Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

понедељак, 12. септембар 2011.

Da li je toliko prosto? Is it so simple?



Na koliko km promeniti ulje?


Ponavljanje je majka znanja (Repetitio mater studiorum est).
Ako je sažeto onda ne može da bude dosadno. Može li u 500 reči?
Odgovor na pitanje u naslovu/podnaslovu bio bi: nije toliko prosto, ali je bar kratko (koncizno).

MOTORNA ULJA
O ovome je već bilo reči ali će ovde biti sraćena i preglednija verzija.
Odnosi se na uslove Jugoistočne i Istočne Evrope.
Sve je dato u tabeli. Kratko i jasno. Ipak, previše uopšteno jer je nemoguće obuhvatiti sva vozila i sve uslove vožnje jednom jedinom tabelom.

Vrsta ulja
tipičan period zamene
Interval zamene
tipične Viskozne Gradacije
Mineralno
7500km
5000 – 12500km
15W-40, 15W/20W-50
Polu sintetičko
10000 – 12500km
7500 – 15000km
10W-40/50/60, 15W-50
Sintetičko
15000km
10000 – 20000km
0/5W-40/50, 10W-60
Sintetičko Long Life*
20000 – 25000km
15000 – 30000km
0/5W-30

* vremenski interval do max. 2 godine, za sve ostale kategorije do jedne godine.

Zavisi naravno od vrste vozila. Princip je (relativno) prost. Pođite od fabričke preporuke (za Zapadnu Evropu). Ponekad sam proizvođač daje normalne i teške uslove eksploatacije. Uzmite to u obzir. Teški uslovi eksploatacije su: gradska vožnja, česte kratke relacije, visoke nadmorske visine, veoma prašnjavi putevi, vožnja u visokim obrtajima motora (sportski stil vožnje), vuča prikolice i slično.
U principu je interval zamene za Zapadnu Evropu dovoljno skratiti na 2/3 ili 3/4. Sasvim dovoljno. Kod 80% vožnje van grada i TNG ili ED (naročito ako se koristi kod Euro 3 ili Euro 2 motora) može se ići i do punog intervala zamene. Euro dizel (svih dobavljača) je već sasvim solidan, mada razlike postoje. Još uvek je prisutan problem starih i/ili neodržavanih cisterni i/ili rezervoara ali i tu se stvari pomeraju ka boljem. Benzin se već može naći i solidnog kvaliteta (Evropremium, uvozni 95 ili 98 oktana) ali je BMB pun sumpora a D2 već legendaran tako da bi kod prvog slučaja 2/3 bio maksimum a kod drugog tek 1/2.
Nadalje skraćivati prema proceni koliko su uslovi vožnje teški (ili koliko ima radnih sati na 1000km) pa ćete se naći (zavisno od vozila) negde u gornjoj tabeli.

ULJE ZA MENJAČE
Na blogu postoji tekst posvećen isključivo ovoj temi. Nije ni dug ni komplikovan ali bi jedna tabela ipak bila preglednija. Osim toga, biće malo “oštrija” u smislu da se ova ulja zaista trebaju menjati češće nego što je uobičajeno mišljenje. Čest je stav da ova ulja uopšte ne treba menjati nego samo dolivati. No i o tome je već dosta rečeno.


Vrsta ulja
tipičan period zamene
Interval zamene
Viskozne Gradacije
Mineralno
75000km/5god.
60-90k km/4-6god.
80W, 80W-90, SAE 90
Specijalno mineralno
120k km/6-8god.
75-150k km/5-10god.
75W-80, 80W, 80W-90
Polusintetičko
120k km/6-8god.
75-150k km/5-10god.
75W-80/85/90
Sintetičko
250k km/10god.
200-300k km/8-12god.
75W-80, 75W-90
Fill for life (fabričko)
300k km/15god.
200-400k km/10-15god.
75W-80, 75W-90


Treba još dodati i motorna 10W-40 ulja koja se koriste kod nekih vozila (Honda, Lada) i koja se tipično menjaju na 40 hiljada km ili dve godine.
U svakom slučaju dobro je proveravati nivo ulja na godinu dana. Kod novih vozila (ako već nisu ranije a preuzeli su odgovornost) obavezno to uraditi pre isteka garancije osim kod posebnih slučajeva što proizvođač mora da naglasi (tačno utvrđeni interval prve i kasnijih provera).
Sve se ovo odnosi na klasična ulja za menjače. Kod automatskih menjača (ATF) najbolje je striktno se pridržavati uputstva proizvođača vozila.
________________________________________________
501 reč. Ne može baš da se udene u 500 ali je bilo blizu J

4 коментара:

  1. "Specijalna" mineralna ulja su ulja sa posebno odabranom tehnologijom aditiva, koja ispunjavaju (visoke) zahteve proizvođača menajča (vozila) i koja se mogu primeniti tamo gde se tipično primenjuju PS ulja.
    Znači mineralna sa ispunjenjem zahtevnih odobrenja proizvođača (prvenstveno su za teretni program ali ne i isključivo).
    Na primer ulja sa MB 235.0, 235.1 a naročito 235.6 i 235.7 ili ML klasa ulj,a za MAN klasifikaciju menjačkih (transmisionih, zupčaničkih) ulja.
    Otprilike (i uprošćeno) gde god se u standarnu spominje da je "dopuštena upotreba mineralnih ulja".
    Ova ulja za razliku od "običnih" mineralnih kod "teretnjaka" imaju tipičan interval zamene od 160k km umesto 80 ili 90k km.
    Tu je i Total Transmission BV 75W-80, makar ne bilo tipičan primer (Total ne naglašava ali ulje verovatno nije čisto mineralno a i spada u fill-for-life u nekim vozilima ali posle prve izmene bi ga trebalo tako tretirati).
    Otprilike sam na to mislio.
    Ili bolje reći koja su to "obična mineralna" (pa će biti jasnije koja su pa ova "neobična").
    Obična mineralna su mineralna ulja koja ispunjavaju samo API GL-x (gde je x: 3, 4 ili 5) koja su po pravilu sa standardnom aditivacijom.
    Nije 100% niti je prava definicija ali je najbliže pravom stanju stvari.
    Ostalo su "specijalna". Otprilike.

    ОдговориИзбриши
  2. Opel Astra 2.0 DTI, 2001 god.
    Koristim Dexos2 ulje.
    70% vangradska voznja. Relacija Beograd-Kregujevac.
    Na koliko preporucujete zamenu?
    10000? 12500? 15000?
    Wix filteri (nekada su bili prva ugradnja u opela)

    ОдговориИзбриши
  3. Poštovani g. Dejane,
    15000km, slobodno.
    Sa Dexos2 i uslovima vožnje ni 20k km nije preterano ukoliko je u godinu dana.
    Ne mora baš da se menja na 20k ali napominjem da ukoliko se uklapa godišnje između 15 i 20k km, ne treba ostati na tačno 14999km.
    Recimo ako se prelazi (zbog dužih relacija) 35000km idealno je da se ulje menja dva puta godišnje (a ne tri, tj. možda je to i "idealnije" ali je makar bacanje para i "ekološka katastrofa").
    Inače možete koristiti i 0/5W-40 ulja.
    Naravno, najbolje retka Dexos2 5W-40 ulja (bilo je reči o njima) ali nije uslov. Mogu i ACEA C3 pa i klasična (uz GM LL-B-025 i bolje).
    Pogotovu zbog pretežno vangradske vožnje.
    Keep on going! (što bi rekao pesnik)
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши