Pre svega kratak koncept za bližu budućnost.
Da bi uopšte u ovoj godini započeo priču o uljima za menjače a obzirom da su svi iole prisutniji brendovi obrađeni moram da skratim postupak „zaokruživanja“ teme motornih ulja.
Iako bi još desetak tekstova trebalo za potpunu celinu motornih ulja nešto od toga što je neophodno može da ide i unutar ili posle teme transmisionih (menjačkih) ulja.
Da ne ponavljam tekst sa CBC foruma i ovde ostaviću samo link za zanimljiv tekst o zavisnosti (za motorna ulja): viskoznosti, vremena zauljavanja motora od temperature kao i brzinu zagrevanja rashladne tečnosti i motornog ulja u zavisnosti od temperature i pređenih kilometara, u zanimljivom tekstu „Zima, zima, e pa šta je!“.
Tekst je dopunio član foruma BOOST svojim izvanrednim komentarom tako da je time tekst kvalitetniji i potpuniji te bi samo njegovo prebacivanje ovamo bilo kontraproduktivno.
Tekst možete naći i prateći sledeću shemu:
Portal – Index foruma – Svet automobila – Opšte diskusije o automobilima – Motorna ulja – kroz horizont događaja
Ili prosto skokom na adresu:
http://www.cbc.rs/forum/viewtopic.php?f=378&t=51965
Ovo je definitivno:
Posle FAM-ovih novotarija (prednost domaćeg terena) ide Prista jer tekst od pre nepunih godinu dana je totalno OUT. Skoro da je kompletan proizvodni program drugačiji (bio je i tad ali svih novih ulja nije bilo na domaćem tržištu a i tekst je „pisan“ razvučeno u nekoliko nedelja i par meseci ranije počet). Tu je najviše raskorak između napisanog i stvarnosti. Sledi INA koja kao i FAM ima par novina. Galax ima samo novi atraktivni cenovnik, mada po kursu evra od 105, sada bi trebalo dodati 5% na „rupu na skasiji“ (inflacija). Osim toga nisu ponovili sajt kao FAM.
Aral nisam zaboravio ali kod njih se susrećem sa dva problema: manja prisutnost i popularnosti u ovim krajevima, kao i nedostatak punih specifikacija ulja na njihovom sajtu. Ili sam se umorio ili ih je zaista teško naći. Pomoć čitalaca neću da odbacim a možda i propuštam zicer kao kod Lukoil-ovog „oil findera“, od drveća ne vidim šumu. Ova tema definitivno ide posle uvodnih o menjačkim uljima. Marly motorna ulja takođe (ipak, izvini Zverko) i pored solidnih informacija idu kasnije kao „podkultura“ ili „underground“ sveta motornih ulja kako u pozitivnom tako i manje pozitivnom smislu.
Ostaju još dva teksta pre menjačkih ulja: uvod u AMSOIL i mali (privatni) proizvođači (pre svega Srbija ali možda i bar jedan iz okoline); o prvom će morati bar u par nastavka ali bez njih se ne može zaokružiti celina o motornim uljima. Drugi tekst je u smislu kako je hrabro upustiti se i „plivati sa ajkulama“ uz razmatranje koliko je uopšte moguće opstati kao mali proizvođač ali i koliki nivo kvaliteta mogu da ponude isti. Naravno da noviji vozni park ne mogu da pokriju, kao ni visoke zahteve kako individualne tako i kompanijske, ali nije lako ni držati korak 5, 10 ili 15 godina iza „prve lige“ što ove firme delimično (manje-više) uspevaju makar na nivou ekonomske klase, nadoknađujući deo kvaliteta modernijim paketom aditiva (nego pre 10 ili 20 godina) kao i samim konceptom i tek neznatno modernijim (ako ne mnogo ili uopšte boljim) baznim uljima.
Uz svu uzdržanost i skepsu, koju sam dugo imao pa prevazišao, pokušaću da što objektivnije sagledam mesto ovim proizvođačima. U svakom slučaju čitaoci su sigurno bar 100% nepoverljiviji od samog autora tako da će on lakše da se nađe na pola puta između njih i predstavnika samih firmi.
Možda ću biti i preoštar ali maksimalno dobronameran u tome. Neki detalj možda i popustim a neki i pohvalim i više nego što zaslužuje no to je neka prava mera. Najlakše je pevati hvalospeve i tapšati ali i nipodaštavati. Biti oštar ali objektivan (i to u uslovima površnih i indirektnih informacija) je zaista mnogo teže.
Nakon svega ovoga stižu par tekstova o menjačkim uljima (gear oils) a nedostajući podaci o motornim uljima vodećih proizvođača koji su prvi opisani (Mobil, Shell, Valvoline pre svih ali i Elf, Liqui Moly i drugi) biće kombinovani sa podacima o menjačkim uljima istih.
Ovim se nekoliko stvari rešava simultano a i tekstovi će biti taman dovoljne dužine da budu zanimljivi i dovoljni za nedelju-dve na koliko se objavljuje novi tekst.
Ako novi tekst na CBC forumu kao i detalji testa motornih ulja zalaze u svet dijagrama, formula (fizike i matematike) dobro ste zapazili. Rizikujući da oni neće biti baš najpopularniji i uporno izbegavajući takav pristup do sada, ne mogu a da ne citiram poznatu izjavu:
− Malo znanja, najgora je stvar.
U smislu da kad ne znate ne možete lako da mnogo pogrešite ili date hrabru ali totalno netačnu izjavu ili zauzmete takav stav.
I zaista, na nekim (mnogim) forumima kako domaćim tako i stranim, isčitao sam gomilu neverovatno loših saveta i netačnih informacija, često iza granice gluposti. Ljudi vešti u guglovanju a bez osnove izvlače jako loše zaključke iz prilično relevantnih informacija. Još gore je što ne znaju da profiltriraju važne (i tačne) od nevažnih i netačnih.
Ukoliko niste sigurni, akademski izvori kao i ozbiljne kompanije su dobar izvor informacija. Ipak i tu treba biti analitičan i kritičan ali prvo treba „zasući rukave“ i steći dobru osnovu, jer kuća se od temelja gradi.
Naravno mnogima (iako samo zagreban po površini) stručniji nivo neće prijati te je savet da te tekstove preskoče. Oni koji su dugo (ili bar studiozno ako od skora) na blogu već su prevazišli neki srednji nivo i verovatno su željni nečeg više.
Posle nekog nivoa u bilo kojoj oblasti čovek oseti da mnogo zna (zaokružio je neki nivo) a nije svestan da je mnogo više onoga što ne zna. To je opasna tačka u procesu učenja.
Ne opijajte se naučenim već željom za još učenja, ja to radim svakog dana.
Postovani,
ОдговориИзбришиodlicno vladate problematikom ulja. Svaka cast na kapacitetu informacija koje u svakom slucaju funkcionisu neutralno i tehnicki jasno.
U svakom slucaju samo pohvale Vasem radu, a ukoliko Vam mogu pomoci dodatnim informacijama ( koje Vam smem dati) racunajte na moju podrsku.
Isak Jovanovic
Vlasnik MASS Company
Jedini zastupnik za Srbiju, BiH i Crnu Goru
Dodatak prethodnom komrntaru:
ОдговориИзбришиU pitanju je zastupnistvo francuskog prizvodjaca MOTUL
Poštovani gospodine Isak,
ОдговориИзбришиPrvo hvala na ponuđenoj pomoći a i na pohvalama.
Izuzetno sam zainteresovan za dodatne informacije naročito ako su od tako jake kompanije (računam i MASS kao predstavnika i naravno Motul kao izuzentog proizvođača maziva).
Ovo drugo je dobro što ste dodali ali svi stalni čitaoci već znaju za to a duboko verujem i veći deo iole informisanijih automobilista.
Zaista se trudim da budem što neutralniji. Naravno nemam iluziju da je to apsolutno moguće. Često sam (ranije i uglavnom zbog nedostatka vremena) češće pominjao u odgovorima kompanije o kojima sam skorije pisao (logično). Kada sam to i sam primetio otišao sam u kontra smer a sada već mislim da sam jako blizu tome da favorizujem samo kvalitet ili odnos kvalitet/cena.
Iako ni sa jednom kompanijom koju sam opisao, uz pravi izbor (po standardima), ne možete pogrešiti, naravno da nisu sva ulja ista, i svakako da su pojedina bolja.
Naravno da kvalitet ne ide linearno sa cenom, ali kao što sam više puta ponovio, u ukupnom održavanju automobila motorno ulje ne prelazi par % a svi fluidi automobila tek nekih 5-6% (ili manje), ili kod automatskih transmisija još 1-2% preko, tako da nije ni bacanje para kupiti skuplje ulje nego što bi ono moglo biti.
Još jedanput hvala za ovaj poziv za saradnju. Biće mi drago da još naučim od Hiper-Majstora kakvi su ljudi iz Motul-a.
Srdačan pozdrav,
Stevan Dimitrijević
Pozdrav Stevo!
ОдговориИзбришиBaš mi je drago što češ pisati o uljima za mjenjače, jer baš sam te to htio pitat kad planiraš i njih obradit. Posebno me zanima VW ulja za koja tvrde da se ne mjenjaju što je meni potpuno neshvatljivo ali i koliko čitam po stranim forumima i drugi ih mjenjaju pa se šokiraju šta iz mjenjača iscuri, toliko o "nema potrebe da se mjenja". Ja svoje planiram mjenjat na proljeće obavezno jer mi je već jedan ležaj u getribi počeo zveckat kad auto radi u leru a koliko sam čitao jedan od uzroka može biti ulje.
Također sam poslušao tvoj savjet za inu millenium koje sam prije mjesec dana promjenio ali sam odmah uz nju stavio i ceratec jer auto je prešao 100 tisuća pa je idealno vrijeme za to. Još sam malo km prešao pa je rano reći utiske cerateca i njegovo djelovanje al tamo za par tisuća budem se javio pa da dam osvrt iz prve ruke.
Poštovani,
ОдговориИзбришиINA millennium. Jako dobro ulje. Baš za vozila na prelazu milenijuma (druga polovina devedesetih i prva polovina prve decenije XXI veka). Izuzetno za srednje staru (prethodno pomenutu) generaciju benzinaca te za VW pre svega za zahtev 502.00 no daleko od toga da nije i za dizele. Sasvim solidan kvalitet uz umerenu cenu, rekao bih (uslovno i za tu klasu naravno).
Ceratec ispoljava svoje puno dejstvo tek nakon 50 do 100 radnih sati motora. Može pomoći (u smislu ranijeg ispoljavanja dejstva) ako u inicijalnom periodu vozite malo duže relacije no nije krucijalno.
Kada auto pređe i svih 120 tisuća ili makar 150 setite se da je pravo vreme za ulja za starije motore (Valvoline MaxLife) makar jednokratno pre nego li se vratite "običnim". Napravite makar jednu izmenu ulja između Ceratec-a i ulja sa aditivom za zaptivke. Nije strogo pravilo i nije obavezno ali nije nešto zahtevno a (teorijski) može da koristi.
I glavno pitanje - ulja za menjače.
Zaista nastojim da što pre stignem do te teme makar neke tekstove u vezi motornih ulja pisao kasnije.
Par puta sam spomenuo a na forumima (CBC) i direktno naglasio da bi ulje u menjaču trebalo da se menja na 5, 7 ili maskimalno 10 godina (ovo bi već moralo) i da je koncept "Lifetime" ili "Fill for life" ipak ograničenog dometa a da su "bombasti" nazivi (zaista dobro zvuči) malo više marketinški nego tehnički.
Inače kod privrednih (gospodarskih) vozila je uobičajeno da se ova ulja menjaju na godinu dana ili ako su predviđena za 320k km (neka polusintetička i većina sintetičkih) na dve godine! Čak se i "LifeTime" ulja za teretna vozila predviđena za čak 500k km (uvek i isključivo full sintetika, najčešće "double ester" - dakle estarske sintetike) se kod teretnih vozila menjaju na 5 godina ili manje.
Za VW je (često) ponajlakše izabrati ulje za menjač.
Može (uglavnom) bilo koje API GL-4 odgovarajuće viskoznosti ili GL-4+ (GL-4/5), nije zvaničan standard, uvek je bolje koristiti ulja po standardu VW 501.50 (navedenim na ambalaži).
Kako se ulje u menjaču ionako ne menja u novom vozilu (nego tek oko ili preko 100k km) treba forsirati SAE 75W-90 viskozitet.
U tom smilu bi solidno bilo i INA Hipenol SHD mada je prvenstveno za komercijalna vozila i nema prethodni VW standard te iako jako dobro nije primarna preporuka.
Stoga toplo preporučam OMV gear oil
SLY SAE 75W-90. Možete ga naći na njihovim pumpama (možda nema baš na svakoj) te je siguran original i lako se nalazi a nadasve nije ni preterano skupo.
Pozdrav!
Kao i uvek izvrsni tekstovi, nemam sta dodati samo Vas ohrabriti u daljem radu...
ОдговориИзбришиSrdacan pozdrav
P.S. Ako znate kako prepavio bih ninem u puno ime i prezime...
ОдговориИзбришиIzglega prosto ali zapravo nije. Uf, ovo sam jednom uradio ali ne mogu da se setim.
ОдговориИзбришиNajlakše je otvoriti nov nalog sa punim imenom pod "ime" koje se pojavlja u porukama.
Miki, pomaži! (javiću mu mejlom za svaki slučaj možda mu ovaj apel na ovom mestu promakne).
Profesore, jel mogu ja? Upravo sam to uradio sa svojim imenom (pardon, nadimkom, kum ne dozvoljava da menjam i ime) pa mi se čini da znam. :)
ОдговориИзбришиElem, ovako:
1) Prijavi se pod postojećim imenom
2) Klikni na svoj avatar na levoj strani ekrana
3) Izaberi "Podešavanja" (nisam siguran da li je svima interfejs na Srpskom?)
4) Izaberi "Izmena osnovnih podataka"
5) Umesto postojećeg upiši novi username
6) Izaberi "Sačuvaj"/"Gotovo"
Pozdrav.
Hvala Miki!
ОдговориИзбришиDoca za kompjuteri inače.