Uglavnom DA. Mostly YES. (but not always and not without some heed).
Ako mogu motorna zašto ne bi mogla i menjačka (transmisiona) ulja?
Zapravo, na prvi pogled paradoksalno, ovde je to manje preporučljivo. Makar kao unapred sastavljena mešavina. Zašto? Zbog proste činjenice da su intervali zamene ovih ulja daleko duži od onih za motorna ulja (5 do 10 puta).
Zbog ovoga je ipak bitno da fluid bude što homogeniji.
Naravno, u smislu dolivanja ova ulja se mogu mešati gotovo bez ograničenja (vidi kasniji tekst za detalje) i bez mnogo bojazni. Do 10% nije nikakva prepreka. Naročito je čest slučaj da vam za zamenu treba 1,2 ili 2,2 ili 3,2 litara pa ne znate da li da kupite prvi veći broj ili manji. Najlogičnije je da u tom slučaju ili ne iscedite prethodno ulje do kraja (što i nije tako lako) ili da dodate malo njega (tih 1 do 3 dcl). Desi se da kupite recimo 3lit. potrošite 2,2 ili 2,5 pa vam ostane ulje. Nije loše, pomislićete, taman da dolivam. Onda ne dolivate prvih 2-3 godine pa ulje zaturite, bacite ili date nekome pa vam zatreba već sledeće. Zaista je čudno da niko (ili retko ko) ne pravi ova ulja u ambalaži od 0,25lit. i/ili 0,5litara.
No baš zbog toga nemojte se opterećivati: par dcl na par litara neće škoditi čak iako nije isto ulje a najbolje je slediti uputstva koja slede.
1) Ne mešajte ili makar izbegavajte da mešate mineralna i sintetička ulja za menjače (iako nije nemoguće i ima dosta primera da može). Polusintetička se mogu mešati sa obe kategorije. Najbolje je mešati SAMO ulja iste osnove (mineralna sa mineralnim, ...).
Najbolje je mešati iste viskozne gradacije. Ili makar što bliže jedne drugima.
API GL-4 i GL-5 kategorije se mogu mešati u smislu dolivanja a za više od 20% izbegavajte naročito 4 u 5 (kad je ‘petica’ preporuka) jer ćete ‘razblažiti’ sadržaj EP aditiva. GL-3 ulja nemojte mešati sa ostale dve kategorije. GL-4/5 su najbolja ulja za dolivanje (u oba standarda). Zapamtite API 4 i 5 imaju iste EP aditive samo u različitoj koncentraciji.
2) Ako ne znate ili niste sigurni šta vam je u menjaču uzmite kao dobru preporuku da su za dolivanje najbolja polusintetička menjačka ulja viskoziteta: 75W-80, 75W-85 i 75W-90 (poslednja dva naročito). Što se standarda tiče najbolje je da imaju API GL-4 ili API GL-4/5 (‘GL-4+’). Ipak se potrudite da saznate (internet) koje ulje vam je preporučeno ako već fabričko punjenje nije lako saznati.
3) Mešajte ulja (pre svega) istog proizvođača. U slučaju da ne znate o kom se ulju radi držite se saveta da se (međusobno) mogu mešati pre svega ulja RENOMIRANIH proizvođača i onih koji zvanično potvrđuju da su njihova ulja pogodna za tako nešto.
Sve je ovo lepo ali kako znati koja su ulja koje osnove? I koji su renomirani proizvođači naročito koji dopuštaju mešanje (ovo se ređe pominje nego kod motornih ulja)?
Trend sve veće upotrebe HC ulja se širi (kao Agent Smith u Matrix-u) i kod motornih ulja ali je kod menjačkih čak i jače izražen. Ovo vodi tome da je većina ‘polu-sintetičkih’ ulja zapravo HC osnove ili da su zapravo ova ulja ‘čista’ HC ulja (II ili II+ bazna grupa). Takođe je veći deo sintetičkih ulja na SHC osnovi (III ili III+ bazna grupa) a tek poneko (retki proizvođači) ulje na PAO ili estarskoj osnovi.
Ovo olakšava mešljivost što se osnove tiče, jer su i razna HC ulja zapravo parafinska i u krajnoj istanci mineralna tako da se mogu mešati među sobom. Znači i sintetička sa mineralnim, no zbog ekonomskih i tek potencijalno tehničko-tehnoloških razloga to nije preporučljivo.
PAO i estarska osnova se dobro mešaju sa svim drugim (i međusobno) tako da ni tu ne treba da bude problema.
Malo je više do aditiva (kao i kod motornih ulja) ali kako ima manje standarda (makar API) ima i manje kombinacija istih a svi veliki ili makar renomirani proizvođači se snabdevaju kod istih dobavljača ili koriste iste ili slične (kompatibilne) sirovine – aditive.
Ipak nije loše podsetiti se koja su koja ulja na osnovu viskoznosti (viskozne gradacije).
Mineralna su sledeća ulja:
SAE 90, SAE 85W-90, SAE 80W-85, 80W-90 (mogu biti i HC ulja) i 80W (mogu biti i ‘polu-sintetička’ ulja) i 85W-140 (koja mogu biti i polusintetička).
Polusintetička su ulja sledećih gradacija (mada nije jednoznačno kao kod mineralnih):
75W-80, 75W-85 (mada se često deklarišu kao full sintetička), 75W-90, 80W-90 i 80W-140.
Sintetička ulja za menjače su najčešće:
75W, 75W-80, 75W-85, 75W-90 (prethodna tri mogu biti i ‘polutani’ ali su poslednja dva pretežno sintetička) i 75W-140 (isključivo sintetička).
Koji su brendovi prijemčljiviji po pitanju mešanja sa drugim?
Motul, Castrol, Fuchs, Liqui Moly, Valvoline, ...
Renomirane ili bar najrenomiranije znamo:
Mobil, Shell, Chevron-Texaco, Total, ...
I naravno svi dosada spominjani proizvođači. Ipak u ovom smislu je pravilo “što veći to renomiraniji”. Osim toga kada su ulja različitog proizvođača još više vodite računa da su im viskoznosti i specifikacije iste ili što bliže.
Ako neka ulja različitih proizvođača mogu da se mešaju to su pre svega:
- monogradna mineralna ulja istih viskoznosti i API kategorija
- 80W-90 mineralna i/ili HC ulja iste API kategorije
- 75W-90 sintetička ulja API GL-4/5 (‘GL-4+’). Ova su toliko sličnog sastava kako po pitanju baznih ulja tako i aditiva da su kao klonovi ili makar braća blizanci. Varijacije postoje te skuplji brendovi imaju malo skuplja (kvalitetnija) bazna ulja i nešto više aditiva ali su razlike zaista vrlo male (i ne vrede razlike u ceni).
Ponajbolja ulja za upotrebu, drugo punjenje pa i za dolivanje su ono što ja zovem “streptomicinima” – ulja koja pokrivaju više API kategorija (API GL-3 do GL-5 ali i od ‘jedinice’ do ‘petice’) i u viskoznoj gradaciji 75W-90 (najčešće). Ova ulja imaju gotovo univerzalnu primenu. Imaju ih Castrol i Valvoline (i možda još poneko ali od lakše dostupnij su ova dva proizvođača karakteristična).
Naravno: najbolje je da se mešaju (makar i u smislu dolivanja) ulja istog proizvođača i istih specifikacija i istog ili sličnog viskoziteta, ne mora da bude baš identično što je (podrazumeva se) i najbolje.
P.S.
Kako nije za posebnu temu stavio bih baš ovde.
MoS2 aditiv za ulje za menjače.
Kod motora jeste diskutabilno i može se otvoriti i posebna tema: MoS2 - za i protiv (pros & cons) mada je već prilično obrađeno u par tekstova (10 najčešćih pitanja o motornim uljima) i komentara (i dodatnih) objašnjenja putem mejlova (još da ih sakupim na gomilu).
Dakle kod motora je uglavnom - da, ali uz tipične naznake da kod sintetičkih ulja i novijih konstrukcija motora (sa manjim tolerancijama, uglavnom posle 2000.) nema značaj kao ranije.
Kod ulja za menjače (gear oils) je stvar mnogo prostija. Aditivi ovog tipa se mogu dodavati i prilično poboljavaju kvalitet upotrebljenog maziva. Slučaj menjačkih ulja je nešto bliži čvrstim (i polu-tečnim) mazivima (za industrijsku primenu) nego motornim uljima. Uslovi su jako slični a industrijska maziva se ionako koriste i kod zupčaničkih prenosa kako otvorenih tako i zatvorenih. U njima se MoS2 dokazao i više nego kod motornih ulja. To je i teorija i praksa i nema šta da se priča. Može se doduše naglasiti da su menjači kod vozila, naročito automobila, napravljeni sa mnogo manjim tolerancijama, da se brže vrte, ... ali činjenica da se već više decenija koristi i kod motora sve to elegantno pobija.
Treba naglasiti da MoS2 i drugi EP aditivi (na primer, i posebno, kalcijum sulfonat) imaju sinergijsko dejstvo i mnogo bolje deluju nego pojedinačno. Ovo preporučuje ovaj aditiv.
Naravno postavlja se pitanje svrhe jer kod GL-3 i GL-4 nema mnogo smisla, pogotovu ako se koriste GL-4/5 polu-sintetička ili sintetička ulja. Kod retkih GL-5 zahteva je takođe pitanje koliko je to potrebno jer sintetička ulja više nego zadovoljavaju kako menjače tako i diferencijale kod automobila sa ovakvim zahtevima. Možda više za diferencijale (zadnje) ali je činjenica:
- Neće da škodi, sigurno pomaže i nije neophodan.
Svako će odlučiti. Cena ovih aditiva je veća ali uz duži interval zamene prihvatljiva.
Svakako treba razmotriti kod mineralnih GL-5 ulja ali ne treba apriori odbaciti ni kod polu-sintetičkih pa čak ni sintetičkih iako tu nekako ne bih savetovao (već je sve 120% od zahteva).
Još jedan detalj na kraju:
Da li koristiti MoS2 aditiv za menjače ili za motore ukoliko koristite motorno ulje u menjaču?
Zaista izgleda kao teško pitanje ali je odgovor lak, kratak i jednostavan:
Aditiv za menjače (i menjačka ulja).
Iako neće škoditi, aditiv za motorna ulja neće biti iskoriščen svih 100% iako će odraditi (većim delom) posao. Ako ste već stavili nastavite do sledeće izmene, nije totalna greška.
P.S.S.
Bitno je napomenuti da ulja za menjače sa MoS2 u proizvodnom programu imaju Castrol i Fuchs te bi valjda trebalo da je dovoljno i za 'Neverne Tome'.
Ovde je zgodno pomenuti i još jedan aditiv (koji nije namenjen rešavanju problema) a to je Liqui Moly CERATEC. Ovaj aditiv sam samo spominjao kod motornih ulja. To je, uprošćeno rečeno, fensi i hajp verzija MoS2 + 'Motor Protect Light'. Zasniva se na HBN (heksagonalnom bor nitridu) koji nije kao kristalni tvrd poput dijamanta već je sličan grafitu.
CERATEC je idealno sredstvo za nešto novije menjače (recimo tik iza isteka garancije ili u principu posle 3 do 5 godina). Dejstvo mu je slično MoS2 (EP aditiv) uz neke sitnije prednosti. Za menjač nema mnogo da se razmišlja osim što je cena prilična pa se postavlja pitanje isplativosti investicije. Dakle bez 5 godina u menjaču se sigurno ne isplati a da nije zvaničnih servisa i tlabućkanja kako aditivi poništavaju garanciju (za motor i ima koliko-toliko osnova za menjač mnogo manje ako uopšte) možda bi idealno bilo dodati ovaj aditiv što pre. Ipak nije kasno i zapravo je mnogo lakše dodati ga pri (prvoj) izmeni ulja u menjaču. Lepo da izmešate sa uljem i dodate. Naročito je korisno ako vam treba još 1-2 dcl za izmenu da ne kupujete još ceo litar ulja.
Dodavanje u već ulje koje se koristi je moguće ali je komplikovano i ima manji pozitivan učinak.
Jedina stvar koja komplikuje život je to što aditiv ide u koncentraciji 5 do 8% (idealno 6%) te će vam (inače je 300ml) čak i za 3lit. ulja biti mnogo jedna kantica. Za 2 litara (čest slučaj) je više nego dovoljno oko pola (150ml) pakovanja pri čemu ste na gornjoj granici (7,5%) optimalne koncentracije. U tom slučaju se možete udružiti jer je 300ml dovoljno za 4 do 6 litara ulja (2 do 3 korisnika sa po 2 lit.). Drugi način je da aditiv dodate i u motor i u menjač jer je čest slučaj da je zbir zapremina ovih ulja 5 do 5,5 litara što je zapravo idealno za pravu koncentraciju. Pri raspoređivanju koristite makar priručne menzure koje se dobijaju uz neke proizvode (za zaštitu bilja ili za odmeravanje 2T ulja i slično).
Dodatak:
Menjačko ulje sa fabrički ugrađenim MoS2 ima i Motul. Radi se o Gearbox 80W-90 koje ima API GL-4 i GL-5. Inače je mineralno ulje za menjače. Kao i kod motornih ulja ova vrsta aditiva kod njih ima najviše smisla a kod sintetičkih najmanje.
Takođe ulja u klasi (grupi) 'steptomicina' ima i Fuchs.
Verovatno ima još primera ali sam ove kao karakteristične morao da navedem u samom tekstu.
Naravno da nije ambicija da se sve navede a dopuna teksta će ići (na dalje) kroz komentare.
Postovani Stevo,
ОдговориИзбришиEvo samo da javim svoja dosadasnja iskustva sa MOBILUBE 1 SHC 75W-90.
Na kraju mi je prijatelj doneo iz radnje u NS koju su mi ljudi iz Plattnera preporucili (1430din/l). Od promene ulja sam presao oko 500km i veoma sam zadovoljan. Vec se posle par kilometara osetila razlika pri menjanju brzina. Saltanje sada ide mnogo lakse i “mekse” nego ranije, tako da stvarno imam samo reci pohvale.
Sto se MaxLife 10W-40 tice, zasad sam samo primetio da je motor tisi pri hladnom startu, a sto se potrosnje tice to cemo videti za nekih 500-1000km, pa cu se javiti.
Sdracan pozdrav!
Atila,
ОдговориИзбришиJoš je rano ali "so far, so good". Javi rezultate posle više km.
Pozdrav!
Odgovor za Seat Cordoba-u (konačan) u tekstu gde je pitanje i postavljeno (Menjačka ulja - uvod).
Dao sam i ja svoj komentar u toj temi.
ОдговориИзбришиPoz.