ponašanje ugrožava bezbednost. Baš zbog toga uvek je bolje voziti opreznije i sporije nego što bi moglo (prema uslovima puta). Što se kaže "nikad ne znaš koja je budala sa druge strane" i svako misli da je najbolji a ostali da loše voze.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  6. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  7. Sada ste me potpuno ubedili da treba da se uključim u tematiku. Kacige za zimske sportove i ne podležu strogim obaveznim atestima. Potrebno je ispuniti osnovne ateste za upotrebu. Posebno se ističu kacige za bob i profesionalne zimske sportove. Kaciga za skijanje i vožnju motorom ne mogu da se porede, najviše zbog različite upotrebe (težina, izolacija, statistički mogućih kontakata i sl.) Kacige za zimske sportove UVEK kupujte isključivo namenjene za sportska takmičenja.

    I da, mnogo je više boodala i neukih na skijalištima, nego na kolovozu. Dokazano je mnogo puta.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala za komentar (a što se ne uključi ranije pa da bude jasnije).
      Naravno, za takmičenja postoje uslovi koje kacige moraju da ispune, a za rekreativce je tek nešto kao plastikaner (dečiji) za skejt (a i tamo za takmičenja verovatno idu bolje).
      Odlično za zaključak!
      Inače boodala na skijalištima sigurno ima više jer se ne polaže za skijanje a i pravila na stazi su isuviše labava (u odnosu na saobraćaj). Inače sudar (na skijanju) pri brzinama koje postižu čak i amateri (i do 50 ili 60km/h) uopšte nije naivna stvar a pogotovu udarac u čvrst predmet (ako već pad na sneg i nije posebno opasan, mada na navedenim brzinama može da dovede i do ozbiljnijih povreda.
      Hvala još jednom, pozdrav (stari druže)!

      Избриши
    2. Mislio sam na udar telom, skijama i slične ("lakše") slučajeve. Kao što se vidi iz primera Šumahera (doduše još nepotvrđeno) a kako se zna i iz saobraćaja, i 20km/h može biti opsno ukoliko se udari glavom (u bilo šta, a naročito kamen, stenu).

      Избриши
    3. Što je (20) bila i brzina (sada već po zvaničnoj istrazi, francuskog tužilaštva) pri kojoj je Šumi udario glavom.
      Detalji na:
      http://cbc.rs/showthread.php/44847-F1-2014/page15

      Избриши
    4. Ako prenebregnemo činjenicu, da udarac u oštar predmet glavom, pri velikoj brzini može itekako da bude fatalan, veliki je problem neamortizovan udarac glave u čvrst predmet. Prvi slučaj rešava čvrstina kacige - lakše se postiže u masovnoj proizvodnji, ali drugi slučaj zahteva istraživanje i ispitivanje, kao i davanje uputstava korisniku posle kog tipa udarca je kaciga potrošena.

      Избриши