Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

четвртак, 10. фебруар 2011.

Kočione tečnosti 1.1 (Brake Fluids 1.1)


Priča o kočionim tečnostima će imati makar još jedan deo koji će biti rezervisan (samo) za DOT 5 specifikaciju. No kako je ona ređe u primeni to može da sačeka još neku sedmicu (mesec).
Ovde samo mala dopuna prvobitnog (baznog) teksta. Potreba za tim se pojavila praktično sa prvim komentarom (pitanjem) u njemu.
Trebalo bi da se spomenu i specifikacije za DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1
Uzgred i par reči o DOT 4+ (tzv. super DOT 4).

Prvo treba napomenuti da su ISO 4925 i SAE J 1703 pratično identični sa DOT 3 te neće biti posebno navođeni.

Manje su bitne specifikacije viskoznosti koje se definišu na 1000C kao i na -40 cel.
Zanimljivo je samo spomenuti da ove tečnosti imaju manju viskoznost na -40 nego motorno ulje 10W-40 na -20cel. i to duplo manju (DOT3) do četvorostruko manju (DOT 5.1). Standardom je za DOT 4 dopuštena veća viskoznost od trojke no u praksi je obično obratno.
Na 100cel. svi ovi fluidi imaju više od 1,5 a obično tek 2mm2/s što odgovara nafti (ED) na +40cel.

Mnogo se više KT razlikuju po vrednostima tačke ključanja što i jeste orijentacioni parametar (dva zapravo) za nivo kvaliteta.
Vrednosti tačke ključanja postoje dve: "dry" ('suva' tačka ključanja, normalna tačka ključanja za kočionu tečnost bez vode, zapravo sa onoliko vode koliko ima pri punjenju u fabrici) i "wet" ('mokra' tačka ključanja koja se odnosi na sadržaj vode od 3,7% vol. ili masenih cca. 3,5%.

DOT 3 ima propisanu tačku ključanja (dry/wet): 205/1400C.
DOT 4 ima propisanu tačku ključanja (dry/wet): 230/1550C.
DOT 5.1 ima propisanu tačku ključanja (dry/wet): 270/1900C (185).

U praksi (kvalitetne) DOT 3 KT obično ispunjavaju zahteve za DOT 4 a 'dry' t.k. ponekad i prevazilaze. Ipak to su ređi slučajevi. Uglavnom ne tako zahtevne specifikacije se lakše ispunjavaju i premašuju.
Uviđate zašto je vek trajanja ovih KT kraći. Ako se (obično ta) uzme t.k. od 140 kao kritična (mada je češće da je to 150 ili 160), vi 'trojku' morate zameniti već kada ima 3% vlage (svakako pre nego nakupi 4%) dok DOT 4 i 5.1 mogu da se koriste i do sadržaja vlage od 5%. Uzevši u obzir da su i manje higroskopne sasvim je normalno da ako DOT 3 traje 2 godine DOT 4 može i tri a 5.1 (ponekad) i svih četiri.

DOT 4 je prosečna specifikacija ali je u praksi često daleko prevaziđena. Doduše često proizvođači prave "dve klase" ovih KT od kojih je jedna bliže specifikacijama a druga daleko iznad njih.
Nema stroge granice ali t.k. od 250/1600C otprilike razdvaja one nižeg i višeg kvaliteta.
Tako da neznvanično postoji i "super DOT 4" ili "DOT 4+" koji po nekim parametrima ispunjavaju i DOT 5.1 specifikaciju. Što se t.k. tiče obično se radi samo o 'suvoj' (dry) t.k. dok je wet ispod visokih zahteva za DOT 5.1 pa čak i ispod DOT 5.
Uslovno bi se granica za ovu kategoriju mogla postaviti na 270/1700C.
Nema većeg značaja ali je odgovor na pitanje da li sipati DOT 5.1 gde je fabrička preporuka DOT 4.
Zaista nema potrebe, dovoljno je izabrati kvalitetnu DOT "4+" KT.

DOT 5.1 (ISO 4925 5-1) je trenutno najviši standard za KT. Iako ove fluide "na suvo" sve češće dostižu četvorke ipak su 5.1 nedostižni po "wet t.k." što je zapravo i značajniji parametar jer ćete posle 2-3 godine imati slučaj da vam je (bar) 2% vlage u ovim (za automobil i uopšte vozila) vitalnim tečnostima te da je t.k. pala na oko 200cel. Više vam je rezerve ostalo u slučaju DOT 5.1 KT nego kod četvorke i to je ono što je značajno za ovu specifikaciju.
Samo ispunjenje je dovoljno da KT bude vrhunska a sve preko toga je premija. Kod 'civilnih' kočionih tečnosti se specifikacije ne premašuju u većem stepenu jer je i samo ispunjenje prilično zahtevno (i skupo).
Vrhunske KT sa DOT 5.1 specifikacijama u tzv. "Racing" kategoriji (klasi) obično imaju tačku ključanja od preko 300/200cel. što ih čini pogodnim za ekstremne uslove ili kod normalnih produžava vek trajanja čak i na 5 godina. Ipak to nije primarni cilj a i ne isplati se zbog visoke cene ovakvih KT. Osim toga nije ih ni lako naći. Na kraju krajeva nema ni potrebe, u uslovima normalne vožnje vam ovakve osobine nikada neće zatrebati. Namena Racing KT je da se omogući kočenje u uslovima sportskih takmičenja gde je kočioni sistem napregnut preko svake mere i granice i ni blizu se ne dostiže u običnim uslovima vožnje.

Postoji i ISO 4925 klasa 6 ali o njoj drugom prilikom (zajedno sa DOT 5).
Takođe seponekado navodi tačka ključanja sa 5% vol. vode što spušta t.k. ispod prethodno navedenih standarda. Neki 'vickasti' proizvođači navode pak podatke za 3% vlage te su time rezultati veštački bolji. Ovoga je sve manje u zadnje vreme a obično se i ne navodi spomenuti podatak a svuda gde ne piše po kojoj metodi je određena tačka ključanja je sumnjivo.

Još jednom (ma kako dosadan bio):
DOT 3 obično traje 1,5 do 2 godine.
DOT 4 obično traje 2,5 do 3 godine.
DOT 5.1 je obično upotrebljiv 3 do 4 godine.

Uzmite ovo kao maksimalne intervale.
Ostaje opšti savet: Menjajte KT na dve godine ili po savetu proizvođača automobila. Za DOT 3 ovo uzmite kao apsolutni maksimum.

I da podsetim, korišćenje LOŠIH kočionih fluida dovodi do niza opasnosti.
Pomenuću samo neke (od bezazlenijih ka onim ozbiljnijim):
1) Korozija. Ona se sporo razvija te se obično ne primećuje. Nije nešto što će vas dovesti u opasnost ali kada (ako) menjate kočioni cilindar posle samo 10 ili 12 godina zapitajte se koliko bi trajao da ste koristili bolje KT i redovnije menjali. Otprilike (i barem) bi imao 50%
duži vek.
2) Uticaj na zaptivke. Loše KT (pre svega čak manji uticaj neredovne zamene) će vam brže "pojesti" zaptivke što dovodi do (opasnog) curenja KT. Osim što je trošak dolivati (dok je kapilarno) i promeniti KT tu su i troškovi zamene 'gumica'. Što je još bitnije obično se ne primeti na vreme te direktno utiče na bezbednost vozila. U najgorem slučaju dovodi i do otkazivanja kočenja.
3) Sporo reagovanje kočionog sistema. Zaista loše KT a naročito loše i stare mogu dovesti i do ove pojave koja je izuzetno opasna u kritičnim situacijama a naročito u gradu jer produžava kočioni put.
U slučaju većih brzina ovo (na žalost) može biti i fatalno ukoliko se ne primeti na vreme.
4) Potpuni otkaz kočionog sistema. Opisuje se "propadanjem kočnice". Izuzetno opasno i može vas koštati glave. Razmislite još jednom vredi li štedeti na KT što znači štedeti na sopstvenoj bezbednosti.

Možda će novi pravilnik o tehničkim pregledima (verovatno od sledeće godine) mnogima izgledati previše rigorozan jer propisuje čak i merenje vlage u KT no čitaocima ovog (i prethodnog) teksta se to neće činiti previše uvrnutim. Bezbednost nema cenu.

14 коментара:

  1. Uz izvinjenje što kasnim (i par meseci, ha-ha-ha) počeo sam da odgovaram u temi "motorna ulja po proizvođačima" iz aprila 2009.
    Još jednom molim sve čitaoce da signaliziraju u najnovijem tekstu da su postavili pitanje u nekoj starijoj temi.
    Uzgred, i Fića je sređen ;-)
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  2. Pozdrav!

    Pomenuto je i Racing kociono ulje kao mogucnost. Interesuje me da li je dobro koristiti proizvode iz Racing klase kod normalnih uslova voznje? Tu mislim i na motorna i na menjacka ulja.

    ОдговориИзбриши
  3. Osim što je potpuno nepotrebno nije ni posebno preporučljivo koristiti "Racing" klasu fluida u običnim automobilima.
    To je kod kočionih ulja najmanje izraženo mada treba proveriti kompatibilnost zaptivki koja nije 100% garantovana za (baš) sva vozila. I naravno čisto je bacanje para jer nikada neće doći do izražaja. Kočite li "u patos" svakih 500m? Pa tako sat ili dva?
    Menjačka ulja čak i mogu da se upotrebe ali je bacanje para još izraženije jer se od "doživotne zamene" u većini slučajeva možete oprostiti, te uz menjanje na 5 godina i 2-3x veću cenu, date 5 do 10x više para a da apsolutno ništa time ne dobijete.
    Kod motornih ulja je možda i najizraženije. Nije da ne možete da ih koristite ali morate da ih menjate na nekih 5000km (ili 7500km) pa je slična priča kao kod menjačih ulja samo 5-10 puta učestalija sa većim troškovima.
    Svaki fluid za vozilo a naročito ulja (motorna posebno)je KOMPROMISNO REŠENJE. Ne možete imati i najbolju korozionu zaštitu (često nedostaje Racing uljima), dugoročnu zaštitu od habanja (takođe), zaštitu od habanja i pri visokim i niskim temp. (ako se forsira ono prvo kao kod Racing ulja umanji se drugo), ITD.
    Racing ulja su namenski formulisana za tačno definisane uslove rada (motora, menjača, kočnica) te se prave sa jako usmerenim osobinama i manje kompromisa za sve moguće uslove (normalne) vožnje. Naročito u gradskoj vožnji može izostati dobar učinak.
    I na kraju ali možda i prvo po značaju:
    Racing ulja često ne poseduju dovoljan nivo zaštite katalizatora, i često su tek API SG, SH ili max. SJ. Ovo neće uništiti katalizator u jednoj zameni (i par hiljada km) ali bi dugoročno možda čak i prepolovilo njegov vek a taj deo je prilično skup (preko 1000€) a sva je prilika da će (kao npr. u Nemačkoj) njegova oštećenost voditi ka većim porezima te su troškovi po oba osnova toliki da se ne mogu baš ni zanemariti (iako se dugoročno ispoljavaju).
    Može se probati jedna zamena ukoliko se manje vozi gradom i teraju visoki obrtaji motora češće nego inače (i troši sve skuplje gorivo).
    Čisto da se na sopstvenom primeru uveri da Racing ulja i pored fantastičnih osobina ne donose ništa posebno porodičnim automobilima koji se voze uz poštovanje saobraćajnih propisa.

    ОдговориИзбриши
  4. I ja danas zamijenio kociono ulje. Evo sam skoro dosao do granice od 3 godine, i to cisto zbog nekih privatnih obaveza koje su mi odlagale ovaj posao do krajnje granice.
    Sipao Eko super dot 4 break fluid.
    To znaci da je iz one klase DOT 4+, po navodima proizvodjaca (ako im se moze vjerovati).
    Tacka kljucanja mu je preko 270C.
    Jel placebo efekat ne znam, ali sam imao par puta da se zalijepim u sofersajbnu poslije zamjene KT jer mi je kocnica "ukopavala " auto na semaforima. Trebalo mi neko vrijeme da se priviknem.
    Inace, u servisu gledali me ko da sam s Marsa pao zasto mijenjam KT jer to niko zivi ne radi. Ispade da ne znam sta cu sa parama jer ih "bacam" na te stvari.
    Kako je je ljeti u CG 40+C samo sam pomislio na dvoje djece koje vozim i da to nije losa investicija da ne bih negdje ostao bez kocnica i ispravio krivinu.

    ОдговориИзбриши
  5. Neverovatno ali istinito. Mit da se KT ne menja najviše podržavaju servisi i mehaničari.
    Neko je tu "polupao lončiće". Tačno je da ulja sa PAG osnovom mogu da izdrže i više od 10.000 radnih sati.
    Međutim to je više za menjačka ulja (uglavnom ATF ali specijalna i uz posebne menjače kao što je BMW-ZF u nekim modelima, gde je propisano "doživotno" punjenje).
    Uopšte nije isto iako se radi o poliglikolima.
    Bez ulaženja u detalje, zaboravlja se velika higroskopnost KT-ova i pad tačke ključanja sa vremenom (od svega par godina) do nivoa da se pri jačem kočenju stvore parni čepovi i onemogući proces kočenja.
    Dimitrija je dobro (odlično) postupio. Neki mesec gore-dole nije od značaja, naročito pri fabričkom punjenju. Tri godine je za DOT 4+ sasvim zadovoljavajuće. EKO zaist ima dobre osobine (suva tačka ključanja od 275cel.) i pripada toj grupi proizvoda. Slično je i ko ima DOT 5.1 kao fabričku preporuku. Može se menjati i na 3/4 god. pri čemu je bolja solucija da (ipak) ostane na tri.
    Nije loše još jednom ponoviti: DOT 3 obavezno menjajte na DVE godine.
    Sveže kočiono ulje može malo i da poboljša performanse kočionog sistema (proveravajte istrošenost pločica prilikom redovnog servisa i tehničkog pregleda, senzori su dobra stvar ali nije dobro pouzdati se samo u njih) ali je to ipak u manjoj meri. Mnogo je značajnije (što je i Dimitrija naveo) da se time zapravo povećava POUZDANOST sistema za kočenje, naročito u ekstremnim uslovima.
    Čak i ako kočnice rade, ali ne i 100% možete ispraviti krivinu. Ne čekajte da vam pedala kočnice propadne u pod.
    Uostalom čemu tolika proizvodnja KT?
    Da bi se dolivalo i menjalo samo kad procuri zaptivka ili crkne kočioni cilindar? Onda bi bilo samo nekoliko proizvođača jer bi se trošilo bar 10 puta manje nego što je slučaj.

    ОдговориИзбриши
  6. Mene je majstor cudno gledao kada sam hteo da zamenim menjacko ulje.

    ОдговориИзбриши
  7. Neka se navikava. Sledeće godine će imati "brdo" zahteva ako dotle usvoje novi pravilnik po kome će se na tehničkom pregledu proveravati vlaga u KT.
    Da smo revnosniji (što se lako može proveriti prometom KT, koji je ekstremno mali) možda ne bi ni morali da uvode ovako drakonsku meru ali pošto je kod nas "lako ćemo" zaista izgleda neophodno.
    Čak i ova moja pisanija neće dopreti do više od par hiljada ljudi a uticati tek na par stotina njih, eventualno hiljadu.
    90% majstora je ubeđeno da se ovi fluidi nikada ne menjaju (odakle im to? iz vremena mineralnih kočionih ulja?) a ja u mom gradu znam samo dvojicu ili trojicu koji znaju da se menja, mada su tolerantniji u smislu vremenskog intervala.

    ОдговориИзбриши
  8. Evo moje iskustvo.
    U toku mijenjanja KT majstor mi priča o njegovom iskustvu đe se vozio sa nekim, gje su tom čovjeku otkazale kočnice zbog pregrijavanja KT.
    Dva minuta poslije te priče on objašnjava jednom gospodinu koji je došao u servis da ja mijenjam KT "jer je to po uputstvu".
    Znači njemu nije bilo dovoljno što je majstor i što je iz prve ruke doživio neispravnost KT, već i dalje misli da je to nepotrebno.
    Da ne pominjem kako me pogledao kada sam mu najavio izmjenu RT i mjenjačkog ulja u narednom periodu.

    ОдговориИзбриши
  9. Za RT, đene-đene, jeste neki "naredni period" (makar više od godinu dana). Za menjač je već srednjoročni plan (izlazi iz dobro nam poznatih petogodišnjih ili na samom njegovom kraju).
    Da me još i ne proglase lobistom proizvođača.
    Nema potrebe sve ove fluide menjati na manje od 3/4 preporučenog od strane proizvođača ali je zaista blizu pameti da to bude makar po savetu proizvođača.
    Kada intervala nema (menjačko ulje) ili je nedorečen (G12++) opet je dobro (ne kažem baš obavezno) to uraditi na 10-12god. u prvom i 5-7god. u drugom slučaju (i 4-5 za G12/12+).
    Veoma tipično, čovek zamalo da izgubi glavu ali stavove neće menjati čak ni po cenu iste.
    Eto dokle ide Balkanska tvrdoglavost.
    Zaista nije lak posao prodavati fluide za automobile (a tek kamione), morate se boriti sa hiljadu pogrešnih shvatanja i predrasuda, čak i sa ljudima koji nešto znaju.
    A malo znanja je najgora stvar. Kad ništa (ili vrlo malo) znaš bar ne možeš mnogo da zabrljaš, pitaćeš nekoga ko (zaista) zna.

    ОдговориИзбриши
  10. Izvini Ivane,
    kod tebe je slučaj sa uljem u menjaču.
    To još i nekako (da se stari majstor čudi). Ipak veliki broj vozila i dan-danas imaju propisanih 5, 6 ili 7 godina, a naravno veći broj nema uopšte taj podatak. Iako podrazumeva "doživotno" punjenje ono je ipak unutar granica 10 do 12 (max. 15) godina.
    Proizvođač dopušta da automobil traje i duže ali 7 godina nakon završene proizvodnje modela (taman 8 do 15god.) više i ne pruža tehničku podršku za isti.
    Da li ćete menjati ulje u menjaču i nakon "granice života" to je već vaš problem. Naravno bolje je uraditi nešto pre.
    Proizvođači se o ovome ne izjašnjavaju ne samo zbog toga što bi to bila tehnička podrška izvan deklarisanog perioda (na mala vrata) nego i zbog toga što bi im to kvarilo reklamu za nove proizvode (doživotno znači ne bi to bilo). Većina menjačkih sklopova radi i sa delimično degradisanim uljem pa izgura i po 20god. a dotle već strada motor ili čak 2 puta (ja jednom generalnom) pa u 95% slučajeva menjač izdrži pa se MIT održava.

    ОдговориИзбриши
  11. Meni jedna stvar nije jesna. Zamena motornog ulja, menjackog ili kocionog, predstavlja izuzetno mali trosak kada se gleda vremenski period u kom se radi, a ljudi se uzdrzavaju i izmisljaju toplu vodu kada je u pitanju vremenski interval zamene, da li je 5 ili 7 godina za menjacko ulje, ili par godina za kociono... U medjuvremenu bace i vece pare na neke nepotrebne gluposti.

    ОдговориИзбриши
  12. Koliko ljudi toliko ćudi. Bilo je i biće:
    ko ne plati na mostu - platiće na ćupriji!
    KT košta 2€ po godini (materijal), rad je skuplji ali neka bude i duplo. Dođe se do 5-6€ godišnje ili u ovlašćenom servisu nešto više.
    Ma šta pričali vi morate KT menjati makar nekad pa je razlika po godini svakako ispod 5€.
    RT ukoliko se menja na 5 godina (G12) ili 7 razlika se svodi na 0,5€ godišnje, 1,5€ ili 1€ godišnje za samu RT ili sa zamenom 3,5€ nasuprot 2,5€ što je razlika od 1€ godišnje.
    Menjačko ulje će vas koštati (sa sve zamenom i najkvalitetnije sintetičko) tek 5€ po godini ili manje i to ukoliko menjate na 10 do 12god.
    Sve zajedno to je nekih 10€ godišnje!!
    Ili maksimalno 1€ mesečno. Vredili "doživotno" trajanje svih pomenutih toliko? Razmislite kada sledeći put pomislite da se NIŠTA od pomenutog ne menja.
    O motornim uljima bolje da ne pričam.
    Nemenjanje ulja (kad počne da troši) ili menjanje na 2 ili 3 godine (a nije propisano dve već jedna) sigurno ubija motor.
    Svi koji pričaju da nije, zapravno nemaju pojma o čemu pričaju. Ko je samo jednom video analizu ulja posle 10k km ili uzorak pod mikroskopom ulja koje je prekoračilo redovan interval zamene ne bi tako nešto pričao u životu. Uzmite da ulje nakon godinu dana u sebi nakupi (dozvoljenih) 70ppm Fe, posle 3 godine će biti već (najmanje) 300!! (da 3x7 je ovde 30). I sama koncentracija je manje bitna ali vremenom je obik gvožđa sve gori i gori (sve krupnije čestice, od submikronskih ka više mikronskim, koje daje eksponencijalno ubrzavaju habanje).
    Ušteda, na mesečnom nivou, od par paklica cigareta ili jedne ture pića u kafani (za svega par prijatelja) može vam skratiti vek motora (menjača, kočionog sistema, ...) i do 50%.
    Vredi li? Kako kome, očigledno većini je to veliki trošak a zapravo ta većina svega rečenog nije svesna inače bi većina te većine razmislila još jedanput.

    ОдговориИзбриши
  13. Kad već spomenuh većinu, nametnuo mi se jedan vic, pa u temi antifrizi i "malo šale".
    Pozz ... ;-)

    ОдговориИзбриши
  14. Upravo o tome pricam. Ista je stvari i sa gumama.

    ОдговориИзбриши