Zaista je Castrol veliko ime u svetu maziva. Kod motornih ulja se često vodi rasprava ko je no. 1 Castrol ili Mobil (a ponekad uleti, u raspravu, i Shell ili ređe Chevron-Texaco).
Dakle tipičan trijumvirat ili tetrarhija (naročito od kada je Shell kupio Penzoil–Quaker State grupaciju, već ionako udruženu). Može se posmatrati i kao TOP 5 (uz Total), gde svi drugi, ne toliko kvalitetom, zaostaju – naročito u dostupnosti i u pogledu distribucije.
Jako uprošćeno i nezanimljivo stanovište ali je činjenica da je prvih 5 daleko veće od „tek“ drugih 5 (unutar TOP 10).
Dakle, Statoil jeste velika kompanija i ima kvalitetna ulja, a kod onih za ručne menjače i izuzetna ipak bi teško bilo da ih nazovemo „no.1“ iako bih se usudio da ih stavim u prvih 5 ili čak na postolje (kvalitet i asortiman).
Pre nego nastavim priču o Castrol-u, da priznam da je Shell zapravo mnogo bliži njima nego Mobil-u (kako sam u prethodnim tekstovima naveo) po širini asortimana i „disciplini“ kvalitet uz asortiman.
Dakle Castrol bih (uslovno) nazvao no. 1 za gear oils (ulja za manuelne menjače) ali je pobeda nad Shell-om (no.2, večiti? Ipak su prvi bar po proizvodnji (količini) i ostvarenom prometu) postignuta tek u „foto-finišu“ i to za dlaku!
Uostalom 17 vrsta menjačkih ulja dostupnih u Srbiji (i verovatno okolnim zemljama) je zaista impozantna cifra. Ko radi taj i greši (sitno) a ovaj propust je zbog dokumentacije o Shell-u (šta da im radim kada su tako veliki) u više delova. Nije izgovor ali sa ovom ispravkom je sve O.K.
I da se vratimo „nekrunisanom kralju“ – Castrolu.
Priličan diverzitet u proizvodnom programu je zaštitni znak Castrol-a. Tako je kod motornih ulja i u malo blažoj formi i kod ulja za menjače. Ovim zaista pokrivaju 99% tržišta ali je zaista naporno pratiti sve serije i promene u njima. Naročito ako su imena serija „šifrovane“. Malo više invetivnosti (kao kod EDGE i Magnatec serija) bi pomalo olakšale širem krugu (a ne samo ljubiteljima brenda) praćenje ovog proizvođača. I sam autor je napravio manji kiks na CBC forumu (hvala Zverko!). Umoran i u žurbi skroz sam pomešao dve serije (u dugom i složenom odgovoru na zanimljivo ali zahtevno pitanje) te su me prijatelji (zapravo jedan se prvi setio) podsetili da: „TXT Softec je sada SLX Professional a EDGE je EGDE“.
Naravno da sam znao ali što zbog dužine pitanja (odgovora) što zbog umora potpuno sam prevideo. Kako onda da ljudi koji manje prate ne pomešaju stvari?
Upravo zbog toga mi se čini da Shell „razbija“ asortiman u osnovni (minimalistički) i proširen (specijalizovana ulja). Zapravo i Castrol to radi ali ne toliko vešto a zapravo oba ne dovoljno dobro.
No da se vratimo temi. Šta to Castrol ima da ponudi u svetu ulja za menjače i diferencijale? I čime se to(liko) ističe da je sigurno na postolju a verovatno i na najvišoj njegovoj stepenici.
Biće predstavljena najzanimljivija ulja ove kategorije i pre svega ona koja su pogoda za upotrebu kod automobila.
CASTROL GEAR OILS (ULJA ZA MENJAČE)
EP 80W
Primarno namenjeno menjačima koji se koriste u automobilskoj industriji, naročito kada se zahteva ulje sa EP karakteristikama. Koristi se kod automobila i komercijalnih vozila. Castrol EP 80 se može koristiti i u hipoidnim menjačima koji API GL-4 performanse.
Proizvođač ističe sledeće osobine (i za celu seriju): oksidaciona stabilnost, otpornost prema penušanju, otpornost prema zgušnjavanju uz dobre osobine protiv habanja.
SPECIFIKACIJE:
API GL-4, ZF TE-ML 02A i 17A, MB-Approval 235.1 i MAN 341 Tip Z1.
Tipične karakteristike:
Gustina na 15°C: 883kg/m3, Viskoznost na 40°C: 94mm²/s; Viskoznost na 100°C: 9,9mm²/s. Indeks viskoznosti: 85. Tačka paljenja 179°C, tačka tečenja (mržnjenja) –33°C uz Brookfield viskoznost na –26°C od 150.000mPa∙s. Sadržaj fosfora: 0,07%.
Indeks viskoznosti je toliko mali da se Castrol nije usudio da ga navede („ispod 90“).
Doduše po drugim podacima ima i svih 100 tako da je verovatno ova vrednost prosečna za ovu klasu i iznosi oko 95. Odgovara SAE 30 motornom ulju uz bolje ponašanje na niskim temperaturama. Iako u tehničkim detaljima nije navedeno ovo mu otvara mogućnost korišćenja kod nekih građevinskih mašina i rudarske opreme kojima je GL-4 zadovoljavajući (a često jeste) standard za transmisije. Tačka paljenja vam se učinila malom? U pravu ste. Ali to je po ASTM D93 (’closed cup’)standardu (metodi) a ne po ASTM D92 (’open cup’). Novija metoda je naprednija i daje nešto niže rezultate (10 do 20°C). Kod ovog ulja je po D92 tačka paljenja zapravo 193°C. Castrol i za neka motorna ulja daje rezultate po D93 pa se nemojte iznenaditi ako naiđete na manje vrednosti. Ipak u ovome nije (dovoljno) dosledan. Ponašanje na niskim temperaturama tek standardno mada je tačka tečenja solidna.
EP 80W-90
Isto mineralno ulje kao i prethodno. Isti aditivi u malo različitoj koncentraciji i druga bazna ulja iste grupe. Ima prirodno veći indeks viskoznosti i to je glavna razlika u odnosu na prethodno. Ipak, ovo mu daje veću upotrebljivost i čak ispunjenje većeg broja ZF standarda mada sa druge strane zbog (malo verovatno) manje nekih aditiva (estri fosforne kiseline i olefin sulfid) ili samo viskoznosti ne ispunjava MAN i MB standarde prethodnog.
SPECIFIKACIJE:
API GL-4, ZF TE-ML 02A,16A, 17A i 19A.
Tipične karakteristike:
Gustina na 15°C: 888kg/m3, Viskoznost na 40°C: 133mm²/s; Viskoznost na 100°C: 14mm²/s. Indeks viskoznosti: 103. Tačka paljenja 193°C, tačka tečenja (mržnjenja) –30°C uz Brookfield viskoznost na –26°C od 150.000mPa∙s. Sadržaj fosfora: 0,07%.
Slično prethodnom, razlike su uslovljene različitom viskoznošću koja je posledica upotrebe viskoznijih baznih (mineralnih) ulja. Na radnoj temperaturi ima viskoznost kao SAE 40 motorno ulje.
EPX ulja za menjače
EPX mini serija ili bolje rečeno: ulje, postoji u tri varijante viskoznosti. Ova ulja (ili ulje) ispunjava GL-5 standard i ima veću koncentraciju EP aditiva. U osnovi je slično EP ulju.
EPX 90
Monogradna verzija. Za određene primene (teška industrija i neki diferencijali) ima određene prednosti. Sve manje od značaja u automobilskoj industriji.
SPECIFIKACIJE:
API GL-5, ZF TE-ML 05A, 16C, 17B, 19B, 21A, MAN 342 Type M1, MB Approval 235.0
Tipične karakteristike:
Gustina na 15°C: 898kg/m3, Viskoznost na 40°C: 195mm²/s; Viskoznost na 100°C: 16,9mm²/s. Indeks viskoznosti: 91. Tačka paljenja 220°C (D92), tačka tečenja (mržnjenja) –21°C. Sadržaj fosfora: 0,11%.
EPX 80W-90 i 85W-140
Praktično identična sa prethodnim samo (pod)varijante u pogledu viskoziteta.
Oba ispunjavaju iste specifikacije a imaju različite karakteristike zbog viskoziteta.
SPECIFIKACIJE:
API GL-5, ZF TE-ML 01/05/07 (Page 2) Approved.
Tipične karakteristike (80W-90):
Gustina na 15°C: 895kg/m3, Viskoznost na 40°C: 133,7mm²/s; Viskoznost na 100°C: 14,0mm²/s. Indeks viskoznosti: 101. Tačka paljenja 173°C (D93), tačka tečenja (mržnjenja) –30°C.
Tipične karakteristike (85W-140):
Gustina na 15°C: 905kg/m3, Viskoznost na 40°C: 365mm²/s; Viskoznost na 100°C: 25,8mm²/s. Indeks viskoznosti: 100. Tačka paljenja 175°C (D93), tačka tečenja (mržnjenja) –18°C.
Sve u svemu i EP ni EPX nisu izuzetna ulja. No to je tek početak.
Syntrax serija će biti predstavljena u drugom delu. Pre nje dva odličana potpuno sintetička ulja za menjače: SMX S i TAF-X.
CASTROL SMX S SAE 75W-85
Potpuno sintetičko ulje za menjače i diferencijale. Najuniverzalnije ulje ovog tipa posle Syntrax Universal. I posle njega najčešća preporuka. Čest izbor kod Fiat modela, pogotovu što je GL-4 ulje. Može se koristiti i gde je propisana 75W-80 viskozna gradacija i čak je prvi izbor pre 75W-90 pogotovu kod starih menjača ali koji su u odličnom stanju i ne pokazuju znake istrošenosti.
Prilično je univerzalno ulje (’streptomicin’) jer pokriva zahteve GL-1 do GL-4.
Praktično se može koristiti kod svih menjača koji striktno ne traže GL-5 a posebno kod GL-3 i GL-4. Eto solidnog ulja za razna vozila kako novije generacije tako i onih iz devedesetih pa čak i osamdesetih godina (razna Fiat vozila, Opel Kadet ’kocka’, Golf pa čak i Zastava, mada tim starijim više zapravo prijaju 75W-90 ulja).
Proizvođač naglašava više jačih stana ovog ulja: velika prilagodljivost raznim sinhronima, kojima produžava vek trajanja i olakšava lakšu promenu stepena prenosa, odlično ponašanje na niskim temperaturama i lako zimsko ’šaltovanje’, velika otpornost na smicanje, smanjena buka prenosnog sistema, dobra oksidaciona i temperaturna otpornost i odlična kompatibilnost sa (raznim) zaptivkama.
Zanimljivo je da ovo ulje ima veliki sadržaj ZDDP-a, mnogo veći od motornih ulja. Ipak to ne znači da ne sadrži (nešto) EP aditiva te je verovatno faktor sinergije presudan za odlične osobine ovog ulja a smanjeni sadržaj EP aditiva omogućava punu kompatibilnost ’unazad’.
SPECIFIKACIJE (PERFORMANSE):
API GL-1, 2, 3 i 4.
Tipične karakteristike:
Gustina na 15°C: 871kg/m3, Viskoznost na 40°C: 67mm²/s; Viskoznost na 100°C: 11,5mm²/s. Indeks viskoznosti: 164. Tačka paljenja 228°C (D92), tačka tečenja (mržnjenja) –60°C.
Odlične karakteristike! Veoma lakotečljivo menjačko ulje. Po viskoznosti je jako blisko 5W-30 motornim uljima. Indeks viskoznosti visok a postignut uz malo ili nimalo polimera (modifikatora IV-a). Tačka tečenja dokazuje da je ovo ulje zasnovano na PAO base stock (baznim uljima). To je nesumljivo a kod menjača ova ulja imaju više prednosti u odnosu na estarske sintetike dok je kod motornih ulja obrnuto, mada su obe vrste ovih baza sigurno (mnogo) bolje (i u oba slučaja) od III ili III+ bazne grupe koja su u opštoj ekspanziji poslednjih 20 a naročito zadnjih 10 godina.
Jednostavno, jako sliči nekim Statoil uljima koja su opisana u tekstu o njima (ili je zapravo obratno, možda Statoil liči na Castrol). Kako god oba brenda imaju vrhunska ulja za menjače a ovo je jedno od njih.
TAF-X 75W-90
Potpuno sintetičko menjačko ulje. Formulisano brižljivom kombinacijom sintetičke baze i pogodnih aditiva. Ima izuzetne osobina na niskim temperaturama i omogućava smanjenje buke kod menjača i diferencijala na minimum.
Može da zameni ulja istih zahteva (standarda) a drugih viskoznosti: SAE 80, 80W-85, 85W-90, SAE 90 i SAE 80W-90.
SPECIFIKACIJE:
API GL-4+, MIL-L-2105 i VW 501.50
Tipične karakteristike:
Gustina na 15°C: 864kg/m3, Viskoznost na 40°C: 76,9mm²/s; Viskoznost na 100°C: 14,6mm²/s. Indeks viskoznosti: 200. Tačka paljenja 224°C (D92), tačka tečenja (mržnjenja) –45°C uz Brookfield viskoznost na –40°C manju od 35.000mPa∙s.
Sada već postaje jasnije zašto Castrol ima ulogu favorita (od strane autora). Kvalitet je tu negde kao i kod Statoil-a a dostupnost veća. Globalni igrač sa posebnim detaljima kvaliteta. Shell je zaista tu blizu ali mu nedostaje malo minucioznosti koje čine fine razlike u detaljima.
Mobil je „žrtva“ Američke zaljubljenosti u automatske menjače te iako ima par izvanrednih ulja za ručne menjače nema asoritiman i kao i Shell-u nedostaje kvalitet u zoni iznad standarda gde se i nalazi ali nešto ispod izuzetnih Statoil-a i Castrol-a.
Izuzetno niska gustina ukazuje na PAO-estarsku kombinaciju (zapravo to se vidi tek iz sveukupnih podataka). Viskoznost mu odgovara 0W-40 motornim uljima. Ind. Visk. izuzetan ali opet uz umereno polimera, zahvaljujući kvalitetnoj sintetičkoj osnovi. Da vas podsetim i ’Stat’ ima jedno slično ulje. Od tačke tečenja impozantniji je podatak o viskoznosti na minus 40 cel. koji kaže da je ona tek na četvrtini od dozvoljene standardom.
TAF-XS 75W-90
Nije pomenuto u najavi jer je praktično varijanta prethodnog. Malo je boljih osobina na niskim temperaturama i „čista četvorka (API)“. Verovatno je bazno ulje čisto PAO.
SPECIFIKACIJE:
API GL-4.
Tipične karakteristike:
Gustina na 15°C: 865kg/m3, Viskoznost na 40°C: 76,0mm²/s; Viskoznost na 100°C: 14,4mm²/s. Indeks viskoznosti: 202. Tačka paljenja 220°C (D92), tačka tečenja (mržnjenja) –54°C uz Brookfield viskoznost na –40°C od 25.000mPa∙s.
Sve rečeno za prethodno važi i ovde. Upotreba već prema specifikacijama a ovde nedostaje čuveni VW standard. Za razliku od „non S“ verzije proizvođač za ovo naglašava neutralnost prema zaptivkama i da je ulje „bez hlora“. Oba imaju dobru otpornost na smicanje i pored visokog ind. visk.
Na kraju (bez Syntrax serije) treba pomenuti i SAF seriju koju čine dva 75W-140 sintetička ulja (SAF-X i SAF-XJ) i jedno 75W-90 ulje, o kome će biti dati detalji jer je primenjivije za automobile od ostala dva (eventualno kod sportskih modela i/ili pogona 4x4). Mini serija ispunjava API GL-5 standard.
SAF-XO 75W-90
Ovo ulje se može koristiti i kod automobila ali je šire primenjivo kod teretnog programa te će samo biti prikazano bez mnogo komentara.
SPECIFIKACIJE:
API GL 5, MAN 342 Typ S1 (500000km* TGA), Scania STO 1:0, ZF TE-ML 05B, 08, 12B, 17B, 19C, 21B; Eaton/Fuller, DAF, Iveco, Renault, Volvo, BMW bez LS-diferencijala.
* još u razmatranju i usvajanju ali u praksi prihvaćen standard. Uz Texaco i još par ulja „retka zverka“ koja zvanično može pola miliona km (ili 5 godina). Ovo je za teretni saobraćaj izuzetan podatak. U automobilima praktično „večno“ (ipak 12 do 15 godina je i za njega realna granica).
Tipične karakteristike:
Gustina na 15°C: 855kg/m3, Viskoznost na 40°C: 103,7mm²/s; Viskoznost na 100°C: 15,7mm²/s. Indeks viskoznosti: 162. Tačka paljenja 220°C (D92), tačka tečenja (mržnjenja) –51°C.
Sve navedeno ukazuje da se radi o PAO osnovi koja praktično nema ili ima jako malo polimera koji vrše modifikaciju indeksa viskoznosti. Izuzetno ulje za menjače i diferencijale.
Ako sam dobro primetio, Castrol je bolji u menjackim uljima nego u motornim. A u motornim je sam vrh. :-)
ОдговориИзбришиTAKO NEKAKO!
ОдговориИзбришиIpak iako postoje poslovice:
- Ako ne znaš šta je dobro kupi skupo (najskuplje).
- Nisam dovoljno bogat da kupujem jeftino!
nije samo kupiti (naj)skuplje. Castrol ima kvalitet ali nema baš poseban odnos kvalitet/cena. Već Mobil biva mnogo bolji u tome. Osim toga nekim motorima može i da ne prija a naročito starijim. Slično kao i Shell (mada i drugi, ali su ova dva karakteristična i veliki su proizvođači) iz raznih razloga ih stari motori mogu trošiti više od prosečnih ulja. Uglavnom zbog deterdženata (kada ljudi nemaju strpljenja da izdrže 2-3 zamene kada bi se normalizovala) kojih imaju u izobilju.
Naravno kod ulja za menjače cena bi ipak trebalo da bude sekundarni faktor kod kupovine. Zbog dužine trajanja ovih ulja zaista se malo uštedi kupovinom jeftinijeg. A kvalitet je kvalitet.
I kao što ćemo (zajedno) videti nije samo Castrol toliko dobar, jako blizu su i drugi koji su i povoljniji. Ipak pobednično postolje se uvek gleda drugim očima iako no. 4 suštinski ne zaostaje za njima.
ja se izvinjavam,ali evo vec satima goglam po netu i ne mogu da odgonetnem ko ima da proda 1 L SAF-XO 75W-90 ,treba mi za bmw e60 535d diferencijal. ali naravno da nije delta jer tamo kosa 4500 din
ИзбришиProfesore,molio bih Vas za preporuku menjackog ulja za moju babu(opel kadett 1.4,91)manuelni menjac,staje 1.7l...pre 2 godine sam sipao opelovo gm i nisam uopste zadovoljan...jednostavno na ovim minusima je pregusto...treba mi oko pola sata da menjac pocne da radi normalno...ako sme da se sipa ja bih neki sintetiku,po mogucstvu sto redju..hvala i veliki pozz
ОдговориИзбришиLegendo, video sam pitanje tek po objavi "Castrol II deo". Molim Vas da sačekate do sutra ili prekosutra.
ОдговориИзбришиNije baš toliko hitno a mi se već odavno znamo.
Odgovoriću vam ovde a ne na CBC-u jer sam pitanje prvo video ovde.
Pozdrav!
Ok profesore da ste zivi i zdravi...ne znam odakle Vam tolika volja i snaga...divim Vam se u svakom slucaju...jednog dana kad budete medijska licnost,pricacu ja o blogu i forumu deci i unucima...
ОдговориИзбришиBože zdravlja! Medijska? Ne mora baš. Ali bi mi bilo drago ono sa kraja (pričaču je o blogu ... i unucima).
ОдговориИзбришиPosle ovoga moram malo više da se potrudim.
Prelistao sam i oil finder-e da nešto ne zaboravim.
Vidi ti njih. Skoro su se urotili i većina tuče po 80W uljima. Dobro u jednom se svi (pa i ja) slažu:
API GL-4.
Moram malo da "zasolim": može i GL-3+ (3/4) i GL-4+ (4/5). API GL-5 ulja zaista izbegavajte.
Obrni okreni: idealno bi ulje za vas bilo 75W-85.
Odmah zatim "hrabro" 75W-90 polu-sintetička a naročito sintetička. A najjeftinije ćete proći sa mineralnim 80W ili 80W-85.
Ne mogu a da ne pomenem Lukoil TM-4 u 80W-85 varijanti koje će vam odradii posao za male pare.
Ako hoćete (naj)bolje idite na 75W-85. Izbor u ovoj gradaciji nije veliki. Tu i tamo ima ih za teretni program i u GL-5 kvalitetu (Fuchs) ali vama treba GL-4 i samo to.
1) Castrol SMX S SAE 75W-85. Skupo ali to mu je.
2) Selenia TUTELA CAR MATRYX 75W-85 i API GL-4.
Ovo je zasta odlično ulje za menjače. "sintetsko" i za vaš automobil izvanredno.
Posle ovoga dolaze u obzir 75W-90 bilo polu-sintetička ili sintetička.
Ima ih tušta i tma. Prvenstveno "čist" GL-4 mada može i GL-4+ (GL-4/5).
Ona su u principu skupa.
Evo jednog predloga u smislu relativno niske cene iako nije "perfect match" (i ne znam može li se naći): TRANSMISSION MB 75W 90 od Addinol-a.
Uzgred prvenstveno bi mogli da 'profitirate' od Kroon ulja, ne toliko od SP1051 ili 1011 (čak i bolje bez obzira na oil finder, ali skuplje) koliko od Syngear-a (75W-90 i API GL-4/5).
Pozdrav!
Hvala Stevo,sta bih ja(a i mnogi)samo sto nece da priznaju,bez Vas...da zaobidjemo castrol mnogo je skup,probacu da kupim seleniu tutelu...pogledacu i ostale,pa ako izleti nesto zanimljivo,javljam...veliki pozz
ОдговориИзбришиkoje ulje a sipam u menjac audi 1.9 tdi a4 2002 god 131 ks, a koje u diferencijal. hvala
ОдговориИзбришиPoštovani,
ОдговориИзбришиAudi A4 sa takvim motorom postoji sa više verzija menjača. Da nagađam o čemu se radi ... nemam baš vremena. Zavisi i da li je quattro ili ne.
Ako niste sigurni koji je tip menjača kod vas (može se nagađati zbog činjenice da se diferencijal(i) puni posebno).
Dakle, mnogo teško pitanje i još pride nepotpuno.
Ako nemate uputstvo vozila najbolje je otići u ovlašćeni servis i srediti stvari.
Malo više košta ali ćete dobiti odgovarajuća ulja.
Ionako to posle verovatno nećete morati da ponovite. Osim toga još godinu-dve-tri i ne morate da menjate ulje u menjaču (diferencijalu) jer se radi o fill-for-life konceptu (vrsta ulja i samih sklopova).
Za diferencijale koji se posebno podmazuju (ne koriste isto ulje kao ručni menjač) potebna su ulja po:
VW G 052 145 A2 na primer: Fuchs Titan Sintopoid 75W-90.
Menjač, 5-to stepeni (ručni) će se zadovoljiti i sa manje, te iako je poželjno G 052 911 A1/A2 te na primer Fuchs Titan Sintofluid 75W-80, mogu se koristiti i ulja po VW 501.50 (G50), 75W-90 ili neko TDL 75W-90 menjačko ulje.
Uz svo poštovanje prema Fuchs Sintofluid-u, zbog viskoznosti mi se čini da je 75W-90 bolje rešenje.
Više od ovoga ne bih mogao da kažem.
Pozdrav!
Hajde da se i ja uklucim i postavim pitanje profesoru..
ОдговориИзбришиImam "Go;f"-IV -1400 cm , benzinac...1989...malo presao km..
Koje ulje bi mi preporucili za >>MOTOR ( "ELF-excellium NF 5w-40)
-"Castrol Magnetic_ 5w-40"
- "Mobil 3000"
-"Total Quartz-NEO MC-3 sintetica
-" CASTROL OL -magnetic 5w-40 A3?B4
==================================
I za MENJAC :
--Total transmision BU 75-80 API GL-4
--"ELF" ova
--"Castrol" 75w-90 API GL-4
=============================
Od velike ponude na trzistu, vise nisam ni siguran..sta je dobro ( sigurno) i kvalitetno....Pa Vas, molim za Vas savet...
Pozdrav i sve najbolje u Vasem zivotu..
S'postovanjem
Mr. Ostojic M.
Poštovani g. Ostojiću,
ОдговориИзбришиPrvo, hvala na poverenju. Verovatno ste permutovali godišt pa pretpostavljam da je 1998. godište (pošto je GIV).
Za Vaš motor su idealna VW 502.00 ulja što znači (praktično) bilo koje 5W-40. Obzirom na godište motora verovatno je isplatljivije koristiti Full SAPS ulja 5W-40 kao što je Mobil 3000 5W-40, Elf Evolution 900 NF 5W-40, Total Quartz 9000 5W-40 i slična.
Kod ulja je bitnije da je originalno nego da je brendirano i da ispunjava zahteve motora.
Mobil kupite od Plattner-a (možete i on-line) iako je malo skuplji od konkurencije, Elf od Profaco-a (imaju i Total).
Elf su veoma isplativa ulja (inače) zbog niske cene.
U ovom smilslu ne bih potcenio ulja sa pumpi ali je većina njih preskupa (OMV, MOL, EKO ...) osim NIS-a (Nisotec Autoline Sint 5W-40 i G-energy F Synth 5W-40).
Slovenački Petrol ima Texaco ulja pod svojim brendom pod povoljnim cenama pa ako Vam je njihova pumpa blizu, njihovo 5W-40 može biti isplativo. ITD.
Za menjač Vam preporučujem da ulje zamenite u ovlašćenom serivisu (ionako se ne menja tako često, jednom u desetak godina). Za G IV je prvo bilo propisano VW 501.50 (75W-90) a posle je promenjeno. Za 1998. godište bi trebalo da idu baš pomenuta ulja. Verovatno je u menjaču neki Castrol (ko zna kako se tad zvao) i najsličniji sadašnjem Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 koji bih Vam (baš zato) preporučio.
Pozdrav,
Steva
Poštovani,zamolio bih vas za pomomoć. posedujem opel Astru G 2002 g. 1.8 16v 92kw benzinac,prešla 195000km. Do sada sam u motor sipao castrol magnetic 10-40 i nemam nikakvih problema i vrlo sam zadovoljan. Trebao bih promeniti i ulje u menjaču pa me interesuje vaša preporuka. gledao sam Mobil- Mobillube 1 shc 75w-90 fully syntetic.
ОдговориИзбришиPoštovani,
ОдговориИзбришиMobil 1 SHC 75W-90 je sasvim o.k. za Vaš menjač.
Naravno i bilo koje drugo TDL ulje za menjače koje ispunjava isto (API GL-4/5) u ovoj viskoznoj gradaciji (Npr. Total ili Kroon).
Druga mogućnost je nabaviti Opel servisno ulje koje je API GL-4, 75W-85(W). Najbliže tome je (verovatno) RAVENOL MTF-1 SAE 75W-85.
Pozdrav!
Postovani,
ОдговориИзбришиKoje menjacko ulje bi ste mi preporucili za audi 80 b4 2.0 66kw unapred hvala na odgovoru..
Poštovani g. Martine,
Избриши75W-90 API GL-4/5, VW 501.50 poželjno ali ne i obavezno (to je kasniji VW standard).
Kad ste već postavili pitanje u temi Castrol ulja za menjače, onda je to:
Syntrans Transaxle 75W-90.
Naravno i bilo koje drugo slično.
Pozdrav!
Mala dopuna ... ako je VW 501.50 (G50) onda može da bude i GL-4+.
ИзбришиU principu Gl-4+ i GL-4/5 su jako slična ulja, sa jačim EP osobinama od čistih GL-4 a većom kompatibilnošću sa sinhronima od GL-5.
Аутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиPostovani,
ОдговориИзбришиja se dvoumim izmedju LIQUI MOLY High Performance Gear Oil (GL4+) SAE 75W-90 i Castrola .E sada castrol me jedino odbija jer sam sumnjicav u originalnost tog ulja jer mislim da se najvise kopira tj. ima najvise laznjaka. Mada razmiljao sam uzmem i neko odgovarajuce mannol ulje cisto zbog originalnosti.
Slažem se u vezi Castrola (kod nas).
ИзбришиLiqui Moly je odličan izbor.
Može i Mannol. U oba slučaja smatram da je originalnost izvesna (obratiti se direktno uvozniku/distributeru).
Pozdrav!
Pozdrav Stevo, jesi li jos tu? Nisam se prijavljivao odavno. Imao bih neko konkretno pitanje. Radi se o Golf 5 1.9tdi pd 77kw, menjacko ulje? Ne znam da li je ikad menjano i zeleo bih da ga zamenim. Nazalost na netu VW kao da krije koje ulje koristiti ili ja barem nisam nasao. Interesuje me neka bolja varijanta jer to sad menjam i verovatno nikad. Pozdrav i sve najbolje.
ОдговориИзбришиNaravno, "sad* il' nikad".
Избриши*ove ili sledeće godine
Najbolje SAE 75W API GL-4(+), kao što je Fuchs Sintofluid FE.
Trebalo bi da se ispuni neki od G052 standarda ali iskreno, niti imam vremena da "kopam" (po arhivi) niti mogu da se setim (moralo bi da piše u servisnoj knjizi).
Kroon SP 1081 bi trebalo da je takođe o.k. a Febi sigurno ima takvo.
Pozz
Jedino sto sam nasao na Motulovom sajtu je da preporucuju Motylgear 75w80 API GL-4/GL-5 OEM Approvals : MIL-L-2105D.
ОдговориИзбришиNije velika greška koristiti ni 75W80 (naročito stariji menjači, naročito ako nisu 6-to brzinski i bez DSG-a).
ИзбришиBolje GL-4 ili GL-4+ nego GL-4/5 (npr. Castrol Syntrans V FE 75W-80).
Ipak, mislim da je 75W još bolje rešenje.
Da, standardan menjac od 5 brzina. Nista dsg, nista 6 brzina :D
ИзбришиIpak, primarno SAE 75W GL-4.
Избриши(VW-ovi standardi manje bitni, bitniji kod DSG-a i slično).
Pozz
Poštovani, zamolio bih vas za pomoć. Posjedujem Fiat Tempru 1.6S (benzin - 57kw) iz 1994. godine sa 220 000 km. Mislio sam mijenjati ulje u mijenaču, ali po specifikacijama proizvođača, ulje Tutela ZC 80/S se više nemože pribaviti kod nas. Mislio sam uzeti Castrol Manual EP 80W ili Mobilube GX-A ali nisam siguran koje će biti bolje za mjenjač. Svaki savjet ili sugestija su dobro došli. Hvala
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиTeško je reći koje će ulje biti bolje.
Malu prednost bih dao Castrol ulju, ali su oba o.k.
U principu bilo koje SAE 80W sa API GL-4 dolazi u obzir ali je takvih sve manje.
Kroon Gearlube GL-4 80W je takođe dobar izbor (ne znam ima li ga kod uvoznika).
Malo je "ređe" od gore pomenuta dva pa je bolji izbor za veoma niske temp. (ispod -20). Nizak sadržaj sulf. pepela (praktično 0%) i nizak "kiselinski broj" (AN, Acid Number) su takođe preporuka zbog (anti)korozionih osobina, verovatno sam vrh u ovoj kategoriji.
Castrol je pak najbolji opšti izbor (i najviskoznije od ova tri; makar na 40 cel. na 100 su sva "tu negde", razlika je akademska).
Pozdrav!
P.S.
Preporučeno je da se ulje menja na 8 god. ili 120.000 km.
Poštovanje
ОдговориИзбришиKupio sam stari traktor zetor 6711 koji je rađen za australijsko tržište i na jednoj pločici piše da se isključivo koristi CASTROL HIPRESS B140, guglajući po internetu nisam mogao odgonetnuti o kakvom ulju je riječ pa Vas molim da mi odgonetnet.
Aleksandar
Poštovani,
ИзбришиZaista se Hipress B140 (od slova do slova) ne može izguglati ALI je "blizu pameti" da je to ulje slično (ili identično) sa Hipress 140 EP (verovatno je u uputstvu ulje iz tadašnjeg perioda).
Radi se o menjačkom ulju SAE 140 uz API GL-4. Takvih ulja ima i kod drugih proizvođača.
Doduše, verovatno bi za našu klimu bilo bolje da se koristi SAE 85W-140 (API GL-4) ali je i to lako naći (mislim da FAM ima, trebalo bi i NIS, u svakom slučaju nije nešto što je "mission impossible".
Pozdrav!