Statoil ne možete naći, Castrol vam je skup?
Nema problema: tu su Fuchs i Kroon.
Ipak mala prednost Fuchs uljima za menjače, iako Kroon ima fantastičan proizvodni program i visok kvalitet.
Ova prednost je iz pretežno tri razloga:
1) Fuchs je najzastupljenije ime u oblasti “Fill-for-Life” koncepta. Ako neko ulje za menjače može da traje “večno” onda je to neko od Fuchs sintetičkih. Ipak setite se uvodnih tekstova te to shvatite uslovno, posle 15god. bi zamenio ulje makar mu i analize bile daleko unutar dozvoljenih granica (a izgled je sigurno katastrofa, bolje ne gledati; te iako nije relevantno ipak jeste utisak).
2) Fuchs je fabričko punjenje mnogih (većine) modela VW koncerna. Shodno tome praktično su jedini proizvođač koji ispunjava specifične VW standarde za menjačka ulja. Više o ovome i prethodnom u drugom delu, kod sintetičkih ulja, gde ova dva stava pripadaju. Uostalom VW ulja u servisima (sa VW oznakom) su ionako Fuchs ulja.
Ponavljajte zamnom: proizvođači automobila ne proizvode maziva!! (Aman ljudi!)
3) Fuchs pravi vrlo dobra motorna ulja, odlična ulja za motocikle i IZUZETNA ulja za industriju (mada je konkurencija tu “na nož”, od velikih poput Shell-a do’ New Kids on the block’); ulja za menjače su negde između motornih i industrijskih ali najbliža ovim drugim.
Dakle, više shvatite Fuchs kao mesto 1.2 a ne 2.0, mada bi tu i tamo mogao da se nađe na mestu 1.05 ili čak prvom prvcijatom!
FUCHS MC i mineralna ulja za menjače
(FUCHS MC and mineral gear oils)
MC gear oils (MC menjačka ulja)
TITAN SUPERGEAR MC SAE 80W-90
Da smo u osamdesetim ili čak devedesetim za automobile im ništa drugo ne bi ni trebalo.
„Prvo pa muško“, eto počeh sa Fuchs-ovim ’streptomicinom’ za vozila iz XX veka.
Upotrebljava se ... SVUDA. Počevši od manuelnih menjača kod automobila, preko opterećenih diferencijala i prenosnika ne samo kod automobila nego i kod transportnih vozila i industrijskim mašina.
MEŠLJIVO JE SA SVIM MINERALNIM I SINTETIČKIM ULJIMA ZA MENJAČE.
Zbog toga je bilo kakvo ispiranje (bolje reći: pomisao o ispiranju) menjača NEPOTREBNO.
Spada u univerzalna i ulja sa produženim intervalom izmene.
Uz to ima i ne toliko modernu koliko upotrebljivu viskoznu gradaciju koja pokriva sve kombinacije (i monogradne) od SAE 80 do SAE 90.
Shodno tome štiti od korozije (i ne pokazuje tendenciju ka njoj) i kompatibilno je sa elastomerima koji se koriste kao zaptivke. Kao multigradno daje solidne rezultate i zimi.
Inače mu je osnova MC što je varijacija na HC ili drugačije nazvano to isto. Iako Fuchs ne precizira radi se (uglavnom) o uljima II+ baze grupe, koja naginju sintetici ali to nisu.
Ulje je čisto HC te bi ga najbolje bilo svrstati u tu (posebnu) grupu (kao proizvođač) ili još bolje u grupu polu-sintetičkih ulja za menjače.
Specifikacije:
API GL-3, GL-4, GL-5; MAN 342, M3343 Type ML, 3343 Type M, ZF TE-ML 02B, 05A, 07A, 12E, 16B, 17B.
Sasvim dovoljno i više od toga. Prosto se preporučuje za sva vozila koja ne traže specifične proizvođačke specifikacije mada bi i tu moglo da posluži.
Sam Fuchs ga preporučuje za:
FORD M2C197-A, SCANIA STO 1:0, ZF TE-ML 07, 08.
Tipične osobine:
Specifična gustina (15ºC): 872kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 17,5mm2/s uz indeks viskoznosti od: 127. Tačka paljenja (ASTM D 92) 230ºC, tačka stinjavanja: –30ºC uz viskoznost na –26ºC od 60.000mPa·s.
Podaci su očekivani i sasvim solidni. Ulje je otprilike kao motorno 20W-50. Ima sasvim solidno ponašanje na mrazu a standard prevazilazi 2,5 puta. Radna viskoznost je umerena te je ulje pogodno za veliku većinu, čak i modernih, menjača.
TITAN SUPERGEAR MC SAE 80W-140
Ulje iz iste serije. Ipak sa prethodnim deli samo istu bazu (bazno ulje) dok je sistem aditiva potpuno drugačiji. Nije univerzalno i namenjeno je pre svega teretnom programu.
Specifikacije:
API GL-5; RENAULT VI, SCANIA STO 1:0;
Fuchs preporučuje za: ZF TE-ML 08 i OPEL 19 42 386
Tipične osobine:
Specifična gustina (15ºC): 888kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 27mm2/s i 245mm2/s na 40 ºC, uz indeks viskoznosti od: 143. Tačka paljenja 180ºC (?) – D93 verovatno (prim.au.), tačka stinjavanja: –30ºC.
Gear Oil with Solid Lubricant Additives
TITAN RENEP MC 80W-90
Praktično Supergear MC ali sa dodatim MoS2. Ulje za štednju goriva i za produžene intervale izmene. Prilično univerzalno ulje pogodno za mnoge menjače u vozilima. Izuzetno smanjuje trenje i habanje. Smanjuje buku kod planetarnih prenosnika. Izvanredno menjačko ulje!
Specifikacije:
API GL-3/GL-4/GL-5 i MIL-L-2105 B/C/D; mada se kataloški često navode samo GL-4 i 5 kao i ...2105D.
Sasvim dovoljno i više od toga.
Tipične osobine:
Specifična gustina (15ºC): 891kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 15,6mm2/s a na 40ºC: 142 mm2/s uz indeks viskoznosti od: 113. Tačka paljenja (ASTM D 92) 230ºC, tačka stinjavanja: –36ºC uz viskoznost na –26ºC od 46.000mPa·s.
Vrlo dobre osobine.
Ovo ulje je zaista izuzetno i veoma ga preporučujem svim menjačima koji ne traže specifične standarde već su im API zadovoljavajući. Naročito se ističe pri velikim opterećenjima i sportskoj vožnji posebno.
FUCHS MINERALNA MENJAČKA ULJA
(FUCHS MINERAL GEAR OILS)
TITAN SUPERGEAR SAE 80W-90 i 85W-140
Su analozi istoimenih MC ulja ali na mineralnoj osnovi.
Namenjena su pre svega teretnom programu. Mogu se koristiti i kod automobila, naravno.
Oba ispunjavaju: API GL-4/GL-5 i MIL-L-2105 D.
Osobine (respektivno): Specifična gustina (15ºC): 900 i 913 kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14,4 i 30,7mm2/s i 148 i 230 mm2/s na 40 ºC, uz indeks viskoznosti od: 95 i 98. Tačka paljenja 220 i 230ºC, tačka stinjavanja: –27 i –24ºC. Kod 85W-140 verzije dinamička viskoznost na –12 ºC iznosi 71.000mPa·s (negde malo više od duplo manje od max. po standardu).
TITAN GEAR LS SAE 90
Ulje za Limited Slip diferencijale (sa ograničenim proklizavanjem), donekle slično Supergear MC jer analogno pokriva GL-3 do GL-5. Naravno nije bazirano na istoj (MC) osnovi već je mineralno ulje. Uz to je i monogradno što je ponekad od koristi (LS diferencijali kod nešto starijih vozila).
Uzgred jedno je od retkih mineralnih ’streptomicina’.
Specifikacije:
API GL-5/GL-4/GL-3; API GL-5 LS; ZF-TE-ML 05 / 05 C, 12 C.
Tipične osobine:
Specifična gustina (15ºC): 907kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 17,3mm2/s i 190mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 97. Tačka paljenja (nije navedena), tačka stinjavanja: –27ºC.
Zatim slede 2(3) manje zanimljiva ulja:
TITAN GEAR MP SAE 80 & MP SAE 80W/90
MP je od Multi Purposal (univerzalna upotreba) jer može da se koriste za: sinhronizovane i nesinhronizovane menjače, diferencijale, i razne transmisije kod automobila i teretnih vozila.
Mineralne su osnove. Jako otporna na smicanje i štite od korizije. Kompatibilna su sa SVIM zaptivkama. Mogu se koristiti i kod Synchromesh menjača.
Specifikacije:
API GL-4, MAN 341 TYPE Z1 (obe gradacije); (samo SAE 80) – MAN 341 TYPE E1, MB-APPROVAL 235.1, ZF TE-ML 02A, 17A.
Fuchs-ove preporuke: (za obe gradacije) API GL-3 („šta ste gi vadili GL-4 ako ga preporučujete za GL-3“); samo za SAE 80 – EATON, FORD M2C9008-A, VW TL 726, ZF TE-ML 08.
Tipične osobine (SAE 80W-90):
Specifična gustina (15ºC): 901kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 15,5mm2/s i 153mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 105. Tačka paljenja: 215 ºC, tačka stinjavanja: –18ºC (!?) uz Brookfield viskoznost na –12ºC od 26.400mPa·s a tendencija penjenja (Seq. I/II/III) 10/0; 10/0; 10/0 ml (dosta dobro), uz veoma jako obojenje (7 ASTM).
Tipične osobine (SAE 80):
Specifična gustina (15ºC): 893kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 10,5mm2/s i 92mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 96. Tačka paljenja: 215 ºC, tačka stinjavanja: –30ºC uz Brookfield viskoznost na –26ºC od 120.000mPa·s a tendencija penjenja (Seq. I/II/III) 30/0; 50/0; 10/0 ml (tek podnošljivo), uz umereno obojenje (2 ASTM).
Sve ovo nije loše ali ništa posebno. Preporučujem pažnji vlasnicima: Fiat 126p (Peglica) i Zastave (Yugo), kojima je API GL-3 uz GL-4 baš ono što treba. Naročito multigradna verzija. Kao i sva mineralna Fuchs ulja imaju odličnu (nisku) cenu.
TITAN GEAR HYP razne viskoznosti
Ovo je zapravo cela serija i sastoji se od SAE 80 (80W?), 80W-90(možda se više ne proizvodi), 85W-90 i 85W-140.
Odlikuje ih zajedničko ispunjenje standarda te pogodnost i prvenstvena namena (kako ime kaže) za hipoidne zupčaste prenosnike kako kod vozila tako i u industriji ali i svuda gde se zahteva GL-5.
Specifikacije (za sve viskoznosti):
API GL5, US Military MIL-L-2105B, MIL-L-2105D, UK Military CS 3000B, MAN 342 N W, 342 Type M-1, Mercedes Benz 235.0, ZF: TE-ML 05A, TE-ML 07A, TE-ML 12A, TE-ML 16C, TE-ML 17B.
Imaju standardne i za Fuchs (mineralna ulja) prosečne osobine, unutar viskozne kategorije.
Pomalo su „vojnička“ ulja, zbog ispunjenja mnogih vojnih standarda.
TITAN GEAR HYP LD SAE 80W-90
Ovo je specijalna verzija prethodne serije prilagođena novijim Daimler specifikacijama. Ima veliku termičku otpornost i stabilnost. Samo obezbeđenje standarda garantuje smanjenu potrošnju goriva u odnosu na standardna ulja.
Specifikacije (za sve viskoznosti):
Mercedes Benz 235.20, API GL5/MT-1, MIL PRF-2105E, MACK GO-J, SCANIA STO 1:0, ZF: TE-ML 02B, 05A, TE-ML 07, TE-ML 08, TE-ML 12E, TE-ML 16B, TE-ML 17B.
Tipične osobine:
Specifična gustina (15ºC): 909kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 17,3mm2/s i 190mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 97. Tačka paljenja 220ºC, tačka stinjavanja: –27ºC.
Samo podsećam:
ОдговориИзбришиOvlasteni uvoznik i distributer FUCHS ulja i maziva za Srbiju je Multicompany doo , Novi Sad.
kontakt telefon: 021 4808 253.