Mobil zaista (ali ZAISTA) nije potrebno predstavljati jer ne da su za njega čule i ptičice na grani već ga ima i po selima i zaseocima.
To ga čini šampionom u disciplini „dokupi litar“ ulja jer ma gde da ste u svetu (u proseku) ćete najlakše naći baš Mobil.
Iako ne više prvi po proizvodnji maziva Mobil je ostao prvi po marketinškom nastupu, prepoznatljivosti i vrednosti brenda te dostupnosti.
Ulja za (manuelne) menjače su im u asortimanskom značenju slabija strana, no kao i uvek kod ovog proizvođača kvalitet ne dolazi u pitanje.
Cene su tipične za Mobil. Ne toliko niske ali dobro odmerene. Čak i vrhunska ulja ovog tipa bivaju jeftinija od Castrola i bar za nijansu od Motul-a, a tek neznatno viša od Fuchsa, Kroona ili Eneosa. Naravno da mnogo zavisi i od prodavnice u kojoj kupujete, kao i od distributera te nijanse mogu biti izjednačene zavisno od trgovačke marže ili akcija koje su često prisutne.
U ovom tekstu će biti obrađeno devet menjačkih ulja od kojih je sedam moguće naći kod uvoznika i distributera (Plattner). Od ovih 7 je tek 4 automobilski nastrojenih a samo su dva tipično automobilska.
Mobilube HD SAE 80W-90 i 85W-140
Tipična hipoidna mineralna ulja namenjena pretežno za teretni program kao i za (zadnje) diferencijale vozila, posebno onih sa 4x4 pogonom. Postoji posebno ulje iz ove serije (Mobilube HD-N) u 80W-140 verziji namenjeno Scania kamionima. Doduše ono već spada u PS ulja i ima jako zanimljiv indeks viskoznosti od 125 a inače je znatno pogodnije u zimskim uslovima od 85W-140 mineralnih ulja.
Specifikacije:
API GL-5
Tipične karakteristike: (80W-90)
Gustina na 15°C: 897kg/m3, Viskoznost na 40°C: 136mm²/s; Viskoznost na 100°C: 14,5mm²/s. Indeks viskoznosti: 97. Tačka paljenja 202°C, tačka tečenja (mržnjenja) –30°C.
Tipične karakteristike: (85W-140)
Gustina na 15°C: 905kg/m3, Viskoznost na 40°C: 328mm²/s; Viskoznost na 100°C: 25,3mm²/s. Indeks viskoznosti: 97. Tačka paljenja 224°C, tačka tečenja (mržnjenja) –18°C.
Prosečne karakteristike. Nema slabih tačaka ali ni posebnog isticanja. Ulje veće viskoznosti nije primenjivo kod automobila i zaista je samo za teretni program. Inače je (kao što je uobičajeno za ovu VG) približno viskoznosti koja imaju najviskoznija motorna ulja: 25W-60. To mu omogućava prilično dobro i natprosečno ponašanje na visokim (radnim) temperaturama i pored klasične osnove. Verzija 80W-90 je na višim temp. 20W-40 motorno ulje s tim da se na niskim temperaturama ponaša kao 15W ili 10W ulje.
MOBILUBE HD-A 85W-90
Za razliku od prošla dva ulja ovo je još naglašenije ulje za teretni program. Namenjeno transmisijama i diferencijalima: komercijalnih vozila, lakih komercijalnih vozila kao i kod građevinskih i poljoprivrednih mašina.
Specifikacije:
API GL-5, MB 235.0, ZF-TE-ML 05A/07A/12A/16C/17B, MAN 342 Type N.
Naravno, shodno nameni i neophodna odobrenja koja ovom ulju ne nedostaju za razliku od prethodnih.
Tipične karakteristike:
Gustina na 15°C: 903kg/m3, Viskoznost na 40°C: 184mm²/s; Viskoznost na 100°C: 17,0mm²/s. Indeks viskoznosti: 99. Tačka paljenja 222°C, tačka tečenja (mržnjenja) –24°C.
Praktično SAE 50 monogradno motorno ulje po viskoznosti ili (neuobičajeno retko) 25W-50 sa malo boljim ponašanjem na niskim temperaturama. Zanimljivo je razmotriti ga kao zamenu za monogradna SAE 90 GL-5 ulja za zadnje diferencijale.
MOBILUBE GX 80W-90
Evo jednog klasičnog automobilskog ulja za menjače. Prevashodno zamišljeno kao „čista četvorka“ i u klasičnoj viskoznoj gradaciji. Time je idealno za menjače starijih automobila (VW buba, Zastava, Opel i Ford iz osamdesetih i slična) kao i za većinu vozila sa kraja osamdesetih i devedesetih koja nemaju posebne zahteve nego samo GL-4. Naravno može se koristiti i kod (uglavnom malo starijih) teretnih vozila koja ne traže posebna proizvođačka odobrenja već im je API standard propisan kao zahtev.
Specifikacije:
API GL-4
Tipične karakteristike:
Gustina na 15°C: 892kg/m3, Viskoznost na 40°C: 135mm²/s; Viskoznost na 100°C: 14,5mm²/s. Indeks viskoznosti: 104. Tačka paljenja 240°C, tačka tečenja (mržnjenja) –33°C.
Očigledno je da je ovo malo „lakše“ ulje i da je nešto kvalitetnije osnove od HD ulja iste viskoznosti. Osim kvalitetnijih mineralnih base stock verovatno je jedan deo (cca. 20%) baznog ulja (osnove) i HC porekla. Uz to verovatno ima i više aditiva za snižavanje tačke stinjavanja a u tom smislu je jedno od najboljih 80W-90 ulja na tržištu.
Uz manje aditiva od HD (makar EP) ima nešto veću cenu ali kvalitet to opravdava. Kod teretnih vozila naravno da HD ima prednost ali kod većine automobila ona prelazi na stranu ovog ulja. Ponašanje zimi je toliko dobro da ako već nije obavezno korišćenje 75W-90 ulja možete prištedeti bez (velikog) žrtvovanja ponašanja na mrazu, koje jeste značajno lošije od 75W-90 ulja ali sasvim dovoljno za klimu u Istočnoj i Jugo-Istočnoj Evropi.
MOBILUBE GX-A 80W
Praktično varijanta prethodnog. Bazno ulje je istog nivoa kvaliteta ali niže viskoznosti. Jedan deo odobrenja je dobijen i samo zahvaljujući tome. Ipak verovatno je za nijansu obogaćeno nekim singl aditivom jer je osnovni paket verovatno identičan prethodnom. Veća koncentracija je takođe moguća ali su tu mogućnosti odraničene zbog API GL-4 koji ograničava sadržaj EP aditiva.
Specifikacije:
API GL-4, ZF TE-ML 02A/17A, MB 235.1, MAN 341N / 341 Type E1.
Tipične karakteristike:
Gustina na 15°C: 890kg/m3, Viskoznost na 40°C: 76mm²/s; Viskoznost na 100°C: 10,0mm²/s. Indeks viskoznosti: 104. Tačka paljenja 216°C, tačka tečenja (mržnjenja) –36°C.
Zanimljivo je da je specifična gustina ulja gotovo identična prethodnom iako je 80W viskoznosti. Obično je ova razlika veća. Druge osobine su prosečne za VG. Za podatak o tački stinjavanja navodi se i –33°C ali je onda (verovatno) prethodno pogrešno. Razlike bi ipak trebalo da ima. Kako god kao 80W ulje sasvim zadovoljava kao FE (za malo starija vozila) i za zime u većem delu Evrope.
MOBIL GEARLUBE VS 200 75W-90
Evo već jednog vrhunskog ulja za menjače i diferencijale putničkih vozila. Proizvođač navodi da je potpuno sitntetičko što je tek uslovno jer kao i najbolje (Mobilube 1) veći deo su SHC ulja III i III+ bazne grupe. Naravno jedan je deo PAO sintetičkog baze stock-a ali manji nego kod perjanice gde je on značajan.
Kako god ovo ulje je i blago specijalizovano (iako se može i šire koristiti) te je prvenstveno namenjeno vozilima VW grupe (VW, Audi, Skoda i Seat) kao i nekim japanskim proizvođačima.
Specifikacije:
API GL-4, VW 501.50, Nissan, Toyota, Mitsubishi.
Za japanske proizvođače se radi o preporuci Mobil-a a ne pravim approval-ima.
Tipične karakteristike:
Gustina na 15°C: 865kg/m3, Viskoznost na 40°C: 75mm²/s; Viskoznost na 100°C: 15,0mm²/s. Indeks viskoznosti: 204. Tačka paljenja 214°C, tačka tečenja (mržnjenja) –45°C.
Solidne karakteristike. Indeks viskoznosti veći nego kod konkurencije tako da je u ovoj kategoriji više FE nego ona. Tačka paljenja je solidna, a tačka stinjavanja odlična, mada se podrazumeva za ovu kategoriju. Preporuka za navedena vozila.
MOBIL GEARLUBE VS 500 & 600
VS je zapravo serija ulja (200, 500 i 600) no samo je VS 200 relativno lako naći. To je zbog činjenica da su 500 i 600 specifična ulja sa jasno determinisanom namenom (nisu opšteg tipa). VS 500 je ulje za LS diferencijale (BMW) dok je 600 za klasične diferencijale (opet kod putničkog programa tipično za BMW). Oba su GL-5 nivoa kvaliteta (bolje reći nivoa sastava EP aditiva). VS 500 je SAE 75W-140 dok je VS 600 SAE 75W-90.
Specifikacije:
API GL-5 (oba) i MAN 342 SL (samo VS 600).
Tipične karakteristike: (VS 500)
Gustina na 15°C: 862kg/m3, Viskoznost na 40°C: 177mm²/s; Viskoznost na 100°C: 25,0mm²/s. Indeks viskoznosti: 174. Tačka paljenja 224°C, tačka tečenja (mržnjenja) –54°C.
Tipične karakteristike: (VS 600)
Gustina na 15°C: 857kg/m3, Viskoznost na 40°C: 101mm²/s; Viskoznost na 100°C: 15,4mm²/s. Indeks viskoznosti: 161. Tačka paljenja 218°C, tačka tečenja (mržnjenja) –57°C.
Oba ulja imaju vrhunske karakteristike. Uočava se visok sadržaj PAO base stock-a te se radi zapravo o osnovi koja je praktično PAO uz nešto naftenskih i/ili estarskih sintetika zbog bolje rastvorljivosti (nekih) aditiva.
MOBILUBE 1 SHC 75W-90
I naravno najbolje na kraju. Mobil 1 je uvek u vrhu bilo da se radi o motornim ili menjačkim uljima. Ime naravno govori da je glavna osnova u SHC uljima ali sigurno je da ima i PAO baznih „stokova“.
Kako god bilo da vam je zahtev GL-4 ili GL-5 i ma koja viskoznost unutar 75W-90 ovo ulje sigurno možete koristiti u vašem automobilu. Malo opreza jedino kod specifičnih VW, Ford i Opel (internih) standarda.
Ovo ulje ima izuzetnu fluidnost na niskim temperaturama (iznad standarda i prosečnog 75W-90 ulja), veliku termičku i oksidacionu otpornost. Ima visok „prirodan“ indeks viskoznosti (VI) i ima jači uljani film od mineralnih ulja 80W-90 ili PS 75W-90 koja svoje VI duguju pogoljšivačima VI (polimerima). Uprošćeno se može reći da je smicajna otpornost i jačina uljanog filma jednaka (ili bolja) od monogradnih mineralnih SAE 90 ulja.
Može se koristiti i za sportsku vožnju i čak kao Racing ulje u nižim kategorijama takmičenja.
Zaista jako dobro ulje te iako (relativno) skupo vredi svaki dinar (evro).
Specifikacije:
API GL-4/GL-5/MT-1, MB 235.8, MAN 3343 SL/ 341 type E3, Scania STO 1:0, ZF-TE-ML 02B/05B/07A/12B/16F/17B/19C/21B.
Sasvim dobro. Iako nije izuzetno, opravdava ulogu univerzalnog GL-4/GL-5 (GL-4+) ulja.
Tipične karakteristike:
Gustina na 15°C: 868kg/m3, Viskoznost na 40°C: 102mm²/s; Viskoznost na 100°C: 15,1mm²/s. Indeks viskoznosti: 156. Tačka paljenja 202°C, tačka tečenja (mržnjenja) –54°C.
Očigledno je da je pretežno PAO osnove (ma kako se zvalo). Indeks viskoznosti dobijen bez upotrebe modifikatora viskoznosti je zaista odličan. Ova osobina mu daje posebnost kao i kod nekih Castrol, Motul ili (pre svih) Statoil ulja. I zaista onoliko hvaljena Statoil ulja i njihova osobina nemaju modifikatore viskoznosti je i ovde prisutna. Ovako veliki VI je postignut zahvaljujući posebnom izboru (vrhunskih) PAO base stock-a najnovije generacije. Zaista se nije štedelo na formulaciji. Na višim temperaturama se ponaša kao 10W-40 motorno ulje a inače kao 0W-40. Veoma preporučujem.
Još samo da spomenem da postoji i Mobilube SHC 75W-90 (koje nije „1“) i specifično je MB 235.8 ulje te više namenjeno teretnim vozilima (naročito MB). Ima slične ali nešto lošije osobine i za nijansu je viskoznije i ima VI od (tek) 140 a takođe nema modifikatore VI.
SHC seriju dopunjuju verzije 75W-140 i 75W-90 LS ali im je upotreba specifična i namenska. Osim toga, nije ih lako ni naći. Šteta što bar Mobilube SHC LS 75W-90 nije šire dostupno.
Kralj je (još) uvek na vrhu ili makar pri vrhu čak i u disciplini koja mu nije jača strana: menjačka ulja za manuelne menjače.
Ne znam da li sam odgovorio na sva pitanja ali jesam ispunio obećanje (nije "malo sutra") i odgovorio sam na sva zaostala (koja sam pominjao, vidi tekst "Shell menjačka ulja").
ОдговориИзбришиPozdrav svima!
Stevo,
ОдговориИзбришиda li ćeš u skorije vreme reći nešto o Marly uljima? Kao laiku,naročito mi je zanimljivo ulje Marly Zenox 0w40.Pozdrav!
Mićo
Poštovani Mićo,
ОдговориИзбришиveć vam odgovorih na par pitanja. To ne znači da ne možete postavljati nova, ali bi red bio da se (makar) registrujete (2 minuta posla).
Što se tiče Marly ulja, pomenuo sam baš Zenox u temi:
http://motornaulja.blogspot.com/2011/01/kroon-menjacka-ulja-ii-kroon-gear-oils.html
Nešto sam ga dotakao i na CBC-u (ali me mrzi da tražim tekst).
Ako uopšte budem pisao o Marly uljima to će biti uglavnom zbog 'zverka' (prijatelja sa CBC-a). Tačno da pomalo izbegavam temu ali pre svega zbog sledećeg:
Ako budem pisao pohvalno ispašću smešan u stručnim krugovima, ako budem previše kudio ispašću smešan u laičkim krugovima.
Verstehen Sie?
Kao u začaranom vilajetu.
Zašto vam je zanimljivo Marly Zenox ulje?
Zbog cene? (totalno preterane)
Zbog tvrdnji koje se ne mogu proveriti?
Zenox facts&Figures je sve samo ne to. Potpuno ništa ne znači (za iole upućenije).
Dakle, jak i neprimeren marketing (slično AMSOIL-u). Ne znam. Čak mi nije ni previše zanimljivo.
Ulje mora da bude skupo jer em je od PAO base stock-ova em ima hBN u sebi što nije baš jeftino. U proizvodnji bi moglo da bude cca. 50% skuplje od kvalitetnih 0W-40 sintetičkih ulja. Zašto je onda u prodaji duplo skuplje? To pitajte njih (ili zastupnike kod nas).
Vidim da vas tema interesuje ali nije tako prosto ("kupi najskuplje i nema greške") jer zavisi od automobila, načina vožnje i puno drugih faktora. Ne postoji apsolutno najbolje ulje (mazivo) za veći broj vozila.
Ovo je ulje specifično (kao i Eneos Racing 0W-50) te nije za svakodnevnu upotrebu i za sva vozila. Bar ne naročito pogodno. Tako da osim bačenog novca možda i izgubite na kvalitetu.
Naravno nema mnogo lošeg u tome da se koriste ulja kvalitetnija od fabričkog zahteva ali i tu treba biti racionalan. Jedan stepen kvaliteta više je sasvim dovoljno i više obično nije potrebno.
Ulje slično onom koje pominjete možete dobiti tako što bi dodali LM Ceratec u neko LM ulje sličnih karakteristika (ispunjenja zahteva).
Doduše morali bi da koristite 5W-40 ili 5W-30 ulje pa bi možda Marly bio u maloj prednosti a i cena bi bila tu negde.
U Mobil 0W-40 staviti pomenuti aditiv? Cena opet tu negde, a optimizovana formulacija razbijena (makar inertnom komponentom). Dobili bi nešto ali ne u meri da bi se isplatilo. Doduše Ceratec je malo i više od hBN-a te je Marly možda i sigurnije koristiti.
Pisaću i o ovome ali da znate:
profesionalci bi jednostavno rekli da EP aditivima nema mesta u motornom ulju i završili diskusuju. Ende.
I ja ću za sada reći "Ende" ovoj temi.
Što više bude pitanja u vezi nje kasnije će osvanuti jer o ovakvim stvarima mogu da pišem samo kada sam relaksiran.
Lično bih (i savetovao bi u 99% slučajeva) izabrao pre Mobil 1 ili Castrol EDGE Sport (oba u istoj 0W-40 viskoznosti).
I na kraju ali ne i po značaju:
Vidim da ste fascinirani borom protiv trenja i habanja. Time se bavi nauka tribologija i tu nema "čarobnih štapića". EP aditivi (gde su i: MoS2, grafit, hBN) pomažu kod prelaznog režima ili kod suvog trenja, ali ne i kod hidrodinamičkog. Trenje je najmanje kod hidrodinamičkog režima podmazivanja te je postizanje radne temperature i uslova motora krucijalno u borbi protivu (nemani).
Zato službena vozila prelaze i po 2x više od civilnog vozila, jer obično prevaljuju veća vangradska rastojanja. Prosto po*izdim kada čujem kako je vozilo X, Y ili Z nenormalno dobro (ili ulje koje je korišćeno) zato što je Pera, Mika ili Laza prešao sa njim 400 ili 500k km. Pa šta? Čak i Z 101 godišta posle 2000. prelaze 200k km ko od šale u tim uslovima i sa najobičnijim mineralnim uljem (pa i Optima Visk). Koeficijent trenja pri hidrodinamičkim uslovima je red veličine ili dva manji od prelaznog režima (u prvim minutima rada motora, naročito zimi) te tu nema potrebe ni za kakvim dodatnim aditivima, trenje je pobeđeno "do koske".
Sve prethodno rečeno ne znači da Marly Zenox nije dobro ulje. Možda samo ima i nedovoljno potrebnu komponentu. Ipak tu i tamo može biti i od koristi. Isključivo kratke relacije sa puno startovanja motora, sportska vožnja ili kraće rečeno vožnja pri (uopšte) teškim uslovima i velikim opterećenjima motora: puno rada u leru, prašnjava sredina, vuča prikolice i slično.
ОдговориИзбришиAko nešto može da nadmaši vrhunske serije Mobil 1, Castrol Edge , Motul 8100 to je onda baš ovo ulje.
Pri tom treba imati u vidu dve stvari:
1) Cena za to je (definitivno) previsoka.
2) Pri normalnim uslovima vožnje hBN i ceo koncept ulja neće doći do izražaja do mere da bi 'civilne' serije sa duplo nižom cenom mogle da budu ne samo ravnopravne već i malo bolje.
Hvala najlepše!
ОдговориИзбришиUjedno Vam se izvinjavam što se nisam registrovao,razlog je to što ne znam kako da se registrujem.
Tema me veoma zanima.Svojim kolima prelazim oko 90% u gradskoj vožnji,a većina pređenih deonica su kraće od 15 km,a često čak i od 10 km.Prodavci (koji inače prodaju Zenox)se potpuno slažu sa Vama tvrdeći da Zenox moja kola neće potpuno iskoristiti. Možda ću jednog dana imati priliku da isprobam Zenox u nečem malo jačem,a do tada Mobil 1 i Mobilube 1...Želim Vam sve najlepše,pozdrav!
Mićo
Pošteni trgovci!
ОдговориИзбришиMoram to da pohvalim, pogotovu na Balkanu.
Zaista je tako. Vaš način vožnje jeste sklon tome da Zenox pokaže deo arsenala ali je zaista preskupo.
Lično bih se trajno zadržao na Mobil-u 1 ili sličnim sintetičkim uljima.
Možete probati i Zenox, jedino što zaista ne vidim da bi bilo šta sa time dobili.
Možda da ostavite za sledeću zamenu (sledeće godine) čisto da uporedite sa M1. Malo ćete para baciti jer se ništa specijalno neće desiti. Ali ako vam duša ište ...
Zaista Zenox je više za jače motore koji se vrte u visokim obrtajima (7000 i više) i to često. U gradu je to zaista luksuz i za BMW.
Mobil 1 0W-40 je nešto što će vam spasiti motor na kratkim deonicama. Ipak čak i sa njim ne prekoračujte fabrički preporučeni interval izmene. Uopšte je 15k km solidna granica za čisto gradsku vožnju za bilo koji automobil i bilo koje ulje. Maksimalno 20k km gde je fabrički propisano 30, 40 ili 50k km.
1000km u gradu je 2-3x više nego van grada. Jednostavno radni sati motora su adekvatniji kriterijum za promenu ulja a ako u gradu idete prosečno 25 ili 30km/h to nije isto kao 80 ili 100km/h van grada.
Sve najlepše želim, takođe.
Pozdrav!
Poštovani Stevo,
ОдговориИзбришиDa Vas podsetim, pisali smo prošle godine o potrošnji ulja na moj Mazdi 323f 1.6 16v, benzin/LPG.1990.god.
Potrošnja ulja je progresivno rasla. Motor je pre 2 nedelje potpuno sređen, puna generalna.
Trenutno je u fazi razrade sa mineralnim Motulom 4100. Voljan sam da mu dam posle toga "pun ugođaj" sa nekom kvalitetnom polusintetikom ili čak sintetikom. Cilj je bio Repsol Elite Multiv. 10w-40, ali po novim podacima sa njihovog sajta ima 1.2% sulfatnog pepela, a ja vozim na LPG.( na domaćem piše 1.1%)
Jako me privlači Mol max 10w-40. S druge strane Shell HX7 je na akciji jako povoljan kao i Motul 2100 power+ (nizak broj ukazuje da je malo lošije od 4100 koje je jako skupo), zar ne?
Kod ovog tipa motora je problem ubrizgavanje kroz karburator koje nije tako precizno po pitanju smeše goriva i vazduha kao kod monopoint sistema ubrizgavanja, tako da mnogo kraće traju. Mada vožnja na plin treba da kompenzuje taj problem.
Ciljao bi na ulje koje ima bolju zaštitu od habanja od prosečne, kao npr.Repsol Elite Compet.5w-40,( iako je jako skupo).
70%-80% vožnje su mi otvoreni putevi, regionalni i autoputevi. Ukupno prelazim oko 20 000km/god.i ne forsiram motor. Kako bi prošao po pitanju smicanja i habanja sa Mol Max 10w-40? Znam da je odlično, ali zanima me zaštita od habanja.
Da, i Total 7000, sumnjam da je zvanični podatak o tački mržnjenja od -24 C, greška, tako da i to ulje može doći u obzir.
Otvorio sam dosta pitanja koja mogu biti i drugima zanimljiva.
S' poštovanjem, Vlada.
Администратор блога је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиZanimljivo pitanje. Odgovor može da bude od koristi i vlasnicima drugih vozila, naročito onih iz prve polovine 90-tih ali i sa kraja 80-tih pa do kraja 90-tih.
ОдговориИзбришиSve u svemu MOL Max. Kao najbolje ulje za celu godinu. Tu su i Motul 6100 Synergie + 10W-40 kao i: OMV BIXXOL extra SAE 10W-40 i INA Delta Sint.
Kao jeftinija MOL i INA imaju malu (čak) i prednost.
To su ulja koji ispunjavaju (između ostalog) i MB 229.3 kao jedan solidno zahtevan standard.
E sad, još bi bilo bolje da menjate ulje 2x godišnje (na po 10 hiljada km) te da koristite lakotečljiva ulja u hladnijem periodu a malo viskoznija u toplijem.
Kako bi vaš motor mogao da koristi sve viskozne gradacije od 5W-30 do 20W-50 i ako se uzme da 10W-40 i 10W-50 mogu biti i zimske i letnje gradacije dolazimo do impozantnog broja kombinacija (samo po osnovu viskoznosti): 30 različitih!!
Ipak tu se istače kombinacija: 5W-40/15W-50. U kasnijem periodu (za par godina) bi to moglo da bude i 10W-40/20W-40 ili tako već nešto.
Ako zanemarimo 10W-50 kao relativno retku i skupu kategoriju ostaje još samo dilema da li je najbolje držati se jedne gradacije i da li je to 5W-40 ili 10W-40?
10W-40 definitivno mada bi u početku 5W-40 bilo i nešto bolje rešenje. Može (a ne mora) i 5W-40 i 10W-40 preko godine pa na 10k km. A može i (zbog TNG-a i uslova vožnje) da se ne obazirete previše na kalendar i menjate ulje na 15k km (ionako godinu nećete premašiti jer više prelazite).
Dakle najbolje i najskuplje rešenje su 5W-40 sintetička ulja (zaprvo ‘sintetska’) gde se izdvaja Motul 8100 X-cess (MB 229.5). Repsol Elite Compet.5w-40 je ipak kao rezervna varijanta, jer je skupo a ne ističe se posebno iz klase kojoj pripadaju i: Shell Helix Ultra (odmah uz Motul), Havoline Ultra, Mobil Super 3000 i druga u 5W-40 viskoznosti (i tipično API SM uz MB 229.3 i ponekad BMW LL-98).
Repsol Elite Multiv. 10w-40 je isto u užem izboru a sulf. pepeo od 1,2% ga ne diskvalifikuje iako (naravno) to nije idealna vrednost i blizu je gornje granice (uslovno) od 1,3%. Inače jako kvalitetno ulje i još jedno 10W-40 sa MB 229.3 standardom.
Motul 2100 power+ ima odličnu cenu a nizak broj (kako ste i sami primetili) ukazuje da je malo lošije od 4100 (koje nije tako preskupo ali jeste osetno skuplje).
Dakle malo skuplji Shell HX7 bi mogao da se nazove i best buy proizvodom (trenutno) a kvalitetom je (bar) između Motula 2100 i 4100 ili bolje reći na nivou drugog.
Oba ulja (te naročito Shell) zadovoljavaju (i više od toga) potrebe vašeg vozila ali uzmite da je npr. 2100 tek osnova od koje se može i treba ići i naviše.
Na kraju ali ne i po značaju:
Podaci o smicajnoj otpornosti se retko daju i imaju ih javno objavljene samo Prista i INA (još nekoliko ali uz registraciju, dakle polu-javnih) te za njihova kako 5W-40 tako i 10W-40 se može reći da su solidno otporna na velike smicajne napone. Dobre sintetike 5W-40 tu ne zaostaju za 10W-40 te samo po ovom kriterijumu ne treba odlučivati u korist 10W-40 a slična je situacija i u vezi zaštite od habanja, iako za vaš motor neke nijansice u oba slučaju bivaju u korist 10W-40 mada više teorijski nego praktično, a sa druge strane i 5W-40 ima nekih drugih prednosti a naročito manje habanje pri hladnom (zimskom) startovanju motora.
Po pitanju zaštite od habanja i uslovima koje propisuju standardi, može se napraviti sledeća gradacija (od manje ka većoj zaštiti):
API SL, zatim (kao jednaki) : VW 502.00, BMW LL-98 i ACEA A3/B4-04, MB 229.1, MB 229.3, BMW LL-01 te ACEA A3/B4-08 (i A3-08 naravno).
Dakle po ovom pitanju bi ACEA A3 iz 2008. bio standard kome treba težiti. On nije bolji po svim pitanjima od MB229.3 ili BMW LL-01 ali po pitanju zaštite od habanja ipak jeste.
Sve u svemu, vraćamo se na početak te za vaš slučaj i prioritete kao najbolje INA Delta Sint i MOL MAX koja ispunjavanju ACEA A3/B4 iz 2008.
Znatno skuplje ali verovatno najbolje rešenje: Motul 8100 X-cess 5W-40.
Hvala na odgovoru, dosta sam naučio iz Vašeg odgovora.
ОдговориИзбришиAko je Mobil Super 3000 jako sličan sa cenom Mol maxa, onda mi je Mobil racionalniji izbor. Sa sintetikom je duži interval zamene ulja, a i motor je u "novoj mladosti".Takođe, ako ne bude trošio sintetiku leti, na dužim relacijama onda je sintetika deluje kao pun pogodak.
Pozdrav, Vlada
Nema na čemu. Bilo mi je zadovoljstvo.
ОдговориИзбришиKomentar je objavljen dva puta pa sam jedan izbrisao.
Jednostavno, ponekad komentari ne funkcionišu "nice & easy".
Nema pravila, ali je prilično neosnovano pomišljati da će motor više trošiti 5W-40 sintetiku nego 10W-40 PS.
Naročito kada je relativno nov i/ili remontovan.
Naravno bez probe neće se znati.
Zaista bi mogli da probate sintetiku osnovnog nivoa (makar to bila, uglavnom, bazna ulja III grupe).
I naravno po sličnoj ceni Mobil 3000 je sigurno bolji izbor od MAX-a.
Pozdrav profesore, Na sajtu Platnera nigde ne vidim Mobilube shc vec samo i iskljucivo Mobilube 1 shc 75w90. Jel to neka greska ili se taj non 1 i ne uvozi toliko?
ОдговориИзбришиNajverovatnije!
ОдговориИзбришиIskreno ni ja ne bih na njihovom mestu. Ako već daješ preko 10€ za litar lakše će ti pasti da daš za "keca" nego za "samo" SHC, zar ne?
Razlika u ceni nije velika, slična su ulja. I naravno onda prednost ima skuplje. Ionako se retko menja, naročito kod nas i šire na Balkanu.
Jednostavno ne isplati se uvoziti.
Zdravo! Zanima me da li je ulje Liqui Moly 10W40 (sa MoS2) dobro za Fiat Punto sa TNG pogonom? Nikola
ОдговориИзбришиPoštovani g. Nikola,
ОдговориИзбришиNe nešto posebno!
U principu može ali ne bih preporučio.
Ovo ulje ima malo više sulfatnog pepela te nije baš idealno za TNG (ili PBS što nam uvaljuju a uprošćeno rečeno to je samo lošiji TNG).
Kod benzinskog pogona je upotrebljivije ali ovaj motor nije tipičan primer preporuke za ovo ulje.
Dakle, eventualno kod benzinskog pogona i to posle 100k km.
Takođe nije ni za nove generacije dizel motora (jtd) već više za (T)D iz devedesetih (Punto I).
Neće se posebno dobro pokazati kod ovih motora te nema baš mnogo svrhe.
Za vaš motor (kao što sam već pominjao) najbolje što možete da upotrebite su 5W40 sintetička (sintetska) ulja sa ACEA C3 standardom, pa ona sa A3/B4 i to sa manje sul. pepela (cca. 1,0%) te na kraju (ako biste da prištedite) standardna PS 10W-40 ulja koja savršeno mogu da posluže pri normalnim uslovima korišćenja i ako se menjaju na 15k/12mes. a u uslovima pretežno gradske vožnje na cca. 10-12k km.
Dragi Stevo,
ОдговориИзбришиEvo malo iskustva da prenesem posle skoro 9500km vožnje sa Mol Max uljem 10w-40. Samo pohvale, potrošnja oko 300 gr za pomnutu kilometražu, većinom otvorenih puteva.
Sada jedno pitanje, da li je Mol Dynamic Prima 5w-40 i suviše savremeno za moj motor? Shodno vašoj preporuci odozgo, sipao bih zimi sintetiku, ali proverenog porekla.
Evo da Vas podestim da sam pisao u martu sa pitanjem koje ulje u Mazdu 323f 1.6 16v, posle pune generalne. Tada sam odustao od Mobil sintetike, jer je povoljnija cena bila dostupna tek u pakovanju od 5 lit.
Da je previše moderno - jeste, ali ne znači da se ne može koristiti (kao i neka 5W30 ulja).
ОдговориИзбришиIpak, 10W-40 vam je više nego dovoljno, i za leto i za zimu. Posle onakvog iskustva sa MAX-om, ne bih menjao ulje.
Kako god, možete probati ... ali nema veće svrhe.
Neće se posebno iskazati a platićete više (i morate ga menjati na istih 10-tak hiljada km).
Hvala, držaću se onda MAX-a.
ОдговориИзбришиPostovani Stevo, kupio sam pre par dana fiat Tipo 1.6 AGT 84ks,1991, sa TNG, presao je 290000km, dakle najvise se vozi na plin, i zamenio bih mu ulje sto pre, pa koje mi Vi preporucujete?? neki su mi rekli "selenia vs gas", neki "liqui moli mos2", neki "selenia gold", vidim da ste strucnjak, pa bih vase misljenje najvise cenio, dali su ova ulja dobra, i koje je u praksi ulje najbolje za moj auto, narvno nemora da bude jedno od ovih 3.. A preko 90% bih vozio na kratkim relacijama po gradu (do 10km), najbitnije mi je samo da motor sto vise potraja, dakle kvalitet, razlika u ceni mi nije bitna.. i takodje, dali u to najbolje ulje za ovaj auto vredi naknadno sipati mos2 aditiv? HVALA VAM PUNO UNAPRED!!
ОдговориИзбришиOba (tri) ulja bi odradila posao.
ОдговориИзбришиIpak, dajte mi dan-dva (ne treba mi toliko vremena nego da dođem do pola sata slobodnog) pa odgovaram sa više detalja.
Ne bih dodavao MoS2 (iz mnogo razloga) mada je to nekako omiljeno da se radi u starijim mašinama.
ОдговориИзбришиLM Leichtlauf MoS2 je izuzetno ulje ali nije baš idealno za TNG pogon (naravno, može da se koristi).
U principu vaš motor može da koristi 5/10/15W-40 ulja (pa i 5W-30 ali kada je temperatura vazduha niska).
Verovatno bi najbolje bilo najbolje koristiti 10W-40 dok god motor ne troši ulje.
Praktično svako kvalitetno 10W-40 ulje je O.K. i za TNG pogon.
Dakle Selenia Gold je svakako solidan izbor.
Možda i nešto kao: Mobil Super 2000 X1, Motul 4100/6100 i slično.
Teško je reći koje ulje konkretno.
API SL ulja su sva više nego dobra za vaš motor.
Izbegavajte samo "diesel" varijante.
15W-40 je takođe dobra varijanta ali zbog mnogo krathih relacija i ne baš dobrih osobina na velikom minusu ipak slabija varijanta.
Gas ulja, naročito Selenia Gas, mogu da se koriste ali ništa posebno time ne dobijate. I naravno nisu na nivou 10W-40 PS ulja.
Selenia Gas (API SG ili SH) nije baš ni "neka dika".
Možda neko modernije GAS ulje (API SJ ili SL).
GAS 10W-40 ulja? Nije ih lako naći i prilično su skupa pa bi 5W-40 bilo još bolje.
Obzirom na starost vozila: 10W-40 i/ili 15W-40.
Ako vozite više od 10k km onda 15W-40 leti a 10W-40 zimi (iz iste serije istog proizvođača, mada nije ni toliko obavezno).
Ako ćete ulje menjati jednom godišnje definitivno 10W-40. Teško bih vam rekao koje je (baš) najbolje za vaš automobil.
Računam da motor ne "troškari" ulje (nema blago povećanu potrošnju ulja ili je ona toliko umerena da se uklapa u normalnu potrošnju novog motora).
Ukoliko auto troškari ulje onda Selenia (VS) Vision 15W-50 (ili tako nešto) a zimi pa 10W-40 ili ići sa nekim PS 15W-50 kao celugodišnjim (Motul 4100).
Možda da počnete sa Selenia Gold ili 20k pa ako ste zadovolni nastavite sa njim.
Zapravo MoS2 možete i dodati.
ОдговориИзбришиKod starijih motora ima bar jedan jak razlog za korišćenje (EP svojstva ovog aditiva).
Ipak nije obavezno a i ako motor "troškari" ulje nije sigurno ni mnogo dobro (jedan od nekoliko "sitnih" razloga za - NE).
Poštovani, molio bi za savet u vezi ulja za menjac koje sam vec kupio pa imam nedoumicu da li sam mozda pogreshio u izboru. U pitanju je lukoil 75w-90 API GL 5 a po knjizici za moj auto preporuka je isto 75w-90 ali API GL 1-4. Auto je iz 1991 mazda 323 1.3 a od ovlašćenog servisa sam saznao da oni inače koriste i preporucuju mobil1 shc 75w-90 o kome ste govorili i koji koliko sam shvatio ima karakteristike i GL4 i GL5 pa da li stoga ja mogu bez brige da iskoristim ovo lukoil_ovo ulje koje sam vec kupio.
ОдговориИзбришиUnapred najlepshe zahvaljujem. Milan
Poštovani g. anonimni,
ОдговориИзбришиZanimljivo je da se skoro polovina čitalaca javi kad već kupi neko ulje ili već zameni isto.
Zaboravlja se da je bolje sprečiti nego lečiti.
No na Vašu sreću kod vas to nije slučaj.
Zahtev API GL 1 do 4 je prilično besmislen i verovatno je GL 4 (samo je ulje koje su koristili servisi bilo 1-4, a takva ima nekoliko "uljara", recimo Statoil i Castrol).
Ulje treba da menjate na 5 godina ili 75k km.
Originalni zahtev je 80W-90 API GL-4 ali se dopušta i GL-5.
To znači da ulje sa GL-5 i 75W-90 MOŽE DA SE KORISTI PA I LUKOIL.
Inače ovo ne važi u 100% slučajeva nego tek u ponekim (u manjem zapravo broju slučajeva).
I na kraju (samo treba čitati pažljivo, ima toga i u tekstu i u nekim komentarima):
Mobil SHC nije "obično" API GL-5 ulje i u većini slučajeva se može koristiti i kod GL-4 zahteva dok "čista" GL-5 ulja mogu uzrokovati oštećenje (koroziju) sinhrona kod pojedinih menjača i ne trebaju se napamet koristiti ukoliko u uputstvu vozila ne stoji da su ona dopuštena ili da je MINIMALNI zahtev GL-5 (zbog diferencijala, naročito kod hipoidnih zupčanika, itd.).
Dakle u principu se ovo NE RADI, ali kod vas može tako da ne morate brinuti.
Pozdrav!
Najlepše zahvaljujem gospodine Stevo, mnogo znači što sam dobio potvrdu od stručnjaka kao što ste vi da necu prouzrokovati oštećenja na menjaču sa mojim ne baš promishljenim izborom GL-5 ulja za menjač i da je isto upotrebljivo pa ne moram ponovo u kupovinu. Nazalost u Sremskoj Mitrovici gde stanujem nigde..ali nigde nisam mogao da pronadjem 75w-90 menjačko ulje bilo u kom GL zahtevu sem na lukoil pumpi ali u GL-5 varijanti pa sam rešio da ga ipak kupim. A najžalije mi je što sam par dana pre tog bio poslom u Beogradu i hteo da kupim motul menjačko ulje 75w-90 u GL-4 varijanti koja bi bila puno bolji izbor ubedjen sam a malo je samo skuplja..150 din/l. ali nisam uspeo da se uklopim u radno vreme radnje nažalost. Još jednom Veliko Vam Hvala i Živeli! Milan
ОдговориИзбришиgosn Milane,
ОдговориИзбришиHvala i Vama na poverenju.
Registracija nije obavezna ali ako nađete vremena, bilo bi lepo.
Šteta za Motul, ali i Lukoil će odraditi posao.
I šteta što nema Lukoil TM-4 (API GL-4) u 75W-90 varijanti jer bi za većinu automobila (menjača) bilo bolje rešenje od TM-5.
Oba su PS ulja solidnog kvaliteta za svoju ciljnu grupu.
Poštovanje, trebao bih savjet za automatski mjenjač za Mercedes C200 CDI 2007 god. koje ulje sipati (mora li biti Mobil) i na koliko hiljada raditi zamjenu tog ulja?
ОдговориИзбришиNe mora biti Mobil, bilo koje ulje sa liste zvaničnog odobrenja MB 236.14 dolazi u obzir.
ОдговориИзбришиListu ćete naći na:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.14_en.html
Na koliko se menja? Pogledajte uputstvo proizvođača.
Zaista ne bih znao (naročito napamet, a vremena za guglanje nemam, a vi pokušajte tako ako nemate uputstvo ili u njemu nije napisano).
Poštovani Stevo,
ОдговориИзбришиKupio sam Mobil GX 80W-90 GL4, sipao sam ga u Yuga i potpuno sam se razočarao. Auto u praznom hodu i pod ručnom bukvalno cimne pri puštanju pedale kvačila, a stepeni prenosa se jedva menjaju. Čak i kada je motor zagrejan do četvrtine skale, zapinju druga i treća. Tutela Epyx je za ovo premijum klasa.
Ima li nešto kvalitetnije od Tutele na domaćem tržištu, a da može da se sipa u Yugov menjač? Neko 75W-90 GL4? Ili da se vratim na Tutelu Epyx + aditiv?
U ovaj Mobil ne vredi ni aditiv da sipam... to bi bilo bacanje para.
Pozdrav
Poštovani Predraže,
ИзбришиJako me iznenađuje kako se ponaša menjač sa Mobil GX ali ako je tako, menjajte što pre (ne vredi).
Aditiv može ali i ne mora u Tutel-u, mislim da ne treba ali ako ste bili (ranije) zadovoljni možete i sipati isti.
Mislim da trenutno nemate bolju opciju za Yuga.
Možda bi 75W-90 GL-4 bilo bolje ALI i Mobil ne bi trebao da bude lošiji pa vidite kako ste prošli (moralo bi da se proba uz rizik).
Kako lično imam Tutelu u menjaču (pogotovu kod mene u Boru nisam imao izbor, pa mi je bilo lakše da se odlučim) mogu reći da je PRAKTIČNO "perfect match" za ovaj menjač. Ni na -10 nije otežano šaltanje čak i u prvim metrima (posle 1km ide idealno) a i leti je bilo o.k.
Bio sam zadovoljan Valvoline-om (+MoS2), još zadovoljniji Motul-om ALI sa Epyx-om sam prezadovoljan! Jednostavno, lepo se slažu (skoro pa "namensko" ulje za Zastavu, uslovno i jeste jer je za Fiat menjače koji jesu moderniji i bolji ali vuku korene iz ovog i sličnih od ranije).
Pogotovu mi se sviđa da (pogotovu kad nije mraz ili uz malo zagrevanja) prva ide kao u puter što nije bilo čak ni sa Motul-om te je tu slično 75W-90 uljima koja ipak nisu idealna (idealno 75W-110 što kod nas nema, pogredati eventualno Ravenol, ali uz višu cenu i ne tako veliki dobitak).
Osim toga GL-4+ uz niži sadržaj olefin sulfida je takođe prava stvar, tako da bolje nećete naći, pogotovu ne kod nas i za te pare (5,5€ po lit. bar sam ja toliko platio).
U Mobil ne sipajte ni aditiv, dosta ste bacili para za samo ulje. Hvala na komentaru, možda i pomenem u sledećem (kraćem) tekstu.
Pozdrav!
Poštovani Stevo,
ОдговориИзбришиPre svega, hvala Vam na brzom odgovoru kao i uvek do sada. Krajnje sam razočaran Mobilubom 80W-90. Problemi su bili pre neki dan na 0°C, a juče uveče na -7-8 °C se dogodilo ono što sam opisao. Čini mi se da je gore od Optime 80W-90... U prethodna dva Yuga sam sipao Tutelu Epyx i Wynn's aditiv za menjač i nije ni blizu bilo ovakvih problema. Ali, kako uvek želim bolje, moram da budem spreman i na promašaj. Ono što je sigurno, realne karateristike ovog Mobiluba ne odgovaraju podacima proizvođača.
Drugo (što nije za ovu temu, ali hajde da napomenem), kupio sam i Mobil Super 1000 X1 15W-40 i sa ovim uljem izgleda kao da motor duva, iako je generalna urađena do perfekcije. Verovatno mu je isparljivost prevelika... Zašto sam i u ovo siguran... pre prodaje prethodnog Yuga u motor sam sipao Seleniju VS gas 15W-40 i motor je smanjio "duvanje" za 80%. Pre toga je bila Optima Gas, Optima Turbo Sint, Mobil, Liqui Moly... i sa svima je duvao istom merom, a sa Selenijom Gas je "duvanje" praktično nestalo. Zvuči neverovatno, ali verujem da ćete ovu pojavu uspeti da mi odgonetnete.
Pozdrav.