Gledaću da izbegnem klišee i da ne ponavljam ono što ćete čitati u dnevnoj štampi. Ako se ipak tako nešto i pojavi (a hoće) to znači da je izuzetno važno, zar ne?
Kako je dugoročna prognoza povoljna (narednih 15-tak dana)
imaćete vremena da se pripremite (i iskoristite savete), čak i za deo 2, koji
će osvanuti za koji dan (zaista ne mogu stići ali biće pre 10. oktobra, ako ne
bude baš do petog, što je plan).
Kratko, jasno ... ne baš. Biće opširno i detaljno! (kao po
običaju)
Prvi deo se odnosi samo na motorna i menjačka. Drugi deo će
biti o antifrizu, akumulatoru (samo neke napomene, ostalo ćete kod Miše, ne
nameravam da mu „otimam“ posao, nego da baš zainteresujem što više ljudi da
detalje pročita tamo), kočionoj tečnosti, gorivu i tečnosti za vetrobrane.
1) Motorno ulje.
Blog je o ovome (primarno) pa da od toga i počnem.
1.1. Tačka stinjavanja (uticaj doktorata, da priznam odmah
... mislim na sistematičnost)
Što niža to bolje ALI ne treba juriti po svaku cenu. Mnogo
je VAŽNIJA viskozna gradacija i W oznaka ulja!!
Zašto? Zato što W pokazuje kako će se ulje ponašati pri -10,
-15, -20, -25, -30°C ili -35°C za 25W do
0W respektivno. Dakle koliku će viskoznost imati na nekoj od ovih temperatura
(i duplo manju na 5 cel. višoj temperaturi). Dakle osim onog po standardu (npr.
-20 za 15W), što obezbeđuje (manje od 7 mPas) start koji neće oštetiti motor,
podsećam da je na 5 cel. više (-15 za 15W ili -20 za 10W) viskoznost
(„gustina“) slična medu, pa ako to nije dovoljno uzmite u obzir i to da je za
takvu konzistenciju ulja potrebno oko minut da ulje procirkuliše kroz ceo motor
(u tečnom stanju) pa ako nije dovoljna opomena ne znam šta bi bilo. Naravno ne
treba zbog ovoga „trčati“ ka 5W ili 0W ali tačno je da je bolje 10W sa višom
tačkom stinjavanja nego 15W sa nižom (npr. Statoil) jer će na -15, -20 ili
-25°C da ima manju viskoznost a to je ono što Vama (nama) realno treba zimi.
Tačka stinjavanja malo toga (zaista) pokazuje, i koristan je podatak ako nema
tačke „pumpabilnosti“ (jer indirektno označava istu) koja je cca. 5°C iznad
tač. stinjavanja i (naravno) označava minimalnu temperaturu kada uljana pumpa
još uvek može da „tera“ ulje kroz sistem ili (drugačije rečeno) min. temp. na
kojoj ćete još uvek startovati motor (makar svaki start habao motor kao 10-tak
hladnih startova na „standardnoj“ „W temp.“ za određenu VG). Podrazumevaja se
preka potreba ili vanredne okolnosti da se motor pokrene ali to je „dno dna“
...
Ovde mala
napomen(ica): Za 25W viskoznost na -10 je granica viša od 7mPas, i to skoro
duplo (13) i slično za 20W (9,5mPas) što ih čini pogodnim za nešto više
temperature (prvo za do -5 a drugo do -10 ili još bolje tek -7). Za 5W i 0W viskoznost
na -30 i -35 granica je niža viskoznost (6600 i 6200mPas) ali je to već mnogo
bliže 7Pas pa ne treba uzimati posebno u obzir.
1.2. Viskozna gradacija (VG)
10W je više nego dobra doza sigurnosti za područja Balkana i
verovatno optimum (svejedno da li je SAE 40, 50 ili 60, bar kada su u pitanju
jako niske temp.). U većini slučajeva je 15W je dobro odmereno i kod starijih
konstrukcija (pa i samo starijih motora) je to vrlo dobro. 20W bih izbegavao
iako kod istrošenih motora nekako i prolazi do -12 pa i -15 (inače -10 ili -7
pa i -5 su granice upotrebe) i bilo bi dovoljno za poslednje dve zime (i još
koju unazad, podrazumevam da se automobil ne koristi na -20 a to je bilo samo
onih 20-tak dana 2012. u februaru). No ne treba se uzdati da će i ova zima biti
blaga, dovoljno je da bude prosečna (za poslednjih 50 god.) pa da 20W ne bude
dovoljno. Da li je potrebno 5W? Samo za planinske oblasti ili ako idete na
skijanje ... mada uglavnom 10W i tu završava posao (baš -25 je i baksuzluk mada
će motor upaliti i na toliko ... ako je ulje sveže, no o tome kasnije).
1.2.1. Da li mešati gradacije?
Može. (ne bih baš rekao DA, da ne ispadne opšta preporuka)
Da li 2 lit. 10W-40 i 2lit. 15W-40 daju „12,5W-40“?
Praktično DA.
Taman za neodlučne, a „7,5W“ taman za odlazak u planinu (ako
se inače koristi 10W-xx).
Mešajte samo jednu razliku ... 5W sa 10W ili 10W sa 15W,
gledajte da i „radna“ viskoznost bude ista (ako je moguće ali nije uvek) pa je
bolja kombinacija 5W-30 sa 5W-40 nego sa 10W-40. Naravno i vrste ulja je bolje
mešati ako su iste (slične), pa je PS mešljivo sa svim a mineralno i sintetika
je nešto što treba raditi sa oprezom, ne zato što ne može, nego što je teško
opravdati tako nešto (mislim na mix u startu što se dolivanja tiče, manji je
problem, osim onog opšteg da se time mineralno neće popraviti a sintetičko se
hoće „pokvariti“, opasti u kvalitetu).
Ima li, dakle, spasa za 20W?
Recimo da da. Uz 50% 15W-40 ali je u tom slučaju bolje da
bude 15W-40 100%. Dodavanje 20% nekog ulja neće posebno pomoći (uzmite min. 25%
ili 1:4 još bolje 33% ili 1:3 zapreminski, tj. 1+2) pa je uzalud trud.
1.3. Da li je 15W-40 bolje od 15W-50 a 10W-40 od 10W-60?
Praktično NE. Razlika u viskoznosti postoji na umereno
niskim temp. pa su „niže“ VG donekle bolje ali zapravno nije od većeg značaja i
na kraju krajeva se svodi na isto na temp. od -10 i nižim za 15W-xx i -15 ili
nižim za 10W-xx.
Za veoma niske temp. 0W-30 može biti značajno bolje od
0W-40! A kod malog broja ulja čak i 5W-30!
(već više puta pominjano pa da ne ponavljam)
1.3.1. A šta je sa 5W-30 vs. 0W-40? Ili 5W-50 vs. 10W-40?
U prvom slučaju je skoro svejedno do -20 ali posle je
prednost 0W-40 očigledna (kao i na preko +80), a kod drugog slučaja je 5W-50
superiornije i sličnije je 10W-30 sve do nekih -15 a posle je bolje.
****
(onih "preko +80" se odnosi na to da je 0W-40 viskoznije od 5W-30 (naravno) i zbog toga je prednost 0W-40 ulja (za motore kojima je xW-40 ili xW-40 primarna preporuka. Kod xW-30 preporuka je to naravno mana. Kod drugog primera je jasnije ali da bude i do kraja: 5W-50 i 10W--40 su sličnog viskoziteta u širokom opsegu temperatura ... recimo od nule do +50-60 ALI je naravno na niskim i radnim temperaturama 5W-50 bolje, u prvom slučaju je viskoznost niža a u drugom viša).
O.K. bilo je o ovome reči u tekstovima o viskoznosti (tri dela) pa stariji čitaoci nisu primetili, a dugovao sam novijim čitaocima malo (više) pojašnjenja.
Ukratko: do veoma niskih temp. (do -10 ili -15) ulja ovih VG (koje se upoređuju) su praktično istih (veoma sličnih) viskozosti, a posle su "ređa" ona sa nižom W oznakom. I na cca. 40°C im je viskoznost prilično slična a posle manje opada kod onih sa većom oznakom (radne) viskoznosti.
Za više detalja preporučujem tekstove o viskoznosti, tablice SAE J300 standarda (mada su one samo grubi pokazatelj). Najlakše je ovo predstaviti na slici (grafiku) ... ali ne stižem (evo i ova nepreciznost mi je promakla).
Naravno, kada nešto radite uz nemogućnost (nedostatak vremena) da makar jednom pročitate (ponovo) i ispravite, dolazi do ovakvih grešaka. Naravno, alternativa zatvaranja bloga na godinu dana verovatno nikom (od stalnih čitalaca) ne bi bila bolja. Onda, samo bih zamolio da me upozorite u komentarima ili putem mejla.
****
****
(onih "preko +80" se odnosi na to da je 0W-40 viskoznije od 5W-30 (naravno) i zbog toga je prednost 0W-40 ulja (za motore kojima je xW-40 ili xW-40 primarna preporuka. Kod xW-30 preporuka je to naravno mana. Kod drugog primera je jasnije ali da bude i do kraja: 5W-50 i 10W--40 su sličnog viskoziteta u širokom opsegu temperatura ... recimo od nule do +50-60 ALI je naravno na niskim i radnim temperaturama 5W-50 bolje, u prvom slučaju je viskoznost niža a u drugom viša).
O.K. bilo je o ovome reči u tekstovima o viskoznosti (tri dela) pa stariji čitaoci nisu primetili, a dugovao sam novijim čitaocima malo (više) pojašnjenja.
Ukratko: do veoma niskih temp. (do -10 ili -15) ulja ovih VG (koje se upoređuju) su praktično istih (veoma sličnih) viskozosti, a posle su "ređa" ona sa nižom W oznakom. I na cca. 40°C im je viskoznost prilično slična a posle manje opada kod onih sa većom oznakom (radne) viskoznosti.
Za više detalja preporučujem tekstove o viskoznosti, tablice SAE J300 standarda (mada su one samo grubi pokazatelj). Najlakše je ovo predstaviti na slici (grafiku) ... ali ne stižem (evo i ova nepreciznost mi je promakla).
Naravno, kada nešto radite uz nemogućnost (nedostatak vremena) da makar jednom pročitate (ponovo) i ispravite, dolazi do ovakvih grešaka. Naravno, alternativa zatvaranja bloga na godinu dana verovatno nikom (od stalnih čitalaca) ne bi bila bolja. Onda, samo bih zamolio da me upozorite u komentarima ili putem mejla.
****
Uzgred, 10W-30 je izuzetno dobra gradacija, koju je doduše
teško naći ali ima čak i API SM ulja (G-energy) pa ne ispustite iz vida i ovu
VG. Prosto je šteta što nema mineralnih ulja (kod nas i okolini; inače ih ima,
itekako, naročito van Evrope) u ovoj VG ali šta je tu je, to nam je (tako).
1.3.2. Da li je (za zimu) bolje 5W-40 sintetičko ili 5W-40
PS (i slično za 10W-40, PS i mineralno)?
Praktično je isto (kao lovac i konj (skakač) u šahu) ali u
retkim okolnostima je sintetičko bolje od PS i PS od mineralnog. Radi se o (onim)
situacijama, kada motor treba pokrenuti na nižem od „W standarda“ (npr. niže od
-20 za 15W ili -25 za 10W) jer po pravilu „sintetičkija“ ulja imaju nižu tačku
stinjavanja i nagliji rast viskoznosti pred samom tačkom stinjavanja (i time
užu oblast veoma visokih viskoznosti).
Dakle, tačka pumpabilnosti je obično niža (uz tačku
stinjavanja) pa će u ekstremnim uslovima biti bolje da imate sintetičko nego PS
ulje iste VG.
1.4. Da li ima smisla uvoditi „zimsko“ ulje kada su
multigradna ulja toliko usavršena i toliko rasprostranjena (brojem i
pokrivenošću tržišta, više od 90% u Evropi, u automobilskom delu i više od 95%
ako ne i 99%).
Ako ste na granici (temperaturnoj) ITEKAKO. Nije lako naći
multigradno ulje koje bi idealno bilo kao celugodišnje kod mnogih automobila,
naročito starijih (5W-30 poprilično rešava problem ali se i tu postavlja
pitanja šta na +40 ili više).
Jednostavno, ako se automobil koristi na nižoj temp. od one
koju ulje može da podnese (ili je granična) onda je svakako „zimsko“ ulje dobra
opcija. Ako mnogo vozite i zimi prelazite više od 7500km (računajući
najhladnijih 5 meseci) onda SVAKAKO razmislite o ovome.
Uobičajene kombinacije su 10W-30/40 i 15W-40/50 ili 5W-30 i
10W-40 (ovo je više ako je temp. korišćenja automobila, više od par nedelja oko
ili ispod -20, tipičam primer preporuka Fiat-a za Punto Classic).
Ako ne prelazite mnogo ali imate potrebu korišćenja
(automobila) na izuzetno niskim temperaturama, razmislite o tome da makar 3
najhladnija meseca koristite „ređe“ ulje. Jeste da je menjanje na 3000km/3
meseca (na primer ili slično) upitno i svakako je veliki trošak, uvek je manje
od popravke motora!
1.5. Da li menjati ulje (iz koga se još može iscediti neka
hiljada km) pred zimu?
Hmmm. Ni lakšeg pitanja ni težeg saveta (a da se prihvati).
U principu DA. Ako se ulje može (i treba) menjati u sva 4
godišnja doba (ako za tim ima potrebe ili tako pada po rasporedu) ostaje da za
ljude koji jednom godišnje ulje menjaju (za dva je lako, jesen/proleće i 120%
je najbolje) ulje ta dilema postoji.
Većina (više od 80% a verovatno i od 90%) tipuje na proleće
i u pravu su ako misle na stare automobile. Međutim kod onih u dobrom stanju,
ćešće je bolje da se ulje menja pred zimu ... u stvari zavisi. Od čega?
Jedna od velikih zabluda je da ako se zimi ne vozi ili jako
malo vozi, da je bolje zamenu ostaviti za proleće. Ništa gore od toga. U motoru
je prljavo ulje (i kiselije) par meseci koje ne štiti motor tako dobro kao novo
(sveže) ulje. Slično motociklima (i vanbrodskim
4T motorima).
Ako se mnogo vozi zimi, definitivno je bolje pred zimu ulje
menjati!
Ako se vozi dizel a ulje je prešlo više od 2/3 intervala
zamene, dobro je promeniti ga (već je viskoznije, a „duša mu (već) crna“).
Ostaje (doduše verovatno najčešći) slučaj „srednjeg
korišćenja“ zimi uz isključivo kratke gradske relacije.
Tu je već odgovor „pod dva“ (proleće) više zasnovan. Ulje
ćete poprilično upropastiti za malo km. Ipak, ovde zaista treba razmotriti i
dve zamene godišnje (pa šta košta da košta), što se kod slučaja „mnogo
korišćenja“ podrazumeva (ako ne i tri).
2) Menjačko ulje.
Priča je kraća, jer uglavnom isto nećete menjati. Ipak ako
je došlo vreme (još proletos ili prošle godine) kod menjačkog ulja je manje
dileme kada je idealno. Pred zimu je svakako!
Ovde moram malo da obrnem. Pa ne ide istim redom kao kod
motornog.
2.1. VG
Da, od ovoga se polazi ali je suprotno od motornih ulja
(veći značaj ima 2.2.). Zašto?
Zato što je SAE J 306 dato mnogo nepreciznije (“labavije”),
doduše u skladu sa upotrebom.
Zašto u skladu sa upotrebom? Jer menjači i diferencijali
mogu da rade i sa mazivim mastima nižih NLGI konzistencija (naročito “polutečnim”
0 ili 00) pa je granica viskoznosti na niskim temperaturama data mnogo, mnogo
više (na 150Pas što je gusto kao tek rastopljena smola (katran)).
70W Vam, osim u polarnim oblastima, ne treba i ređe je i od
ATF-a, a propisano je samo u izuzetnim slučajevima (možda doduše postane i
standard u skladu sa 0W-4 i 0W-8 motornim uljima). 75W je propisano kod mnogih
modernih automobila kao FE (Fuel Efficient, za štednju goriva) i treba
upotrebljavati samo kada je tako preporučio proizvođač inače je ovo jako slično
viskoznosti ATF-u.
Ova ulja zapravo i nisu monogradna samo što u (već
zastarelom) SAE J 306 takva ispadaju (jer nema odgovarajućih “radnih” viskoznih
gradacija).
75W-80 i 75W-90 su za do -40 ALI ovo uzmite sa velikom
rezervom, naročito kod 75W-90. Ipak je više do -35 i to kao novo ulje, a
obzirom na godine provedene u menjaču, sigurno je samo -30 ili koji stepen niže
(slučaj “stegnutog” ulja ove VG na -32°C je već opisan, desilo se u Poljskoj
pre par godina). Ipak to je za Jugoistočnu Evropu više nego dovoljno za sva
područja čak i planinska. 75W-90 u principu može da zameni 80W-90 te kod iole
modernijeg automobila može da se sipa umesto 80W-90, više treba voditi računa o
API GL oznaci). Naravno, sintetička 75W-90 ulja su ubedljivija ali i skuplja pa
ako se traži API GL-4 u automobilu sa kraja 80-tih i početka 90-tih prošlog
veka i PS ulja su više nego dobra.
75W-90 je inače tipično za starija VW Golf vozila (III i IV
a i II nije “gadljiva” na ista) a naravno često u mnogim novijim.
80W-90. Možda još uvek najčešće primenjivano. U principu bi
trebalo da se slično ponaša kao 80W ali nije (baš) tako (vidi 2.2.). Da li je
dovoljno za JI Evropu? Uglavnom da, ali vidi 2.2.
85W-90. Ovo ili SAE 90? Nema velike razlike među njima
(često nema uopšte) ali je 85W ipak standardizovano za koliko-toliko niske
temperature. Baš za menjač u JI Evropi nije (osim oblasti na moru) ali je često
za osovine ili diferencijale, naročito 4WD vozila. Najčešći problem (sa sinhronima) kao što je prebacivanje
brzina ovde nije od većeg značaja pa se često preporučuje kod 4WD vozila ALI
ipak konsultujte uputstvo vozila. SAE 90 jeste “izdržljivije” od 80W-90 (i ne
nešto mnogo u odnosu na 85W-90) ALI definitivno je loše za zimu. Mnogi ga
koriste u vozilima iz 80-tih ali je problem šaltanja jako izražen i u gradskoj
vožnji nerešiv (ne zagreje se dovoljno ulje) uz povećano habanje mehanizma pa
pada u vodu minimalna (akademska) predost na visokim temperaturama. Ako je
80W-90 retko, bolje je (osim u toplim krajevima gde nije) ići na 80W-140 ili
(čak idealno) 80W-110, jedini problem je što ih je teško naći (tamo gde su
najpotrebnija).
2.2. Tačka stinjavanja.
Jeste bitna. O ovome povedite računa jer ovo čini razliku
između “skoro upotrebljivog” ili “upotrebljivog sa periodom teškog prebacivanja
brzina” i onog što je potrebno (rad bez problema u svim uslovima sredine ili
bar sa manje istih). Tačno je da se i sa gustim “k’o pekmez” uljem može voziti
i da se uz vožnju u prvom stepenu u trajanju od par stotina metara pa posle “sve
drugom” može voziti i sa standardnim 80W-90 (praktično celu zimu), ipak treba
se setiti da je “standardno” da se takvo ulje “stegne” na -27°C i da je
koliko-toliko upotrebljivo tek do -20 ili -22 (slično 15W-40/50 mineralnom
motornom ulju).
Zato su 80W ulja mnogo bolja zimi jer imaju svih -33°C što
je razlika od 6 cel. te su (lako) upotrebljiva na -25 i pravi su izbor,
naročito ako je “tako propisano” (Opel Kadet iz osamdesetih).
Postoji li nešto između? Da, naravno. 80W-90 visokog
kvaliteta. To čak i nisu PS ulja (retko jesu što je još bolje), kao što su GL-4
Plus. Na primer Selenia Tutela Transmission Epyx, gde tačka stinjavanja nije
data ali je verovatno -30 (jer je na -26 viskoznost tek 63 Pas, ili tek oko 40%
dozvoljenog) ili (novo) Nisotec 80W-90 GL-4 Plus sa (navedenih) -30.
Ovde moram da navedem Mobilube GX 80W-90 koje je još za nijansu bolje i ima T.S. od čak
-33°C !
(na šta me je
podsetio jedan od Vas u skorašnjem komentaru, hvala još jednom)
Ovih 3 (ili čak 6 kod prethodnog) stepena su obično ono što
čini razliku, taman da se menjač na -20 ponaša “pristojno” a da se sve do -15
menjanje brzina obavlja lako, već posle “prve raskrsnice”. Ovo je i odgovor šta
da sipam a da nije 75W-xx i da može da se koristi i na -25 (par dana u godini).
Da li je za zimu bolje 80W-110 ili 85W-90? Narvno prvo! Ali
da li je bolje 80W-90 ili 80W-90 je teže za odgovor! (uglavnom je isto osim
navedenog gore)
A 80W-140 ili 85W-90, za propisano “SAE 90”? Do -10 je (čak)
ovo drugo ali za -15 ili manje svakako prvo. (ovo više za (stari) teretni vozni
park i traktore)
2.3. A šta ako u
menjaču imam motorno ulje? (Honda, Lada Samara …)
Ako je to 10W-40 (Honda) nema potrebe menjati. Naravno
10W-30 je još bolje mada je za celu godinu verovatno (pogotovu ako automobil
ima više od 100 hiljada km) bolje prvo.
Šta sa Samarom? 15W-40 je tek do -18 ili -20 za motor a
njemu je 10W-40 ili 10W-50 (jer živite u brdsko-planinskoj oblasti). Za menjač
je to dovoljno i koji stepen manje pa je 10W-40 u motoru a 15W-40 u menjaču
sasvim O.K. (osim što nije isto ulje pa nije praktično)
Za većinu gde je temp. do -18 ili -20, 15W-40 je (zapravo)
idealno i u menjaču i u motoru, naročito u menjaču. 15W-50 takođe je dobar
izbor a 20W-50 ili 20W-40 je samo za toplije krajeve iako se može koristiti do
-15°C pa i stepen-dva nižoj temp. Praktično je 20W-50 idealno za toplije
krajeve (primorje, niži delovi Makedonije, CG osim planinskih oblasti i
slično).
Za izuzetno hladne oblasti su posebna priča. Kod Honde je
jedino rešenje 5W-30 ako 10W-30 nije dovoljno ali zavisno od modela, treba
konsultovati i njihov servis.
Kod Samare je 10W-40/50 dobro za do -25 a za niže
temperature moraju ići 5W-xx ulja, najbolje 5W-50.
Ako već 10W-40 onda prvo mineralno (npr. Lukoil) pa onda PS.
P.S.
Hvala za jubilarnu dvestotu registraciju a isto tako i za
201.
Sledeći tekst je već najavljen i zaista bi trebao da ide
sledeće nedelje a posle teško da ću u oktobru stići još neki pa se sa novim
tekstovima družimo u novembru (ali ću pitanja odgovarati sa ne više od 48h
kašnjenja, bar ću se potruditi uz sve druge obaveze, do sada sam stizao i 24h
da ispunim u 90% slučajeva).
Sto je gorivo kvalitetnije, ja sam manje zadovoljan tim istim gorivom. Smanjenje udela sumpora odrazava se na maziva svojstva dizel goriva.
ОдговориИзбришиSada ce mnogi da me napadnu i citiraju strucnjaka iz Nemacke...
Smanjenjem udela sumpora PADA VISKOZITET dizel goriva, a to dovodi do problema na nekim konstrukcijama sistema za ubrizgavanje. Ja nisam uspeo da svoj problem resim (skoro nista se ne postize dodavanjem aditiva za podmazivanje ili manjim ucescem mazivih ulja a iz opravdanih razloga BioDizel ne dolazi u obzir).
Pitanje glasi:
Mogu li se sada, kad su opterecena akcizama, goriva tipa PU01 ili ELLU naci u rezervoarima Euro1 i Euro2 dizel automobila, i kakve su posledice na zimski start i stinjavanje?
Posto su specifikacije ovih goriva delom pod velom tajne, imate li Vi nesto vise informacija ? Mozda UltraDizel bude nesto bolji! (ne morate odgovoriti, barem dajte link)
Da li je upotreba ovih vrsta goriva uopste dozvoljena po zakonu? (ekoloski je "prihvatljivo" gorivo samo ono na koje drzava ubire prihode od akciza, zagadjenje je humoristicka stavka)
Pozdrav!
Poštovani,
ИзбришиO gorivima više u sledećem tekstu.
Gasno ulje "01" je u principu "euro 2" dizel. Dakle, važe jako slične specifikacije kao za D2, uz (čini mi se) malo veći centanski broj (indeks), otpornost do -9°C (a ne samo -6 ili -7) ali sve je to od manjeg značaja. Najveća razlika je maksimalno dozvoljenih 0,1% sumpora što je 10x manje od dozvoljenog za D2. Ovim se donekle smanjuje i "mazivost" istog ali bi moralo da bude dovoljno i za stare motore.
Detaljne specifikacije su izašle u služ. glasniku.
Slično je i sa ELLU, samo što nema min. cetanski broj a nivo sumpora je isti (0,1%). D2 je uglavnom i u proseku imao oko 0,5-0,7% sumpora.
Deo je do viskoziteta (mada i ED po specifikacijama odgovara onome što je dozvoljavao D2) a najveći deo do nedostatka aromata (koji su kolateralna šteta pri uklanjanju sumpora, ranije, a sada su i oni na udaru i ograničeni). Aromatska jedinjenja daju "mazivost" dizel gorivu.
U pravu ste da problem kod starijih vozila postoji.
Ali to je (zaista) duga priča. Ima o tome "do 101 i nazad" na poljoinfo-u (uz delom moje učešće).
Za GU 01 u ELLU bi za zimu trebali da dodajete aditive (i eventualno kerozin) slično kao što je bilo sa D2 (a i o tome ima tekst na blogu, sad će biti malo korigovan).
Da li smete da ih koristite?
U traktore sipaju i zejtin ali ko će to da proverava.
Ako bi da izbegnete kaznu, konsultujte nekog pravnika (nisam preplaćen na sl. glasnik).
Trebalo bi da nema problema jer na ova goriva ide akciza (i nisu mnogo jeftinija od ED). Zvanično nisu za u automobile ali niko (valjda) to neće da juri jer država nije (mnogo) oštećena.
Ukratko, EL LU i/ili GU 01 bi trebali da Vam budu najjednostavnije rešenje. Prvo se slobodno prodaje (na nekim od pumpi), a za GU morate da imate registrovano poljoprivredno gazdinstvo (zvanično nije za vozila) da bi ga (uopšte) kupili.
Toliko za sada.
Pozdrav!
Hvala, iscekujem clanak.
ОдговориИзбришиSve pohvale Vama i Vasem blogu. Odusevljen sam Vasom energijom i upornoscu kojom odrzavate blog.
Sto se tice zime, ja uvek zimi dodajem 3-5% petroleja u dizel gorivo, i melo uvecam udeo dvotaktola (opet nesto za kritiku), jer imam losa iskustva sa gorivom bez petroleja (neko ce reci da ne treba u EuroDiesel- ja tvrdim da treba) Koristim vec pet godina EuroDiesel leti i zimi. Pokusao sam naci aditive za povećanje viskoznosti goriva, ali tako nesto ne postoji - bar ne u slobodnoj prodaji. Situacija se znatno pogorsala kada sam letos napunio u Makedoniji EctoDiesel pre ulaza u Grcku. Pri povratku sa Lefkade opet natocen EctoDiesel u Makedoniji - dakle skoro cist EctoDiesel u rezervoaru. Oba puta dodat Nisotec DieselLub u propisanoj kolicini, pa i malo vise. Buka sistema za ubrizgavanje se znatno pojacala i prerasla u lupanje. Ko vozi dizelasa zna o cemu pricam. Nije kvar, ne mogu sve dizne istovremeno da promene rad, rec je o gorivu. (kasnije dodat litar dvotaktola na rezervoar, situacija malo bolja)
Sada od prvog zagovornika EuroDiesel-a, postao sam protivnik. Da se razumemo: nije kritika na racun Lukoil-a, tvrdim da je gorivo vise nego dobro. U njih imam najvise poverenja u Makedoniji. Jednostavno to gorivo nije za sve motore, kao i svaki EuroDiesel bez obzira na proizvodjaca.
Sada razmisljam o starom "hobiju" kada je loz ulje bilo ispod 100 dinara. da sipam u kante-pa iz kante u auto. Tada mi je auto najlepse radio.
//Nije mi motiv da smanjim troskove.
(registrovan sam citalac bloga, ali cesto ovako postavim pitanje a za ovaj put imam opravdanje... inace pratim i poljoinfo)
Pozdrav i hvala na odgovoru.
Postovani,interesuje me koje ulje da sipam u menjac juga 2007godiste presao sam 82000km.U tehnickom upustvu preporucuju 80w90 medjutim zimi imam problema sa saltanjem brzina jer uglavnom koristim auto za kratke relacije do 20km.Takodje koje ulje da sipam u motor?Uglavnom pred zimu sipam castrol 5w40 a na prolece castrol 10w40 (ako je uopste to castrol sto prodaju po prodavnicama,jer sam bio kod drugara u skodinom servisu i njihovo ulje iz buradi se daleko razlikuje nego ovo iz prodavnica koje kupujem godinama).Zimi predjem oko 5000km.Pozdrav i jos jednom hvala Milos Nis
ОдговориИзбришиPoštovani g. Miloše,
ИзбришиNema baš mnogo izbora. Bilo bi idealno 75W-110 ali takvo u Srbiji nećete naći. Možete probati sa 75W-90 i ne bi ste bili prvi (u principu može) ali ipak Vam ne bih preporučio, jer je menjač više za 85W-90 ili (čak) čisto SAE 90 (monogradno) ... tako je pravljen. 80W-90 je optimalni kompromis.
Birajte ulja sa nižom tačkom stinjavanja (tečenja).
Recimo Mobil 80W-90.
Izbegavajte "čista" GL-5 ulja, već idite na GL-4 i eventualno GL-4+ (GL-4/5). Mobilube GX 80W-90 i po tom kriterijumu odgovara.
Možete nastaviti kao do sada ali ipak je to 82000km, pa bi možda 10W-40 zimi a 15W-40 ili 15W-50 leti, bilo bolje (skoro izvesno).
Koje 10W-40? Mobil Super 2000, Shell HX7, Motul 6100/4100, ... G-energy, Nisotec ... (skoro bilo koje originalno). Kod 15W-50 je izbor sužen ali je (opet) relativno lako, Motul, Texaco i Total od PS ulja ili G-energy od 15W-40 PS. Ipak, za ovaj motor ništa loše neće biti ni sa mineralnim, možda su čak i u prednosti, pa OMV Classic ili Selenia VS mogu (trebaju) biti prvi izbor (API SJ, praktično idealno).
Ne bih zaboravio da je menjač Zastava vozila (pa i sličnih Fiat, kao što je Punto) prilično "kilav" i da sinhroni mogu otkazati i sa GL-3 uljem a kamoli GL-5 (i to tek delom zbog korozije), pa mineralna ulja kod menjača (ipak) imaju prednost.
Kod motora ne posebnu ali neoprenske zaptivke nisu baš ljubitelji sintetičkih ulja (mada PS uglavnom prolaze, naročito ako su kvalitetna sa aditivima koji sprečavaju "isušivanje" zaptivki).
Možete nastaviti sa Castrol-om, nemam (ama baš ništa) protiv ovog brenda ... ali to je samo brend, pa onda dođete u situaciju da su "ista" ulja, zapravo različita (i pravljena na različitim mestima ... i verovatno za različita tržišta; naročito uzevši u obzir da i "gazda" brenda, BP, više ne proivodi bazna ulja ... da, zvuči neverovatno ali živa je istina).
Pozdrav!
Inače, šteta da se PS ulje menja na 5000km (bar 7500km je pravi interval zamene). Zato "zimsku" sezonu shvatite kao oktobar (početak, sad otprilike) - april (druga polovina) ili čak sredina septembra do sredine maja (doduše ako ne pređete u 4 toplija meseca više od 6000km onda je i 15W-50 promeniti na manje šteta, ali baš zato mineralna ulja mogu biti pravo rešenje, koje nije šteta zameniti na 6000km ili slično (±20%).
ИзбришиZaboravio sam da kazem da imam peugeot motor hfx 1.1 44kW,sto je zadnje ugradjivala zastava :),motor ne trosi ulje.
ОдговориИзбришиOnda, mala korekcija.
ИзбришиDva puta menjati ulje je pomalo luksuz.
Inače moglo bi se reći (za izbor): you are doing fine.
Ipak, možete menjati i na 20 hiljada km, a ispod 15000km nema neke potrebe (čak i sa kratkim zimskim relacijama).
Obzirom na to, 5W-50 ulja se nameću kao idealna celugodišnja ulja. Mobil 1, Fuchs ili (naravno) Total (vidite tekst o novitetima, mislim na API SM verziju 5W-50). Ako nema temp. ispod -20°C onda su 10W-40/50 takođe odličan izbor.
Ako menjate dva puta godišnje, išao bih "agresivnije": 5W-30 (High HTHS) zimi ili (još i bolje) 0W-40! (mada 5W-40 može i cele godine, a svakako hladnijih 7-8 meseci) a 15W-50 leti (PS, Total 7000, Motul 61000/4100 ili Texaco Havoline).
Ipak, dve zamene su za najmanje 20.000km godišnje (naročito više, pa PS menjati na 7500km pa do 12000km, a sintetička "zimska" na 10 do 15 hiljada km). Dakle za 22500km pa do 35000km!
Naravno možete menjati ulja i na duplo manje ali nema od toga posebne koristi a trošak je očigledan.
I u tom smislu bi sintetičko 5W-50 ulje bilo svrsishodnije. Kao zimsko bi poslužilo (odlično) 10W-30 PS ili sintetičko (mada i mineralno).
API SM (SN) nije obavezno jer je i SL više nego dovoljno ali je svakako poželjnije, pogotovu što ne mora (mnogo) više koštati. Naravno većina 10W-40/50 ulja su SL pa se ne treba ustručavati ni od njihove primene (samo zato ... pa ni zbog 10W, osim ako su česte temp. ispod -15 a povremene i ispod -20°C).
Kratko rečeno:
10W-40/50 i 5W-40/50 je za celu godinu.
Za zimu dolaze u obzir i 5/10W-30 i (naročito) 0W-40. Kvalitet: API SL/SM/SN ili ACEA A3.
Pozdrav!
Poštovani,
ОдговориИзбришиI od mene jedno pitanje na temu priprema za zimu,koja u mom kraju ume biti i oštra obzirom na 1000 m nadmorske visine.
Fiat Stilo Multijet motor 1.9 bez DPF-a,88 kw2005. godište,planiram zamenu motornog ulja,RT i eventualno menjačkog,šta je vaš favorit od ova dva ulja: REPSOL Elite Evolution 5W40 ili
Elite 50501 TDI 5W40?(oba su po Repsol oil finder preporuka).
Fabrička preporuka od strane Fiata za transmisiju je TUTELA Car Technyx(mislim da je 75w85 GL4) a to ulje ne mogu naći,da li preporučujete takođe REPSOL 75W80 GL4 ili 75W90 GL4/GL5?Pod uslovom da se slažete da je 298.000 km kilometraža koja zahteva promenu ulja u menjaču..
Srdačan pozdrav i hvala.
Poštovani,
ИзбришиUlja koje pominjete mogu se koristiti (oba). Repsol čak (u nekim verzijama dokumenata) navodi i potpuno identične osobine ova dva ulja (verovatno, ipak, greška).
Mala prednost Elite 505.01 TDI ulju.
9,5 god. i 300k km je (valjda) dovoljno da bi se ulje u menjaču promenilo. Ipak, ne bih žurio. Specifikacija za vaše vozilo je veoma specifična.
Probajte da naručite preko net-a (ubeđen sam da je moguće) ili makar telefonom Tutel-u. Nije nemoguće da će 75W-90 biti više nego dobro ALI po oba kriterijuma (i API i VG) nije po fabričkoj preporuci. Ako već niste menjali ulje 300 hiljada km, onda ne treba (posebno) žuriti (da je menjano svake 3 ili 4 god. pa da se i proba, ali ovako ...).
Pogotovu što živite u kraju gde zimi mogu biti jako niske temp. (75W je kod oba ali je na umereno niskim temp. "devedesetica" osetno viskoznija pa može biti problema sa "šaltovanjem" naročito pri umerenom mrazu.
Kod većine vozila GL-4/5 može da zameni GL-4 ali Fiat je i ovako ne baš sjajan sa svojim menjačima (sve je bolji doduše) pa se ni tu ne bih olako upustio u "kršenje pravila".
Pozdrav!
Zahvaljujem na odgovoru,upravo su me razlozi koje ste naveli u pogledu specifičnosti preporuke za transmisiono ulje i naveli da potražim savet.Očigledno da iz mog ugla a sudeći i po ostalim postovima na blogu,nisam mogao naći bolje mesto da sumnje otklonim,tako da još jedno hvala neće biti suvišno.
ИзбришиIskustva sa ranijim Fiat modelima mi i ukazuju na osetljivost menjača kod istih ali pošto za sada nije bilo nikakvih problema ovog puta će biti dovoljna samo provera.Dok ne stigne Tutela.
Pozdrav.
Dobor vece, ako vam nije problem da mi pomognete, zamenio bih preventivno ulje u menjacu na 180000km, u pitanju je BMW 1, 120D, 2006.godiste, pa me zanima koje ulje i kog proizvodjaca ide u njega, izvinite ako nije prava tema za ovo pitanje?
ОдговориИзбришиHvala,
Pozdrav Marko.
Poštovani g. Marko,
ОдговориИзбришиAko ćete preventino da menjate ulje, onda bolje nemojte!
Ako postoji “izuzetak koji potvrđuje pravilo“ (da se ulje u menjaču menja preventivno) onda je to BMW (za mnoga svoja vozila).
Osim toga, ne mogu znati (ovako napamet) koja je to serija (niti bi mi značilo, zapravo), jer zavisno od toga postoji više mogućnosti.
Dakle, možda treba ATF (manje-više nestandardni, mada bi se moglo naći nešto), možda i standardno 75W-80/90 menjačko ulje (GL-4(+)) ali najverovatnije BMW MTF-LT-1 ili MTF-LT-2.
Ovo su BMW servisna ulja i teško ih je naći u slobodnoj prodaji. Ko ih pravi? Pojma nemam (verovatno Mobil jer je nekada (bar) postojalo Esso BMW MTF-LT-1 (dok je Exxon i Mobil još nisu bili fuzionisani).
Iako su to skoro ulja (fluidi) slična standardnim (75W-80 GL-4/5) u nekim detaljima se razlikuju (slično kao i u slučaju Honda MTF-ova) pa je bolje ići na “original”.
BMW još od sredine 80-tih prošlog veka uglavnom gura “Fill for life” ili “Lifetime Fill” koncept što znači da se ulje NE menja (bar ne preventivno). Sigurno može trajati bar još onoliko koliko je u menjaču a posle … posle će biti još teže naći takvo (ali na to se i računa u BMW-u).
Dakle, samo ako se vrši popravka na menjaču ili prenosu, onda se i ulje menja (tako kaže BMW) a onda ionako ne gine ovlašćeni servis ili servis koji ima odgovarajuće ulje (fluid).
Dakle, ne znam tačan odgovor (niti ga je lako dati) ali preporuku sam vam dao, a ako baš hoćete da zamenite onda jedino u ovlašćenom servisu to možete (bezbedno) uraditi.
Ipak, to nije preporučljivo (verovatno će isto reći) jer su ti menjači (skoro) hermetički zatvoreni pa ćete napraviti više lošeg nego dobrog. Ako je menjač automatski još razlog više da ulje zamenite u BMW-ovom servisu (opet imaju šifrovana maziva, verovatno slična standardnim ali zašto rizikovati tako osetljiv i skup sklop zbog par desetina evra).
Pozdrav!
Inače koje ulje ide ... piše u servisnim uputstvima ALI je najsigurnija oznaka na samom menjaču!!
ИзбришиHvala na odgovoru. Pozdrav
ИзбришиPostovani,da li mogu da sipam ulje za automatski menjac,"Mobil ATF-220 Premium" za automatski menjac,u servo sistem volana,t.j da li ce biti nekih posledica po servo pumpu i zaptivke servo letve?U pitanju je Alfa 156 2.4jtd,2003.god.restajling.Vreme mi je za zamenu,a predhodno je bilo u sistemu serva "Liqui Moly ATF-1100".Da napomenem,da ulje nigde ne curi,necuje se pumpa,sve je ok.Samo je ulje pocelo da menja boju,zapravo da tamni i na minimumu je,a i traje mi vec 6god.
ОдговориИзбришиMolim za savet,jer ovo Mobil ulje vec imam,crvene je boje,kao i LM-ATF1100 koje se pokazalo vrhunski!Preporuka Alfe je Tutela GI/A ili GI/E.,ali koliko sam zakljucio iz iskustva drugih,sa Tutelom veoma brzo crkavaju pumpe i letve volana.
Da li da sipam ovaj "Mobil ATF-220 Premium" ili da kupim Liqui Moly ATF-1100 koji mi je vec sluzio odlicno i to 6.god.
Pozdrav!
Nebojsa
Poštovani gospodine,
ОдговориИзбришиSvakako da možete koristiti Mobil 220 (ili 320) jer taj fluid ispunjava "Dex" IID a 320-ica IIIG (ili H, ne mogu napamet da se setim) pa je "unazad kompatibilna" sa 220.
Liqui Moly ATF-1100 je nešto slično Mobil ATF-320. Nema velike razlike. LM navodi da je ulje na bazi HC baznih ulja, a Mobil ne navodi (ali je verovatno isto u pitanju, tj. njihova II+ bazna ulja koja su HC).
Ako već imate 220 sipajte to ulje (zašto kupovati drugo).
Inače ATF-i se često koriste u svrhu koju navodite. Većina fluida koji nisu ATF su u stvari "maskirani" ATF-i koji su najbolji za namenju (standaardna konstrukcija).
Ne znam u čemu je problem sa Selenia GI/A koje je Dexron II D isto kao i Mobil ili sa GI/E koje je Dexron III (doduše nije navedeno da li je G ili H ili "obično" ali manje je bitno). Prvo je (doduše) mineralno a "E" je PS (verovatno HC mada zvanično smeša min. i sint.).
Važno je ispunjenje standarda pa tek onda (konkretan) brend. Lično mislim da je to sa Tutelom malo preterano ... kako ne crkavaju pumpe i letve na novijim automobilima (jer je to fabričko punjenje)?
Kako god, fluid se ne mora menjati (možda) i svih 10-tak god. (ako nije preporučeno drugačije). Šest godina je solidan period mada i dalje nije obavezno. Međutim ako već mora da se dolije, zašto da ne?
Bitno je da se zamena uradi pravilno a manje je bitno koje ulje ćete koristiti.
Pozdrav!
Hvala Vam puno na savetu i pojasnjenju.Ako je tako,zasto bih kupovao drugo ulje,kada ovaj Mobil ATF220 ispunjava norme po specifikaciji za servo Alfe 156,a to je "Dexron II D".
ИзбришиPuno mi znaci svaka Vasa sugestija,misljenje i savet ,kao i vecini ljudi oko mene, koji postuju Vase ogromno znanje i nesebicno davanje brzih odgovora u vezi svega.
Prijateljski pozdrav!
Nebojsa-Kopaonik