Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 24. новембар 2010.

Interval zamene menjačkog ulja; Gear Oil Change Interval


Zaista je jedno od otvorenih pitanja. Možda i najkontroverznije u svetu maziva za automobile (kod teretnih vozila dilema je odavno rešena).

Većina proizvođača automobila ne daje interval zamene za ulje u menjaču. Osim toga koncept „full life time“ (ili sličnog naziva) još više zbunjuju ljude. Ogromna većina, pre svega mehaničara i profesionalnih vozača, ubeđeni su da zamena ovog ulja nije potrebna.

Moram priznati da sam kao srednjoškolac slušao priče da se ulje u menjaču više ne menja i da je stvar prošlosti i slično. Naravno da mi je otežalo da razbijem svoju predrasudu ali kada se sagledaju činjenice i nije tako teško.

Moram da napomenem da su ovakve tvrdnje štetne ne samo zbog menjača nego što posredno podržavaju MIT da se ni motorno ulje ne treba menjati, ili makara sintetika ne na manje od 150k km (što je naravno glupost).

Tačno je da ova ulja imaju duži vek trajanja iz mnogo razloga ali on svakako nije neograničen. Čak i često navođena tvrdnja da se ono ne može zaprljati česticama iz okoline nije tačna – itekak može. Čak iako sve manje važne faktore prenebegnemo činjenica je da nijedno ulje ne može da neograničeno bude oksidaciono stabilno. Iako zaštićeno ono nije hermetički zatvoreno. Čak i da jeste, nakon više godina ni u buretu (kanti) više nije ono kao sa linije te razmislite i o tome.

Strogo gledavši čak i neka čvrsta maziva u kućištima nisu večna mada zaista mogu da traju i po 15 ili 20 godina. Ipak ulje kao tečnost mnogo je više podložno oksidaciji i starenju te makar ima duplo kraći vek trajanja.

Kada proizvođač automobila kaže da ulje nema predviđen rok zamene ili da je za pun životni vek automobila podrazumeva se da je automobil predviđen tek za 250 ili 300 hiljada km a svakako ne za više od 10-tak godina, gledano vremenski. To što su mnogi prinuđeni da voze i 20 godina stare automobile svakako nije bilo predviđeno fabrički makar ne po ovom pitanju.

INTERVAL ZAMENE ULJA ZA MENJAČE I DIFERENCIJALE KOD TERETNIH VOZILA (GEAR OIL CHANGE INTERVAL FOR COMMERCIAL VEHICLES)

Postoji veliki broj standarda proizvođača vozila. Posebno su dati za menjače a posebno za diferencijale ali se interval zamene poklapa čak i ako se ne koristi isto ulje (najčešće) ako ni zbog čega drugog onda zbog olakšanog servisiranja i planova održavanja vozila.

Od mnogobrojnih standarda ističu se ZF, MB i MAN. Pomenuo bih Iveco koji za mineralna ulja za menjače i diferencijale daje period izmene od 120k km. Volvo takođe za mineralna ulja ima standarde za isti pređeni put, dok za delimično sintetička ulja predviđa 180k km.

ZF je naravno „kralj menjača“ ali daje precizne intervale zamene za ATF fluide (max. 120 do 150k km ili 3 godine) dok za manuelne menjače ima preporuke ali ih ne navodi tako decidirano kao MB i MAN mada se dosta poklapaju.

MB predviđa intervale izmene od 90k km za mineralna do 300 ili 350k km za sintetička ulja.

I tu je slično komplikovana situacija kao kod ZF jer postoje i „fleksibilni“ servisni intervali.

Za ovu opštu priču su to sitni detalji te bi ih preskočio.

MAN ima nekako najzgodnije intervale izmene, deljive sa obimom Zemlje (40k km) i prilično je jasno koliko km možete koristiti ulje po kom standardu kao i kakvo ono treba da bude (po vrsti od mineralnih do potpuno sintetičkih).

Ovde će biti dat uprošćen prikaz koji može da bude samo orijentacija za teretnjake. Primarni cilj je da se stekne utisak koliko uopšte ulja mogu trajati i da se zapravno trebaju menjati i u automobilima. Vremenski sigurno ređe ali po pređenim kilometrima manje ili maksimalno do pređenog puta datog za teretna vozila.

Dakle, nevezano za koji se standard odnosi:

1. Mineralna ulja – period zamene 80.000km ili jedna godina

2.1. Mineralna ulja sa posebnim paketom aditiva – 160.000km ili jedna godina.
Moguće je da se interval produži na dve godine ali nije preporučljivo.

2.2. Neka od polu-sintetičkih ili HC ulja – 160.000km ili jedna godina.

Mogućnost da vremenski interval bude i dve godine.

2.3. Neka od potpuno sintetičkih ulja, zavisno od standarda – 160.000km ili jedna do dve godine.

3. Ulja sa intervalom izmene od 320.000km. Ovakve uslove mogu da ispune samo manji broj delimično sintetičkih i veći deo sintetičkih ulja za menjače i diferencijale. Vremenski period zamene može biti 1 do 3 godina. Uobičajava se 2 godine a preporučuje se čak jedna godina.

4. Ulja sa intervalom izmene od (do) 500.000km. MAN (a i drugi proizvođači) specifikacije za ovako duge intervale ima još u ispitivanju. Proizvođači maziva daju sa neka potpuno sintetička ulja za menjače i diferencijale interval izmene 500k km/5godina. Verovatno će ograničenje u pređenim kilometrima ostati isto a vreme izmene možda, u smislu preporuke, skraćeno na 2 ili 3 godine.
To što kažu proizvođači ulja ali i mašina jeste relevantno ali se mora primetiti da je sasvim izvesno da delimično sintetička ulja sa intervalom izmene od 300 hiljada km mogu da se menjaju i na 3 godine a potpuno sintetička na 4 što je idealno za 80k km godišnje što je čest slučaj u praksi za duge relacije pri čemu se ulje u motoru menja jednom godišnje ukoliko su standardi za izmenu 100 ili120k km. „Super sintetička“ ulja za menjače za mogućnošću prelaska 500k km pre zamene mogu očigledno da se menjaju i na 6 ili 7 godina.

Servisi na godinu dana čak i ako nisu neophodni su kod teretnih vozila dobra garancija da će menjač i diferencijali funkcionisati po utvrđenom planu i bez kvarova. Eventualni zastoj pa i mali kvar košta toliko da se ne isplati produžavati ove intervale. Setite se da čak iako je deo relativno jeftin servis jednog menjača kod teretnih vozila traži puno radnih sati što je i izuzetno mnogo novca jer je uobičajeno rad rada ovlašćenog servisa 25 do 40€. Osim toga kod komercijalnih vozila svaki dan ispada košta u smislu propuštene dobiti tako da koliko god kvar automobila bio nezgodan i kvario nam planove kod transportnih vozila je to i faktor zarade.

Kod automobila intervali zamene izraženi u pređenim km su kraći ili maksimalno koliko i kod teretnih vozila. Obično je faktor (koeficijent) umanjenja 1,5 do 2.

Evo i primera:

1) Zaista se često previđa ova činjenica. Kod starijih automobila zapravo često mineralna ulja mogu poslužiti tek 40k km. Ovo je slučaj sa velikim brojem Fiat vozila iz osamdesetih (API GL-3 zahtev) i Honda automobila koja su koristila motorno ili MTF u manuelnom menjaču (iz osamdesetih i prve polovine devedesetih). U svakom slučaju mineralno ulje API GL-3 nije za više od 60 do 80k km.

2) Uz korišćenje tzv. API GL-3+ ili GL-3/4 standarda situacija je donekle slična kao kod teretnih vozila pod 2.1. Jedino što je interval zamene ovde manji i iznosi 120k km. Takođe postoji i interval zamene od 75k km / 5godina kod nekih Korejskih vozila, što je baš ovaj slučaj (API GL-4 mineralna ili delimično sintetička ili HC ulja) i po pređenim km se poklapa sa koeficijentom 2. Vremenski je pak to dosta duže.
3) Retki su drugačije navedeni intervali zamene, tu i tamo postoji onaj na 6 godina ili 90.000km što se uklapa sa 2.1. do 2.3. prevedeno na automobile.

Sve u svemu većina vozila ipak nema određen interval zamene. Očigledno je jedino da je on duži od 6 godina i od 150k km i ništa više. Koja se preporuka zapravo može dati a da bude koliko-toliko univerzalna? I pre svega zasnovana bez preterivanja ni u jednom ni u drugom pravcu (prečeste ili previše retke izmene ulja). Uz moguća odstupanja tu i tamo mislim da su preporuke koje slede u tekstu jako dobre kao opšta preporuka.

1) Bilo koje vozilo i bilo koje ulje (ma kako kvalitetno i makar „super sintetičko“):

500k km/10god. ili 480k km/12god. i (zaista max.) 450k km/15godina.

2) Sintetička API GL-4/GL-5 (GL4+) ili GL-5 ulja, uglavnom 75W-90 i 75W-80:
300k km ili 10 godina.

3) Delimično sintetička API GL-4 ili GL-4/GL-5 ulja (i drugih standarda; uglavnom iz „teretnog sveta“), viskoznosti kao prethodna ili 75W-85:

250k km ili 10 godina.

4) HC ulja ili vrhunska mineralna sa sintetičkim komponentama, jako dobrim aditivima i predviđena za duge intervale izmene, uglavnom po API GL-4 ili čisto GL-5, najčešće 80W-90, 80W-85 ili 85W-90:

200k km ili 8 godina.

5) Mineralna API GL-3, GL-3+, GL-3/GL-4 i tek poneko GL-4 ili GL-5 ulje. Obično monogradna ili 80W-90.

120k km ili 6godina. Čak preporučljivo da bude 80k km ili 4godine.

Nije baš nešto što se striktno mora poštovati ali ukoliko više poštujete menjač i diferencijal(e) utoliko ćete manje problema sa njima imati.

Eventualni kvar? Ili makar brže propadanje mehanizma?

Iako nije toliki trošak kao kod teretnih vozila relativno i jeste.

Takođe vas čeka ili zamena skupog dela a rad (majstora) sasvim sigurno. Osim toga često morate da idete u veće i/ili ovlašćene servise gde je intervencija skuplja ali često i jedino moguća. Osim toga ne gine vam par (ili više) dana bez automobila. Prilično nezgodno a i košta. Iako su kvarovi menjača relativno retki ipak se dešavaju. Takođe najčešće menjački sklop prevaziđe vek trajanja automobila ali tu i tamo se desi obrnuto (naročito ukoliko ne menjate ulje) a čest je slučaj da se prvo sredi limarija pa na red dođe motor i taman kada ste se istrošili (kao učešće za nov automobil) i više niste planirali finansijska sredstva za automobiil (ili ih i nemate) na red dođe menjač i pitanje: „zašto ne promenih (makar jednom) ulje u menjaču?“ – možda (sigurno) bi duže potrajao.

Još jednom razmislite zašto bi na teretnom vozilu čak i bez preke potrebe menjali jako kvalitetno (sintetičko) ulje na godinu dana? Sigurno ne da bi „bacali pare“. Doduše mora se naglasiti da su ulja u tim vozilima mnogo više opterećena i podložnija kontaminaciji. Naravno shodno tome su i date preporuke za automobile, gde se (naročito) vremenski interval može i znatno produžiti.

Vodite računa da zamenu ulja poverite servisu (mehaničaru) koji to zna da odradi. Iako na većini automobila ovo nije teška operacija, zahteva (makar) kanal i malo iskustva.

Slede tekstovi o konkretnim transmisionim uljima i po proizvođačima kao i kod motornih ulja. Molim za strpljenje jer pre toga ide (makar) jedan tekst na književnom blogu.

Redosled?

Iako Mobil, Shell i „društvance na vrhu“ imaju jako kvalitetna menjačka ulja redosled će pre svega odrediti asortiman (zapravo kombinacija asortimana i kvaliteta) pa će prvo predstavljene kompanije biti: Castrol, Kroon, Fuchs, OMV, Statoil, Liqui Moly, ... itd.

19 коментара:

  1. Napomena:
    Posle 2-3 teksta o menjačkim uljima po proizvođačima moram da udenem i tekst o BP uljima. British petroleum je definitivno za kontinentalnu Evropu postavio strategiju da se ide sa Castrol (Top brendom) i BP (Premium brednom) u većini zemalja. Aral je ipak kao brend srednje klase tu tek kao pomoćna podrška. Pre svega je (naravno) jak u Nemačkoj i okolnim zemljama.
    I pored velike reklame ogromna većina ljudi nije svesna (ili nije prihvatila) da je Aral zapravo BP brend i pokazalo se da je lakše prodavati skuplji BP (koji zbog dobre istorije prodaje sam sebe) nego jeftiniji Aral makar tek za nijansu (po kvalitetu) ispod.
    Pre svega ovoga ili samo pre BP teksta (koji nisam smeo da izostavim, no jedno vreme je bilo teško doći do detalja) ide i tekst, radnog naziva, INA 2.0 (kako je već navedeno u komentaru u tekstu "INA, RM i RNB ...").

    ОдговориИзбриши
  2. Pozdrav,

    da li ce u predstavljanje biti ukljucena i Total ulja? Na MyCity forumu ste mi preporucili Total Transmission BV 75w80, i bas bi voleo da cujem nesto vise o tom, ali i ostalim Totalovim menjackim uljima.

    FAMAS, MyCity Forum

    ОдговориИзбриши
  3. Naravno. Total će verovatno ići kao drugi iz velike (prve) petorke, najvećih 5 proizvođača (Shell, Mobil-Esso, BP-Castrol-Aral, Chevron-Texaco, Total-Elf-Fina).
    Ipak, ide tek posle gore navedenih (Selenia dopunjuje prvih 7), jer kao i drugi na vrhu osim Castrola (koji je verovatno prvi po asortimanu a u vrhu po kvalitetu) ima malo manje zanimljiv program za manuelne menjače automobila.
    Naravno kvalitet ovih ulja ne dolazi u pitanje i to je razlog zbog koga sam dao preporuku na MyCity forumu.
    Jednostavno ako ukupno imate 5-6 ulja u programu od kojih je makar jedno za LS diferencijale a bar 1 ili 2 su čista GL-5 ulja te tek uslovno za automobile (više za teretni program) to je zaista manje zanimljivo te dolazi na red posle veoma zanimljive sedmorke i eventualno Motul-a.
    Dakle Total će verovatno biti u prvih 10 tekstova o uljima za menjače i diferencijale. Molim za malo strpljenja. Uz malo sreće biće oko (na početku) nove 2011.

    ОдговориИзбриши
  4. Dobro večer Steva!

    Usred noči se probudio i tražio odgovor na internetu u vezi moje velike gluposti, koju sam napravio. Naravno odgovora nema ili su informacije različite. Zbog toga me zanima šta Vi mislite.

    Dakle, kupio sam Motul Gear 300 za starog Punta 1.2 8V, 44 kW, g. 2002, motor 188A4000.
    Ispustio staro ulje, koje možda još original Selenia, fabrički punjena.
    Pročitao sam u Autodati a i u "lube advisorima", da treba 1.65L (Autodata) ili 1.7L (lube advisor).
    Rekao sam sebi, da uvek treba faktor sigurnosti i napunio sa pomoćom konusa 1.7L. Izvadio konus i odmah čepom zatvorio otvor, da ne bi ulje, koje se još nije rasparceliralo, izašlo van.

    Praksa mi već dva puta pokazala, da treba nakon onoga, što napuniš do otvora, krenuti na kratku vožnju, pa onda još jednom malo dopuniti (kao da ulje ne zalije celi menjač nego treba malo prošetati autom :D).

    Imao sam u planu jednu jako kratku vožnju od 1 - 2 km, pa da onda ispustim eventuelni višak ulja umesto da punim dva puta.

    Na žalost došla situacija, da sam trebao na put a odvozio 40 km i natrag. A sledeči dan još 30 km i natrag. Dakle 140km. Nisam imao osečaj, da bilošta reskiram, jer sam imao u glavi, da ima u menjaču možda 0.05L previše ulja.

    Tek nakon druge vožnje sam otvorio čep a izašlo skoro 0.2L. Ili lube advisori nisu tačni ili ja nisam ospeo poptuno procediti staro ulje.

    Kratko pitanje: Dali Vi mislite, da sam mogao zbog 0.2L previše ulja u tih 140 km lagane vožnje na menjaču napraviti bilokoju štetu?

    Hvala za mišljenje i pozdrav iz Slovenije.

    Igor.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Igore,
      Nemojte (previše) brinuti. Tih 2dl je tek 10% više. Ništa menjaču nije moglo biti za tako kratko vreme.
      Jako je teško sipati ulje koliko može da stane (u menjač). Fiat ne daje "servisnu" zapreminu ulja (kao npr. Honda) ali je logično da nekih 10% manje treba sipati pa posle kraće vožnje (kao što ste planirali) dosipati (par % manje mu takođe neće škoditi na kraćoj relaciji, ali bolje i više, taman je iscurelo pa ste na "crti").
      Duže vreme, duže relacije ... bolje da nema viška.
      Više opreza sledeći put (a sve ste lepo isplanirali), i bez brige.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ne možete zamišljati, koliko cenim Vaše mišljenje i to što mi odgovorite na individualnoj razini. Zbog toga Vam se opet jako zahvaljujem.

      Možda samo još jedan info. Ovaj Motul Gear 300 trebao bi biti jedan od najboljih ulja za menjače. 100% prava sintetika, brutalan indeks viskoznosti, ispunjava sve tražene specifikacije.
      ALI čitao sam, da je klizavost običnih mineralnih ulja bolja od sintetičnih. Naravno ne znam dali je to u opšte istina i kakva je u % razlika u vezi toga.
      Ono što me zanima je, dali mogu i u menjače starih vozila iz 90-tih, koje isto tako imam, sipati taj Motul Gear 300? Konkretno su to Fiat Punto MK1, 1.1, 55S, 40KW (54 HP), iz 1999 godine i Fiat Marea 2.0 20V HLX, 1998, 108KW (147 HP).

      Već sam kupio to ulje i za ova dva vozila, ali ako to ulje nije najbolje, onda ću mi nije problem kupiti neko drugo (za ova vozila bolje) ulje.

      Hvala.

      Srdačan pozdrav,
      Igor

      Избриши
    3. g. Igore,
      U principu 300V i jeste jedno od najboljih ulja na (širem) tržištu.
      Verovatno ste napravili dobar izbor.
      Ono što ne znam (do kraja) je tačna koncentracija olefin sulfida u 300V (da i takvo ulje mora da ima ovaj aditiv da bi bilo Gl-5) pa ipak bih kod Fiat-a bio malo oprezniji (jer je preporuka GL-4).
      Ipak, pošto je GL-4/5 ne bi trebalo da bude problema (često je korozivnost na bakar i manja od GL-4).
      Da ste me pitali ranije, rekao bih da probate na jednom od automobila, npr. Marea modelu (kod Punta mi nije nešto logično koristiti takvo ulje, u najmanju ruku je nepotrebno (i skupo)).
      Dakle, bar za jedno vozilo zamenite za ulje preporučeno priručnikom.
      (veoma je nezgodno davati procenu nečega što se jako sporo odigrava, u ovom slučaju korozija (ma kako spora u ulju) delova od bakra i/ili njegovih legura; Motul "oil search" daje to ulje za oba modela, ali bih bio oprezniji od toga; makar u nedostatku informacija).
      Inače, delimično je tačno da mineralna ulja imaju (daju) niži koeficijent trenja (sklopova koji se podmazuju) od sintetičkih ulja ALI samo ako se radi o "sintetičkim" (HC) uljima (II i III bazna grupa). 300V je na bazi estara a tu je već malo drugačije (iako čak ni estri nemaju veliku prednost!).
      Doduše, razlika nije velika a moguće je izmeriti kod čistih baznih ulja i delimično aditiviranih (npr. samo EP aditivi ili npr. ZDDP) ulja. Kod "full" formulisanih, razlika se smanjuje u toj meri da je više od akademskog značaja (čak se i u radovima koji se time bave tretira kao "anomalija" često i zbog oksidaciono-toplotne nestabilnosti mineralnih ulja (boljeg dejstva aditiva zbog toga).
      Estarska bazna ulja su daleko najbolja od svega što se koristi za automobile i motocikle (po redosledu: poliestri, diestri, estri/PAO, SHC (HC+), HC, mineralna ...).
      Pozdrav!

      Избриши
    4. G. Steva!

      Iskreno se nadam, da se nećete ljutiti, stvarno Vas ispoštujem. Ali, da ne bude zablude na Vašom Blogu, moram Vas korigirati:
      1.) Motul 300V je MOTORNO ulje a NE menjačko:
      https://www.motul.com/si/en/products/oils-lubricants/300v-power-5w40--2

      2.) Ja govorim o Motul Gear 300 (bez onog V), koje je MENJAČKO ulje:
      https://www.motul.com/si/en/products/oils-lubricants/gear-300-75w90?f%5Bapplication%5D=141&f%5Bquality%5D=31&f%5Brange%5D=25&f%5Bviscosity%5D=58

      Zbog visoke cene ovog ulja stvarno nema razloga, da se sekiram, ipak se to menja jednom u životu vozila. Suma sumarum je to ipak jeftino ulje. Tako da nema razloga, zašto ne bi kupio nešto najbolje što ima tržište.

      Drugačije je sa motornim uljem. Da bi tamo litar koštao 31€ * 4L = 124€ svakih 15.000km. Ali 62€ jednom na 10 do 15 godina...

      U vezi Fiat preporuke za Punta MK2 - 2002, preporuka u knjižici je API GL-5 (EP). Barem u Slovenskoj i Talijanskoj knjižici:
      http://prntscr.com/bwa20z

      Isto je u talijanskoj knjižici za Punta MK1:
      http://prntscr.com/bwa5a4
      Na žalost nemam slovenačke knjižice, tako da ne mogu proveriti, jer je taj punto iz Italije. Naravno ću pokušati naći i SLO knjižicu.
      Ako neki član Vašog bloga ima srpsku, bit će mi drago, ako proveri za Punta MK1 i MK2.

      I koliko se sećam, isto je API GL-5 preporuka za Mareu. Sada nije kod kuće, tako da ne mogu direktno proveriti, ali ću kasnije, kada bude moguće. Negde za 3 sata.

      Ono što mi se najviše dopada kod Motul Gear 300, su ove specifikacije:

      PROPERTIES
      Viscosity grade SAE J306 75W-90
      Density at 20°C ASTM D1298 0.897
      Viscosity at 40°C ASTM D445 72.6 mm²/s
      Viscosity at 100°C ASTM D445 15.2 mm²/s
      Viscosity index ASTM D2270 222
      Flash point ASTM D92 200°C
      Pour point ASTM D97 -60°C

      Posobno mi se dopada Viskoznostni indeks od 222 i pur point od -60°C. Dakle za zimsko razdoblje, kada je auto hladan.
      U drugim razdobljima znam, da bi i TUTELA TRANSMISSION TECHNYX i TUTELA TRANSMISSION ZC 75 SYNTH dobro obavili svoj posao. Ali indeks kod ovih je malo iznad 160 a "Pour point" malo ispod 40°C. Koliko ja to razumem, iz usporedbe vidi se, da je Motul gear 300 puno superiorniji Tuteli za mrzle uvete.

      Zanimljivo je i da Selenia Lube advisor preporučuje TUTELA TRANSMISSION TECHNYX za Punta, koji je GL4+ = GL4/GL5, a za Mareu preporuka je TUTELA TRANSMISSION ZC 75 SYNTH, koja je čisti GL5.
      TRANSMISSION TECHNYX:
      http://flcf.onion.it/commonfile/ENG/pdf/1474_stec_ENG.pdf

      TRANSMISSION ZC 75 SYNTH:
      http://flcf.onion.it/commonfile/ENG/pdf/1475_stec_ENG.pdf

      I dalje mislite, da bi trebao koristiti čisti GL4? U tom slučaju bi odlučio za TUTELA TRANSMISSION MATRYX:
      http://flcf.onion.it/commonfile/ENG/pdf/1492_stec_ENG.pdf

      Još jednom puno hvala,
      Igor

      Избриши
    5. Poštovani g. Igi,
      Hvala za korekciju, pričamo o 300 Gear a ne 300V naravno.
      Po svemu što ste naveli Motul 300 Gear će biti odlično i za Punto 55 i za Marea model. Sve što ste napisali je o.k. razmišljanje (visoka cena ovde ne igra neku ulogu kao kod motornog ulja).
      GL-4+ jeste (u principu) GL-4/5 ali je kod Fiat-a malo to zamagljeno (što bi rekli "muljanje") jer olefin sulfida ima ispod granice za GL-4. To je jedini razlog što bi kod modela gde se GL-5 ne spominje trebalo malo opreza (npr. Punto II generacije i Grande Punto).
      Vrlo je moguće da je preporuka samo u pravcu vezivanja za Selenia ulja (ne samo zbog GL-4+ po Fiat-u, već i visk. gradacije 75W-85).
      Kod Punto modela prve generacije izgleda da nema (nikakve) prepreke za GL-4/5.
      Sve u svemu, kao i za cenu, i kod karakteristika ste potpuno u pravu, Selenia je (više nego) o.k. ALI (ovaj) Motul je značajno bolje ulje.
      "Sipaj i uživaj", kako se kaže.
      Pozdrav!

      Избриши
    6. Poštovani g. Steva,

      Preporuka za Punta I i II (MK1 i MK2 - 55S i 1.2 8V) je GL5. Vidi se na slikama, koje sam u prethodnom odgovoru pokazao. Vjerojatno nisam bio dovoljno jasan i govorimo drugačiji jezik.

      Isto tako sam dužan informaciju, šta piše u knjižici za Fiat Mareu:
      http://prnt.sc/bwulqm

      Stvarno ova knjižica ne izgleda ozbiljno, jer piše SAE 75W EP i API GL-4. Nekako mi se čini, da EP i GL4 ne mogu biti u kombinaciji. Pored toga preporuka je i Tutela ZC 75 Synth, koja ipak je GL-5:
      http://flcf.onion.it/commonfile/SVE/pdf/1475_scat_SVE.pdf

      Sve je to jako sumnjivo.
      Na kraju ipak izgleda, da kompletna trojica prihvaća GL-5.

      Šta ja znam, možda nešto malo reskiram ovim uljem.

      Još neki detajl me zanima, na kojeg znam, da imate odgovor.
      Znamo da može ulje imati različiti volumen na različitim temperaturama. Za motorno ulje nema problema, jer je temperaturna zavisnost mala. Ja jednostavno sipam 2mm ispod maximuma i ova praksa se pokazala izvrsna.
      Ali kod menjača ipak mora biti tačno do čepa ili kako vi kažete - "na crti".
      Ali nisam našao informacije, dali mora menjač biti hladan i na nekih 20°C ili se može to proveriti i kada je menjač još vruć?

      Lepu nedelju želim i Hvala.
      Igor

      Избриши
    7. Poštovani g. Igi,
      Na osnovu uputstava koje navodite: slobodno sipajte 300 Gear (end of the story).
      Nivo ulja u menjaču proverite na hladno, (20±10°C). Ulje možete ispustiti sa malo ugrejanijim uljem, recimo da je na oko 50-60 cel. (leti 10-tak pređenih km).
      Naravno dok ono iscuri i Vi sipate novo, ono se neće posebno zagrejati (možda tek 10-tak cel.).
      Uspešnu nedelju Vam (takođe) želim.
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Steva, stvarno nisam sumnjao u pravilnost odluke oko API GL5, GL4, GL4+, GL4/GL5. Jer preporuka kod svih tih vozila (očigledno čak i kod Maree) je GL5, A Motul Gear 300 je GL4/GL5 (GL4+ ?). Tako da bi trebalo imati čak i nekoliko rezerve, a faktor sigurnosti je uvek preporučen. :) Dilema mi se pojavila tek nakon vašeg odgovora na moje drugo pitanje.
    Zabrinulo me to što je to 100% sintetika - ester. A čuo sam, da je klizavost mineralnih ulja ipak bolja. Naravno nisam znao da te razlike praktički nema, kada su u igri i aditivi.

    Ulje, koje je iscurilo iz Punta MK2 jasno se videlo, da je bilo jako tamno. Svakako sasvim "neatraktivno".. :D Šteta što nisam slikao. Možda još nije bilo odneto na deponiju, i u tom slučaju ću slikati usporedbu sa novim uljem. Znam samo, da Vi ne bi želeli imati takvo ulje u menjaču.

    A sada ono najvažnije pitanje - Dali menjač bolje i lepše radi. Da sam iskren, ne mogu to objektivno (100%) potvrditi. Svakako mi se čini, da ide lakše u brzinu, ali ni prije nije bilo problema kroz leto. Pravi odgovor budem dobio tek u zimi. Već je teško očekujem... ;)

    Ovde u SLO nekako važi pravilo, da su motorna i menjačka ulja od Motula najbolja što ima tržište. Bolje od Fuchs-a.
    Zbog toga sam i ja počeo u Mareu i VW Fox 1.4 (benzin) stavljati Motul 8100 X-cess, u Punta MK2 1.2 8V LPG Motul 8100 X-clean zbog ACEA C3, a Punto MK1 za sada ima Total Quartz 9000. Sledeći put veroatno bude Aral High Tronic. Sva ta ulja su viskoznosti 5W40, koja čini mi se je najbolji izbor za kontinentalnu klimu ovde. Za fiate veroatno mogao bi koristiti i ulje viskoznosti 10W40 ali razlika u ceni je samo oko 15%, tako da bi ušteda bila jako mala.
    Isto zbog reputacije Motula odlučio se za Gear 300.
    Pored toga, Selenia ulja čine mi se precenjeno i ništa posobno. Motul je ipak bolji, a i jeftiniji:
    http://www.olja.si/motul

    http://www.olja.si/selenia

    Srdačan pozdrav,
    Igor

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Motul zaista ima visoku reputaciju širom sveta (za Sloveniju znam). Ona je uglavnom zaslužena. Jedino (ponekad) cena može odbiti kupca (delimično je visoka i zbog jakog reklamiranja na moto GP trkama) ali na uljima (mazivima) ne treba štedeti (kao što znamo).
      Selenia su o.k. ulja ali im je cena (često) previsoka za standardan kvalitet.
      Naravno, za Fiat je uvek dobar izbor, ali svakako ne i jedini.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Gospodine Steva, puno Vam hvala na pomoći!

      Retki su takvi entuziasti kao Vi jeste.

      Pozdrav,
      Igor

      Избриши
  6. Poštovani gospodine Stevo,

    U planu mi je skora promena ulja u menjaču za Suzuki SX4 (1.6vvt 79kw) i preporuka po servisnoj knjižici je API GL-4 75w-90. U ponudi koju sam dobio od servisa bila su navedena neka API GL-5 (Febi Getribeoil, Eneos Premium Multi Gear itd) ulja koja sam odbacio jer sam naučio iz Vaših tekstova da ona ne bi bila odgovarajuća. Pored njih ponuđeno mi je i Motul Motylgear 75w90 koje je API GL-4/GL-5 standarda za koje nisam siguran da mogu da koristim pa mi treba Vaš savet. Sa obzirom na to da zamena ulja menjača nije česta stvar da bih razmišljao o uštedi želim da koristim neko od premium ulja a njih je (barem meni) teško naći u čistom API GL-4 standardu. Molim za malu pomoć, unapred zahvalan na odgovoru.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Probajte da iskoristite mogućnost on-line (ili makar preko mejla) narudžibne direktno kod uvoznika.
      Npr. Ravenol (Motogear SAE 75W-90 GL-4).
      ili Getriebeoel TSG SAE 75W-90 istog proizvođača.
      U krajnjem slučaju TDL ulja (API GL-3/4/5) kao što je Kroon SP 1011 ili Total TDl, pa na kraju i GL-4/5.
      "Čista" GL-5 ulja izbegavajte.
      Promena ulja je predviđena na 3 godine ili 45000km.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala puno gospodine Stevo na odgovoru, pokušaću da nabavim Ravenol ulje za zamenu, Vaši saveti su mi mnogo puta pomogli i u iste imam ogromno poverenje. No imam još jedno pitanje sada nakon što sam pogledao Ravenol ulja. Do sada sam koristio Eneos ulje za motor ali me interesuje da li je po Vašem mišljenju Ravenol kvalitetniji i da li bih mogao da predjem na njega, konkretno mislim na 5w-40 ulja. Imam neku zamisao da ne kažem maniju (koja možda i nije dobra) da mi u autu budu sva ulja to jest svi fluidi istog proizvodjača. Hvala još jednom i ne zamerite na dodatnom pitanju.

      Избриши
    3. Nije problem da u motoru bude jedan a u menjaču drugi brend ulja.
      Za menjač je više uslovljeno posebnim zahtevima.
      Eneos je odlično ulje, nema posebnog razloga da ga menjate (nije Ravenol bolji, tj. razlike su u nijansama).
      Ako baš želite "uniformisanje" nije ni to problem, Ravenol je o.k.
      Nekoliko 5W-40 ulja možete koristiti.
      Svako sa API SN je sigurno o.k.
      Pozdrav!

      Избриши