Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 15. децембар 2010.

Castrol ulja za menjače, deo II (Castrol gear oils, part II)


CASTROL SYNTRANS (serija)

Pre svega moram da naglasim (kad već nisam ranije, ovde se baš namestilo) da su zahtevi za teretna vozila, industriju i automobile često oprečni i da ih je do devedesetih godina XX veka, pa i 2000. bilo lakše uklopiti dok se sad sve više ove tri (industrija i ranije), pa čak i dve grupacije iz iste oblasti (automobilska industrija), sve više divergiraju. U budućnosti (mada i već danas) će se sve više proizvoditi MTF (opšti naziv, nevezan samo za Hondu) za pojedine proizvođače ili grupe vozila. Ipak treba uživati (dok još možemo) u činjenici da još nismo stigli do te „prelomne tačke“ kao i da „doživotni“ servisni interval još uvek nije baš takav već kao što sam ga opisao u tekstu o intervalima zamene za ovu vrstu ulja (500k km ili 10 do 15 godina pa šta prvo istekne).

Za prva dva navedena ulja Castrol je namenio sve tri namene što izgleda preambiciozno ali uz izvesna ograničenja moguće.

Da napomenem da je za ’streptomicine’ veliki problem („super bakterije“) što diferencijali imaju unekoliko (nekad manje ali nekada i znatno) različite zahteve u odnosu na menjače naročito sinhronizovane. Iako su kod automobila retki slučajevi ipak se nalaze, naročito kod 4x4 pogona gde se u diferencijale često sipa ulje koje ne ide u menjač (recimo GL-5 umesto GL-4) a i viskoznosti su često drugačije (veće) kod diferencijala.

Syntrans Z 75W-80

Možda ne toliko impozantno kao ostala ulja iz ove serije. Ovo je polu-sintetičko transmisiono ulje i spada u lakotečljiva ulja ove vrste. Nije baš ATF ali nije mnogo ni daleko. Polusintetička odrednica nije pežorativna jer je to upravo što većini automobila treba i više je nego dovoljno. Osim toga lakše se i meša sa obe preostale kategorije.

Nije primarno automobilsko već univerzalno i može se koristiti i za nesinhronizovane menjače i u industriji za razne prenosnike. Kod komercijalnih vozila i automobila se koristi uz interval zamene od 300.000km. Nema mnogo odobrenja a koristi se primarno u zahtevima za GL-4 standardom bilo u automobilskoj ili bilo kojoj drugoj industriji.

SPECIFIKACIJE:

API GL-4, ZF TE-ML 02D i MAN 341 Typ Z3.

Tipične karakteristike:

Gustina na 15°C: 876kg/m3, Viskoznost na 40°C: 62mm²/s; Viskoznost na 100°C: 9,2mm²/s. Indeks viskoznosti: 129. Tačka paljenja 228°C (D92, ’open cup’), tačka tečenja (mržnjenja) –48°C uz Brookfield viskoznost na –40°C od 150.000mPa∙s.

FZG test A/8.3/90 (SKS) po DIN 51354-2, rezultat (više od) 12.

Solidne karakteristike. Indeks viskozosti je taman kako treba i ’izvojevan’ bez polimera. Tačka tečenja je za polu-sintetiku izuzetna iako je viskoznost na –40°C tek standardna.

FZG test (metoda) služi za procenu sposobnosti nošenja opterecenja ulja za podmazivanje zupčastih prenosnika (transmisija). Koristi se i za ulja za manuelne menjače i za ATF pa i hidraulična ulja koja se koriste za ovu namenu.

Rezultat se izražava broju nivoa koji mazivo (ulje) prođe dok ne dođe do otkazivanja (zaribavanja) menjača. Svaka sledeća faza (nivo, etapa) je sve veće opterećenje po standardizovanoj metodologiji. Za GL-4 nivo je potrebno ispuniti prolazak etape (faze) 10. Istovetan (ili su detalji u pitanju) je ASTM D 5182 standard (metoda).

Više se koristi za industrijska ulja i procenu pogodnosti u uslovima raznih industrijskih prenosa. A10/16.6R/90 i A10/16.6R/120 (90 i 120 su temperature) su rigorozniji testovi a prvo navedeni se češće koristi za procenu kvaliteta ulja za manuelne menjače u automobilskoj industriji.

Syntrans Max

Ovo je potpuno sintetičko SAE 75W-80 ulje za manuelne menjače. Posebno je namenjeno za ispunjenje zahteva kod ZF manuelnih menjača ili polu-automatskih. Prvenstveno je namenjeno komercijalnim vozilima gde su opterećenja veća i temperature veće. Baš zbog toga lako ispunjava zahteve kod menjača automobila gde se traži GL-4 nivo kvaliteta.

Osim velike otpornosti na smicanje i jak uljani film ovo ulje zbog svoje niske viskoznosti je namenjeno i za uštedu goriva.

SPECIFIKACIJE:

API GL-4, ZF TE-ML 01E, 02E, 16P i MAN 341 Typ Z-5.

Tipične karakteristike:

Gustina na 15°C: 848kg/m3, Viskoznost na 40°C: 55mm²/s; Viskoznost na 100°C: 9,1mm²/s. Indeks viskoznosti: 150. Tačka paljenja 256°C (D92), tačka tečenja (mržnjenja) –57°C uz Brookfield viskoznost na –40°C od 19.000mPa∙s.

Foam seq. I/II/III,ASTM D892, u ml: 0/0/0

(TRB) Shear Test (viskoznost na 100°C posle 20 sati): 9,1mm²/s.

FZG test A/8.3/90°C, rezultat (više od) 12.

FZG A10/16.6R/90°C, rezultat (više od) 10.

Kao i prethodno koristi se i kao industrijsko transmisiono ulje. Specifična gustina je izvanredna i ukazuje na potpuno sitetičku osnovu. Indeks Viskoznosti od 150 možda ne izgleda mnogo ali je postignut bez polimera. Tačka paljenja je prosto neverovatna i (ako nije greška) rekordna za menjačka ulja u automobilskoj industriji pogotovu za 75W-80 viskoznu gradaciju. Tačka mržnjenja je izuzetna. Ovo ulje možete koristiti praktično bilo gde na kugli zemaljskoj. Visoznost na –40°C je 8x manja od maksimalne što znači da ćete se „našaltovati“ i na temperaturi kada živa u termometru mrzne. Penušanja nema.

Otpronost na smicanje: IZUZETNA! U standardnom testu gubitak viskoziteta je 0%!

Rezultat FZG testa A10/16.6R/90 je odličan jer se uzima da je 9 granica za API GL-5 nivo kvaliteta.

Syntrans

Sintetički Transmisioni Fluid (za manualne transimsije), SAE 75W-85

U podnaslovu je i opis imena cele serije a ovo ulje je (očigledno) centar te serije. I po viskozitetu i po nameni. Doduše i po kvalitetu je izuzetno te je sigurno i stožer cele serije.

Koristi se pre svega u automobilskoj industriji kako kod komercijalnih vozila tako i kod automobila.

Ima veliki broj izvanrednih osobina koje su karakteristične i za ostale iz Syntrans serije ali je to očekivano za tu klasu (naročito cenovnu). Odlične osobine za sinhrone, mali koeficijent trenja i dobra otpornost na smicanje kao i zaštita od piting korozije se skoro podrazumevaju a treba navesti i dobru kompatibilnost sa (raznim) zaptivkama što kod sintetičkih ulja nove generacije nije uvek slučaj te odsustvo hlora i teških metala u svom sadržaju čime je ovo ulje i ekološki povoljnije uz lakše rukovanje sa korišćenim uljem (manja toksičnost).

SPECIFIKACIJE:

API GL-4, MB 235.4, MAN 341 Typ E4, Volvo Transmission Oil 97307 odobrenje, Eaton odobreno za 500.000km produženi interval zamene (servisni bilten 2273).

O ovom poslednjem malo više reči na kraju celog teksta. Sasvim respektabilno ispunjenje standarda iako je lista kratka. Volvo 97307 dopušta GL-4 i nije rigidan kao 97305 koji je striktno traži GL-3 zbog mesinganih sinhrona. Ovo su već finese i odnose se na čak dve oblasti: kompatibilnost standarda (Volvo u ovom slučaju) unazad i agresivnosti (neutralnosti) ulja prema materijalima sinhrona. To je zaista za posebne tekstove, te otom-potom.

U svakom slučaju činjenica je da ovo ulje može da se koristi i za API GL3 i API GL4 zahteve te za 75W-85 ali i 75W-80 zahteve za viskozitetom.

Tipične karakteristike:

Gustina na 15°C: 837kg/m3, Viskoznost na 40°C: 64mm²/s; Viskoznost na 100°C: 11,8mm²/s. Indeks viskoznosti: 184. Tačka paljenja 208°C (D92), tačka tečenja (mržnjenja) –60°C uz Brookfield viskoznost na –40°C od 18.000mPa∙s.

Indeks viskoznosti neočekivano veliki (pogotovu za 75W-85 pa još sintetiku) ali može i dobro da posluži. Ako se ne voze trkački automobili, par % popuštanja pri enormnim smicajnim silama nisu nešto što bi se primetilo u upotrebi. Gustina (spec.) pa mnogo niska. Verovatno rekord za menjačka ulja a sličnu (ili baš istu, čini mi se 838) ima neko od motornih ulja iz Castrol EDGE serije. Ovo samo ide u prilog „super sintetičkoj“ osnovi ovog ulja.

Uz tačku tečenja (opet rekord ili blizu) i viskoznost na –40°C koja je skoro 10x manja od maksimalno propisane, lakoća menjanja prenosa na –20°C ili čak –30°C je zagarantovana.

To ukazuje i na PAO osnovu uz (eventualno, nemam podatke) malo estarskih sintetika, ako ništa drugo ono za rastvaranje aditiva. „Ludilo“.

Želite li ulje „for life“ u post progaji? Evo jednog!

Syntrans AT (SAE 75W-90)

Ovo ulje je specijalno razvijeno Mercedes Benz Actros teretna vozila. Zbog ovoga će biti dati samo osnovni podaci uz minimalno komentara. Definitivno je namenjeno pre svega teretnom programu iako se može koristiti u menjačima koji osim API GL-4 ne traže nikakav specifični standard.

Treba naglasiti da je ovo prvenstveno ulje za manuelne menjače i da je tek uslovno upotrebljivo u diferencijalima (pretežno automobila).

ISPUNJAVA:

API GL-4 i MB 235.11

Dakle jako specifično!

Tipične karakteristike:

Gustina na 15°C: 844kg/m3, Viskoznost na 40°C: 99mm²/s; Viskoznost na 100°C: 14,1mm²/s. Indeks viskoznosti: 146. Tačka paljenja 210°C (D93), tačka tečenja (mržnjenja) –42°C uz Brookfield viskoznost na –40°C od 49.000mPa∙s.

Sasvim dobro! Čini se da je tačka mržnjenja zapravo –52°C ali navodim onu iz Castrol dokumentacije. Na –40°C ima 3x manju viskoznost od one koju standard dopušta. Tačka paljenja je visoka uzevši u obzir da je rađena po D93. Indeks viskoznosti solidan i postignut bez aditiva. Viskoznošću je TIPIČNO 10W-40 motorno ulje!!

Syntrans Transaxle 75W-90

Kako samo ime kaže ovo je pre svega ulje za Transaxle sistem. Teško mi je da prevedem izraz ali on označav integrisano kvačilo, menjačku kutiju i diferencijal u jednom mehaničkom sklopu (integrisanom) i imaju ga kako obično automobili sa zadnjim pogonom i motorom pozadi. Naravno može se koristiti i za svaki navedeni sklop pojedninačno.

Može da se upotrebljava gde god se zahteva GL-4. Dizajnirano da prevaziđe ovaj standard po EP karakteristikama.

Potpuno je sintetičko menjačko ulje. Izgled ovog ulja je naglašeno „bright & clear“ (bistro i prozirno).

ISPUNJAVA:

API GL-4 i VW 505.50

Tipične karakteristike:

Gustina na 15°C: 866kg/m3, Viskoznost na 40°C: 78mm²/s; Viskoznost na 100°C: 14,8mm²/s. Indeks viskoznosti: 195. Tačka paljenja 210°C (D92), tačka tečenja (mržnjenja) –54°C uz Brookfield viskoznost na –40°C manju od 50.000mPa∙s.

Gustina tipična za menjačka ulja (makar i sintetička). Indeks viskoznosti od blizu 200 možda ne pruža sigurnost kao 160 ali je i dalje otporno na smicanje. Tačka mržnjenja odlična a viskoznost na –40°C kao kod prethodnog što samo potvrđuje da ono ima tačku tečenja pre –52°C nego –42°C. Po viskozitetu je kao 0W-40 motorno ulje.

Syntrax Universal (SAE 75W-90)

Univerzalno menjačko ulje. Kao takvo puno kompromisa ali onih dobrih tako da vam za automobil (većinu njih, bar 90%) neće zatrebati ništa drugo. Za ručni menjač sigurno ne.

Pravi ’streptomicin’: pokriva GL-3 do GL-5, viskozne gradacije 75W, 80W i 90 kao i multigradne koje ih pokrivaju (sve kombinacije).

Ispunjava sve zahteve koje jedno univerzalno ulje ove vrste treba da ima.

Može se koristiti za menjače, diferencijale, transaxle i druge transmisije.

Polu-sintetičko je ulje ali uz izuzetan kvalitet. Delom i zbog toga (ali ne samo zato) je kompatibilno sa skoro svim poznatim materijalima za zaptivke i sinhrone.

Može da zameni: Castrol EP 80, Castrol EPX 80W/90 i Castrol EP 90.

Iskreno, više bih voleo da mi je ono u menjaču (i diferencijalu) nego bilo koje od prethodna tri ali da sam šef voznog parka teretnih vozila svakako bih smanjio troškove korišćenjem prethodna tri.

SPECIFIKACIJE (PERFORMANSE):

API GL 3, 4, 5.

Nije posebno ali za automobile i jedno univerzalno menjačko ulje više nego dovoljno (taman).

Tipične karakteristike:

Gustina na 15°C: 890kg/m3, Viskoznost na 40°C: 84,8mm²/s; Viskoznost na 100°C: 15,2mm²/s. Indeks viskoznosti: 189. Tačka tečenja (mržnjenja) –45°C.

Ne izuzetno ali vrlo dobro i više nego dovoljno. Tačka tečenja je dovoljno niska za sve uslove u Evropi. Ima veliki indeks viskoznosti a približno odgovara 5W-40 motornim uljima.

Kao što se može videti Castrol je veliko ime u svetu maziva. Ipak kao i za Statoil ne treba ih smatrati nedostižnim ili apsolutnom referencom. Od velikih Shell i Mobil ne zaostaju (ili tek nijansu), Q8 tu i tamo biva i bolji. Jednostavno solidan asortiman, par beskompromisnih menjačkih ulja i dovoljno da se izdvoje iz „gomile na vrhu“.

Manje firme (Kroon, Liqui Moly, ...) pa i neke srednje (OMV) ili blizu vrha (Fuchs) su takođe blizu a imaju i par ulja koja su na nivou ili prevazilaze Statoil i Castrol. Jednostavno nisu lako dostupna i kad jesu nisu u punom asortimanu. Neke imaju povoljniju cenu a neke i ne. Fuchs bi mogao da bude tik uz Castrol ali nije toliko poznat i teže je do njega doći.

No sve je to duga priča. O svemu će biti u sledećim tekstovima.

Ovde je dobro dodati par činjenica u vezi intervala zamene transmisionih ulja.

Trenutno rekordni zahtevi dopuštaju 400k km pa i svih 500k km.

Kod teretnog programa to izgleda ovako:

  1. ZF - TE-ML 02 (400.000 km ili 3 godine)
  2. MB 235.11 (420.000 km ili 3 godine)
  3. MB 235.4 (do 500.000km uz fleksibilni sistem korišćenja)
  4. ZF Ecolite, još u fazi ispitivanja (slično MAN-u) a predviđa 500k km.
  5. Eaton - Synthetic (500.000 km ili 3 godine).
  6. MAN 341 Z-4 ( i do 500.000 km ili 3 godine u MAN kamionima zavisno od modela)

Kao što se vidi „pola miliona“ je već stvarnost ali je vremensko ograničenje tek 3 godine.

Ovo je što se tiče automobila već rešena stvar: 500k km ili 12 godina je nešto što se zaista može proglasiti za FILL-FOR-LIFE. Potpuno sintetička ulja pravljena po zahtevima proizvođača automobila (koja prevazilaze API specifikacije te se obično obeležavaju sa GL-4/5) zaista po merilima Zapadne Evrope bivaju punjenja za celo trajanje automobila. Međutim kada završe u Istočnoj Evropi i posle više od 10 ili 15 godina uz 300 do 400k km postavlja se pitanje njihove upotrebljivosti.

ZF je glavni zagovornik ovog koncepta (Fill-for-Life) i koristi ga u nekim BMW i MB vozilima još od sredine 80-tih. Ipak vreme je pokazalo da ga treba svatiti uslovno jer iako ulja izdržavaju i 400 do 500k km vremenski zaista ne mogu više od 15-tak godina i da ostanu u „punoj formi“.

ZF forsira i Fill-For-Life koncept za teretna vozila gde bi interval zamene bio:

1.000.000km (MILION KM) ili 10 godina.

U primarnim testovima se pokazalo mogućim. Još nije zvanično. Možda će biti 800k km ili 5god. a možda i 1Mkm uz 7 ili 8 godina vremenskog ograničenja. Skoro pa za „Full Life“.

6 коментара:

  1. Takodje bih upozorio kupce da obrate paznju pri kupovini Castrolovih ulja na deklaracije i ko je uvoznik, posto na trzistu vlada veliki javasluk. Za kvalitet i originalnost ulja jedino mogu da Vam trenutno odgovaraju 3 firme u Srbiji i to: Castrol Srbija, Nautica d.o.o. i AC Zdravkovic, pa vi dobro razmislite i pogledajte deklaracije

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман14. јул 2012. 20:41

      Postoji i firma Dva en doo Beograd koja takodje uvozi originalno ulje marke Castrol

      Избриши
    2. Firma Dva en doo Beograd je zaista O.K.
      Jedan od vodećih distributera maziva u Srbiji. Informacije od zastupnika nekih marki su pozitivne.
      Iskreno, jedino što nisam bio siguran koje brendove direktno uvoze a koje preko uvoznika.
      Naravno firma te veličine (za lokalne prilike praktično srednje velika) i prisutna i u Sloveniji, pre ili kasnije pređe na direktan uvoz većine brendova koje zastupaju.
      Uglavnom ako kod DvaEN-a ne nađete šta vam treba, teško da ćete uopšte i naći.
      Zastupaju Castrol, Mobil, Shell,
      Total, Elf, Valvoline i Selenia od premium brendova (i velikih kompanija) ali i FAM, Optima, Galax, Slovenoil i na kraju "fabričke" brendove: GM, BMW i Ford.
      Impozantno.
      Eto nove informacije. Izvinjavam se što je sam nisam naglasio.
      Originalna ulja navedenih brendova kod DVAEN-a. Izvolite.

      Избриши
  2. Poštovani Siniša,
    Hvala na dopuni.
    Hteo sam isto da uradim ali bih ostao nepravedan prema AC Zdravković. Dosta je poznato (mada ne koliko bi trebalo) da postoji Castrol d.o.o. Srbija. Naravno za Nautica d.o.o. sam znao da već godinama sarađuje sa Castrol-om već za treće navedenu nisam bio siguran iako je tako delovalo.
    Ovo baš dosta znači i ovim ste dali veći značaj mojim tekstovima.
    Poruka svima koji posećuju sajt je da obrate pažnju na deklaracije uvoznika jer je to jedina garancija kvaliteta i originalnosti.
    Za Castrol je g.Siniša naveo, u tekstovima ima i za par većih kompanija a gledaću u svakom tekstu da naglasim ko je ovlašćeni uvoznik i/ili distributer kojeg ulja.
    Lepo je biti ambiciozan i pokušati sa direktnim uvozom ulja kao što su: Mobil, Castrol ili Shell. Međutim, to je svakako loša stvar.
    Ovde čak ne bih o pravnim aspektima koliko o činjenici da smo kao zemlja isuviše malo tržište da bih ga dalje cepkali. Za velike kompanije poput Castrola (unutar BP) smo tržište tek koliko neki malo veći (submilionski) grad na zapadu kao što su: Bremen, Hanover, Duizburg, Esen, Đenova, Lion, Sevilja, Liverpul ili Mančester.
    Dalja podela tako malog tržišta (a razvučenog teritorijalno) ne vodi ničemu. Zapravo vodi dugoročno većim cenama i slabijom podrškom.
    Iako nije "neka nauka" kupiti 5% (ili čak 10%) jeftinije ulje iz inostranstva nego kod zvanično od domaćeg uvoznika ali je to dugoročno loše ne samo za sve nas nego i za samog divljeg uvoznika jer takvih prilika nema uvek a i pre ili kasnije se 'dolija' a i prodaja ide tek kod neobaveštenih pa je to više jednokratna i kratkoročna dobit (jedan ili dva kamiona) nego dugoročno zasnovan posao. Svima koji imaju ambicije da prodaju veće količine ulja velikih proizvođača savetujem da se prvo obrate zvaničnom uvozniku jer je to bolje pre svega za njih ali i za nas ostale.

    ОдговориИзбриши
  3. da li sam dobro rastumacio deo teksta o trajanju mejackog ulja a to je da mozeu menjacu da izdrzi i do pola miliona km i 12 godina.Ja imam lancia deltu 1.3 u kojoj savetuju da se menjacko mineralo gl-5, menja na 30000km,a u stojadinu to isto na 20000km.Kad se ispusti ulje i ostavi da odstoji posle 2-3 meseca secuje neki crni talog i ulje se veoma razbistri-izgledamaltene ko nekoristeno.Koliko ulje moze da stoji u kantici otvoreno ili ne posto se ponekad na trzistu moze naci ulje staro oko 4-5 godina a po ceni jako povoljno.Dali to ima smisla kupovati.D aprosirim pitanje i sa menjackog na motorno

    ОдговориИзбриши
  4. Ulje u menjaču (i motoru) se menja po savetu proizvođača. Tako da kod motornih to može biti od 5 do 50 hiljada km a slično i kod menjačkih, od 30 do 300 hiljada. Kod stojadina su korigovali interval zamene na 30k km tako da slobodno možete produžiti isti (pa čak i na 40-50 uz ulja vrhunskog kvaliteta, recimo GL-4, 80W-90).
    Rok upotrebe ulja je 5 godina.
    Ovako stara ulja vredi kupovati pre svega za dolivanje. Mnogo zavisi i od toga kako su bila lagerovana. U svakom slučaju moraju biti bar upola jeftinija inače ne vredi.
    Treba ipak ovakva ulja uzimati sa rezervom mada je i to bolje nego loše ulje. Stara ulja je dobro protresti pre upotrebe (čak i Valvoline to navodi) mada je pojava taloga praktično diskvalifikacija za upotrebu ulja.
    Dakle može ali više za dolivanje ili uz skraćeni interval zamene (recimo na 2/3 ili 3/4).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши