Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

понедељак, 28. април 2014.

Petronas motorna ulja za automobile - prvi deo, Petronas pasenger car motor oils - part one


Znam, znam … ovo sam trebao mnoooogooo ranije!
No, nikad kasno nije.
(i nije neki izgor što je predstavljena Selenia kao i Sunoco, oba u vlasništvu Petronas-a).
Petronas je malezijska nacionalna naftna kompanija, gigantskih razmera (među 100 najvećih u opšte i među 20 najvećih naftnih uopšte, računajući i druge nacionalne osim koorporacija).
No (čak) ni to nije najznačajnije. Ima slično velikih kompanija ali sa mnogo manjim uticajem u svetu, i sa mnogo manje istraživača i sa mnogo lošijim marketingom. Nisu ni Petronas kule toliko bitne (mada bi morao da ih pomenem) koliko istoimeni tehnološki univerzitet (ne samo fakultet): PUT (Petronas Univesity of Technology).
I šta ja (jedan tehnolog) na to da kažem? (osim: sjajno! Bravo! i slično).
Naravno, eksploatacija nafte je glavni izvor prihoda a na blogu će se predstaviti PLI (Petronas Lubricants International).
Više o samoj kompaniji ćete lako izguglati pa ne bih da dužim.

UVOD
Ako je neko blizu onoga što većina želi: “jeftino a dobro” onda je Petronas među najbližima ovom nedostižnom cilju. Verovatno su i glavni uzrok (uz naravno sveopštu ekonomsku krizu) obaranja cena gotovih maziva na evropskom tržištu (posebno Total grupe) tako da su za sada vodeći kao “cenovno odgovorna” kompanija (uz verovatno i širu “društvenu odgovornost” koja je već postala izlizani kliše).
Da bi napravili dobro motorno (i uopšte) ulje morate imati i dobre sastojke (pa kuvati „na tihoj vatrici“). Baza je obezbeđena iz sopstvenih resursa a to su sintetička bazna ulja III grupe, veći deo kapaciteta (340 hiljada tona) a manji su BU II bazne grupe (što bi rekli “klasična HC“ ulja, mada se rade istom tehnologijom ... ma nije ni bitno). Petronas je i veliki izvoznik (najviše u Evropu) ovih baznih ulja tako da osim za sopstvenu proizvodnju snabdeva mnoge evropske proizvođače (na primer i FAM).
Tu postoje dve kategorije, klasična i vrlo povoljna BU III bazne grupe, i ona koja bi se mogla nazvati III+ zbog svojih boljih (mada ne ekstremno) osobina (i providnosti, tj. potpunog izostanka boje, što se meni posebno sviđa), pod imenom ETRO. Tu su dva bazna ulja „četvorka“ i „šestica“ (ali šestica a ne 5,5 što je uobičajeno), što nije neki poseban izbor ali je za formulisanje modernih motornih ulja „ono glavno“.
Aditivi se nabavljaju od vodećih proizvođača, tako da ni tu nema problema a deo je iz sopstvene proizvodnje, veći deo (pri)dobijen pametnim akvizicijama.
Znanje i resursi su tu, a ne nedostaje ni poslovnog duha, tako da „posao cveta“.
Šta god ko mislio PLI je stao na crtu najvećima. Pristup je moderan ... toliko moderan da čak i prevazilazi većinu njih. Kombinacija Motul (OMV) i Mobil/Shell pristupa je zaista sjajna. Proširena ali optimizovana kooproracijska shema (ne zvuči jasno ali bolje nisam mogao da smislim; malo „pleonastički“ ali videće se iz dalje priče zašto).
Dakle, Petronas je posao odradio izuzetno.
Ne treba posebno afirmativno predstavljati stvari dovoljno je biti objektivan (što ću i pokušati, možda malo i prestrogo ... dovoljno je što su blago jeftiniji od onoga što su).
Još samo da spomenem da su u žiži javnosti, preko F1 gde Mercedes/Petronas žari i pali (doduše indirektno i u tragediji sa Boingom 777 ali u pozitivnom smislu gde su učestvovali kao drugi državni resurs u potrazi (uz vojsku)).
I najnoviju vest da ih je EU rebnula sa 3,7% carine za bazna ulja III grupe, međutim, kako kažu u Petronasu, trudiće se da i sa tim ostanu na vrhu odnosa kvalitet/cena. Radi se o tome da je Indonezija prešla u viši rang razvijenosti (po merilima svetske banke) pa više nemaju preferencijale u ovom slučaju.

ASORTIMAN
Biće predstavljen u detalje, u ovom tekstu i nastavku, a sad samo par napomena.
Izuzetno je (asortiman) regionalno prilagođen, tako da kada gledate globalni sajt može delovati zastarelo ali evropski je druga priča. Izuzetno moderan i izuzetno prilagođen voznom parku.
Tu (naravno) ide napomena da su u Evropi i najjači jer je od 7 blendara 4 u Evropi (dve u Italiji i po jedna u Belgiji i Španiji).
U Evropi se asortiman sastoji od 13 ulja od kojih 12 njih pokriva 80% tipova ulja koja su u Evropi potrebna ali i 95% potrošnje (jer onih kojih nema ne treba skoro ni da bude).
Pošto više toga ima, da navedem čega nema. A nema: 0W-20, ACEA C1 i mineralnih 15W-40/20W-50. Ostalo je tu. 0W-20 je ionako malo tržište, pretežno servisnih ulja, pa nije neka šteta, slično i za ACEA C1.
Na prvi pogled je nedostatak 15W-40 veliki minus, ali zapravno nije. Prvo: ovim se poručuje da se neće gledati u prošlost (iako Petronas proizvodi i mineralna bazna ulja) bar ne na tržištima Evrope (čitaj EU). Drugo: na ingeniozni način su i 15W-40 i 20W-50 pokrivena sa uljem “800” koje je 15W-50 (o čemu više kada budem pisao o njemu).

Serija 5000
Ovo je serija sintetičkih motornih ulja koja su pretežno “Specific” tipa (servisnog i namene prema ispunjenim odobrenjima). Najbrojnija je i namenjena automobilima XXI veka od njegovog početka pa do najnovijih tipova.
Same oznake serija su “standardne” (viši broj je i viši kvalitet) ali je pomalo nejasno od kojih su baznih ulja serije napravljene. 7000 je sigurno od ETRO, dok je 5000 verovatno “blend” (mešavina) ETRO i “standardnih” (osnovih) baznih ulja III grupe. 3000 je možda iste osnove (bar se nadam i tako izgleda) kao 5000 ali nešto drugačijeg sastava aditiva (i viskoznosti) mada se tu možda radi i o tome da nema ETRO baznih ulja (valjda ne). 1000 i 800 su PS ulja … 1000 možda i od III bazne grupe (posredno se nameće što potvrđuje i prvu pretpostavku za seriju 3000; u goroj verziji bi ovo mogla biti bazna ulja II grupe ili bar mešavina II i III, ali o tome više u drugom delu) a 800 bi mogao biti klasična mešavina mineralnih i sintetičkih ulja.

Syntium 5000 FR
Ono FR nije (kao što sam prvo pomislio) od Francuska (France) nego od Ford (logično … kako da ne).
Ford 5W-30 ulje koje ispunjava FORD WSS-M2C913-C i namenjeno je motorima koji traže taj nivo kvaliteta ili starije 913 (B i A) specifikacije (standarde, odobrenja).
Sintetičko je a osim osnovnog ispunjava i skromno (ali uobičajeno): API SL, ACEA A5/B5 i RN 0700.
Osobine (svojstva)
Specifična gustina: 852kg/m3, tipično za sintetička ulja (naročito 5W-30). Viskoznost na 100°C je 10 mm2/s (cSt), a indeks viskoznosti 166. Tačka paljenja preko 220°C a tačka stinjavanja –37°C.
Sve je tipično za kategoriju ulja. Viskoznost (radna) je u donjoj polovini za SAE 30 klasu pa je ulje više “5W-25” što je karakteristika Low HTHS ulja. Štedi gorivo a štedi i nove motore (koji su za to predviđeni).
Tačka stinjavanja je data kao finesa (obično se daje u stepenima u koracima od po 3) što Petronas obilato koristi. Ništa posebno značajno ali je nagovešteno da je bolje od prosečnih –36°C.

Syntium 5000 XS (5W-30)
Ulje namenjeno mnogim motorima ali pre svega za BMW i Mercedes (čija odobrenja poseduje) ali i za Opel motore sa Dexos2 zahtevima (i ranijim GM-LL-025 A ili B). Zapravo pre svega za dizele sa DPF-om raznih generacija, uključivši i VW PD motore, bez ali naročito sa DPF. Naravno i sve benzince do 2011. Koji ne traže specijalno odobrenje (naročito one čija odobrenja ima, opet prva dva navedena nemačka proizvođača). Spada u Mid-SAPS ulja (moja omiljena).
Ispunjava:
API SN/CF, ACEA C3, BMW LL-04, MB-Approval 229.51 i VW 505.01
Osobine (svojstva)
Specifična gustina: 850kg/m3, tipično za sintetička ulja (ove kategorije). Viskoznost na 100°C je 11,6 mm2/s (cSt), a indeks viskoznosti 165. TBN je 8,1. Tačka paljenja preko 200°C (po ASTM D92) a tačka stinjavanja –36°C.
Sve “po propisu” i standardno. TBN je nešto veći što pokazuje ambiciju da se koristi i kao ulje za razne generacije Opel dizel motora (naročito starijih).

Syntium 5000 AV (5W-30)
Ovo je pre svega 504/507 ulje ali “proširene primene”. Poseduje i nešto drugih odobrenja uz ispunjenje standarda API i ACEA. Dakle, nije samo za VW već za sve koji traže vrhunsko ulje za duge intervale izmene. Slično prethodnom ali bolje u detaljima i posebno je u maloj prednosti kod modernih motora kada se ulje menja na 30.000km ili više. Naročito se ističe na niskim temperaturama, čime je pogodnije od prethodnog za hladnija klimatska područja i uopšte bolje štiti motor na –20°C ili još nižim temperaturama.
Ispunjava:
API SN, ACEA A3/B3/B4 i nivo C3; VW 504.00/507.00, BMW LL-04 i MB-Approval 229.51
Osobine (svojstva)
Viskoznost na 100°C je 12,2 mm2/s (cSt), a indeks viskoznosti 159. Viskoznost na 40°C iznosi 74 mm2/s (cSt). TBN je 5,2. Tačka paljenja 218°C a tačka stinjavanja –45°C.
Ne baš tipično VW 504/507 ulje iako samo “varijacija na temu”. Viskoznije od prosečnog 5W-30 (“5W-35” a po tački stinjavanja i “2,5W-35”). TBN je za 504/507 ulja oko 6 ali 5,2 je baš nisko … možda (ipak) samo do 30.000km ali ne i preko (čak ni sa, budućim, Euro 6 dizelom). Ovim je možda naglašeno da je dobro koristiti ga kod PD motora uz zamenu na 15.000km.

Syntium 5000 RN (5W-30)
Najnovije ulje u seriji. Toliko novo da TDS nisam uspeo da nađem. Doduše SDS na nekoliko jezika jesam, gde je potvrđeno da je potpuno sintetičko. RN je naravno od Renault i namenjeno je pre svega njihovim motorima najnovije generacije (od 2009. na dalje). Navodi se da je ulje Low SAPS i da uveliko prevazilazi zahteve standarda koje ispunjava.
Ispunjava:
ACEA C4, MB-Approval 226.51 i 229.51 i (naravno i pre svega) Renault RN 0720.
Dakle sve je rečeno. Pre svega RN 0720 (i samim tim ACEA C4) Mid-SAPS ulje i High HTHS. Jedno od (samo) 10 koje imaju zvanično MB 226.51 (uključujući i servisna).

Syntium 5000 CP (5W-30)
Ovo je pak Peugeot ulje, C2 i PSA 2290. Može da zameni starija Ford odobrenja pa sve do 913C (mada to sa malo opreza, nije baš potpuno na papiru, mada je u stvarnosti i više od toga, pa ko kako hoće).
Dakle, pre svega za HDi motore (i slične) sa DPF-om.
Ispunjava:
API SN/CF, ACEA A5/B5 Performance, ACEA C2, PSA B71 2290 i RENAULT RN0700.
Osobine (svojstva), tipična (u zagradama dozvoljene granice):
Specifična gustina: 855kg/m3 (850 do 860); Viskoznost na 100°C je 9,9 mm2/s (cSt) (od 9,5 do 10,5);  a viskoznost na 40°C iznosi 74 mm2/s (cSt). Indeks viskoznosti 156. TBN je 7,4 (od 7 do 8). Tačka stinjavanja –40°C (bolje, manje od –36°C). Viskoznost na –30°C (Cold Crank): 6000 mPa×s (manje od 6600). Isparljivost (Noack): 9,1%.
Solidne osobine. Pravo 5W-30 Low HTHS. Obećava se “i do” 6% uštede goriva (u odnosu na 15W-40) na kratkim gradskim relacijama ili do 3% u mešovitoj vožnji (moguće u specijalnim uslovima u praksi podelite sa dva). Sve je tipično za ACEA C2 ulja. Nešto je niži indeks viskoznosti i nešto bolja tačka stinjavanja. Vredsnost isparljivosti je odlična (ispod 10%) za Low HTHS ulje izvanredna (mnoga Ford 913B ulja imaju 14,5%) jer je zahtev standarda £13% i što garantuje mogućnost primene i na +45°C i nisku potrošnju ulja (čak i kod malo starijih motora).
U TDS-u su dati i podaci o aditivima (sastavu nekih elemenata kod novog ulja), pa da navedem:
B 69ppm, Zn 892 (810–940)ppm, Ca 1822 (1700–1970)ppm, Mg 9 ppm, S 2213ppm, P 775ppm.
Cink (Zn) je na nivou koliko dopušta standard, bliže gornjoj granici (solidno i za starije motore, koji trpe Low HTHS ulja), Nešto je manje detergenata (za jednu “super sintetiku”) ali opet po Low SAPS specifikaciji (doduše nije sve u količini, koncentraciji, već i “snazi” tj. efikasnosti). Fosfor je vezan zahtevima da ga bude cca. 800ppm (od 700 do 900), kao i sumpor koga mora biti ispod 0,3% (3000ppm ili 3). Sve ko “pod konac” a manje sumpora nije moglo biti ni zbog ZDDP-a (nekog od oblika).
Bor znači da ulje poseduje tzv. “modifikatore trenja” (friction modifiers) ali ne u čvrstom obliku već rastvorene i u malom procentu (tipično oko 0,5%). Radi se o Mo(libdenskim) i mešovitim B(or)-Mo organskim kompleksima (ili njihovoj mešavini). Tačni sastavi su “confidental” (poverljive prirode).

Toliko u prvom delu.
Najveća zamerka što ACEA standardi nisu označeni godinama, bar ne u ovoj seriji (kod nekih drugih jesu, mada bolje da nisu, kao što ćemo, zajedno, videti). 

74 коментара:

  1. Koja je odgovarajuća ili bolja zamena po Vama za Seleniu WR 5W40 (JTD motori) i za novije MultiJet motore Selenia WR Pure Energy 5W30 pre svega za Syntium ulja. Do sada se WR odlično pokazala, potrošnje ulja kao i da ne postoji. Pričam za interval zamene 10 000 km.
    Jedino što upada u oči je velika razilka u ceni u korist Syntium ulja - razlog ?

    ОдговориИзбриши
  2. Poštovani g. anonimni,
    Velika razlika u ceni je jednostavno ekstra profit na neznanje (i treba tako).
    Bez Fiat grupe (čiji je bila član) Selenia bi propala u najviše dve sezone. Petronas je istu preplatio pa sad nisu valjda loodi da ne izvuku pare.
    Piše u uputstvu (ali piše i još nešto pa niko ne čita ili ne zna) Selenia, pa svi trk u red za dangu (i ekstra porez).
    Doduše postoji i jedna smicalica zbog kojih su servisi zaista vezani za Selenia ulja a to su Fiat odobrenja (approval-i), koje Petronas neće raditi za svoja ulja (upravo zato).
    No, po isteku garancije nema potrebe robovati (dobrovoljno). Iako je (možda je klauzula i istekla) Petronas bio u obavezi da za Selenia ulja NE koristi svoja bazna ulja (proizvedena van EU a sva su takva) pa ulja nisu (baš) identična, ništa zato, u većini slučajeva je kvalitet baš na strani Petronas-a.
    Uzgred, Italijanima ne smeta ni malo da Petronas ta svoja ista ulja (za sopstvenu upotrebu, pošto je uložio za blendare) prodaje van EU (pa bi od njih mogli lepo da učimo kako se na delu sprovodi "slobodna trgovina").
    I kratak odgovor u sledećem komentaru (ovo je bio "komentar na pitanje").

    ОдговориИзбриши
  3. Syntium 5000 CP je zamena za Selenia WR P.E.
    Doduše nema ni neke prednosti, to su slična ulja (isto?).
    I verovatno i nema velike razlike u ceni (možda 1€/l) pa je i manje razloga da se (dobro) menja.
    (nešto i ne vidim CP kod uvoznika ... baš se čudim zašto)
    Ko ne žali pare ima i bolje/a rešenje/a ali o tome više u sledećem tekstu.
    Selenia WR se može zameniti Petronas 3000 uljem (kao i mnogim drugim). Petronas je bolje ulje ... za klasu bolje (i "tuče" prethodno kao "dete zvečku" stavku po stavku - "sve po spisku" ili lepšte (zapadnjački) rečeno po svim "issues"-ima). No, dozvolićete mi da to obradim u tekstu (drugi deo ili ako ne stignem u trećem delu).
    Ono gde je WR možda (i samo možda) pogodnija ("bolja") su stari motori sa više od 200 hiljada km mada je to "controversial issue".

    ОдговориИзбриши
  4. Očigledno je da odugovlačenjem sa tekstom o Petronas-u nisam štitio konkurenciju od Petronas-a nego Petronas od njega samog (zar ne?).

    ОдговориИзбриши
  5. pomoc umesto Selnije Gold koje ulje Syntium sipati u Fiat Bravo 1.2 16v 2001 god

    ОдговориИзбриши
  6. Poštovani,
    Tu nema mnogo dileme, Petronas Syntium 1000 je jedino njihovo 10W-40 ulje na evropskom tržištu.
    Može uspešno zameniti Selenia Gold ulje. Isto je API SM.
    Malo je i kvalitetnije osnove ali nije velika razlika u kvalitetu.
    Verovatno je i malo jeftinije pa se još više isplati.
    Inače, Gold ulje više nije na listi na Petronas sajtu, verovatno zbog velike sličnosti sa Syntium 1000 pa bi samo smetala jedno drugom.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  7. Hvala za registraciju!
    Gospodin Igor Stefanović je 181. registrovani član bloga.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  8. U Fiat bravo 1.6 16v i Bravo 1.2 16v komsija i ja sipamo Seleniu 20k,razmisljamo da predjemo na Syntium 3000 ili 1000.razlog je jeftinije ulje a i meni u 1.2 je potrebno na 9000 doliti skoro 1L.Tako da mi treba za kupovinu 4L ili 3600din a za Syntium 3000 2500din a za 1000 2300din.Na koje od ta dva ulj bi bio bolji prelazak? Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Na bilo koje.
      Syntium 3000 je sigurno bolje ulje, ali je Syntium 1000 već dovoljno dobro. Posle tolikih godina ...
      Ajd' ovako (pošto razlika u ceni nije velika):
      1. Ako prelazite na 5W-40 prvi put morate (poželjno je, ne morate) zameniti ulje malo ranije (recimo na polovini ili trećini intervala zamene, u ovom slučaju 7500km ili 5000km), a posle ne.
      Eventualno će motor malo više trošiti ulja (ne mora da znači) ali za tako kratak interval zamene (i uz fabrički savet da se nivo ulja proverava na 500km) nije od značaja.
      2. Ukoliko prelazite do 10.000km godišnje (pa do 12.000km), 10W-40 ulje je više nego dovoljno i to je moj savet.
      3. Ukoliko prelazite između 12 i 15 hiljada km godišnje možda je 3000 bolji izbor (ekonomičniji svakako) jer bi sa tim uljem mogli da menjate i na 15.000km.
      Fabričkih 20.000km u starom automobilu zaboravite kao i mogućnost (za 1.6 motor) da se izmena vrši na (svih) 18 meseci.
      Jednostavno, kod novog motora jeste ali kod starog nije (preporučljivo). Gorivo je sad više nego o.k. (benzin). Za TNG instalaciju je još manje bitno (bar 20% se može i produžiti interval zamene ali nikako preko fabričkog maksimuma).
      Ako više od 80% km napravite u gradu, 5W-40 može takođe biti bolji izbor.
      Da ste do sad koristili 5W-40 odgovor bi kao iz topa bio: nastavite i dalje (bez obzira na godine, a i kilometraža nije posebno velika).
      Ovako mi se ipak za nijansu boljim čini izbor Syntium 1000. To je API SN ulje što je već bolje od SL ... pa je sve preko vrlo mali dobitak (gore objašnjeno kad i kako).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Анониман1. мај 2014. 16:29

      Hvala na preporuci.U Bravo 1.2 16v je sipana Selenia 20k a ona je 5w-40 a ja sa njim prelazim sigurno 80% gradske voznje,a godisnje se hvata izmedju 10000-12000km.Sto znaci da bi valjalo ipak uzeti pre Syntium 3000?

      Избриши
    3. Анониман2. мај 2014. 14:56

      Dali je vasa preporuka pre uzeti Syntium 3000 ili 1000 posto je u njemu selenia 20k.? Hvala

      Избриши
    4. Анониман3. мај 2014. 01:36

      Pardon Selenia 20k je 10w-40,moja greska.ipak cu probati sa Syntium 1000

      Избриши
  9. Poštovani,
    Iako nije tema...molio bih Vas za odgovor i kratko pojašnjenje u vezi sa korištenjem ulja za dvotaktne mašine starijih generacija tj. kod "old time" vozila.Konkretno,da li postoji ulje iz Motulovog ili Repsolovog asortimana koje bi se moglo koristiti ujedno za motocikl Suzuki GT250 model
    1971—1983 i Wartburg 311 1956- 1965?Da li bi ulje trebalo biti mineralne osnove,polusintetičke ili se može koristiti i potpuna sintetika?Ukoliko ova dva proizvođača u asortimanu nemaju adekvatno (ili alternativno) rješenje molim od Vas preporuku.Još jednom oprostite što se udaljavam od teme ali ne nalazim pouzdan odgovor!Hvala unaprijed!

    ОдговориИзбриши
  10. Poštovani g. Siniša,
    Zanimljivo pitanje (bilo bi "pitanje meseca" sasvim sigurno).
    Ovo je baš teško pitanje i moram da odgovorim bez mnogo objašnjenja (možda nekad i napišem tekst o tome).
    Za motore koje pominjete najbolje je koristiti MINERALNA ulja za dvotaktne motore. I to ne bilo kakva mineralna nego ona koja nisu "bezdimna" (makar to bilo malo nepopularno za okolinu). Dakle po JASO FB standardu a ne FC ili FD.
    API TC je poželjno (bolje nego TB).
    Ulje još mora i da se dobro meša sa bezolovnim benzinom.
    Dosta uslova da se udene.
    Osim toga treba da bude zajedničko za oba motora ...
    Nisam toliki stručnjak za motocikle ali koliko sam našao na net-u Vaš Suzuki ima sistem za ubrizgavanje ulja (injection) jedan od prvih. To još malo otežava primenu.
    Dobro, doduše sva su 2T ulja i za injection ali ako je temperatura vazduha dovoljno visoka (leto) a sva "injection" se mogu i mešati sa benzinom (pre-mix) pa sam i to uzeo u obzir, ali je NAJBOLJE da ulje ispunjava i uslov da se može koristiti i kao "injection" (u široj temperaturnoj oblasti).
    Dakle, dobra je vest da vam ne trebaju skupa ulja (već ona najjeftinija). To je tako, za sada mi verujte na reč.
    Ulje treba da ima i što manje pepela (opšti uslov ali je ovde još restriktivnije) a PS obično imaju 50% više od mineralnih a sintetička i duplo više. Dodatni razlog za mineralke.
    Ulje koje se najbolje uklapa u zahteve je:
    Motul Moto Mix 2T
    (Repsol Moto Town ... eventualno ali ipak pod razno)
    Od drugih: Kroon 2T Super, Shell Advance SX 2 ...
    (Castrol ACT>EVO 2T je ipak JASO FC pa tek pod razno)
    Koncentraciju smeše (odnos prema benzinu) podesite prema uputstvima za motor (zaista nemam pojma koliko).
    U principu ova ulja idu u malo većoj koncentraciji (3-4%), odnosno u odnosu 1:33 ili 1:25 ali se mogu prilagoditi i šire (2,5% do 5%). Iako nisu "low smoke" ipak ne dime kao ulja od pre više decenija (a naročito ne kada su se mešavine pravile sa 4T uljima) pa je "dimnost" ne toliko izražena (podnošljiva).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g.Stevo,
      Veoma sam Vam zahvalan na brzom, jasnom i stručnom odgovoru!Blog Vam je više nego odličan,nadam se da će i dalje tako ostati i uvijek s nestrpljenem iščekujem novu temu! Lp Siniša

      Избриши
    2. Zadovoljstvo je i moje.
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Dobar dan poštovani Stevo sretan(ni) praznici mislim ovi prvomajski,ako je još i malo ostalo od nekadašnje tradicije slavljenja.
    da ne pomisliš da sam neaktivan pošto dugo nisam pisap a ni pitao,ali pratim ja sve redovno ne brini i što bi rekli u toku sam,ali možda za pitanja i nije bilo nekog razloga suštinske prirode jer sam duži niz godinas koristio VW motor TDI PD pa tu nakon tvojih savjeta i vezanosti motora za uzak standard ulja vw 505,01, i nije bilo potrebe za novim pitanjima,međutim od prije neki mjesec sam promijeni brand prešao sam na MB seriju W211 sa motorima OM 646 pa se tu postavljaju nova pitanja i dileme,ali da skratim pucaću tačno u metu.
    u dokumentaciji koja došla uz auto u njegovoj knjižici za održavanje i upotrebu nigdje ne stoji baš kako bi trebalo vršiti izbor ulja nego je to sve svedeno na priču otiđi u srevis i oni tamo znaju šta treba(iz tog razloga na ovim motorima i nema mjerne šipke za ulje) nego to on čekira kompjuterski i kaže ima OK ili ima viška ili ima manjka ali tačno se ne zna e sad povodom toga što proizvođač nije dao decidno šta treba da se sipa ja idem sa pitanjem šta je to što njemu treba znači u pitanju je MB W211 agregat OM 646 bez DPF (ako je to neka sreća ili mala prednost) iz 2004.
    Ja sam kao i prije što sam pisao ostao vjeran TITAN-FUCHS uljima držeći se onoga što si ti jednom uspsut spomenuo (sve je dobro ali majčino je najbolje) misleći na njemačka uljka u njemački auto pa sam stoga ostao zbunjen koji je to min standard potreban za ovaj agregat MB 229,1 ili 229,3 ili pak 229,5 koje gradacije 5W-40 ili 5W-30 ili je možda u tom pogedu najbolje 5W-50 s obzirom da je motor prešao nešto malo više od 250 HKM.
    ja sam za početak odabrao TITAN SUPERSYN PLUS 5W-40 sa 505,01 stndardom jer mi je preostalo od VW-a ,a isto tako sam bio u dilemi da li da koristim TITAN SUPER SYN SL 5W-40 ili možda isti taj samo 5W-50 ili po preporuci proizvođača da idem na SUPERSYN LONG LIFE 5W-40 koje je i cijenovno najskuplje od sva 3-4 ponuđena (kod ovog ulja osvrnuo bih se sa podpitanjem u vezi ovog prefiksa LL da li to pak znači da može zaista duže vremenski od godinu dana a da mu se aditivi henijski ne anuliraju i kilometrasi da li je to moguće koliko duže od uobičajenih 10 HKm za naše uslove i goriva)
    otvoren sam i za druge predloge i proizvođače,ali mi je titan-fuchs najmiliji jer ga dobivam direktno od ovlaštenog uvozniksa i to sa veleprodaje po dobroj cijeni za razliku od ostalih brand-ova moguća supstitucija je valvoline i liqiu-moly.
    eto Stevo i previše pitanja i podpitanja u vezi ulja i odabira a molio bih te da ne zaboravim ukontekstu tvojih tekstova i još jedan mali osvrt da li je 10W-40 (bolja ???) s obzirom na pređene kilometre.

    veliki pozdrav sa juga

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Moj otac vozi Mercedes E200 Kompressor (w210) i za njega koristim Mobil 1 New Life 0w40 (MB 229.3 i MB 229.5). Uz auto sam dobio i brosuru Mobil 1 kao reklamnog i ulja koje se fabricki preporucuje za Mercedes. Kod Vas je ocigledno u pitanju e220 cdi motor, tako da i mene interesuje da li je za ove motore bolji izbor MB 229.31, odnosno MB 229.51 (Mobil 1 ESP Formula 5w30). Znam da je MB 229.51 obavezan za motore sa DPF-om.

      Избриши
  12. pa u biti postoji razlika kod serije W210 su agregati OM611 ,a to je ipak starija generacija CDI motora, a to sad da li je ulje mobil je irelevantno ,npr mercedesi koji dođu iz švajcarske koriste i imaju nalepnice ispod haube i na stubovima vrata MOTOREX-a mislim da proizvođač nije apriori nego je to regionalno drukćije od slučaja do slučaja bitan je naravno fabrički certifikat-standard u vidu 229,xx a i razlika je između dizela i benzinca sigurno,u svakom slučaju hvala na sugestijama.

    ОдговориИзбриши
  13. Svakako da postoji razlika izmedju benzinca i dizela. Za moj motor je minimum MB 229.3, Kod nas je statisticki najzastupljeniji CDI u obe karoserije (w210 i w211) i mislim da je za w211 minimum MB 229.5 bez DPF. Ali me zanima da li je bolje koristiti MB 229.31 u dizel varijantama bez DPF (w211) od MB 229.5.

    ОдговориИзбриши
  14. Evo sajta Mercedesa za odabir ulja na osnovu MB standarda https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.5_en.html
    Nadam se da ce Vam pomoci

    ОдговориИзбриши
  15. Takodje mi sledeci tekst unosi pometnju da li MB 229.5 ili MB 229.31 u CDI bez DPF " MB sheet 229.31 approved oils; LA "low ash" Oils
    Mercedes pioneered this new spec for passenger cars with diesel engines with EURO 4 or Bluetec exhaust particle filters, e.g. W211 E200 CDI, E220 CDI. The spec was introduced 7/2003. They are called LA "low ash" or "low SAPS" oils, low on sulfated ash, phosphorus and sulphur to limit exhaust particle filter pollution. In 2004 the ACEA introduced the new C3 spec (mid SAPS, normal viscosity) based on it. Change intervals extend to 15,000 km. "

    ОдговориИзбриши
  16. Ajd' kratko (pošto je dosta toga već rečeno pa samo da malo razjasnim nedoumice).
    Baš je čudno da Mercedes u uputstvu ne navodi odobrenja (obično su "naređana", od - do (min. do max.)).
    Ne mogu dakle da tvrdim (pošto nemam isto) ali deluje da je MB 229.3 minimum za taj motor.
    229.3 ili 229.31 nije mnogo bitno (kod Fuchs-a je izuzetak koji potrvrđuje pravilo, GT1 je bolji izbor ali ne zbog .31 nego XTL-a). Dakle, možda bi pre kod benzinaca trebalo birati 229.31 a kod dizela 229.3 (bez DPF naravno) ali nije od velike važnosti (za DPF je .31 obavezno).
    Da li 229.5 ili 229.31? Po pravilu 229.5, naročito kod dizela (bez DPF) ali i kod benzinaca (osim sa TNG instalacijom).
    Još je manje bitno 229.5 ili 229.51 (ako ovo drugo odobrenje ne mora) a sa 229.51 izbor je mnogo veći.
    Mobil je samo "PP" (prvo preporučeni i fabrička ugradnja) ali svako ulje koje poseduje MB odobrenje je u redu.
    Ipak, sve u svemu:
    1) g. Djoko Milisicu, preporuka je da koristite:
    Fuchs TITAN Supersyn LONGLIFE 5W-40 (MB 229.5)
    (izbor je time lakši što su 229.51 ulja Fuchs-a u 5W-30)
    Niste pogrešili sa 229.3 uljem ali je bolji izbor viši nivo kvaliteta. Mislim da je menjanje ulja po servisnom indikatoru (mada ne škodi da to bude i ranije ili fiksno na 20.000km tj. na 15.000km). 10W-40 nije bolji izbor ali može biti alternativni (isključivo MB 229.3 ulja, Motul 6100, INA, MOL ili OMV) ... nije 250k km previše za te motore. 5W-50 ulja su (još) bolji izbor od 10W-40, ali ih takođe nema mnogo sa MB 229.3 (Mobil 1 Peak LIfe dok se još može naći).
    Doduše vremenom je motor i manje zahtevan pa bi i 229.1 došla u obzir ali tek na mnogo većoj kilometraži (400km na primer) ili prvim znacima troškarenja ulja (makar proveravano senzorima, što naravno funkcioniše, ali nije baš prava stvar).
    2) g. "abartissimo", MB229.5 je bolji izbor od 229.31 (ako motor nema DPF). Naravno i 229.5 je bolji izbor od 229.31.
    ALI 229.31 se može koristiti a ponekad (kao kod Fuchs-a) je bolji izbor od 229.3 mada po pravilu nije.
    Doduše MB odobrenja se malo modifikuju vremenom (verzije iz različitih godina) pa je uvek bolje kada je ispunjenje novije (skorije), doduše na sajtu čiji ste link dali su uvek najnovije verzije standarda (odobrenja).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  17. Анониман4. мај 2014. 20:04

    Interesuje me kakvo je Vaše mišljenje vezano za Marly motorna ulja sa keramičkim mikro česticama. Navodno pomažu kod hladnog starta. Hvala unapred

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Marly motorna ulja su ulja visokog kvaliteta.
      Ona sa keramičkim mikro česticama su em skuplja em možda i lošija (nisu posebno bolja ako uopšte).
      Veliko je pitanje koliko su čvrsti aditivi uopšte dobri (verovatno sve u svemu nisu, tj. kontraproduktivni su). Iako to "čvrsto" treba shvatiti uslovno (tvrdoća gotovo beznačajna) većina tribologa nema lepo mišljenje o njima kada su u motoru (menjač još koje-kako). I ja sam uglavnom na tom stanovištu.
      One mogu pomoći kod hladnog starta (možda) i u početnoj fazi podmazivanja (prelazna faza na Stribeck-ovoj krivoj, "mixed film lubrication") ali kasnije nemaju nikakvu funkciju (to čini uljani film) naročito ne pozitivnu a može se pretpostaviti i negativan uticaj, mada su čestice obično red veličine manje od debljine uljanog filma pa to verovatno nije jedna od njih (negativnih efekata) ali bi prenos toplote i/ili efikasnost detergenata u nekoj maloj meri mogla biti u pitanju.
      Dakle, možda tu i ne smetaju ali ne doprinose (ničemu) a sam hladan start (bolje) rešavaju 5W ili 0W ulja (nema potrebe za dodatnim aditivima).
      Možda bi kod čestih a kratkih gradskih relacija neka korist i mogla da se iskusi ali za sada nema ubedljivih dokaza za tako nešto. Na dužim relacijama (ulje na radnoj temp.) ne vidim nikakvu korist od "mazivih keramika".
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Meni sada nije jasno nesto..Jel Fam i recimo Eneos koriste bazna ulja Petronas ili ista uzimaju od Modrice? Malo sam zbunjen..Cini mi se da sam negde na blogu procitao da bazna ulja uzimaju od Modrice ili je sve to nekako povezano jedno sa drugim?

      Избриши
    3. Poštovani g. Bojane,
      FAM koristi Petronas sintetička (III bazna grupa) ulja (ili je bar tako bilo pre dve godine) ali i mineralna MOL-ova i Mobil-ova (Petronas i Mobil iz Italije).
      Eneos verovatno NE koristi ista bazna ulja već će pre biti da koristi SK ulja jer sa njima ima i zajedničko postrojenje za proizvodnju istih, a SK ima veliki izvoz svojih (Yubase i Yubase Plus) baznih ulja u Evropu (u Amsterdamu im je sedište za Evropu i logistička baza). Naravno Eneos koristi i mineralna ulja a od koga kupuje ... prilično je pitanje. Nije samo transport u pitanju već je i regulativa EU prilično stroga pa je "tržišna utakmica" relativno fer samo tamo gde nedostaju sirovine (HC i III bazna grupa) dok je kod mineralnih proizvodnja i veća od potrošnje pa mislim da nije baš ni lako uvesti mineralno bazno ulje, tj. bar ne sva (nešto su prodavali Rusi, npr. Lukoil ali pre sve ove gužve oko Ukrajine).
      Modriča (verovatno) prodaje deo svojih baznih ulja i na Zapadu ali je to manje nego pre ... verovatno osim sopstvene proizvodnje veći deo ide na Istok (Rusija) a manji na Zapad.
      FAM sigurno NE koristi njihova bazna ulja, a ni Eneos. Ko koristi, teško je reći (možda se prodaje i slično berzanskoj robi a ne krajnjem kupcu). Modriča jeste značajan proizvođač (HC i sintetičkih baznih ulja) ALI nije veliki proizvođač (gledano količinski), čak ni u tim kategorijama (Neste je recimo mnogo veći i glavni evropski) a posebno ne ukoliko se tu uračunaju i mineralna bazna ulja.
      Petronas koristi (naravno) Petronas sintetička bazna ulja ALI i mineralna bazna ulja proizvedena u Evropi (čak je za Selenia brend dužan to i po ugovoru, što je bio uslov prodaje ... verovatno evropske komisije, ko će više da se seti).
      Pozdrav!

      Избриши
  18. Vaša preporuka Synthium ulja za Ford Fiestu 1.4 TDCi 2006 godište.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Syntium 5000 FR 5W-30 je odgovarajuće ulje Petronas-a za Vaš motor. Preporučujem.
      Pozdrav!

      Избриши
  19. Анониман20. март 2015. 21:56

    Postovani,
    kakvo je ulje total quartz 9000 5w40 i da li odgovara za JTD motor 2004 g.p.?Je li istog kvaliteta kao preporucljiva selenija?Puno hvala!pozdrav

    ОдговориИзбриши
  20. Анониман22. март 2015. 10:06

    Postovani,
    kakvo je ulje total quartz 9000 5w40 i da li odgovara za JTD motor 2004 g.p.?Je li istog kvaliteta kao preporucljiva selenija?Puno hvala!pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Total je vrlo dobro ulje. Odgovara za Fiat JTD (1.9).
      Sličnog je kvaliteta kao Selenia WR 5W-40, možda je u nijansama i bolje ulje.
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Анониман23. март 2015. 08:55

    Hvala puno, g. Stevo!
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  22. Poštovani ,
    Vozim Fiat Stilo 1.9 JTD i do sada sam koristio Seleniu WR 5W40 i kao kod većine nemam potrošnju ulja. Naravno razmišljam da pređem na uslovno novija i kvalitetnija ulja pre svega na Syntium 3000 AV ili 5000 XS. Koliko vidim na pakovanjima 3000 AV je sintetsko dok je 5000 XS full sintetika , zanima ne vaša preporuka.

    ОдговориИзбриши
  23. Da se dopunim , 3000 AV, 5000 XS ili SUNOCO Synturo Gold 5W40.

    ОдговориИзбриши
  24. Poštovani,
    Moja lična preporuka je da ostanete na Selenia ulju. Niste naveli tačne razloge za prelazak na "modernija" (neka od navedenih jesu a neka i nisu) ulja. Jedini (koliko-toliki) valjani razlog je da se uskladi promena na 12 mes. uz cca. 20k km (ako se toliko prelazi godišnje). Uz zamenu na manej od 20k km (manja kilometraža godišnje) nema (baš) mnogo svrhe. Sunoco je slično ulje, a 5000 XS je (pride) 5W-30 ulje pa "ispadaju na prvu krivinu". Sunoco bi mogla da bude zamena kao (verovatno) jeftinije ulje (a možda i isto ulje). Petronas 3000 AV je modernije (ACEA C3) ulje i kao takvo nešto niže viskoznosti. Ima i nešto drugačiji sistem aditiva ... možda taman da "nuta" potrošnja postane "stravična" (ceo litar na 15000km) pa posle da (još) ispadnem "grbav". Nije da ne može ali neće ispuniti vaša očekivanja. Ako već neko Petronas ulje, onda je 3000 E (verovatno) bolja opcija.
    Na kraju krajeva AKO ste već rešili da ne menjate Petronas (Selenia) onda ne menjajte uopšte (varijacije na temu unutar grupe nisu od značaja). Ako menjate menjajte proizvođača (skroz). Mogućnosti su neograničene (skoro bilo koje 5W-40 ulje je više nego dobro).
    Sunoco bi vam (doduše) uštedelo (nešto) para i najsličnije je onom koje ste do sad koristili. Ipak, rezultat od 11% Noack (isparljivost) nije nešto da bi se "palo u nestvest" ... npr. NIS Autoline ima (mnogo) manje.
    Lično bih se držao "starinskih" HC ulja u Vašem slučaju (ima tu sijaset malih razloga o kojima ne bih sada ... niti imam vremena niti bih se ponavljao).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  25. Poštovanje Stevo,
    Vaše mišljenje vezano za Mobil Super 3000 X1 5W40 odnosno da li je bolje u odnosu na Seleniju WR 5W40 ?
    Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mobil Super 3000 X1 je vrlo dobro ulje.
      Nije bolje od Selenia WR 5W-40.
      Pripadaju istoj klasi ulja.
      Ako bi cepidlačio, našao bih par prednosti za Mobil, a sigurno da je upotrebljivije i za benzinske motore (verovatno) nešto bolje. Kod dizel motora već nije, čak bi Selenia mogla biti i nešto bolja (opet mala razlika).
      Dakle možda je bolje u nijansama ali to su ulja iste kategorije (nivoa kvaliteta).
      U principu (uz tako male razlike) se više isplati jeftinije (Mobil) ali kvalitet je "tu negde". Verovatno je za duže intervale zamene WR bolje kod dizel motora (zbog većeg (T)BN-a).
      Pozdrav!

      Избриши
  26. Kako nije bolje ? Koliko vidim Mobil naglašava da je Fully Synthetic dok Selenia WR je to nije.

    ОдговориИзбриши
  27. Zaista?
    Onda nastavite da živite u tom (pogrešnom) uverenju, ja Vam sigurno ne mogu pomoći a i bolje i za mene i za Vas da to ne radim.
    Najgore je ljude buditi iz projektovane stvarnosti i vraćati u realnost. Tako je blog počeo i ko je razumeo taj je i shvatio, nisam u odeljenju marketinga da bi ponavljao 100x nešto što nema nikakvu realnu osnovu (osim sudske presude protiv tog istog Mobil-a koji bi (onaj od pre 20 god.) tužio isti sadašnji (i možda sad i dobio ali tad nije bilo tako, so - back to the future).
    Pozdrav!

    P.S.
    Zbog onih koji hoće da znaju i Realnosti radi, "izvodi" iz MSDS-ova (bezbedonostnih listova):
    Selenia WR: 50-70% CAS:64742-54-7; EC:265-157-1
    Mobil (S 3k): 50-60% CAS:64742-54-7; EC:265-157-1

    Radi se o baznim uljima (štokovima); u opisu istih se navodi "Distillates (petroleum),
    hydrotreated heavy paraffinic".

    Što se struke (i nauke) tiče, ta bazna ulja su čista (čistijata) su mineralna (smeša viših parafina) ulja (oba).

    No, ajd' da ne budem tako precizan, HC ulja jesu malo kvalitetnija varijanta mineralnih (parafinskih) ulja a obuhvataju i II i III baznu grupu. Verovatno je u oba slučaja mešavina i/ili se radi o II+ baznoj grupi (naročito kod Mobil-a).
    Tužno, od najvećeg zagovornika sintetike Mobil je postao mainstream i trend setter proglašavanja HC ulja sintetikom. Mobil 3000 je od Synt S-a prošao nekoliko ("faznih") transformacija od (makar malo) sintetičkog do (verovatno) čiste HC osnove.
    Možda ima i III bazne grupe, ne sporim ali u Nemačkoj se pravilno obeležava kao "HC Synthese" (mada ni to, ama baš, ništa ne znači).
    Dakle, u upinjanju da se smisli što perverzniji naziv za hidrokrekovanu bazu (apsolutno virtuelni svet) koriste se razni sugestivni nazivi kao što su:
    "Full Synthetic" - Mobil (Super 3000), "synthetic based" - Selenia (WR).

    Napomena: Piše i na tarabi pa nije uvek tačno.
    (a kamoli kad piše marketing velike kompanije)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Naravno, shvatio sam ironično, pa sam odgovorio kao da nije. Ako je šala, uspela je u potpunosti (nisam ljut), ako je ozbiljno pitanje dobili ste odgovor (pa se nemojte ljutiti); uvod nije namenjen Vama konkretno (već P.S.), nego samo nisam odoleo da uopšteno opomenem one koji (trebalo bi s pravom, ali na žalost nije tako) veruju pročitanim (propagandnim) opisima na sajtovima.
      Još je teži slučaj kada opis na sajtu ne odgovara etiketi a još češći i lošiji slučaj kada jeste tako ali uvozna deklaracija kaže nešto treće ili najgori slučaj kada se nijedno ne poklapa (jedno misle, drugo pričaju, treće rade).
      ...
      Kao da pričam o političarima ... a nisam, samo marketing ("to je samo biznis").

      Избриши
  28. Realno što ne bi verovali proizvođaču i onome što piše ?
    Drugo da imamo znanje kao Vi ne bi smo ovde ni postavljali pitanja odnosno ne bi bilo potrebe za blogom.
    Samo nastavite sa radom.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala.
      Zaista i ja smatram da bi proizvođačkoj deklaraciji trebalo verovati ALI ovde je slučaj "rupe u zakonu" (šta je to sintetika) što se uvek koristi u svrhe propagande (u Nemačkoj je malo bolje definisano pa se mora postupati po njihovim inače u USA, EU i pogotovu u nerazvijenim zemljama, HC osnova je sintetička, da "sintetičkija" ne može biti (i nikom ništa).
      Pozdrav!

      Избриши
  29. Evo nasao sam da shodno temi o Petronasu postavim jedno pitanjce. Doticni Nissan Qashqai benzinac 2.0 sa lancem, 2009 g., 85000 km, sipano Nissan 5w30 i zadnji put 5w40 ulje, ta Nissanova ulja su navodno Total , Elf mada ima i da ga pravi Mannol u limenkama. Ja bi da menjam svakako i dobio sam od Vas neke preporuke ali moram da pitam i sledece. Sta mislite o Petronas uljima serije 7000 i 5000 i koje za moj motor. Meni zanimljivo deluje serija 7000 0w 30 ili 0w 40, ali i 5000 AV ili slicno 5w 30. Sta bi Vi preporucili meni u konkretnom slucaju ? Hvala unapred.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. SYNTIUM 7000 0W-40 ili 5000 XS 5W-30.
      Može (naravno) i 5000 AV ali nepotrebno je skuplje od XS a ništa posebno nećete dobiti (ako uopšte); naročito kod kraćih perioda zamene (15000km ili manje).
      Slično, i 7000 DM je vrlo dobro rešenje (naročito za pretežno gradsku vožnju, ali i uopšte) ALI mi se čini nepotrebnim u odnosu na npr. (gore navedeno) 5W30 ulje.
      Pozdrav!

      Избриши
  30. Pozdrav,
    Koje ulje mi predlazete kao zamenu za Seleniu 5w30 wr pe, u pitanju je Fiat Bravo 1.9mjet sa dpf filterom. U prethodnim odgovorima sam video da ste kao zamenu naveli Syntium 5000 cp koje nisam uspeo da nadjem u ponudi na nasem trzistu. Generalno zanima me ulje slicnog kvaliteta kao Selenina a da bude sa povoljnijom cenom. Kakvo je Vase misljenje o GM dexos2 5w30, posto ga Opel preporucuje za 1.9cdti motore koji su generalno Fiatovi. Hvala unapred.

    ОдговориИзбриши
  31. Postovanje Stevo ..
    Od skoro sam vlasnik Fiat Crome 110kw multijet sa DPF (motor u dobrom stanju)i trebalo bi da odaberem pouzdano i odgovarajuce ulje na duze staze koje mogu naci bez prevelike bojazni od falsifikata .. Kao potencijalno i pre svega cenovno prihvatljivije ulje, namece se Syuntium.
    Elem, ne znam da li bih mogao da uzmem Syntium 5000XS 5W30 ? Primetio sam da umesto preporuke Fiata ACEA C2 ima ACEA C3.
    Mozda imate neku preporuku koja bi mi vise odgovarala ?
    Hvala puno

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      prvo izvinjenje za kašnjenje, do juče nisam imao vremena "ni da dišem" a posle sam zaboravio da je ostalo neodgovorenih pitanja (čak sam odgovorio par njih na forumima, a blog bi trebao da uvek ima prednost ... ko radi taj i greši).
      Mogli bi da koristite pomenuto ulje ALI bolje je da se držite ACEA C2 standarda.
      U tom smislu od Petronas ulja Vam treba:
      PETRONAS Syntium 5000 CP 5W-30.
      Ako ne možete da nađete isto, predlažem Total INEO ECS 5W-30.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Poštovani,

      Video sam poslednje pitanje i kontam i da se odnosi na mene. Imam Bravo 1.6 Mjet sa DPF-om. Ista preporuka proizvođača, ACEA C2. S obzirom da ja prelazim oko 5 000 mesečno, uglavnom otvoreni put SM-PA svaki dan, a auto hvala bogu preko 200k, mislio sam da pređem na 5w40. Koja bi vaša preporuka bila, s obzirom na ekstremne uslove eksploatacije vozila. Takođe na koliko da menjam ulje. Po dosadašnjoj praksi išlo je ACEA C3 5w30 na 15k. Hvala unapred.

      Избриши
    3. Poštovani,
      Dobro razmišljate, ali sada (u zimskim mesecima) bih se držao 5W-30. Na primer ACEA C2/C3 ulja ali i ACEA C3. Leti bi mogli da koristite i 5W-40 ACEA C3.
      Ulje menjajte na 15-20 hiljada km (ipak je vožnja van grada). MOžda čak i 20k km pa na 4 meseca (tri puta godišnje) kao primarno a 4 puta godišnje kao alternativno.
      Total INEO MC3 je odlično ulje, Mobil 1 ESP je "C2/C3", Elf Storti TXI (ne znam da li ga ima i kod nas), Shell Helix Ultra Extra, Motul X-Clean (E)FE, Titan GT1 PRO B-TEC i slična. Naravno i bilo koje ACEA C3 (gde je izbor praktično neograničen).
      Od 5W-40 ulja u C3 možete birati između Total INEO MC3, Texaco Ultra S, Castrol EDGE i Magnatec, te jeftinijih Wolf, FAM, Nisotec sličnih.
      Pozdrav!

      P.S.
      Ukratko: možete i nastaviti sa dosadašnjom praksom (što preporučujem, makar do proleća) a posle da nađete isto ulje u 5W-40 ako ga ima na našem tržištu, ako ne neko od gore navedenih. Pozz

      Избриши
    4. Poštovani Stevo,
      Hvala najlepše na opsežnom i preciznom odgovoru! Sve najbolje!

      Избриши
  32. Poštovani,

    Imam dilemu oko izbora ulja za svoju Zastavu 10 8v 1,2 : Shell HX7 10W40 ili Syntium 1000 10W40 ? Hvala

    ОдговориИзбриши
  33. Poštovani,
    Oba ulja su vrlo dobra. Shell je nešto bolji (viših specifikacija) ali je (verovatno) i nešto skuplji.
    Oba prevazilaze zahteve pa je manje-više svejedno.
    Dakle ako je razlika u ceni mala možete bacati i novčić, ako su cene približne možda ipak Shell a ako je iole jeftiniji, onda svakako Petronas.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  34. Vozim daciu 1,5 dci 2010g presla je 190000km zadnju promenu ulj sipao sam syntium 5000xs.
    Da li je to uredu ili da uzmem neko drugo syntium ulje. U pitanju je taxi vozilo

    ОдговориИзбриши
  35. Poštovani,
    Strogo gledavši nije u redu (potrebno je ACEA C4 ulje, sa RN0720). No, razlika je mala (između C3 i C4), te je moj savet da samo ulje zamenite nešto ranije nego obično (ako na 10k km za teške uslove, onda na 7500 km).
    Pravo ulje od Petronas-a je Syntium 5000 RN 5W30.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  36. Možete li mi reći koje Petronas ulje preporučujete za Toyota Prius, 1.5 vvti, 2008, 135000km. Proizvođač kaže sintetika 5W30?

    Unapred zahvalan
    Nenad

    ОдговориИзбриши
  37. Poštovani g. Nenade,
    Moram da se složim sa njihovim "Lube Recommender-om". Po redosledu kao i na njihovom sajtu.
    PETRONAS Syntium 5000 DM svakako kao prvi izbor.
    Mada su razlike u nijansama, i XS je više nego o.k.
    Pozz
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  38. Postovani g. Nenad, kupio Sam audi A3 2002g.presao je 190000km.dizel agregat, 96kw.Koje bi ulje bilo najpogodnije. Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  39. Poštovani,
    Bilo koje 5W-40 ulje sa VW 505.01 odobrenjem (može i ACEA C3, a to su u poslednjih par godina dominantna ulja sa ovim odobrenjem, ako nađete i ACEA A3/B4 bez C3 takođe se mogu koristiti).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  40. Postovani,
    redovno pratim vas blog kako na ovom sajtu tako i na cbc sajtu, te vam upucujem sve pohvale za Vas rad i zelju da istrajete u istom. Naime vozim Fiat Croma 1.9 mjtd sa Dpf-om. Do sada sam iskljucivo koristio Selenia WR Pure Eenergy 5w30, ali razmisljem pre svega zbog cene da predjem na Total quartz ineo ecs 5w30 ili vec neko slicno. Molim Vas za misljenje da li ostajati na seleniji ili bih bez bojazni mogao poceti koristiti recimo Total ili vec neko drugo iste gradacije i Acea standarda. Automobil ima 210000 km prave kilometraze. DPf mi ne stvara probleme ( barem ne jos uvek).
    Hvala puno unaprijed,
    Nemanja

    ОдговориИзбриши
  41. Postovanje i dobar dan
    Možete mi uporediti Petronas synthium 5000 sv 5w30/kako i gdje bi ste ga svrstali kvalitetom i performansama/u odnosu na ulja
    Eni Agip i-synt 5w30,
    Total Ineo Longlife 5w30
    Mol Dynamic gold longlife 5w30
    Valvoline Synpower xl III 5w30
    Mannol energi combi 5w30
    Lukoil Genesis speciál VN 5w30
    Namjerno bez izvikanih Brendova kojí se najvise dupliraju i fasiraju!/Castrol,Shell,Mobil 1/
    Unaprijed hvala
    Zelimir Milič

    ОдговориИзбриши
  42. Poštovani g. Želimire,
    Već je bilo slično pitanje samo za Eni i-Sint.
    Da ne ponavljam, sva su ulja o.k.
    I sva su slična (ko jaje jajetu).
    Dakle, razlike su u nijansama i u svakom slučaju nisu od značaja u normalnoj upotrebi vozila i redovnom održavanju.
    Petronas je sigurno "rame uz rame" sa svim navedenim (ili "može izaći na crtu") tako da nemam primedbe na njegovo korišćenje.
    Bitno da:
    1) Ulje ima odobrenje (VW 504/507 ili makar "nivo kvaliteta")
    2) Da ispunjava opšte standarde (ACEA C3)
    3) Da je od renomiranog proizvođača
    Sve je to kod Petronas-a ispunjeno.
    Ostaje samo originalnost (i starost, ali tek ako je preterana) i sve je rešeno.
    VW 504/507 zahteva bogat paket aditiva koji diktira male razlike među ovim uljima (pa se skupa ne isplate posebno).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  43. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  44. Pozdrav Stevo! Uzeo sam skoro Alfu 147 1.6 120konja facelift,ima i plin. Nesto sam gledao preporuka je Selenia 20k sa Alfinom slikom.Posto imam povoljnije uzimati Syntium koja bi bila tvoja preporuka 1000 ili 3000av.Meni su relativno kratke relacije,tipa kuca posao je 3km.U Bravo 1.2 sam sipao 3000av iako treba 1000 i bolje mi se pokazao od 20k. Da li je i ovde bolje sipati 3000av jer je malo redje i nebitmo mi dabki ce motor potrositi pola litra vise

    ОдговориИзбриши
  45. Poštovani g. Gagi,
    Definitivno Syntium 1000. Za vaš motor je preporuka (korigovana) 10W-40/50/60 ... em jeftinije em pogodnije. Ništa ne zaostaje za 20k (ako nije i isto ulje).
    Ovo zbog varijatora. Doduše ako je 90% kratkih relacija onda 5W-40 može biti i bolje (motor se i ne zagreje), naročito zimi. Smanjuje i potrošnju goriva i slično.
    Ipak, ja bih izabrao manje kvalitetno ulje naročito jer (verovatno) i ne pređete mnogo km u toku godine a ulje bih menjao na godinu dana bez obzira na pređene km.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav Stevo i na opet smaranju,umeato Alfe 147 benzinjare uzeo sam dizelku 120 konja facelift. Koja bi bila tvoja preporuka od ulja? Sta gledati da ispunjava ulje? Trenutno na akciji je Syntium 3000av 4l 2300din plus 1l gratis. Njega sam sipao i u Punta 1.3mjet 3 godine i nije ga auto trosio niti sam imao neke zamerke.

      Избриши
  46. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ili možda preci na 0-40 jer su mi kratke relacije.Kuca posao 3km, a i vrad je manji pa su i relacije relativno tako kratke. A toga imam jedno bar 60-70% moje trenutne voznje.

      Избриши
  47. Poštovani,
    DA. Za takve uslove vožnje SAE 0W-40 može biti najbolje rešenje (zaista).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  48. Petronas Syntium 7000 i nije previše skupo (inače se ne bi isplatilo u odnosu na 5W-40 razlika može biti i 20-30%).
    Pozz

    ОдговориИзбриши
  49. Анониман1. мај 2023. 23:17

    Stevo pre svega veliki pozdrav i pitanje jedno... Alfa 156 1.8 Tvin Spark 103 kv euro 3 motor, uvezena iz Svajcarske sa uljem 5w40 esa lube, zamenio sam ulje i sipao Seleniu 20k koju ako ostrije vozim potrosi oko 300-400 mg na 1000 km,jel imate neki savet u smisli promene gradacije ili slicno, sa ciljem smanjenja potrosnje ulja, motor je presao 250 000 km i radi ok, pali ide vuce ima snage...

    ОдговориИзбриши
  50. Poštovani,
    Selenia 20k je vrlo dobro ulje a 10W-40 primarna viskozna gradacija. S obzirom na pređene km i potrošnju ulja mogli bi probati sa nekim 10W-50 uljem (API SL, SM ili SN, ACEA A3, A3 ili A3/B4), npr. Elf (nije ni preskup) ili Q8 (ne znam da li je lako naći); eventualno (posle ili odmah) i SAE 10W-60 (možda tek ukoliko sa 10W50 niste zadovoljni ili ostaviti za kasnije). SAE 10W-60 ulja ima više na tržištu (Kroon, Castrol, Optima, Ravenol, Petronas ...) pa bilo koje od pomenutih će biti o.k.
    Naravno, ni sa 10W50 a i 10W60 ne očekujte "nultu" potrošnju ulja ali bi ona mogla da se prepolovi bez drugih štetnih uticaja na motor (osim 1-2% veće potrošnje goriva, naravno).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши