Kao što sam već pomenuo, FAM je od teksta o njima preuredio svoj sajt koji je sada definitivno najbolji u Srbiji pa čak i okolini. Dizajnerski je bogatiji čak i od većih konkurenata (INA, Prista, MOL, OMV) što je za svaku pohvalu. Sam ulazak preko (inače solidne, mada ne toliko fensi) animacije je malo problematičan a po mišljenju autora dizajn, koji je principijalno O.K., nije dovoljno softificiran i atraktivan. Izbor boja prati liniju proizvoda ali je to moralo da bude diskretnije ili usklađenije jer centralna strana izgleda previše šareno.
Osim toga pozadina bi trebala da bude svetlija pogotovu što tekst nije crne boje te je kontrast loš što smanjuje čitljivost. I tekst je za jedan stepen manji od potrebnog pa iako svi savremeni browser-i to mogu da koriguju ipak je petljancija te eto još jednog sitnog propusta.
Najvažnije je da iako su modifikovali deo „pitanja i odgovori“ on je zapravo najslabija karika celog sajta. Primer je da ne znači uvek da je „bolje išta nego ništa“. Kako mnogi konkurenti (čak i veći) nemaju ovu rubliku zaista je trebalo uraditi je ambicioznije ili gubi smisao. Ovakva kakva je pre će podsetiti konkurenciju da to nema i da napravi bolju. Ipak kada je već tu lakše je naterati se da se poboljša. U sadašnjem obliku ne bi moglo da stoji čak ni „FAQ“ („NPP“ – najčešće postavljana pitanja) jer zapravo to i nisu (ko je pitao i koliko puta pa da se tako nazove, doduše srećom to nisu ni uradili). Dakle postojeći odgovori bi trebalo da se zovu (rublika unutar „pitanja i odgovori“) pitanja po izboru FAM-a ili tako nešto (uglavnom uvod u ovu rubliku). Trebalo bi da postoji obavezno NPP (FAQ) rublika koja bi zaista bila statistički određena, zatim „najznačajnija“ pitanja, i obavezno „najzanivljivija“. Naravno i rublika „sva ostala pitanja“ (može i lepše da se nazove).
Ovo naravno pre svega traži dobru TEHNIČKU PODRŠKU koja sigurno dobro radi posao za velike kupce ali koja definitivno za individualne ne postoji ili je rudimentarna. Pogotovu uzevši u obzir i istoriju (kada je FAM bio deo NIS-a) kada ste na bilo koje pitanje mogli i da se „žalite vodovodu“ možda bi vam pre odgovorili.
Svestan sam da bi ovo tražilo angažovanje NAJMANJE dva, idealno tri, veoma iskusna (samim tim i dobro plaćena) radnika (inženjera, jedan mašinac i jedan tehnolog ili dva tehnologa, ili jedan (hemijski) tehnolog i jedan hemičar (iz laboratorije) ili neka kombinacija).
Naravno „treći čovek“ ne bi morao da bude angažovan full time nego bi samo uskakao po potrebi (naročito hemičar iz laboratorije, koji bi i tamo radio svoj osnovni posao) a dok se tema ne zahuhta može se početi i sa jednim čovekom pa čak i to sa tek par sati angažovanja. U svakom slučaju odmah treba predvideti „full“ resurse a ne čekati da događaji preteknu situaciju na terenu. Ovako nešto imaju samo najveći (Mobil, Valvoline ... ) ali nije neizvodljivo. Učinak na marketing bi bio sigurno mnogo bolji nego da se isti novac uloži u reklamu. I da ne dužim (mogao bi bar još tri dana, ali ogladneću pre toga) ovo bi tek (morala) biti okosnica za još ambiciozniji projekat (kad mu vreme dođe) a to je WEB TV po uzoru na KROON koji to ima već neko vreme ili Liqui Moly koji to ima tek odskora.
Malo duži uvod ali smatram da ako sam već predstavio neku firmu i ako cenim neku firmu onda treba i malo kritike (u oba pogleda, pozitivnu a naročito negativnu) kao mali (ali značajan) doprinos (volonterski) naročito ako je kompanija sa domaćeg terena i jedina veća koja je još uvek većinski domaća. Naravno u kraćem obimu ide i za strane a u još većem u tekstu (ili seriji tekstova) o malim proizvođačima u Srbiji.
Na kraju ali nikako po značaju, da bi rublika dobila na popularnosti poželjno (obavezno) je uvesti „pitanje meseca“ za koje sledi nagrada u proizvodima proizvođača za jednu zamenu u automobilu po izboru nagrađenog (motorno ulje, antifriz, menjačko ulje, ATF, ...). Nije loše čak uz to imati i „pitanje nedelje“ gde bi nagrada bila simbolična i možda unapred definisana ali promenjiva zavisno od aktuelnosti perioda u kome se dodeljuje (sredstvo za čišćenje vetrobrana, kočiono ulje ili čak i litar nekog ulja, motornog ili menjačkog).
Da se vratimo osnovnoj temi. Šta je novo u FAM proizvodnom programu?
Prvo, osnovno i najvažnije dva supermoderna ulja. Ovo je zaista plus za ovog proizvođača jer iako trenutno potražnja (naročito za ono koje će biti drugo u predstavljanju) možda i nije velika, radi se o proizvodima za budućnost, predstavljenim baš na vreme (ili se već kasni bar godinu dana strogo gledavši). Osim toga ovakvi proizvodi podižu renome cele kompanije.
FENIX POWER 504/507 SAE 5W-30
Ovo je potpuno sintetičko motorno ulje, bazirano na mešavini III i IV grupe baznih ulja, koje pripada Low Ash i Mid SAPS kategoriji ulja. Primarni standard je već naveden u imenu a ovaj tip ulja je zaista pre svega beskompromisan u pitanju kvaliteta. Kao što sam više puta napomenuo ako iakada nameravate da za nešto stariji automobil (sa A3 ili B4 zahtevom) koji traži „četrdesetice“ zimi koristite 5W-30 koristite ovaj tip ulja, a ovo je tipično takvo.
Aditivi su zaista novije generacije i vrlo su efikasni. Sadrži i manji procenat modifikatora trenja što je zaista odlika vrhunskih ulja.
Interval izmene zavisi od vozila (motora) ali je tipično 30 do 40k km što u regionima sa lošijim gorivom ipak treba da bude 20 do 25k km ili tek maksimalno 80% od fabrički preporučenog, što uzevši da je standardima dozvoljen (preporučen) vremenski interval od dve godine ima veliki značaj.
Može se koristiti za TNG (izuzetno preporučljivo), benzin (naročito kvalitetniji benzini sa manje sumora, već za koji mesec, sa NIS-ovim skratite period izmene) i kod dizela ISKLJUČIVO Euro Dizel, ED5 ili minimum ED 4 (sumpora manje od 50ppm) ali uz skraćeni interval izmene.
Nivo kvaliteta:
ACEA A3/B4-04, VW 504.00/507.00, BMW LL-04, MB 229.51 i Porche C30.
Sve „krem“ od standarda. Naročito su zahtevni VW i MB ali i ostala dva ne zaostaju. Podsetimo se da VW 504 zamenjuje ranije 502 i 503.01 tako da je bolje koristiti ovo ulje kada se traže ti stariji zahtevi, naravno ukoliko vam budžet to dozvoljava.
Na prvi pogled deluje razočaravajuće i nelogično to da nije ispunjen ACEA A3/B4-08 već prethodni (stariji) standard istog nivoa, međutim morate „čitati između redova“ jer ACEA iz 2008. ima neke specifičnosti. Iako je za poseban tekst navešću samo tri najznačajnije:
- Viskoznost 5W-30 u principu (iako ne zabranjena) nije predviđena novim standardom,
- „08“ odrednica više forsira „performanse“ nego ekstremne ekološke zahteve te je bliža MB 229.5 nego MB 229.51. Ne zaboravite ovo su A i B a ne C specifikacije!!
- Verovatno najznačajniji pojedinačni faktor: TBN od min. 8 što ovo ulje NE ispunjava.
Tipične karakteristike:
Viskoznost na 40°C: 73mm2/s, na 100°C: 12,0mm2/s; Indeks viskoznosti: 161; tačka stinjavanja: −36°C; sulfatni pepeo: 0,6% i TBN: 5,9.
Vrednosti viskoznosti su jako dobre i jako bliske 5W-40 ili 0W-40. Kao što sam i ranije navodio mogli bi ovo ulje nazvati „5W-35“. Naravno da je uslovljeno zahtevima standarda ali samo dokazuje da se može koristiti i u vozilima iz devedesetih koja u principu traže 5W-40 ili 10W-40. Ind. Visk. je onako, baš idealan mada tipičan za 5W-30 klasu. Tačka tečenja nije baš vrhunska ali za kontinentalnu Evropu više nego zadovoljavajuća. Sulf. pepeo je zaista nizak a TBN supermoderan. Izgleda malo ali zasnovano. Zaista nije pogodno za loša goriva ali sa dobrim lako izgura 30k km. Ništa ne brinite uobičajeno je za najviše VW standarde.
Osim vozila VW grupe za koje je primarno namenjeno proizvođač navodi i niz drugih vozila te pogledajte na sajtu FAM-a detalje. U svakom slučaju ističe se pogodnost za vozila sa trospepenim katalizatorima ili sa DPF.
FENIX Energy PSA SAE 5W-30
Još jedno super moderno i vrhunsko ulje. Opet je u samom nazivu naznačena ciljna grupa i olakšan izbor kupcima. Ovo polako postaje ustaljena praksa na svetskom, a naročito evropskom, nivou. Pre svega je naglašena ekološka podobnost kao i prilagođenost smanjenju potrošnje goriva. Takođe je sintetičko motorno ulje, ali ne samo low Ash već i Low SAPS ulje. Međutim ovo je čisto HC ulje, verovatno bazirano čak na II+ grupi ili mešavini II (II+) i III bazne grupe. Bilo kako bilo, malo je manje kvalitetne osnove od prethodnog (nedostatak PAO osnove) a i aditivni su konvencionalniji iako moderni i kvalitetni.
Evidentno je pak da šire gledano spadaju u istu grupu jako modernih ulja vrhunskog kvaliteta.
Interval izmene je takođe prilagođen „produženim intervalima izmene“ tipično 30k km pa i do svih 40k km (dve godine) za zapadno evropske uslove.
Takođe traži moderna goriva ali je manje osetljivo na male varijacije u kvalitetu te odoleva čak i lošijim benzinima i manje kvalitetnom ED po Euro 4 normi a jednokratna dopuna sa Euro 3 („Eko 350“ ako ga uopšte ima) neće izbaciti isto iz koloseka mada je za motore (naročito sa DPF) prava pošast te se treba izbegavati. Ako se gleda samo kao ulje ono je zapravo idealno u uslovima promenjivog ali ED (E5) kvaliteta goriva. U starijim vozilima ovo ulje može da se koristi i uz lošiji dizel ali ne baš D2 ili uz jako kratke intervale izmene što ga čini neisplatljivim za tu namenu.
Nivo kvaliteta:
API SM/SL/CF, ACEA A5/B5-04, ACEA A1/B1-04, ACEA C2-08, PSA B71 2290.
Već liči „normalnije“ i manje fensi. Osim „štedljivih“ ACEA standarda tu je i C2 kao visoko ekološki standard koji forsira DPF i trostepene katalizatore u Euro 4 i 5 motorima.
Tipične karakteristike:
Viskoznost na 40°C: 57,9mm2/s, na 100°C: 10,1mm2/s; Indeks viskoznosti: 163; tačka stinjavanja: −39°C; sulfatni pepeo: 0,8% i TBN: 7,6.
Malo manji viskozitet u odnosu na prethodno. Tipično je SAE 30 ulje, čak više naginje SAE 20 standardu. Sve u skladu sa „Energy Saving“ konceptom. Tačka tečenja tipična za 5W-30 ulja HC osnove. Vrednost TBN-a je moderna ali solidno visoka i ljudima koji ovome daju veliki značaj uliva više poverenja nego vrednosti od 6 ili manje. U svakom slučaju bez ovoga teško da bi neko upotrebio kod vozila sa ACEA A1 ili B1 zahtevom (malo stariji ali ovovekovni Ford-ovi). Navedeni sadržaj sulfatnog pepela je moguća greška jer je 0,8% max. zahtev za C3 standard te bi ovde trebala da bude 0,6% ili manje, mada je samo C1 isključiv da je granica 0,5% dok čak i C2 toleriše do 0,8% što bi bilo na samoj granici zahteva standarda. Ako nije greška ulje je zapravo na granici Low i Mid SAPS ulja.
Preporuka je prvenstveno za vozila PSA grupacije (Peugeot i Citroen) za moderne motore sa trostepenim katalizatorom ili kod dizela sa prečistačem čađi (Diesel Particulate Filter).
Uz ACEA A1 i B1 ide i upozorenje koje i sam FAM daje: pogledati servisnu knjižicu jer nije pogodno za sve motore. Kao što je par puta spomenuto (ali nikada dovoljno opreza): upotreba ovog tipa ulja kod motora koji zahtevaju visoke HTHS vrednosti može u dužem periodu i u težim uslovima (režimima) vožnje da dovede i do velikih kvarova na njima.
FENIX UNIVERZAL je već obrađen a i u to vreme je postojala S vrzija koja se razlikuje po tome da je namenjena starijem voznom parku. U odnosu na Univerzal, Univerzal S ima nešto manju viskoznost (za istu klasu, 15W-40 ili 20W-50), manji TBN (9 u odnosu na 11) i nešto manje sulfatnog pepela (kao i aditiva). Naravno i ispunjene su i niže (API) norme kvaliteta.
Ovde bi kao novinu trebalo navesti Fenix Univerzal S 20W-60 koja u osnovnoj liniji ne postoji.
Nivo kvaliteta: API CF/CD/SF, MIL-L-2104D i MIL-L-46152B kao i MB 227.1 što je u skladu sa namenom ulja. A namenjeno je za starije konstrukcije dizel i benzinskih motora građevinskih mašina, poljoprivrednih i stacionarnih motora. Naročito za već pohabane motore koji troše više ulja.
Tipične karakteristike:
Specifična gustina: 0,90kg/dm3, viskoznost na 40°C: 225mm2/s, na 100°C: 24mm2/s; Indeks viskoznosti: 120; tačka stinjavanja: −27°C; sulfatni pepeo: 1,4% i TBN: 9.
Ovo ulje može i u motore putničkih automobila starije generacije koji su pred generalnu opravku i troše mnogo ulja.
Ovde samo da spomenem „Motor Oil“ 15W-40 i 20W-50 koje je slične namene kao Univerzal S serija ali toliko namenjeno za „velike potrošače“ da ga nema u litarskom pakovanju nego je minimalno 10lit. i svakako nepodesno za automobile.
I na kraju treba pomenuti još jednu novinu u vidu ulja Fenix Super Plus 15W-40. Naravno jako je slično Fenix Super-u od kojeg je za nijansu bolje.
Vredno je pomenuti samo razlike:
Prvo i osnovno su standardi. Plus verzija (osim API SJ, CF i CF-4) ima i API CG-4, takođe ima i ACEA E3 u odnosu na standard verziju koja ima ACEA E2-02. Glavna novina po pitanju standarda je ipak MAN M3275 u odnosu na stariji MAN 271. I na kraju Plus ima i VW 505.00 dok standardni Super nema.
U pogledu karakteristika sličnost je ogromna. Puno im je osobina identično uključivši i odličnu tačku stinjavanja od −33°C. Neznatne su razlike u viskozitetu na 40 i 100 cel.
Indeks viskoznosti kod Super Plus je 138 dok je kod Super-a 135 mada nije od većeg značaja.
TBN je 9 u odnosu na 8, takođe ne odveć superiorno ali jeste bolje jer pruža veću marginu sigurnosti prilikom duže upotrebe.
Kvalitet je neznatno viši taman da opravda i malu razliku u ceni. Potpuno je svejedno koje ulje koristite u slučajevima da Super zadovoljava vaše potrebe a mogu se međusobno i mešati. Naravno ukoliko vaš motor zahteva API CG-4 ili MAN M3275 dileme nema, za to je namenjen Super Plus.
Toliko u promenama u poslednjih godinu dana (od prvo objavljenog teksta o FAM-u).
Kao domaći proizvođač dobio je prednost a sličan (sa dopunama) će ići i za INA-u.
Prista koja ide između je poseban slučaj zbog velike razlike u postojećem i prikazanom asortimanu te traži praktično celokupan tekst iznova. Više ima novina nego predstavljenih ulja a i ima i izmena u ponuđenim viskozitetima u pojedinim serijama.
Prvo da izrazim zadovoljstvo povećanjem prijavljenih čitaoca ("pratioci", kakav ružan izraz).
ОдговориИзбришиHvala svima!
Malo sam i ja (nenamerno) doprineo tome. Evo kratke priče o tome:
Nisam postao egocentričan ali ako vidite moje ime u "čitaocima" ("pratiocima") to je iz razloga što bloger nije baš savršen sistem (mada ga obožavam 120%) a i google može ako ne da napravi grešku onda zbuni svoje korisnike.
Pokušao sam da pratim blog jednog od čitaoca (preko google connect) pa (pošto zapravo on nije imao blog nego samo mejl adresu) sam upao u "petlju" (nije baš vrzino kolo ili Vicious circle ali u trenutku sam baš tako doživeo) pa sam se prijavio na sopstveni blog.
No ništa strašno. Sad malo lakše shvatam ljude koji su imali probleme. Probajte. Ako ništa nađite nekog iz generacije koja je rasla uz internet i stvar je sređena.
Inače, kad smo već kod "registracije", nakon prijave tako izuzetnog čoveka kakav je Isak Jovanović ne mogu a da ne pitam (sve ostale neprijavljene čitaoce):
ОдговориИзбришиŠta čekate?
Dragi g.Stevo,pozdrav od i dalje anonimnog Srdjana.Zeleo sam da se ovaj put oglasim kao prijavljen ali,zahvaljujuci Vama to jos ne cinim-o.
ОдговориИзбришиPotpuno se slazem da treba da se prijavimo i cak sam u tom smislu "inficirao" nekoliko svojih prijatelja,ne bi smo li skorasnjom prijavom dali dopinos brojnosti na nasem blogu.
Takodje je razumljiva Vasa zelja da nas se sto vise prijavi.Potpuno bih razumeo i eventualni finansijski interes koji ce te ili bi ste time ostvarili,ako ne sad ono u perspektivi.I to zasluzujete,kao i svu nasu podrsku i pohvale.
Medjutim,pomalo pocinje da smeta Vase na momente agresivno forsiranje prijavljivanja.Vec nam je to stavljeno vise puta do znanja i svi koji zelimo prijavicemo se i nema potrebe da se insistira toliko,ponekad i na nacin,koji Vama ne prilici.Jer,postaje kontraproduktivno.Vrhunac,u tom smislu,je jutrosnja podela citaoca na "izuzetnog" g.Isaka i "sve ostale...".Na osnovu toga namece se zakljucak da smo mi ostali neizuzetni,tj. nizeg ranga,tj. manje vredni.Mozda medju ostalim citaocima ima mnogo izuzetnijih po raznim osnovama?Znaci li to da svi treba da napisemo svoje funkcije,titule,zvanja,zanimanja pa ce da se napravi top lista "izuzetnosti"?
Ako jedan "izuzetan" citalac vredi za 10 ili 100 "ostalih",onda nema potrebe da se prijavljujemo.Dovoljno je 5-6 takvih da zameni 500-600 "ostalih".Mada,mislim da na blogu svako clanstvo nosi istu tezinu u kvantitativnom smislu.Onda je bolje da uvedete,ako je moguce, softverski obaveznu registraciju i da izbegnemo ovakve prozivke.Takodje javno predstavljanje pojedinaca koji se profesionalno bave distribucijom pojedinih ulja moze da lici na tihi marketing i dovede u pitanje objektivnost bloga ubuduce.
Sve ovo napisao sam u najboljoj nameri.Srdacan pozdrav od Srdjana.
Poštovani Srđane,
ОдговориИзбришиPotpuno ste u pravu.
Zaista sam pomalo dosadan. Neću više. Ponelo me je to što sam u neočekivanom trenutku dobio 3 prijave u jednom danu i to baš kada nije bilo nekog vidljivog razloga.
Naravno nisam trebao po 10x da se ponavljam te se izvinjavam.
Uostalom (iako uslovna) greška forsiranja toga je bila Aleksandrov odlazak sa bloga pa mi još samo fali da tako IZUZETAN čitalac kao Vi ode.
Mala nervoza iz sasvim drugih razloga. Zaista malo je blogova koji imaju 100 i više čitalaca ali zaista mi to nije primarno. Više je pokušaj (pa makar i kontraproduktivan) koliko su ljudi spremni za malu žrtvu naspram velike. Kao što vidimo i nisu. No na fejsu će se okačiti nekome sa TV-a na hiljade, no to je već potuno druga tema i da sam hteo popularnost bavio bih se estradom a ne uljima, tricama i kučinama.
Ipak moram da vas ispravim u dve stvari u kojima se u pravu ako strogo gledate a posledica su samo NEPRECIZNOSTI autora.
Finansijski efekat svega ovoga nemam u planu bar u narednih 5 godina ako ikad a plan je bio NIKAD. No nikad ne reci nikad pa neću da budem decidan.
Izuzetan je svaki čitalac a zapravo sam samo hteo reći da treba izuzetna hrabrost ili iskrenost da bi se neko ko je vlasnik kompanije (i ne tako male) koja je zastupnik velikog i renomiranog svetskog proizvođača da se tako direktno javi i još registruje. U tom smislu mi je to izuzetan GEST (potez) pri čemu nisam hteo da dam značaj čoveku koga cenim ali zapravo ne poznajem.
Cenim svakog ko je posetio sajt ali ako nije postavio pitanje ili se registrovao ostao je autoru stran i sigurno nepoznat. Vi ste Srđane već odavno uzeli učešće a i hvala vam na iskrenosti i kritici (konačno i negativnoj, što naročito cenim). Nije bilo želje za provokacijom a sada baš tako izgleda.
O.K. ne moramo da zaoštravamo ja se još jednom IZVINJAVAM u smislu da se zaista moglo shvatiti onako kako ste i vi pa su prošla dva posta promašena skroz.
Ima i drugi deo.
Morate razumeti i položaj autora. Milan iz Bgd. mi je već naglasio da će doći dan zasićenja i da postoji opasnost da blog naglo ili tiho (svejedno) zamre posle tolikog truda. Predložio je (naravno) pisanje knjige.
ОдговориИзбришиMožda podsvesno sam i testirao mogućnost tako nečega. Po tome koliko ima prijavljenih čitalaca izgledi da će izdavač (neki, bilo koji) prihvatiti izdavanje su jako mali. Džaba solidni i autoru dragi rezultati o posećenosti bloga što bi dokazalo interesovanje solidnog broja čitalaca ali ne i želju da kupe materijal sličnog sadržaja.
Inače Milan je 7. ili 8. koji mi je ovo predložio ali je bio najjači u objašnjenju.
Tihi marketing? ... ne mogu a da ne kažem da OPASNOST POSTOJI.
Ipak, samo par naznaka:
U tekstu o Statoil-u dozvolio sam da se ostave podaci uzvoznika iako nije na listi distributera Statoil-a. Pre 2010. ostavio sam post radnika Lukoil-a, ... Plattner mi se neće javiti još hiljadu godina iako "turski Mobil" branim više od njih samih (zapravo tu činjenicu nigde i ne pominju) ...
Jedna firma o kojoj sam jako afirmativno pisao i gde bar nekoliko ljudi iz nje čita moje tekstove ne da se nije oglasila nego ni mejlom ... par firmi kojima sam prodao (indirektno) ulja bar kao nekoliko njihovih prodavaca su ignorisale svaki kontakt samnom iako ništa eksplicitno nisam tražio (informacije i jedared, eventualno, jednu analizu NJIHOVOG ulja) ... ITD.
Arogantnost izvesnih medijskih krugova je fascinantna. Inače za gomilu pogrešnih informacija nisu ni okom trepnuli, niti će ikada ...
Mogao bih 2 dana ali nije to poenta.
Ipak morao sam da dam uvod u to da kada se neko dobrovoljno javi, čak i uz činjenicu da i pored pohvala na račun kvaliteta, generalni stav (autora) je uvek bio da su ta ulja preskupa, nedovoljno isplativa i da čak lošije ulje (skoro i za klasu) za normalnu upotrebu može da se poredi sa njihovim i još koješta, onda to treba nekako ceniti.
Uzgred kvalitet koji nikada nije bio cenjen na tržištu Srbije, u doba ove krize je sve manje na ceni a mitovi (i pored bloga i nekoliko foruma) rastu kao pečurke posle kiše i gde onaj koji vas prevari dobija pohvale, novac i sve ostalo a onaj koji govori istinu (bar kako je on vidi) ne dobija ništa (ili konačno bar kritiku, koja će pomoći da se osvesti malo).
I na kraju ali ne i po značaju:
primetili ste da o uljima za KOMERCIJALNA vozila ne pišem. A zapravo je mnogo lakše i korisnije nego pisati o onima za automobile. Ali to su kako im samo ime kaže KOMERCIJALNA vozila te to i treba komercijalizovati. No ima budala koje su i to radile fraj (odgovori na pitanja) a to niko ne radi fraj.
Kao što mi reče jedan prijatelj:
Koliko si radnih sati do sada utrošio?
Nekih 2000 radnih sati. Da si radio negde u opštini zaradio bi 10 soma evra (bruto) ili blizu toga (10-to mesečna plata) pa još da si inspektor i da si uzimao mito još toliko.
Na to sam mu odgovorio: a koliko bi zaradio kao advokat? Par miliona dinara (više desetina hiljada evra) ali oni su za PDV napravili revoluciju.
Ljudi tehničke struke se ne drže toliko zajedno, zato i nemaju. I zato je svako ko ceni tehniku iznad banalnih stvari koje se (debelo) naplaćuju zapravo jako poželjan.
Ne znam da li sam jasan? Pare su tek na drugom mestu u prethodnom paragrafu. Koliko sam trenutaka koji vrede više od novca izgubio. Porodica je no. 1 a ja sam je žrtvovao, radi čega?
Čitalaca. Samo tako može da se tumači. Jedan jedini dinar ali zaista 0,00 nisam od svega ovoga uzeo čak sam do sada (ako ćemo o novcu) potrošio nekih 10-tak hiljada direktno (analize, putovanja) i indirektno (za ADSL koji mi bez ovoga ne bi bio neophodan, umeo sam da preživim i sa par sati interneta nedeljno na dial-up priključku, to je pravo merilo mog standarda).
I ... krajnje vreme mi je da prvo nađem dobar posao ... blog će nastaviti da živi jer nije napravljen iz materijalnih pobuda niti da se pravim pametan. Dugo sam zazirao od kritika stručne javnosti a vremenom sam skapirao da se ne oglašavaju jer zapravo nemaju mnogo šta da kažu, odavno su prevaziđeni ...
No i to je sasvim druga tema.
Morate razumeti i položaj autora. Milan iz Bgd. mi je već naglasio da će doći dan zasićenja i da postoji opasnost da blog naglo ili tiho (svejedno) zamre posle tolikog truda. Predložio je (naravno) pisanje knjige.
ОдговориИзбришиMožda podsvesno sam i testirao mogućnost tako nečega. Po tome koliko ima prijavljenih čitalaca izgledi da će izdavač (neki, bilo koji) prihvatiti izdavanje su jako mali. Džaba solidni i autoru dragi rezultati o posećenosti bloga što bi dokazalo interesovanje solidnog broja čitalaca ali ne i želju da kupe materijal sličnog sadržaja.
Inače Milan je 7. ili 8. koji mi je ovo predložio ali je bio najjači u objašnjenju.
Tihi marketing? ... ne mogu a da ne kažem da OPASNOST POSTOJI.
Ipak, samo par naznaka:
U tekstu o Statoil-u dozvolio sam da se ostave podaci uzvoznika iako nije na listi distributera Statoil-a. Pre 2010. ostavio sam post radnika Lukoil-a, ... Plattner mi se neće javiti još hiljadu godina iako "turski Mobil" branim više od njih samih (zapravo tu činjenicu nigde i ne pominju) ...
Jedna firma o kojoj sam jako afirmativno pisao i gde bar nekoliko ljudi iz nje čita moje tekstove ne da se nije oglasila nego ni mejlom ... par firmi kojima sam prodao (indirektno) ulja bar kao nekoliko njihovih prodavaca su ignorisale svaki kontakt samnom iako ništa eksplicitno nisam tražio (informacije i jedared, eventualno, jednu analizu NJIHOVOG ulja) ... ITD.
Arogantnost izvesnih medijskih krugova je fascinantna. Inače za gomilu pogrešnih informacija nisu ni okom trepnuli, niti će ikada ...
Mogao bih 2 dana ali nije to poenta.
Ipak morao sam da dam uvod u to da kada se neko dobrovoljno javi, čak i uz činjenicu da i pored pohvala na račun kvaliteta, generalni stav (autora) je uvek bio da su ta ulja preskupa, nedovoljno isplativa i da čak lošije ulje (skoro i za klasu) za normalnu upotrebu može da se poredi sa njihovim i još koješta, onda to treba nekako ceniti.
Uzgred kvalitet koji nikada nije bio cenjen na tržištu Srbije, u doba ove krize je sve manje na ceni a mitovi (i pored bloga i nekoliko foruma) rastu kao pečurke posle kiše i gde onaj koji vas prevari dobija pohvale, novac i sve ostalo a onaj koji govori istinu (bar kako je on vidi) ne dobija ništa (ili konačno bar kritiku, koja će pomoći da se osvesti malo).
I na kraju ali ne i po značaju:
primetili ste da o uljima za KOMERCIJALNA vozila ne pišem. A zapravo je mnogo lakše i korisnije nego pisati o onima za automobile. Ali to su kako im samo ime kaže KOMERCIJALNA vozila te to i treba komercijalizovati. No ima budala koje su i to radile fraj (odgovori na pitanja) a to niko ne radi fraj.
Kao što mi reče jedan prijatelj:
Koliko si radnih sati do sada utrošio?
Nekih 2000 radnih sati. Da si radio negde u opštini zaradio bi 10 soma evra (bruto) ili blizu toga (10-to mesečna plata) pa još da si inspektor i da si uzimao mito još toliko.
Na to sam mu odgovorio: a koliko bi zaradio kao advokat? Par miliona dinara (više desetina hiljada evra) ali oni su za PDV napravili revoluciju.
Ljudi tehničke struke se ne drže toliko zajedno, zato i nemaju. I zato je svako ko ceni tehniku iznad banalnih stvari koje se (debelo) naplaćuju zapravo jako poželjan.
Ne znam da li sam jasan? Pare su tek na drugom mestu u prethodnom paragrafu. Koliko sam trenutaka koji vrede više od novca izgubio. Porodica je no. 1 a ja sam je žrtvovao, radi čega?
Čitalaca. Samo tako može da se tumači. Jedan jedini dinar ali zaista 0,00 nisam od svega ovoga uzeo čak sam do sada (ako ćemo o novcu) potrošio nekih 10-tak hiljada direktno (analize, putovanja) i indirektno (za ADSL koji mi bez ovoga ne bi bio neophodan, umeo sam da preživim i sa par sati interneta nedeljno na dial-up priključku, to je pravo merilo mog standarda).
I ... krajnje vreme mi je da prvo nađem dobar posao ... blog će nastaviti da živi jer nije napravljen iz materijalnih pobuda niti da se pravim pametan. Dugo sam zazirao od kritika stručne javnosti a vremenom sam skapirao da se ne oglašavaju jer zapravo nemaju mnogo šta da kažu, odavno su prevaziđeni ...
No i to je sasvim druga tema.
Morate razumeti i položaj autora. Milan iz Bgd. mi je već naglasio da će doći dan zasićenja i da postoji opasnost da blog naglo ili tiho (svejedno) zamre posle tolikog truda. Predložio je (naravno) pisanje knjige.
ОдговориИзбришиMožda podsvesno sam i testirao mogućnost tako nečega. Po tome koliko ima prijavljenih čitalaca izgledi da će izdavač (neki, bilo koji) prihvatiti izdavanje su jako mali. Džaba solidni i autoru dragi rezultati o posećenosti bloga što bi dokazalo interesovanje solidnog broja čitalaca ali ne i želju da kupe materijal sličnog sadržaja.
Inače Milan je 7. ili 8. koji mi je ovo predložio ali je bio najjači u objašnjenju.
Tihi marketing? ... ne mogu a da ne kažem da OPASNOST POSTOJI.
Ipak, samo par naznaka:
U tekstu o Statoil-u dozvolio sam da se ostave podaci uzvoznika iako nije na listi distributera Statoil-a. Pre 2010. ostavio sam post radnika Lukoil-a, ... Plattner mi se neće javiti još hiljadu godina iako "turski Mobil" branim više od njih samih (zapravo tu činjenicu nigde i ne pominju) ...
Jedna firma o kojoj sam jako afirmativno pisao i gde bar nekoliko ljudi iz nje čita moje tekstove ne da se nije oglasila nego ni mejlom ... par firmi kojima sam prodao (indirektno) ulja bar kao nekoliko njihovih prodavaca su ignorisale svaki kontakt samnom iako ništa eksplicitno nisam tražio (informacije i jedared, eventualno, jednu analizu NJIHOVOG ulja) ... ITD.
Arogantnost izvesnih medijskih krugova je fascinantna. Inače za gomilu pogrešnih informacija nisu ni okom trepnuli, niti će ikada ...
Mogao bih 2 dana ali nije to poenta.
Ipak morao sam da dam uvod u to da kada se neko dobrovoljno javi, čak i uz činjenicu da i pored pohvala na račun kvaliteta, generalni stav (autora) je uvek bio da su ta ulja preskupa, nedovoljno isplativa i da čak lošije ulje (skoro i za klasu) za normalnu upotrebu može da se poredi sa njihovim i još koješta, onda to treba nekako ceniti.
Uzgred kvalitet koji nikada nije bio cenjen na tržištu Srbije, u doba ove krize je sve manje na ceni a mitovi (i pored bloga i nekoliko foruma) rastu kao pečurke posle kiše i gde onaj koji vas prevari dobija pohvale, novac i sve ostalo a onaj koji govori istinu (bar kako je on vidi) ne dobija ništa (ili konačno bar kritiku, koja će pomoći da se osvesti malo).
I na kraju ali ne i po značaju:
primetili ste da o uljima za KOMERCIJALNA vozila ne pišem. A zapravo je mnogo lakše i korisnije nego pisati o onima za automobile. Ali to su kako im samo ime kaže KOMERCIJALNA vozila te to i treba komercijalizovati. No ima budala koje su i to radile fraj (odgovori na pitanja) a to niko ne radi fraj.
Kao što mi reče jedan prijatelj:
Koliko si radnih sati do sada utrošio?
Nekih 2000 radnih sati. Da si radio negde u opštini zaradio bi 10 soma evra (bruto) ili blizu toga (10-to mesečna plata) pa još da si inspektor i da si uzimao mito još toliko.
Na to sam mu odgovorio: a koliko bi zaradio kao advokat? Par miliona dinara (više desetina hiljada evra) ali oni su za PDV napravili revoluciju.
Ljudi tehničke struke se ne drže toliko zajedno, zato i nemaju. I zato je svako ko ceni tehniku iznad banalnih stvari koje se (debelo) naplaćuju zapravo jako poželjan.
Ne znam da li sam jasan? Pare su tek na drugom mestu u prethodnom paragrafu. Koliko sam trenutaka koji vrede više od novca izgubio. Porodica je no. 1 a ja sam je žrtvovao, radi čega?
Čitalaca. Samo tako može da se tumači. Jedan jedini dinar ali zaista 0,00 nisam od svega ovoga uzeo čak sam do sada (ako ćemo o novcu) potrošio nekih 10-tak hiljada direktno (analize, putovanja) i indirektno (za ADSL koji mi bez ovoga ne bi bio neophodan, umeo sam da preživim i sa par sati interneta nedeljno na dial-up priključku, to je pravo merilo mog standarda).
I ... krajnje vreme mi je da prvo nađem dobar posao ... blog će nastaviti da živi jer nije napravljen iz materijalnih pobuda niti da se pravim pametan. Dugo sam zazirao od kritika stručne javnosti a vremenom sam skapirao da se ne oglašavaju jer zapravo nemaju mnogo šta da kažu, odavno su prevaziđeni ...
No i to je sasvim druga tema.
Kao u Matrix-u možete uzeti plavu i crvenu pilulu.
ОдговориИзбришиJednu da živite ušuškani u neznanju verujući da se mešanjem mineralnog i sintetičkog ulja dobija pihtijasta masa i drugu da saznate kako je u pravom (i nekomercijalnom) životu.
Eto, na Honda klubu sam branio Mobil (?!) na više mesta Lukoil (!!), Castrol (??) pa i Motul (!?) a ponajviše neke domaće brendove (a njihovi distributeri prodaju uvozna ulja i neće ni da naruče traženo, baš lepo kao na filmu). A tek Shell, nekoliko puta doduše u mejlovima.
Pa eto i sebe malo da branim (iako sam promašio temu odavno).
Ovo više kazuje kakvi smo inače na Balkanu nego bilo šta drugo.
Da sam makar honorarno radio za bilo kod distributera ulja zaradio bih bar pristojnu sumu za neki odmor ili tako nešto. Uzgred mogao je i odgovor od jedne reči (Hvala!) ali to je bio samo verovatno čovek iz INA koji je u jedoj rečenici rekao šta misli. No koliko god se mi busali zapadni Slovenski narodi su uvek bili pismeniji od nas to nije utisak, niti „izdaja nacionalnih interesa“ to su jednostavno činjenice.
Izvini Srđane zaista ni 1% nema veze sa tvojom opravdanom kritikom ali mi je trebao povod za ono što mi se nagomilalo u borbi sa vetrenjačama.
Možda i objavim tekst ("tumačenje rezultata čuvenog testa") jer su tamo objavljeni zaključci totalno diletanski i promašeni makar i nemalo puno toga da se kaže na osnovu koncepcije testa (no opet sam hvalio kao dobar pokušaj) ali to nema veze njima se veruje i to je prodalo poprilično ulja.
Ima doduše i gorih stvari ali i važnijih a i ne bih da advokatima zaradim još neki dinar kao da nemaju dovoljno.
Može i ono, kupi najskuplje sigurno je dobro, a može ... jedino znanje ne može, a usamljeni lapsus pri odgovoru u totalno premorenom stanju ... ma ...
Kome se sviđa sviđa se, kome ne, ne. O mojim civilizacijskim naporima da dokažem da NIJEDAN ČOVEK NE VREDI VIŠE OD DRUGOG PA MAKAR BIO TESLA ILI AJNŠTAJN moglo je da se čita na književnom blogu (iako je čista fikcija naravno) ali tamo ionako nema više od 2-3 čitalaca dnevno. Uzgred to sam totalno zanemario pa sam odavno trebao da nešto napišem.
FADE OUT.
Postovani g.Stevo,
ОдговориИзбришиkao sto rekoh,sve je bilo u najboljoj nameri i u Vasem i nasem interesu.I ocekivao sam da cete tako shvatiti.Potpuno smo se razumeli,kao i uvek.
Nemam nameru da se povedem za Aleksandrovim primerom jer smatram da je privilegija biti citalac i clan na Vasem blogu.Necu je se tako lako odreci.
Ja sam,kao i mnogi neregistrovani,sledeci na potezu-da se prijavimo uredno.U suprotnom zasluzujemo ukor...razrednog staresine.
Pozdrav-Srdjan.
Preduhitrili ste me Srđane! Svaka čast!
ОдговориИзбришиMalo sam prošetao da se izduvam, pa ajd' da brišem 3 komentara koji su TOTALNI OFF.
Zaista ste bili potpuno u pravu. (ipak deo o Matrix-u nije toliko off, zar ne?)
Zapravo je običan GAF. Mislim (ali zaista) da svi čitaoci ali i distributeri koji se zalažu za kvalitet (a ne iz kurtoazije već zato što sam se već uverio većina je takva) su na svoj način IZUZETNI kao i svaki čovek samim svojim postojanjem, ali da ne širim temu. Iz kontakta pa i prijateljstva sa (sada već 4) predstavnika stranih (niko nije u svom selu postao prorok, mada mi to i nije cilj ali tako se kaže) kompanija (na visokim položajima, vlasnici ili direktori sektora) komentarišu da je blog pre svega uspešan u onome što i oni pokušavaju (više-manje ali uglavnom manje) a to je EDUKACIJA većeg broja korisnika. Postoje i stručniji sajtovi ali zbog nivoa dopiru do još manjeg broja ljudi.
I znate šta je najzanimljivije? Iako su iz pomalo različitih cenovnih kategorija svi su saglasni u jednom: KVALITET BRENDA KOJI ZASTUPAJU (a neki i više njih pa važi za sve) zapravo ne dolazi dovoljno do izražaja pri donošenju odluke!!?
Iako među njima postoji čak i razlika u kvalitetu (makar u nijansama) svi su spremni (više od deklarativnog) da budu provereni i da se njihova prodaja više zasniva na kvalitetu. Nije samo hrabro već je pre svega vera u brend koji zastupaju.
Hu!
Neću više. Evo i da budem iskren do kraja ... zaista sam zazvučao kako ste me s pravom kritikovali ... a zapravo (kao i većina nas) sam (i na žalost čak i relativno skoro) svedok da zapravo ima ljudi zaslužnih (po čemu? zaista nemam pojma, u većini slučajeva suštinski ni po čemu) i onih drugih. Nije samo pitanje pravde, nje nikada nije bilo niti će biti, radi se na žalost o pukom preživljavanju i životu. U XXI veku u relativno socijalno uređenoj (mada siromašnoj) državi (ma kakva da je naša je i naravno ponosni smo iako objektivno malo na šta možemo biti) imamo pojavu da zbog ovoga ili onoga neki ljudi ne dočekaju izvesnu operaciju (srca, tumora ...) ili nemaju za najnoviju generaciju lekova (ma kako skupi bili) te iako im je život bio na koncu i dani odbrojani, možda su mogli da požive još koju nedelju, mesec ili godinu. I u boljem stanju. Tačno je i to da ni bogatije zemlje (pa ni Boost-ova Švedska) ne mogu svima da pomognu podjednako ali je žalosna činjenica da su neki od njih, kako god gledali, bez eufemizma rečeno: "platili glavom" to što nisu "posebni", što nisu imali položaj, veze ili SAMO novac da "skupo svoju glavu prodaju" i dostojanstvenije odu.
Eto u ovim filozofskim razmišljanjima sam reagovao neadekvatno, iracionalno i potpuno glupo.
No, kad se čovek malo "isprazni" spremniji je za nove borbe i da nastavi. Nema šanse da ne završim ne samo motorna nego i menjačka, kočiona i druga ulja (ima li još koje?) kao i bar rashladne tečnosti i to je to. Deo toga je već na CBC-u ali uvek može da se zaokruži nekom boljom pričom.
Od pozitivnih kritika ne napreduje se brzo, ali od opravdanih zapravo da te još jednom hvala Srđane.
Tek će biti zanimljivih tema!
I tek ću imati šta da naučim i šta da napišem.
Pozdrav!
Preduhitrili ste me Srđane! Svaka čast!
ОдговориИзбришиMalo sam prošetao da se izduvam, pa ajd' da brišem 3 komentara koji su TOTALNI OFF.
Zaista ste bili potpuno u pravu. (ipak deo o Matrix-u nije toliko off, zar ne?)
Zapravo je običan GAF. Mislim (ali zaista) da svi čitaoci ali i distributeri koji se zalažu za kvalitet (a ne iz kurtoazije već zato što sam se već uverio većina je takva) su na svoj način IZUZETNI kao i svaki čovek samim svojim postojanjem, ali da ne širim temu. Iz kontakta pa i prijateljstva sa (sada već 4) predstavnika stranih (niko nije u svom selu postao prorok, mada mi to i nije cilj ali tako se kaže) kompanija (na visokim položajima, vlasnici ili direktori sektora) komentarišu da je blog pre svega uspešan u onome što i oni pokušavaju (više-manje ali uglavnom manje) a to je EDUKACIJA većeg broja korisnika. Postoje i stručniji sajtovi ali zbog nivoa dopiru do još manjeg broja ljudi.
I znate šta je najzanimljivije? Iako su iz pomalo različitih cenovnih kategorija svi su saglasni u jednom: KVALITET BRENDA KOJI ZASTUPAJU (a neki i više njih pa važi za sve) zapravo ne dolazi dovoljno do izražaja pri donošenju odluke!!?
Iako među njima postoji čak i razlika u kvalitetu (makar u nijansama) svi su spremni (više od deklarativnog) da budu provereni i da se njihova prodaja više zasniva na kvalitetu. Nije samo hrabro već je pre svega vera u brend koji zastupaju.
Hu!
Neću više. Evo i da budem iskren do kraja ... zaista sam zazvučao kako ste me s pravom kritikovali ... a zapravo (kao i većina nas) sam (i na žalost čak i relativno skoro) svedok da zapravo ima ljudi zaslužnih (po čemu? zaista nemam pojma, u većini slučajeva suštinski ni po čemu) i onih drugih. Nije samo pitanje pravde, nje nikada nije bilo niti će biti, radi se na žalost o pukom preživljavanju i životu. U XXI veku u relativno socijalno uređenoj (mada siromašnoj) državi (ma kakva da je naša je i naravno ponosni smo iako objektivno malo na šta možemo biti) imamo pojavu da zbog ovoga ili onoga neki ljudi ne dočekaju izvesnu operaciju (srca, tumora ...) ili nemaju za najnoviju generaciju lekova (ma kako skupi bili) te iako im je život bio na koncu i dani odbrojani, možda su mogli da požive još koju nedelju, mesec ili godinu. I u boljem stanju. Tačno je i to da ni bogatije zemlje (pa ni Boost-ova Švedska) ne mogu svima da pomognu podjednako ali je žalosna činjenica da su neki od njih, kako god gledali, bez eufemizma rečeno: "platili glavom" to što nisu "posebni", što nisu imali položaj, veze ili SAMO novac da "skupo svoju glavu prodaju" i dostojanstvenije odu.
Eto u ovim filozofskim razmišljanjima sam reagovao neadekvatno, iracionalno i potpuno glupo.
No, kad se čovek malo "isprazni" spremniji je za nove borbe i da nastavi. Nema šanse da ne završim ne samo motorna nego i menjačka, kočiona i druga ulja (ima li još koje?) kao i bar rashladne tečnosti i to je to. Deo toga je već na CBC-u ali uvek može da se zaokruži nekom boljom pričom.
Od pozitivnih kritika ne napreduje se brzo, ali od opravdanih zapravo da te još jednom hvala Srđane.
Tek će biti zanimljivih tema!
I tek ću imati šta da naučim i šta da napišem.
Pozdrav!
P.S. Vaš zadnji komentar me je nasmejao. A osmeh u ovo bezdušno vreme vredi više od (xxx csd-a) nešto novca. Hvala!
Zar je toliko teško registrovati se i dati podršku našem autoru.Pa to je najmanje što možemo učiniti,ne košta ništa a autoru mnogo znači(što je jasno i naglasio).
ОдговориИзбришиDanas retko ko svoje znanje deli za džabe,to treba poštovati...
I nemojte biti sujetni,da ne objašnjavam,voleo bih sam komentare vezane za motorna ulja...
Pozdrav!
P.S.
Mislim da knjiga ne bi bila dobra ideja,ne može da ide u korak sa promenama koja se dešavaju na tržištu,niko ne čita o motornim uljima da bi znao više o njima,već,najčešće ,toliko da bi samo izvršio konkretan izbor...
Poštovani,
ОдговориИзбришиŽivi smo ljudi a blog je "živa stvar" skoro koliko i neki forum te su (manje) nesuglasice deo svega toga.
No posle kiše sija sunce te svi trebamo da mislimo pozitivnije te iako to ne znači baš da će biti bolje atmosfera će sigurno biti ugodnija a onda i kreativnost lakše buja.
Samo je premor i moja nepreciznost. Ipak sam izbacio više tekstova nego što je realno i sve me je stiglo.
No komentar je više zbog drugog dela vašeg javljanja.
Zaista i ja (za sada) smatram da knjiga ili sliči medijum nisu odgovarajući za ovu temu. Sve bitne stvari u vezi sa tim ste već rekli te samo još jedan detalj:
Knjiga (nikako prevaziđena) nije "živa" kao što sam gore već pomenuo te (iako nema nesporazuma) nema feed back i komentare čitaoca (teorijski da do sledećeg izdanja).
Dakle, bilo bi dosadnije i manje zanimljivo a i moralo bi se platiti te sve u svemu prilično bi bilo promašeno. I ne bi bilo pri ruci uvek i svuda (recimo McDonald's-u) kad vam zatreba.
Možda za 5-to godišnjicu ili na 10. godina ("odabrani tekstovi") ali opet pre kao E-book nego stari dobri papir. Uzgred, uštedeti par stabala i nije mala stvar! I cena može biti manja ;-)
Pozdrav!
Na pitanje za Citroen Xantia-u koje je "anonimni" postavio u tekstu "nezahvalno četvrto mesto" (pravilno povezujući stvari sa Total Quartz 9000 i 7000) odgovorio sam tek danas. Nije zbog nedostatka vremena nego nisam video.
ОдговориИзбришиZahvalan sam svima koji pitanja postavljaju na pravom mestu (unutar teme o kojoj se radi) ali mogućnosti administracije bloga nisu tako velike te isuviše vremena oduzima detaljno pregledavanje svih ranijih postova (što nedeljno obično i radim no "na brzaka" pa mi promaknu detalji).
Znači: sve je O.K. samo signalizirajte da ste postavili pitanje u trenutno najnovijem tekstu.
Poštovani čitaoci,
ОдговориИзбришиMalo mi je lakše. Zapravo mi je mnogo teško zbog te činjenice ali je u neku ruku i utešna.
Moj doprinos "znanju bez para" je relativno mali mada ga smatram značajnim. Ipak u odnosu na tako uspešan i grandiozan poduhvat kao što je "Wikipedia" to je "kap u moru". I sam sam mnogo naučio iz nje. Smatram je boljim izvorom inforamcija čak i od uglednih imena kao što su Larus ili Britanika.
Ipak žalosno je da projekat dođe u ćorsokak zbog malo novca. Vladari sveta koji drže novac u rukama ("lepljiv od znoja i masan od krvi") bi mogli da daju neku skromniju šestocifrenu donaciju.
Ja šta da kažem, nit imam pogodnu karticu niti sam siguran da se iz Srbije (zemlje međ jadnim šljivama) može uplatiti išta. Možda bih i svih 20$ (minimalna uplata) donirao iako nisam baš u prilici.
Ko god može evo mog apela.
Šta je utešno lično meni?
Pa kad je neko kao Jimmy Wales (osnivač Wikipedia projekta) "pukao" zašto ne bi i ja?
Još uvek ne tražim donacije ali poučno je kako je prošao (moj) veliki uzor pa bi možda trebao da reagujem na vreme (dok još leba imam).
Inače zanimljiva mi je koincidencija da su još neki "open source" (u širem smislu) zapali u ćorsokak u slično vreme (nisam zaista tempirao).
Eto pametni "pucaju ko Uskršnja jaja" (mene zanemarite, daleko sam od tih velikana) a tupsoni su sve bogatiji. Jeste bilo i biće ali ovo je za jedan kliše (Matrix): o tempora o mores.
Da li su se samo zvezde tako poređale ili je dvogodišnjica krize taman vreme kada više niko neće da radi za Џ?
Da podsetim na "hokejsku palicu" i Michael-a Mann-a koji je još pre 12 godina dokazao da globalno otopljenje nije samo mit. Čak i danas ga pljuju bez ijednog dokaza. To što će i njihova deca i unuci plaćati skup danak današnjoj nepromišljenosti to što sutra nećemo imati besplatnu Wikipediu nikoga od političara ne brine, a i zašto bi, mandati su im ograničeni na treptaj oka u istoriji sveta.
Eh (te budale) opijeni moći da samo znaju koliko su mali - usrali bi se u gaće!!
FAM je 15.03.2011 podigao cijene proizvoda za inostrano trziste za 10-20%,sto ga je dovelo u nepovoljniju poziciju,jer je to bio brand koji je u BiH izgurao sa polica Modricu i Inu.Znate li razlog povecanja cijena s obzirom da lokalni proizvodjaci nisu dizali cijene,cak se moze reci da su ih dobro smanjili
ОдговориИзбришиPoštovani,
ОдговориИзбришиFAM ulja su dobrim kvalitetom i niskim cenama zaista bila među najboljim izborom u Srbiji ali i u okolnim zemljama gde je FAM izvozio svoje proizvode.
To sam više puta hvalio ali i upozoravao da nije održivo na duži rok.
Ne mogu da kažem da tačno znam o čemu se radi ali bi mogao prilično dobro da procenim, što ću i uraditi.
FAM jednostavno ima malu marginu zarade (možda i nerealno malu) te je osetljiviji na porast cena sirovina. Osim toga niske cene obično znače male zalihe sirovina (možda samo za mesec dana) te obe te stvari sinergijski negativno deluju kada dođe do poskuljenja nafte (i sirovina za ulja, baznih ulja).
Iako cena baznih ulja ne prati "u stopu" cenu nafte logično je da su one povezane. Trenutno je situacija (u aprilu) da je cena baznih ulja I grupe (mineralna) veća od II bazne grupe (HC), što se doduše često dešava, a da su "sintetska" bazna ulja III grupe skuplja tek nekih 10-20% (inače obično 50-60% pa i do 80%).
Radi se o komplikovanom tržišnom mehanizmu koji uključuje i zalihe, kako proizvođača maziva tako i rafinerija (proizvođača sirovina).
Kako god, veće kompanije umeju da naprave višemesečne zalihe pri niskoj ceni neke od sirovina (aditivi, bazna ulja), na primer: sada kupuju bazna ulja III grupe po solidno povoljnoj ceni ili su kada je nafta od 90$ otišla na 100$ napravili zalihe baznih ulja I grupe (koja nije poskupela odmah za naftom ali posle par meseci jeste).
Dakle, Modriča i Ina imaju veći udeo u ceni koji omogućava da "peglaju" ovakva pomeranja na tržištu.
Osim toga možda imaju i veći fond za razvoj (istraživanja) i slično.
Iako Optima ulja izgledaju (pre)skupo, par puta (na forumima) sam naglasio da je to dugoročno (iako rizična) dobra strategija uz ipak malu korekciju ka nižim cenama.
Jednostavno postavite stvari da ne zaostajete za velikim kompanijama u kvalitetu (što jeste slučaj) te trebate da budete ne duplo jeftiniji nego tek nekih 20-tak % (ipak bolje bar 'frtalj') što je moguće jer se i sam brend naplaćuje i često odnosi i do 30% cene.
Koliko vidim, Optima ulja su nešto niže cene u Srbiji (možda i zbog kursa dinara) a novo HC City sa cca. 4€ po litru (ili manje) u maloprodaji pokazuje da su krenuli u blagu korekciju cena što će da im se verovatno dugoročno isplati.
FAM se drugačije postavio ka tržištu i na zadovoljstvo kupaca bio osetno jeftiniji (na primer od Optima ulja), To je tokom 2009. i prve polovine 2010. lepo išlo, međutim od kada su sirovine počele da poskupljuju njihova zarada se (is)topila.
Zato su (čak i u devizama) morali da povećaju cene svojih proizvoda.
Po mojoj proceni (koja se sad pokazuje tačnom) morali su da idu sa 10% višim cenama (standardnim) za svoj kvalitet. Onda bi akcijskim (zapravo njihovim standardnim) mogli da se u par meseci probiju na tržištu te da se izvuku bez poskuljenja. Ovako su morali da sami sebi "uskaču u stomak" te da od gotovog naprave veresiju (ovim poskupljenjem vrate Modriču i Inu na police).
Analizu (grubu) koliko bi neko ulje moralo min. da košta na tržištu imate na CBC u temi "Baki al' ti skupo ovo ulje".
Ispostavlja se (uz sva ograničenja računice koja je veoma okvirna) da je FAM bio na samom minimumu cena i ispod svog renomea i snage brenda (makar na ovim prostorima). To dugoročno nije bilo održivo bar ne bez jače finansijske podrške koju FAM (za razliku od vremena dok je bio pod NIS-om) više nema.
Modriča i INA imaju neku zalihu u cenama (i materijalu verovatno) te mogu čak i da samnje cene (i to u pravo vreme kad konkurencija povećava).
Jednostavno radi se o suprotnim tržišnim strategijama, nekada je bolja jedna nekad druga.
Analiza cijena je potpuno ispravna,te sam i ocekivao takav komentar.Steta sto se tako dobar brand u samom pocetku nije cjenovno postavio drugacije.Cijena FAM-ovih ulja u BiH kaze da je to cjenovni razred jeftinog ulja, bez obzira na kvalitet.No postoji jos mnogo drugih jeftinih ulja kao sto su Bell,Viskol,DinaraOil,Extrol(domaca tvornica Tehnosint) itd.ali nisu imali znacajnih uspjeha u prometu(prodaji),sto ipak govori da su kupci u FAM-u prepoznali i kvalitet.No sada je Optima jeftinija pa FAM zbog pogresne pocetne postavke gubi utakmicu.No i dalje ima priliku u necemu sto Modrica nikada nije uspjela do kraja usavrsiti a to su industrijska ulja i maziva(emulzije i sl.)U svakom slucaju zahvaljujem Vam se na komentaru.
ОдговориИзбришиNo jos bih Vas pitao za misljenje i komentar motornog ulja Rowe,gdje u nacelu zelim cuti misljenje o samoj tvornici i kvalitetu proizvodnje,te cjenovnom razredu ulja.
ОдговориИзбришиRowe je zaista mali proizođač i sa ne tako dugom istorijom. Kao i još 5-6 manjih ili srednje velikih nemačkih proizvođača zaslužuje pažnju.
ОдговориИзбришиTo su sigurno pedantno izrađeni proizvodi (tipično nemački) i verovatno stižu i do proseka.
Ipak kao mali proizvođač, teško da ima resurse za ozbiljniju borbu da velikim. Postavlja se pitanje koliko imaju osoblja i opreme (laboratorijske i uopšte) da sprovedu sve što je neophodno.
Naravno sam blending i osnovna kontrola se verovatno rade besprekorno (sama tehnologija nije preterano složena) ali kada imate veliki broj proizvoda a ograničene kapacitete nije lako sporvesti visoke ciljeve. Osim toga, teško da imaju veći broj sertifikata i odobrenja.
Cenovni razred zaista ne bih komentarisao jer zaista ne znam cene njihvih proizvoda.
Sama tvornica je ... komsi-komsa (so so; i ovako i onako) ... može da prođe ali nisam impresioniran.
Dakle, kvalitet proizvodnje je prosečan (natprosečan ali u nešto nižim uslovima od vrhunskih imena) a ulja su sigurno solidna no svakako ne izuzetna.
Sve ovo vrlo paušalno i na osnovu šturih informacija koje imam o njima (sam njihov sajt te još par indirektnih). Moguće da grešim ali mislim da nisam daleko od stanja stvari.
evo jednog tipičnog razmišljanja od kojeg niti ja nisam bio toliko daleko: dojam da je taj rowe jedna šupa gdje se filaju " sumnjivi mineralci" sa aditivima i dobivaju kao neke "specifikacije", a osnova ulja dožvi raspad na 10kkm tako da je izmjena neizbježna na toj kilometraži:-)
ОдговориИзбришиs druge strane, imam osjećaj da dosta ovih "brend" ulja koja dolaze u naše krajeve nisu ništa bolja od ovoga ulja.
ponekad se pitam čemu kupovina velikog imena ako sumnjam u njega i svejedno ću ga promijeniti na 10kkm kao i rowe jer želim biti siguran:-)
i sad, da začinimo priču... rowe ima cijene od 5-6 eura po litri koliko nas košta i shell u hrvatskoj i to od ovlaštenog i najačeg igrača za JI europu... a radi se o ACEA C3 uljima. ja osobno njemački rowe mogu bez ikakvog kompleksa izjednačiti sa shell uljem koje ima ono zloglasno "made in EU" i tako nisku cijenu. vjerujem da oba ulja imaju istu bazu i ne vjerujem da ijedno ulje iz bugarske ili rumunjske može biti "izuzetno". to su sve "solidna" ulja kao i rowe.
slobodno obrišite komentar ako smatrate da nije primjeren jer se već pričao o tim "made in eu" uljima i razlici istoka i zapada.
Nema potrebe da brišem komentar.
ОдговориИзбришиOtprilike se i ja (iz daleka) slažem.
Zemlja porekla JESTE bitna ali i BREND.
Rowe nije brend iako je iz Nemačke pa je maksimalno "solidno" ulje i ne više od toga.
Nije vredno uštede.
Shell pa "made in EU" je verovatno iz Poljske što sigurno (pa čak i specifikacijama) nije kao iz Zapadne Evrope ali je ipak bolje od Rowe i sličnih iz Nemačke ili "velikih" Istočnih kompanija.
U svakom slučaju dobro poreklo Mobil ili Shell ulja (pa redom: Castrol/Bp, Texaco/Chevron, Total/Elf, itd.) je najbolji izbor, makar morao da se plati više.
Tu su još i malo manje zvučna ili još zvučnija imena poput: Statoil-a ili Motul-a.
Pri kupovini ulja treba obratiti pažnju i na zemlju porekla i na brend i koliko dugu istoriju ima. Sve se računa.
Pozdrav!
Администратор блога је уклонио коментар.
ОдговориИзбриши.Postovani
ОдговориИзбришиMogu li upitati za ulje Ardeca Synth Pro 5w30
To je belgijsko ulje,nakad sam ga vidjao recimo na reklamama kao U S.A.
Ili na takmicenjima u Mongoliji
Sta mislite o tom ulju?
(Nisam nasao ulje Wolf,pa zato i ovo pitanje za Ardecu)
Povoljno je cenama
Kad bi ga recimo uporedili sa zvucnijim i renomiranijim proizvidjacima TIPA:
Total Ineo longlife 5w30
Mol Dynamic LL 5w30
Lukoil Genesis ll 5w30
Texaco Havoline pro ds 5w30
Repsol Ineo ll 5w30
(Sta bi po Vama bilo najbolje uloženo-dobiveno!
Iako mi se cini od ranije da preferirate Total,Mol,Lukoil ulja)
Ili mozda ova Valvoline Syn power ili mozda Texaco Havoline ?
Namerno sam izbegao Castrol,Shell,Mobil 1(znali ste reci za njih porez za NEznanje)
Nadam se da Vam nece biti problem uporediti
Ugodan dan
Bojan