Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

четвртак, 31. март 2011.

Uvod u Motociklistička ulja; Introduction in Motorcycle Oils


Prvo da se pospem pepelom:

Najavljivao sam tekst(ove) o uljima za motocikle još leta (gospodnjeg) 2009. a objektivno sam mogao da ih objavim bar leta 2010. u vreme tekstova o viskoznosti, koji su i trebali da budu uvod ali nije ispalo tako.

Priznao – ne priznao, na ovaj ili onaj način, ispada da odlažem ovu oblast.

O.K. možda odlažem, ali šta tek reći za one koji bi morali da znaju više (i žive od toga), proizvođače (najveće svetske) koji ovu temu uporno i perfidno IZBEGAVAJU.

Kako god vam zvučalo, upravo je tako.

Možete čitati sve o njima, uzduž i popreko ali suštine zapravo nema.

Neko će naravno morati i ovim da se pozabavi (malo dublje) pa iako ima i takvih širom sveta guglovanjem zaista nisam našao tekst koji bi dao većinu (bar) odgovora.

O.K. neko mora, ajd’ pa ja (ili „eve ja“).

Naravno ne u jednom tekstu (moralo bi da bude stručno-enciklopedijski).

Počeću sa stanjem stvari, ovlaš dotičući specifičnosti i teorijske postavke.

Pre svega motocikli mogu imati motore:

- dvotaktne

- i četvorotaktne

Oni prvi su po pravilu vazdušno hlađeni dok četvorotaktni mogu biti i vazdušno (zapravo vazdušno-uljano) i (najčešće i sve češće) vodeno hlađeni.

Dalje, postoji gotovo posebna kategorija Quat (četvorotoškaša) motocikala, a i motorizovane sanke su opet vrsta motocikala. Uostalom i skuteri su tek posebna vrsta motocikala sa svojim specifičnostima, te (iako preterano) ih proizvođači maziva (čak) posebno tretiraju, za šta ima argumenata (dovoljnih ili ne, svejedno).

Dakle, tema je veoma široka i zanimljiva.

Ipak da bi tekst bio svrsishodan mora se tema suziti i od nečeg početi.

Pre svega moram da naglasim:

NA MUCI SE POZNAJU JUNACI.

Mnogi probali pa se us... Samo najbolji, najjači (i sve naj) proizvođači imaju svoje serije ulja za motocikle i opstali su na tržištu.

Ovo je područje gde (This is the area where) – SIZE DOES’T MATTERS. (veličina kompanije ne igra primarnu ulogu).

Okršaj je žestok i mnoge su „ale“ slomile (jake) zube na ovome (tvrdom orahu).

Da bi se napravilo VRHUNSKO ulje za motocikl, potrebno je tri stvari (po redosledu navođenja):

1) Prvo i prvo, posvećenost ovoj specifičnoj oblasti podmazivanja. Ovo podrazumeva i nezavisan tim koji bi se bavio samo ovim, i koji bi tek labavo bio vezan (i to direktno za vrh) za menadžment kompanije. Ljudi moraju biti kreativni (sve teže naći u multinacionalkama gde je (gotovo robska) lojalnost i formalno iskustvo i obrazovanje primarno a kreativnost deklarativna te ostale osobine sekundarne), moraju da razmišljaju kao motociklisti, da se sa njima druže (i makar amaterski ošinu mašinu), da gledaju očima mociklista, da ŽIVE kao motociklisti ...
Sastavite tim od najboljih stručnjaka i (zatvorite ih u laboratoriju i) dajte im da rade od „9 do 5“ i PUKLI STE!

Napraviti vrhunsko motorno ulje (za automobile ili teretna vozila) je više VEŠTINA i ZANAT nego PUKO ZNANJE, napraviti vrhunsko ulje za motocikl je UMETNOST.

Ne pomaže (samo) iskustvo (mada ga mnogo treba), morate imati (ali ne sa reklame) čeličnu volju, želju i težnju (pre svega) da napravite nešto beskompromisno, nešto najbolje ... sve kalkulacije se prozru kao na dlanu, nema im mesta, kada nablifate 15000 o/min., kada palite gume i kada svako ziheraštvo i kalkulacija ostaje samo kao opomena Hardvarskim đacima da se prava makina opire svim zakonima ekonomije koje su ikad učili. Nema šanse, sve pada u vodu!

2) Mnogo (ali MNOGO) znanja i specifičnog iskustva. Ovo je prilično jasno te ne bih dalje.

3) Resursi. Naravno oba prethodna padaju u vodu bez dovoljno resursa da se ideje ostvare, testiraju i analiziraju.

Gledajte proizvođače koji su u takmičarskim timovima, to vam je dobar vodič.

Odjedanput kao iza horizonta događaja izviru egzotična imena:

Idemitsu, Bardahl ... AMSOIL konačno ne mora 2x da piše belu knjigu, kontroverzne tvrdnje kod automobilskih ulja sada dobijaju na značaju ... od poznatih imena vrh čine ona srednje velika imena: Fuchs (Silkolene), Motul, Repsol ... i od velikih se koliko-toliko drži još Castrol, Mobil više dokazuje da ima (neograničene) resurse i vrhunske stručnjake (koji i bez stvaralačkog zanosa naprave čak i ovako nešto) nego što je posvećen ovoj oblasti.

Kroon ima izvanrednu seriju i pokazuje šta se iz Mobil base stock-a i skromnih resursa uz puno znanja, volje i želje, može (zapravo) iscediti. Sasvim korektna ulja koja vas neće izdati ni ako imate sportske ambicije i (često) vrtite motor preko 10k o/min.

Na kraju krajeva tu je i Shell koji je slična (ali lošija) priča Mobil-u.

Ima li (ih) još? Pa skoro da ne. Nađe se tu pokoja ptičica (Liqui Moly recimo) ali ovo je ono na šta treba obratiti pažnju.

U ovom tekstu ću malo više obratiti pažnju na četvorotaktne motore i to uglavnom modernijeg tipa, što gotovo podrazumeva vodeno hlađenje (ali ne isključivo).

Pre toga, mada će biti (sasvim sigurno) posebna tema, samo da pomenem problematiku 2T ulja.

Koliko god izgledalo prosto (ko pasulj) – NIJE. Ovo najbolje znaju oni koji su rasklapali 2T motore koji se vrte u visokim obrtajima: odakle ovoliko taloga? Nisu li gotovo sva 2T ulja bezpepelna? Jesu ali (samo) na reklami (i/ili etiketi). Izgaranje gotovo bez ostataka i pri tom izuzetno podmazivanje mogu (ipak) tek vrhunska ulja. Sintetička, zapravo.

Priča nije tako prosta a kao dobar putokaz uzmite da je minimum koji vam treba (skuteri, terenski i jači motocikli za asfalt (cestovni kako zgodno kažu u Hrvatskoj, „putovni“ baš nikako ne zvuči) – polusintetička 2T ulja ili vrhunska mineralna (neka od pomenutih firmi), optimum – sintetika, sintetika i samo sintetika.

Specifikacije? Praktično ih i nema. Bar ne za vrhunski kvalitet. Više o tome u posebnom tekstu. Za sada ih okačite, gde sunce ne dopire.

Dobro, kao i svuda specifikacije su početak (ali ovde brzo dođe kraj) svakog izbora:

API TC se podrazumeva, a podrazumeva se i tzv. TC+. No to ništa (posebno) ne kazuje.

Takođe je korisno imati (npr.) ISO EGD ali to imaju i (’obična’) mineralna ulja baš kao i super-sintetička. Možda je najkorisniji JASO-FC standard (uz naravno i FA i FB ali ne u smislu vrhunskog kvaliteta) koji je distanciran u odnosu na API standarde i može da znači nešto viši kvalitet; emisija dima je posebno limitirana za ulja koja ispunavaju FC standard, a ima i drugih detalja. Kako god standardizacija 2T ulja bi mogla da bude i bolja (detaljnija).

Šta je specifično kod ulja za 4T motocikle?

Pa, ništa naročito (kad bi se zezali). Može i motorno ... pa mi se javite kako ste prošli!

Naravno može i motorno kod starijih (i specifičnih) modela, no to nije tema.

Takođe nije tema, te samo da ne bude da se pravim lud, terenski motocikli imaju posebne zahteve i to naročito 4T (mada u manjoj meri i 2T gde se traži najbolje ali sa nekim specifičnostima). Filter (zauljeni) vazduha je krucijalna stvar, kvalitet ulja (naravno) ali pre svega da se ulje menja mnogo češće nego kod drugih 4T motocikla, ako se koristi u oblastima sitnog peska i mnogo prašine (za razliku od blata, zemlje i šljunka koji su manje opasni) upotrebljivost se svodi na par desetina radnih sati motora!

No vratimo se glavnoj temi.

Vi zapravo imate noviji (5 do 10 god. star) motocikl, 600 ili više kubika, četvorocilindraš i spemni ste da iz njega izvučete maksimum (vodeći računa o sopstvenoj bezbednosti pre svega). Ovo je priča za vas.

Postoji nekoliko klučnih (krucijalnih) razlika između upotrebe ulja (maziva) kod motocikala i automobila, pa ću probati da ih što više navedem:

I
Broj obrtaja motora – Motocikli rade na visokim obrtajima motora, mnogo višim nego automobilski motori. Ovo je poseban napor za ulje i pred njega postavlja velike zahteve. Prvenstveno je su u pitanju velike smicajne sile (naponi) koje lako obore radnu viskoznosti ulju za jednu gradaciju čak iako je ono sintetičko i solidnog kvaliteta. Veliki obrtaji značajno povećavaju pojavu penjenja te je što manja sklonost prema ovome neophodna i to mnogo viša nego kod automobila. I naravno otpornost prema habanju mora biti značajno veća. Do skora je glavna strategija bila povećan sadržaj ZDDP-a i njegovih analoga i viši nivo cinka, čiji su organski kompleksi i dalje najznačajniji za borbu protiv habanja.

II
Sporadično korišćenje – Motocikli se obično koriste daleko ređe nego automobili. Umesto svakodnevno (makar u gradu i da odete do posla), motocikli se koriste obično (samo) vikendom i sezonski (leti daleko više nego u proleće i jesen a zimi gotovo da se ne koriste). Dobro, pa šta?

Ovi dugački periodi neaktivnosti motora su „smrt“ za svako ulje. Setite se (šta je već pisalo na blogu i u odgovorima na CBC-u i Mycity forumu) automobil se mora (makar) jednom mesečno (ili još bolje dva puta) isterati van grada na nekih 30min. ako se ne koristi. Cilj je izbaciti kondenzate, sprečiti taloženje komponenti i pružiti bolju korozionu zaštitu koja je u stanju mirovanja ograničena.

Kod motocikala je ovo redovna pojava, a često su stvari mnogo gore, jer osim zimske pauze, redovni interval (vikend) često kvare vremenski uslovi (kiša), mada znam šta će reći pasionirani motociklisti – da ni oni ni mašine nisu od šećera.

III
Takozvano „specifično“ opterećenje, koje je ovde ekstremno. Snaga motora po zapremini (prem da se ovo može smatrati posledicom visokih obrtaja motora u razmatranju podmazivanja je posebana faktor) i odnos kompresije. Kao dodatak ovome i faktor opterećenja ulja je visok. U klasičnom smislu faktor opterećenja je snaga (kW, KS) motora po litri ulja. Ovde se čak radi o kombinovanom FO, klasičan FO uz veliku specifičnu snagu motora i visoke radne temperature uz visoke (radne) obrtaje.
Motori motocikala daju otprilika duplo veću snagu po zapremini motora što dovodi do termičkog i mehaničkog opterećenja maziva. Vrlo težak zadatak za bilo koje mineralno ulje.

Kompresioni odnos je jednostavno veći nego kod automobila. On doprinosi većem oterećenju motora i povišava njegovu radnu temperaturu. Viša radna temperatura dovodi do brže termalne degradacije ulja, uz očigledan kraći životni vek istog. Povećava se habanje i lakše se formiraju depoziti, što je jedan od glavnih razloga da se mineralna ulja izbegavaju, čak i kada se mogu koristiti.

Indiraktno ovo postavlja i pitanje otpornosti na razređenje (ulja) gorivom, no to je posebna priča i uz dobro podešen rad motora ne toliko izražena.

IV
Posebna „posebnost“ je često rešenje da motorno ulje biva i menjačko ali i da se koristi za takozvano „mokro“ (potopljeno) kvačilo. Ili drugim rečima kvačilo u ulju, gde je neophodno da koeficijent trenja između pogonskih (frikcionih) ploča ne bude izuzetno nizak, da ne bi došlo do iskliznuća ili samo težeg menjanja prenosa; doduše kod same konstrukcije se vodi računa da se delimično koristi i viskoznost, tako da „visoko“ frikcione (ili normalno) osobine ulja treba uslovno shvatiti. Ovo direktno diskvalifikuje laichtlauf (low friction, nisko frikciona) ulja, post aditive kao što su čvrsta maziva: grafit, MoS2, hBN i slične ili modifikatori trenja (kao post aditivi ili samo aditivi u ulju).

Ovo takođe diskfalifikuje motorna ulja API SJ i viših kategorija (mada već sa SH treba kod nekih (ali samo nekih) modela biti oprezan). Ispunjenje SJ je ipak moguće ali uz JASO MA tj. samo za ulja specijalizovana za motocikle. Više odrednice (SL, SM) nisu bile moguće do skoro odnosno API SL je bio moguć uz JASO MB.

Dakle ne treba se opterećivati (mnogo) teorijom, nego se više držati standarda koje je propisao proizvođač. Samo vodite računa da imate i API i JASO standarde koje ulje mora da ispuni.
Pojašnjenje ovoga pri kraju teksta.

Naravno postoje i motocikli koji koriste menjačka ulja i nemaju „mokro“ kvačilo.
A tek je to posebna tema.

V

Hlađenje motora motocikla.

Iako postoje motocikli sa visoko efikasnim vodenim hlađenjem, veliki broj mnotocikla se hladi vazduhom ili kombinovano vazdušno/uljno. Naravno sve je to dobro proračunato ali ipak daje veće varijacije i u principu veće radne temperature. U svim slučajevima, motocikli su osetljiviji na gradsku „stani-kreni“ vožnju i više se greju (u proseku) od automobila.

Sve u svemu visoke temperature uzrokovane faktorima navedenim pod III i V često dovode (često) do razređenja ulja ili (pak) njegovog zgušnjavanja. Prvo se obično javlja ranije, posle par hiljada km, a drugo, kao postledica (termalne) oksidacije, najčešće tek posle više od 5000km.

Jedno od najvažnijih pitanja je i indeks viskoznosti i odabir prave viskozne gradacije, no to je velika i teška tema koja definitivno zaslužuje poseban tekst (ili bar dobar deo) te će o tome više biti reči u nekom od sledećih (verovatno prvi koji sledi) tekstova o uljima za motocikle.

Shodno gore navedenom, ulje mora da zadovolji veoma ozbiljne i ponekad protivurečne zahteve (osobine):

1. Zadržavanje konstantne (ili makar u okviru gradacije) viskoznosti pri dužem izlaganju visokim temperaturama; visoka HTHS vrednost (pride).

2. Zadržavanje viskoznosti u dužem vremenskom periodu.

3. Otpornost na smicajne napone (sile) i zadržavanje viskoznosti pri kombinovanom uticaju smicajnih sila i visoke temperature.

4. Oksidaciona otpornost ulja.

5. Što manja isparljivost (meri se po Noack-u), obavezno ispod 10% a što bliže 5% je nešto što bi za motocikle bilo idealno.

6. Natprosečne anti habajuće osobine ulja; kako za motor tako i za menjač.

7. Minimalna sklonost ka penjenju, trebala bi da bude bolja od automobilskih motornih ulja i sa rezultatom 0 ili 10-20 u svim standardnim sekvencama (gde je više od 10 dopušteno) testova. Inače po JASO T903:2006 dopušteno je 10/50/10.

8. Što bolja deterdžentska svojstva što treba da održi motor čistim i u ekstremnim uslovima, praktično i zahtev za sintetičkom ili bar delimično sintetičkom osnovom.

9. Veći TBN broj nego kod motornih ulja za benzinske motore (ili kombinovano benzinske/dizel)

10. Što bolje antikorozione osobine. Ovo podrazumeva i spečavanje korozije u periodima neaktivnosti.

Sve u svemu očigledno je da primena motornog ulja kod motocikala ima drugačije zahteve i prioritete nego kod automobila. Naročito u svetlu modernih ulja za uštedu goriva kod automobila.

Stoga motorna ulja za motocikle moraju da budu posebno formulisana i namenjena za visoka opterećenja i teške uslove rada motora, uz gore navedene specifičnosti.

Specifikacije:

- Nivo kvaliteta

- Pogodnost za korišćenje kod „mokrih“ (u ulju potopljenih) kvačila

- Viskoznost

- Vrsta ulja (osnova)

1) Nivo kvaliteta
Najčešće (i dalje) dat API nivoom kvaliteta. Zahtevi mogu biti: SL, SJ, SH i SG.
Samo su prva dva aktuelna ali stariji motocilki imaju i niže (fabričke) zahteve. Obično ulja motocikle ispunjavaju dve ili više kategorija (do svih 4 gore navedenih). To znači da se mogu koristiti i kod starijih motocikala. Liči na pleonazam ali za razliku od automobila (gde ovo ne samo da ne mora, nego i ne treba biti naglašeno) ovde je poželjno (iako ne i obavezno) da tako nešto bude navedeno.
Ako imate noviji motocikl (posle 2000. uglavnom) onda višu specifikaciju (obično se već traži API SL) ionako ne možete koristiti a nižu ionako nećete.
Šta je prava mera za starije? Jedna API kategorije više je nešto što bi bilo idealno.
Za većinu (i u proseku) motocikala iz devedesetih to su API SJ ulja ili SJ/SH/SG.
Za one iz osamdesetih uzmite da je min. API SG (pa bilo da koristite automobilsko ili motociklističko ulje). Ulja sa API SH kategorijom ionako teško možete naći, osim nekih Racing varijanti ali to je posebna tema. Ovde nije loše spomenuti da postoji tzv. API SG+ kategorija, koja označava „poboljšanu“ automobilsku specifikaciju bez ograničenja u sadržaju cinka i drugim za automobile bitinim detaljima. U principu su to ulja otprilike API SJ kvaliteta te ih za motocikle iz 80-tih i prve polovine 90-tih veoma preporučujem. To su uglavnom kvalitetna mineralna, delimično sintetička ili full HC ulja (dakle samim tim mineralna, ali nije loše naglasiti ovu razliku).
Ukoliko Vaš motocikl ima katalizator onda su vam samo API SL ili (eventualno) SJ jednine realne opcije a po preporuci proizvođača.

2) Specifikacije za korišćenje kod „mokrih kvačila“
One su definisane JASO T904 standardom. Tu opet postoje dva: iz 1998. godine i 2006. (JASO T 904:98 i JASO T 904:2006, respektivno).
Po starijem su postojale samo dve klasifikacije: MA i MB.
Za mokra kvačila je relevantan bio JASO MA standard koji je jedino osiguravao optimalna svojstva trenja i rad „mokrog“ kvačila bez problema uz optimalno podmazivanje samog motora i menjača.
Od 2006. su uvedene nove JASO MA-1 i MA-2 specifikacije.
Uprošćeno rečeno one pooštravaju JASO MA kategoriju. Može se i reći da je MA divergirala u MA-1 i MA-2 pri čemu je MA-1 delimično pokrila i nešto je iznad a MA-2 u potpunosti prevazilazi MA kategoriju. Prilično je uobičajeno da se MA-1 retko navodi i često poistovećuje sa MA što (zapravo) nije (potpuno) tačno, mada i nije velika i krucijalna greška. Naime po test metodologiji pomenutog JASO standarda ulja mogu da budu (ukoliko uopšte imaju kompatibilnost sa „mokrim“ kvačilima) u jednoj od 4 kategorija: MB, MA, MA-1 i MA-2. Praktično identična metodologija (testiranja) je po odgovarajućem ISO standardu koji ima: ISO L-EMB, L-EMA, L-EMA1 and L-EMA2. Sufiks na kraju je nedvosmisleno preuzet iz JASO standarda.
Često se (iz čisto praktičnih razloga) navodi da neko ulje (ili češće serija) ispunjava MA/MA-2 što je strogo gledano pleonazam (MA-2 ispunjava sve što i MA) ali ljudima olakšava izbor.
Četvorotoškaši obično koriste MB ulja (a mogu često i automobilska). U slučaju nedoumice koristite ulja po JASO MA standardu jer se (naravno) mogu koristiti i kod MB zahteva.
Ulja sa MB standardom se mogu koristiti i kod (nekih) automobila, naročito malo starijih i/ili onih koji se koriste u sportske svrhe, no to nije (uvek) baš najbolji izbor.
MA bi takođe odradilo posao gde nama zahteva za niskofrikcionim uljima ali je kod opšte primene em preskupo em ne baš najbolje. Za specijalne će se profesionalci i/ili napredni amateri već snaći. Naravno u oba slučaja mora biti ispunjen minimalni API standard za automobil (ili jedan veći).
Tačno je da se automobilska ulja i ona za motocikle ne razlikuju toliko po sastavu i opštim karakteristikama (te se ograničeno i mogu koristiti međusobno) ALI su koncepcijski veoma različita te je MNOGO BOLJE da svako od njih ostane u svojoj kategoriji (slično slučaju, relaciji, benzinski motor/motorno ulje za teretni program).

3) Viskoznost (naravno) po preporuci proizvođača, no tu ima dosta „varijacija na temu“. Osim (očiglednih) klimatskih prilagođavanja, tu je i način vožnje, ali PRE SVEGA to od čega je ulje načinjeno. Potpuno sintetička ili specifično sintetička ulja obično imaju „šire“ viskozne gradacije, što je više nego O.K. pa čak i bolje nego „samo“ poštovati „default“ vrednost.
Ubedljivo najviše korišćena VG je 10W-40 a zatim sledi 15W-50. Obe kategorije pokrivaju PAO-estarska 10W-50 ulja, no i cena je izuzetna. Kod starijih motocikala se koriste još i 15W-40 ili (još češće) 20W-50. Manje su u upotrebi 5W-40 a naročito 5W-50 ulja no i ona imaju svoj značaj. Ipak ova druga kao i 10W-60 treba izbegavati ukoliko nemate jak razlog za njihovo korišćenje. Naročito 10W-60 mogu imati problema sa dugoročnom otpornošću i stabilnošću (naročito viskoziteta) te nisu za više od par hiljada km kao i za neke normalne uslove, bar ne kod većine motocikala i većina načina vožnje. To su zaista specifična ulja za specifične namene. Principijalno treba koristiti „manje razvučene“ gradacije ali nije baš tako prosto, kao što će se videti u nekom od sledećih tekstova.
I na kraju treba spomenuti i 10W-30 ulja koja se primenjuju kod novije generacije motocikala (tipično Honda modela).

4) Vrsta ulja je takođe jako bitna jer dodatno determiniše pogodnost neke viskozne gradacije (10W-40 sintetičke osnove je bolje nego 15W-40 mineralne, kao što i 10W-50 biva uglavnom ravnopravno sa konvencionalnim 20W-50 ili PS 15W-50).
I naravno bitna je kao opšta „specifikacija“. Mineralna ulja obogaćena aditivima mogu biti jako dobar izbor kod teretnih vozila, PS ulja kod automobila (ili full HC), ali JAKO dobar izbor kod motocikala čiji se motori vrte na visokim obrtajima (preko 8000) su samo sintetička ili eventualno kvalitetna PS.
Ovde je dodatni problem što na ambalaži pa čak i u tehničkim specifikacijama nemate baš precizno dat sastav baznog ulja, te se morate snalaziti (čitati blog npr.). Opšte poznata marketinška podvala (ua!) je da se HC ulja proglašavaju sintetičkim. Ovo još i drži vodu (ulje) kod SHC baznih ulja (III bazna grupa) ali svakako ne kod onih koja pripadaju II baznog grupi. Zapravo ne drži vodu u oba slučaja te će nadalje potpuna sintetička osnova biti posebno naglašavana. Veoma su retka ulja koja su zaista prave sintetike čak i kod motociklističkih. Ipak SHC ulja uz solidan deo sintetike obično biva dovoljno dobro za full sintetičku kategoriju (ali ne i 100% sintetičku) i za normalne do umereno opterećujuće uslove vožnje.

Naravno, teško je u tekstu kraćem od deset kucanih strana obuhvatiti (pa čak i spomenuti) sve aspekte (čak i samo motornih ili motorno/menjačkih) ulja za motocikle.

Tako da će biti toga još. Tema je obimnija od ulja za automobile, te molim za malo strpljenja.

Čisto da pomenem kao važnu stvar:

Posebna oblast su Harley Davidson i uopšte V-Twin motocikli. Ovde se koriste specijalna ulja a kod nekih od njih (uglavnom starijih) se mogu, i čak je preporučljivo, koristiti i ulja za dizel motore (pre svega za teretni program). Inače kod iole novijih i brzohodnih motocikla ova ulja nikako ne idu.

I na kraju ali ne i po značaju: koje brendove koristiti?

Gore su navedena vodeća imena u ovoj oblasti a kada se to prevede na uslove „zemalja Zapadnog Balkana“ (čitaj: bivša Juga i okolina) znači sledeće:

1) Motul i Silkolene (Fuchs) ulja. Oba brenda imaju širok asortiman i pri pravilnom izboru mogu da pruže najviše. Cene nisu niske, no zaista je teže u ovoj primeni naći dovoljno kvalitetno ulje po (relativno) niskoj ceni.

2) „Amerikanci“ – AMSOIL se teško može naći a i ako se nađe, nije isto jer makar (ozbiljna) podrška mora da izostane a i cene su verovatno (mnogo) više nego u USA. Bardahl je takođe tipično američka kompanija iako ih ima na svim kontinentima. Kvalitetom je tu negde kao i prethodni (negde manje, negde više) ali je asortiman nešto uži (mada zadovoljavajući). Problem bi mogao da bude (a ne mora da znači) u slabijoj podršci (kako centrale prema uvozniku, tako i prodavca prema korisnicima) kao i činjenica da su ta ulja „američki prilagođena“ (klimi, gorivu, načinu vožnje i drugim specifičnostima) što samo po sebi NIJE loše ali se tu gubi deo izuzetnog kvaliteta koja ta ulja ostvaruju na domicilnom tržištu (važi i za AMSOIL). U svakom slučaju iznad proseka.

3) Manji evropski proizvođači: Kroon i Liqui Moly. Da naravno!

4) Castrol: možda pre svih ostalih VELIKANA. Posvećenost izuzetna, kvalitet vrlo dobar, cene (tipično) visoke ali za namenu primerene (primerenije nego kod automobila). Pomalo nervira (ali nije loše) forsiranje JASO MA-2 specifikacije.
Naravno i podrška nije vrhunska i pored toga što distributeri imaju kvalitetan kadar. Kupio si Castrol (najskuplje) šta još hoćeš? Sigurno je dobro! Malo karikirano ali ne i daleko od istine. Mogućnost falsifikata nije zanemarljiva.

5) Mobil. Mobil – DA, ali šta?
Imate samo dva (doduše oba izvanredna): Mobil Extra 4T (10W-40; API SJ/CF, JASO MA) i Mobil 1 Racing 4T 15w-50 (API SL, JASO MA). Prvo je PS ulje a drugo potpuno sintetičko. Tu su i da 2T ulja (opet Extra i Racing).
Tačno da pokriva (bar) 80% potreba ali ako vam iz bilo kog razloga treba nešto malo različito (npr. 10W-40 full sintetika ili 10W-30 ulje) možete samo da se žalite lokalnom vodovodu (proliće mnogo vode (suza) iako vam neće rešiti problem). Mogućnost falsifikata nije zanemarljiva.

Toliko za sada. Vodič za kupovinu (gore naveden) uzmite uslovno i više kao putokaz nego pravi vodič. Mnogo zavisi od motocikla ali i od (svakog) pojedinačnog ulja. Teško je uopštavati ali je dobro naglasiti od čega treba poći. Znači, radi se o startnoj poziciji ali do cilja (izbora) mora dosta „ulja da proteče“.



Napomena:


Tekst je (i pored ljubazne ponude administratora jedog od vodećih „bajkers“ foruma u Srbiji, ali i šire) pisan praktično bez čitanja (ili vrlo malo i to u periodu od pre više meseci) motociklističkih foruma u smislu iskustava, preporuka i sličnog.

Ne zato što autor ne bi nešto novo naučio (što namerava da uradi) nego da bi se za uvodni (i više teorijski) tekst zadržala DISTANCA. Smatram da je to zaista neophodno ne bi li polazne osnove bile prečišćene i zaista to što jesu – OSNOVE.

Finesa ima mnogo a verovatno kod motocikala mnogo više nego kod automobila. Uz pomoć VAS (čitalaca), doćićemo i do njih. Malo strpljenja.

Naravno, nije kraj ni o temi menjačka ulja, kao ni automobilska motorna ulja, ali jeste nešto što razbija monotoniju tekstova i tema, a pre svega je AKTUELNO.

Motociklistička SEZONA samo što nije počela.


P.S.

Koliko je u ovom svetu (motociklizma) bitno obratiti pažnju na detalje ('posvećenost') i sam dokazujem i lepo demonstriram već u prvom tekstu (jako dugačkom doduše).

Malo manje koncentracije i odmah promašen zicer. Zaista nije namerno i čista je omaška. U delu gde se nabrajaju brendovi prvog izbora u Srbiji (i okolini) totalno sam izostavio Repsol, koji je trebao da bude u kategoriji sa Castrol-om, kao velika kompanija koja ima jak moto sektor. Šta više, ceo brend se zasniva na motociklizmu te je ovaj brend svakako onaj na koji se mora obratiti pažnja. U odnosu na motorna (i menjačka) ulja za automobile, ovde su kategorija više, u samom vrhu.

Niko nije nepogrešiv, ko radi taj i greši a ko mnogo radi, valjda mora i više da greši.

Blog nema recenzenta no u odnosu na knjigu je 'živ'. Tu su čitaoci koji će me ispraviti a pre svega dopuniti. Izvolite.

42 коментара:

  1. Kao velikog proizvođača motornih ulja za motorcikle moram da pomenem francuski brend IPONE, koji je kod nas značajno prisutan.
    MOTUL je motorno ulje koje se kod nas ubedljivo smatra NO 1.
    Moram da pomenem i ELF, koji je odavno prisutan i u motorciklizmu sa ne tako malom paletom dobrih i jeftinih proizvoda za motorcikle.

    Zanima me da li se zna period za kada je predviđeno gašenje i utapanje brenda ELF u TOTAL?

    ОдговориИзбриши
  2. Zdravo. Da, i mene zanima ovaj IPONE, koristim ga vec 2 godine (Katana 10-50), a malo se moze naci o kvalitetu IPONE ulja, pa bi vise informacija dobro dosli.

    ОдговориИзбриши
  3. O.K.
    Moram da priznam da nisam najbolje uradio domaći zadatak. IPONE je trebao da mi bude krunski dokaz (u nekom od sledećih tekstova) da su velike kompanije zapostavile ovu oblast (naročito pre 20-tak god. kada je otprilike ovaj brend ustanovljen, 1985.).
    Zaista nisam znao (ili više nisam verovao) da i toga ima kod nas. Eto, naučih nešto.
    Moram da priznam da sam i za Bardahl saznao da ga ima kod nas tek pre nekoliko meseci iako je duže prisutan (sad već više od godinu dana, kako mi se čini).
    Osim 2T ulja sa mirisom jagode, prave i jako kvalitetna, čak i Racing ulja.
    Oni su (kako sam u tekstu naglasio) primer da treba pratiti: posvećenost (očigledna jer se samo motociklima i bave) i (manje) kompanije unutar sveta sporta (snabdevače).
    I tu je negde IPONE kao primer par ekselans.
    Sasvim korektan kvalitet (možda po malo zabiberenim cenama). Katana je sintetičko ulje i vrlo dobrog je kvaliteta. Prilično preporučujem.
    Ipak, nećete mi zameriti malo konzervativnosti jer mi je Motul ipak no. 1 (bar od Francuskih brendova) ili TOP 5 svetski, dok bi za IPONE porazmislio da li bi bili u TOP 10 (tu su negde na granici). Ovo je jako subjektivna (i opšta) ocena. No da su dobri, dobri su.
    Zaista nisam našao (mada nisam ni, mnogo, tražio) info kada će se Elf utopiti u Total. Pomalo mi se čini ne toliko svrsishodnim kao kod slučaja Esso-Mobil jer je kod njih cena bila sličnija. Fleksibilnost da se sličan kvalitet ponudi po dve različite cene je nešto što bi bar do kraja tekuće ekonomske krize u svetu moglo i da odloži ovo fuzionisanje brendova (u smislu proizvodnog programa, inače fuzionisani su odavno).
    Elf je neka gornja srednja klasa (ako ne računamo specijalna, prava, Racing ulja, koja nisu tako lako dobavljiva). Imaju dobru (umerenu) cenu i po odnosu kvalitet/cena su negde pri vrhu. Sasvim dovoljno za normalne korisnike (koji vole povremeno i da "nagaze") ali ipak ne i sam vrh.
    Slažem se da proizvodni program i nije tako mali ali sam se rukovodio prodajnim programom firme Profaco koja je zvanični uvoznik i distributer Elf-a za Srbiju a ima tek 5 motociklističnih ulja u prodaji (2T, menjačko i 4T). Naravno uvoznika ima više te nije isključeno da se može naći i kompletan asortiman Elf-a u Srbiji.

    ОдговориИзбриши
  4. Nisam docekao ovaj tekst, vec sam uzeo pre toga ulje. Buduci da svi pricaju o Motulu, ja sam uzeo mislim najbolje od toga. Motul 300v 10w40. A motorce je kawa zx6r 2002god. A sad vidim da nisam pogresio.

    ОдговориИзбриши
  5. Pa sad, moram da ti malo protivrecim. Makar sto si se ogradio za IPONE da je to jako subjektivna ocena, stvarno ne znam koja su to 10-tak ulja pre IPONE. Za Motul se slazem, mozda i Castrol, al ostalih osam bas i ne vidim. Ako se uzme u obzir i kriterijum "Mogućnost falsifikata nije zanemarljiva" koji je kod ova dva ulja vrlo visok, a kod Ipone zanemarljiv, mislim da je ovaj brend medju prva 2-3 izbora kod ulja za motocikle, i to ispred sve one konfekcije kao sto su Total, Elf, Mobil i td. (konfekcije u smislu da su izgradili image kao automobilska ulja, a ostalo ide na velike reklame i sl.)
    Ne znam kakvi su ti planovi i vreme koje mozes posvetiti ovim uljima, al (da te ne ucim zanatu, bas ga dobro vladas) dobro bi bilo da dobijemo malo vise podataka o najcescim tipovima ulja koji se kod nas nalaze, u smislu grupe kojoj pripada ulje, pogodnosti za vise obrtaje ili pre turisticka voznja, intervalu preporucljive zamene i sl. Deo ovih stvari se nalaze po moto-forumima, al nekako tebi najvise verujemo.

    ОдговориИзбриши
  6. Srle,
    Svaka čast na mašini.
    Tekst je zakasnio ... mogli ste malo da me požurite.
    Ipak, pogrešili niste. Za novije zx6r je 7100 4T praktično minimum (10W-40) a 300V praktično optimum.
    Tako da ste napravili pun pogodak. Ovaj Factory line je "nenormalno" dobro ulje. Kod malo starijih modela (iz prošlog veka) bi moglo da ide i 5100 kao minimum a 7100 kao optimum. Ipak ni njima ne bi ništa falilo da koriste 'najbolje'.
    Dobre alternative su Silkolene Pro 4 Plus (10W-50) za 300v ili Pro 4 10W-40 za 7100. Doduše kod prvog para nije ista viskozna gradacija ali je 10W-50 itekako upotrebljivo za vaš motocikl.
    I da upotpunimo izbor sa IPONE Full Power Catana 10W50. Za 7100 4T nema baš prave alternative, jer je Racing 0W40 ove firme malo specifičnije (po nekim parametrima i bolje) i svakako druge viskoznosti.
    Naravno da i ono dolazi u obzir no ipak ne bez nekog jačeg razloga, Više o finesama viskoznosti u sledećem tekstu o motociklističkim uljima gde će 300v sigurno biti pomenuto a verovatno i slučaj 0W-40 ulja.
    Uživajte, em ludilo mašina, em ludilo ulje!

    ОдговориИзбриши
  7. Poštovani Kosta,
    Morate malo manje kruto da shvatate neke moje stavove.
    Prvo, svaka paušalna ocena je takva da zazvuči grubo.
    Malo sam se i zabrojao, te bi IPONE svakako moralo da bude u TOP 10.
    Vidite, mogao sam i da kažem (slobodno i bez griže savesti) da je Motul no. 1 ali sam to (ipak) malo ublažio.
    IPONE koncept i posvećenost jako cenim, tako da bi (slično kao i za Motul) mogao da kažem da je po mojim vrednosnim kriterijumima to firma koja je u ovoj oblasti svakako TOP 5.
    Ipak, kao i kod Motul-a, takvi stavovi su ipak previše emotivni (emotivno-subjektivni).
    Onako oštar stav prema njima (na granici TOP 10) je bio subjektivan u smislu da ipak nemaju tako dugu istoriju (manje bitno) i veoma jake resurse (malo bitnije), bar ne poput velikih kompanija.
    Dakle malo opreznosti u nedostatku dovoljno informacija.
    Gde je tu objektinvost?
    Verovatno između ove dve krajnosti.
    Dakle verujem da su sam vrh, ali bi mi trebalo malo više "dokaza" za tako nešto.
    Opet ću ponoviti:
    Iako mogu biti i bolje (u nekim kategorijama) ili u principu ista klasa, malu prednost bih (ipak i uvek) dao kompanijama kao što su Motul i Fuchs (Silkolene) jer uz sličan nivo "posvećenosti" i možda manje entuzijazma, imaju veće raspoložive resurse.
    Konzervativno?
    Možda. Iako sebe smatram čovekom "otvorenog uma" i progresivnim, negde mora da se postavi granica.
    Pod pritiskom NEPOBITNIH ČINJENICA lako bi se dogovorili. No bez toga mislim da me znanje i iskustvo obavezuje na malo uzdržaniji stav. Ništa više. Nadam se da se razumemo.
    U ovom smislu moram da dopunim nabrajanje brendova u prvom izboru.
    REPSOL. Ako je kod automobilskih ulja prosek (zapadno evropski) ili gornja srednja klasa (malo iznad proseka na svetskom nivou) u svetu motociklizma su korak dalje. Ne samo što su brend praktično napravili u moto sportu nego i zbog toga što u toj oblasti manje kalkulišu sa cenom i zaista imaju vrhunski kvalitet. Svakako obratite pažnju.
    Sigurno su TOP 10. Bez ikakve sumnje.
    Tekst sam dugo sklapao a brzo ispisao. Ovo je veliki previd sa moje strane. Trebali su da budu (makar) u kategoriji sa Castrol-om ili zapravo na no. 2. Ovo ću da ispravim u osnovnom tekstu.
    Malo strpljenja, sve teme koje ste pomenuli biće obrađene, ali ne može sve odjednom.

    ОдговориИзбриши
  8. Samo jos jedno pitanjce. Koji je interval zamene ovog ulja? Buduci da nije bas jeftino. Ja sam uzeo na nekoj akciji pa me 4l kosta oko 6000din, a inace je blize 8k din. Da li ono moze da izdrzi 2 sezone ili na kojoj km bi ga trebalo zameniti? Ako moze 2 sezone, sta raditi u mesecima kada se motor ne koristi? Paliti povremeno masinu, provozati...?

    ОдговориИзбриши
  9. dA, za REPSOL se i ja potpuno slazem, njega smo zaboravili.
    Srdjane pobogu, NE dve godine. To Steva ne da ni kod automobila, a kamoli kod ninje sa 13-14.000 o/min. Znas li da je puno njih "bolesnika"(mnooogo vise nego kod auta) koji kod motocikla menjaju ulje na 2-3.000 km, a ti bi dve sezone >! (Stevo izvini, al nisam mogao da ne dam komentar)

    ОдговориИзбриши
  10. Pazi, nije to 2 godine, vec dve sezone. Sad sipam i vozim ovo leto i sledece. To je malo jace od godinu, recimo godinu ipo. Zbog toga pitam na kojoj kilometrazi treba promeniti ulje. Skoro sam uzeo motor pa nista ne znam u vezi toga. Hoces da kazes da jedno vrhunsko ulje ne moze da izdrzi 5-6k km umerene voznje i da ga treba menjati ranije?

    ОдговориИзбриши
  11. Ma nije problem u kilometrazi, vec u vremenu. Al to ce vec Steva bolje objasniti.

    ОдговориИзбриши
  12. Srle, Kosta je potpuno u pravu. Motor tvog motocikla ide (daleko) preko 10k obrtaja u min. Ipak je to NINDŽA ('iscepa' ulje kao od šale).
    Preporuka je da se ulje menja na 6000km ili 6 meseci.
    To bi bila tek jedna sezona. Vodi računa da je 6000km "normalna" upotreba. Malo žešće vožnje i morao bi da skratiš na 3-5k km.
    I to naravno za full sintetička ulja. Baš zbog toga izbegavaj PS ulja koja zaista nisu dovoljna za iole noviji model 6R. Tamo gde se mogu koristiti (modeli iz 90-tih) nisu za više od 2k žestoke vožnje ili max. 4k km i jednu sezonu, zašto je za više vožnje bolja sintetička ulja jer se razlika u ceni smanjuje.
    Umerena vožnja? Šta će ti tako jaka mašina.
    Znam šta hoćeš da kažeš - da u senozi ne prelaziš više od 2500km. Moglo bi ako senona ne traje više od 4 meseca, sa full sezonom april-oktobar (7-8 meseci) ne vredi. Skupo ali jedino moguće. Oksidaciona postojanost pri povremenoj vožnji i (koliko god umereno vozio) visokim obrtajima u motoru motocikla ... nema šanse. Može na svoju štetu. Eventualno ... ma nema eventualno. Jedino da skratiš sezonu uz istu kilometražu pa da ispušteno ulje koristiš i sledeće. Ali NIKAKO preko 5000km (i uz "penzos" vožnju).

    ОдговориИзбриши
  13. Inače, hvala na "bombardovanju" sa svih strana (mejl, PP, CBC ...).
    Valvoline zaslužuje da se pomene a tek Motorex - naročito. I dosta je zastupljen.
    Uz sve opomenut sam da Bel Ray može naći kod nas.
    Zaista neverovatno. Nisam znao, zaista.
    Biće ovo teška i duga tema. No i jako zanimljiva ... naročito meni.

    ОдговориИзбриши
  14. Ok. Vazi. Ulje se menja pred svaku sezonu. To smo apsolvirali. Nije da sad po svaku cenu zelim da ustedim, vec me vise interesovalo da to nije neki urbani mit da se ulje menja cesce.
    A ovo za preko zime? Da li ga paliti i koliko cesto. Ili raskaciti akumulator i ne dirati do proleca?

    ОдговориИзбриши
  15. Ne tako brzo Srđane.
    Ako ćemo u finese da apsolvirano i diplomiramo.
    Ulje se može menjati i na dve sezone. Međutim to je više slučajeve gde je fabrička preporuka 10-12k km/12 meseci. I uz uslov da se za dve sezone ne pređe više 3/4 max. predviđenih km, što bi bilo 7500km i 9000km za prethodno navedeno.
    Kod vas bi to bilo moguće jedino da za dve sezone ne pređete više od 1/2 ili max. 2/3 preporučene kilometraže, što bi bilo 3000km ili eventualno 4000km. Međutim to je tek 1500 do 2000km po sezoni što je zapravo loše i po motor i po ulje u njemu. I tu dolazimo do još jednog uslova da bi ovo bilo moguće bez posledica: da se to malo pređenih km ne vozi u gradu (stani-kreni režim) već da većina relacija budu bar 15min. rada motora (20km) a da makar jednom mesečno to bude 30min. (50-tak km) odjednom.
    Za ovako nešto su pogodnija ulja sa PAO osnovom (bar delimičnom) nego estarske sintetike (inače ukupno bolje i češće), no to je tek duga tema. Obično su to 0W-40 ili 10W-50 ulja ili Mobil 1 15W-50.
    Ipak, kao što će sledeći komentar na pitanje šta raditi zimi reći, to nije baš idealno rešenje.

    ОдговориИзбриши
  16. Za zimu se može uraditi dve stvari:
    1. Da se "konzervira" totalno i da se ne pali zimi
    2. Da se pripremi za zimu (slično kao pod 1.) ali da se povremeno pali.
    Meni se lično više sviđa strategija 1.
    Zašto?
    Osim detaljnog čišćenja motocikla i obaveznog "raskačivanja" akumulatora (u oba slučaja), pri čemu se treba dopunjavati 1-2 puta mesečno nekih 10% kapaciteta (znači 1h na struji idealnog punjenja, što je 1/10 u A od Ah ili 1,5-2h za struju punjenja 1/20 od kapaciteta), ako je klasičan akumulator doliti dest. vodu ako je gel ili AGM naravno i ne možete; Dakle osim toga potrebno je i napuniti rezervoar benzinom (klasična i česta greška) inače će nahvatati koroziju pa ćete plakati. Dakle ne baš do čepa ali blizu njega (vodite računa da se zapremina sa temperaturom povećava pa da ne prelije).
    Zatim ukoliko odlučite za varijantu 1. obavezno dodajte stabilizator benzina, što je preporučljivo i za strategiju 2. ali nije toliko obavezno.
    Ovo stoga što benzin ima vek skladištenja od 6 meseci ali u rezervoaru tek 3 (što su iskusili oni što od marta do novembra ne koriste benzin u automobilima na TNG) i to kvalitetan (a znamo kakav je NIS-om osim evropremiuma). Koristite kvalitetne aditive, npr. Liqui Moly.
    Ako ste na strategiji 2. palite motor 1-2 puta mesečno i obavezno do radne temperature ulja (bar 80 cel.). Ko nema termometar za ulje neka uzme približno da motor mora da radi 2x duže od dostizanja radne temp. rash. tečnosti. Kada je na radnoj temperaturi, malo se treba "turirati" da radi u višim obrtajima. Ukoliko niste dodali stabilizator benzina dopunjavajte potrošenih litar ili dva svaki mesec.
    Strategija dva je malo bolja ali uz uslov da ne traje duže od 4 meseca što je u našim klimatskim uslovima izvodljivo.
    NAJVAŽNIJE - ulje u ovom slučaju menjate pred zimu a ne posle nje!! Tipična je greška ostaviti staro ulje sa dispergovanim česticama čađi, koksa i sličnog i sa malom baznom rezervom (staro ulje je znatno 'kiselije' od novog).
    Dakle zamenite ulje i filter, zatim dopunite rezervoar, dodate stabilizator i obavezno pustite motor da radi 10-15min. što će stabilisano gorivo proterati kroz karburator ili injektore a sveže ulje će procirkulisati kroz sve delove motora.
    Ako već ne palite motocikl par meseci, možda nije loše izduv isprskati sa WD-40 spejem.
    I naravno, u oba slučaja ne prekrivajte motocikl najlonom ili običnom (gumiranom) ciradom nego nečim što propušta vazduh da bi sprečili kondenzaciju.

    ОдговориИзбриши
  17. Još jedna stvar.
    Motul v300 je verovatno najbolje ulje za motocikl u široj prodaji ali je posebno namenjeno za visoke obrtaje te sprortskoj ili makar oštrijoj vožnji.
    I pored "super sintetičke" osnove nije baš za (pre)duge intevale izmene. Daleko od toga da je za samo par stotina km (zapravo jeste ali svih preko 10k obrtaja motora) ali za EVENTUALNE dve sezone bolje bi poslužilo (takođe izvanredno i potpuno sintetičko ali manje fascinantno) 7100 4T 10W-40.
    Eto, čisto da se zna.

    ОдговориИзбриши
  18. Pratim temu i zaista mogu pohvaliti autora, jer nema pogrešnih tvrdnji i nije uhvaćen u zamku internetskih kvazi stručnjaka, već vrlo koncizno i sa razumjevanjem razrađuje temu.
    Već preko 10 godina pokušavam educirati članove raznih moto foruma na temu specifičnosti ulja za motocikle i prednosti sintetičkih estera u eksploataciji motora.
    Inače sam zaposlen kao inženjer primjene maziva, a i sam sam motorista skoro 30 godina i imam 3 motora koje sam održavam, tako da sam kroz hobi,ljubav i posao upoznao i problematiku primjene ulja u motociklima.
    Samo nastavite dalje ,zanimljivo je i poučno za ljude koji ulaze u svijet maziva.
    M900

    ОдговориИзбриши
  19. Veliko Hvala g. 'M900'.
    Veoma mi je drago kada profesionalci pohvale moj rad. Iako ih tu i tamo prevaziđem (po sopstvenom priznanju, ne mislim na Vas) RADO priznajem da su IZNAD mene jer ipak žive od toga.
    Da ne budem pogrešno pak shvaćen ali kako vreme ide (zapravo) sve mi je draže kada me pohvale amateri nego profesionalci jer sve je više ovih drugih! (malo se i šalim ali uvek je u šali pola zbilje).
    Sreća te imam (koliko-toliku) osnovu za ovu oblast (makar na Univerzitetu to biva samo enciklopedijski obrađeno).
    Zaista jako je lako uhvatiti se u zamku izvora sa interneta jer ima raznih tekstova a dosta njih je dobrim delom tačna ali ne i u potpunosti tako da ljudi sa manje znanja i iskustva neprimetno prihvate pogrešne stavove.
    I naravno u kontaktu sam sa nekoliko inženjera prodaje (primene) te tu i tamo (mada retko zbog vremena koje ni oni a ni ja nemamo dovoljno) razmenjujemo iskustva i/ili informacije.
    Čak je dvojica iz inostranstva (dalekog).
    Što se tiče tekstova, tu i tamo je grešaka u kucanju poneka nepreciznost no zaista ni sam nisam primetio neku veliku grešku koja bi negativno uticala na čitaoce.
    Uzgred, kod automobila i industrije imam nekoliko prijatelja (5-6 njih) koji su maš. inženjeri te ih konsultujem oko pitanja mehanike (koliko mi je potrebno).
    Što se tiče motocikala takvog stručnjaka nemam te bi mi bilo drago da produžimo kontakt (na bjbikers a još bih više voleo da se prijavite kao čitalac ili samo pošaljete vaš mejl na: motornaulja@gmail.com
    Jedan od razloga za kašnjenje ove oblasti je baš to da nemam potporu (inače bitnu) u oblasti motocikala (što se mehanike tiče). Ali treba se i usuditi a sreća prati hrabre.
    Naravno tekstovi su POPULARNOG karaktera i namenjeni su više početnicima ili naprednim amaterima ne bi li na lak i zanimljiv način dopunili svoje znanje.
    Biće mi drago da od vas naučim jer verovatno (u oblasti motocikala - sigurno) ima dosta toga.
    Srdačan pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  20. Zdravo Stevo
    opet kasnim sa pregledom tvog znanja, Ponovo moram reci da su teme detaljno obradjene, sto jos niko nije uspeo u ovoj Srbiji a i sire.
    Vrlo objektivno i strucno analizirana primena prema potrebi u odnosu na formulaciju. Stvarno se moze dosta znanja ukrasti ovde i doci do pravog marketinskog pristupa.
    Obzirom da zastupam MOTUL a ne samo prodajem, obzirom da radim na organizciji prodaje i brendiranju njihovog imena cestitam na znanju i sirini informacija.
    Citam ovih godina prepucavanja na forumima tipa Jedan brend se koristi a drugi je isto tako dobar ako ne i bolji pa isto to ulje sto koristis je krs ili fals kupi ono drugo.
    Pristup marketingu i plasmanu do potrosaca zavisi od samog zastupnika. To mislim ozbiljno a ne uvoznika. Cesto kazem da su sva ulja dobra ukoliko imaju odobrenja proizvodjaca ali za osnovnu namenu i primenu. Za nesto vise je potrebno mnogo rada, znanja, ucenja kao i prakse. Za opterecene uslove eksploatacije je vazno znati primenu a ti si to ovde lepo objasnio.
    Ko sebe smatra uvoznikom njega zanima samo laka i brza zarada na par izabranih modela bez prevelikog rizika zarobljenog stoka.
    Vise ovlascenih zastupnika gde je obavezno samo 1 po brendu bi bilo potrebano. U ovom slucaju imamo samo 35 000 motora i navedene vrste proizvoda te se borba najcesce osmisljava na preuzimanju kupaca vredjanjem ili unizavanjem onog brenda koji se vec koristi a nije bitno da sta ce biti , vazno je prodati dodatnih 3-4 litre pa makar i pogresno odabrane prema nameni voznje. Do novog kupca i stalnog kupca se dolazi analizom njegovih potreba, nacina voznje, starosto vozila itd.ali bez vredjanja drugih. Normalno je da se isticu prednosti kao i kod svih drugih proizvoda. Pravi marketing je kad kazes sta kupac dobija u odnosu na to za sta mu je potrebno i koliko to treba da plati.

    Zato su tvoji tekstovi nesto sto je vanrdeno potrebno da se nadje na moto forumima jer tamo vladaju klanovi koji su po svemu sudeci te iste sajtove stvorili mozda zbog par pojedinaca i dobavljanja robe iz inostranstva.

    Ovim pisanjem ti zelim sve najbolje na tvom putu osamostaljenja, a i sto je najvaznije opet prvi pruzam ruku idejama- Podrzacu tvoj projekat poklona a drugima to nek bude izazov . Obicno se desava da kad se negde vidi nalepnica Motul kod trkaca on odmah dobija ponude za reklamu. Zelim da budem prvi koji daje kako bi drugi krenuli istim putem.

    Samo jos nesto da te pitam: na jednom seminaru su mi tehnicari iz Motula rekli da bi se pred zimski san motor trebao osloboditi starog ulja i sa svezim uljem prezimio. Objasnili su to ali je previse za ovaj deo pisanja ( oksidacija, korozija, bakterije itd)

    ОдговориИзбриши
  21. A ja pa (poslovično ali nužno) pomalo kasnim sa odgovorima (komentarima).
    Hvala po ko zna koji put.
    Ne bih se ponavljao ali na CBC-u sam već izložio kako je moguće biti prijatelj (poznanik) sa nekim i o njemu pisati objektivno. Osim toga niste jedini koga poznajem iz ovog sveta.
    Međutim zaista pleni vaš pristup distribuciji i nekonvencionalni potezi poput zaštite brenda u "zemlji šljiva" (Srbiji) što je svakako za pohvalu a sigurno nije nešto što se brzo isplati.
    Dakle, baš zbog poznanstva sa vama pre ću malo zaoštriti odnos prema Motul-u nego "popustiti" (ako uopšte ima šta da se popušta).
    I da podsetim nove čitaoce: o Motul uljima (i kompaniji) sam pisao još aprila 2009. mnogo pre nego što sam upoznao g. Isaka. Mislim da nisam mnogo promenio svoj stav o njima.
    To je praktično bila prva firma koju sam spomenuo (druga zapravo ali Synlube je više kao kuriozitet, pogotovu u Evropi a pogotovu na Balkanu).
    E sad, pošto smo to rešili, samo da vas podsetim:
    - Čitajte i komentare!
    Ne sumnjam da ste tekst pažljivo pročitali ali ovo što pominjete je u komentaru (možda i moja greška što nije u osnovnom tekstu).
    Dakle odgovor je u komentaru od 03. aprila ove godine.
    Da izvučem najvažniji deo (i unutar teme):
    "NAJVAŽNIJE - ulje u ovom slučaju menjate pred zimu a ne posle nje!! Tipična je greška ostaviti staro ulje sa dispergovanim česticama čađi, koksa i sličnog i sa malom baznom rezervom (staro ulje je znatno 'kiselije' od novog).
    Dakle zamenite ulje i filter, zatim dopunite rezervoar, dodate stabilizator i obavezno pustite motor da radi 10-15min. što će stabilisano gorivo proterati kroz karburator ili injektore a sveže ulje će procirkulisati kroz sve delove motora."
    Iako sam nalazio razne tvrdnje svi stručnjaci se slažu sa ovim mada je bilo i eufemističkih tvrdnji (... trebalo bi ...); ma šta, trebalo - mora i tačka!
    Zaista mi je drago da super profesionalci iz Motula imaju isto mišljenje.
    Iako nisam stručnjak za same motocikle ipak sam više nego ekspert za koroziju te samo po ovoj tački MORA a i zbog suspendovanih (i dispergovanih) čestica. Nikakva ubeđivanja u suprotno mi ne bi promenila stav!
    Dakle na seminaru su rekli pravu stvar i to ne zato što su autoriteti sami po sebi nego zato što je to naučno zasnovano (a i logično).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  22. Naravno sama diskusija i objašnjenja zašto je dobro promeniti ulje s jeseni je za poseban tekst.
    No za poseban je tekst i to kako se prema ponašanju distributera ili prodavca postaviti prema kupovini ulja.
    Na moje prijatno iznenađenje svi (nekoliko njih) distributeri i uvoznici, koje sam imao čast da upoznam, su jedinstveni (i preko svojih matičnih firmi podržani) da se ide na pozitivnu promociju svojih bez prljuvanja po drugima.
    Legalno je ne pominjati druge a hvaliti sebe. I centrale velikih firmi nikada neće (osim u samoj Americi gde je malo drugačije no to su ipak izolovani slučajevi) reći da je to i to ulje konkurenta loše ili da je vaš izbor loš nego da eventualno razmotrite i druge ne manje dobre opcije.
    Šta znači reći da je čak i objektivno slabiji brend loš? Znači da niste zreli za distribuciju ozbiljne firme.
    SVAKA ali SVAKA firma koja ima zvanično odobrenje ili nezavisno potvrđen nivo kvaliteta, odnosno ispunjenje API i ACEA (ili JASO) standarda proizvodi DOBRO ulje.
    Svako nipodaštavanje toga nije samo neprofesionalno nego i totalno neznanje!
    Razlike unutar standarda obično nisu velike ali postoje. Osim toga nije sve u jednom standardu jer ulja obično ispunjavaju više njih. Čak i kada se po svim standardima poklapaju to i dalje nije baš isti kvalitet. Osim toga nijedan standard direktno ne propisuje koliko ulje mora da ispuni standarda na kraju svog životnog veka. Makar ne po svim nego tek nekim karakteristikama. Tu je negde i glavna razlika između dobrih i vrhunskih. Kao i u činjenici da vrhunska premašuju zahteve standarda u velikoj meri dok su "samo" dobra na samim marginama ispunjenja standarda. Razmislite i o tome kada sledeći put kupujete ulje. Naročito za vaš motocikl.

    ОдговориИзбриши
  23. Ovde je jedan komentar (prosto) nestao.
    Evo ga u skraćenom obliku.
    Budite obazrivi prema distributerima (trgovcima) koji vam govore da je neki brend bezvredan.
    To je pre svega neprofesionalno. Imao sam tu sreću da svi uvoznici koje sam upoznao nemaju negativan stav prema konkurenciji. Jedino što hvale svoje što je više nego dozvoljeno.
    Uopšte velike kompanije (osim u USA ali i to su više izuzeci) nikada neće reći da je ulje konkurenta loše. Uglavnom će odbijati da komentarišu ili upoređuju ulja. Svi su dobri ali mi smo bolji. To je neki opšti stav.
    I zaista: svako ulje koje ima zvanično odobrenje ili ispunjava neki standard NE MOŽE da bude loše! Ko to tako priča ne da nije kolegijalan nego nema pojma (ni o uljima ni o životu).
    Naravno da nisu sva ulja ista čak i ona sa istim specifikacijama. Ne samo da ulja ispunjavaju više standarda (neki se preklapaju a neki i ne) nego ona vrhunska znatno premašuju zahteve dok prosečna i samo "dobra" često budu na samim granicama ispunjenja. To ne može biti isto. Takođe, najveća razlika je pri kraju intervala izmene. Na početku razlike mogu biti male ili čak zanemarljive ali posle 100 radih sati motora kvalitet isplivava na površinu.
    Znači ima falš ulja, ima loših ulja, ima dobrih a ima i vrhunskih ulja.
    Čuvajte se onih koji pljuju po konkurenciji a birajte one koji je ne spominju ili eventualno kažu nije loše ali naše je bolje.
    Zapamtite kao pravilo (ovo sam pozajmio od 'M900' i već par puta na raznim mestima naveo, ali nije loše ponoviti):
    Kvalitet mora biti skup a prosečan može biti i jeftin a i skup!
    Naravno ne znači da kupujete najskuplje ulje (može i da ne odgovara vašem motoru) ali da se čuvate preterano jeftinih ulja. Zaista, pored neophodnih skupih komponenti krajnji proizvod da bude jeftin? Ima li tu logike?

    ОдговориИзбриши
  24. Aha, komentar se pojavio.
    Skoro sam ga ponovio ali neka ostanu oba.
    Nije baš isti redosled rečenica. Ne bih ni mogao dva puta da ponovim čak ni tako kratak tekst.
    Kako god. Zaista svima savet (ne samo u prodaji i ne samo u oblasti ulja):
    hvalite svoje i što manje pominjite druge.
    Sigurno niste toliko superiorni nad konkurencijom jer je ne bi bilo u tom broju da je tako. Stoga, to je CENJENA konkurencija koju po nekim osnovama prevazilazite a po nekim ste egal. Ne može se u svemu biti apsolutno superioran. Na žalost mnogi misle da je tako ili bar to pokušavaju da nametnu drugima ni sami ne verujući u to.
    Klanova ima u svim pričama i uglavnom su kontra-produktivni. No nije sve ni crno-belo. I oni su nastali iz nekog interesa ili potrebe.
    Sve u svemu, postoji deo koji je stvar ukusa a i deo koji je objektivna stvarnost.
    Jednostavno objektivna stvarnost je da su neki brendovi vrhunski a to što ima pogrešnih izbora ili falsifikata to je potpuno druga priča.
    Pokušajte da ne podležete emocijama pri izboru (pa i ulja) iako istraživanja pokazuju (na žalost) da one odlučuju u preko 50% slučajeva.
    Oduprite se nagonu, upotrebite pamet!

    ОдговориИзбриши
  25. Na koliko se km menja Motul 300v factory line 10W-40? Voznja u visokim obrtajima obrtajima ,Honda CBR 1000 2008.

    ОдговориИзбриши
  26. U takvim uslovima na 5 do 6 hiljada km.
    Inače u normalnijim na 7500km (više grada) pa i svih 10k km (duže relacije).
    Naravno, nova generacija 300V serije (od 2009.) a mislim da se samo takva i mogu naći (ulja 300V factory line).
    U sportskim uslovima (poligonskim), naročito treninzi i/ili takmičenja, dvostruko manje od "samo" uslova visokih obrtaja (2 do 3 hiljade km).

    ОдговориИзбриши
  27. Анониман4. март 2012. 17:35

    Kupio sam nov Kawasaki versys 1000. Koje ulje preporucujete za ovaj motor? Polu sintetiku ili full sintetiku? Motor cu koristiti 50% putovanja 30% grad 20% vikend voznje. Sta mislite o Motorexu?
    Hvala.

    ОдговориИзбриши
  28. Анониман4. март 2012. 17:49

    I zamalo da zaboravim, Kawasaki preporucuje za ovaj model zamjenu ulja na svakih 12000km! Sta vi mislite o ovome? Ja sam do sada ulje na predhodnim motorima mjenjao na 6000km.

    ОдговориИзбриши
  29. Za Kaswasaki versys 1000 koji je nov, najbolje koristiti 10W-40.
    Za Vaš način vožnje, odmah ili posle par godina, više nego alternativa su 5/10/15/20W-50 ulja. Pretežno 10W-50 i 15W-50.
    Konsultujte priručnik vašeg motocikla i uslove garancije te u garantnom roku koristite preporučena ulja od strane ovlašćenog servisa (čak i u slučaju dolivanja) jer i pored adekvatnog izbora istu možete izbubiti.
    Dakle posle toga (ili ako zanemarimo tu "sitnicu") mislim da bi najbolje prošli sa:
    Silkolene Pro 4 Plus 10W-50 (Bel-Rey 10W-50 estarska sintetika takođe) ili Motul 300V 15W-50 kao i Silkolene Pro 4 15W-50 ili Motul 7100 20W-50 (ali samo za spoljne temperature više od nule).
    Motorex ulja su sasvim korektna i sva ispunjavaju JASO standarde.
    Suština vašeg motora je bolje iskorišćenje snage na nižim i srednjim obrtajima tako da sintetika (iako preporučljiva) nije baš neophodna.
    Motorex Top Speed 10W-40 je za nov motor (motocikl) sasvim korektan izbor (ovo je HC ulje ali jako dobrih karakteristika).
    Naravno Power Synth 4T 10W-50 je još bolje ali kao što sam napomenuo konsultujte ovlašćeni servis ili prodavca od koga ste kupili motocikl.

    ОдговориИзбриши
  30. I da ne zaboravim:
    Kawasaki (zaista) preporučuje zamenu (i do) na 12000km ili godinu dana.
    Za vaše uslove vožnje 10 hiljada km zaista ne bi bilo previše.
    To bih vam preporučio (10k km) da ste u Nemačkoj ili Holandiji.
    Ipak, makar malo lošiji benzin (pa makar i ispunjavao EN 228 standard bilo EN 228:2004 bilo EN 228:2009) u Jugoistočnoj Evropi ipak to (makar malo) skraćuje.
    Moja preporuka 7500km ± 500km.
    Naravno da je 6000km još bolje i sigurnije, iako nije neophodno. Ipak, konsultujte i ovlašćeni servis (ukoliko je motocikl u garanciji) jer je moguće da su oni prepolovili servisni interval.

    ОдговориИзбриши
  31. Анониман4. март 2012. 21:08

    Zahvaljujem se na brzom i opsirnom odgovoru.

    ОдговориИзбриши
  32. Imam Yamahu FJ 1100 vazdušno-uljno hlađenje,koje ulje i kojeg proizvođača biste mi preporučili,sad je vozim sa Bardal 20w50 xtc,motor vozim svaki dan do 60 km-ra,ove godine bih da idem na duža putovanja i do 700 km-ra u jednom pravcu koje ulje onda koristiti u ljetnim vručinama.Hvala unapred na odgovoru.

    ОдговориИзбриши
  33. Mislim da je ulje koje koristite sasvim O.K.
    Nije jedino za temperature ispod nule a u slučaju vožnje i u takvim uslovima trebali bi samo preći na XTM SYNT 15W50.
    Inače je 20W50 više nego O.K. a kako poseduje JASO MA2 i API SM - više vam nište i ne treba.
    Ovo su (oba) ulja koja se mogu koristiti i na 40°C u hladu. Bez brige.
    Inače motor može koristi i 15/20W-40 ulja i to motorna za automobile (API SF/CC ili SG/CD).
    Ipak u tom slučaju bi ulje morali menjati na manje km. Ipak su motociklistička ulja (uvek) u maloj prednosti.
    Za tako duge relacije uvek je bolje koristiti što kvalitetnije PS ili čak sintetička ulja jer ona duže zadržavaju inicijalni kvalitet.
    Bardahl ulje koje pominjete je HC ulje (kvalitetno PS ulje) uz poseban sistem aditiva.
    Naravno da postoje paralele Silkolene, Motul, Bel-Ray i drugih proizvođača ali ako ste zadovoljni dosadašnjim nema potrebe da menjate.
    XTC 20W50 ima dobru cenu (nije jeftino) jer za manje od 10€ (blizu toga) daje kvalitet vrhunskog PS (sintetskog) ulja.

    ОдговориИзбриши
  34. Postovani gospodine Stevo,

    blog vam je super, mnostvo korisnih informacija... uostalom vec znate. Od skoro sam pronasao blog i nisam stigao da pregledam sve.

    Moje pitanje se odnosi na izbor ulja za motorcikl.
    U pitanju je Honda VFR 800 iz 2001 godine (model sa pogonom bregastih preko zupcanika, dakle nema lanac i spaner).

    Preporuka po service manualu je:
    Honda GN4 ili ekvivalentno, API SF ili SG, SAE 10W-40.

    Ja sipam: Motul 5100 10W-40 vec godinama.

    Interval zamene je 12 meseci ili 3000-5000km.

    Da li gresim, da li moze bolje (7100, 300V) i koje.

    Posto je motor sport-touring tako ga i vozim i sportski i turisticki zavisi od slucaja do slucaja.

    Hvala vam na odgovoru.

    Ivan.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Ivane,
      Motul 5100 pokriva (kako sam proizvođač kaže) API SL / SJ / SH / SG
      (što i nije neophodno jer je kompatibilnost naniže osnova API sistema, osim EC - Energy Conserving)
      Dakle, korišćenje ulja kvalitetnijeg od minimalno propisanog je uvek dobra praksa.
      5100 u 10W-40 VG je baš idealno za vaš motor (motocikl).
      Možete koristiti ikvalitetnija ulja (7100 na primer) ali nećet mnogo dobiti a troškove održavanja ćete povećati.
      5100 može da podnese i poneki TD tako da ni oštra vožnja nije razlog da odustanete od njega.
      Što bi se reklo: you are doing fine.
      Sao nastavite (taman i godišnja kilometraža dodatno forsira baš ovo visoko kvalitetno "3/4" sintetičko ulje).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala na brzom i detaljnom odgovoru.

      Tako sam i mislio :).

      Vezano za vas tekst o uljima za motorcikle, iako nisam expert za ulja, nista kao novo ulje u motoru. Jednostavno menjac radi kao puter, kvacilo takodje, sve se utisa i klizi.

      Ne znam da li ste pisali vec do sada, ali bilo bi interesantno obraditi i ulja za suspenziju - viljuske i amortizere.
      Nedavno sam radio "tuning" svog ogibljenja. Dosta sam problema imao kod izbora ulja. Jer koliko sam shvatio oznake na pakovanje 5W, 10W, 15W... nemaju veze sa zivotom i ulja se od proizvodjaca do proizvodjaca razlikuju. Shim stack i ventili u suspenziji se prilagodjavaju ulju, suspension tuner mi je rekao da koristim ulje sa 15cSt i preporucio mi je Honda Pro fork oil, posto to nisam nasao najslicnije je bilo Motul Factory line Fork oil 5W prema njegovoj preporuci. Uglavno za ulja za viljuske vazno je gledati vrednosti u centistokes a ne oznaku na kutiji. Drugar je menjao ulje u viljusci i stavio je 10W ulje renomiranog proizvodjaca, medjutim vila ne radi kao sto je radila jer Yamalube 10W se definitivno razlikuje.
      Znam da ovo nisu motorna ulja, ali ako vam se cini interesantnim mogli napisati da i mi vikend majstori mozemo da prepoznamo kvalitet i uradimo pravu stvar za nase vozilo.

      Избриши
    3. Hvala Vama na poverenju.
      Tema jeste zanimljiva ali nisam stigao dotle.
      Kad ni na bjbikers forumu nisam stigao da pomenem (tamo sam "expendable") tek na blogu nije bilo šanse (da stignem).
      SAE oznake su zapravo približna viskoznost (verovatno da bi se lakše upoređivalo) a u pravu ste, za ova ulja je adekvatnije koristiti ISO VG katerorije.
      Tako je 20W zapravo ISO 68, 15W - 46, 10W - 32 ... e tu već nastaju problemi, u stvarnom svetu može biti i 22 ili bilo šta između ... 5W - ? (u principu 15-ica ali od 15 do 20).
      Dalje, ovo su praktično aditivirana bazna ulja ali bez polimera pa se (ponekad i lako) prepoznaju tipični (mineralni, HC ili PAO, vrlo retko) bazni štokovi.
      Hvala na ideji, gledaću da bude u neko dogledno vreme (krajem godine).
      Pozdrav!

      Избриши
  35. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  36. koje specifičnosti u konstukciji agregata ima boxer u odnosu na redne koje bi mogle da utiču da ulje bude specijalno a da tim ugrozi onu varijantu ulja za redne pa da tim ulje za boxer bude nepogodno manje ili više za redni motor. pre 7-8 godina se u ovoj temi dosta pisalo u na bj bikersima i jako se hvalilo to ulje naročito što se tiče potpuno anuliranje potrošnje ulja ali u boxerima .
    https://www.motorex.com/fileadmin/_pim_product_sheets_/en/Boxer_4T_15W50_EN.pdf

    https://advrider.com/f/threads/15w-50-oil-for-the-boxer-motorex-and-bmw-voas.1075241/

    ОдговориИзбриши
  37. moje pitanje je da li mže ovo motorex boxer ulje da se koristi u rednim motorima,konkretno za moj versys 650 ,2007 a da se ne izgubi ništa a čak nešto i dobije,recimo smanjena potrošnja,bolje čuvanje motora u ,,,starosti,, pošto već više nije mlad ili nešto treće

    ОдговориИзбриши
  38. Poštovani,
    Duga je priča a i nije moja ekspertiza (konstrukcija motora) te bilo je na bjbikers pa se može naći.
    Ono što je za Vas bitno:
    Ta "boxer" ulja su više marketing nego (tehnička/tehnološka) struka.
    Konkretno ulje je o.k. (viskozna gradacija odgovara) naročito jer je sintetičko.
    (jedino pogledajte uputstvo u smislu da li se traži MA ili MA2 jer je ulje MA, što mislim da je o.k.).
    No, koliko je bolje od sličnih sintetičkih ulja (npr. Silkolene Pro 4 XP, EXPULSA RR 15W-50, Motul 7100 i sličnih) teško je reći.
    U svakom slučaju, osim SAE 10W-30/40/50 koja su verovatno bolja za nove mašine, 15W-50 će samo po sebi (uz odgovarajući kvalitet, najbolje sintetička ulja) postići i manju potrošnju ulja i bolje "čuvanje" motora i slično. Naravno, 15W-50 je "za do" -15 cel. ili eventualno -20 (najbolje do -10), ali to za motocikl ne bi trebao da bude problem.
    Dakle, Motorex-ovo ulje nije samo za V-Twin motore (naravno) a ima malu isparljivost (6,8% Noack) te sigurno smanjuje potrošnju ulja (ako je ima, i potencijalnu). Bilo koje slično je takođe o.k.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши