Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

петак, 25. фебруар 2011.

Selenia menjačka ulja II deo; Selenia Gear Oils part two


Nastavak priče o Selenia uljima za menjače.

Pre sportskih i trkačkih modela, jedno specifično ulje za menjače.

TUTELA TRANSMISSION CVT N.G.

Sintetičko ulje za CVT menjače. Selenia navodi upotrebljivost u opsegu temperatura od –40ºC do +50ºC. Uz ostalu (uobičajenu) hvalu naglašava se da je pogodno za CVT transmisije bilo kog proizvođača automobila.

Ulje pripada 75W-80 viskoznoj gradaciji. Nema uobičajene API kategorije a preporučeno je od (za) Fiat i Subaru vozila. Menja se prema preporuci proizvođača ali najviše na godinu dana (čik da se ovo radi na Balkanu, možda na 3-5 godina ili nikad, dok nešto ne počne da krlja).

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 860kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 7,4mm2/s i 32mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 205. Tačka stinjavanja: –40ºC. Viskoznost na –40ºC: 16.500mPa·s. Tačka paljenja (para) 192ºC.

Ulje je bistro i prozirno a crvene boje. Ovo se radi namerno da se ne pomeša sa klasičnim uljima za menjače.

Ulje naravno po viskoznosti na temperaturama od 40 do 100 cel. odgovara ATF pa čak ima i nešto manju viskoznost na nižim temperaturama (slično Dex VI uljima). Indeks viskoznosti je enormno veliki ali je zapravo prividno gigantski jer je za male viskoznosti na 40ºC uz radnih SAE 20 (75W) koje odgovara ATF lakše preći 200 i ne znači tako mnogo kao kod duplo većih vrednosti viskoznosti na 40ºC.

Ovo zapravo možda i jeste ATF ali to Selenia nigde ne spominje (na sajtu). Malo je doduše veća viskoznost na –40ºC u odnosu na prosečna ATF ulja (mada tu negde i 9x manja od maksimuma za menjačka SAE 75W) a i tačka stinjavanja je kod njih obično –45 ili –50ºC. Ipak navedena tačka stinjavanja se ne uklapa baš sa podatkom o viskoznosti na istoj temperaturi pa je verovatno i tačka tečenja nekoliko stepeni niža.
I na kraju treba reći da je osnova ovog ulja HC i zapravo SHC i slična ulja, treće i grupe III+ baznih ulja.

TUTELA TRANSMISSION CS SPEED

Ovo je zapravo ATF ali sa SAE 75W odrednicom. Osim automatskih menjača (i servo upravljačkih jedinica) koristi se i za Selespeed menjače po čemu je dobilo i ime.

Više da se spomena kao zanimljivost jer će još nekoliko (5-6) ATF-a biti posebno dati kada se stigne do fluida za automatske transmisije.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 830kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 6,5mm2/s i 21,7mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 265. Tačka stinjavanja: „manja od“ –40ºC. Viskoznost na –40ºC: 1.900mPa·s. Tačka paljenja (para) 164ºC.

Bitna mala razlika je već specifična gustina koja je ispod uobičajenih vrednosti čak i za sintetička ulja (motorna ili menjačka). Naravno caka je u tome da se ne radi o uljima na parafinskoj osnovi, bar ne u potpunosti jer nekih 2/3 baznog ulja čini (jedna vrsta) PAO base stock (1-decen) a ¼ do 1/3 su sintetička uljima zasnovana na polimerima („poliestrima“ ali ne folijama od poliestara, nego POE base stock koji ima čak i bolju termperaturnu i oksidacionu stabilnost od PAO no to nije baš pravilo nego „naginje ka tome“; da, to je jedna vrsta estarskih sintetika).

„Nenormalni“ indeks viskoznosti je posledica kako sastava tako i opšte niže viskoznosti. Ima ulja i sa više od 300 ali se ne koriste u automobilskoj industriji nego drugim granama industrije. Viskoznost na –40ºC je još 9x manja od prethodnog ulja što čini oko 80x manju vrednost od dopštenog za SAE 75W.

SELENIA RACING ULJA ZA MENJAČE

TUTELA SPORT ZC RACING

Evo početnog nivoa ove kategorije. Ne samo što mu ime „sport“ daje „polu civilnu“ notu već ima API kategoriju i može se koristiti i kod automobila koji nisu namenjeni trkama. Naravno, od „doživotnog“ punjenja se oprostite ali će vaš menjač lakše podneti vaše sportske ambicije.

Potpuno sintetičko ulje za takmičarske menjače bilo da su sekvencijalni ili „H“ kontrol tipa. Poseduje specijalne modifikatore viskoznosti i time štedi snagu i energiju motora.

Ipak (i ruku na srce) nije 100% sintetičko ulje jer su makar aditivi rastvoreni u mineralnom ulju (ako ništa drugo) te je tek „većinom sintetičko“ što za civilna ulja i nije neka mana ali za takmičarsko već jeste.

Namena: ekskluzivan proizvod za takmičarske namene.

Standardi: SAE 75W-80, API GL-5.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 865kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 7,7mm2/s uz indeks viskoznosti od: 147. Tačka stinjavanja: „manja od“ –40ºC. Viskoznost na –40ºC: 25.000mPa·s. Tačka paljenja (para) „viša od“ 200ºC. Penjenje na 24ºC: tragovi/0.

Izgled: bistro i transparentno, boja 1,5 (ASTM) što je skoro providno, ali to treba uzeti sa malo rezerve.

Lakotečljivo ulje za menjač, izuzetno za kraće trke i treninge (hronometar). Viskoznost na –40ºC je tačno 6x niža od propisanog maksimuma što bi trebalo da znači da su sintetička ulja u njemu (naj)verovatnije PAO base stock.

TUTELA TRANSMISSION SPORT ZC SUPREME

Supreme. Zvuči za nijansu moćnije od prethodnog mada su zapravo dve verzije istog ulja gde je ovo malo viskoznije i malo više sintetičko. Ovde je malo jasnije da je reč o full sintetici gde 50-60% čine PAO base stock (PAO „bazna ulja“).

Ima izuzetne osobine: maksimalnu termalnu stabilnost, otpornost na smicanje, osobine protiv habanja i visoku oksidacionu sposobnost.

Namena: za trke koje duže traju. Zapravo je time upotrebljivo i za civilne namena kao što su sportski i maloserijski automobili (Lotus, Ferari i slično). Naravno tu su i prava takmičenja. Naročito za krug, i za vozila Fiat grupe (čitaj Alfa Romeo i Abarth).

Standardi: SAE 75W-90, API GL-5.

Preporučeno (od): Fiat Group Automobiles, CTR n F804.D08

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 875kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 14,5mm2/s i 78mm2/s na 40ºC, uz indeks viskoznosti od: 193. Tačka stinjavanja: –51ºC. Viskoznost na –40ºC : 30.000mPa·s. Tačka paljenja (para) „viša od“ 150ºC, tačka ključanja: „preko“ 250ºC. Izgled: bistro i transparentno, boja žuto-braon; penjenje na 24ºC: tragovi/0.

Malo viša spec. gustina je zbog veće viskoznosti, po opštoj viskoznosti (i apsolutno) ulje odgovara 0W-40 motornim uljima. Izuzetna tačka tečenja samo potvrđuje PAO osnovu. Viskoznost na –40ºC je 5x manja od maksimalne propisane što nije lošije (relativno gledano) od pretnodnog jer nije baš isto 75W-80 i 75W-90 pa makar se radilo o full sintetikama.

TUTELA SPORT ZC COMPETITION

Ovo je najmanje kompromisno ulje i teško mu je naći čisto civilnu namenu (osim eventualno nekih diferencijala i zadnjih osovina nekih BMW vozila).

Skoro potpuno sintetičko ulje za menjače i diferencijale sa „samozaključavanjem“ (self locking adjustement).

Posebno sprečava pojavu pit-ova (pitting korozije) koja se na menjačima javlja pri velikim temperaturama (ulja). Visoka viskoznost (naročito radna) doprinosti dugotrajnoj zaštiti te je odlično za trke tipa „24h ...“.

Standardi: SAE 80W-140, API GL-5.

Tehnički podaci:

Specifična gustina (15ºC): 892kg/m3; Kinematska viskoznost na 100ºC: 24,50mm2/s uz indeks viskoznosti od: 148. Tačka stinjavanja: –27ºC. Viskoznost na –26ºC: 130.000mPa·s. Tačka paljenja (para) „veća od“ 190ºC. Izgled: bistro i providno.

Osim „beton“ stabilnog uljnog filma ima i umereni (ali sasvim dovoljni) indeks viskoziteta. Po apsolutnoj viskoznosti odgovara 15W-60 motornim uljima. Tačka stinjavanja nije impozantna te i nije za reli takmičenja po snegu (i zimi) ali je sasvim dovoljna za umerenu klimu čak i u takvim uslovima. Viskoznost na –26ºC je blizu granice postavljene standardom.
Vrlo dobro ulje za duge relacije i/ili sportsku (takmičarsku) vožnju.

13 коментара:

  1. Tek sam odskora priznao sebi da je bolje da se koristi kartica komentari unutar blog kontrolne table. Iako skromna kao pomoć, samim tim što sortira komentare po datumu već je više nego dovoljno naročito kada su komentari raštrkani u mnogo različitih tekstova i ima ih mnogo. Ovo je baš postao slučaj od nove godine na ovamo.
    IZVINJAVAM se svima kojima nisam odgovorio na vreme. Molim još jednom da ako je nešto hitno da se pošalje poruka na mejl (motornaulja@gmail.com).
    Ovom prilikom je posebno izvinjavam dvojici čitalaca koji su postavljali pitanja u temi TOP 10 Motornih ulja za Fiat Punto Classic 1.3JTD. To su Mihaela i Aleks kojima sam danas odgovorio. Pitanja su zanimljiva te preporučujem i ostalima da svrate.

    Prvi put sam morao da obrišem neki komentar. Ovog puta – dva. Autor je isti. Razlog: adresa rexol-a je već ostavljena (anonimno i bez ikakvog komentara) u temi Motul menjačka ulja. Sasvim dovoljno i tu je ostavljena. Umerenost reklame je dozvoljena. Ipak, pravo je preterivanje to ostaviti na tri mesta. Morao sam da počitstim.
    Pogotovu što je bilo (sigurno ne slučajno) ostavljeno u temama „best buy“ i „recommended buy“ gde rexol uljima nije mesto. Dakle, sloboda komentarisanja je velika ali ponavljanja i preterivanja neće biti tolerisana. Već sam zapretio u temi Lukoil (prvi deo) i dalo je rezultate (za tu temu, makar privremeno) ali dok ne sprovedem ulogu administratora neki neće da se smire.

    U temi „grupe baznih ulja“ ’društvance’ se raspisalo. No to je već unutar slobode izražavanja. Mange je dao dobra objašnjenja mada se ne slažem u potpunosti sa njim. To naravno nije razlog za brisanje komentara. Na ’društvance’ ću se osvrnuti ovih dana. Ima tu i dobrog (veći deo) ali i malo plićih pogleda. Mange očigledno dosta zna no malo ’nauke’ mu ipak nedostaje i tu i tamo malo pretera (sa zaključcima). Ipak komentari imaju svoju vrednost.
    Kad smo već kod ’društvanceta’ molio bih sve čitaoce da daju pune podatke pri prvom pitanju a ne da posle odgovora navode da je potrošnja ulja 0,7 lit. na 1000km. Nije što ovim (ponekad) dam neprecizan odgovor nego što bespotrebno trošim vreme koga nemam dovoljno. Dakle, jedno upozorenje po komentaru je maksimum što ću pružiti dok ne poslušam jednog od vas i ne izbacim formu(lar) za pitanja. Uz sve podatke je lako odgovarati sa jedne strane a i zasnovanost odgovora je veća.
    Poslednji put: nepotpuna pitanja neće biti razmatrana. Zašto bi neko ko je neozbiljan dobio više vremena od onog drugog? Makar bi trebali da budu izjednačeni.

    Uzgred, Mange-a bi zamolio da se registruje da ne bi bio ’anoniman’ te je jedared morao naknadno da objašnjava da je on odgovorio (zaboravio da se potpiše na kraju što je lepo, korisno i pre svega kulturno).
    Pogotovu što mi na prvi pogled deluje da jeste dobar poznavalac tematike.
    I što me je odmenio  makar drugačijim (ali korisnim) odgovorima. Malo je za Selenia preterano ali pošto je iz sopstvenog iskustva ne zameram mnogo.
    Više puta (i na više mesta) sam se o Selenia uljima izjasnio. Nisu sam vrh ali daleko od toga da su loša ulja. Imaju neke tipične mane no sve je u granicama solidnog kvaliteta i standarda (specifikacija).

    ОдговориИзбриши
  2. acakololec (bio ili ne bio 'Mange') - hvala za registraciju. Pet minuta posla.
    Pošto je postalo veoma retka pojava, od sada se zahvaljujem svakom registrovanom čitaocu, a svima koju su to ranije učinili (prvih 64-tvoro ili 100 po oktadnom sistemu ili prvih "milion", 1000000 u binarnom sistemu) još jedanput.

    ОдговориИзбриши
  3. Za pomenutu Floridu In L (1.6 PCM), pronašao sam samo Bell CZ ulje za menjač, kao jedino koje zadovoljava zahtevanu specifikaciju GL-3. Plašim se samo, pošto ne mogu da pronađem karakteristike, da će zimi prviti probleme, jer verovatno ima nedovoljno nisku tačku tečenja.
    Do sada je u menjaču bilo Marly sintetičko ulje, ali zbog očigledno prevelikih zazora u ležajevima i upotrebe ulja nedovoljne gustine, menjač je bio prilično bučan. Rešio sam da poštujem fabričku preporuku vezano za gradaciju, ali ne znam da li smem da koristim neko ulje GL-4 ili GL-5 kvaliteta, zbog upotrebe obojenih metala u menjaču?

    P.S. Mange-a poznajem sa drugog Bloga, a dopisujem se sa njim i preko mail-a. Kolege smo, samo što je on 20 godina stariji od mene :))

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  4. Bell na svom sajtu navodi podatak o tački tečenja od -24cel.
    Možda nije loša ideja dodati MoS2 aditiv pa i kada bude "polutečen" da dobro podmazuje.
    Ako se odlučite na to dodajte u min. konc. koja se pominje na tubici (obično manja pakovanja).
    Shell koji sam spominjao (Dentax G) ima -27cel. a Motul 80W-90 (baš za "bučne" menjače) sa MoS2 ima ili -30 (po francuskoj dokumentaciji, inače samo -24 po UK).
    U bilo kom slučaju menjač ne bi trebao da je (mnogo) ugrožen no prebacivanje prenosnih odnosa bi moglo biti otežano (i biće) zimi.
    Sa Marly sintetičkim 75W-90 ste imali probleme?
    Baš (nekako) čudno. Dvoje (zapravo) troje njih koji u kecu imaju istu viskoznost se nisu žalili čak su davali izjave tipa da im je žao što pre to nisu uradili. No ipak moram da priznam da se sa Zastavom nikada ne zna te da treba birati malo viskoznija ulja (za svaki slučaj) baš zbog većih zazora. Slično kao što bi iole stariji (preko 50k km) DMB motor najbolje bilo da koristi 15W-50.
    I na kraju:
    Ništa loše ukoliko budete koristili GL-3 ulje (gde bi došla u obzir i pažljivo odabrana motorna ili menjačka 10W-40, mada je to opet malo ređe od 80W-90 i bliže 75W-90) ali svakako možete koristiti i API GL-4 ulja. Mislim da je baš sa vašeg faksa rad koji se bavio Zastavinim menjačima i upoređenjem GL-3, GL-4 i GL-5 ulja sa tribološkog aspekta.
    Tu je ubedljivo najbolje prošlo GL-4 ulje (sa simuliranih 100k km). I bez tog rada moj je stav bio da su GL-4 ulja sasvim O.K. za Zastava menjače, pogotovu ukoliko ne nađete GL-3/4 (3+) ili čisto GL-3 ulje.
    Izbegavajte čista GL-5 ulja.
    Slučaj GL-4/5 nije od značaja jer su takva ulja uglavnom 75W-90 te sintetička (mada uz Motul izuzetak, koji se sigurno može koristiti).

    P.S.
    Pošto poznajete Mange-a čudno mi je da pitanje postavljate unutar njegovog "omiljenog" brenda.

    Ako je zbog TUTELA TRANSMISSION XVI onda i pored API GL-3, FIAT 9.55550 niste na pravom mestu:
    1) Ono je u prethodnom tekstu
    2) 75W-90 je ulje.

    I da, GL-4 je min. što ćete naći u USa (i to teško) tako da se upravo ta ulja preporučuju i koriste (na više stotina hiljada vozila) kod GL-3 zahteva i to bez većih problema.

    ОдговориИзбриши
  5. Hvala!
    Razmišljao sam da kupim Nisotec HIPO SINT 75W-90, ali verujem da ne bi smanjulo buku u odnosu na Marly (kao ni bilo koje drugo sintetičko ulje).
    Što se tiče Marly sintetičkog ulja za menjač, problem predstavlja samo buka, a menjač funkcioniše odlično (veoam lako se menjaju stepeni prenosa i ništa ne "zapinje" kao po običaju).

    Ništa onda, GL-3 ili GL-4 ;)

    P.S. Mange "obožava" Fiat i sve ostale italijanske kompanije :)) Moram da priznam da se slažem sa njim po tom pitanju ;) Što baš kod Selenia-e, ni sam ne znam ;)

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  6. O.K. za Fiat ali Selenia ulja ne voli baš iako su do skoro "bili Fiat".
    Ja sam malo drugačijeg mišljenja te iako smatram da nisu vrhunska itekako mogu da prođu.
    Neće vam ni Nisotec niti (lepo ste već rekli) drugo 75W-90 sintetičko mnogo pomoći (kad već nije izuzetno kvalitetni Marly), zazori su fabrički preveliki te samo 80W-90 (koja i na 100 cel. imaju malo veću viskoznost, bar 10-20%) tu mogu da pomognu.
    Znači pre svega je u pitanju viskoznost inače bi GL-4/5 itakako došlo u obzir (pominjani Motul kao jedno od kvalitetnijih rešenja ali i jedno od skupljih u toj klasi).

    ОдговориИзбриши
  7. Po meni, Chevrolet i Fiat&Co. su dve poslednje firme (Dacia i Lada su van svake konkurencije, posebno Lada, a Chery ne mogu još uvek da komentarišem), pa zatim mogu da im se pridruže Peugeot, Ciroen, Renault...

    Što se tiče Selenia/Tutela ulja i tečnosti, mislim da su sasvim korektne, posebno zbog toga što ne verujem da ih iko falsifikuje (što važi i za ex-Yu brendove).

    Marly je dosta skup, a slabo gde ima da se kupi. Nalazio sam ga samo u jednoj neuglednoj prodavnici blizu mene. Mislim da se zove Kolibri...

    Onda, 80W-90, GL-3 ili GL4 ;)

    Hvala!
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  8. evo mene Stevo opet sa jos jednim pitanjem .. trebalo bi da zamenim ulje i u selespeed(dualogic)menjacu i na fiat puntu,i fabricka preporuka je TUTELA CS SPEED .. sad posto je to selenijino ulje a ja seleniju bas nesto i na volim,pitao bih te koje bi drugo ulje doslo u obzir a da slucajno nesto ne poremetim(selespeed dualogic menjac mi je do sada bio potpuna nepoznanica ali zasto pa ne bi moglo neko drugo ulje) .. proizvodjaci automobila obicno forsiraju firme iz svoje zemlje pa tako i fiat .. posto staje nepun litar cena nije bitna,bitan je najbolji kvalitet ... hvala jos jednom

    ОдговориИзбриши
  9. Sviđalo Vam se ili ne sviđalo, to vam je:
    Tutela CS Speed.
    Nema druge.
    Za selespeed menjače Fiat je namenio ultra retka (niske viskoznosti) ATF ulja, naravno POTPUNO NESTANDARDNA. Ovo je čisto 70W ulje, otprilike duplo manje viskoznosti od normalnog "Dex" ulja.
    Iako bi Dexron VI ulje verovatno odradilo posao, ne mogu a da vam ne savetujem Tutel-u.
    Selenia nije loš brend. Malo je (kod nas i u Italiji) precenjen ali kvalitet nije u pitanju (ako je original). Uvoznik za nas se zna pa se raspitajte gde da nađete original.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  10. ova informacija mi stvarno mnogo znaci .. neizmerno vam hvala

    ОдговориИзбриши
  11. koje ulje za menjac ide punta 2 1.2 16v osim selene posalji te imel .

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Selenia ujla za menjač Punta su 75W-85 i takvih je malo na tržištu. Potrudite se da nađete Selenia ulja ne zato što su ne znam koliko bolja nego zato što nemaju apsolutno odgovarajuća.
      Mogu se koristiti 75W-80 ili 75W-90 ulja, zavisno od klime, stanja menjača i starosti.
      Na primer Multivechile Go od Wolf-a.
      U svakom slučaju ulje treba (mora) biti API GL-4 ili GL-4+, eventualno GL-4/5.
      Mejl ima isto "ime" kao i blog (samo normalnu gmail ekstenziju). Da ste se prijavili mogli ste jednim klikom da pošaljete mejl (bez da kucate adresu).
      Pozdrav!

      Избриши