Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

четвртак, 29. септембар 2011.

To Whom It May Concern ... (onima kojim je stalo ... do teme))



Ovaj izraz su proglasili zastarelim i nepodesnim za poslovnu komunikaciju. Naročito ako tražite posao ili vršite prodaju, jer se podrazumeva da morate uraditi domaći zadatak (i naći osobu koja odlučuje).
Iako to ima nekog smisla (a zagovornici su ponosni na sebe kao da su izmislili jedinstvenu teoriju univerzuma, a na nivou je „malog Perice“) koncept je zapravo duboko bolestan. I vodi onome gde smo već stigli.
A stigli smo dotle da NIKOME NIJE (NI ZA ŠTA) STALO („nobody concern“). Možda je više kolokvijalno (i zgodnije) reći – nikoga (više) nije briga (ni za šta).
Ovde govorimo o motornim uljima i nastavljam sa tog aspekta.
Ako (skoro) nikome nije stalo da proizvede kvalitet bolji od drugog već samo da ne zaostane te da bude jeftiniji ili zapravo (i 100% sigurno) da samo poveća prodaju (ili istu održi) i ostvari što veći profit (u novije vreme da ga uopšte ostvari) – čemu se može krajnji korisnik nadati?
Gore navedeno je za proizvođače, koji (eventualno) gledaju da se udenu u standarde i specifikacije ali je sve preko toga (uglavnom) neproduktivno. Šta reći o njihovim sektorima prodaje, post-prodaje (koja osim za velike kupce gotovo i ne postoji ili gubi na značaju) i finanasija? Šta tek reći o distributerima ili (o)srednjim trgovcima?
Sada kao nikada pre bitno je nešto znati o robi koju kupujete. Svakako će vam biti naplaćena više nego što vredi a distribucija, porezi, ambalaža i ostalo će oduzeti lavovski deo cene koju plaćate.
Jednino se znanjem i pravim informacijama možete koliko-toliko spasiti.
Ipak, koliko Vas uopšte haje za to?
Verovatno veliki broj čitalaca bloga, možda i svih 80 ili 90% no to je logično jer inače ne bi ni čitali tekstove bez slika (što bar 95% potecnijalnih čitalaca odvraća, a bar 51% u startu odbija) pa ma kako bili zasnovani i/ili zanimljivi (a sigurno nisu svi).
Po skromnom mišljenju autora zasnovanom kako na čitanosti bloga i foruma, kako onih na kojima gostuje kao uopšte automobilskih (i nevezano za maziva) ali i na osnovu čitanosti nekih ozbiljnih sajtova o temi maziva (na žalost istu ili manju nego bloga iako se radi o ozbiljnim autorima ili organizacijama) ali i zvaničnih trgovačkih ili proizvođačkih (sve vezano za Srbiju i okolne zemlje), jako malo ljudi zaista ima želju da bilo šta zna o temi ili da makar sipa odgovarajuće ako već ne i (naj)bolje ulje u svoj automobil.
1)      Manje od 5% korisnika automobila želi da o mazivima sazna nešto više nego što mu je objektivno neophodno. Ipak između potrebnog i neophodnog postoji razlika pa bi bilo dobro da je ovih ljudi više, makar 20-25%. Na žalost, daleko je od toga.
U ovu kategoriju spadaju ljudi koji znaju za poneki standard koji nije za njihovo vozilo kao i osnovno o tome šta bar standard za njihovo vozilo znači i kako je povezan sa nekim opštim standardima.
2)      5 do 15% ima solidno i dovoljno znanje po ovom pitanju. Ovo podrazumeva da se zna koji nivo kvaliteta treba vašem vozilu kao i osnove API i ACEA standarda (u smislu da se zna da je Sx za benzinske a Cy za dizel motore, da veće (po abecedi) slovo znači veći kvalitet i da je standard „unazad kompatibilan“ za API a za ACEA da su A za benzince, B za dizele, da veći broj tek donekle znači veći kvalitet i da je to u slučaju A3 i A2 kao i B 2 do 4 ili da je ACEA C za novije motore i u principu za veće ekološke standarde). Naravno malo više od pomenutog. Ova kategorija pravi razliku između sintetičkih, polu-sintetičkih i mineralnih (sintetska i „gas“ ulja su već za prvu grupu) ulja, kao i između viskoznih gradacija (iako je dublje poznavanje šta one zapravo znače već nivo prve grupe).
Dobar deo ovih korisnika smatra da je potrebno kupiti ulje koji ispunjava zahteve (navedene u uputstvu automobila) i da time sve rešava. Na žalost ovo u velikom broju slučajeva obuhvata i stav da je dovoljno kupiti najjeftinije ulje sa ispunjenim zahtevima.
Oko polovine iz ove grupe će se lako povinovati preporukama proizvođača, zvaničnih servisa a naročito „fabričkog ulja“ (Selenia za Fiat, GM za Opel i ostala GM vozila, Total za Peugeot i/ili Citroen, Mobil za Mercedes, Castrol za BMW).
Ipak sve ovo nije isuviše loše za običnog korisnika. Većina iz ove grupe poznaje najveće i renomirane proizvođače ili je makar čula za njih.
Prava je šteta da ova grupa korisnika ne obuhavata makar 51% korisnika, iako je to zapravo teško očekivati.
3)      Do 30% automobilista želi da sipa „što bolje“ ili makar adekvatno ulje u svoj motor. Nemaju jasnu predstavu o tome kako da to urade ali se oslanjaju na savete ljudi koje poznaju (što nije uvek dobro) ili koji više znaju, makar ih ne poznavali (malo bolje ai još uvek nedovoljno.
Veliki broj njih se uzda u zvanične servise, ili makar one veće i poznatije kao i u bolje mehaničare. Ovo je bolje nego ništa i zapravo zadovoljavajuće (dovoljan – 2) za običnog korisnika kome vozilo treba da služi a ne on njemu (iako malo znanja ne škodi).
Ovo bi trebalo da obuhvati bar 80% svih vozača ali ni to nije tako. Na Zapadu (Evrope) bi ovoliko bilo čak i dobro pa čak i vrlo dobro ali na žalost ne i na Istoku (istog kontinenta) gde ovo može ali ne mora da bude dobar pristup. Na žalost obično je na sopstvenu štetu čega (iako u manjoj meri) ima čak i u Zapadno-Evropskim zemljama.
4)      Dve trećine do tri četvrtine (cca. 70%) vozača ili ima potpuno pogrešnu predstavu o ovoj temi ili veruje pogrešnim izvorima. Ljudi ove grupe često se vode samo BRENDOM ili kupuju što skuplje, u oba slučaja nedovoljno a skupo. Takođe druga grupa unutar ove veće su ljudi koji kupuju najjeftinije ulje. Veoma su podložni propagandi, fabričkim uljima se veoma lako priklanjaju, ako znaju koja su. O viskoznosti imaju tek osnovnu predstavu i bar polovina nije sigurna šta je preporuka za njihov model automobila. Veoma karakteristično za ovu grupu je da slušaju servisere (bilo koje, čak i neuke), taksiste i slično. Većina ovih korisnika kupuje na preporuku! Verovatno i svih 90% njih. Sa jednim delom kategorije 3 i manjim delom grupe pod 2) to čini 50 do 80% svih vlasnika vozila. Naravno preporuke su razne a dobar deo (40 do 60% ukupno prodatih ulja) se zasniva na ličnim preporukama, najčešće prijatelja.
Učešće preporuke laika je otprilike isto toliki 40-60% (neki prijatelji nešto i znaju, ali ima bar 50% taksista koji ne znaju i daju preporuke na osnovu iskustva što je nepouzdano naročito za različita vozila, neki majstori znaju ali bar trećina njih ne zna o tome, itd.).
30-50% ulja se kupuje na osnovu sopstvenog stava od kojih je bar polovina pogrešna. Dolazimo da 60 do 90% kupljenih ulja budu kupljena na nepouzdanim osnovama ali na sreću više od polovine bude adekvatna.
Ipak nekih 20 do 40% ulja bude pogrešna (obično ne mnogo) a još 20-40% je tek da prođe.
O.K. ionako kod nas uglavnom sve funcioniše po principu APP (ako prođe, prođe; ako prođe – prošlo je).
Bar 60% ljudi ima unapred izgrađen stav o tome ČIJE ulje će kupiti a savete sluša, ako sluša, samo u vezi sa konkretnim tipom ili modelom ulja.

Koja je uloga (ovog) bloga?
Značajna ali marginalna. Čak i sa relevantnim i kvalitetnim sajtovima (uključujući i proizvođače) udeo u odlučivanju ne premašuje 25% ukupne internet populacije. Uticaj interneta sa druge strane je manji nego što se misli i ne premašuje 20-tak %. Sve zajedno vodi ka tek 5% prodatih maziva (ulja).
Po tome, ali i uopšte: da li je rad na blogu isplatljiv?
Isplatljiv- NE, da li je vredelo truda – MOŽDA, da li ima ikakvog smisla – DA.
Ikakvog smisla ima makar iz činjenice da manjoj grupi ljudi znači (stotinak ili par stotina njih).
Možda je vredelo truda jer postoji par hiljada čitalaca (makar povremenih u smislu da jednom mesečno nešto pogledaju ili koji jednom do dva puta godišnje ili uopšte prelistaju blog, to je već verovatno i svih desetak hiljada) uz par stotina redovnih (verovatno i hiljadu) čitalaca. Naročito zbog toga što je poseta bilo iz skoro 100 zemalja sveta.
Blog će naravno biti nastavljen i to pre svega zbog onih kojima je stalo.
Ili makar onih kojima je do teme stalo (if lubricant is the topic that concern you).

Posle blizu dve i po godine objavljivanja tekstova mora se podvući crta:
Odgovore dobijaju samo registrovani čitaoci. Strože gledano to su oni kojima je sigurno bar malo stalo.
Nivo tekstova će biti prilagođen širem auditorijumu („snižavam nivo tekstova“), sviđalo se to nekom ili ne. Pošto je 90% pitanja tipa „šta za moj auto“ biće i tekstova koji će obrnuti stvari pa dati koji konkretno model (nekih) brendova u koje automobile ili tako nešto.
Definitivno tekstovi idu dvonedeljno (dva puta mesečno) iako ću do nove godine (bar) probati da to bude jednom nedeljno. Od trogodišnjice bloga tekstovi će ići samo jednom mesečno jer iako ima još toga da se kaže, zaista mnogo je i rečeno, a još bitnije od toga (imao ili nemao vremena) je da posle svega slobodno vreme moram da posvetim porodici (krajnje je vreme).
Takođe mi je žao što je nekoliko ljudi (pa svega par) napustilo učešće u blogu, a za dvojicu od njih posebno (Aleksandar NS i Dimitrija). Obojica smatraju da sam ih uvredio što može biti sa njihovog stanovišta, da su to tako doživeli, te im se ovom prilikom izvinjavam.
Takođe nema više sugestivnih pitanja (a jel' može ovo) jer sam se tu opekao i jedina dva-tri lošija saveta dao pod takvim okolnostima. Nema ni odgovora na nepotpuna pitanja. Obavezno je navesti tip automobila, godište, da li je ugrađen TNG (a ne iz trećeg puta da se dobije informacija) i način korišćenja automobila, naročito koliko se km prelazi godišnje. Nije obavezno ali je poželjno: šta je do sada korišćeno i koliko je automobil prešao (zvanično i eventualna procena).
Pošto sam i jahao magarca i trčao za njim pa ga na kraju i nosio i opet nisam bio dobar svima, rešio sam da ne UGAĐAM svetu nego radim po svom – pa kome se sviđa dobro, kome ne – doviđenja.
O pljuvanju na pojedinim forumima (gde me čak i nema) neću da trošim reči, to je van svakog nivoa. Ipak moram da naglasim da na velikoj većini njih (90%) ljudi smatraju da ima šta da se pročita na blogu ili da me vredi konsultovati te se ovom prilikom administratorima, moderatorima i članovima tih klubova zahvaljujem (znaju oni koji su, a zaista je veliki broj).
Na forumima sam samo gde su me pozvali osim u slučaju Poljoinfo-a gde je to bila ideja čitaoca CBC-a pa sam se nametnuo. Ovom prilikom da kažem: pisanje posebnih članaka sam sa Chevrolet klubom završio (mislim još tamo mogu to da radim, jer su me preduhitrili) ali ću se rado uključiti i na drugim nekim postom (stavom) po konkretnom pitanju. Uopšteno pisanje za određenu marku automobila traži mnogo vremena i koncentracije te je to zaista više za profesionalni rad, a tu može da uskoči i neki kolega ali većina foruma nije profitabilna pa i nema smisla naplaćivati rad te to neću ni raditi ali zaista bi tek posredno i kratko mogao da se uključim u poneku temu.
Nekoliko firmi je neformalno (i skoro ležerno) obećalo pomoć oko bloga. Ona ozbiljno nije ni tražena (ili bar ne konkretno ili ako jeste za sada su obećanja, samo da ne budu i ludom radovanja). Ovde ne mislim na obećanja u vezi ulja za čitaoce. To stoji mada bi moglo da se desi da neka (veća) firma i odustane.
Kao i kod svega u vezi korisnika (individualnog) što je proizvođač i/ili distributer (trgovac) manji veće su šanse da će vas (uopšte) zarezivati i obratno.
U jedan uvodni tekst i tekst o kvalitetu ulja i koliko vredi dati za ulje (to je sigurno prvi sledeći) sledi serijal (prošaran drugim tekstovima, otprilke u odnosu 1:1) – kupujmo originalno.
Učešće u oktobarskom nagrađivanju imaće samo do juče (28.09.2011.) prijavljeni čitaoci. Za novembar dolaze u obzir i oni koji će se registrovati do 15.10.2011. pa tako redom.
Sponzori (uslovno rečeno; jer nisu tražili promociju) će dobiti manji tekst uz proglašenje pobednika kao mali znak zahvalnosti autora.
Prvi mesec „favoriti“ neće imati pravo na nagradu (članovi sa kojima se ne znam lično ali imam korespodenciju dužu od godinu dana), malo loše za njih ali ionako su im šanse već u sledećem krugu veće nego drugima. Lični prijatelji su isključeni iz nagradne igre.
Ostajem pri „pitanju meseca“ ali ako ih ne bude dovoljno (različitih od „koje ulje u moj auto“), napraviću neku vrsu lutrije, videću još kakvu.
Trebalo bi da bude 4 do 6 kruga (nagrada) ali se može desiti i manje (to ne znam jer obično bude „svi junaci nikom ponikoše i u crnu zemlju pogledaše“).
Od firmi koje su se prijavile, najbrži su bili Kedara i Mass, i to su jedine firme koje su javno (i na blogu) rekle da će podržati akciju. Obe firme su porodične i to takve u pozitivnom svetlu. Imaju direktne ugovore sa proizvođačem maziva i dovoze ulje proizvedena u Holandiji i Francuskoj. Originalnost je sigurna. Motul se dotura i drugim kanalima ali koliko mi je poznato jedini način da kupite Kroon ulje je da se obratite direktno Kedari. U svakom slučaju obratite pažnju na uvoznu deklaraciju. Sve se može falsifikovati ali ne i obraz (čojstvo, poštenje), pa direktnom kupovinom od ovih firmi možete biti sigurni da kupujete originalno i na Zapadu proizvedeno mazivo. Uostalom i kod jednih i kod drugih imate mogućnost da ulja kupite putem interneta (dostava brzom poštom) ako niste iz Beograda ili okoline. Za servisnu zamenu se isplati dati 250 do 300 din. za kućnu isporuku, čak i ako ste iz Bgd.-a ali ste na drugom kraju grada (reke). Obe firme su sa početka 90-tih te jedna od njih slavi 20 godina postojanja a druga će za manje od 6 meseci. Eto i po tome su slične.
Zato sa ove dve firme počinjem akciju – KUPUJMO ORIGINALNO!
Kao manjoj firmi Kedari dajem prednost tako da će prva nagrada, na kraju oktobra biti jedna kantica (4 ili 5 litara) nekog od sjajnih Kroon ulja ili dva-tri litara menjačkog za zamenu.
Iz Kedare nisu uslovljavali vrstu ali ipak ne mogu baš da zahtevam najskuplja (VW 506.01 i slična) mada sintetička 5W-40 ulja dolaze u obzir kao i (default) 10W-40 Emperol.
Kako su vam u startu šanse 1:50 (kao kod Rosija 1:46) a tokom meseca se povećavaju čak i na 1:10.
Igra se neće zvati „pitanje meseca“ već „komentar meseca“!!
Dakle možete i da pitate ali suvisli komentari će imati prednost! Nemojte slati pitanje samo zbog nagradne igre, jer se možete samo pozvati na već postavljeno (bilo kada) i uključeni ste u nju! Nemojte se takođe truditi da mi postavite pitanje na koje ne znam odgovor (uvek ima takvih) jer težina pitanja neće direktno voditi do nagrade.
GLAVNI kriterijum biće – Inteligentnost komentara sa naročitim naglaskom na humor i ironiju. Važi i za pitanja. Šta u moj auto, dolazi u obzir ali bi pitanja i komentari opštijeg tipa bila bolja.
Na kraju krajeva, nagrada možda jeste simbolična ali je ipak znak pažnje. I vezana je za ulja i pride neće biti nameštena (sponzor odlučuje unutar užeg izbora) kao neke veće i značajnije (bilo je primera sa automobilima ne tako davno). Mali doprinos (materijalni) onima koji su zainteresovani (kojima je stalo) ali veliki od autora čije mogućnosti nisu ni tolike i koji je sve objavnljeno na internetu odradio volonterski.

46 коментара:

  1. Jedan deo napisa ima neku notu ogorcenosti autora, vajda s pravom, to mi ne mozemo znati ili ceniti.
    Mene licno (a verujem i puno drugih citaoca) najvise pogadja ona izjava " Od trogodišnjice bloga tekstovi će ići samo jednom mesečno ... ", al posle toga sledi jaka argumentacija koja se mora uvaziti " ...posle svega slobodno vreme moram da posvetim porodici (krajnje je vreme)".
    Ako je tako profo, onda OK, bice nam tesko al pred istinom i bogovi utihnu.
    Usput, dal u nagradnoj igri ucestvuju i citaoci iz susednih zemalja, mislim nije sad bas tolko bitno, al da pitam... Posle one vesti gore ('jednom mesecno") nista mi vise nije bitno, smrc

    ОдговориИзбриши
  2. Kosta, do aprila 2012. ima još dosta vremena. Uostalom ko zna šta budućnost nosi. Neki kažu (mnogi) da će i kraj sveta 21.12.2012. a ja planiram da blog traje više od toga.
    Nekih 5 godina za TOP teme ... uz eventualno da postane više decenijski jer će uvek nešto imati da se kaže.
    Osim toga dvonedeljnost sam odavno najavljivao pa je još uvek bar duplo od toga.
    Uostalom prevazišao sam prosečne dve godine volunterizma punom parom (puno radno vreme) kada ljudi već popuštaju.
    Moje interesovanje za maziva mi je "oduzimalo" par sati nedeljno, ili povremeno i više od toga. Od postojanja bloga to je prešlo na 5-6 sati dnevno (sa forumima i posrednim istraživanjima nekih tema) ili
    makar 3-4 sati aktivnog rada 6-7 dana nedeljno.
    Ovim sam prevazišao prosečno aktivno radno vreme u Srbiji (u Japanu bude 6,5h) jer ono svakako nije više od 20h nedeljno. Čak i "strogi" privatnici nisu svesni da zbog (često) očajne organizacije od 10h dnevno ne izvuku više od 5-6h uz sav nehumani plan rada.
    Kako god jednom mesečno uzimam kao neku vrstu obećanja da će to biti minimum, naravno da će često biti i više od toga.
    Dobro pitanje (šteta što je poranilo dan, bilo bi u "oštroj" konkurenciji za nagradu):
    Da li i ljudi iz inostranstva imaju pravo da učestvuju u nagradnoj igri?
    Da - naravno.
    Nisam toliko uskogrud da delim čitaoce na domaće i strane. Za mene su svi ravnopravni, da sad ne ponavljam floskule iz ustava većine demokratskih zemalja koje često ostanu mrtvo slovo na papiru.
    Jedna činjenica komplikuje stvari. Zbog ograničenih (materijalnih) resursa slanje nagrade može da bude veliko opterećenje za autora, sponzore i naravno samog dobitnika.
    Svi učesnici koji mogu da se snađu da nagradu podignu u Beogradu (ili Srbiji) su pozvani da učestvuju. Pretpostavljam da ima dosta ljudi iz susednih zemalja koji poznaju nekog odavde ili poslovno dolaze u Srbiju. Mnogi pak i iz Evrope imaju neku rodbinu ovde.
    Dakle potrebna je adresa u Srbiji ili potvrda da će u nekoliko sledećih meseci lično (preko ovlašćenog lica) preuzeti nagradu i to je to.
    Nadam se da je O.K.
    Više zaista ne bih mogao da ponudim u ovom trenutku.

    ОдговориИзбриши
  3. Za početak Stevo svaka čast na blogu. Pratim ga već više od godine dana i stvarno si odličan i samo tako nastavi dalje :-).

    Pišem jer imam jednu malu dilemu... da li u kiu sorento 2,5 crdi (125kw/170ks, 2007, 100kkm, nema DPF)) mogu staviti shell helix hx7 diesel av 5w30? Teoretski zadovoljava i normom (ACEA C3) i viskozitetom? Do sada je u sorento od prvog dana išao castrol magnatec C3 5w40 uz potrošnju od oko 1L po intervalu (15kkm). Naime kako u familiji imam još 2 auta (Octaviu 2,0 TDI 2007, BKD motor i Seat Ibizu 1,4 16v, 2005. 55kw, BKY) tražim nešto što će mi pokriti all fleet upotrebu da pojednostavim nabavku i dosipavanje. Navedeni shell ispunjava i 505.01 i 502.00 potrebno za seata i škodu ali me muči što svi "oil finderi" kod shella preporučaju ili rimulu R6LE 10w40 ili helix ultra extra. Da li da sipam ultra extra u sve ili mogu ovaj HX7 av i u sorento?

    Pozdrav,
    Mario

    ОдговориИзбриши
  4. Ovo znam napamet,a Steva će dopuniti:
    NISOTEC AUTOLINE SINT SAE 5W-40,FENIX PREMIUM SAE 5W-40,MOL Dynamic Prima 5W-40.Uz jednogodišnji interval za octaviu i podešavanje u kompjuteru na fiksni servisni interval QG0/2(podešenost na long life QG0/1 daje veću potrošnju ulja što je potrebno kod fleksibilnog serv. intervala.

    ОдговориИзбриши
  5. Kristina, hvala na brzom odgovoru, nažalost samo ne znam gdje da nabavim navedena ulja u HR (iz Zagreba sam) :-(. A i čemu sipat ta ulja kad se mejdžorsi u ZG veleprodaji mogu naći za pristojne pare. Ni kod nas nije za VAG grupu dopušten produženi interval bez obzira koristio LL ulje ili ne. Dakle ne zanimaju me alternative nego da li navedeni HX7 može u sorento... ako ne može ide u sve ultra extra :-).
    Inače evo za uporedbu cijena ulja: http://www.motorna-ulja.hr/shell.html
    Tečaj je 7,5kn=1eur
    Osnovna je kvaka da se u toj firmi kupuje isključivo paket (nema na litru) i to 12x1L, 4x4L, bure 55L i sl.

    ОдговориИзбриши
  6. ZG,e onda...ma kud baš zapeo za XH7...šalim se...Mislio sam na all fleet upotrebu.I moram da pitam,izvini na predlogu.Šta fali jednom Motulu 8100 X-clean 5W40 za sva tri vozila?I ultra i extra,3 in 1!

    ОдговориИзбриши
  7. A ne fali motulu ništa ali se ne da nabavit ispod cca 13-14 eur/L :-). Puno previše u odnosu na što mogu nabavit shell, castrol ili mobil.
    Iskreno nije mi neka razlika između HX7 i ultra extra (5 vs. 7 eur po litri) ali me muči što je Steva spomenuo da ako motor ne zahtjeva baš low saps, bolje je koristit mid saps ulja.. a hx7 av (505.01) je mid saps.
    Inače izbacio bi ovaj magnatec jer mi u octaviji magnatec B4 (505.01) se doslovce razgradi nakon 7-8kkm... onda ga počne pit ko smuk i rad motora postane grublji. Isto se dešava i sa edge TD 5w40. Onda sam prešao na shell-om i više toga nema. A 16v PD motor je sigurno više opterećen od sorentovog crdi, što zbog konstrukcije, što zbog 2,5x manje ulja u njemu (3,8 vs 8,2L)

    ОдговориИзбриши
  8. Poštovani Mario,
    Prvo da zahvalim na podršci i više od godinu dana praćenja bloga.
    Zanimljiva dilema.
    Vama zaista kao all fleet treba ulje koje pokriva ACEA C3, VW 502.00 i VW 505.01, ili (naravno) C3 uz VW 504/507 (još i bolje).
    Lepo ste zapazili da Shell Helix HX7 AF Diesel 5W30 (gorobatnog li naziva) ispunjava sve uslove za all fleet ulje. Naravno da može. Ipak Ultra Extra je bolje rešenje. Tačno je da između Normal SAPS-a i Low SAPS-a u principu treba birati prvo ali Ultra Extra je zapravo Mid-SAPS ulje. Ima i više standarde. I pre svega kvalitetniju osnovu (sintetičku mada ni nekonvencionalna HC osnova nije za potcenjivanje).
    Dakle nije da HX7 Diesel ne može u KIA-u već je Ultra Extra u sva tri slučaja za nijansu bolje rešenje.
    Izbor je na vama. Nećete pogrešiti u oba slučaja ali prednost UE nije simbolična i verovatno vredi razlike u ceni. Naravno za umerene režime vožnje HX7 ima bolji odnos kvalitet/cena. To stoji ali nije od tolikog značaja ako se šire gleda.
    Možete probati i jednu i drugu varijantu pa i sami zaključiti. Većih razlika ne bi trebalo da bude (u potrošnji ulja i ponašanju vozila, kao i potrošnji goriva) ali UE vam pruža dodatnu sigurnost pri teškim uslovima rada motora čak i kad oni nisu česti.
    Dakle tu bih priču završio (sa Shell uljima).
    Samo bih se osvrnuo na razmišljanje “Kris”-a. I meni se čini da bi 5W40 sa ACEA C3 i VW 502/505.01 bila odličan izbor. Međutim tu bi mnogo ulja ispalo iz konkurencije zato što su nedostupna ili nisu mnogo jeftinija od Mejdžorsa (makar u Zagrebu). Mobil i Castrol imaju alternative u 5W30 ali kao i Shell ne u 5W40. Od većih kompanija podsetio bih da Repsol i Sunoco imaju takva ulja, a posebno bih naglasio da je Fuchs Titan GT1 5W40 (iako ne toliko u svim detaljima, ali zbog viskoznosti posebno) ozbiljna alternativa za oba Shell ulja. Naročito za koju godinu (kada motori budu imali više pređenih km).

    ОдговориИзбриши
  9. Uzgred, ovim zanimljivim pitanjem ste se kvalifikovali i za nagradnu igru.
    I u startu imate dobre izglede. Jeste uobičajeno pitanje ali zbog potrebe celog voznog parka zanimljivije i izazovnije od prosečnog pitanja ove vrste.
    Kao čitaocu iz inostranstva jedan dan ću "progledati kroz prste".
    Kad smo već kod toga Kroon PRESTEZA MSP 5W30 bi bilo ulje za vaš (obiteljski) vozni park.

    ОдговориИзбриши
  10. Nešto mi malene ove cene Shella,npr delta sint po zvaničnom cenovniku je 39 kuna-cca 5,2 eura,INA Star koja mislim da ima sve potrebne specifikacije,i 505.01,502.00 za aceu nisam siguran,ali mislim da ima i c3 i da je slična mol dinamic primi,ali cena je 90 kuna ...

    ОдговориИзбриши
  11. Pozdrav od jednog fordaša. Prvo da se zahvalim jer sam dio svoje dileme za ulje riješio pa u svoju fordinu tj. Fokusa benzinca sipam Petrol Energy 5W-30 (cijena ok, za sada zadovoljan, valjda je orginal). Tu kupujem za svoj novac pa koliko toliko mogu sam izabrati.
    Puno veći problem je tender gdje smijem navesti samo specifikacije bez proizvođača npr. nabavka ulja za vozni park ili nabavka trafo ulja (ovdje sam se opekao u ratu sa trgovcima želim ninas Y 3000 ili Shel diala DX a stalno mi nude Pristu ili Modriču). Sve se svodi na ˝ne znam plivati ali imam papir da znam˝.
    Pitanje: Što mislite o brendiranim uljima iz supermarketa? Da li je istina da su to orginalna ulja, ali po nižoj ugovorenoj specifikaciji od one u redovnoj, službenoj prodaji? Da li ista analogija može vrijediti za ulja na benzinskim pumpama (npr kada Chevron-Texaco radi za Petrol i slično)? Zašto bi ista stvar bila jeftinija?

    ОдговориИзбриши
  12. Steva, hvala puno na odgovoru. Riješio si moje dileme :-).

    Kris, nije prejeftino nego smo mi navikli da nas šišaju na ulju godinama. U HR se u zadnjih godinu dana otvorilo masa online shopova gdje se mogu kupit ulja po pristojnim cijenama. Ovo ljeto je i Ina imala akciju pa su prodavali deltu sint po 99kn/4L, star i millenium po 50-60kn/L. Ova firma čiji sam link poslao posluje sa cca 10-15% marže i igraju na količine. Iako je to veleprodaja, nama entuzijastima prodaje i na kutije :-). Ulja su original (bila im je čak i Mobilova inspekcija jer ih jalna konkurencija prijavila). Jednostavno imaju ogroman promet, uvoze direktno iz EU i mogu si priuštit te cijene. Da nešto muljaju već bi davno svirali klavir jer zbog EU sad čiste sve.
    U supermarketima se da isto naći jeftinih ulja i neka su stvarno kao i kod vas sa nižim stupnjem kvalitete ali isto original a neka su "normalna" kao i u drugim trgovinama.

    ОдговориИзбриши
  13. Poštovani g. Sven,
    Petrol je ozbiljna firma te bi Havoline trebao da bude original. Kako po tako nižoj ceni? Kao i veliki trgovinski lanci. Pogledajte šta je Mario rekao o tome u prethodnom komentaru.
    Moglo bi o tome još što-sta da se kaže (pa i posebna tema) ali je više stvar distribucije te je za ekonomiste nego za stručni forum o uljima jer važi i za druge vrste robe (i usluga šire gledano).
    Što se tiče BIROKRATSKIH tendera (često nesuvislih) gde se gleda niža cena po svaku cenu, zaslužujete plasman u krug favorita jer ste anticipirali temu o kojoj odavno hoću ali ne stižem da pišem.
    Naravno više u vezi motornih ulja.
    Što se samih transformatorskih ulja tiče, niste baš potpuno u pravu, jer niti je Optima za potcenjivanje a još manje Prista.
    Da li vam Ergon Hyvolt zvuči bolje nego Prista Trafo serija? Verovatno. Iako to nije baš isto činjenica je da Prista distribuira Ergon ulja a da sopstvena pravi od njihovih naftenskih baznih ulja te (verovatno) i po neznatno promenjenim formulacijama (tek da Ergon opravda višu cenu).
    Tako da je to O.K. Osim toga ako je ispunjenje specifikacija pravo (nezavisno odobreno) tu nemate ni prostora da se (mnogo) žalite.
    Ne želim reći da Nynas (iz Švedske) kao vodeči svetski proizvođač specijalnih naftenskih ulja ili referentna Shell Diala serija ne zaslužuju više cene nego da ste sa Modričom i Pristom još i dobro prošli. Nadam se da se razumemo.

    ОдговориИзбриши
  14. Uzgred čisto da pomenem da Kostu uzimam kao prijavljenog za NI za komentar u vezi IPONE motociklističkih ulja. Vanja po bar dva osnova (prvo pitanje uopšte i doduše mejlom pitanje u vezi ACEA 2004, 2007 i 2008 kao i sumnjivog obeležavanja standarda na etiketama kod nas a u vezi sa tim).
    Setiću se još čitalaca. Dexterr (zna on zašto a ako pobedi biće i objašnjeno). I još nekoliko registrovanih čitalaca.
    Za sada toliko.

    ОдговориИзбриши
  15. @Steva
    Jesam li se ja to uspešno registroavo?
    Ima li ovde neke odjave, ili sam stalno prijavljen - pojma nemam? :))

    ОдговориИзбриши
  16. Očigledno da jeste. Čim imate narandžasto B (bloger) mada bi moglo da bude i ako se kolega bloger.
    Malo mi je čudno jer vas nema pod Predrag.
    Jednog čitaoca sam imao više te ste to verovatno vi.
    Pogledajte pod čitaocima (motaj na "dalje").
    Sigurno da ima neke odjave, uvek ima. Kako se to radi?
    Pojma nemam! Ako mogu ja kao administrator, sigurno ću odraditi bilo kome, samo neka pošalje na mejl. Raspitaću se kod iskusnijih blogera.
    Razlog ne morate navoditi. Ne znači mi 500 čitaoca ako to ne žele (bolje 50 onih kojima je stalo).
    Hvala na registraciji, sada možete postavljati pitanja (javno ili mejlom) kao i učestvovati u nagradnoj igri. Nije nešto ali pošto ste pokazali znak pažnje onda je red i da uzvratim.
    Inače vaš nalog (google, hotmail ili yahoo) su toliko zaštićeni da vam ne znam ni mejl adresu samom prijavom, kao i drugi prijavljeni.
    Hvala čitaocu "dragoljub" na registraciji.
    Ovo je već bilo očigledno.

    ОдговориИзбриши
  17. Pogledao sam malo pažljivije.
    Jeste među čitaocima. Još jednom hvala Predraže.

    ОдговориИзбриши
  18. Nema na čemu. Već smo se družili u vezi ulja i tečnosti za Floridu HDI.

    ОдговориИзбриши
  19. Sećam se (naravno, jedino pitanje te vrste, baš za Floridu inače bilo je za isti motor).
    Nisam samo povezao. Verujte da bi mi trebala "glava kao u kapetana".
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  20. Ako sam dobro shvatio Autora, proslo je dovoljno vremena da se covek moze osvrnuti i podvuci crtu, sumirati. E sad, po mom skromnom iskustvu, ljudi koji vrede imaju i velika ocekivanja. Mnogo ocekuju od drugih, i jos vise od sebe! I onda nakon operacije sumiranja obavezno sledi osecanje razocarenja, u izvesnoj meri. Ja to razumem, i prihvatam kao integralno ljudsko.
    Elem, i ja mogu nesto da sumiram kada su u pitanju maziva i ovaj blog. Malcice sam razocaran zbog pada entuzijazma Autora.
    Ali, samo malcice.
    Trunku jednu... Zato sto sam se ja pored ovog bloga OPISMENIO! Zato mi ovaj blog nesto znaci, i od njega imam velika ocekivanja :o)

    Opismenio sam se pored uciteljice u osnovnoj skoli. Ja moju uciteljicu cenim i volim, gotovo kao i moju majku, jer je kod mene napravila 'green field' investiciju, sto bi se reklo. Opismenio sam se kad sam, zajedno sa drugarom, sklopio svoj prvi kompjuter, pa instalirao Windows, pa upgrade-ovao hardware - ovo sve 1996-97. kad je to bio citav projekat. Tako sam se srodio sa kompjuterom. Danas se zacudim, i dobijem organsku reakciju, kad vidim da mladi ljudi ne umeju da pisu na svom jeziku ili koriste kompjuter.
    I uz ovaj blog sam napravio kvalitativan skok reda velicine opismenjavanja.

    ОдговориИзбриши
  21. Nastavak...
    Dok nisam bio njegov citalac, ulja sam kupovao po preporuci drugova ("Uzmi ovo, ako vec hoces da stavis dobro ulje."), interval zamene je za mene bio maglovit pojam (neko se seti da izvadi sipku na mom autu, protrlja ulje kroz prste, primeti kako je crno i prokomentarise da bi mogao da ga menjam. Ili se pak ja setim, obicno kad mi stignu neke vece pare, da odavno nisam menjao ulje u autu, i resim da obradujem sebe zamenom ulja. Onda non-stop slusam kako motor radi sa novim uljem i konstatujem da se i on raduje). Hocu da kazem da je za mene motorno ulje bilo klizava tecnost, koja podmazuje dokle god je klizava. Kao carape na nogama, na primer. Divota je kad su nove. Menjam ih dnevno. Ali, neretko carape nosim tri dana, pa nista!
    Volim ja svoj auto, i zelim da traje i dobro me sluzi. Imam ja i tehnickog znanja bez obzira na to sto nemam zvanicnog obrazovanja u toj oblasti. Nego, jednostavno, do ovog bloga mi niko nije pokazao da oko motornih ulja postoji citava nauka, niti sam naisao na razlozeno i sistematizovano stivo koje je pitko obicnom korisniku ili ljubitelju automobila.
    Nekoliko meseci citam blog. Mislim da sam procitao sve teme. I, sa ove distance razumem sta to jedno ulje cini dobrim, i sta se sa uljem desava tokom upotrebe (i stajanja/neupotrebe). Razumem sta odredjuje duzinu intervala zamene. Razumem da zvanicna preporuka za ulje nije biblijsko slovo, te da i od zvanicne preporuke postoji bolje resenje, a jos uvek primereno obicnom ljubitelju automobila. Medjutim, ne bih umeo sam da odaberem ulje za dati auto. Ili bih pitao ovde, ili bih krenuo da citam gradivo od pocetka.

    Na kraju, da kazem ono zbog cega sam se latio pisanja: Blog sigurno spada u vrednu literaturu, a ja sam mnogo naucio citajuci ga. Vrlo cenim autorov ulog i rad. Autoru zelim dobro zdralje, svu srecu, i neisrpan entuzijazam.

    ОдговориИзбриши
  22. Poštovani Minketa - Veliko Hvala!
    Kao što sam rekao zbog onoga što ste napisali - vredi žrtvovati svoje slobodno vreme. Ima to i prednosti (skoro da TV i ne gledam).
    Nadam se da entuzijazam neće previše popustiti niti to želim ali je objektivna činjenica da ću morati malo da skratim vreme posvećeno blogu.
    Sa druge strane, već ima toliko teksta da ko god je zainteresovan može da sam dosta nauči o uljima. I da za sebe napravi pravi izbor. Makar morao da obnovi gradivo. Mislim da autor tu zaslužuje malo "poštede" jer i oni koji su pročitali veći deo bloga uvek mogu da se vrate starijim tekstovima.
    Naročito mi je drago što veći deo čitalaca (i neregistrovanih i registrovanih) smatra da je balans stručnosti i pitkosti tekstova dobro urađen.
    Naročito za veći deo (vozačke) populacije.
    Ta ravnoteža je jako krhka i zaista je nije lako naći. Detalje standarda navoditi je preambiciozno za više od 90% šire populacije ali je dobro da i toga ima na www.maziva.org što može značiti ljudima koji teže prate tekstove na engleskom koji se relativno lako mogu izguglati.

    ОдговориИзбриши
  23. Nadam se razumijemo. Ne preferiram nikoga ali me je često strah jer npr. iz ulja koje kupujem moram izdvojiti dvije bačvu ili dvije i nadosutisuti u 15tona postojećeg ulja. Imao sam slučaj da ulje koje sam dobio ne odgovara specifikaciji ulja koje sam tražio i koje je dobavljač nudio u tenderu. Zato je od tada moj tender jednostavan tj tražim tipski atest (star do 3 godine) od neovisnog renomiranog laboratorija, a ulja nakon isporuke o svom trošku ponovno šaljem na ispitivanje. Iz tog razloga sam napisao. ˝ne znam plivati ali imam papir da znam˝.

    ОдговориИзбриши
  24. Da, potpuno je jasno. Za takvu vrstu primene (gde 1% ulja može uticati na 99% postojećeg) osim ispunjenja specifikacija morate imati i analizu proizvođača za bačvu (bar šaržu kojoj pripada) koju TREBATE (zapravo MORATE) proveriti i u nezavisnoj laboratoriji.
    U tom smislu, ni Shell ili Nynas nisu unapred dovoljno dobra. Nisam ni mislio da imate lošu praksu tendera (što je složena procedura i traži dobru definisanost šta je najisplatljivije jer nije uvek najjeftinije po nekom formalnom standardu, papirom o položenom kursu plivanja).
    Hteo sam da kažem da često državni tenderi nisu dobro definisani iako na njima radi gomila ljudi (stručnjaka). Razlozi su razni ali je činjenica da ne samo da dosta njih nije idealna nego je daleko od toga.
    Samo sam naveo činjenično stanje. Ipak za mešanje sa uljima drugih proizvođača se treba posebno naglasiti u uslovima tendera (jer se tako i koristi). Principijalno dobro mešanje istih tipova ulja tu nije dovoljno. Svi ozbiljni proizvođači (a tu su i Prista i Modriča) znaju i približan sastav (i imaju uzorke za testiranje) ulja najvećih svetskih proizvođača te moraju da i očigledne stvare potpišu.
    Dodatni problem može biti distributer koji nema dovoljno stručnih kadrova iako bi prosleđivanje centrali trebalo da reši problem (u praksi to nije 100% jer ima i "gluvih telefona").
    Sve je O.K. na "istoj smo strani" - što se razmišljanja tiče.

    ОдговориИзбриши
  25. Hvala za novu registraciju.
    Najnoviji član je 'zika ppppp'.

    ОдговориИзбриши
  26. He, stalno mi padne u oci ovo "Hvala za novu registraciju." Nisam neki iskusan bloger, u stvari pratio sam i pratim samo ovaj jedan, mozda je ovo uobicajena forma zahvalnosti za nove clanove. Al pobogu, nije ovo blog tog tipa. Da ja idem na neki blog i citam razne poezije iz malog mozga ili "dnevnik jedne siparice" ili jelovnik ustajale usedelice, onda ima smisla zahvalnost novom clanu. Nemam nameru da Stevu ubedjujem da prestane sa ovom navikom, i onako ne bi uspeo - on je jedan vrlo fin i kulturan covek prefinjenih manira u pisanju (u zivo ga ne poznajem). Al ako student fakulteta predebelo plati fotokopiju neke sveske profesora koje su vecinom na daleko nizem kvalitativnom nivou od tekstova na ovom blogu, onda nas profesor zasluzuje da kad se registriramo, mi clanovi izbacimo neki slogan zahvalnosti, na pr. "Hvala vam sto ste mi dozvolili da punopravno pratim ovaj blog..."

    ОдговориИзбриши
  27. Nemam šta da dodam.
    Osim ... hvala na (ovakvom) komentaru.

    ОдговориИзбриши
  28. Postovani Stevo,
    Kao i vecina ovde tako i ja, obracam Vam se samo kad mi je potrebna pomoc.
    Pre par dana, posle 5 godina vernosti BMW-u, promenio sam auto i kupio Saab-a. Slozicete se da je auto malo egzotican pa mi je potrebna pomoc oko odabira pravog motornog ulja.
    Do sad sam na BMW-ima koristio Mobile i Lukoil dok nisam otkrio Eneos sa kojim sam bio prezadovoljan i ne bi ga menjao.
    Znaci radi se o Saab-u 9-5 Aero 250ks, 2002 god, 135000km, za sad ga vozim na benzinu ali planiram skoriju ugradnju TNG uredjaja.

    Unapred zahvalan.

    ОдговориИзбриши
  29. Poštovani g. Božo,
    A da niste arhitekta ili dizajner? (omiljeno vozilo im je Saab).
    Dobar je BMW ali Saab je ... možda pre ezoteričan nego egzotičan.
    Dakle za posvećene.
    Najbolje za njega su ulja po Dexos2 standardu.
    I to 5W30.
    Naravno nije nemoguće koristiti i 0W40 te 5W40 ulja.
    Ako biste da ne menjate Eneos ... Eneos Premium Hyper 5W30 vam je najbolje rešenje.
    Obzirom na godište 5W40 ulja koja imaju MB 229.5 bi bila najbolja alternativa.
    Čak i "obična" 5W40 ali tek pod 3.
    Pod 2 1/2 bi bila 0W-40 ulja.
    Vaš automobil (motor) nema u sebi mnogo km (ako su pravi) inače bi "četrdesetice" od 200k km preuzele primat.
    Da ne dužim dalje, u tekstu koji bi trebao da osvane sutra a najkasnije u utorak (kad Pera Ždera vrati pare za pljeskavice) ćete imati više detalja (makar u linkovima koji će biti u tekstu).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  30. Hvala g Stevo, najverovatnije cu ostati na Eneos-u... Inace daleko sam ja od arhitekte, dizajnera, profesora... Mada, mozda sam mogao da budem... :o)

    ОдговориИзбриши
  31. Jos jedno pitanje g Stevo, sta misliteo Eneos-u 0w50, dali je pametno da njega sipam u Saab-a?

    ОдговориИзбриши
  32. A što ne bi moglo?
    Uzgred, vi ste neki čitač misli?
    Pretekli ste me za 'pola dana' jer sam danas baš mislio da se dopunim.
    Baš sam nešto "listao" o Synopec uljima kad vidim da imaju i 0W50 (to sam zaboravio a znao sam nekad).
    I baš kažem (samom sebi) da ovi (Kinezi) nisu zabranili naučnu fantastiku ko zna gde bi stigli, ovako su imali (veliki) uzor u Eneos Premium Ultra.
    I naravno setih se kome bi ova viskozna gradacija bila O.K.
    Cena jeste visoka ali već smo apsolvirali da "jare i pare" ne idu zajedno.
    Sa druge strane dobijate visok i beskompromisan kvalitet. Jako je dobor i ako koristite TNG (kad ga budete koristili).
    Jedina (uslovno rečeno) mana ovog ulja je relativno nizak TBN (6,4) što samo ukazuje na dve stvari:
    1) koristite što kvalitetniji benzin ("evropremium" kao minimum)
    2) ograničite servisni interval na 15000km
    I to je to.
    Kod vašeg motora ulje je moguće menjati na 18 do 30k km, ali bi kod nas to formulisao kao 15 do 25k km.
    Tipično 20k km, a maksimalno samo uz duge relacije.
    Kao što je Boost na CBC-u naveo u Švedskoj i posle 30k km ulja izgledaju "kao nova" no pedantni Švedi ih uredno menjaju. Krajem devedesetih je zbog lošije rešene iberture Saab preporučivao kraće intervale zamene.
    Još da napomenem da bi za model motora od 2005 (vaš je ipak prva generacija Aero-a, što je zapravo za izbor ulja i dobro jer je širi) ovo nije baš tako preporučljivo nego tek do 5W40 i to posle 150 ili 200k km. Kod modela iz 2002. i 2003. 5W40 je alternativna fabrička viskoznost od početka (novog motora), tako da je Eneos 0W50 nešto što se nameće kao dobar izbor. Naročito pri iole oštrijoj vožnji.
    Naravno sve ima svoju cenu ali za takav (tako dobar) automobil, par desetina € godišnje nije od značaja.
    Za ljude koji imaju ugrađen TNG a voze "nežno" (mada čemu onda takav automobil?) Eneos Premium Hyper 5W40 kao ACEA C3 ulje može biti način da se na ulju uštedi bez ugrožavanja motora.
    Naravno, ostao sam samo kod Eneos-a. Lako je naći paralele kod drugih proizvođača, osim za 0W50 gde to nećete (tako lako) moći.
    Dakle, za motor iz 2002. sa 135k km JESTE PAMETNO (iako (pre)skupo) ali ne i uopšte u SAAB Aero.

    ОдговориИзбриши
  33. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  34. Izgleda da pocinjem da se razumem u ova ulja :o)

    Sto se mene tice vi ste zasluzili ovomesecnu nagradu svojim odgovorom i komentarom.

    Od kad sam saznao za Eneos 0w50 privuko mi je posebu paznju narocito to ste je bio jedini sa tom skoro idealnom gradacijom viskoznosti (ali eto pridruzili im se ko drugi nego Kinezi). Malo mi je bilo cudno to sto ga skoro uopste niste pominjali u blogu posle predsavljanja jos 2009 god. Trazeci po internetu jos koji podatak i iskustva sa ovim uljem nasao sam par zanimljivih video klipova na You Tube i zamolio bi vas da date vase misljenje o ovom testiranju i rezultatima. Evo linkova:
    http://www.youtube.com/watch?v=z68O3f7rocw
    http://www.youtube.com/watch?v=RAIA3ehWelA
    http://www.youtube.com/watch?v=EHkq5zAGfbk
    http://www.youtube.com/watch?v=8tDzljfrqD4
    http://www.youtube.com/watch?v=Z3p-WXDTwyo
    Mozda bi o ovome, uticanje ulja na snagu motora, mogao da se i napise poseban tekst.

    Sto se mene tice verovatno cu probati sa Eneos-om 0w50, ali prvo ide skidanje i ciscenje kartera i verovatno zamena sistema iberture novim poboljsanim kitom posto sam upoznat sa navedenim problemom, u velikoj meri zahvaljujuci Boost-u.

    ОдговориИзбриши
  35. Praktično dva istovetna komentara, a Vi ćete reći koji da obrišem.
    Nisu se pojavili (kao i treći u sledećoj temi) jer su ih google roboti ocenili kao "nepoželjne" (neprimerene). Ništa strašno, najviše je bilo mojih komentara u toj kategoriji što samo pokazuje da je čovek još uvek nezamenjiv.
    Jedan komentar je suvišan - ne zaboravite da ukažete koji.
    Hvala za mišljenje u vezi "nagrade meseca", ništa ne bih imao protiv odličnog Kroon-a (za mene 10W-40 više nego O.K. mada bih se "troumio" zbog odličnog Bi-Turbo i 5W40 Emperol-a).
    Naravno, šalim se, jer (naravno) ne ispunjavam uslove za učešće u istoj (poznanstvo sa sponzorima).

    ОдговориИзбриши
  36. Kralju svaka čast!!Oduševljen sam kojom energijom i sa kojim znanjem se sve ovo piše..E sad imam "mali" problem.Naime pošto sam postao ponosni vlasnik glanc novog,19 godina starog,Forda( 1.6 EFI),trebalo bi da zamenim sve fluide.E tu je veliki problem jer čitajući redom tekstove sve više i više ne znam šta da radim?! Nadam se da će mi Vaše iskustvo i znanje pomoći u odabiru ulja,antifriza,kočione tečnosti...

    ОдговориИзбриши
  37. Naravno ako i Vi meni pomognete.
    Morate navesti tačan model, godište, po mogućstvu oznake motora i menjača, te eventualno i zahteve iz uputstva vozila (ili iz Auto Date, koju nemam).
    E onda ćemo lako. Ovako je kao "Maksim po Diviziji".
    Jednino nije sporno da za kočioni fluid upotrebite DOT 4 (bilo koji originalni), a ni DOT 5.1 neće smetati (osim što su po pravilu skuplji).
    Antifriz bi (najverovatnije) trebao da bude "običan" i klasičan (BS 6580, bez silikata, plavi ili plavo-zeleni; kao što su Korsantin i slični).
    Mada već ovde je bolje stati jer (eventualno) i G12-tica bi možda bila i bolje rešenje.
    Kako god sistem za hlađenje treba dobro isprati (važi i za kočioni) pre sipanja nove tečnosti.
    Za motor je 10W-40 verovatno ponajbolje, uz 15W-40.
    Ako je zahtev bio "Low HTHS" 5W-30 (Ford WSS-M2C912-A1) možda još nije kasno ni za 5W-40/50.
    Ipak 95% da je 10W-40 idealno za vaš automobil.
    Menjač. E ovo je najteže. Da pogađam, ne vredi (nisam baba Vanga).
    Ako neko ima z*j*b u vezi menjača to su pre svega: BMW i Ford (te Opel ali u manjoj meri).
    Može biti čak i ATF Dexron IID. A i Ford je imao "tandara-mandara" svojih specijalnih (primadonskih) zahteva u to vreme. Nadam se da je bar po nekom standardu (njihovom), recimo Ford M2C200-B/C.
    Mislim (samo) na manuelne menjače.
    Može biti i "obično" 80W i API GL4 (eh da jeste).
    Naravno ako su MT75 menjači fabrički punjeni ATF-om onda vam ostaju ili ATF (Ford), IID ili neka ulja koja su specijalizovana za te menjače (Kroon SP 1031) što je jako teško reći bez dodatnih informacija.
    Javite se.

    ОдговориИзбриши
  38. Hvala na veoma brzom odgovoru,evo o autu malo detaljnije.Dajem Vam neke podatke:Ford Escort mk5,10.1992 god proizvodnje,motor 1.6 Efi,CVH-L,8 ventila,77 kw (u dobrom stanju,ne duva i ne troši ulje),manuelni menjač 5-to stepeni(nemam pojma koja oznaka).Na autu nije ugrađen TNG,ali se planira u neko dogledno vreme :-).Odmah da Vam kažem da nisam neki zaljubljenik u zvučne marke,(ono mora Mobil,Castrol,itd.),svestan sam da živim u Srbiji i da je prava umetnost naći legalno i originalno.Pozdrav..

    ОдговориИзбриши
  39. O.K.
    Ovo je sad dovoljno podataka.
    Odgovor mi je u glavi ali ne mogu sad da ga napišem.
    Sutra oko podne, evo mene.
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  40. Dakle, ajde redom kojim sam i prošli put.
    1) Kočioni fluid – DOT 4 (a može i DOT 5.1 ali svakako nije neophodno). Nije loše isprati sistem, jer je pitanje koliko je redovno KT menjana. Sasvim je dovoljno kupiti proizvode pumpara (NIS, Eko, OMV, Lukoil ) s tim da OMV ima samo 5.1 fluid. NIS je imao odlične (niske) cene, mislim da je DOT 4 od 0,5l – 299din. Menjajte na 3 godine ili 60k km.
    2) Rashladni Fluid (Tečnost). Nisam baš siguran da li je originalno bila ona po Ford ESD-M97B49-A specifikaciji ili ste (već, 1992. je početo sa tim) imali Long Life fluid (roze). Kako god, sistem svakako isperite i koristite bilo koji VW G12/12+ (Glysantin G30) antifriz. Pogledajte ispunjenje standarda (između ostalih) VW TL 774-D/F (može i samo D ali obično idu zajedno). Menjajte na 4 godina ili 120k km.
    3) Menjač. Ovo je bilo najzanimljivije (kao što sam već rekao). Većina „oil finder“-a kaže: 80W API GL4 i ... greši (ne da ne može nego koliko je idealno). Originalni zahtev je bio SAE 80 EP (čitaj API 4 i/ili 5) po Ford ESD-M2C175-A mada bi došlo u obzir i zahtev za četvorostepene menjače SQM-2C 9008-A (po kome izgleda „tražilice“ i nalaze ulja). Većina ulja sa SQM pripadaju 85W-90 viskoznoj gradaciji što je malo čudno jer je originalno ona (zaista) 80W po čemu se „nalazači ulja“ i rukovode. Ovakva ulja ima na primer Aral (Getriebeöl EP 85W90) ali i OMV. Zanimljivo je da obe verzije OMV gear oil MP (SAE 80W-85 i SAE 85W-90) dolaze u obzir i da je 80W-85 svakako bliže originalnom (kako i OMV 'finder' navodi) ali mašina previđa da je to „servisno“ ulje te sa minimalnim pakovanjem od 20 lit. pa vam u slučaju izbora OMV ostaje samo ova druga 85W-90. Kako god, može se zaista zameriti da SAE 85W možda i nije idealno za naše klimatske uslove pa je najbolje rešenje koristiti 80W-90. Sa zahtevanim Ford standardom takvo ulje ima Q8 (T35) a ako ne možete (lako) da ga nađete ostaje veoma ekonomična varijanta 80W-90 ulja sa API GL-4 standardom. Da ne idem sa mnogo primera navešću samo Eko (Gearol-4) koje je sigurno original a veoma je jeftino. Ovakva ulja možda i nisu idealna ali svakako su najisplatljivija.
    Za 5-stepeni menjač (pa makar i star) ipak bi najbolje bilo koristiti ulja po Ford ESD-M2C175-A. Ova ulja su 75W-90 viskozne gradacije. Ovo je zaista najbolje rešenje, koje jeste nešto skuplje ali će trajati dokle i automobil (menjač). Ulja sa baš ovom specifikacijom su: LM HP Gear Oil GL 4+ SAE 75W-90 i Q8 T65 75W-90. Naravno i sa novijim Ford M2C200-B/C odobrenjem kao što su Kroon SP 1021 i Fuchs TITAN SINTOFLUID 75W-80 (?!).
    Najbolje ali i najskuplje. Doduše to često ide zajedno. Sličnog kvaliteta ali i slične cene su „streptomicini“ koji itekako dolaze u obzir (u 75W-90 varijanti).
    Međutim dosta možete uštedeti BILO KOJIM PS 75W-90 uljem koje je API GL-4/5. Imaju ih: Kroon, Motul, Castrol, Statoil ... Može i sintetika (ali onda ste bliži „pravim“). NIS ima veoma kvalitetno. Cena više nije povoljna „do daske“ ali jeste umerena.

    ОдговориИзбриши
  41. Mora iz dva dela, zbog dužine odgovora.


    4) Motorno ulje.
    Možda (verovatno) nije najteže a sigurno je najvažnije.
    Originalno je Ford davao savet: 10W-30 do 20W-50, API SG/CD ili višeg kvaliteta („ili bolje“).
    Posle je to bilo 10W-40 API SH pa ni toga više nema (tek toga, API SG bar u 15W-40 još i možete naći).
    Šta god da je „pisac“ u to vreme hteo da kaže, prevedeno na današnje doba to glasi:
    Mogućnost korišćenja 5W-40 a naročito 5W-50 (i „vrlo naročito“ Elf-a sa API SG/CD) POSTOJI.
    Veoma dobro i na drugom mestu: 10W-40 polu-sintetička ulja. Koje god. Sasvim je O.K. i Nisotec, kao i sva ulja pumpara.
    Ipak, najbolje je:
    15W-40 mineralno ulje. Od API SG do SL. Ne mora ni da bude „Gas“ tipa, čak možda i bolje da ne bude (ipak su sa malo jačim detergentima). SG ulja bi morali da menjate na 7500km a SL možete i na 10 hiljada km (u meštovitoj vožnji). Taman da se razlika u ceni „istopi“ i da mala prednost bude na strani API SL ulja. Za 80% (i više) gradske vožnje menjajte (SG) na 6000km i 7500km (SL).
    Da li je dovoljno dobro za zimu? Uglavnom da. Ukoliko idete na zimovanje ili više puta (ne jednokratno) u hladnije (planinske) predele, onda je kombinacija 10W-40 zimi i 15W-40 leti najbolja.
    10W-50 bi bilo sjajno ali to su (ipak) sintetička ulja. Eventualno dolijte nešto 10W-40 ili čak 5W-40 pred zimu ukoliko vozite do 12 hiljada km godišnje (i kada bi vam previše bile dve zamene ulja godišnje).
    Ako „nemate gde da sipate“ ispustite pola litara ulja (oprezno) ili zamenite filter ulja, da bi „napravili mesta“. Koristite ulja istog proizvođača i istih specifikacija! (može i drugačije ali je ovo najsigurnije).
    Za sada veće viskoznosti nisu od značaja iako se motor ne bi bunio ni sa 15W-50. Za koju godinu (na prve znake „troškarenja“ ulja) pređite na 15W-50 zimi (ili cele godine) i 20W-50 leti.

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  42. Prosvetljen sam!!!Ja sam sve ove godine živeo u zabludi i mislio sam da je Zemlja kao palačinka :)..Malo je reći koliko mi je pomoglo u odlučivanju i javiću se nekom prilikom sa utiscima o ekspataciji posle zamene..Veoma sam Vam zahvalan na brzom i veoma opširnom odgovoru.Naravno nastavljam sa čitanjem Vašeg bloga,u nadi da će trajati dugo,dugo..Nek Vas zdravlje i sreća služi,kao i stabilnost servera na kome se nalazi ovaj blog..Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  43. Hvala na lepim željama. Zdravlja i sreće (makar one "sitne" životne) čoveku jedino i treba (obuhvatajući celu porodicu). Ostalo dođe i prođe.
    A para? Para je "đavolska", kako kaže moja Nana Mileva. Ne da se zadržati, neće te ako je ne trošiš a koliko god da imaš uvek ti je malo i uvek ostaneš bez nje (pre ili kasnije).
    Stabilnost servera?
    Čak i Molder nekome veruje (Skali i donekle "zameniku" Skineru). Ako ćemo u fataliste, pomoći nema, ali ako nekome na (inter)net-u verujem, to je onda Google. Nije baš internet = google ali tu je negde (google, 10 na 100 je daleko od beskonačnosti ali je toliko veliki broj da se može smatrati takvim - beskonačnim, u našim malim konačnim životima).
    Mislim, ako "padne" google, net i neće nešto vredeti, zar ne?
    Inače nije loše ni misliti da je Zemlja PALAČINKA.
    Bar ne bi bilo gladnih na njoj.
    Javite se sa iskustvima.

    ОдговориИзбриши
  44. Анониман31. март 2012. 23:43

    g Stevo , koje je najbolje ulje da se sipa u saab 900 se turbo, 2.0, 210ks, 185 000km ?

    ОдговориИзбриши
  45. Računam da se radi o Saab 900 turbo iz devedesetih. Ako je raniji model, bilo koje 10W-40.
    Za Saab 900 iz (sredine) '90-tih:
    Motul 6100 Synergie+ 10W-40. Takođe treba razmisliti i o 5W-40 uljima. Izbog je veliki, a počnite od Motul X-cess. Zbog godina i kilometraže možda bi 5W-50 ulja bila još i bolja (Mobil 1 Peak Life). Koje god od pomenuta tri, dobro je. Ipak, bolje je početi od 5W-40 ili čak 0W-40 da bi videli u kakvom vam je stanju motor (ovo su najbolji izbori za nov motor). Ako ulje ne troši (troškari), ostanite pri njima. Ako su već korišćena PS ulja (10W-40) ili ne znate istoriju korišćenih ulja, prvi put bi moglo doći do blago povećane potrošnje ulja (ali ne da bi dosipali više od litar na 10k km), koja bi mogla pri sledećoj zameni da se smanji.
    Ukoliko više vozite van grada, uzmite 10W-40 (ili čak 5W-50).
    Ulje menjajte na cca. 15k km.

    ОдговориИзбриши