Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

субота, 06. новембар 2010.

PRISTA OIL - RELOADED (Part I)

Prista je u poslednje 2-3 godine toliko osavremenila i osvežila proizvodni program da se on više ne može prepoznati. Čak je i blog „zaostao za događajima“ crpeći veći deo informacija iz filijale u Srbiji dok je glavni koorporativni sajt dugo bio u rekonstrukciji. To je mala zamerka sa moje strane kao i to da sada kada je funkcionalan nisu zaživele sve „stavke“ sa njega a naročito se ističe (inače izuzetan) deo „workshop“ (kako za samu Pristu tako i Valvoline); taj koncept je možda i previše za „brdoviti Balkan“ ali jeste korak ka budućnosti. Uostalom uz novi proizvodni program idu i ambicije i u tom smeru.

Paleta proizvoda je takva da je se ne bi postidela nijedna multinacionalka. Iako je rađena po uzoru na „velikog brata“ (Texaco-Havolin, Chevron Global, zapravo) ispala je još bolja!

Eto primera gde je student prevazišao profesora (popravljajući njegove sitne greške i propuste). Ovde mislim pre svega na asortiman. Naravno i kvalitet ne zaostaje mnogo bar manje od razlike u ceni. I dalje je jak brend u nijansama bolji ali to više nije cela klasa.

Uostalom poredite i sami iz tekstova o Texaco motornim uljima. Na dalje se ova veza proteže i kroz sam razvoj proizvoda na koji je sigurno uticao Chevron „know-how“ i to iz XXI veka.

Zaista, je uzor za sve firme srednje veličine na globalnom nivou. Iako neke od njih imaju širi proizvodni program a neke manje sličan (po brojnosti) niko nije uspeo tako dobro da uklopi 95 do 99% tržišta uz olakšan izbor kupcima. U prvom delu će baš biti obrađena sintetička ulja iz čijih se samih naziva vidi i čemu su namenjena što je urađeno sa merom i ukusom.

I da ne bude zabune: Prista više nije (odavno) jeftin brend. Uz kvalitet mora da ide i cena, možemo samo da se lažemo da nije tako. Ipak ona je i dalje umerena i konkurentna pri čemu je sve bliže Premium klasi koju trenutno u distribuciji zauzima pre svega Valvoline.

Uostalom Prista strateški sarađuje sa velikim brojem izuzetno jakih kompanija koje su uz to i Hype–Type te je pravo čudo da to nisu bolje iskoristili za svoju promociju. Nije važno samo imati hajp tehnologiju, morate to i baš na taj (agesivan) medijski način i promovišete.

To naravno ima i cenu a prizvuk Bugarske u tome odmaže. Na stranu što je firma odavno izišla iz startnih okvira i praktično je međunarodna po većini kriterijuma.

I da ponovim (par puta pomenuto usput): Prista je ekskluzivni distributer za Valvoline u Jugoistočnoj Evropi (možete naći na njihovom sajtu tačno spisak zemalja) dok je istovremeno i distributer za Texaco-Havoline ali bez ekskluzive u celom regionu. Recimo u Srbiji (koliko je autoru poznato) Trigema deli pravo distribucije sa Pristom i verovatno trenutno u tome prednjači (u prodaji, ipak ima odavno razvijen lanac prodaje). U svakom slučaju tu je stvar zamršenija dok Valtec polako ali sigurno izlazi iz igre (zaista ne znam detalje a njih je teško naći u medijima).

Naravno, ostao je još veliki put do imena koja zastupaju. Sajt je sada sasvim solidan korporativni ali ne posebno stilski doteran. Lako se dolazi do informacija i pregledan je, no nekako „prazan“. Mogli su se malo više potruditi na tom polju.

Ipak u onom značajnijem su napravili „(is)korak od sedam milja“ a to su tehnički podaci. Prosto fascinantno, sada su dostupni svi (ali svi) tehnički detalji opšteg tipa. Ostaju samo rezultati testova iz API i ACEA no to je već previše. Gde su ispunjeni, ispunjeni su a gde su premašeni nije za posebno objavljivanje jer bi to onima kojima ti podaci znače bilo kontraproduktivno i degutantno. Ovako je nađen idealan „maksimalistički“ koncept te osim oksidacione otpornosti i još par testova ne nedostaje ni jedan podatak.

Sve u svemu čeka ih najteži zadatak a to je pridobiti širu populaciju. To jednostavno ne može preko noći ali „new kid on the block“ je definitivno postavio visoku granicu, toliko visoku da će mnogim većim i duže prisutnim biti teško da je preskoče.

Nedostatak 0W-40 i 0W-30 kao i 0W-20 te 5W-20 viskoznih gradacija je dobra mera. Takva ulja se ne prodaju u velikim količinama pogotovu na tlu Jugoistočne Evrope. To je ipak za globalne igrače. Nedostatak većeg udela PAO stock-a je takođe dobra optimizacija troškova i postavljene cene proizvoda. Po ovome a i uopšte najsličniji program (osim Havoline-a) ima OMV koji nije direktna konkurencija jer ima više cene i cilja na imućniji sloj i makar srednje bogata tržišta u regionu. Očigledno da su stručnjaci i jednih i drugih nezavisno došli do istog recepta (formule) kako napraviti širok asortiman koji neće biti previše opterećujući po pitanju troškova. Teško da za region može bolje.

Ostaje žal za Ultra 5W-50 uljem ali vreme je pokazalo da lokalna tržišta apsorbuju previše malo ovog izuzetnog proizvoda da bi nastavak proizvodnje bio isplatljiv.

Da ne bude (samo) hvale, glavna kritika je baš u sledećem: gde su ta ulja? I kolika im je cena (a mora biti makar osetno manja od Valvoline-a za istu klasu pa samim tim povoljna).

Na ovome i FAM ne uspeva da se održi jer nema dobru pokrivenost. Pumpari takođe gde samo je samo MOL malo više prisutan van svojih pumpi. Ne kažem da je to lako i da nije skupo ali samo pokrivenost od 51% ili više garantuje dobar tržišni udeo. Doduše za jeftinije brendove to često bude neisplativo ali koliko-toliko dobra prodaja mora da ima makar više od frtalja pokrivenosti inače „ode mast u propast“.

Zbog priličnog broja ulja (celokupan proizvodni program) tekst će biti podeljen u dva dela.

PRISTA SINTETIČKA MOTORNA ULJA ZA AUTOMOBILSKI PROGRAM

PRISTA ULTRA

Bez sufiksa i dodatnih odrednica. Ovo je ono što nazivam „vrhunskim normalnim (klasičnim) uljem“. Ukoliko nemate baš automobil mlađi od 5 godina (pa čak i onda naročito ukoliko je benzinac) ovo su prava ulja za vas.

Ultra 5W-30

Specijalizovano za GM vozila ali znatno prevazilazi samo tu namenu. Praktično sva vozila koja striktno ne traže ACEA C ili A(1)5/B(1)5 i koji imaju 5W30 kao prodrazumevanu vrednost. Zasnovano na HC i SHC baznim uljima uz kvalitetan paket aditiva. Ima nešto veći TBN od proseka za moderna ulja što može biti od značaja u uslovima ne baš vrhunskog kvaliteta goriva.

Specifikacije: API SL/CF; ACEA A3/B4-08, A3/B4-08; BMW Longlife-01; OPEL GM-LL-A-025 & GM-LL-B-025.

Jako dobro. Zapazite „samo“ API SL što je uslovljeno GM zahtevima i većim sadržajem ZDDP-a što može biti samo dobro osim ukoliko imate DPF ili trostepeni katalizator najnovije generacije. Ispunjeni su najnovije verzije ACEA standarda iz 2008. što je prednost u odnosu na one iz 2004.

Tipične karakteristike:

Spec. gustina: 0,852g/ml, kinematička viskoznost: na 40°C 70,0mm2/s na 100°C 11,7mm2/s, indeks viskoznosti 163, stabilnost na smicanje: (kinematička viskoznost na 100°C nakon 30 ciklusa uslova visokih smicajnih napona) 10,3mm2/s.
Viskoznost na –30°C 5900mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –35°C: 26.600mPa·s, tačka tečenja: –36°C, HTHS viskoznost: 3,5.

Tačka paljenja 240°C, isparljivost po Noack-u: 8,8%, TBN: 10,5.

Sulfatni pepeo: 1,4% Tendencija penjenja (ml) po ISO 6247, Sekv. I (24°C), Sekv. II (93,5°C) i Sekvenca III (24°C): 0/0, 10/0, 0/0.

Na radnoj temperaturi malo viskoznije ulje („5W-35“) uz izuzetnu stabilnost na smicanje, zapazite da je rezultat bolji od zahteva da ulje „ostane u gradaciji“ (say in grade) što je samo 9,3mm2/s. Viskoznost na –30°C je takođe znatno bolja (manja) od standardnom dozvoljenih 6600mPa·s do koje ima čitavih 12%. Pumpabilnost je tik uz tačku stinjavanja što indirektno ukazuje na izuzetan kvalitet korišćenih base stock ulja. Po svemu je upotrobljivo sve do nekih –27(28)°C uz strogi kriterijum da viskozitet ne pređe 3500mPa·s što garantuje ne samo lak nego i start bez posledica po motor. HTHS je u skladu sa GM zahtevima i garantuje dobru zaštitu motora i mogućnost korišćenja i kod starijih (Opel) motora sa kraja devedesetih.

Isparljivost od 8,8% je vrlo dobar rezultat u klasi a vrednost TBN (iako usmeravano GM standardima) izuzetna i garantuje 30k km čak i uz Euro 4 dizel a kamoli Euro 5. Sadržaj sulfatnog pepela je veliki ali u skladu sa Opel (GM) standardima i uobičajen je. Ovo ga ipak diskvalifikuje za TNG (makar za stalnu upotrebu) ili makar ne daje preporuku za upotrebu.

Tendencija penjenja ukazuje da ulje ne penuši a da je dobro „nakrkano“ detergentima. Vrednost od 10ml je daleko od dozvoljenih 50/0.

Ultra 5W-40

Malo univerzalnije od prethodnog. Kako po standardima tako i viskoznošću. Skoro svi benzinci su u igri osim onih koji striktno traže ACEA C kao i nešto manji procenat dizelaša. Zasnovano na baznim uljima III i IV bazne grupe. Nešto PAO sintetike (inače retke u novom proizvodnom programu) je nešto što je za ulje malo starijeg koncepta i za vozila 1995.-2005. jako dobro. Kao i prethodno ima nešto veći TBN od proseka. Sa (ili čak bez) PAO base stock ovo ulje ipak ima više polimera (modifikatora viskoznosti) u odnosu na prethodno i oni su ipak presudni da ovo ulje ima veći indeks viskoznosti, veću radnu viskoznost i nižu tačku tečenja. Ovo je minimalna razlika ali ima i dobre i loše strane. Dobre u visokom Ind.Vis. (VI) a loše u malo (ali malo) lošijem ponašanju pri ekstremnim uslovima u smislu održavanja radne viskoznosti.

Specifikacije: API SM/SL/CF, ACEA A3/B4-04, MB 229.1, MB 229.3, VW 502.00/505.00

Solidno. Od API ima „sve što treba“, a ostalo je osrednje ali zapravo NEPISANI standard za jeftinije 5W-40 sintetike. Ne mogu a da ne primetim da je Lukoil malo „iskočio“ iz klišea sa MB 229.5 specifikacijom što zapravo znači da ga oni ne smatraju „jeftinom“ sintetikom mada zapravo u apsolutnom smislu tu pripada. Prista Ultra je vrlo slična baš Lux sintetičkom ulju kako po sastavu tako i osobinama. Naravno novo dobijeni sertifikati kandiduju ovo ulje za rang više ali ne zaboravimo da Mobil, Valvoline, Shell, Texaco i drugi imaju „samo“ MB 229.3 kod svojih „standardnih“ 5W-40 sintetičkih ulja.

Tipične karakteristike:

Spec. gustina: 0,856g/ml, kinematička viskoznost: na 40°C 82,0mm2/s na 100°C 13,85mm2/s, indeks viskoznosti 174, stabilnost na smicanje: (kinematička viskoznost na 100°C nakon 30 ciklusa uslova visokih smicajnih napona) 12,5mm2/s.
Viskoznost na –30°C 5500mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –35°C: 26.400mPa·s, tačka tečenja: –42°C, HTHS viskoznost: 4,0.

Tačka paljenja 230°C, isparljivost po Noack-u: 10,4%, TBN: 9,8.

Sulfatni pepeo: 1,2%. Tendencija penjenja (ml) po ISO 6247, po svim sekvencama 0/0.

Na radnoj temperaturi uje nešto manjeg viskoziteta unutar standarda uz standardnu stabilnost na smicanje. Viskoznost na –30°C je takođe znatno bolja (manja) od standardnom dozvoljenih 6600mPa·s do koje ima čitavih 20%. Jedan od najboljih rezultata uopšte za 5W ulja mada je tipičan za „sintetičku sabraću“ koje su na bazi PAO sintetike (makar delom). HTHS viskozitet je ima jako visoku vrednost i garantuje dobru zaštitu motora i mogućnost korišćenja i kod starijih motora i konstrukcija čak i iz osamdesetih XX veka.

Isparljivost od nije izuzetna (ima čak manju vrednost tačke paljenja od 5W30 verzije ali u skladu sa svojom klasom) ali je solidna. TBN vrednost je izuzetna i omogućava duge (produžene) intervale izmene i korišćenje čak i lošijih dizel goriva (D2). Sadržaj sulfatnog pepela je solidno nizak i standardan za raniju generaciju 5W-40 sintetičkih ulja. Moguće ga je koristiti uz TNG mada nije posebno prilagođeno za ovu namenu. Ne peni.

PRISTA ULTRA PLUS SAE 5W-30 i 5W-40

Modernija varijanta prethodnih ulja u oba viskoziteta.

Sličnost između 5W-30 i 5W-40 je veća nego kod „ne-plus“ varijante i ide dotle da se samo po jednom standardu (uslovljenom viskoznom gradacijom) razlikuju. Stoga opšti opis ide kao zajednički za obe varijante a samo će karakteristike biti date odvojeno.

Jako moderna ulja koja su maksimalni kompomis visokih ekoloških i performansnih zahteva. Namenjena su modernim visokoperformansnim vozilima sa ili bez DPF ili TWC. Proizvođač naročito naglašava sledeće marke automobila: BMW, MB, Nissan, Opel, Hyundai, KIA i Honda.

Pri izradi je korišćena Low SAPS tehnologija aditiva koja omogućuje laku filtrabilnost i omogućuje produžene intervale izmene ulja.

Specifikacije: ACEA C3-08, A3/B4-04; API SM/CF, MB 229.51, BMW LL-04, VW 502.00/505.01, VW 505.00 (SAE 5W-30) i Porsche.

Odlično. API je najsavremeniji moguć za benzince i tek standardan za dizelaše. Ispunjenje ACEA je još bolje te osim specifičnih zahteva ispunjava sve ostale automobile iz prothodnih 20-tak godina uključujući i savremene što dizele što benzince i sa DPF i TWC. Mercedesov 229.51 je takođe vrhunski standard i uključuje i zaštitu sistema za obradu izduvnih gasova. Slično važi i za BMV-ovu „četvorku“ a VW jesu stari ali verzija V (vidi u daljem tekstu) pokriva „sve ostalo“ odnosno novije motore VW koncerna.

Tipične karakteristike:

5W-30

Spec. gustina: 0,852g/ml, kinematička viskoznost: na 40°C 71mm2/s na 100°C 12,1mm2/s, indeks viskoznosti 169, stabilnost na smicanje: 11,9mm2/s.
Viskoznost na –30°C 6300mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –35°C: 39.700mPa·s, tačka tečenja: –33°C, HTHS viskoznost: 3,5.

Tačka paljenja 230°C, isparljivost po Noack-u: 9,8%, TBN: 7,2.

Sulfatni pepeo: 0,75%. Tendencija penjenja (ml) po ISO 6247, Sekv. I (24°C), Sekv. II (93,5°C) i Sekvenca III (24°C): 0/0, 10/0, 0/0.

5W-40

Spec. gustina: 0,856g/ml, kinematička viskoznost: na 40°C 75,6mm2/s na 100°C 13,0mm2/s, indeks viskoznosti 174, stabilnost na smicanje: 12,8mm2/s.
Viskoznost na –30°C 6250mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –35°C: 36.600mPa·s, tačka tečenja: –36°C, HTHS viskoznost: 4,0.

Tačka paljenja 235°C, isparljivost po Noack-u: 10,0%, TBN: 7,2.

Sulfatni pepeo: 0,75%. Tendencija penjenja (ml) po ISO 6247, Sekv. I (24°C), Sekv. II (93,5°C) i Sekvenca III (24°C): 0/0, 10/0, 0/0.

Zaista samo varijante istog ulja. Ovde je sličnost (identičnost) veća nego kod prethodnog para. Zapazite da je tridesetica tek 9% manjeg viskoziteta od četrdesetice na radnoj i 6% na 40°C.

Iako i Ultra Energy ima odličnu smicajnu stabilnost ovde se zaista ističe ova osobina. Definitivno je najbolja u gami i među najboljima u industriji za viskozne gradacije koje ova dva ulja poseduju. Ovde je čak 5W-40 verzija istaknutija jer ipak ima malo veći sadržaj polimera i indeks viskoziteta. Pad od 1,5% je odličan rezultat i tipičan je za 20W-50 mineralna ulja. Na primer Selenia sa ponosom (i treba) ističe tek 3% kod svog VS Vision 15W-50 i da je kod 15W-40 je uobičajeno nekih 10-12%.

Zanimljivo je da su Plus varijante lošije na velikom mrazu od svojih analoga „bez plusa“.

Isparljivost je vrlo dobra, i prosečna za klasu (ili čak i nešto bolja-manja) a TBN vrednost „idealna“ i po ukusu pisca ovih redaka. Sulfatni pepeo tek da se uklopi u standarde ali dobro odmeren držeći aditive sa pepelom na max. dozvoljenoj granici.

SPECIJALIZOVANA SINTETIČKA MOTORNA ULJA

Sva ulja ove kategorije pripadaju viskoznoj gradaciji 5W-30

PRISTA ULTRA PC

Sintetičko ulje namenjeno najmodernijim modelima Peugeot & Citroen sa najvišim zahtevima po pitanju zašite sistema za obradu izduvnih gasova.

Spada u „environmentally friendy“ (ekološki pogodna) ulja, smanjuje potrošnju goriva i produžava vek DPF i sličnim sistemima. Spada u Low SAPS ulja.

Specifikacije: ACEA C2-08 , A5/B5-04, API SM/CF

Tipično i pre svega C2 ulje ali uz mogućnost šire primene kako kod dizela tako i (naročito) benzinskim motora novije generacije.

Tipične karakteristike:

Spec. gustina: 0,850g/ml, na 100°C 12,1mm2/s, indeks viskoznosti 165, stabilnost na smicanje: 11,7mm2/s.
Viskoznost na –30°C 6200mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –35°C: 28.100mPa·s, tačka tečenja: –36°C, HTHS viskoznost: 3,5.

Tačka paljenja 226°C, isparljivost po Noack-u: 9,8%, TBN: 7,15.

Sulfatni pepeo: 0,5% Tendencija penjenja (ml) po ISO 6247, Sekv. I (24°C), Sekv. II (93,5°C) i Sekvenca III (24°C): 0/0, 10/0, 0/0.

Vrednost viskoznosti na 40°C nije data ali je nekih 72, a ulje je sasvim bliz SAE 40 kategorije što mu daje mogućnost primene i kod motora kojima je default 5W-40 ili 10W-40 naročito zimi. Smicajna stabilnost je vrhunska i jedna od najboljih uopšte za 5W-30 ulja. Ponašanje na niskim temperaturama je bolje od pukog ispunjenja standarda ali je nešto lošije od običnog Ultra ulja iste klase viskoznosti. Tačka tečenja nije impozantna ali je više nego što će vam ikada zatrebati osim možda u Skandinaviji. Isparljivost vrlo dobra (niska) a TBN moderno i odmereno sa dobrom rezerzvom imajući u vidu da su motori koji ga koriste namenjeni samo savremenim gorivima sa niskim sadržajem sumpora. Sulfatni pepeo izuzetno nizak ali to je i zahtev standarda. Mala tendencija penjenja, ništa posebno.

PRISTA ULTRA RN

Ulje slično prethodnom ali u drugom ACEA C standardu i namenjeno pre svega Renault vozilima najnovije generacije. Zasnovano na modernim sintetičkim baznim uljima i specijalnoj low SAPS kompoziciji aditiva.

Namena mu je očigledna obzirom na ispunjene standarde i obuhvata vozila sa DPF i trostepenim katalizatorima najnovije generacije i Euro 4 i 5 standardima za izduvne gasove.

Specifikacije: ACEA C4-08 , Renault RN 0720

Malo sužene ciljne grupe koja osim Reno vozila obuhvata još samo mali broj onih koji imaju C4 zahteve bilo da su benzinci ili dizeli.

Tipične karakteristike:

Spec. gustina: 0,850g/ml, na 100°C 11,7mm2/s, indeks viskoznosti 160, stabilnost na smicanje: 11,0mm2/s.
Viskoznost na –30°C 6200mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –35°C: 26.100mPa·s, tačka tečenja: –36°C, HTHS viskoznost: 3,5.

Tačka paljenja 226°C, isparljivost po Noack-u: 9,8%, TBN: 7,15.

Sulfatni pepeo: 0,5% Tendencija penjenja (ml) po ISO 6247, Sekv. I (24°C), Sekv. II (93,5°C) i Sekvenca III (24°C): 0/0, 10/0, 0/0.

Manje-više identične karakteristike pethodnom. Ovo samo potvrđuje da su ovo dva gotovo identična ulja sa malim modifikacijama u sistemu aditiva dok su bazna ulja sigurno ista.

Malo je manji radni viskozitet i indeks viskoznosti kod RN a ostal praktično isto. Opet se ističe veoma dobra smicajna stabilnost.

PRISTA ULTRA V

Napravljeno po najnovijim VW standardima i prvenstveno namenjeno motorima te grupacije: Volkswagen, Audi, Seat i Skoda. Osim toga pogodno je i za moderne BMW mašine i ostale kojima ispunjeni ACEA standardi odgovaraju. Dobra je kombinacija visokih ekoloških zahteva (dizeli sa DPF) i visokih performansi. Pogodno je i za VW FSI benzinske motore sa direktnim ubrizgavanjem benzina pod visokim pritiskom.

Specifikacije: ACEA A3/B4-04, VW 504.00/507.00 i BMW Longlife-04

ACEA standardi su ograničeni na one iz 2004. samo zbog niske TBN vrednosti inače bi sigurno ovo ulje prošlo sve druge zahteve po reviziji iz 2008.

Tipične karakteristike:

Spec. gustina: 0,849g/ml, kinematička viskoznost: na 40°C 75mm2/s na 100°C 12,1mm2/s, indeks viskoznosti 160, stabilnost na smicanje: 10,3mm2/s.
Viskoznost na –30°C 6400mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –35°C: 17.600mPa·s, tačka tečenja: –36°C, HTHS viskoznost: 3,67.

Tačka paljenja 226°C, isparljivost po Noack-u: 7,2%, TBN: 6,1.

Sulfatni pepeo: 0,7% Tendencija penjenja (ml) po ISO 6247, Sekv. I (24°C), Sekv. II (93,5°C) i Sekvenca III (24°C): 0/0, 10/0, 0/0.
Ulje visokog kvaliteta. Slično prethodnim uz manju isparljivost i TBN (koji je tipičan za VW standarde koje ispunjava). Ističe se malo većom HTHS vrednošću na samoj granici 15W-40 zahteva. Malo viši sadržaj sulfatnog pepela daje mu MID SAPS kategorizaciju u najboljem smislu toga.

Sve zavisi kako predstavite, marketing bi rekao „izuzetno ulje po izuzetnim specifikacijama“ stvarajući utisak dvostrostruke posebnosti a to se treba čitati kao „zlatna sredina“ za ulja po VW 504.00/507.00.

PRISTA ULTRA ENERGY

Sintetičko ulje slično prethodnim ali po ACEA C1 i kao takvo šampion u zahtevima ekologije i uštede goriva. Namenjeno pre svega novoj generaciji Ford i Mazda motora kako benzinskih tako i dizel i shodno tome kod privih pogodno za TWC a kod drugih za PDF te za Euro 4 i 5 standarde za izduvne gasove.

Specifikacije: ACEA C1-08.

Beskompromisno ali druge i nema. Veoma rigorozan i moderan ACEA standard.

Tipične karakteristike:

Spec. gustina: 0,849g/ml, kinematička viskoznost: na 100°C 9,84mm2/s, indeks viskoznosti 160, stabilnost na smicanje: 9,51mm2/s.
Viskoznost na –30°C 4300mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –35°C: 25.100mPa·s, tačka tečenja: –36°C, HTHS viskoznost: 3,02.

Tačka paljenja 226°C, isparljivost po Noack-u: 12,4%, TBN: 5,9.

Sulfatni pepeo: 0,5% Tendencija penjenja (ml) po ISO 6247, Sekv. I (24°C), Sekv. II (93,5°C) i Sekvenca III (24°C): 0/0, 10/0, 0/0.

Ulje je definitivno prilično „ređe“ od svih ostalih iz Prista programa naravno unutar SAE 30 specifikacija. Prilično je blizu graničnoj vrednosti od 9,3 te bi moglo da se nazove i „5W-25“ uljem kako to uobičajeno slikovito prikazujem. Smicajna otpornost čak najbolja od svih ostalih koja su ionako dobra po toj osobini. Ponašanje na niskim temperaturama takođe najbolje u celoj gami a posledica je naravno manje radne i opšte viskoznosti. HTHS viskozitet je toliki da ispunjava zahtev da bude veći od 2,9 i prilagođen je maksimalnoj uštedi goriva. Zbog toga ovo ulje ne može da se koristi kod većeg dela motora starije konstrukcije te vodite o ovome računa. Isparljivost je malo veća te je taj rezultat najlošiji iz ove grupacije Prista ulja ali je opet uslovljen malim viskozitetom. TBN je slično kao kod VW verzije izuzetno moderna i veoma mala vrednost koja je moguća upravo zahtevima za najnovijom generacijom goriva po Euro 5 standardima.

4 коментара:

  1. Postavljam pitanje, da li Vi ponekad i spavate?...nadam se da bar prepisujete neke sadržaje, jer čitaoci ne mogu da postignu da pročitaju kako treba tekst a tu je vec novi.Salu na stranu sve pohvale za Vas rad...

    ОдговориИзбриши
  2. Ispravka, prethodni teks je pisao Ninem ali je greskom upisano kao Nemanja. Izvinite zbog toga...

    ОдговориИзбриши
  3. Eto baš u to vreme sam "testerisao". Ali zato se držim one: ako hoćeš da ti dan traje 25h ustani sat vremena ranije! Doduše danas je nedelja pa ...
    Uzgred imao sam volju da gledam snimak treninga F1 u Brazilu ali mogli su bar u 12h a ne u 2h po ponoći.
    Inače, brzo kucam (slepo) a i koristim se malim trikovima, recimo kod opisa ulja deo sa teh. podacima kopiram pa samo ispravljam brojke i ne kucam baš sve ;-) Nisam ni ja baš mašina.
    Malo je lakše kad nešto volite nego kad je posao.
    (Najbolje da je i jedno i drugo ali to retko ispadne tako).

    ОдговориИзбриши
  4. Zdravo,zelim da vas pozdravim,citao sam o vasim komentarima i konstatacijama......imam iskustva tj 12 godina sipam ulje Liqui Moly,prvo dvojka golf s kojim sam presao 300000km a posle golf 3 tdi....ulje je perfektno mjenjm ga na 7 hiljila...ssve pohvale za LM 10w-40

    ОдговориИзбриши