Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

субота, 4. октобар 2014.

Pre (umereno-kontinentalne) zime, Before ("mild" continental (Temperate) climate ) winter; prvi deo, part one


Gledaću da izbegnem klišee i da ne ponavljam ono što ćete čitati u dnevnoj štampi. Ako se ipak tako nešto i pojavi (a hoće) to znači da je izuzetno važno, zar ne?

Kako je dugoročna prognoza povoljna (narednih 15-tak dana) imaćete vremena da se pripremite (i iskoristite savete), čak i za deo 2, koji će osvanuti za koji dan (zaista ne mogu stići ali biće pre 10. oktobra, ako ne bude baš do petog, što je plan).

Kratko, jasno ... ne baš. Biće opširno i detaljno! (kao po običaju)
Prvi deo se odnosi samo na motorna i menjačka. Drugi deo će biti o antifrizu, akumulatoru (samo neke napomene, ostalo ćete kod Miše, ne nameravam da mu „otimam“ posao, nego da baš zainteresujem što više ljudi da detalje pročita tamo), kočionoj tečnosti, gorivu i tečnosti za vetrobrane.

1) Motorno ulje.
Blog je o ovome (primarno) pa da od toga i počnem.
1.1. Tačka stinjavanja (uticaj doktorata, da priznam odmah ... mislim na sistematičnost)
Što niža to bolje ALI ne treba juriti po svaku cenu. Mnogo je VAŽNIJA viskozna gradacija i W oznaka ulja!!
Zašto? Zato što W pokazuje kako će se ulje ponašati pri -10, -15, -20,  -25, -30°C ili -35°C za 25W do 0W respektivno. Dakle koliku će viskoznost imati na nekoj od ovih temperatura (i duplo manju na 5 cel. višoj temperaturi). Dakle osim onog po standardu (npr. -20 za 15W), što obezbeđuje (manje od 7 mPas) start koji neće oštetiti motor, podsećam da je na 5 cel. više (-15 za 15W ili -20 za 10W) viskoznost („gustina“) slična medu, pa ako to nije dovoljno uzmite u obzir i to da je za takvu konzistenciju ulja potrebno oko minut da ulje procirkuliše kroz ceo motor (u tečnom stanju) pa ako nije dovoljna opomena ne znam šta bi bilo. Naravno ne treba zbog ovoga „trčati“ ka 5W ili 0W ali tačno je da je bolje 10W sa višom tačkom stinjavanja nego 15W sa nižom (npr. Statoil) jer će na -15, -20 ili -25°C da ima manju viskoznost a to je ono što Vama (nama) realno treba zimi. Tačka stinjavanja malo toga (zaista) pokazuje, i koristan je podatak ako nema tačke „pumpabilnosti“ (jer indirektno označava istu) koja je cca. 5°C iznad tač. stinjavanja i (naravno) označava minimalnu temperaturu kada uljana pumpa još uvek može da „tera“ ulje kroz sistem ili (drugačije rečeno) min. temp. na kojoj ćete još uvek startovati motor (makar svaki start habao motor kao 10-tak hladnih startova na „standardnoj“ „W temp.“ za određenu VG). Podrazumevaja se preka potreba ili vanredne okolnosti da se motor pokrene ali to je „dno dna“ ...
Ovde mala napomen(ica): Za 25W viskoznost na -10 je granica viša od 7mPas, i to skoro duplo (13) i slično za 20W (9,5mPas) što ih čini pogodnim za nešto više temperature (prvo za do -5 a drugo do -10 ili još bolje tek -7). Za 5W i 0W viskoznost na -30 i -35 granica je niža viskoznost (6600 i 6200mPas) ali je to već mnogo bliže 7Pas pa ne treba uzimati posebno u obzir.

1.2. Viskozna gradacija (VG)
10W je više nego dobra doza sigurnosti za područja Balkana i verovatno optimum (svejedno da li je SAE 40, 50 ili 60, bar kada su u pitanju jako niske temp.). U većini slučajeva je 15W je dobro odmereno i kod starijih konstrukcija (pa i samo starijih motora) je to vrlo dobro. 20W bih izbegavao iako kod istrošenih motora nekako i prolazi do -12 pa i -15 (inače -10 ili -7 pa i -5 su granice upotrebe) i bilo bi dovoljno za poslednje dve zime (i još koju unazad, podrazumevam da se automobil ne koristi na -20 a to je bilo samo onih 20-tak dana 2012. u februaru). No ne treba se uzdati da će i ova zima biti blaga, dovoljno je da bude prosečna (za poslednjih 50 god.) pa da 20W ne bude dovoljno. Da li je potrebno 5W? Samo za planinske oblasti ili ako idete na skijanje ... mada uglavnom 10W i tu završava posao (baš -25 je i baksuzluk mada će motor upaliti i na toliko ... ako je ulje sveže, no o tome kasnije).
1.2.1. Da li mešati gradacije?
Može. (ne bih baš rekao DA, da ne ispadne opšta preporuka)
Da li 2 lit. 10W-40 i 2lit. 15W-40 daju „12,5W-40“? Praktično DA.
Taman za neodlučne, a „7,5W“ taman za odlazak u planinu (ako se inače koristi 10W-xx).
Mešajte samo jednu razliku ... 5W sa 10W ili 10W sa 15W, gledajte da i „radna“ viskoznost bude ista (ako je moguće ali nije uvek) pa je bolja kombinacija 5W-30 sa 5W-40 nego sa 10W-40. Naravno i vrste ulja je bolje mešati ako su iste (slične), pa je PS mešljivo sa svim a mineralno i sintetika je nešto što treba raditi sa oprezom, ne zato što ne može, nego što je teško opravdati tako nešto (mislim na mix u startu što se dolivanja tiče, manji je problem, osim onog opšteg da se time mineralno neće popraviti a sintetičko se hoće „pokvariti“, opasti u kvalitetu).
Ima li, dakle, spasa za 20W?
Recimo da da. Uz 50% 15W-40 ali je u tom slučaju bolje da bude 15W-40 100%. Dodavanje 20% nekog ulja neće posebno pomoći (uzmite min. 25% ili 1:4 još bolje 33% ili 1:3 zapreminski, tj. 1+2) pa je uzalud trud.

1.3. Da li je 15W-40 bolje od 15W-50 a 10W-40 od 10W-60?
Praktično NE. Razlika u viskoznosti postoji na umereno niskim temp. pa su „niže“ VG donekle bolje ali zapravno nije od većeg značaja i na kraju krajeva se svodi na isto na temp. od -10 i nižim za 15W-xx i -15 ili nižim za 10W-xx.
Za veoma niske temp. 0W-30 može biti značajno bolje od 0W-40! A kod malog broja ulja čak i 5W-30!
(već više puta pominjano pa da ne ponavljam)
1.3.1. A šta je sa 5W-30 vs. 0W-40? Ili 5W-50 vs. 10W-40?
U prvom slučaju je skoro svejedno do -20 ali posle je prednost 0W-40 očigledna (kao i na preko +80), a kod drugog slučaja je 5W-50 superiornije i sličnije je 10W-30 sve do nekih -15 a posle je bolje.
****
(onih "preko +80" se odnosi na to da je 0W-40 viskoznije od 5W-30 (naravno) i zbog toga je prednost 0W-40 ulja (za motore kojima je xW-40 ili xW-40 primarna preporuka. Kod xW-30 preporuka je to naravno mana. Kod drugog primera je jasnije ali da bude i do kraja: 5W-50 i 10W--40 su sličnog viskoziteta u širokom opsegu temperatura ... recimo od nule do +50-60 ALI je naravno na niskim i radnim temperaturama 5W-50 bolje, u prvom slučaju je viskoznost niža a u drugom viša).
O.K. bilo je o ovome reči u tekstovima o viskoznosti (tri dela) pa stariji čitaoci nisu primetili, a dugovao sam novijim čitaocima malo (više) pojašnjenja.
Ukratko: do veoma niskih temp. (do -10 ili -15) ulja ovih VG (koje se upoređuju) su praktično istih (veoma sličnih) viskozosti, a posle su "ređa" ona sa nižom W oznakom. I na cca. 40°C im je viskoznost prilično slična a posle manje opada kod onih sa većom oznakom (radne) viskoznosti.
Za više detalja preporučujem tekstove o viskoznosti, tablice SAE J300 standarda (mada su one samo grubi pokazatelj). Najlakše je ovo predstaviti na slici (grafiku) ... ali ne stižem (evo i ova nepreciznost mi je promakla).
Naravno, kada nešto radite uz nemogućnost (nedostatak vremena) da makar jednom pročitate (ponovo) i ispravite, dolazi do ovakvih grešaka. Naravno, alternativa zatvaranja bloga na godinu dana verovatno nikom (od stalnih čitalaca) ne bi bila bolja. Onda, samo bih zamolio da me upozorite u komentarima ili putem mejla.
****
Uzgred, 10W-30 je izuzetno dobra gradacija, koju je doduše teško naći ali ima čak i API SM ulja (G-energy) pa ne ispustite iz vida i ovu VG. Prosto je šteta što nema mineralnih ulja (kod nas i okolini; inače ih ima, itekako, naročito van Evrope) u ovoj VG ali šta je tu je, to nam je (tako).
1.3.2. Da li je (za zimu) bolje 5W-40 sintetičko ili 5W-40 PS (i slično za 10W-40, PS i mineralno)?
Praktično je isto (kao lovac i konj (skakač) u šahu) ali u retkim okolnostima je sintetičko bolje od PS i PS od mineralnog. Radi se o (onim) situacijama, kada motor treba pokrenuti na nižem od „W standarda“ (npr. niže od -20 za 15W ili -25 za 10W) jer po pravilu „sintetičkija“ ulja imaju nižu tačku stinjavanja i nagliji rast viskoznosti pred samom tačkom stinjavanja (i time užu oblast veoma visokih viskoznosti).
Dakle, tačka pumpabilnosti je obično niža (uz tačku stinjavanja) pa će u ekstremnim uslovima biti bolje da imate sintetičko nego PS ulje iste VG.

1.4. Da li ima smisla uvoditi „zimsko“ ulje kada su multigradna ulja toliko usavršena i toliko rasprostranjena (brojem i pokrivenošću tržišta, više od 90% u Evropi, u automobilskom delu i više od 95% ako ne i 99%).
Ako ste na granici (temperaturnoj) ITEKAKO. Nije lako naći multigradno ulje koje bi idealno bilo kao celugodišnje kod mnogih automobila, naročito starijih (5W-30 poprilično rešava problem ali se i tu postavlja pitanja šta na +40 ili više).
Jednostavno, ako se automobil koristi na nižoj temp. od one koju ulje može da podnese (ili je granična) onda je svakako „zimsko“ ulje dobra opcija. Ako mnogo vozite i zimi prelazite više od 7500km (računajući najhladnijih 5 meseci) onda SVAKAKO razmislite o ovome.
Uobičajene kombinacije su 10W-30/40 i 15W-40/50 ili 5W-30 i 10W-40 (ovo je više ako je temp. korišćenja automobila, više od par nedelja oko ili ispod -20, tipičam primer preporuka Fiat-a za Punto Classic).
Ako ne prelazite mnogo ali imate potrebu korišćenja (automobila) na izuzetno niskim temperaturama, razmislite o tome da makar 3 najhladnija meseca koristite „ređe“ ulje. Jeste da je menjanje na 3000km/3 meseca (na primer ili slično) upitno i svakako je veliki trošak, uvek je manje od popravke motora!

1.5. Da li menjati ulje (iz koga se još može iscediti neka hiljada km) pred zimu?
Hmmm. Ni lakšeg pitanja ni težeg saveta (a da se prihvati).
U principu DA. Ako se ulje može (i treba) menjati u sva 4 godišnja doba (ako za tim ima potrebe ili tako pada po rasporedu) ostaje da za ljude koji jednom godišnje ulje menjaju (za dva je lako, jesen/proleće i 120% je najbolje) ulje ta dilema postoji.
Većina (više od 80% a verovatno i od 90%) tipuje na proleće i u pravu su ako misle na stare automobile. Međutim kod onih u dobrom stanju, ćešće je bolje da se ulje menja pred zimu ... u stvari zavisi. Od čega?
Jedna od velikih zabluda je da ako se zimi ne vozi ili jako malo vozi, da je bolje zamenu ostaviti za proleće. Ništa gore od toga. U motoru je prljavo ulje (i kiselije) par meseci koje ne štiti motor tako dobro kao novo (sveže) ulje.  Slično motociklima (i vanbrodskim 4T motorima).
Ako se mnogo vozi zimi, definitivno je bolje pred zimu ulje menjati!
Ako se vozi dizel a ulje je prešlo više od 2/3 intervala zamene, dobro je promeniti ga (već je viskoznije, a „duša mu (već) crna“).
Ostaje (doduše verovatno najčešći) slučaj „srednjeg korišćenja“ zimi uz isključivo kratke gradske relacije.
Tu je već odgovor „pod dva“ (proleće) više zasnovan. Ulje ćete poprilično upropastiti za malo km. Ipak, ovde zaista treba razmotriti i dve zamene godišnje (pa šta košta da košta), što se kod slučaja „mnogo korišćenja“ podrazumeva (ako ne i tri).


2) Menjačko ulje.
Priča je kraća, jer uglavnom isto nećete menjati. Ipak ako je došlo vreme (još proletos ili prošle godine) kod menjačkog ulja je manje dileme kada je idealno. Pred zimu je svakako!

Ovde moram malo da obrnem. Pa ne ide istim redom kao kod motornog.

2.1. VG
Da, od ovoga se polazi ali je suprotno od motornih ulja (veći značaj ima 2.2.). Zašto?
Zato što je SAE J 306 dato mnogo nepreciznije (“labavije”), doduše u skladu sa upotrebom.
Zašto u skladu sa upotrebom? Jer menjači i diferencijali mogu da rade i sa mazivim mastima nižih NLGI konzistencija (naročito “polutečnim” 0 ili 00) pa je granica viskoznosti na niskim temperaturama data mnogo, mnogo više (na 150Pas što je gusto kao tek rastopljena smola (katran)).
70W Vam, osim u polarnim oblastima, ne treba i ređe je i od ATF-a, a propisano je samo u izuzetnim slučajevima (možda doduše postane i standard u skladu sa 0W-4 i 0W-8 motornim uljima). 75W je propisano kod mnogih modernih automobila kao FE (Fuel Efficient, za štednju goriva) i treba upotrebljavati samo kada je tako preporučio proizvođač inače je ovo jako slično viskoznosti ATF-u.
Ova ulja zapravo i nisu monogradna samo što u (već zastarelom) SAE J 306 takva ispadaju (jer nema odgovarajućih “radnih” viskoznih gradacija).
75W-80 i 75W-90 su za do -40 ALI ovo uzmite sa velikom rezervom, naročito kod 75W-90. Ipak je više do -35 i to kao novo ulje, a obzirom na godine provedene u menjaču, sigurno je samo -30 ili koji stepen niže (slučaj “stegnutog” ulja ove VG na -32°C je već opisan, desilo se u Poljskoj pre par godina). Ipak to je za Jugoistočnu Evropu više nego dovoljno za sva područja čak i planinska. 75W-90 u principu može da zameni 80W-90 te kod iole modernijeg automobila može da se sipa umesto 80W-90, više treba voditi računa o API GL oznaci). Naravno, sintetička 75W-90 ulja su ubedljivija ali i skuplja pa ako se traži API GL-4 u automobilu sa kraja 80-tih i početka 90-tih prošlog veka i PS ulja su više nego dobra.
75W-90 je inače tipično za starija VW Golf vozila (III i IV a i II nije “gadljiva” na ista) a naravno često u mnogim novijim.
80W-90. Možda još uvek najčešće primenjivano. U principu bi trebalo da se slično ponaša kao 80W ali nije (baš) tako (vidi 2.2.). Da li je dovoljno za JI Evropu? Uglavnom da, ali vidi 2.2.
85W-90. Ovo ili SAE 90? Nema velike razlike među njima (često nema uopšte) ali je 85W ipak standardizovano za koliko-toliko niske temperature. Baš za menjač u JI Evropi nije (osim oblasti na moru) ali je često za osovine ili diferencijale, naročito 4WD vozila.  Najčešći problem (sa sinhronima) kao što je prebacivanje brzina ovde nije od većeg značaja pa se često preporučuje kod 4WD vozila ALI ipak konsultujte uputstvo vozila. SAE 90 jeste “izdržljivije” od 80W-90 (i ne nešto mnogo u odnosu na 85W-90) ALI definitivno je loše za zimu. Mnogi ga koriste u vozilima iz 80-tih ali je problem šaltanja jako izražen i u gradskoj vožnji nerešiv (ne zagreje se dovoljno ulje) uz povećano habanje mehanizma pa pada u vodu minimalna (akademska) predost na visokim temperaturama. Ako je 80W-90 retko, bolje je (osim u toplim krajevima gde nije) ići na 80W-140 ili (čak idealno) 80W-110, jedini problem je što ih je teško naći (tamo gde su najpotrebnija).

2.2. Tačka stinjavanja.
Jeste bitna. O ovome povedite računa jer ovo čini razliku između “skoro upotrebljivog” ili “upotrebljivog sa periodom teškog prebacivanja brzina” i onog što je potrebno (rad bez problema u svim uslovima sredine ili bar sa manje istih). Tačno je da se i sa gustim “k’o pekmez” uljem može voziti i da se uz vožnju u prvom stepenu u trajanju od par stotina metara pa posle “sve drugom” može voziti i sa standardnim 80W-90 (praktično celu zimu), ipak treba se setiti da je “standardno” da se takvo ulje “stegne” na -27°C i da je koliko-toliko upotrebljivo tek do -20 ili -22 (slično 15W-40/50 mineralnom motornom ulju).
Zato su 80W ulja mnogo bolja zimi jer imaju svih -33°C što je razlika od 6 cel. te su (lako) upotrebljiva na -25 i pravi su izbor, naročito ako je “tako propisano” (Opel Kadet iz osamdesetih).
Postoji li nešto između? Da, naravno. 80W-90 visokog kvaliteta. To čak i nisu PS ulja (retko jesu što je još bolje), kao što su GL-4 Plus. Na primer Selenia Tutela Transmission Epyx, gde tačka stinjavanja nije data ali je verovatno -30 (jer je na -26 viskoznost tek 63 Pas, ili tek oko 40% dozvoljenog) ili (novo) Nisotec 80W-90 GL-4 Plus sa (navedenih) -30.
Ovde moram da navedem Mobilube GX 80W-90 koje je još za nijansu bolje i ima T.S. od čak -33°C !
(na šta me je podsetio jedan od Vas u skorašnjem komentaru, hvala još jednom)
Ovih 3 (ili čak 6 kod prethodnog) stepena su obično ono što čini razliku, taman da se menjač na -20 ponaša “pristojno” a da se sve do -15 menjanje brzina obavlja lako, već posle “prve raskrsnice”. Ovo je i odgovor šta da sipam a da nije 75W-xx i da može da se koristi i na -25 (par dana u godini).
Da li je za zimu bolje 80W-110 ili 85W-90? Narvno prvo! Ali da li je bolje 80W-90 ili 80W-90 je teže za odgovor! (uglavnom je isto osim navedenog gore)
A 80W-140 ili 85W-90, za propisano “SAE 90”? Do -10 je (čak) ovo drugo ali za -15 ili manje svakako prvo. (ovo više za (stari) teretni vozni park i traktore)

2.3.  A šta ako u menjaču imam motorno ulje? (Honda, Lada Samara …)
Ako je to 10W-40 (Honda) nema potrebe menjati. Naravno 10W-30 je još bolje mada je za celu godinu verovatno (pogotovu ako automobil ima više od 100 hiljada km) bolje prvo.
Šta sa Samarom? 15W-40 je tek do -18 ili -20 za motor a njemu je 10W-40 ili 10W-50 (jer živite u brdsko-planinskoj oblasti). Za menjač je to dovoljno i koji stepen manje pa je 10W-40 u motoru a 15W-40 u menjaču sasvim O.K. (osim što nije isto ulje pa nije praktično)
Za većinu gde je temp. do -18 ili -20, 15W-40 je (zapravo) idealno i u menjaču i u motoru, naročito u menjaču. 15W-50 takođe je dobar izbor a 20W-50 ili 20W-40 je samo za toplije krajeve iako se može koristiti do -15°C pa i stepen-dva nižoj temp. Praktično je 20W-50 idealno za toplije krajeve (primorje, niži delovi Makedonije, CG osim planinskih oblasti i slično).
Za izuzetno hladne oblasti su posebna priča. Kod Honde je jedino rešenje 5W-30 ako 10W-30 nije dovoljno ali zavisno od modela, treba konsultovati i njihov servis.
Kod Samare je 10W-40/50 dobro za do -25 a za niže temperature moraju ići 5W-xx ulja, najbolje 5W-50.
Ako već 10W-40 onda prvo mineralno (npr. Lukoil) pa onda PS.

P.S.
Hvala za jubilarnu dvestotu registraciju a isto tako i za 201.

Sledeći tekst je već najavljen i zaista bi trebao da ide sledeće nedelje a posle teško da ću u oktobru stići još neki pa se sa novim tekstovima družimo u novembru (ali ću pitanja odgovarati sa ne više od 48h kašnjenja, bar ću se potruditi uz sve druge obaveze, do sada sam stizao i 24h da ispunim u 90% slučajeva).

18 коментара:

  1. Sto je gorivo kvalitetnije, ja sam manje zadovoljan tim istim gorivom. Smanjenje udela sumpora odrazava se na maziva svojstva dizel goriva.
    Sada ce mnogi da me napadnu i citiraju strucnjaka iz Nemacke...
    Smanjenjem udela sumpora PADA VISKOZITET dizel goriva, a to dovodi do problema na nekim konstrukcijama sistema za ubrizgavanje. Ja nisam uspeo da svoj problem resim (skoro nista se ne postize dodavanjem aditiva za podmazivanje ili manjim ucescem mazivih ulja a iz opravdanih razloga BioDizel ne dolazi u obzir).
    Pitanje glasi:
    Mogu li se sada, kad su opterecena akcizama, goriva tipa PU01 ili ELLU naci u rezervoarima Euro1 i Euro2 dizel automobila, i kakve su posledice na zimski start i stinjavanje?
    Posto su specifikacije ovih goriva delom pod velom tajne, imate li Vi nesto vise informacija ? Mozda UltraDizel bude nesto bolji! (ne morate odgovoriti, barem dajte link)
    Da li je upotreba ovih vrsta goriva uopste dozvoljena po zakonu? (ekoloski je "prihvatljivo" gorivo samo ono na koje drzava ubire prihode od akciza, zagadjenje je humoristicka stavka)
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      O gorivima više u sledećem tekstu.
      Gasno ulje "01" je u principu "euro 2" dizel. Dakle, važe jako slične specifikacije kao za D2, uz (čini mi se) malo veći centanski broj (indeks), otpornost do -9°C (a ne samo -6 ili -7) ali sve je to od manjeg značaja. Najveća razlika je maksimalno dozvoljenih 0,1% sumpora što je 10x manje od dozvoljenog za D2. Ovim se donekle smanjuje i "mazivost" istog ali bi moralo da bude dovoljno i za stare motore.
      Detaljne specifikacije su izašle u služ. glasniku.
      Slično je i sa ELLU, samo što nema min. cetanski broj a nivo sumpora je isti (0,1%). D2 je uglavnom i u proseku imao oko 0,5-0,7% sumpora.
      Deo je do viskoziteta (mada i ED po specifikacijama odgovara onome što je dozvoljavao D2) a najveći deo do nedostatka aromata (koji su kolateralna šteta pri uklanjanju sumpora, ranije, a sada su i oni na udaru i ograničeni). Aromatska jedinjenja daju "mazivost" dizel gorivu.
      U pravu ste da problem kod starijih vozila postoji.
      Ali to je (zaista) duga priča. Ima o tome "do 101 i nazad" na poljoinfo-u (uz delom moje učešće).
      Za GU 01 u ELLU bi za zimu trebali da dodajete aditive (i eventualno kerozin) slično kao što je bilo sa D2 (a i o tome ima tekst na blogu, sad će biti malo korigovan).
      Da li smete da ih koristite?
      U traktore sipaju i zejtin ali ko će to da proverava.
      Ako bi da izbegnete kaznu, konsultujte nekog pravnika (nisam preplaćen na sl. glasnik).
      Trebalo bi da nema problema jer na ova goriva ide akciza (i nisu mnogo jeftinija od ED). Zvanično nisu za u automobile ali niko (valjda) to neće da juri jer država nije (mnogo) oštećena.
      Ukratko, EL LU i/ili GU 01 bi trebali da Vam budu najjednostavnije rešenje. Prvo se slobodno prodaje (na nekim od pumpi), a za GU morate da imate registrovano poljoprivredno gazdinstvo (zvanično nije za vozila) da bi ga (uopšte) kupili.
      Toliko za sada.
      Pozdrav!

      Избриши
  2. Hvala, iscekujem clanak.

    Sve pohvale Vama i Vasem blogu. Odusevljen sam Vasom energijom i upornoscu kojom odrzavate blog.

    Sto se tice zime, ja uvek zimi dodajem 3-5% petroleja u dizel gorivo, i melo uvecam udeo dvotaktola (opet nesto za kritiku), jer imam losa iskustva sa gorivom bez petroleja (neko ce reci da ne treba u EuroDiesel- ja tvrdim da treba) Koristim vec pet godina EuroDiesel leti i zimi. Pokusao sam naci aditive za povećanje viskoznosti goriva, ali tako nesto ne postoji - bar ne u slobodnoj prodaji. Situacija se znatno pogorsala kada sam letos napunio u Makedoniji EctoDiesel pre ulaza u Grcku. Pri povratku sa Lefkade opet natocen EctoDiesel u Makedoniji - dakle skoro cist EctoDiesel u rezervoaru. Oba puta dodat Nisotec DieselLub u propisanoj kolicini, pa i malo vise. Buka sistema za ubrizgavanje se znatno pojacala i prerasla u lupanje. Ko vozi dizelasa zna o cemu pricam. Nije kvar, ne mogu sve dizne istovremeno da promene rad, rec je o gorivu. (kasnije dodat litar dvotaktola na rezervoar, situacija malo bolja)

    Sada od prvog zagovornika EuroDiesel-a, postao sam protivnik. Da se razumemo: nije kritika na racun Lukoil-a, tvrdim da je gorivo vise nego dobro. U njih imam najvise poverenja u Makedoniji. Jednostavno to gorivo nije za sve motore, kao i svaki EuroDiesel bez obzira na proizvodjaca.

    Sada razmisljam o starom "hobiju" kada je loz ulje bilo ispod 100 dinara. da sipam u kante-pa iz kante u auto. Tada mi je auto najlepse radio.
    //Nije mi motiv da smanjim troskove.

    (registrovan sam citalac bloga, ali cesto ovako postavim pitanje a za ovaj put imam opravdanje... inace pratim i poljoinfo)

    Pozdrav i hvala na odgovoru.

    ОдговориИзбриши
  3. Postovani,interesuje me koje ulje da sipam u menjac juga 2007godiste presao sam 82000km.U tehnickom upustvu preporucuju 80w90 medjutim zimi imam problema sa saltanjem brzina jer uglavnom koristim auto za kratke relacije do 20km.Takodje koje ulje da sipam u motor?Uglavnom pred zimu sipam castrol 5w40 a na prolece castrol 10w40 (ako je uopste to castrol sto prodaju po prodavnicama,jer sam bio kod drugara u skodinom servisu i njihovo ulje iz buradi se daleko razlikuje nego ovo iz prodavnica koje kupujem godinama).Zimi predjem oko 5000km.Pozdrav i jos jednom hvala Milos Nis

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Miloše,
      Nema baš mnogo izbora. Bilo bi idealno 75W-110 ali takvo u Srbiji nećete naći. Možete probati sa 75W-90 i ne bi ste bili prvi (u principu može) ali ipak Vam ne bih preporučio, jer je menjač više za 85W-90 ili (čak) čisto SAE 90 (monogradno) ... tako je pravljen. 80W-90 je optimalni kompromis.
      Birajte ulja sa nižom tačkom stinjavanja (tečenja).
      Recimo Mobil 80W-90.
      Izbegavajte "čista" GL-5 ulja, već idite na GL-4 i eventualno GL-4+ (GL-4/5). Mobilube GX 80W-90 i po tom kriterijumu odgovara.
      Možete nastaviti kao do sada ali ipak je to 82000km, pa bi možda 10W-40 zimi a 15W-40 ili 15W-50 leti, bilo bolje (skoro izvesno).
      Koje 10W-40? Mobil Super 2000, Shell HX7, Motul 6100/4100, ... G-energy, Nisotec ... (skoro bilo koje originalno). Kod 15W-50 je izbor sužen ali je (opet) relativno lako, Motul, Texaco i Total od PS ulja ili G-energy od 15W-40 PS. Ipak, za ovaj motor ništa loše neće biti ni sa mineralnim, možda su čak i u prednosti, pa OMV Classic ili Selenia VS mogu (trebaju) biti prvi izbor (API SJ, praktično idealno).
      Ne bih zaboravio da je menjač Zastava vozila (pa i sličnih Fiat, kao što je Punto) prilično "kilav" i da sinhroni mogu otkazati i sa GL-3 uljem a kamoli GL-5 (i to tek delom zbog korozije), pa mineralna ulja kod menjača (ipak) imaju prednost.
      Kod motora ne posebnu ali neoprenske zaptivke nisu baš ljubitelji sintetičkih ulja (mada PS uglavnom prolaze, naročito ako su kvalitetna sa aditivima koji sprečavaju "isušivanje" zaptivki).
      Možete nastaviti sa Castrol-om, nemam (ama baš ništa) protiv ovog brenda ... ali to je samo brend, pa onda dođete u situaciju da su "ista" ulja, zapravo različita (i pravljena na različitim mestima ... i verovatno za različita tržišta; naročito uzevši u obzir da i "gazda" brenda, BP, više ne proivodi bazna ulja ... da, zvuči neverovatno ali živa je istina).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Inače, šteta da se PS ulje menja na 5000km (bar 7500km je pravi interval zamene). Zato "zimsku" sezonu shvatite kao oktobar (početak, sad otprilike) - april (druga polovina) ili čak sredina septembra do sredine maja (doduše ako ne pređete u 4 toplija meseca više od 6000km onda je i 15W-50 promeniti na manje šteta, ali baš zato mineralna ulja mogu biti pravo rešenje, koje nije šteta zameniti na 6000km ili slično (±20%).

      Избриши
  4. Zaboravio sam da kazem da imam peugeot motor hfx 1.1 44kW,sto je zadnje ugradjivala zastava :),motor ne trosi ulje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Onda, mala korekcija.
      Dva puta menjati ulje je pomalo luksuz.
      Inače moglo bi se reći (za izbor): you are doing fine.
      Ipak, možete menjati i na 20 hiljada km, a ispod 15000km nema neke potrebe (čak i sa kratkim zimskim relacijama).
      Obzirom na to, 5W-50 ulja se nameću kao idealna celugodišnja ulja. Mobil 1, Fuchs ili (naravno) Total (vidite tekst o novitetima, mislim na API SM verziju 5W-50). Ako nema temp. ispod -20°C onda su 10W-40/50 takođe odličan izbor.
      Ako menjate dva puta godišnje, išao bih "agresivnije": 5W-30 (High HTHS) zimi ili (još i bolje) 0W-40! (mada 5W-40 može i cele godine, a svakako hladnijih 7-8 meseci) a 15W-50 leti (PS, Total 7000, Motul 61000/4100 ili Texaco Havoline).
      Ipak, dve zamene su za najmanje 20.000km godišnje (naročito više, pa PS menjati na 7500km pa do 12000km, a sintetička "zimska" na 10 do 15 hiljada km). Dakle za 22500km pa do 35000km!
      Naravno možete menjati ulja i na duplo manje ali nema od toga posebne koristi a trošak je očigledan.
      I u tom smislu bi sintetičko 5W-50 ulje bilo svrsishodnije. Kao zimsko bi poslužilo (odlično) 10W-30 PS ili sintetičko (mada i mineralno).
      API SM (SN) nije obavezno jer je i SL više nego dovoljno ali je svakako poželjnije, pogotovu što ne mora (mnogo) više koštati. Naravno većina 10W-40/50 ulja su SL pa se ne treba ustručavati ni od njihove primene (samo zato ... pa ni zbog 10W, osim ako su česte temp. ispod -15 a povremene i ispod -20°C).
      Kratko rečeno:
      10W-40/50 i 5W-40/50 je za celu godinu.
      Za zimu dolaze u obzir i 5/10W-30 i (naročito) 0W-40. Kvalitet: API SL/SM/SN ili ACEA A3.
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Poštovani,

    I od mene jedno pitanje na temu priprema za zimu,koja u mom kraju ume biti i oštra obzirom na 1000 m nadmorske visine.
    Fiat Stilo Multijet motor 1.9 bez DPF-a,88 kw2005. godište,planiram zamenu motornog ulja,RT i eventualno menjačkog,šta je vaš favorit od ova dva ulja: REPSOL Elite Evolution 5W40 ili
    Elite 50501 TDI 5W40?(oba su po Repsol oil finder preporuka).
    Fabrička preporuka od strane Fiata za transmisiju je TUTELA Car Technyx(mislim da je 75w85 GL4) a to ulje ne mogu naći,da li preporučujete takođe REPSOL 75W80 GL4 ili 75W90 GL4/GL5?Pod uslovom da se slažete da je 298.000 km kilometraža koja zahteva promenu ulja u menjaču..
    Srdačan pozdrav i hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Ulja koje pominjete mogu se koristiti (oba). Repsol čak (u nekim verzijama dokumenata) navodi i potpuno identične osobine ova dva ulja (verovatno, ipak, greška).
      Mala prednost Elite 505.01 TDI ulju.
      9,5 god. i 300k km je (valjda) dovoljno da bi se ulje u menjaču promenilo. Ipak, ne bih žurio. Specifikacija za vaše vozilo je veoma specifična.
      Probajte da naručite preko net-a (ubeđen sam da je moguće) ili makar telefonom Tutel-u. Nije nemoguće da će 75W-90 biti više nego dobro ALI po oba kriterijuma (i API i VG) nije po fabričkoj preporuci. Ako već niste menjali ulje 300 hiljada km, onda ne treba (posebno) žuriti (da je menjano svake 3 ili 4 god. pa da se i proba, ali ovako ...).
      Pogotovu što živite u kraju gde zimi mogu biti jako niske temp. (75W je kod oba ali je na umereno niskim temp. "devedesetica" osetno viskoznija pa može biti problema sa "šaltovanjem" naročito pri umerenom mrazu.
      Kod većine vozila GL-4/5 može da zameni GL-4 ali Fiat je i ovako ne baš sjajan sa svojim menjačima (sve je bolji doduše) pa se ni tu ne bih olako upustio u "kršenje pravila".
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Zahvaljujem na odgovoru,upravo su me razlozi koje ste naveli u pogledu specifičnosti preporuke za transmisiono ulje i naveli da potražim savet.Očigledno da iz mog ugla a sudeći i po ostalim postovima na blogu,nisam mogao naći bolje mesto da sumnje otklonim,tako da još jedno hvala neće biti suvišno.
      Iskustva sa ranijim Fiat modelima mi i ukazuju na osetljivost menjača kod istih ali pošto za sada nije bilo nikakvih problema ovog puta će biti dovoljna samo provera.Dok ne stigne Tutela.

      Pozdrav.

      Избриши
  6. Dobor vece, ako vam nije problem da mi pomognete, zamenio bih preventivno ulje u menjacu na 180000km, u pitanju je BMW 1, 120D, 2006.godiste, pa me zanima koje ulje i kog proizvodjaca ide u njega, izvinite ako nije prava tema za ovo pitanje?

    Hvala,
    Pozdrav Marko.

    ОдговориИзбриши
  7. Poštovani g. Marko,
    Ako ćete preventino da menjate ulje, onda bolje nemojte!
    Ako postoji “izuzetak koji potvrđuje pravilo“ (da se ulje u menjaču menja preventivno) onda je to BMW (za mnoga svoja vozila).
    Osim toga, ne mogu znati (ovako napamet) koja je to serija (niti bi mi značilo, zapravo), jer zavisno od toga postoji više mogućnosti.
    Dakle, možda treba ATF (manje-više nestandardni, mada bi se moglo naći nešto), možda i standardno 75W-80/90 menjačko ulje (GL-4(+)) ali najverovatnije BMW MTF-LT-1 ili MTF-LT-2.
    Ovo su BMW servisna ulja i teško ih je naći u slobodnoj prodaji. Ko ih pravi? Pojma nemam (verovatno Mobil jer je nekada (bar) postojalo Esso BMW MTF-LT-1 (dok je Exxon i Mobil još nisu bili fuzionisani).
    Iako su to skoro ulja (fluidi) slična standardnim (75W-80 GL-4/5) u nekim detaljima se razlikuju (slično kao i u slučaju Honda MTF-ova) pa je bolje ići na “original”.
    BMW još od sredine 80-tih prošlog veka uglavnom gura “Fill for life” ili “Lifetime Fill” koncept što znači da se ulje NE menja (bar ne preventivno). Sigurno može trajati bar još onoliko koliko je u menjaču a posle … posle će biti još teže naći takvo (ali na to se i računa u BMW-u).
    Dakle, samo ako se vrši popravka na menjaču ili prenosu, onda se i ulje menja (tako kaže BMW) a onda ionako ne gine ovlašćeni servis ili servis koji ima odgovarajuće ulje (fluid).
    Dakle, ne znam tačan odgovor (niti ga je lako dati) ali preporuku sam vam dao, a ako baš hoćete da zamenite onda jedino u ovlašćenom servisu to možete (bezbedno) uraditi.
    Ipak, to nije preporučljivo (verovatno će isto reći) jer su ti menjači (skoro) hermetički zatvoreni pa ćete napraviti više lošeg nego dobrog. Ako je menjač automatski još razlog više da ulje zamenite u BMW-ovom servisu (opet imaju šifrovana maziva, verovatno slična standardnim ali zašto rizikovati tako osetljiv i skup sklop zbog par desetina evra).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Inače koje ulje ide ... piše u servisnim uputstvima ALI je najsigurnija oznaka na samom menjaču!!

      Избриши
    2. Hvala na odgovoru. Pozdrav

      Избриши
  8. Postovani,da li mogu da sipam ulje za automatski menjac,"Mobil ATF-220 Premium" za automatski menjac,u servo sistem volana,t.j da li ce biti nekih posledica po servo pumpu i zaptivke servo letve?U pitanju je Alfa 156 2.4jtd,2003.god.restajling.Vreme mi je za zamenu,a predhodno je bilo u sistemu serva "Liqui Moly ATF-1100".Da napomenem,da ulje nigde ne curi,necuje se pumpa,sve je ok.Samo je ulje pocelo da menja boju,zapravo da tamni i na minimumu je,a i traje mi vec 6god.
    Molim za savet,jer ovo Mobil ulje vec imam,crvene je boje,kao i LM-ATF1100 koje se pokazalo vrhunski!Preporuka Alfe je Tutela GI/A ili GI/E.,ali koliko sam zakljucio iz iskustva drugih,sa Tutelom veoma brzo crkavaju pumpe i letve volana.
    Da li da sipam ovaj "Mobil ATF-220 Premium" ili da kupim Liqui Moly ATF-1100 koji mi je vec sluzio odlicno i to 6.god.
    Pozdrav!
    Nebojsa

    ОдговориИзбриши
  9. Poštovani gospodine,
    Svakako da možete koristiti Mobil 220 (ili 320) jer taj fluid ispunjava "Dex" IID a 320-ica IIIG (ili H, ne mogu napamet da se setim) pa je "unazad kompatibilna" sa 220.
    Liqui Moly ATF-1100 je nešto slično Mobil ATF-320. Nema velike razlike. LM navodi da je ulje na bazi HC baznih ulja, a Mobil ne navodi (ali je verovatno isto u pitanju, tj. njihova II+ bazna ulja koja su HC).
    Ako već imate 220 sipajte to ulje (zašto kupovati drugo).
    Inače ATF-i se često koriste u svrhu koju navodite. Većina fluida koji nisu ATF su u stvari "maskirani" ATF-i koji su najbolji za namenju (standaardna konstrukcija).
    Ne znam u čemu je problem sa Selenia GI/A koje je Dexron II D isto kao i Mobil ili sa GI/E koje je Dexron III (doduše nije navedeno da li je G ili H ili "obično" ali manje je bitno). Prvo je (doduše) mineralno a "E" je PS (verovatno HC mada zvanično smeša min. i sint.).
    Važno je ispunjenje standarda pa tek onda (konkretan) brend. Lično mislim da je to sa Tutelom malo preterano ... kako ne crkavaju pumpe i letve na novijim automobilima (jer je to fabričko punjenje)?
    Kako god, fluid se ne mora menjati (možda) i svih 10-tak god. (ako nije preporučeno drugačije). Šest godina je solidan period mada i dalje nije obavezno. Međutim ako već mora da se dolije, zašto da ne?
    Bitno je da se zamena uradi pravilno a manje je bitno koje ulje ćete koristiti.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Vam puno na savetu i pojasnjenju.Ako je tako,zasto bih kupovao drugo ulje,kada ovaj Mobil ATF220 ispunjava norme po specifikaciji za servo Alfe 156,a to je "Dexron II D".
      Puno mi znaci svaka Vasa sugestija,misljenje i savet ,kao i vecini ljudi oko mene, koji postuju Vase ogromno znanje i nesebicno davanje brzih odgovora u vezi svega.
      Prijateljski pozdrav!
      Nebojsa-Kopaonik

      Избриши