Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

уторак, 9. новембар 2010.

PRISTA OIL - RELOADED (Part II)


Moram da budem realan. Sintetička motorna ulja jesu značajan segment Prista programa ali koji sigurno po prodaji ne prelazi 10 do 20%. Glavni proizvodni program su (u automobilskom programu) ipak polu-sintetička i mineralna ulja. Sintetika se sigurno nešto više prodaje na domaćem (bugarskom) tržištu kao i u Rumuniji koje je jedno od prvih stranih tržišta pa samim tim i logično što je tamo no. 2 ili 3 iza nedostižnog Lukoil-a koji drži oko 40% tog tržišta. Nedostatak 5W-30 viskoziteta u Lukoil-ovom proizvodnom programu sigurno pruža dobre pozicije za Prista Oil. Ne vredi Rusima što su u pravu (da se 5W-40 može koristiti i za 5W-30 default) krajnje im je vreme da izbace makar dva 5W-30 ulja (jedno sintetičko i jedno polu-sintetičko, makar kao verzije postojećih 5W-40).

Prava priča (za sada i još uvek) u vezi Priste su ulja koja nisu sintetička a tu ima šta da se kaže, itekako ...

PRISTA SUPER BENZIN serija

Prista Super Benzin 10W-40 (polusintetičko)

Namenjeno pre svega modernijim benzinskim motorima kojima odgovaraju specifikacije i viskozna gradacija. Serija se sastoji od 4 viskozne klase: 10W-40, 15W-40, 20W-40 i 20W-50. Ovo je stoga značajnije jer je cela serija pogodna i za TNG kao gorivo. Dok su poslednja dva čista mineralna ulja 15W-40 ima manji udeo HC base stock (ulja) a polu-sintetičko naravno znatno veći.

Može se koristiti i kod dizela kojima je API CF zahtev. Naravno ukoliko koristite ED ili ukoliko skratite interval izmene uz lošiji dizel.

Specifikacije: API SL/CF, ACEA A3/B3-04, A3/B4-04; VW 501.01/505.00.

Nije loše. Za ostale iz serije čak dobro dok za polu-sintetiku tek standardno.

Tipične karakteristike:

Spec. gustina: 0,865g/ml, kinematička viskoznost: na 40°C 100,0mm2/s na 100°C 14,5mm2/s, indeks viskoznosti 150, stabilnost na smicanje (kinematička viskoznost na 100°C nakon 30 ciklusa uslova visokih smicajnih napona): 13,7mm2/s.
Viskoznost na –25°C: 5000mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –30°C: 24.000mPa·s, tačka tečenja: –33°C, HTHS viskoznost: 3,8.

Tačka paljenja 220°C, isparljivost po Noack-u: 12,7%, TBN: 7,9.

Sulfatni pepeo: 0,95%. Tendencija penjenja (ml): bez penjenja za sve sekvence.

Vrlo dobra stabilnost na smicanje, kao i ponašanje na niskim temperaturama. HTHS baš kako treba. Moguće korišćenje i gde su 15W-40 ili monogradno SAE 40 default. Malo veća isparljivost ali ne van standarda ili zabrinjavajuća, pre bi se reklo jedna solidna vrednost. TBN moderno i malo veće od čisto GAS ulja tek toliko da se naglasi specijalizacija za benzin uz mogućnost korišćenja i u nekim dizel motorima. Sulfatni pepeo: idealan za TNG, dobar za benzin i ED.

Prista Super Benzin 15W-40 (mineralno)

Praktično identičan sistem aditiva uz malo siromašniju osnovu. Osobine su različite zbog te činjenice (i različitih viskoznosti). Komentar će obuhvatiti samo razlike među ovim uljima.

Specifikacije:

Identične prethodnom ali (kao i za više viskoznosti) nedostaje VW 501.01 i što je još važnije ACEA B4 što je već razlika koja se mora naglasiti.

Tipične karakteristike:

Spec. gustina: 0,880g/ml, kinematička viskoznost: na 40°C 109,3mm2/s na 100°C 14,8mm2/s, indeks viskoznosti 140, stabilnost na smicanje (kinematička viskoznost na 100°C nakon 30 ciklusa uslova visokih smicajnih napona): 13,3mm2/s.
Viskoznost na –20°C: 6400mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –25°C: 27.000mPa·s, tačka tečenja: –28°C, HTHS viskoznost: 3,8.

Tačka paljenja 228°C, isparljivost po Noack-u: 10,5%, TBN: 7,9.

Sulfatni pepeo: 0,95%. Tendencija penjenja (ml): bez penjenja za sve sekvence.

Ponašanje na niskim temperaturama tek standardno. Indeks visoznosti veći od standardnih 135. Noack isparljivost vrlo dobra ostalo u skladu sa viskoznošću. Manja smicajna stabilnost je posledica lošije baze (baznih ulja).

Super Benzin 20W-40 i 20W-50

Namenjena nešto starijim vozilima i/ili onima sa više pređenih km. Osim toga ova su ulja verovatno i za tržište Severne Afrike gde Pista prodaje deo produkcije.

Radne viskoznosti su respektivno: 15,5 i 19,0 dok su tačke tečenja: –26°C i –23°C. Isparljivost za oba: 9,0%. HTHS viskoznost: 4,6 i 5,0.

PRISTA LEADER

Prista Leader TD 10W-40 (polusintetičko)

Jako kvalitetna polusintetička osnova. Kako proizvođač navodi VIŠE od 50% su „specijalne“ bazne komponente što znači da je manje od 50% mineralnih baznih ulja u njemu. Naravno nije 50% sintetičko nego su to HC ulja II i II+ bazne grupe i možda nešto III bazne grupe. Svejedno ipak je natprosečno i ukazuje na dobar kvalitet. Sve to prati napredni sistem aditiva koji je zaista natprosečan i premašuje tipičan i prosečan za ovu kategoriju („polu-sintetika“).

Namenjeno i benzinskim i dizel motorima. Ipak kao što je u imenu sugerisano ima blagu dizel „notu“. Treba naglasiti da je upotrebljivo i za dizel motore sa Common Rail sistemom ali bez DPF-a. Takođe za sisteme sa direktnim ubrizgavanjem goriva pod visokim pritiskom.

Specifikacije: ACEA A3/B3-08, A3/B4-08; API SL/CF, MB Approval 229.3; VW 502.00/505.00 i Renault RN 700.

Jako, jako dobro. Uz standardne (za klasu) API i ACEA specifikacije (mada B4 često izostane, naročito najnovija verzija) tu je vrlo dobro ispunjenje VW 502 i kao vrh MB 229.3 što je odlika (relativno) jeftinijih sintetičkih 5W-40 motornih ulja.

Tipične karakteristike:

Spec. gustina: 0,880g/ml, kinematička viskoznost: na 40°C 99,9mm2/s na 100°C 14,5mm2/s, indeks viskoznosti 150 (navedeno 140), stabilnost na smicanje: 13,5mm2/s.
Viskoznost na –25°C: 6100mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –30°C: 27.000mPa·s, tačka tečenja: –31°C (iako se navodi tek –28°C što je vrednost za 15W-40 verziju), HTHS viskoznost: 3,6.

Tačka paljenja 228°C, isparljivost po Noack-u: 9,0%, TBN: 8,3.

Sulfatni pepeo: 1,0%. Tendencija penjenja (ml): bez penjenja za sve sekvence.

Malo izmešanih i izgrešenih podataka (osim tačke stinjavanja verovatno i spec. gustina i indeks viskoznosti). Ipak većina je tačna i iznad proseka. Indeks viskoznosti je nešto niži od prosečnog za 10W-40 ulja no to je češće dobro nego loše i dobro pre svega za malo starije generacije dizel motora (kraj osamdesetih i početak devedesetih). Ponašanje na mrazu je bolje od čistog ispunjenja standarda. HTHS je praktično izvedeno u stilu velikog uzora (Texaco) i predstavlja vrednost koja miri razne standarde i zahteve. Iako je ispod 3,7 praktično se može primenjivati i za 15W-40 default. Isparljivost odlična (mala) a TBN moderan i odmeren. Sasvim dovoljno za iole bolje gorivo mada dolazi u obzir čak i D2. I na kraju treba pohvaliti izuzetno mali udeo sulfatnog pepela koji ispunjava čak i mogućnost primene uz TNG iako proizvođač to ne naglašava i nije mu primarni cilj.

Prista Leader TD 15W-40 (pretežno mineralne osnove)

Iako u tehničkim podacima proizvođač navodi i 10W-30 verziju (izuzetno zanimljiva i retka viskoznost u Evropi). Osim nje pominju se i 20W-40 i 20W-50 verzije koje su kao i prvo pomenuta namenjena tržištima Azije i Afrike (makar onih par država u kojima se Prista prodaje).

Između ostalog (15W-40) je namenjeno i za vozila sa velikim brojem pređenih km.

Ova verzija je za razliku od automobilskog TD 10W-40 tipično ulje za mešovite vozne parkove i izuzetno dizel nastrojeno uz mogućnost korišćenja i u benzinskim motorima ali bez TNG-a.

Specifikacije:

ACEA A2-02/B3-02, E2-07, API CH-4/SJ, MB Approval 228.1 i 229.1, MAN 271; Volvo VDS; ALLISON C-4; MACK EO-M PLUS; MTU OIL CATEGORY 1; CUMMINS CES 20076/71; CATERPILLAR ECF-1a; Renault Trucks RD/RD-2; ZF TE ML 07C.

Veoma veliki broj specifikacija. Idealno za Van i pick-up vozila kao i lakša teretna vozila. Poslužiće i u kamionima i autobusima srednje nosivosti i generacije. Uglavnom generacijski usklađeno sa velikim brojem raznih vozila iz devedesetih godina.

Tipične karakteristike:

Spec. gustina: 0,880g/ml, kinematička viskoznost: na 40°C 110mm2/s na 100°C 14,5mm2/s, indeks viskoznosti 140, stabilnost na smicanje: 13,7mm2/s.
Viskoznost na –20°C: 6400mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –25°C: 27.000mPa·s, tačka tečenja: –28°, HTHS viskoznost: 3,8.

Tačka paljenja 228°C, isparljivost po Noack-u: 10,5%, TBN: 9,0.

Sulfatni pepeo: 1,2%. Tendencija penjenja (ml): bez penjenja za sve sekvence.

Solidne karakteristike. Sulfatni pepeo zadovoljava čak i modernije benzince. Ističe se TBN koji ispunjava starije norme i ističe pogodnost lošijim gorivima.

Prista Super Gas 15W-40 i 20W-50

Oba su mineralna ulja s tim što ulje manje viskoznosti ima u sebi nekih 20% HC base stock-a.

Pogodna su pre svega za LPG (propan-butan smešu) ali i CNG (prirodni gas). Slična Super Benzinu ali sa malo drugačijim sistemom aditiva uz maksimalno prilagođavenje uslovima pogona na gasovita goriva. Mogu se koristiti i za benzinski pogon (naročito mešoviti) ali ne i za dizel motore.

Specifikacije:

ACEA A3/B3-04 (SAE 15W-40) i A3-02/B2-98 (SAE 20W-50), za oba: API SL, MB 229.1.

Specifikacije su maksimalo prilagođene za TNG i benzin. Niža viskozna gradacija ima nešto novije i zahtevnije specifikacije te je pogodnija za novija vozila i vozila sa manje pređenih km. Zapazite da je nova verzija (čak) API SL umesto SG što je veliki korak (za praktično 3 kategorije i 10 godina novije i modernije). Naravno manje je ZDDP-a ali i dalje je pogodno i za starije modele mada možda za nijansu manje nego ranije (modeli pre sredine osamdesetih godina XX veka).

Tipične karakteristike: 15W-40

Spec. gustina: 0,880g/ml, kinematička viskoznost: na 40°C 109,3mm2/s na 100°C 14,8mm2/s, indeks viskoznosti 140, stabilnost na smicanje: 13,3mm2/s.
Viskoznost na –20°C: 6400mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –25°C: 27.000mPa·s, tačka tečenja: –28°C, HTHS viskoznost: 3,8.

Tačka paljenja 228°C, isparljivost po Noack-u: 10,5%, TBN: 7,0.

Sulfatni pepeo: 0,95%. Tendencija penjenja (ml): bez penjenja za sve sekvence.

Praktično identične Super Benzin verziji 15W-40. Vidljiva razlika je samo u vrednosti TBN koja je maksimalno prilagođena TNG (LPG) pogonu i za to je više nego dovoljna. Kao što je pomenuto postoji i mala razlika u sastavu ali je i tu razlika samo u većem prilagođenju uslovima rada.

Ovde moram da NAGLASIM da je Đorđe Stamenković bio u pravu kada je za stariju verziju rekao da je nemoguće da ima tačku stinjavanja od –37°C. Očigledno je bila greška jer se sigurno radilo o –27°C.

Tipične karakteristike: 20W-50

Spec. gustina: 0,886g/ml, kinematička viskoznost: na 40°C 168,4mm2/s na 100°C 19,0mm2/s, indeks viskoznosti 128, stabilnost na smicanje: 17,8mm2/s.
Viskoznost na –15°C: 8000mPa·s, niskotemperaturna pumpabilna viskoznost na –20°C: 26.000mPa·s, tačka tečenja: –23°C, HTHS viskoznost: 5,0.

Tačka paljenja 236°C, isparljivost po Noack-u: 9,0%, TBN: 7,0.

Sulfatni pepeo: 0,95%. Tendencija penjenja (ml): bez penjenja za sve sekvence.

Verzija 15W-40 je predviđena za 10 do 15k km dok je 20W-50 za nešto manje (10-20%).

U Zastavinim vozilima menjajte 15W-40 na 8 do 12k km a drugo na 7500km do 10 hiljada km. I dalje ostaje da bude jedno od boljih ulja za malo starija vozila i TNG pogon iako prilično slično FAM Gas-u od koga ima nešto bolju osnovu koja uključuje i HC base stock.

Na kraju ali ne i po značaju:

Prista Multigas SAE 10W-40

Jedno od najnovijih motornih ulja u Prista produkciji. Spada u Low SAPS polusintetička motorna ulja specijalno formulisana za putničke automobile koji koriste komprimovani prirodni gas (metan). Takođe se može koristiti i za benzin ali naravno (i pre svega) za TNG kao pogon.

Ovo CNG/LPG ulje je jako slično GAS verziji. Zašto nije jednostavno nazvano Gas 10W-40? Teško je reći ali osim naznake da nije samo za TNG već i Metan (prirodni gas), Prista verovatno želi da iskoristi „rupu“ u ponudi za Gas ulja. Čak i veliki proizvođači su obično proizvodili samo 15W-40 verzije (Shell) računajući da se podrazumeva da većina polu-sintetika a naročito sintetika (i posebno Low SAPS) jesu pogodna za takva goriva.

Verovatno je presudilo to što je ovo Low SAPS ulje u polu-sintetičkoj varijanti. Ovo do skoro nije uopšte postojalo na tržištu a i dalje je retko (čak i krajem 2010.). Od poznatijih proizvođača samo Fuchs sa Titan Syn Pro Gas 10W-40 koji ispunjava i iste API i ACEA standarde.

Specifikacije:

API SL, ACEA A3/B3-08, A3/B4-08, MB 229.1 i VW 501.01

Skromno ali za ciljnu grupu više nego dovoljno. Čak bi se reklo da je dobro odmereno. Na sajtu nedostaju tehnički podaci o ovom ulju. Sva je prilika da su tipične karakteristike jako slične (i delom identične) ulju Prista Super Benzin.


Zaključak:

Prista je u poslednjih nekoliko godina napravila „kvantni skok“ u programu proizvodnje, standardima i uopšte organizaciji. Formalno povlačenje Chevron-a iz vlasničke strukture nije uticalo negativno. Njihov know-how je očigledno ugrađen u nove serije Priste. Međutim to nikako nije prosta kopija Texaco Havoline linije već nešto što u formi čak i prevazilazi veliki uzor. Cenovno se uklapa nešto ispod Valvoline-a i što čini dobru distributersku celinu.

Havoline-Valvoline-Prista pokrivaju sve od gornje srednje (ekonomske) do vrhunskog (top) nivoa. Valovine i Prista se delom približavaju u premium klasi (sintetička Prista ulja) ali se zapravo dopunjuju asortimanom.

Veoma jak regionalni igrač koji je postao nezaobilazan faktor u Jugoistočnoj Evropi i sa kojim se mora ozbiljno računati, kako od strane konkurencije tako i korisnika koji većim delom nisu upućeni u razvoj događaja (čak i u Bugarskom, po nekim njihovim forumima; mada naravno manje izraženo nego u drugim zemljama).

Zašto je to bitno naglasiti? Zato što možete sebi uštedeti neki novac. Samo nekoliko kompanija vam pruža takav odnos kvaliteta i cene (znate već ostalih 2 ili 3). Vredi probati.

Po pravilu više od 50% korisnika nastavlja sa korišćenjem čudeći se kako ranije nisu saznali za ovako povoljnu kupovinu i to da Prista ima respektabilan kvalitet. Očigledno da marketing malo kasni za događajima no delom je i zbog tajminga. Veliki fondovi za ovu oblast u vreme krize koja je još uvek prisutna jednostavno nisu realnost.

U to bi trebao da vas lako uveri postrojenje u Ruseu koje je ne samo potpuno automatizovano nego je i „state of art“ tehnologije u ovoj oblasti. Kapacitet je nekih 5-6 puta veći od ukupne potrošnje ulja u Srbiji ili Bugarskoj uz solidnu upošljenost.

P.S.
Kapacitet jeste kao što je naveden (cca. 250 hiljada tona) ali nije samo u Ruseu. Dva najznačajnija i najveća blending postrojenja su (u): Ruse (Bugarska) i Izmit (Turska).

Prvi pogon je nešto veći a oba su nekih 80% kapaciteta cele kompanije. Ipak je impozantno (i kompanijski i za svaki od gore navedena pogona).

2 коментара:

  1. slazem se za Prista ulje.Koristio sam leader 10/40i jedno od najboljih ulja po meni.Ali sad ne mogu da ga nadjem pa sad koristim Liquid moly sa aditivima.Dobro je i ono ali posle 2-3 meseca osetim kao da se zgusnulo.

    ОдговориИзбриши
  2. Zaista šteta što se ih nema u široj prodaji. Protiv su uglavnom predrasude i to što bi lakše brodsko uže prošlo kroz iglene uši nego što bi većina uopšte probala. Ko jednom proba obično se navikne na njih.
    Kvalitet je zaista veoma visok. Cena više nije onako povoljna kao pre nekoliko godina ali je još uvek veoma dobra. Sve u svemu jako konkurentna ulja.
    Zgušnjavanje ulja je karakteristično za dizel motore. Možete preventivno dolivati ulje iz iste serije jednog nivoa "nižeg" viskoziteta (za multigradna ulja) na primer: 5W-40 u 10W-40 ili ovo drugo u 15W-40 naročito njihovo "nalivno" ulje.
    Može i 5W30 u 5W40 naročito zimi i da se ne preteruje (do litra unutar intervala).

    ОдговориИзбриши