Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

субота, 4. децембар 2010.

Statoil menjačka ulja, klasa za sebe - Statoil gear oils, a class of it's own


Ukupno tek 20 ulja za ručne menjače. Ne izgleda posebno impozantno jer obuhvata i komercijalni program. Ono što je izuzetno je poseban kvalitet nekih od ovih ulja. Toliko poseban da se zaista ističe čak i u vrhunskoj klasi. Ako bi Castrol uslovno mogao da ponese epitet no. 1 u ovom segmentu ipak bi u aspolutnom kvalitetu Statoil ipak morao da bude prvi. Čak i uz oštru konkurenciju kompanija: Kroon, Liqui Moly, Fuchs, OMV ...

Naravno uz neizbežne: Mobil, Shell, Havoline, Total i Valvoline.

Krenimo redom.

Pravi „žestoki“ start:

STATOIL GEARWAY G1 80W-90

Pazi sad: ovo je API GL-1 (i ništa više) ?!

Ispunjava: API GL-1 i Volvo 97305 standarde.

Ipak u odnosu na zahteve omogućava duge intervale izmene. I pored niskih standarda ovo ulje (ipak) sadrži aditive protiv korozije i za poboljšanje oksidacione stabilnosti koja je izborom adekvatnog baznog ulja ionako relativno velika te u konačnom obliku zadržava ovu osobinu i na visokim temperaturama.

Tipične karakteristike:

SAE klasa: 80W-90, gustina na 15°C: 888kg/m3, Viskoznost na 40°C: 135 mm²/s; Viskoznost na 100°C: 14,1mm²/s. Indeks viskoznosti: veći od 95. Tačka paljenja 210°C, tačka tečenja (mržnjenja) –27°C.

Auuu! Reći ćete. Kakav vrh kakvi bakrači, šta je bre ovo?? Ne tako brzo!! Zaključke donesite malo kasnije. Zapravo je izuzetno da iko još ima GL-1 ulje koje zaista u (istorijski) starim vozilima često predstavljaju jedino rešenje (Classic Car klasa, ne samo oldtajmeri ali pretežno taj tip vozila).

STATOIL GEARWAY G4 80W

Ovo je već malo drugačija priča. Takođe je mineralne osnove ali sa bogatim paketom aditiva.

Ispunjava: API GL-4, ZF TE-ML 02B, 17A, MB 235.5; Performance level (Nivo kvalliteta): MAN 341Z, MAN 3343M, MIL L-2105D, MIL L-2105E.

Praktično za pogodno za većinu automobila i veliki deo komercijalnih vozila a svakako svih kojima odgovaraju ispunjeni standardi ili nivo kvaliteta.

Tipične karakteristike:

SAE klasa: 80W, gustina na 15°C: 885kg/m3, Viskoznost na 40°C: 84,3 mm²/s; Viskoznost na 100°C: 10,1mm²/s. Indeks viskoznosti: 100. Tačka paljenja 190°C, tačka tečenja (mržnjenja) –30°C uz Brookfield viskoznost na –26 °C od 74.000mPa∙s.

Sve je na mestu. Viskoznost na 100°C je jednaka onoj koju imaju SAE 30 ulja te je ovo ulje jako blisko 10W-30 motornim uljima koja se često koriste i kao transmisiona ili kompresorska. Viskoznost na standardnoj niskoj temp. (za 80W kategoriju) je data da bi se pokazalo da je duplo manja (zapravo 49%) od maksimalne po standardu. Većina drugih proizvođača gleda tek da se „udene“ u standard i „mirna Bačka“.

Šta proizvođač naglašava (a autoru se jakooooo sviđa): ulje sadrži blage EP aditive, obezbeđujući dobru zaštitu kod velikih opterećenja. Takođe omogućuje produžene (duge) intervale zamene i IMA BLAG MIRIS I BISTAR IZGLED (prozirnu pojavu).

Može sve kada se (neko) potrudi. Iako će brojna konkurencija (horski, hor antičke tragedije) zavapiti: „to nije bitno, sipaš u menjač!!“. E pa gospodo: sve je bitno i sve se računa. Ako hoćete da budete premium ili top klasa o svemu morate da vodite računa pa i ovome.

Osim toga „mild EP aditivi“ uz inhibitore korozije omogućuju da se GL-4 koriste (bez ikakvih posledica) i u GL-3 zahtevima kao i „petica“ kod četvorke.

Ovo važi za sva GL-4 i GL-5 ulja osima ako nije drugačije napomenuto.

Počinje da liči na KLASU ZA SEBE? Tek je početak. Anderson zvuči skandinavski a „ovaj“ Mr Anderson kao da se zove NEO.

STATOIL GEARWAY G5 80W-90

Petica naravno ima širu upotrebljivost tako da pokriva: transmisije, menjače, diferencijale i zadnje osovine gde se zahtevaju (ili samo preporučuju) fluidi po API GL-5 standardu.

Odobrenja: API GL-5, MB 235.6, MAN 342 M2, ZF TEML 05A, ZF TE-ML 16B/C/D, ZF TE-ML 17B. Performance level: Scania STO 1:0, Volvo 97310, ZF TE-ML 07A/08, MIL L-2105D.

Sličan i tek za nijansu viši nivo kvaliteta (uslovljen i samom klasom - API „peticom“) od prethodnog. Lista nije impzantna ali je sasvim respektabilna.

U karakterizaciji proizvođač navodi da je ovo hipoidni transmisioni fluid koji omogućuje manju potrošnju goriva. EP aditivi (makar bili „blagi“) smanjuju temperaturu, habanje i piting (koroziju). Ima i poboljšanju kompatibilnost sa zaptivkama.

Tipične karakteristike:

SAE klasa: 80W-90, gustina na 15°C: 896kg/m3, Viskoznost na 40°C: 157mm²/s; Viskoznost na 100°C: 16,5mm²/s. Indeks viskoznosti: 107. Tačka paljenja 190°C, tačka tečenja (mržnjenja) –30°C uz Brookfield viskoznost na –26 °C od 133.000mPa∙s.

Odgovara karakteristikama 15W-50 motornih ulja. Za nijansu lošije osobine na veoma niskim temperaturama su zbog veće (opšte) klase viskoznosti. Solidno no iz osnovnih osobina se ionako ne vidi baš mnogo. Ulje je potpuno vrhunsko za jedno mineralno ulje.

STATOIL GEARWAY G5 85W-140

Ulje vrlo slično prethodnom samo u drugoj viskoznoj gradaciji.

Upotreba mu je više naklonjena komercijalnim vozilima te će samo kratko biti opisano.

Odobrenja: API GL-5, Scania STO 1:0 Performance level: MAN 342 M1, ZF TE-ML 05A/07A/12E/16 B-C-D/17B/19B, MIL-L-2105 D/E.

Tipične karakteristike:

SAE klasa: 85W-140, gustina na 15°C: 903kg/m3, Viskoznost na 40°C: 330mm²/s; Viskoznost na 100°C: 25,3mm²/s. Indeks viskoznosti: 99. Tačka paljenja 190°C (?!), tačka tečenja (mržnjenja) –15°C uz Brookfield viskoznost na –12°C od 141.000mPa∙s.

Prilično jasno. Data viskoznost je za standardu temperaturu za 85W kategoriju. Očigledno da je ovo slaba strana ovog ulja jer nema dobro ponašanje na temperaturama ispod –10°C.

STATOIL GEARWAY G5 80W-140

Opet varijacija na temu kojom se završava serija mineralnih transmisionih ulja. Razlika u odnosu na prethodna dva je da je sadržaj aditiva mnogo veći i dostiže 15-tak%. Jedan (dobar) deo su polimeri koji služe kao modifikatori viskoznosti omogućujući razvučenu viskoznu gradaciju i (relativno) visok indeks viskoznosti.

Odobrenja: API GL-5, Scania STO 1:0. Performance level: MB 235.0, MB 235.5, MB 235.6, MAN 341 Z2, MAN 3343 M, Volvo 97310, ZF TL-ML 02B, ZF TE-ML 05A, ZF TE-ML 07A, ZF TE-ML 08, ZF TEML 12E, ZF TE-ML 16 B/C/D, ZF TE-ML 17B, MIL-L 2105D/E.

Tipične karakteristike:

SAE klasa: 80W-140, gustina na 15°C: 904kg/m3, Viskoznost na 40°C: 220mm²/s; Viskoznost na 100°C: 26mm²/s. Indeks viskoznosti: 151. Tačka paljenja 190°C, tačka tečenja (mržnjenja) –30°C uz Brookfield viskoznost na –26 °C od 140.000mPa∙s.



GRUPA PROIZVODA ZA DIFERENCIJALE SA OGRANIČENIM PROKLIZAVANJEM

Diferencijal sa ograničenim proklizavanjem (nezavisno blokirajući) je diferencijal posebne konstrukcije koji može da prebaci veći deo obrtnog momenta motora na točak koji ne proklizava i tako omogući bolju stabilnost i upravljivost na klizavim podlogama kao i izvlačenje automobila iz teških (klizavih) terena: blato, sneg, pesak. Koristi se naravno pretežno kod terenskih vozila (klasičnih ili modernih SUV) ali i kod nekih „običnijih“ kao što je Audi quattro ili neki francuski automobili (van-ovi).

STATOIL GEARWAY LS5 80W-90

Koristi se za vozila sa differential brake axles. Ulje je pogodno kada se traži transmisiono mazivo po API GL-5 sa LS osobinama. Takođe se može koristiti i u hipoidnim menjačima bez kočnice diferencijala.

Ulje je mineralne osnove i sadrži tipične aditive za LS upotrebu (alkil amin i alkil tiadizol).

Odobrenja: API GL-5. Performance level: MIL-L-2105 D, ZF TE- ML 02C/05C/16B/C/D.

Tipične osobine:

SAE klasa: 80W-90, gustina na 15°C: 900kg/m3, Viskoznost na 40°C: 126mm²/s; Viskoznost na 100°C: 13,8mm²/s. Indeks viskoznosti: 107. Tačka paljenja 204°C, tačka tečenja (mržnjenja) –30°C uz Brookfield viskoznost na –26 °C od 134.000mPa∙s.

Jako slične osobine sa „običnim“ 80W-90 GL-5. Malov veća gustina, neznatno manja viskoznost i viša tačka paljenja su posledica drugačijeg sastava aditiva.

STATOIL GEARWAY LS S5 75W-90

Namenjeno kako za LS primenu tako i za opštu primenu gde se traži GL-5 specifikacija.

Naročito je primenjivo za velika opterećenja i teške uslove rada. Izvanrednih karakteristika u zimskim uslovima i niskim temperaturama. Potpuno je sintetičko ulje i može se koristiti u svim ekstremnim uslovima i kako kaže proizvođač kao ’problem solver’ (rešavač problema) u situacijama gde klasična ulja za menjače i diferencijale ne mogu da ispune zahteve (i nisu se u praksi pokazala kao zadovoljavajuća).

Zbog potpuno sintetičke osnove izdržava veoma visoke radne temperature (preko 120°C).

Spada u nisko-frikciona ulja te smanjuje i potrošnju goriva. Omogućava veoma duge intervale zamene. Ima izuzetne osobine u smislu zaštite od habanja i produženja veka upotrebe menjača ili diferencijala.

Ono što je IZUZETNO za Statoil sintetička ulja za menjače i diferencijale je sledeće:

Ona ne sadrže modifikatore viskoznosti (aditive za povećanje indeksa viskoziteta) i stoga (a i zbog kvalitetne osnove) su veoma stabilna u uslovima velikih smicajnih sila. Smicajna otpornost im je izvanredna i pad viskoziteta pod smicajnim silama je uglavnom 0%. Još je impozantnija osobina da ova maziva imaju slabiji miris i prozirniji igled od konvencionalnih (makar i sintetičkih) transmisionih fluida.

Ovo ulje (i praktično sva čisto sintetička) ima osnovu baziranu na PAO base stock. Sadržaj PAO baznih ulja varira ali se kreće i preko 70% (biće naglašeno kod pojedinih ulja) što uz aditive znači da je sadržaj rastvaračkih ulja (mineralna, HC ili estarskih sintetika) jako mali.

Za samo GEARWAY LS S5 75W-90 podataka o tačnom sastavu nema na sajtu proizvođača.

Odobrenja: API GL-5, Performance level: MIL-L-2105D.

Skromno ali za predviđenu upotrebu zapravo očekivano.

Tipične osobine:

SAE klasa: 75W-90, gustina na 15°C: 874kg/m3, Viskoznost na 40°C: 104mm²/s; Viskoznost na 100°C: 15mm²/s. Indeks viskoznosti: 150. Tačka paljenja 210°C, tačka tečenja (mržnjenja) –54°C uz Brookfield viskoznost na –40°C od 50.000mPa∙s.

Izuzetno visok IV (VI) obzirom da nema polimera (ali uopšte). Tačka tečenja izuzetna i prevazilazi mnoga 0W-40 motorna ulja koja su takođe PAO osnove. Ukoliko ste pomislili da zbog 75W to mora biti tako, zapravo ne mora, mnogi su iskusili da ih 75W HC osnove nije spasilo na –30°C do –35°C dok bi ovo PAO ulje (sve ređe, čak i Mobil ne koristi za ručne menjače) to odradilo bez problema. Kao dokaz tvrdnji je podatak da je viskoznost na –40°C tri puta bolja (manja) od standardom propisane.

U LS klasi postoje još i ulja sledećih viskoziteta: 85W-140 i 80W-140.

Takođe postoji i varijacija LS WB za ’Wet Brakes’ osovine ili kombinacije diferencijal/’mokra kočnica’. Ovo ulje je u gradaciji viskoziteta 85W-90, mineralne osnove je i ima specifičnu namenu.

Kako je ova grupacija ređe korišćena ostaju detalji za samo dva navedena ulja.

Takođe je dobro spomenuti da postoji i menjačko ulje „outboard“ za upotrebu kod vanbrodskih motora ali to izlazi iz okvira teksta i detalji neće biti navedeni.

GLAVNA LINIJA PROIZVODA

GEARWAY polusintetička i sintetička ulja za menjače i diferencijale

STATOIL GEARWAY PS 45 75W-80

Ovo je polusintetičko transmisiono ulje koje sadrži EP aditive i omogućava maksimalnu zaštitu za teške uslove rada. Predviđeno je za transimisije, menjače, zadnje osovine i druge namene gde se traži API GL-4 and GL-5 uz uslov niske viskoznosti.

Pruža dobru zaštitu od oksidacije kao i visokotempraturnih uslova. Sadrži aditive koji štite od korozije.

Ulje je dugotrajno i purža višegodišnju i odličnu zaštitu od habanja i površinske istrošenosti.

Takođe ima dobru kompatibilnost sa zaptivkama. Služi kao ’rešenje problema’ za teško šaltovanje.

Što se hemijskoj sastava tiče i sam sam se iznenadio da Statoil (netipično za njih) koristi izraz ’polusintetika’ (spojeno bez crtice) a ne ’delimično sintetičko’ (partly synthetic). Bio sam u krivu te mi je zbog toga baš krivo. Ovo je u BUKVALNOM smislu (kakvog, u moderno doba i kod konkurencije, a naročito kod motornih ulja više nema) POLUSINTETIČKO ulje jer ima otprilike pola PAO baznih ulja a pola visoko rafinisanih mineralnih.

Odobrenja: API GL-4, API GL-5, Nivo kvaliteta: Iveco, Scania STO 1:0, MB 235.6, MB

235.5, MAN 342 M2, MAN 341 Z1, MAN3343 M, ZF TE- ML 02B/05A/07A/08/ 16B,C,D/17A, MIL L-2105D.

Kao što već znamo moguće je istovremeno ispuniti i „četvorku“ i „peticu“. Ostali standardi su ispunjeni u skladu sa mogućnostima unutar viskozne gradacije i osnove (neki standardi striktno propisuju potpuno sintetička ulja). Sasvim solidno.

Tipične osobine:

SAE klasa: 75W-80, gustina na 15°C: 870kg/m3, Viskoznost na 40°C: 64,2mm²/s; Viskoznost na 100°C: 9,5mm²/s. Indeks viskoznosti: 130. Tačka paljenja 192°C, tačka tečenja (mržnjenja) –51°C uz Brookfield viskoznost na –40°C od 84.000mPa∙s.

Tačka stinjavanja je verovatno rekord za PS klasu. Čak i da nije izuzetan je rezultat i više nego što će vam trebati i u ’rodnoj’ Skandinaviji a kamo li u ostatku Evrope.

Indeks viskoznosti solidan i primeren viskoznoj gradaciji. Pogotovu što je dobijen bez polimera. Ovo je tipično automobilsko menjačko ulje i pokriva sve iole modernije modele. Naravno da se može koristiti i kod teretnih vozila koje traže datu viskoznost.

STATOIL GEARWAY PS 45 75W-90

Apsolutni bestseler i apsolutno najuniverzalnije ulje Statoil-a za automobile.

Praktično UNIVERZALNO ulje za ručne menjače u automobilima i bez problema se može sipati u bilo koji automobil koji postoji. Zaista u nijednom slučaju neće da bude neprimereno ali u retkim slučajevima može da ne bude baš idealno. Ipak u najmanje 95% slučajeva osim što je pogodno ovo je i idealno ulje za ručni menjač automobila.

Kako će biti kasnije naglašeno full sintetička verzija možda ima malu prednost u smislu dužine primene ali i ova PS je pogodna za 300 do 400k km i 10 do 15 godina upotrebe što znači da ako ga zamenite nakon fabričkog punjenja verovatno više i nećete imati potrebu za novim menjanjem.

Nije idealno za teške kamione ali se može koristiti prema ispunjenim specifikacijama. Ipak treba naglasiti da je ovo ulje specijalizovano za automobile, kombije i lakše kamione. Naravno prednost je što se može koristiti na različitim pozicijama u jednom vozilu (menjač, diferencijal, transmisija, zadnja osovina itd.) a pokriva i različite (API 4 i 5) zahteve.

Zanimljivo je da proizvođač napominje mogućnost korišćenja kod nekih poljoprivrednih mašina (motokultivatori i manji traktori) kao transmisiono ulje.

Sve rečeno za prethodno važi i za ovo a samo bih naglasio izuzetnu kompatibilnost za zaptivkama i antikorozione osobine koje potvrđuju univerzalnost ovog ulja.

Ovo ulje je idealan kompromis prošlih, sadašnjih i budućih zahteva za jedno menjačko ulje.

Čak je pogodno da ispuni i zahtev ’fill for life’ što je upravo aktuelni trend (ipak uslovno prema već rečenom).

Na kraju se mora naglasiti da je ulje „trofrtaljka“ (’tročetvrtinsko sintetičko’) jer je sastav PAO baze veći od polovine dok mineralnog ima tek 20 do 30%.

Odobrenja: API GL-4, API GL-5, Nivo kvaliteta: Iveco, Scania STO 1:0, MB 235.6, MB

235.5, MAN 342 M2, MAN 341 Z1, MAN 3343 M, ZF TE- ML 02B/05A/07A/08/16B,C,D/17A, MIL L-2105D.

Praktično identično prethodnom i pored različitih viskoziteta.

Tipične osobine:

SAE klasa: 75W-90, gustina na 15°C: 882kg/m3, Viskoznost na 40°C: 90,6mm²/s; Viskoznost na 100°C: 14,4mm²/s. Indeks viskoznosti: 165. Tačka paljenja 210°C, tačka tečenja (mržnjenja) –51°C uz Brookfield viskoznost na –40°C od 50.000mPa∙s.

I pored više viskozne gradacije zadržava istu tačku tečenja a viskoznost na –40°C je trostruko bolja od standarda i niža i od 75W-80 verzije što je posledica većeg udela PAO bazne osnove. Indeks viskoznosti izuzetan. Kako nije naglašeno da nema polimera koji poboljšavaju VI verovatno da je ova vrednost postignuta sa manjim udelom istih. Ipak to je na minimalnom nivou koji se skoro može zanemariti a smicajna otpornost je i dalje izuzetna te je pad viskoznosti u uslovima visokih smicajnih napona tek nekoliko % (sigurno ispod 5). Tek koliko da full sintetička verzija opravda svoju višu cenu. Ipak trebate da imate jako dobar razlog za koriščenje full sintetike (na primer: sportska vožnja).

Još jedan detalj. Proizvođač (namerno) nije naveo a iskusnom oku pisca ovih redaka nije promaklo da je ovo ulje pravljeno i da zadovolji ručne menjače koji fabrički imaju propisano motorno ulje ili tako zvani (sačuvaj me bože) MTF. Viskozitet ovog ulja je POTPUNO IDENTIČAN motornim uljima 10W-40 kako na radnoj tako i na nižim temperaturama (posledično je i VI ekvivalentan vrhunskim uljima ove kategorije). Uz sve to ima i bolje ponašanje na niskim temperaturama koje je zapravo identične sa 0W-40 kategorijom (do nula cel. 10W-40 a posle 0W-40, može li bolje?).

Pre predstavljanja sintetičkih ulja nije loše naglasiti da su ova polusintetička ulja zaprvo idealna za dolivanje ukoliko niste sigurni šta tačno imate u menjaču.

POTPUNO SINTETIČKA ULJA ZA MENJAČE

Statoil je mudro koncipirao ovu seriju. Ona se sastoji od 75W-80 i 75W-90 ulja u po dve verzije (po API GL-4 i API GL-5) što čini ukupno 4 ulja koja su osnova cele serije. Tu je još i 75W-140 po API GL-5 i 85W-250 po API GL-6. Poslednja dva su pretežno za teretna vozila dok je pomenuta četvorka univerzalna pri čemu naravno „četvorke“ više naginju automobilima a „petice“ za teretna vozila. Shodno ovome detalji će biti dati samo za četvorke i 75W-90 peticu dok će ostala ulja biti navedena samo osobinama uz kratak opis.

STATOIL GEARWAY S4 75W-80

Drugo po univerzalnosti. Praktično pokriva većinu menjačkih sistema (osim automatika) od sredine devedesetih na dalje (od kada je počela pomama za lakotečljivim uljima).

Potpuno sintetičko ulje za veoma duge intervale izmene. To je najkraće rečeno. Zbog GL-4 standarda je idealno baš za automobile pri čemu sintetičko plemenito poreklo ispunjava ego (ako već prazni novčanik).

Bitno je naglasiti da je ovo jedno od najčistijih PAO ulja (uopšte) sa preko 90% baznih ulja IV grupe. Sadrži i do 2% kalcijum sulfonata koji je već ’klasični’ anti-wear i EP aditiv (protiv habanja i Extrema Pressure). Uz sve to ima i detergentska svojstva. Uz sve ulje zadržava blag miris (za nijansu jači od prethodnih) na sumpor i bistar izgled.

Odobrenja: API GL-4, Performance level: MB 235.4, MB Unimog, ZF TL-ML 02B.

Ništa posebno ali zapravo dovoljno jer su automobili prva ciljna grupa.

Tipične osobine:

SAE klasa: 75W-80, gustina na 15°C: 856kg/m3, Viskoznost na 40°C: 43,5mm²/s; Viskoznost na 100°C: 8,0mm²/s. Indeks viskoznosti: 158. Tačka tečenja (mržnjenja) –60°C.


Neki podaci nedostaju ali je očigledno da ovo ulje ima najmanju specifičnu težinu što je posledica naveće koncentracije PAO base stock-a. To je ujedno i odgovor na rekordnu tačku tečenja. Ovu vrednost ima još svega par ulja za menjače (Castrol) i zaista je prava retkost čineći ga upotrebljivim i u subpolarnim oblastima. Po viskozitetu odgovara 0W-20 motornim uljima. Visok indeks viskoznosti je postignut bez upotrebe polimera.

STATOIL GEARWAY S4 75W-90

Оvo ulje iako zapravo nije najuniverzalnije iz serije iako na prvi pogled tako izgleda. Naravno ispunjava 80 do 90% zahteva jer pojedini automobili (ipak) imaju API GL-5 kao fabričku preporuku, ali ipak ovo ulje ima blago naglašenu ’teretnu’ notu tako da PS u istoj viskoznoj gradaciji ostaje no. 1 po univerzalnosti naročito ako su automobili u pitanju.

Ipak dobar deo kupaca će se pre odlučiti za ovo ulje. Em je „čisto“ GL-4 em je potpuno sintetičko. Dobar razlog da se plati malo više i oseća sigurnije mada zapravno nije tehnički zasnovano.

Ovo ulje (začudo) ispunjava ne samo GL-4 nego i GL-1. Ovo mu daje dodatnu reklamu za starija vozila jer iako proizvođač ne naglašava ovo zapravo znači da je ovo univerzalno API GL-1 do GL-4 tako da je preporučljivo i za GL-3 zahteve. Na pitanje koja sintetika u takva vozila odgovor se sam nameće (uz slična Castrol i Kroon univerzalna ulja koja su doduše polu-sintetička).

Odobrenja: API GL-4. Nivo kvaliteta: MAN 341 Z2, MAN 3343 S, ZF TE-ML 02B, MIL L-

2105D/E.

Malo više od prethodnog što samo potvrđuje umerenu ali zasnovanu univerzalnost.

Tipične osobine:

SAE klasa: 75W-90, gustina na 15°C: 867kg/m3, Viskoznost na 40°C: 93mm²/s; Viskoznost na 100°C: 17,0mm²/s. Indeks viskoznosti: 200. Tačka paljenja 220°C, tačka tečenja (mržnjenja) –51°C.

Specifična gustina je bliža motornim nego menjačkim uljima i pokazuje visok sadržaj PAO u sebi. Ipak rekordni indeks viskoziteta je delom posledica upotrebe male količine polimera. Tačka paljenja rekordna za Statoil u 75W-90 viskoznoj gradaciji i među većima u industriji uopšte. Po viskozitetu odgovara 5W-50 ili 0W-50 motornim uljima.

Jako slična su i API GL-5 ulja a po širini upotrebe se izdvaja 75W-90 verzija STATOIL GEARWAY S5 75W-90. Osim menjača upotrebljava se i za diferencijale i druge primene gde se zahteva GL-5 standard. Zbog potpuno sintetičke osnove i odsustva modifikatora indeksa viskoziteta služi za najteže uslove u kojima konvencionalna (makar i sintetska SHC) ulja ne postižu zahteve i popuštaju. Ipak je smicajna otpornost ovog ulja vrhunska i potpuno ravnopravna sa monogradnim uljima (sama priroda ulja daje srednje visok indeks viskoziteta).

Odobrenja: API GL-5, Scania STO 1:0, Nivo kvaliteta: MB 235.5, MB 235.6, MAN 342 S1,

ZF TE-ML 02B/05A/07A/08/16B,C,D/17A, MIL L-2105D.

Blago usmereno na teretna vozila ali može poslužiti i u svim automobilima gde se zahteva GL-5 bez obzira na fabrički preporučenu gradaciju viskoziteta.

Tipične osobine:

SAE klasa: 75W-90, gustina na 15°C: 872kg/m3, Viskoznost na 40°C: 119mm²/s; Viskoznost na 100°C: 15,6mm²/s. Indeks viskoznosti: 139. Tačka paljenja 210°C, tačka tečenja (mržnjenja) –54°C uz Brookfield viskoznost na –40°C od 105.000mPa∙s.

Rečju: sjajno! Na temperaturama od 40 do 100 cel. je zapravo 15W-40 ulje na gornjoj granici viskoziteta za standard ili kao neko ređe 15W-50 ulje. Naravno na niskim temperaturama je nešto poput 5W ili 0W.

Ostala dva sintetička ulja su više za kamionski program mada se 75W-140 može koristiti kod nekih sportskih modela.

STATOIL GEARWAY S5 75W-140

Ovo ulje pogotovu zaslužuje da ne nešto kaže o njemu iz prostog razloga što je ovoliko razvučena viskozna gradacija postignuta BEZ MODIFIKATORA VISKOZITETA!! Po osobinama koje ovo ulje ima u apsolutnom smislu je negde 15W-60 na višim temperaturama od 0°C a na nižim 0W ili 5W. Gotovo blizu idealnog 0W-60 ili makar 5W-60 motornom ulju.

Sadrži oko 80% PAO baznih ulja a ostatak su samo ’rastvarači’ i aditivi!!

Ispunjava standardna odobrenja i po tome je potpuno identično prethodnom 75W-90.

Treba ipak navesti i naglasiti osobine ovog menjačkog ulja.

Tipične osobine:

SAE klasa: 75W-140, gustina na 15°C: 872kg/m3, Viskoznost na 40°C: 190mm²/s; Viskoznost na 100°C: 25,0mm²/s. Indeks viskoznosti: 165. Tačka paljenja 210°C, tačka tečenja (mržnjenja) –51°C uz Brookfield viskoznost na –40°C od 136.000mPa∙s.

Ovde samo jedna napomena a ta je da je IV bez modifikatora viskoziteta vrhunski. Očigledno je da se može dobiti i vrednost od 165 a malo je i zasluga korišćenja PAO baznih ulja većeg viskoziteta. Osim toga ovo je nova generacija PAO base stock-a te je vrhunski kvalitet zaista, zaista takav.

STATOIL GEARWAY S6 85W-250

Iako nije namenjeno automobilima pa čak ni ručnim menjačima teretnih vozila ovo ulje treba pomenuti kao kuriozitet. Ne samo zbog ekstremnog viskoziteta već i činjenice da ovo ulje ispunjava API GL-6. Doduše tačno da je ovaj standard povučen ali ostali su zahtevi i koncentracija EP aditiva koja je trostruko veća nego kod GL-4 nivoa kvaliteta.

Koristi se za izuzetno teške uslove kod menjača, hipoidnih diferencijala, osovina i ostalih transmisionih elemenata kod teške građevinske i rudarske mehanizacije.

Kombinacija visoke viskoznosti i visokog sadržaja EP aditiva doprinose vanserijskoj zaštiti od habanja obezbeđujući optimalni API „GL-6“ nivo. Doprinosi dugotrajnom radu bez problema i u uslovima gde GL-5 uspeva da izdrži tek kraće intervale zamene.

Tipične osobine:

SAE klasa: 85W-250, gustina na 15°C: 880kg/m3, Viskoznost na 40°C: 458mm²/s; Viskoznost na 100°C: 49,1mm²/s. Indeks viskoznosti: 166. Tačka paljenja 210°C, tačka tečenja (mržnjenja) –42°C.

Ovo ulje na 40cel. ima viskozitet kao industrijska ISO 460 ulja (što je i ciljano) ali zbog visokog indeksa viskoznosti na 100°C ima tek 10x manje što je negde duplo više od SAE 60 motornih ulja (na primer 10W-60). Viskoznost na 40cel. odgovara sirupu na sobnoj temperaturi (ili čak i više) ili onoliko koliko vaše sintetičko 5W-40 ili 5W-30 ima na 0°C.

14 коментара:

  1. Slaba vajda. U maloprodaji više puta pomenutog dilera imaju samo 80W-90 (zaboravih koje). A sad mi je žao što nisam i to uzeo. :-)

    ОдговориИзбриши
  2. Verovatno STATOIL GEARWAY G5 80W-90. Za Vas bi bilo sasvim O.K. (GL-5) ali ne i za širu automobilsku populaciju.
    Ovo ulje pokriva veliki deo potreba teretnih vozila.
    Ipak i tu nedostaje (makar) GEARWAY S5 75W-90.
    Za automobilski program bi STATOIL GEARWAY PS 45 75W-90 pokrio veći deo potreba a uz GEARWAY S4 75W-80 nekih 99%.
    Dakle sa 3 do 4 ulja moglo bi se izuzetno pokriti tržište. Makar 3.
    Na žalost moraćemo malo da sačekamo.
    Verovatno na ovu situaciju uticaj ima MIT da se ova ulja ne menjaju (ni kod teretnih vozila). Uostalom ni kod velikih distributera ponuda u ovom segmentu nije baš velika (baš zbog pomenute predrasude).
    Inače Addinol će vam odraditi posao, nema potrebe da se brinete ili kajete zbog mogućeg boljeg izbora.

    ОдговориИзбриши
  3. Tjah, nije da se kajem, ipak - mrvica sumnje postoji.
    Naime, Addinol pakovanje (sva tri litarska) menjačkog ulja nije imalo zaštitnu kapicu/celofan ispod poklopca? Videćemo, za sada je sve OK.

    Inače, distributeri Statoil-a sem tog 80W-90 nemaju nijedno drugo menjačko jer (koliko mi se čini) pokušavaju da proguraju I.G.A.T. što više međ' rajom i serviserima. Ukoliko ne grešim i ponuda motornih ulja im se svodi na Classic Way 15W-40, Super Way i Super Way TDI 10W-40 i Lazer Way 5W-40. Šteta.

    ОдговориИзбриши
  4. A sto su toliko retardirani ti distributeri? Ako je vec toliko dobar kvalitet, sta im je sa sluzbom marketinga. Ili ih maloprodaja ne interesuje nego guraju po servisima.

    ОдговориИзбриши
  5. Nemojte tako teške reči. Ne bih da budem u ulozi Dore sa CBC-a (ili Chubbs-a) ili da uvodim biiip (često i kontraproduktivno).
    Srle, zaista izgleda tako 'iz voleja' ali razmislite malo. Prvo: možda je I.G.A.T. bio pre Statoil-a (vrlo verovatno) pa zato imaju veću obavezu prema njima (živeli od tih ulja bar delom). Drugo i važnije: iako nisam veseo zbog malog asortimana Statoil-a moram da priznam da su to ipak makar 'srednje skupa' ulja i da pripadaju premium klasi.
    Osim toga verovatno su odskora u programu, više za štih probu (tržišta) nego za pravu distrubuciju.
    Dakle šteta jeste (i žalosno) no nemojmo da prebrzo zaključujemo i oštro kritikujemo. Sama činjenica da Statoil-a ima i kod nas je prilično pozitivna stvar a stvari će se (ako bude i tržišno zasnovano) već srediti za par meseci (isporuka).

    ОдговориИзбриши
  6. Problemi oko Statoil-a su sledeci:
    1. Statoil marketinski ne pokriva nase trziste nismo interesantni,
    2. Euro07 najveci promet i prihod ostvaruje na rezervnim delovima, ulje samo kao dopuna asortimana,
    3. Vlasnici maloprodajnih objekata ne nalaze interesovanje da prodaju nepoznato ulje

    ОдговориИзбриши
  7. Poštovani Siniša,
    Pre svega još jednom i vama lično da čestitam Božić.
    Lepo ste i kratko objasnili u čemu je problem. Da ne advokatišem Srđanu ali čovek je stekao (pogrešan) utisak da vi imate ulogu distributera Statoil-a u Srbiji i podršku centrale, što na žalost nije slučaj.
    Izvinite što taj deo nisam bolje objasnio, mada je gorčina povučena sa CBC-a jer nisam ni naglašavao da se radi o velikoj distribuciji nego izrazio divljenje da je tako nešto uopšte moguće.
    Kako god, nismo mi jedini ali skoro da se u Evropi (bar) ističemo da ni kompanija koja je u TOP10 u svetu nije dovoljno interesantna naročito ako nije medijski eksponirana.
    Kod nas su glavna imena 5 najvećih svetskih proizvođača i neka imena koja se ističu nekom posebnošću ili velikom medijskom pompom.
    Čak bi rekao da ni svih prvih 5 nisu posebno poznati. Total se vodi kao ulje za Peugeot, Havoline koriste znalci (a i brkaju sa Valvolinom), Shell je skup, te ostaju Mobil i Castrol.
    Svi ostali su poznati tek kao ulja za pojedine marke automobila ili za entuzijaste.
    Sa druge strane treba razumeti i Statoil jer nema logističke zasnovanosti da se jače šire na našem tržištu jer nisu prišli do njega a nije dovoljno veliko da bi u to ulagali.
    Logika velikih proizvođača je takva da se stiče utisak dogovora koji je više prećutan i zasnovan na realnim mogućnostima plasmana u pojedinim regionima.
    U svakom slučaju lepo je znati da ovih ulja uopšte ima u Srbiji i da pri tome nisu (pre)skupa. Zaista bi bilo nerealno očekivati da Statoil zauzme više od 2-3% tržišta Srbije, koliko Statoil proda u iole većem gradu (par stotina hiljada stanovnika) negde na Zapadu uz "logičniju" logistiku.
    Nadam se da je jasnije i da nema potrebe da se međusobno ljutimo ili optužujemo.

    ОдговориИзбриши
  8. Euro 07 doo ima u svojoj ponudi preko 20 različitih gradacija ulja,uključujući i STATOIL GEARWAY PS 45 75W-90,što može lako da se proveri na sajtu www.euro07.rs. Naravno za cene ćete morati da se raspitate telefonski,osim ako niste reg.kupac.

    ОдговориИзбриши
  9. Анониман25. мај 2016. 20:36

    Čestitam na trudu i zavidnom znanju koje delite sa nama. POkušao sam da nadjem pretragom nešto o menjačkim uljima za vanbrodske motore. Imam Johnson 50ks iz 88god. i konstantan problem kod zamene ulja u menjaču( 650 ml). Pošto je u nautičkim prodavnicama pakovano po 270ml ( motul trans lube bez ikakvih oznaka viskoznosti ili nečeg drugog na tubi) trošim 3 komada po ceni četri puta većoj od npr. Elf TRANSELF TYP B 80W90 za suvozemna vozila. Ono malo što sam pretražujući uspeo da, sa ograničenim znanjem iz ove oblasti, saznam je da je razlika u aditivima koji štite sklopove od prodora vode. Medjutim to spominju i na sajtu Elfovog uvoznika kao prednosti :(Visoka otpornost na degradaciju osigurava stabilne performanse
    Osobine zaštite od rđe i korozije čelika i bakra , čak i u prisustvu vode
    Visok indeks viskoznosti i nisko stinište garantuju efikasno podmazivanje na svim temperaturama
    Inertni su na zaptivke itd). Da li bi vi u svoj vanbrodski motor sipali ovo Elfovo ( ili neko sličnih karakteristika) ili ipak preporučeno ( u ovom slučaju) Motul translube. POzdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. POštovani,
      To nisu baš ista ulja (automobilska i outboard) iako ni razlika nije mnogo velika. Motul Trans lube je (čini mi se) SAE 90 ulje. Ovde je (zapravo) veći problem u pakovanju (tuba) koje dodatno poskupljuje ulje inače bi razlika bila podnošljiva.
      Uh, ne mogu da obećam ali morao bih da se malo "podsetim gradiva" pa da se javim za vikend. Nisam se (iskreno) mnogo bavio outboard uljima (donekle 2T, koja jesu drugačija, i 4T koja su malo manje drugačija a menjačkim samo par puta i to pre više godina), a i bilo je davno (zaboravi se).
      Na papiru su to identična ulja, ali je paket aditiva ipak nešto drugačiji.
      Prodor vode je tek tačka na jot, i više marketinška predstava. Jeste, nešto je više aditiva protiv korozije u outboard uljima (pa i gear) ali zaista nema baš ekstremene razlike (slična su to ulja u principu). Ajd' da se malo podsetim gradiva (koliko je ta razlika bitna) pa se javljam. Inače, ni Motul 80W-90 "automobilsko (kopneno)" nije preterano skuplje od Elf-a.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Možda su to i potpuno identična ulja (samo pakovana u tubice ili male flašice (npr. Valvoline i Castrol)).
      U svakom slučaju nećete mnogo pogrešiti ukoliko koristite "automobilsko" transmisiono ulje.
      Ovde IPAK preporučujem pre svega API GL-4/5 koja imaju više antikorozivnih aditiva (nego čista GL-5). Za vaš motor bi i 80W-90 trebalo da je o.k. inače mislim da za snažnije treba ići sa SAE 90 (gde je pak teže naći GL-4/5).
      Čak i da je "marine" oil malo "frizirano" nije od velike važnosti (može biti finesa).
      U principu bi outboard menjačka ulja trebala da imaju malo više antikorozivnih aditiva a malo manje EP (od čistih GL-5) što savršeno odgovara opisu GL-4/5 ulja.
      Pozdrav!

      Избриши
  10. Анониман26. мај 2016. 17:33

    Hvala na izdvojenom vremenu za brz odgovor. Želim vam sreću u budućem radu. Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ajd i dopuna.
      Ujedno i razlog zašto TREBA biti registrovan korisnik (možete i da ne vidite dopunu, jer niste potrošili par minuta na registraciju, što bi mi omogućilo da kontaktiram onog koji je pitao pa bi imao kompletnu informaciju, no, šta je tu je, evo iste za ostale koji će ovo čitati.
      Definitivno "Marine" gear oils imaju drugačiji sistem aditiva inače ne bi bili korisni uz 20 ili 25% vode u ulju.
      Ipak, učinak je isti (GL-4/5).
      "Marine" ulja za menjače mogu biti od koristi ukoliko ste daleko od obale pa u slučaju prodora vode u ulje možete da se "došlepate" do obale (nekad je to pitanje života ali u većini slučaja (srećom) samo dodatnih troškova). U ovo vreme telekomunikacija, nije više toliko bitno). Zapravo se svodi na to da ionako prodor vode u prenosnik nećete odmah primetiti i da ćete sa "marine" uljima biti sigurniji, tj. imaćete manju štetu (manje da popravljate).
      Osim mineralnih ima i sintetičkih (uglavnom 75W-90) "marine" ulja (Motul i Bel-Ray) koja mogu da zamene 80W-90 ili SEA 90 mineralna ulja. I naravno, ista preporučujem. Dodatna prednost je što mogu duže da traju pa ako se zaboravite (pređete predviđenih 100 ili 200 rh) manje ćete negativno uticati na sklopove koje ulje podmazuje (a i možda potrošnja goriva bude 1% manja).
      Inače, ostaje da u normalnim uslovima i obična ("kopnena") menjačka (reduktorska) ulja mogu da odrade posao.
      Toliko o tome.

      Избриши