Komentari na prošli tekst su baš pošli u neželjenom pravcu. Malo sam se pribojavao toga ali nisam baš očekivao u toj meri, pogotovu ne od čitaoca koji su dugo uz ovaj blog.
Naravno terminologija je takva da im ne mogu zameriti te moram malo da se DOPUNIM (ne da se ispravim, jer nemam zašto).
SVI navedeni intervali zamene u PRETHODNOM TEKSTU imaju konotaciju u smislu MAKSIMALNO MOGUĆIH INTERALA ZAMENE.
Tako je: OPTIMALNI INTERVAL zapravo OPTIMALNI MOGUĆI,
Zatim: Interval zamene sa dobrim faktorom sigurnosti, zapravo, MAKSIMALNI INTERVAL zamene sa dobrim faktorom sigurnosti,
I na kraju: „Minimalno isplatljiv“, je MINIMALNO ISPLATLJIV SA GLEDIŠTA MAKSIMIZACIJE PRODUŽENJA INTERVALA ZAMENE.
Setite se tekstova iz serijala „do meseca i nazad“. Za vrhunsku zaštitu motora i njegov dug životni vek intervale zamene ulja treba držati na nekih ¾ (70–80%) fabričkih ili optimalnih intervala. Mišljenja se razlikuju a radikalna idu do ½ što je ipak previše kako sa stavnovišta troškova tako i zasnovanosti.
Stoga je OPTIMALNI INTERVAL ZAMENE sa stanovišta VRHUNSKE ZAŠTITE MOTORA i opšte optimizacije troškova, a za pomenuto ulje i automobil:
1) 12 do 15 hiljada km uz uslov da je minimalno 50% pređenih km van grada,
2) 10 do 12 hiljada km ako se van grada vozi 1/3 do ½ (cca. 40%),
3) 7500km do 10000km za pretežno gradsku vožnju.
4) 5000km do 7500km uz izuzetno teške uslove rada motora (česta vuča prikolice, jako prašnjavi putevi – bez asfaltne podloge, vožnja na velikim nadmorskim visinama, česti planinski prevoji (naročito ako se voze malom brzinom), itd.
5) Ispod 5000km, nemojte ako boga znate!
Na kraju krajeva normalni uslovi vožnje (povremeno i na 5000 obrtaja u minuti ali ne često) i obazrivo forsiranje motora tek kad se zagreje (o ovome sad pred zimu moram jedan vanredan tekst, kad već nisam kod viskoznosti) mogu da dopuste i 18 do 20k km.
Miki, samo „cepaj“, 15 hiljadarki? Ma ide „kao podmazano“, zapravo JAKO DOBRO I SIGURNO PODMAZANO. Grrr! može biti samo od rada motora ;-)
Nadam se da je sad jasnije. Zaista nije cilj teksta (tekstova) da populariše produžene intervale zamene, nego da ukaže na mogućnosti konkretnog ulja (ulja te klase i kategorije) i zapravo optimizuje interval zamene ulja. Ovo pitanje je jedno od (naj)važnijih u ovoj oblasti i (paradoksalno) nikad do kraja „pročešljano“. Ovo zbog toga što se prepliću razni interesi: proizvođača automobila (koji bi da iste produže), proizvođača ulja (koji bi da iste skrate), ekologa (koji bi da ih produže), servisa (koji bi da ih skrate), ITD.
Naravno gore navedeni faktori unutar sebe imaju protivurečne interese i stavove što dodatno komplikuje priču i zamagljuje prave odgovore.
Sećam se,ima to dobrih dvadeset i više godina jedan vrstan mehaničar,šef remontnog odeljenja jedne velike firme poput GSP na svojoj Z 101 menjao je ina delta5 na 10000 km,dok smo mi ostali menjali na 3,4,5.Čovek je ZNAO šta radi.
ОдговориИзбришиA i mi sad imamo prilku da znamo,samo ko hoće da to znanje prihvati.
Naravno,osnovni preduslov za optimalan interval je,ne veliko ime nego da je ulje 100% original(ako je oboje u pitanju kao na testu,još bolje)
"5) Ispod 5000km, nemojte ako boga znate!"
ОдговориИзбришиOdlicna konstatacija. Bas me nasmijala!
Ja menjam ulje na max 7000-8000km. Nebitno koje sipam. Posto ne prelazim neku veliku kilometrazu godisnje, ovo mi se taman uklapa u period od godinu dana, sto smatram da je optimalan period za zamenu.
ОдговориИзбришиPozdrav autoru bloga,
FAMAS sa MyCity foruma.
Pozdrav Ivane,
ОдговориИзбришиHvala što si se registrovao. Gostovanje sa MyCity foruma je lep gest i pored toga što i tamo možeš da dobiješ odgovor (doduše tek se tamo treba načekati).
Lep primer kada izbor ulja nije kritičan. Godinu dana je idealan period za zamenu ulja pogotovu kad pređete više od 5000km. Vaših 7 do 8 hiljada km (nekih 5000milja) je toliko da vam je potrebno ulje minimalnog kvaliteta koji proizvođač automobila propisuje. U vašem slučaju bilo koja polu-sintetika 10W-40 (samo da je original).
Ipak kao što smo zajedno primetili na forumu 5W-40 sintetika uz neznatno veću cenu može da bude i bolji izbor. Uzgred sa njom (Total) možete da razmislite i da pređete na 18 meseci kao dobar interval izmene. Uz pređenih 10 do 12k km imali bi idealan period. Uz sve čak bi vam trošak za ulje bio i niži nego do sad. Dve godine je malo previše i iako moguće ne bih dao takav savet.
Pozdrav!
Pozdrav maestro,
ОдговориИзбришиKad videh one cifre za zamenu 20k+ nije mi bilo dobro. Iako vozim auto na LPG. Ali ove cifre 10-15k km su mi vec normalnije, da ne komplikujem sa promenom filtera u medjuvremenu. Ispostavilo se da sam isto ulje Mobil sa 50% gradske voznje menjao bas po preporuci. Zamenio sam ga na 12.000km. Buduci da mi je mesecna kilometraza oko 1000-1200km ulje menjam na oko 10meseci. Mada sam i sipao 5w40 sintetiku i menjam na 15.000km i tad zamenim i filter. To je otprilike godinu dana. Mislim da je najveca fora u tom dosipanju. Pitanje je kakvi bi rezultati tu bili da auto ne trosi ulje, ili barem ne trosi da bi morali da dosipamo pre zamene. Ja imamm tu "srecu" da mi auto trosi ulje. haha To sad ispade bolje nego da ne trosi. Kad budem prodavao auto treba kupcu da nagovestim kako motor trosi ulje i kako je to odlicno, samo on nije toga svestan. :-)
Poštovani Srđane,
ОдговориИзбришиPotpuno ste u pravu da je dolivanje dobrim delom zaslužno za jako dobre rezultate.
No automobili koji manje troše ulja su moderniji i obično imaju duži fabrički preporučeni interval zamene te bi rezultati verovatno bili slični.
Vi i Vaš automobil su najbolji primer. Lancia Kappa iz devedesetih ima (zavisno od godišta) preporuku za izmenu ulja 15k km (12 meseci) i 20k km (18 meseci).
U drugom slučaju bi pomenuti Mobil izgurao svih 20k km (uz tman max. 50% grada) a u prvom (vašem) sigurno 15k km ili godinu dana.
Ipak dobro ste postupili sa 12k km i 10 meseci. Uostalom vi ste no. 1 kandidat (i to ne džabe) za povratak sa meseca samo još kada bi vozili duplo više.
Vaš je primer baš za primer. Iako bi polu-sintetika odradila 15k km bez posledica zbog dugovečnosti automobila vi ste prešli na 5W-40 sintetičko ulje sa kojim 15k km može da se pređe i sa 60% grada i gde ostaje solidna rezerva (što veća to bolje).
Eto primera iz prakse kako se to radi. Uzevši u obzir i malu (verovatno 1-2dcl na 1000km) potrošnju ulja mogli bi da zadržite godišnji interval zamene i sa 17-18k km bez ikakvih problema što za 10W-40 nije baš preporučljivo.
Filter naravno nije obavezno menjati pogotovu one predviđene za 15-20k km. Kod zastave jednostavno ne mogu više od 10k km.
I za ovo poslednje ste u pravu. Nikako da stignem tekst (kolumnu) o tome na CBC ("da li se nalivate?") gde bi jedna od dva zaključka bio da je čak bolje ukoliko vam motor umereno troši ulje (a svi troše, samo neki prividno ne) nego ukoliko je to minimalno (0,05lit. na 1000km), naravno ukoliko redovno proveravate i dosipavate, zato što par dcl na par hiljada km čini uljem uvek u boljem stanju nego ukoliko je isto od početka u motoru.
"Ne troši ni kap!" ovo je za izbegavanje pri kupovini polovnog automobila. Prvo jer je laž (ko zna šta će sve još slagati), drugo iako nije potpuna laž (potrošnja manja ili oko 1dcl na 1000km) opet nije dobro jer je motor, automobila u koji se ulje ne dosipava između izmena, verovatno (sigurno) više istrošen od onog u koji ide 0,5 ili ceo litar ulja između izmena.