KVADRATURA KRUGA
Ovim tekstom zaokružujem celinu teme: Interval izmene – konačne granice.
Autor ovim ne želi da nagovara ili ohrabruje ljude da prekoračuju standardne intervale zamene ulja. Cilj je pre svega da se ukaže na nedoumice kada su u vremenskom intervalu prekorače pređeni km za 10% ili 15%. Ljudi su često u nedoumici da li da produže do cele godine. Takođe često u vremenskom periodu pređu znatno manje pa im se nameće pitanje mogu li malo (par meseci) produžiti isti.
Osim toga ljudi kojima motor standardno troši nešto više ulja (3-4dcl na 1000km) sa toliko dosipavanja imaju velike troškove i žele ih smanjiti. I na kraju neki ljudi čak dupliraju preporučeni interval zamene ulja i to rade uspešno godinama. Tekst treba da da neke smernice koliko je RAZUMNO prekoračiti fabrički interval ako se opravdano ili ne, iz bilo kog razloga prekoračuje. Najlakše je reći: prepolovite fabričku preporuku ili ne prelazite ni za 1km! Takve preporuke nisu uvek primenjive u praksi te je bolje znati dokle se može ići.
Malim skraćenjem fabričkih intervala zaista možete produžiti vek svom automobilu i to je i preporuka autora, međutim ukoliko prelazite 5, 10 ili 12k km godišnje to može da bude od sekundarnog značaja („stići i vratiti se sa meseca“).
This text completes the whole topic: Interval changes - final frontier.
Author does not want to persuade or encourage people to exceed standard oil-change intervals. Primary purpose is to indicate the confusion when in the time interval you exceeded mileage for 10% or 15%. People are often in doubt whether to extend to whole year (time interval). Also if the annual mileage is considerably low arising question is whether to exceed the time period to some extent (few months) or not.
People with engine which consumes more oil (3-4dcl for 1000km) by standard, with so top-up have high costs and want to reduce them.
Finally, some people even doubling the recommended oil change intervals and doing it successfully for years. The text should give some guidance for REASONABLY exceed the default interval whether is justified or not and for any reason for it. The easiest way is to say, go with half the factory recommendation or does not exceed it even for the 1km! Such recommendations are not always applicable in practice and it is better to know how far they can go.
Small (factory) interval shortening can actually prolong the life of the motor in your car and it is a recommendation. But if your annual mileage is 3000, 6000 or 7500 miles that may be of secondary importance ("go to the Moon and return from it").
Pre svega postoje razni uslovi vožnje te bi priča bila predugačka i preobimna. U tom smislu definisaće se tri tipa vožnje:
1) pretežno gradski – „gradska vožnja“ više od 60% vožnje u gradu uz kratke relacije.
2) „mešovita vožnja“ gde gradska (ili vangradska svejedno) vožnja obuhvata 40 do 60% pređenih km.
3) pretežna vožnja van grada – „vožnja van grada“, preko 60% uslovi van grada i srednje duge relacije.
Ekstremni slučajevi 1 i 3 su: isključivo gradska vožnja (90% u gradu) i „duge relacije“.
Prvi uslovi su po definiciji već teški uslovi vožnje i intervali izmene treba da budu u skladu sa proizvođačevim preporukama o tome. Uprošćeno može se uzeti polovina od onoga pod 2) ili čak i trećina. Duge relacije uz veći deo vožnje sa do „pola gasa“ su izuzetno povoljni uslovi za rad motora i dug vek motornog ulja, te ovakav tip vožnje dopušta i do 50% duže intervale izmene od onih „srednjih“ navedenih za uslove „mešovite vožnje“.
Idealan slučaj je da se 2-3 puta nedeljno voze relacije 200 do 300km u jednom pravcu, uz kratke pauze na 100 do 150km. I uz sve jednom u mesec dana bar 500km u jednom pravcu. Ovakvi uslovi su tipični sa poslovne potrebe i mogu da se jave kod raznih privrednih subjekata. Jedan od boljih primera su „brze pošte“ i uopšte pošte (ali vozila koja razvoze van grada) gde su tipične relacije od par stotina km dnevno, 5-6 puta nedeljno.
Prave „duge relacije“ su vezane za međunarodni transport i samim tim za komercijalna vozila što neće biti tema. Ipak mora se naglasiti da upravo ovakvi uslovi dozvoljavaju izmenu ulja na 100 ili 120k km, što je bar duplo nego da su oni mešoviti makar na istim vozilima.
No vratimo se automobilima.
I – Produženi intervali izmene – dve godine ili 30 do 50k km
1.1. Uslovi Zapadne Evrope
Ovde je najlakše: držite se propisanih intervala.
Ukoliko su uslovi gradske vožnje treba ode intervale skratiti sa 30k na 25k km, sa 40k km na 30k km i 50k km na 35k km.
Za mešovitu vožnju možete produžiti intervale ukoliko ih prelazite „tek za malo“. Otprilike svaki od pomenutih za po 5000km, što je kod dužih procentualno manje taman kako i treba.
Da duge relacije bi „prekoračenje“ moglo da bude i za 10k km.
Neke LL intervali od dve godine i 20 do 25k km se svode na jednogodišnje ili maksimalno na 18 meseci jer su u uslovima Zapadne Evrope ispunjavaju za vreme kraće od 2 godine, te bi svakih 75 ili 80% pređenih km u jednoj godini bez obzira na uslove oba intervala pretvorilo u menjajte ulje jednom godišnje.
1.2. Uslovi Jugoistočne Evrope
Ovako dugi intervali izmene su zaista visoki ciljevi čak i uz najbolje gorivo i održavanje (kao i puteva) te su apsolutno nepreporučljivi u lošijim uslovima vožnje.
Gradska vožnja bi morala da ostane na godišnjoj zameni ulja ili eventualno dvogodišnjoj uz pređenih max. 50% preporučenog intervala za Zapadnu Evropu.
Mešovita vožnja je od strane servisa već prepolovljena po pređenim km. Nije loše ostati pri tome ali naravno može i više. Obzirom na 2 godine vremenskog ograničenja ulje možete menjati na 60-70% od originalnih fabričkih preporuka, 20k km za 30k km, 25k km za 40k km i 30k km za 50k km.
Duge relacije (i pražljivo odabrane pumpe na kojima točite gorivo) daju mogućnost da se ide 70 do 85% od fabričke preporuke (veći procenat za apsolutno manje kilometara).
To znači: 25k km za 30k km, 30k km za 40k i 35k km za 50 hiljada km.
II – Produženi intervali 20 do 30k km, jednogodišnji
2.1. U uslovima Zapadne Evrope držite se onoga kako piše. Eventualno ukoliko baš vozite mnogo i uglavnom van grada možete produžiti iste za 5k km što je za 20k km, 25k km i 30k km, respektivno: 25%, 20% i 16,7%.
2.2. Uslovi Jugoistočne Evrope
Ograničenje u vremenskom intervalu obično je prvi uslov koji se ispuni te gledajte da ga ne premašite. U svakom slučaju to sigurno nećete raditi u garantnom roku.
Koliko smanjiti zadate intervale (20k km do 30k km)?
Za mešovitu vožnju za po 5k km. Za duge relacije uz TNG ili pažljivo birane pumpe gde se toči ED ili benzin možete se držati punih intervala kako je propisano. Za pretežno gradsku vožnju maksimalno: 12500km umesto 20k km, 15k km umesto 25k km i 20k km umesto 30k km.
Šta ukoliko ste u mešovitom režimu i ne prelazite prethodno navedene kilometraže?
Ukoliko ste daleko od njih, a niste u garantnom roku možete ići do nekih 15 meseci mada vam to jako komplikuje stvari. Možda da idete za klasu višu klasu ulja (ukoliko je i kada je moguće) pa da isterate i 18 meseci uz to da ne pređete 15k km do 25k km (za 20k km do 30k km „default“). Tricky bussiness.
2.3. Nestandardni produženi intervali
U ove spadaju neki Fiat-ovi od 20k km i 18meseci kao reprezentativan primer.
U uslovima Zapadne Evrope ne prelazite prvi uslov (pređeni km), drugi vam verovatno neće ni trebati pa ili menjate na godinu dana ili na 15 do 18 meseci ili čak i na 10.
U uslovima JIE (kako vam zvuči?) gde se manje vozi taman na 1,5 godine menjate uz uslov da ne pređete više od 17-18k km ili za puno grada 15k km. Ako baš vozite manje od 7500km u godini (drugi auto u kući, ili slabo idete van grada) terajte dve godine.
III – Standardni intervali izmene
Ovde bi trebalo da spadne i 20k km ili 1 godina ali to je prebačeno u prethodnu kategoriju.
U „standardnu“ bi ipak trebalo da spadaju intervali 10 do 15k km ili puna godina. Neki Crysler modeli imaju 12k km (7500 milja) a u USA mnogi automobili: 7500 milja ili 10k milja.
Šta ovde da se radi?
U dobrim uslovima zavisno od načina vožnje: ići punu kilotražu za grad ili 80% punog intervala, pun interval u kilometrima (miljama) ili do 20% više za mešovitu i 20-50% više za pretežno gradsku vožnju.
U uslovima lošijeg goriva, više prema gorivu. Za TNG (LPG) kao u boljim uslovima, za druga goriva: 60-75% grad, 80-100% mešovita vožnja i pun interval za duge relacije, ili do 20% više.
IV – Vremenski skraćeni intervali izmene i uopšte kratki intervali izmene
Tipično 10k km ili 6meseci kao i 7500km za godinu dana ili 6meseci.
Terajte kako je napisano u uslovima JIE a ako ste na zapadu (severu) terajte 20 do 33% više (12 ili 12,5k km prvi slučaj i 10k km drugi slučaj).
V – Veoma teški uslovi vožnje
Bez duge priče i velikih teorija, sve prethodno podelite sa dva. Čak i kada je 10k km/6 meseci pa ispadne 5000km/3meseca (Nissan Sunny Diesel) ili 7500km (hmmm ...) e ovo nemojte na manje od 5000km a 3 ili 6 meseci kako već „ćitap“ kaže.
Ovde nije kraj priče o intervalima zamene ulja ali jeste zaokružena celina na temu – how far can you go?
P.S.
Zemljotres
Iako na prvi pogled nema veze sa blogom i motornim uljima ne mogu a da ne pomenem jučerašnji zemljotres u okolini Kraljeva. Svako od nas ima prijatelja ili makar poznanika iz tog kraja. Čak i da nema nije bitno. Žalosno je što je dvoje ljudi izgubilo život u njemu. Nije zanemarljivo ni to što neki ljudi neće moći da koriste svoje kuće ili stanove.
Ovakvi potresi se događaju u deset godina ili više ali često budu dalje od velikih naselja. Tako da je neprijatan događaj slučaj koji se tek par puta dešava u toku jednog veka.
Podsećam ljude dobre volje da makar simboličnim prilogom pomognu ljudima u nevolji.
Zaista nemam informaciju kako to uraditi ali dovoljno je pratiti informativne medije.
Možete poslati SMS na 1003 važi za sve mreže.
ОдговориИзбриши50din. + porezi. Eto makar simboličnog načina da se pokaže dobra volja i makar malo pomogne.
Deluje kao kap u moru ipak ... ionako su okeani nastali od hiljadugodišnje kiše, kap po kap.
Zaista bi trebali pomoći tim ljudima, i gradu Kraljevu... Što se tiče teksta koji ste napisali meni je ostao malo konfuzan, mada, moram se ograditi da sam ga pročitao u priličnoj žurbi... I dalje sam fasciniran sa kakvom željom i voljom pišete tekstove...
ОдговориИзбришиP.S. Poslušao sam Vaš savet i ove zime sam sipao 5w-40 mobilovo ulje, sa namerom da pređem oko 15k km:)...
Srdačan pozdrav
Zaista je jedan od najnečitljivijih i najkomplikovanijih tekstova. Ipak mislim da je O.K.
ОдговориИзбришиDa sam razbijao u detalje tekst bi bio nekoliko puta duži.
Ne liči da će zima biti baš "najhladnija u hiljadu godina, kao što je bilo na TV-u i novinama" ali neće da škodi 5W-40, naprotiv!
JIE je JugoIstočna Evropa, ima malo podrazumevanja ali jeste najkraće moguće. Elem slobodno pitajte za detalje ako neki delovi nisu jasni.
Pozdrav!
P.S.
Tema jeste zaguljena pa zato i podnaslov "Kvadratura kruga" a to ne može biti pitko štivo.
Postovani,
ОдговориИзбришиServis na Stilu se priblizava (jos 800km), napokon cu sipati MaxLife! Jedva cekam kako ce se odraziti na potrosnju ulja...
Nazalost nisam uspeo da nabavim Valvolinovo SynPower TDL ulje za menjac posto trenutno nemaju na lageru... Ponovo sam obisao radnje u Somboru. Malo bih modifikovao onu staru pesmu "U tem Somboru, svega ima ulja nema, u tem Somboru" :)
Od Best Buy ulja sam vec odustao, nazalost nisam nasao ni jedno od onih koje ste preporucili (FAM Multihipo 75W-90 Sint i Prista Ultragear 75W-90 Synthetic).
Jedino sto sam danas nasao (a po meni bi i odgovaralo) je Castrol TAF-X 75W-90 (www.uleiauto.ro/phpeuri/oiluri/castrol/TAF-X.pdf) po ceni od 1400 din/l. Sta mislite o tom ulju?
P.S.
Obavezno cu javiti iskustva sa MaxLife-om!
Pozdrav!
Atila (kecskes80)
Za MaxLife, samo napred! Etalon u toj kategoriji ulja. Ako ništa drugo najduže su na tržištu.
ОдговориИзбришиSvega ima, ulja nema!
E šta si doživeo grade Sombore ...
Dobro, šta je tu je. Lepo mi jedan poznanik reče da samo 1, 2, ... i 5 imaš svuda ostalo nema i zato se slabo i prodaje! Trgovačka logika ali u Srbiji više nego igde O.K.
Castrol TAF-X 75W-90 je za vas (a i inače) veoma dobar izbor. Jako kvalitetno ulje za menjače, koje bi moglo da vam potraje "till the end of the life" (of your car).
Ipak cena je prava "sitnica".
Ulje koje ispunjava iste standarde i sličnog je kvaliteta (za vaš auto nebitne razlike) i košta tek 60% prethodnog je OMV SLY 75W-90, već dva puta spominjano u komentarima. Ako nema njega dobra su i njihovo: Unigear S 75W-90.
E sad, u Somboru nema OMV pumpi, a najbliže su u Subotici i Vrbasu (po nekih 50km oba, možda i malo više). Jedino da se prvo raspitate da ne idete džabe, a i "... do Soluna tri somuna".
Castrol je sigurno dobro ulje a cena obzirom na vreme izmene ipak prihvatljiva. A i na dohvat je ruke.
Da ne brišem komentar, "dobra su i njihova ..." pa jednina, hteo sam da predložim i čisto GL-4 i 75W-90 iako je više za komercijalna vozila pa odustao te zato nelogičnost u tekstu. Ako ne nađete nijedno od navedena 2 nećete ni treće pa nema vajde.
ОдговориИзбришиNije daleko ni Bačka Palanka da se usput kupi u Plattneru jedan Mobilube 1 SHC 75W-90 za cca 14 evra 1l koji takođe savršeno odgovara,kojem prednost dajem zbog višeg stepena pouzdanosti kad je u pitanju originalnost.Nažalost moramo i o tome razmišljati...inače origanal castrol je neprevaziđen...
ОдговориИзбришиKad "kristina990" kaže kao da sam i sam rekao u 99% slučajeva, osim kada toči gorivo ;-)
ОдговориИзбришиAko par dana ne odgovorim zbog obaveza možete se pouzdati u njegove preporuke.
Hvala,samo me hvali,a ti odmaraj;-),e nećemo tako kolega http://www.youtube.com/watch?v=Fq-gXsSkUgQ :-)
ОдговориИзбришиNemoj samo da gledaš sa tavana ... privati se i ti posla malo!
ОдговориИзбришиPokidah se od smeha gledajući ceo video.
Naravno mora se imati smisla za šalu i ne vezivati problem sa YouTuba za ove sa bloga, uostalom ... ne kartam se šaha, ... i ne radim u komunalnom ... I na kraju krajeva brži samo od njih! Mada bi se kod mnogih "uljara" načekali duže.
... E nema sirotinja za Mobil i Castol ... to imaju samo oni sa dvaes-pedeset hiljada plate, što bi rekao lik sa linka.
Nadam se da se niko nije uvredio (ja prvi nisam iako nisam baš lepo kao KOLEGA prošao).
Eto malo i šale, taman u zamršenom tekstu, gde ćeš bolje. A i sam sam se namestio ;-)
Poštovani Atila,
ОдговориИзбришиAko budete imali problem i sa nalaženjem OMV ili Mobil ulja evo još jednog alternativnog ulja:
MOL Hykomol Syntrans 75W-90 ili
MOL Hykomol Syntrans V 75W-90.
Dve modifikacije praktično istog ulja. Razlike su minimalne i za vaš slučaj nebitne. Ovo drugo sa V u nazivu ima i VW 501.50 i uopšte je slično OMV SLY.
Inače oba su sintetička API GL-4 nivoa kvaliteta.
Druge alterative (jeftinije ali uporedivog kvaliteta) su već otpale jer ih ne možete naći. Moguće da sam još neko prevideo ali uzevši u obzir i prethodnu prepisku gde su spomenuti: FAM, Lukoil i Prista (pa čak i Galax) ne vidim šta je od lako dostupnih a jeftinijih moguće naći kod nas.
Inače verovatno možete naći (ili ne) Shell ali tu je cena bliska Castrolu i Mobilu. Total je verovatno nešto jeftiniji ali i njega van velikih gradova nije uvek moguće naći itd.
Pozdrav!
Hvala lepo Stevo! Zamolicu prijatelja, koji cesto ide za NS, da mi kupi Mobilube 1 SHC 75W-90, a eventualno moze da pogleda usput i OMV u Vrbasu. Bojim se da Castrol koji sam nasao u SO nije original...
ОдговориИзбришиPozdrav!
Poštovani, pre dva meseca kupio sam Fiat Punto LPG i zadovoljan sam automobilom.Hteo bih da naspem vrhunsko ulje u motor ,a pritom mi nije važna Deltina garancija.Čuo sam da ne dozvoljavaju mušterijama da prisustvuju redovnom servisu,pa kako onda da znam da su stvarno zamenili ulje i filtere?
ОдговориИзбришиPročitao sam da Marly Zenox 0w40 potpuno eliminiše hladni start i smanjuje habanje za 65%,pa me zanima da li je to istina?Da li da koristim ovo ulje u svom motoru?
Takođe, koliko Mobil 1 New Life procentualno smanjuje habanje i da li potpuno eliminiše hladan start?
Unapred se zahvaljujem.
Mićo
Poštovani Mićo,
ОдговориИзбришиZadivljujuće je koliko se ljudi odriče garancije (ne samo Deltine) i to uglavnom zbog nerazumnih odluka servisa. A pride su skupi kao Đavo (bez navodnika).
To što ne dozvoljavaju nije čak ni po zakonu ali znamo već gde živimo. Naravno ne možete biti u zoni opasnosti i nekome stajati nad glavom ali da vam na poverenje (makar i pismeno) samo predadu auto, to samo ima kod nas i u Somaliji (možda, i to onom istočnom ocepljenom delu koji je siromašniji, mada bi i tamo to zvučalo kao vudu).
Šta je tu je. Zašto ipak ne iskoristite prvu godini i/ili prvi servis (15k km)?
Pa na njega tek ne odete pa izgubite garanciju.
Taman ćete dotle razraditi motor. Naravno ulje je još bolje promeniti na 10k km uz što bolji filter. Sada vam je u motoru Selenia 20k (najverovatnije iako bi mogli da sunu i Selenia Power GAs 5W-40).
Za Marly:
Malo bih sačekao sa Zenox-om, pa bar do 50k km ili ukoliko idete sa pravim sintetičkim uljima možda i malo više.
Potpuno eliminisati efekat hladnog starta nije baš skroz moguće ali ga je moguće minimalizovati umanjenjem njegovih efekata za nekoliko (pa i desetak) puta.
Smanjenje habanja od 65% u odnosu na šta?
To bi mogao da kažem za bilo koje kvalitetnije ulje. Smanjenje habanja od 50% u odnosu na 15W-40 API SF ili čak SG. Uviđate da ništa ne znači. Drugo, smanjenje habanja - čega?
Da li samo bregaste ili habanja sistema klip-cilindar (ili celog motora) i po kom standardu?
Ukoliko je toliko manje habanje u odnosu na zahteve API SL ili SM ili neki ACEA standard to već zvuči malo zasnovanije i deluje solidno.
Ipak i Motul kaže da 300V postiže i 83% bolji rezultat (manje habanje) od zahteva ACEA standarda (A3 ako se dobro sećam).
Naravno 300V nije za vaš automobil, a kao Racing ulje ima tu osobinu (smanjenje trenja i habanja) posebno naglašenu (ali i manje izbalansiranu formulaciju).
Tako da ne bih licitirao koliko M1 ili bilo koje drugo ulje smanjuje habanje (bez zvaničnog rezultata NEZAVISNE laboratorije) ili hladan start ali je to kod ulja koja ću navesti izuzetno izraženo i sigurno (bar) blizu Marly-a.
Upravo, odavno se spremam za nastavak (epopeje) "do meseca i nazad" samo sa aspekta korišćenja motornih ulja superiornog kvaliteta (i filtera).
Iako bi u obzir došlo bar desetak ulja (gde bi sigurno bio i Shell Ultra), suzio bih listu (izbor) na 5 ulja:
1) Mobil 1 New Life 0W-40
2) Motul X-cess (staro dobro i pogodno za TNG, full SAPS ali tek 1,09% sulf. pep.)
3) Motul Specific CNG/LPG 5W-40
4) Motul X-Clean 5W-40
5) Castrol EDGE Sport 0W-40
Otprilike po redu navođenja ali su razlike za konkretno Vaš automobil jako male. Motul jesu 5W-40 ulja ali kao full estarske sintetike nadoknađuju 0W svojim osobinama.
Zapravo umesto Edge Sport-a trebalo bi da bude EDGE 5W-40 ali ne TD nego bez te oznake (i ACEA A3/B4/C3) no kako je njega kod nas teže naći uleteo je Sport koji je malo "nepogodniji" (ali i dalje dovoljno pogodan za mesto na listi) za konkretno vaš automobil.
Dakle pre svega M1 i navedeni Motul-i.
Ukoliko vam je Shell omiljena marka ne libi te se da koristite Shell Helix Ultra 5W-40 koje je u klasi sa prethodnima (ali za nijansu ispod pre svega zbog osnove, III+).
Koristite što kvalitetniji filter (FRAM ili Knechte) za ulje kao i za vazduh i redovno menjajte obe vrste filtera.
Ulje menjajte na 15-18k km u mešovitoj vožnji, 10-12k km u pretežno (90%) gradskoj vožnji i 20 do 25k km (ostanite na 20k km za put na mesec i bar deo nazad) za veći deo otvorenog puta (duže relacije).
Pozdrav!
Ispravka!
ОдговориИзбришиEDGE Sport je ne samo 120% pogodan za vaš automobil i tamo gde je stavljen (mesto 5.) pri čemu je razlika u odnosu na no. 1 veoma mala pa se svodi na stvar ukusa (i poverenja u originalnost proizvoda).
Moram priznati da me je na sajtu Castrola u trenutku pisanja (pa svrnuo da proverim, bolje da nisam) zbunio nedostatak ACEA A3/B4. Ipak sam ostavio Edge. I bio sam u pravu.
Naravno ACEA C3 podrazumeva prethodno ali samo ako se radi o 2004. verziji. U slučaju ACEA 2008 to više nije slučaj. Pa sam se malo ogradio. Uvid u tehničku dokumentaciju Castrola je potvrdio da ovo ulje zapravo ima ACEA A3/B4.
Iako je prvenstveno namenjeno prerformansnim mašinama (preko 150ks) koje se vrte u visokim obrtajima, ima i dobra svojstva zaštite motora od habanja i minimizacije hladnog starta što ste naveli kao primarno poželjne osobine.
Motul-i to (da ponovim) postižu i 5W klasom jer su 100% estarske sintetike (osnova, bazno ulje). Mobil je poznat po smanjenju habanja i podmazivanjem od "okreta ključa".
Šta god da izaberete nećete pogrešiti. Jako je teško reći koje bi od ovih ulja (a moglo bi se dodati još par njih) bilo najbolje. To bi utvrdile tek analize ulja a možda ni one ne bi to uspele nedvosmisleno (mogao bi se tek na više vozila pokazati prosečno stanje).
Hvala najlepše!
ОдговориИзбришиMićo
imam Hyundai Accent 1.4 benzin, presao oko 300000 km... koristim Castrol Magnatec 5w40, znaci puna sintetika.. vozim pretezno gradom.. za ovo ulje interval zamjene je 15000 km, ali zastupnik je radi osiguranja garancije propisao 7500 km ili svakih 6 mjeseci... ovaj vremenski interval je istekao, ali sam sa ovim uljem presao tek oko 4000 km i malo mi je glupo da ga sad mijenjam, mada, kao sto rekoh, pretezno gradska voznja je u pitanju.. molio bih Vas za misljenje..
ОдговориИзбришиgreska, presao je samo 30 000km
ОдговориИзбришиGlupo ili ne, ako hoćete garanciju ulje menjajte kako je propisao zastupnik.
ОдговориИзбришиTo što sa životom nema veze, druga je stvar.
Vi bi trebali da menjate ulje na godinu dana.
Nemojte se praviti pametni jer ono što ste me pitali na drugom mestu nije razlog da ulje ne menjate i na 4000km (osim što je bacanje para).
Lično bih vam savetovao da (zapravo) pređete na 10W-40 (ako "bog i batina" drugačije ne zapoveda).
Lično sam dugo bio oduševljen garacnijama od 5, 7 ili 8 godina ali odavno nisam jer je to način da skuplje platite automobil. Ionako vam bilo šta potrošno ne priznaju a ako za 5 godina crkne bilo šta vitalno (motor, menjač) ionako vam garancija malo koristi (osim da vam to skarabudže i da prodate takav krš) jer to se ne dešava ni Zastavi iz najgorih godina proizvodnje a kamoli modernijim automobilima.
Za gradsku vožnju a tako nov motor je zapravo 5W- 30 ali je za tako malo km tek to bacanje para (inače bi za cca. 15000km godišnje bilo idealno).
Pozdrav!
Hvala Stevo!! I poslusacu vas ovo za godisnje mijenjanje, jer je ovo oko garancije po svaku cijenu, ocito kontraproduktivno... Samo ako moze jos 2 - 3 pitanja :) Preporucili ste mi 10w40, predpostavljam zbog rentabilnosti? Takodjer ste mi preporucili i 5w30, sto je vjerovatnije da cu usuti kad dodje vrijeme, jer kad je dobro ulje u pitanju, za cijenu ne pitam.. samo me zanima, kako se, obzirom na raspon viskoziteta, ulje gradacije 5w30, ponasa na visokim temperaturama, makar bilo i potpuno sinteticko (vjerovatno castrol edge), buduci da su nam ljeta takva da je moj komsija posadio palme pored vikendice :))) I jos nesto, prije neki dan sam u motor usuo liqui moly - jev aditiv "visco stabil", cisto da veze onu nesagorjelu, tesku frakciju benzina, koja razredjuje ulje i koliko - toliko povrati viskoznost.. kakvo je Vase misljenje o ovom aditivu? Hvala u naprijed :))
ОдговориИзбришиNemojte molim vas! (ako ćete izgubiti garanciju zbog toga, nije vredno osim ako već zbog drugih razloga niste na tako nešto se odlučili).
ОдговориИзбриши10W-40 zbog rentabilnosti, u pravu ste.
Ne fali ništa ni 5W-40 osim što je sam Hyundai naklonjen manje "razvučenim" uljima za šta (verovatno) ima neki razlog. Jedan od njih bi mogao (ali ne mora da znači) da bude i problem sa fuel dilution.
Ipak, ne verujem da je to toliko izraženo.
Što se "visco stabil" aditiva tiče on nije loš za svoju namenu ALI - vama to (nikako) ne treba.
Sličnan efekat (ali nekoliko puta manji) se dobija dolivanjem 5W-50 u 5W-30 ili 10W-60 u 10W-40 (15W-50 u 15W-40) no ni to vama ne treba (a i treba raditi obazrivo i više je za poseban tekst).
5W-30 ili 5W-40?
Klasičan pristup kaže da je 5W-30 za do +35°C ali kod novijih motora nije baš tako. Kod nekih je 5W-30 čak i za +45 cel. a kod većine do bar +40.
Tako da 5W-30 nije nešto od čega bi trabali bežati (treba doduše birati ulja manje isparljivosti i većeg "flash point"-a iako strogo gledano ovo drugo nije mnogo relevantno).
EDGE 5W-30 je više nego O.K. za Vas i za do +40°C.
Kako god, na vašem mestu bih pičio 15W-40 (ako rastu palme onda zimi nije ispod -10) i uživao sve prednosti velikog izbora i niskih cena. Naravno u API SL nivou. Smeta vam mineralna osnova? Ima i nekoliko PS ulja u ovoj viskoznosti ako je samo do toga.
Možda čak i 15/20W-50 ili (ajd' i ovo):
da ispoštujete vi lepo dve izmene godišnje pa leti 20W-50 a zimi ... 5W-30 ... i naravno, ovo je čista (finansijska) propast zbog malo pređenih km.
Ništa, vi lepo počnite više da vozite ... imate dobar automobil prosto je šteta da ostane neiskorišćen. Naravno, ovo je (polu)šaljivo, ne zamerite. Jednostavno ja sam skoro od onih "voli da vozi, da mu je gorivo jeftinije ne bi iz kola izlazio".
Pozdrav!
ajde da i ja dosolim - castrol edge sport 10w60, full sintetika, cjelogodisnji, i onda - nanisani i vozi :))) ... a garanciju sam odj.... sopstvenom odlukom :)HVALA!!!
ОдговориИзбришиPa sad ... mal(k)o radikalno (rešenje).
ИзбришиZnate već priču "svetu se ne može ugoditi".
Počelo se od "dvojica na jadnoj životinji" pa dok nisu nosili magarca (otac i sin).
I na kraju ... vratili se onom prvom.
I Hyundai zahtevima je (baš) teško ugoditi.
EDGE 5W-40 i ništa ne dirajte!!
Pozdrav!
ja uporan :)) .. spomenuste da Hyundai izbjegava "razvucena" ulja.. predpostavljam gradacijski razvucena? Rekoste da uzrok tome moze da bude fuel dilution efekat.. ali, zar i sva ostala "manje razvucena" ulja (5w30,10w40), nisu podlozna istom efektu? zbog razredjenja nesagorjelim benzinom, upravo sam i usuo "VISCO STABIL".. i jos jedno pitanje u vezi sa ovim aditivom - poslije odredjenog vremena ovih hladnoca, da li je dozvoljeno usuti u motor jos odredjenu kolicinu visco stabil - a, buduci da ce doci usljed brojnih hladnih startova do ponovnog razredjenja ulja teskim frakcijama goriva? dakle, zanima me samo obnova viskoziteta, a ne eventualno smanjenje potrosnje ulja, jer hyu. jos uvijek ne trosi ulje. pozz za sampiona :))))
ОдговориИзбришиMožda Hyu ima još neke razloge da gradacijski "razvučenija" (kao što su 5W-40/50) ne daje kao alternativna rešenja. Možda je motor "sklon" razbijanju polimera u većoj meri nego što je to kod drugih ali može biti i kombinacija razloga.
ОдговориИзбришиIpak, i pored toga, ne vidim da 5W-40 ulje ne može da ispuni svoj zadatak. Jeste da je 15W-40 fabrička preporuka za toplije klimatske oblasti (ali zbilja TOPLIJE) ALI ...
Čak i da jeste tako, za manje od 10k km godišnje i zamenu ulja na cca. 8000km neće doći do izražaja i više je kao pitalica za pred kraj servisnog intervala od 15000km.
Sintetička 5W-40 ulja imaju tek nešto više polimera od svoje 5W-30 "braće" ili čak 15W-40 mineralnih ulja i uglavnom mogu izaći na kraj i sa problemima koje sam (smo) spominjali.
"Visco Stabil" je još polimera u ionako veliki procenat njih ... u samom startu (pri promeni ulja) prilično loše rešenje. Eventualno nakon 1/2 ili 2/3 intervala promene ulja. Dva puta sipati ovaj aditiv mi se čini preteranim (čak i za 15000km) a svakako ne treba raditi to napamet.
Izguglajte najbližu laboratoriju koja radi analize ulja, napravite jednu nakon zamene ulja (bez dodatka aditiva) ili na 2/3 do 3/4 intervala zamene. Uradite samo viskoznost na 40 i 100°C. To će vas koštati svega cca. 5€ a trebaće vam oko 100ml uzorka (pitajte istu koja količina).
Tek ako se pokaže da se ulje "razredilo" moglo bi se ići na "Visco Stabil" ili da se promeni viskozna gradacija.
Veliki broj vlasnika Hynd. (iako procentualno ne impozantan) koristi 5W-40 bez nekih problema.
Teorijski 5W-50 ili 10W-60 bi takođe mogli biti izbor osim što oba nisu za "normalne" uslove vožnje i makar bi povećali potrošnju goriva (1-2%).
Manuo bi se sve teorije i "hrabro" koristio 5W-40 ili ako bi "pravu" sintetiku - čak 0W-40!
Zbog toplije klime ... sasvim dovoljno, za 8000km (ili tu negde) ne treba ni Visco Stabil niti bilo šta drugo!
Ako može 20W-50 može i 10W-60 a ako može 10/15W-40 može i 5W-50 i na kraju krajeva 5W-40 sigurno može!!
Ne opterećujte se razređenjem gorivom, "razbijanjem" polimera i ostalim stvarima, vozite i uživajte!
Čak i za kratke gradske relacije.
Uostalom šta vam se može desiti (u najgorem slučaju) sa 5W-40? Da pređe (uslovno) u 5W-30!
Što je (jel' te) dozvoljeno?!
Udri (sjajni) EDGE 5W-40 i ne razmišljaj mnogo!
Čak je i laboratorija uslovno spomenuta jer ne košta mnogo. Nije ni to neophodno, a jedan rezultat (kao i lasta što ne čini proleće) nije mnogo merodavan, neki "prelazni" bi vas još više pokolebao a čak ni pozitivni teško da bi Vas uverio.
Zbog toga ne vidim razlog da menjate dobro niti da sipate bilo kakav (dodatni) aditiv!
Nije od najmanjeg značaja da Hyund. namerno daje kao preporuku JEFTINIJA ulja a ne zato što su bolja od sintetičkih (uostalom većina 5W-30 jesu sintetička mada i tu verovatno misle na PS ulja).
Pozdrav!
jedno sam zaboravio reci - dok sam vozio peugeot 206 1.4 benz, izvukao sam pomocu sprice i nastavka nesto ulja iz kartera (oko 300 ml) i uzeo uzorak u epruvetu.. to ulje je bilo u motoru oko 2 mjeseca, i nakon samo dva mjeseca zimskih uslova voznje, bilo je kao voda.. u poredjenju sa svjezim uljem iz kantice, koje sam uzeo u drugu epruvetu... napominjem da je peugeot bio u tehnicki besprijekornom stanju, sa stabilnom radnom temperaturom.. eto zasto sam poceo upotrebljavati "visco stabil".. inace, radim u laboratoriji (biohemijskoj) ali nemam viskozimetar, jer to nije podrucje rada laboratorije, mada bih volio imati.. jos nesto, koliko sam vidio, "edge" u gradaciji 5w40 ima samo za diesel motore, smeta li ako ga stavim u benzinca (mislim zbog prisustva specificnih aditiva...) Hvala Stevo, namucih te :)
ОдговориИзбришиCatrol EDGE TD (bi trebalo da) je ACEA C3 pa problema nema!
ОдговориИзбришиNaravno, idealno je da koristite "non diesel" ulje, pa makar ne bilo Castrol ali to je baš cepidlačenje (akademska rasprava).
U 5W-40 imate jako veliki izbor, pa birajte ...
Pozdrav!
pravi OIL GURU :)) Hvala puno!!!
ОдговориИзбришиKojom je metodom zapravo potvrdjeno da je habanje motora najvece odmah poslije zamjene, po koncentraciji submikronskih metalnih cestica u ulju ili...? I jos nesto: predpostavimo da imamo izbor izmedju dva sinteticka motorna ulja istog proizvodjaca, i neka je jedno gradacije 5w30 a drugo 5w40... kod kojeg ce habanje poslije zamjene biti vece?
ОдговориИзбришиMoram da NAGLASIM:
ОдговориИзбришиHabanje motora NIJE najveće odmah po zameni ulja.
NIKAKO. Samo nije ni najmanje ili nije od većeg značaja.
Ovo sam iskazao u kontekstu da čestom zamenom ulja ne dobijate željeni efekat (duž vek motora, manje habanje) ako preterujete.
Jednostavno neki od aditiva (AW, detergenti ...) ne odrade svoj posao.
Habanje ne zavisi SAMO od viskoziteta. Nekako u USA to previše pojednostavljuju (kao i za ZDDP).
Habanje će posle zamene (i uopšte) VIŠE zavisiti od kvaliteta ulja, tako da 5W-30 često može bolje da zaštiti motor.
Ako bi cepidlačili ... verovatnije je da 5W-40 nešto bolje štiti motor (iste ili slične specifikacije).
Pitanja koja postavljate nisu YES/NO tipa.
Zavisi i od motora. Ako je motor novije generacije i nov (sa malo pređenih km) onda je prednost (čak) verovatno na strani 5W-30.
Ili tipičan primer vozila gde može od 0W-20 do 10W-40, tu izbor 5W-30 može (i po pravilu jeste) bolji od 5W-40.
Ne treba zaboraviti da viskoznije ulje stvara veće otpore te dok je motor u fabričkoj toleranciji (a ona mala) habanje će biti veće kod viskoznijeg ulja. Ovo pri radnoj temperaturi može i da se zanemari (hidrodinamičko podmazivanje) ali u gradskim uslovima neka razlika postoji.
Metodom rasklapanja motora je utvrđeno da promena na 5000km nije smanjila habanje motora u odnosu na 10 hiljada km ili 10k km u odnosu na 20k km (zavisno od vozila i testa).
Nemojte se opterećivati nečim što ili ne važi 100%, zavisi od mnogo faktora ili je jednostavno za akademsku raspravu te slabo primenjivo u praksi.
Naravno da je bolje ulje zameniti RANIJE nego kasnije, pa je 60-80% (od "propisanog" intervala zamene) pri normalnim a 40-50% teškim uslovima rada sve što treba ispoštovati.
Samom hemijskom analizom bi se zaključilo (čak) suprotno od navedenog ali analize treba znati tumačiti. Iako kazuju najviše čak i one mogu dati pogrešne zaključke.
Pozdrav!
Hvala jos jednom!
ИзбришиPitanje,
ОдговориИзбришиimam seat leona 1.6 benzin i pre godinu dana sam uradio servis (svećice, svi filteri, ulje Castrol 5.40) a prešao sam samo 3.000 km pa me zanima da li moram da radim servis ili mogu da "produžim" i koliko? U pitanju je gradska vožnja, 10 km na dan...
Hvala
Ulje i filter menjate na dve godine.
ОдговориИзбришиPonekad (jednom mesečno po pravilu) bi morali malo da "poterate" taj auto van grada, makar 20min. (30km) vožnje "u cugu".
Bez ovoga će vam ulje nakupiti vlagu, svećice naslage, akumulator će se prazniti (sve više), itd.
Filter vazduha i klime, kao i svećice menjajte na malo manje od km navedenih u uputstvu vozila pa možda i na pola od toga zbog vremenskog perioda (znači na 3 do 5 godina).
Hvala na odgovoru.
ИзбришиNisam još napomenuo da je 2007. godište i upravo prešao 60.000km, garažiran tako da je baš upakovan i čuvan...a slažem se da bi trebao malo da se "produva" povremeno.
E sad još jedno pitanje naknadno...radio sam tehnički za vikend i kažu da je ulje na minimumu.
A mislim da mi je majstor pri promeni pre godinu dana i rekao da tako treba...sad da li da dodam ulja ili ne (i koliko da bude nivo?) i da li mogu doliti to što mi je ostalo tada kada sam radio servis, znači stoji godinu dana u garaži na suvom, hladnom i tamnom mestu ali je otvorena flaša zavrnuta?
Hvala unapred
Ulje NE treba da bude na minimumu.
ИзбришиNaravno, dok god ne bude ispod nije štetno, naročito kada motor ne radi u teškim uslovima ali je uvek bolje da to bude bliže maksimumu (teorijski na max. ali u praksi nešto ispod). Recimo da bi za vaš slučaj idealno bilo da nivo ulja bude na sredini između min. i max.
Iako vozite u gradskim uslovima i kratke relacije. Par dl ulja manje neće mnogo brže zagrejati ulje, to je zabluda (naravno da hoće ali je razlika u 1-2km a u gradu ono neće postići pravu temperaturu ni posle 10km naročito zimi, pogledajte "10 najčešćih pitanja", ako se dobro sećam tamo sam pisao o tome a ima i na cbc forumu ... "šta ste se smrzli" - tema.
Možete doliti ulje od prošle godine jer ispunjava sve uslove da se može upotrebiti i posle godinu-dve ("u garaži na suvom, hladnom i tamnom mestu ali je otvorena flaša zavrnuta").
Da bi ste sa min. do sredine nivoa stigli treba vam oko pola litara ulja. Ipak krenite sa cca. 3dl pa proverite (možete i sledeći dan posle vožnje) možda ćete već biti na "sredini". Merite na ravnom mestu i pri istim uslovima (izjutra pri sličnoj temp. ili 5-10min. nakon gašenja motora, pri sličnoj zagrejanosti istog).
Pozdrav!
Hvala puno, pozdrav!
ОдговориИзбришиPozdrav Stevo! Poslije duzeg vremena, evo me ponovo sa jos jednim pitanjem.. Kupio sam prije neki dan Castrol Edge 5w30 da naspem u Hyundai (dok se jug i sjever maticne drzave, nisu porokali:)).. na ambalazi je godina proizvodnje 3/2011.. koliki moze biti rok trajanja ovog ulja? Pozzz
ОдговориИзбриши5 godina.
ИзбришиToga imaš i u tekstu ... (valjda) TOP 10 pitanja o motornim uljima.
Bar 3 godine su performanse identične novom, ako se čuva u idealnim uslovima.
Čak i posle 4-5 god. to je otprilike to.
Pošto se ne znaju uslovi skladištenja, naravno da je bolje kupovati što novije, ali dve godine je sasvim u redu, teško da je i pri blago lošijim uslovima skladištenja nešto loše moglo da se desi (i u motoru može toliko).
Pozdrav!
Pozdrav Stevo, koji interval zamjene ulja preporucujes za Passata 3, 1.8 sa plinom. Ulje koje koristim je Optima HC Power, godisnje prelazim oko 35 000 km i dosipam otprilike litar ulja na 7 000 km. Odnos vangradske i gradske voznje mi je otprilike 65-35 %. Hvala unaprijed!
ОдговориИзбриши...da dodam jos da je preporuceni fabricki interval 15 000 km.
ИзбришиAuto (motor) je star, ulje PS.
ИзбришиPreporučujem 3 izmene ulja godišnje (dve i treća završava godinu) na oko 12000km.
Možda i najbolje dve na po 12500km (±10%) pa ona zimska na oko 10.000km.
Inače bi za sličan slučaj gde je predviđena zamena na 15000km a motor ispod 100k km, pa još se koristi plin i više km van grada, i plus da se koristi neko sintetičko ulje (5W-40), moglo da se izgura i sa dve zamene.
Ne zaboravite da je oko 65-35 ono što fabrika inače uzima u obzir pri onih 15000km.
To što se doliva malo ulja nije strašno i pomoći će ali nedovoljno da bi se izguralo sa dve zamene. Ili da idete na 15000km bez obzira na godišnje doba.
Ipak, u principu se treba postepeno smanjivati servisni interval kod (iole) starijih vozila.
Recimo da je već idealno oko 10.000km (pa ono dolivanje i više vožnje van grada i plin, mogu malo to da prebace ali ne više od prve preporuke).
Naravno moguće je proći i sa dve zamene ali čak i kvalitetno PS ulje nije za više od 15000km (iako može da se "cedi") pa ...
Sintetika opet i nije neko rešenje (sa dve zamene bi došli bar na isto, a opet nije za više od 15000km a i potrošnja ulja bi mogla da poraste).
5W-50 bi tu možda pomoglo ali obrni-okreni opet ste na istom (još su skuplja od 5W-40).
Ionako mislim da bi 10W-40 verovatno optimalno rešenje (uz eventualno 15W-40/50 leti, API SL, PS).
Pozdrav!
Postovani
ОдговориИзбришиPozdrav,bas sam mislio pitati za Rowe ulja,kad procitah ovo iznad ..i jasno mi je!
E,sad,posto ne mogu naci Wolf ,da Vas pitam za Ulja Ardeca Sinth Pro 5w30
Ti je belgijsko ulje
Mada sam ga sretao i pod U.S.A
/Po nekim reklamama i takmicenjima/
A vidjen je i u Mongoliji(cudno)
Cena je povoljna,zaista
E,sad,posto bi se sipao u VW specifikacije 504.00
507.00,mozete li uporediti sa recimo:(poznatijim,zvucnijim,renomiranijim imenima):
Total Ineo longlife 5w30
Lukoil Genesis ll 5w30 Bixxol
Mol Dynamic Gold ll 5w30
Repsol Elite LL 5w30
Texaco Havoline Pro DS 5w30
Sta bi po Vama bio najbolji izbor ovih ulja,uloženo dobiveno?
(Koliko mi se čini,od ranije,mislim da preferirate ulja Total,Mol,i Lukoil)
Ili mozda Valvoline ,Texaco Havoline?!
Nadam se da nece biti problem preporuciti mozda po Vama najbolje od ovih
(Da neidemo na Castrol,Shell,Mobil 1)
Unapred zahvaljujem
Bojan
Poštovnani Bojane,
ОдговориИзбришиArdeca su bili trgovci i to je samo brend (ne verujem da proizvode svoja ulja). Kako je Belgija središte (uz Holandiju) proizvodnje maziva za celu Evropu (najveći broj blendara, uslovljeno i blizinom Roterdama (roterdamske luke)) sigurno je lako da nađu nekog od većeg porizvođača.
Mislim da nemaju zvanične Approval-e (možda i grešim ali obično bude tako) i to je glavna mana ali ne mora biti za diskvalifikaciju (jer je u suštini mala razlika ili je ulje identično nekom od imena koja ste naveli).
Sva navedena ulja su o.k. a kako nisam pratio cene u skorije vreme ne bih znao šta se najviše isplati. Mislim da su Total i Repsol nešto jeftiniji pa da se zato i isplate više od ostalih. MOL ima značajno učešće PAO baznih ulja pa možda i opravdava nešto veću cenu (btw. Total ima neki udeo istih, ali zavisi i od mesta proizvodnje jer postoji više vrsta TDS (PDS)).
Vidite šta je Vama najdostupnije (najlakše naći) i cenovno pogodno. Lično gotivim sve navedene brendove, tako da se ne bih odlučivao, osim što je Total u prednosti jer je najozbiljnije shvatio domaće tržište otvaranjem d.o.o. (makar trgovačkog tipa).
Najboljeg (verovatno) nema, kako su slična, kod nekog auta će se bolje "pokazati" (čitaj manje će ga trošiti) jedno a negde drugo, no razlike ne bi trebalo da budu primetne "na oko" (i "uho").
Pozdrav!
Samo da budem jasan, Ardeco je verovatno o.k. ali bih birao neko od posle navedenih (jednostavn ne volim koncept i to ti je).
ОдговориИзбришиPozz